Nieuws van Gemeentebelangen inzichtelijk

41 documenten

Gemeentebelangen accepteert verhoging afvalstoffenheffing voor inwoners niet.

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 Pijnacker-Nootdorp 01-11-2019 09:26

Gemeentebelangen accepteert verhoging afvalstoffenheffing voor inwoners niet.

Posted on

De fractie van Gemeentebelangen vindt het onacceptabel dat inwoners moeten betalen voor de hogere kosten van het afvalverwerkingsbedrijf Avalex. Volgens de begroting 2020 van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, die de gemeenteraad deze en volgende week behandelt, is er sprake van een verhoging van deze kosten met ongeveer 1 miljoen euro. Een groot deel van deze kosten had Avalex, en dus ook het college, kunnen voorzien. Het College wil deze hogere kosten verhalen op de inwoners, door de afvalstoffenheffing per huishouden in 2020 met 20% te verhogen. In het hoofdlijnenakkoord, dat aan het begin van deze raadsperiode door de politieke partijen en het college is opgesteld, is de afspraak gemaakt dat de lasten voor onze inwoners zouden dalen. Dit is hier dus duidelijk niet het geval. Dat de afvalstoffenheffing iets zou stijgen door inflatie is begrijpelijk, maar een stijging van rond de 60 euro per huishouden is onacceptabel, vindt Gemeentebelangen. Gemeentebelangen vraagt het College van Burgemeester en Wethouders daarom terug te gaan naar Avalex om deze verhoging ongedaan te maken. Avalex zou deze tegenvaller binnen zijn eigen budget moeten oplossen en niet domweg doorschuiven naar de aangesloten gemeenten. De inwoners was nota bene een daling van de belasting beloofd! Gemeentebelangen wil de stijging van de afvalstoffenheffing daarom uit de begroting halen. Mocht dat, om welke reden dan ook, niet lukken dan stemt Gemeentebelangen tegen deze begroting. De rechtsvorm van Avalex is een gemeenschappelijke regeling. Dat houdt in dat de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Wassenaar, Delft, Rijswijk, Midden-Delfland en Leidschendam-Voorburg eigenaar zijn van dit bedrijf. Wethouders van die gemeenten vormen samen het bestuur. Namens onze gemeente zit wethouder Hennevanger (D66) in het bestuur.

Dit bericht is gepost in Laatste nieuws. Bookmark de link.

Geen steun Gemeentebelangen voor starterslening

Inbreng fractievoorzitter Ina Mantjes bij de begrotingsbehandeling 2020 op 5 november 2019

11-10-2019: De Schroef

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 11-10-2019 07:51

Burgerinitiatief wil multifunctioneel sport- en recreatiepark

Het plan Dillenburg nadert zijn voltooiing. Momenteel wordt de Prins Hendrikstraat ter hoogte van het recreatiepark De Schroef omgetoverd tot een fietspad en wordt Dillenburg en recreatiepark als het ware aaneen gesmeed. Sporthal Dillenburcht wordt direct aan het recreatiepark gelinkt en zo kunnen er allerlei kruisbestuivingen plaats gaan vinden. Daarnaast loopt er al enige tijd een zgn. burgerinitiatief om het sport- en recreatiepark De Schroef zelf aan te pakken en om te toveren tot een multifunctionele (sport-)accommodatie.

Het eerste initiatief kwam oorspronkelijk van atletiekvereniging DAK, maar andere bij het park betrokken partijen sloten zich al snel aan en in februari van dit jaar werd er een intentieovereenkomst gesloten. Deelnemers: DAK, MHCD, stichting De Schroef, Stichting De Burcht en het Gezondheidscentrum Drunen. Ook met het d’Oultremontcollege zijn gesprekken gevoerd.

In de intentieovereenkomst wordt het belang benadrukt van een “open en multifunctionele leefomgeving, die bijdraagt aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen en zich ontplooien”. Door de ruimte geschikt te maken voor diverse doelgroepen en disciplines zoals zorg, onderwijs, natuur en sport kan het initiatief een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven in de gemeente. Het initiatief werd mede ondersteund door Rabobank; die maakte de inhuur van NOC*NSF en Sport Service Noord-Brabant financieel mogelijk om het initiatief verder op te starten.

Maar het verder brengen van dit initiatief is een complex probleem, dat de verenigingen zelf niet goed kunnen organiseren. Zij hebben hulp nodig en komen dan vanzelf terecht bij de gemeente, die ook eigenaar van het park is. De verenigingen hebben behoefte aan externe ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van dit initiatief en gemeentelijke ondersteuning bij het verdere proces. Het college van Heusden heeft enkele weken geleden besloten om het burgerinitiatief verder te ondersteunen. De gemeente heeft een extern adviesbureau ingeschakeld en daarvoor ook gelden ter beschikking gesteld, vooralsnog is een budget van ruim 35.000 euro beschikbaar en daarnaast dan nog de inzet van ambtelijke capaciteit. De gemeenteraad moet weliswaar nog met dit budget instemmen (via de eerstvolgende bestuursrapportage komt dit aan de orde), maar het college verwacht hier kennelijk geen problemen omdat het initiatief prima past in het gemeentelijk gezondheidsbeleid.

Inmiddels ligt er een stappenplan, opgesteld door het externe bureau Kragten. In dat stappenplan worden 4 fasen onderscheiden. De eerste fase is de analysefase, waarin de huidige situatie wordt geïnventariseerd en geanalyseerd met wensen en gedachten voor de toekomstige ontwikkeling. In deze fase worden gesprekken met alle betrokken partijen gevoerd. Resultaat van deze fase wordt een analysedocument. De tweede fase is de Verkenningsfase, waarin gesproken gaat worden met de initiatiefnemers, gemeente en Bureau Kragten. Ook volgen er gesprekken met diverse betrokken partijen en potentiële gebruikers.

Dat alles moet leiden tot een zgn. masterplan met een programma van eisen en wensen (fase 3), gevolgd door het maken van een masterplan in fase 4 met een uitgewerkt projectplan. Voor de uitvoering van dat projectplan zullen waarschijnlijk ook geldmiddelen nodig zijn; in de begroting van de gemeente zijn echter nog geen middelen voor dit doel opgenomen. Maar hopelijk komen de initiatiefnemers (want die blijven in het gehele proces een grote rol spelen), samen met bureau Kragten en de gemeente, tot zo’n goed en ook betaalbaar plan, dat de gemeenteraad daar niet omheen kan en dan zal er voor de financiering ook wel een oplossing bedacht worden.

Drunen, vrijdag 11 oktober 2019

Kees Musters

20-09-2019: Begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-09-2019 07:59

Afgelopen dinsdag beleefden we weer de derde dinsdag van september ofwel Prinsjesdag: de traditionele opening van het parlementaire jaar met de troonrede en de aanbieding van de miljoenennota. In de gemeentelijke politiek gaat het allemaal iets minder ceremonieel: in de wekelijkse collegevergadering wordt de begroting vastgesteld, althans het voorstel van het college aan de raad, en vervolgens zal na uitgebreide studie en voorbereiding de begroting begin november in de raad worden behandeld.

De begroting 2020 is sluitend met een bescheiden overschot van 289 duizend euro. De totale uitgaven zijn begroot op ruim 122 miljoen. Veel van wat er in die begroting 2020 staat is geen verrassing meer. Immers bij de vaststelling van de Voorjaarsnota (VJN) zijn de belangrijkste plannen al vastgesteld. Zo werd in de VJN al uitgegaan van een kostenstijging in het Sociaal Domein van 1 miljoen euro. Dat bedrag blijkt nu nog hoger uit te komen op ruim 1,2 miljoen. Daar zijn voornamelijk twee oorzaken voor aan te wijzen. Op de eerste plaats de kosten van de hulp bij het huishouden stijgen met 250 duizend euro (meer cliënten, hogere tarieven). Belangrijkste oorzaak is echter de Jeugdzorg die 742 duizend euro duurder uitvalt dan in de begroting 2019. Ook hier meer cliënten die zorg nodig hebben en hogere tarieven als gevolg van indexering. Voor de toenemende kosten van de Jeugdzorg krijgt de gemeente (gelukkig) wel compensatie via extra gelden in het Gemeentefonds, maar dan nog moet er geld bij. Nou heeft dat voor de gemeente Heusden geen directe invloed op het begrotingsresultaat omdat overschotten en tekorten vooralsnog via de Reserve Sociaal Domein worden verrekend en in dat potje zit voorlopig nog wel wat geld. In dit lopende jaar (2019 dus) zal er naar verwachting 1,3 miljoen uit dat potje gehaald worden en dan blijft er nog 5,8 miljoen over. We kunnen dus nog wel even vooruit, maar bij dit soort bedragen is de reserve snel opgesoupeerd.

De financiële situatie in de gemeente Heusden is goed te noemen, al zijn er wel de nodige risico’s zoals bijvoorbeeld de nog steeds veel te grote grondpositie en de daarmee samenhangende schulden. Geluk bij een ongeluk daarbij is dat de rente al tijden op een historisch laag niveau staat, reden waarom bijvoorbeeld de rekenrente in de bouwgrondexploitatie verlaagd kon en zelfs moest worden. Die rekenrente is nu bepaald op 1,4% (was 1,75%) en daardoor ontstaat er voor 2020 een rentevoordeel van bijna een ton.

In 2020 zou de uitvoering van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) moeten beginnen. In de begroting is daarvoor inmiddels 18 miljoen opgenomen. Verder is er nog een extra bedrag van 2,5 miljoen opgenomen voor de zgn. mitigerende maatregelen in de verkeersstructuur. Daar bovenop komt nog een bedrag aan kapitaallasten van 200 duizend euro voor de uitvoering van plannen die zullen voortvloeien uit het nog vast te stellen Verkeers- en Vervoersplan, waar momenteel aan gewerkt wordt. Bovendien wordt er ook nog eens 500 duizend euro per jaar uitgetrokken voor extra onderhoud aan de wegen. Er wordt dus veel aandacht gegeven aan de verdere ontwikkeling van de infrastructuur in Heusden.

Verder is er 600 duizend ingeboekt voor renovatie van de Doeverensche Sluis. Zoals elk jaar wordt er ook in 2020 een bedrag van 500 duizend uitgetrokken voor Duurzaamheidsbeleid. Dit bedrag zal o.a. ingezet worden voor verduurzaming van Die Heygrave. Voor uitvoering van de Investeringsagenda Sport is jaarlijks 100.000 euro beschikbaar; voor investeringen in sportaccommodaties staat al een jaarlijkse investering van 70 duizend euro opgenomen.

Een ander belangrijk punt in de begroting is het reserveniveau van de gemeente. Want geld uitgeven ten laste van de reserves is makkelijk, maar op de lange termijn kun je dat niet volhouden. Wat dat betreft kunnen we opnieuw concluderen dat de reservepositie redelijk op peil blijft. De Algemene reserve blijft de komende jaren ruimschoots op het gewenste niveau van 10 miljoen.

Tot slot de lokale lasten. De meeste tarieven worden verhoogd met 1,4% inflatiecorrectie. Dat geldt ook voor de OZB. Voor een gemiddeld huishouden gaat het te betalen bedrag omhoog van 305 euro in 2019 naar 311 euro in 2020. De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing worden echter extra verhoogd, dit in verband met kostenstijgingen. Een gemiddeld huishouden is in 2020 een bedrag van ruim 200 euro kwijt aan afvalstoffenheffing; in 2019 was dat nog 184 euro. De rioolheffing wordt verhoogd van 173 in 2019 naar 184 euro in 2020. Daarmee is een gemiddeld huishouden in 2020 bijna 700 euro kwijt aan de belangrijkste drie lokale heffingen, een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2019.

Drunen, vrijdag 20 september 2019

Kees Musters

Evert de Bruine. Raadslid voor ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Neder-Betuwe 10-07-2019 18:29

Kopers in grote problemen door ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 21-06-2019 17:14

PERSBERICHT GEMEENTE BUREN - Maurik, ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 20-06-2019 11:00

PERSBERICHT GEMEENTE BUREN - Maurik, 20-6-2019 Financiële uitdagingen vragen om gezamenlijke keuzes Net als alle andere gemeenten in Nederland staat de gemeente Buren financieel gezien voor grote uitdagingen. Wethouder Sietske Klein: “De afgelopen jaren zijn er steeds meer taken op het gebied van jeugd, werk en zorg bij de gemeente komen te liggen, waardoor de kosten steeds blijven stijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de uitvoering van de taken van de Jeugdzorg. De vergoeding die wij krijgen van het Rijk, is niet genoeg om de kosten te dekken”. “We willen een gemeente zijn waar je van op aan kunt”: zegt Sietske Klein. Dat betekent dat we nu samen met de gemeenteraad scherpe keuzes gaan maken in de uitgaven van onze gemeente. We willen vooruitkijken en samen met de raad nadenken welke keuzes nodig zijn om ervoor te zorgen dat onze inkomsten en uitgaven met elkaar in balans zijn. De prioriteiten en de ambities van de raad zijn daarbij het vertrekpunt. De gemeenteraad bespreekt op dinsdag 9 juli in een aparte vergadering de financiële stukken. De vastgestelde Kadernota dient als basis voor de (meerjaren)begroting die past bij het toekomstbeeld van de gemeente Buren. In de Kadernota bepaalt de gemeenteraad op hoofdlijnen de koers voor de komende jaren. Ook berekent de raad hoeveel dit in grote lijnen gaat kosten. De Kadernota geeft dus aan wat in ieder geval in de begroting moet staan om de doelen voor de korte en lange termijn te bereiken. De Kadernota is vanaf 21 juni online te raadplegen via onze website. De begroting wordt vastgesteld in november van dit jaar.

Volgende week dinsdagavond 25 juni ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 20-06-2019 07:17

Volgende week dinsdagavond 25 juni Openbare raadsvergadering (Opmerkingen zijn welkom!). De gemeenteraad vergadert op 25 juni vanaf 20.00 uur. Vanaf 19.30 uur is er gelegenheid voor informatie-uitwisseling tussen de raad en het college van burgemeester en wethouders, gevolgd door het vragenkwartiertje. Tijdens de raadsvergadering worden besluiten genomen over de onderwerpen die vorige week in de voorbespreking zijn behandeld. Tijdens de raadsvergadering kunt u niet inspreken; dat is alleen mogelijk in de voorbespreking. Hieronder wordt een aantal bespreekpunten toegelicht. Verklaring van geen bedenkingen Een aantal ondernemers in onze gemeente heeft bouwplannen die in strijd blijken te zijn met het bestemmingsplan. De gemeenteraad kan besluiten om van het bestemmingsplan af te wijken; de raad stemt dan in met een zogenoemde verklaring van geen bedenkingen. Eerst wordt er een ontwerpverklaring vastgesteld, die definitief wordt als er geen zienswijzen (reacties van belanghebbenden) worden ingediend. Het gaat om de volgende plannen: 1. Het vergroten van het bouwvlak tot in totaal 4000m² en het toevoegen van 1000m² extra bedrijfsbebouwing ten behoeve van de verbreding van de activiteiten op de locatie Bulksteeg 4 in Buurmalsen (hamerstuk); 2. Het realiseren van een uitrit met bijbehoren aan de zuidzijde van het perceel van FruitNL, Dr. Guepinlaan 11 in Ommeren, naar de Provinciale weg (N320); 3. Het uitbreiden van een woonwinkel aan de Hoolweg 1 in Maurik; 4. De realisatie van een drijvend zonneveld, drijvende eilanden en loopsteigers op Lingemeren 2. Verders komen de volgende zaken ook aan bod; * Benoeming nieuwe leden raad van toezicht BasisBuren * Het Plussenbeleid * Tweemaandsrapportage maart - april 2019 * Jaarstukken gemeenschappelijke regelingen 2018 en begroting 2020 * Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Buren 2019 Volg de vergadering De raadsvergadering vindt plaats in het gemeentehuis, De Wetering 1, Maurik. U bent van harte welkom. Op de onderstaande link vindt u de volledige agenda en de voorstellen. Daar vindt u ook de live uitzending, zodat u de vergadering overal vandaan kunt volgen. Ook kunt u de vergadering hier achteraf terugkijken. https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/Buren/8e4d3330-fa86-40bf-baab-abedde9f72f7

Petitie voor de Tweede Kamer der ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 01-06-2019 13:33

Petitie voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal en het Kabinet over de tekorten bij de gemeentelijke jeugdhulp Vrijwel alle gemeenten hebben te maken met structurele tekorten op de jeugdhulp. Volgens Divosa is in 2017 al 605 miljoen euro meer uitgegeven dan begroot en in 2018 is dit bedrag alleen nog maar opgelopen. Geraamd wordt dat het landelijk tekort meer dan een miljard euro zal bedragen. De oorzaken zijn onder andere te vinden in de korting van het rijk, de toename van de hulpvraag en de zorgzwaarte die per cliënt is toegenomen. Ook speelt vroegsignalering een rol. Alhoewel gemeenten proberen te bezuinigen door efficiënter te werken, door preventieve maatregelen te treffen en hulp effectiever in te zetten, leidt dit op de korte termijn nog niet tot substantiële besparingen en op de lange termijn zal dit de tekorten niet volledig tenietdoen. Daarnaast zijn de mogelijkheden van gemeenten om invloed op uit te oefenen op de uitvoering van de Jeugdwet beperkt en er is sprake van een open-einde-regeling. Het rijksbudget voor het hele sociaal domein is ontoereikend om de financiën sluitend te krijgen. Daarom moeten gemeenten zoeken naar andere mogelijkheden. Er is niet voldoende ruimte in het accres om het financiële gat te dichten. Dat betekent dat voorzieningen voor onze inwoners onder druk komen, de gemeentelijke lasten verhoogd moeten worden en reserves dienen te worden aangesproken. Dit lost het probleem niet op wat er voor veel gemeenten toe leidt dat de begroting voor 2020 en daarna niet sluitend te krijgen is. Wij ondersteunen de oproep van de VNG om niet alleen onze inwoners die zorg nodig hebben, maar ook de gemeenten, niet in de kou te laten staan en ons de mogelijkheden te bieden om een taak die wij in 2015 van het rijk overnamen, op een goede wijze uit te voeren. Wij vragen om een adequate verhoging van het jeugdhulpbudget, op basis van de ingestelde onderzoeken. Omdat de tekorten zo omvangrijk zijn dat alle portefeuilles worden getroffen, wordt deze petitie door volledige colleges van gemeenten ondersteund. College van burgemeester en wethouders van Buren, Namens dezen, de burgemeester, J.A. de Boer MS

Hoe presteren wij als gemeente, in ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 26-05-2019 08:53

Hoe presteren wij als gemeente, in vergelijking met andere gemeenten? 📊 Onafhankelijk onderzoeksbureau I&O Research voert het jaarlijkse onderzoek 'Waar staat je gemeente?' uit. Zo’n 2.500 (willekeurig gekozen) inwoners van onze gemeente ontvangen daarom een brief met het verzoek om deel te nemen aan dit onderzoek. Jouw mening is belangrijk, want daarmee kunnen we ons beleid en handelswijze beter bepalen! Bron: gemeente Buren

Gemeente LochemIn de ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 11-05-2019 15:38

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.