Nieuws van politieke partijen in Beuningen inzichtelijk

14 documenten

Aan het College van B&W

SP SP Beuningen 19-03-2020 06:07

Vandaag, woensdag 18 maart 2020, is in de Tweede Kamer tijdens beraad over het Corona-beleid o.a. een motie besproken van de heer Hijink (SP) die aansluit op de stellingname van de zeer recent opgerichte coalitie “Landelijke Armoedecoalitie”.Citaat van en over die coalitie:De in het leven geroepen ‘Landelijke Armoedecoalitie’ roept het kabinet, gemeenten, woningcorporaties, commerciële verhuurders en schuldhulpverlening op om een ‘coulante houding’ aan te nemen en rekening te houden met de ‘uitzonderlijke situatie waarin we ons als samenleving bevinden'. De oproep is ondertekend door onder andere de Landelijke Cliëntenraad, vakbond FNV en de gemeente Utrecht. Ook de heer Paulus Jansen, voorzitter van de Woonbond, heeft namens de Woonbond ondertekend.Letterlijk citaat van de heer Jansen”“Doordat veel geautomatiseerde maatregelen zoals beslagleggingen, huisuitzettingen en afsluitingen gewoon doorgaan, is de Woonbond bang dat kwetsbare gezinnen het onderspit gaan delven nu het land grotendeels platligt dankzij de coronamaatregelen.”Op het moment dat deze tekst geschreven is staan de details van genoemde motie nog niet op de website van de Tweede Kamer.Vanavond bereikt ons (SP Beuningen) het bericht dat B&W van Wijchen besloten hebben om op het bovenstaande te reageren. De betrokken tekst is ons op dit moment nog niet bekend, maar vanuit betrouwbare bron hebben we bericht gehad dat B&W van Wijchen de uitzettingen op vakantiepark Wighenerhorst op gaan schorten.E.e.a. is voor SP Beuningen aanleiding om u dringend te verzoeken voorlopig terughoudend op te treden inzake De Groene Heuvels.

Jos Swartjes​​​​​​​​                                                                                                    Emine Asik

Fractievoorzitter SP​                                                                                         Raadslid SP

Zie ook: Groene Heuvels

SP Beuningen stemt tegen de begroting 2020

SP SP CDA Beuningen 12-11-2019 19:34

Dank U voorzitter, Ik wil beginnen met een compliment uit te delen. Bij de bespreking van de begroting van vorig jaar heeft de SP er op gewezen dat de manier waarop toen het weerstandsvermogen werd berekend niet door de beugel kon. In deze nieuwe begroting is dat verbeterd.

En nog een compliment: bij de bespreking van de begroting van vorig jaar heeft de SP er op gewezen dat er nogal veel PM-posten in de begroting stonden; onnodig veel. Ook dat is nu verbeterd.

Maar dan nu over naar wat de SP het belangrijkste vindt aan deze begroting.

Zoals bekend heeft SP-Beuningen bij de gemeenteraadsverkiezingen de sociale woningbouw op plaats één gezet. Hoe staat het nu, anderhalf jaar later, met die sociale woningbouw in Beuningen?

Het kan niemand ontgaan zijn dat er in Nederland een woningencrisis aan gang is en het ziet er naar uit dat die crisis nog wel een tijdje door zal gaan. En in Beuningen? Het College van B&W heeft een opstelling gekozen die aardig past bij de stripverhalen van Asterix en Obelix: de buitenwereld is een puinhoop, maar in een dorp in het oosten van Nederland houden de bewoners dapper stand en houden alle woon-ellende buiten de deur; daar leven de mensen nog lang en gelukkig.

Klinkt sympathiek, maar het is niet waar.

Zo maar een anekdote. Een invalide vrouw die zich verplaatst in een rolstoel en die in de gemeente Beuningen woont schrijft zich in bij Entree voor een andere woning. Reactie van Entree: er is 1 woning voor U beschikbaar: een flatje in Arnhem. Is er in dat flatgebouw een lift? Nee. Misschien toch wat ongemakkelijk als je in een rolstoel zit.

Hoe kunnen Asterix en Obelix in zo’n dorp gelukkig leven? Misschien hebben ze wel geld; dan kun je in ‘T Hof van Campe, grondstuk 90, woningtype F1, voor het luttele bedrag van 594.500 euro een nieuwe woning kopen.

Ondertussen gaat het College door met zeggen dat er niets aan de hand is. Er vallen opmerkingen als “Wij bouwen niet voor de leegstand”; “er is geen behoefte aan goedkope huurwoningen, maar aan woningen met een middenhuur en aan betaalbare koopwoningen “.

Zolang er in Beuningen zo omgesprongen wordt met de woningencrisis zal de SP steeds tegen de begrotingen stemmen.

Volgende punt.

Bij de takenverdeling tussen overheid en ouders zijn er zaken die duidelijk bij de ouders thuishoren en zaken die duidelijk bij de overheid thuishoren. Maar er is ook een grijs tussengebied. Bijvoorbeeld: mag de overheid medische inentingen verplicht stellen? En … mag de overheid zwemles voor kinderen verplicht stellen; dan hebben we het dus over schoolzwemmen?

Tegenstanders van verplicht schoolzwemmen kunnen er op wijzen dat de overheid via het kind pakket al financiële voorwaarden schept voor het deelnemen aan zwemles. De SP is blij met het kind pakket, maar vindt dat er nog te weinig ouders aan meedoen. Daarom is de SP voor het verplichte schoolzwemmen.

We waren aangenaam verrast toen het CDA bij de gemeenteraadsverkiezingen zich ook uitsprak vóór het schoolzwemmen.

En wat heeft schoolzwemmen met de voorliggende begroting te maken? In de voorliggende begroting is geld gereserveerd voor het onderzoeken van vragen met betrekking tot een eventueel nieuw zwembad in Beuningen. De SP stelt aan het CDA voor om er samen voor te zorgen dat bij de onderzoeksopdracht duidelijk geformuleerd wordt dat het inventariseren van de gevolgen van het invoeren van schoolzwemmen deel uitmaakt van die opdracht. We denken daarbij vooral aan de vaste inkomsten die schoolzwemmen oplevert voor een zwembad. Zekerheid over bepaalde inkomsten kan helpen om de te verwachten exploitatiekosten goed in beeld te krijgen.

Een oppositiepartij die een coalitiepartij voorstelt om samen iets te doen dat geen geld kost; hoe mooi wil je het hebben.

Volgende punt.

De SP heeft moeite met de manier waarop de voorliggende begroting omgaat met de structurering van de data. We snappen dat het af en toe wenselijk is om met kostensoorten en kostenplaatsen te schuiven. Simpel gezegd: kosten van ambtenaren die zich bezighouden met de groenvoorziening kunnen het ene jaar geboekt worden op personeelskosten en het volgende jaar op het onderwerp groenvoorziening. Als dat soort wijzigingen op grote schaal gebeuren wordt het voor Raadsleden bijna onmogelijk om de ontwikkelingen over langere tijd genomen nog te overzien. Hoe vergelijk je 2019 met 2020 als er steeds andere zaken onder hetzelfde kopje geboekt worden?

De financieel specialiste van SP-Beuningen heeft dit jaar de begroting speciaal op dat punt bekeken. En zij heeft een hele lijst van posten geproduceerd die bij de begroting samengevoegd zijn of uit elkaar getrokken zijn of die onder een andere naam geboekt zijn. Dat betekent dat delen van de begroting onbegrijpelijk geworden zijn voor Raadsleden die geen financiële achtergrond hebben.

Volgens SP-Beuningen is het College er verantwoordelijk voor dat informatie aan Raadsleden overzichtelijk wordt aangeboden. Dus ALS de structurering van de data verandert graag duidelijk uitleg over de wijziging.

Omdat we het College verantwoordelijk houden leggen we daar de verantwoordelijkheid voor het oplossen van de nu ontstane situatie. Er is een politiek probleem ontstaan en het samen opsluiten van de specialisten met de opdracht: zoek het samen maar uit, is beslist niet wat de SP wil.

Voorzitter, tot zover onze beoordeling van de voorgelegde begroting.

 

Spreektekst SP Beuningen betreffende Zon en Wind

SP SP Beuningen 09-04-2019 22:54

Op 26 maart heeft de SP in de Commissie Ruimte aangekondigd dat de SP tegen de toen voorliggende tekst over wind en zon zou gaan stemmen. En als reden werd daarbij aangegeven dat het de SP niet gaat om een decibel minder geluidshinder of een beetje minder slagschaduw, maar om het fundamentele punt dat een gemeenteraad haar bevoegdheid om beleid te maken niet uit handen mag geven. Vóór het toen voorliggende plan stemmen zou precies dat betekenen: door vóór te stemmen zou de gemeenteraad voor de duur van minstens twee jaar haar bevoegdheid om beleid te bepalen op het gebied van wind en zon uit handen geven.

 

Inmiddels heeft het College van B&W de toen voorliggende tekst van meer dan 100 bladzijden van tafel gehaald als stuk waarover gestemd moet worden. Hangt nu bij de SP de vlag uit? Om die vraag te beantwoorden moeten we nog eens goed kijken waar het, volgens de SP, echt om gaat.

 

Elke gemeente wordt bestuurd door twee soorten mensen. Aan de ene kant zijn er de gekozen volksvertegenwoordigers die zeggen welke kant het op moet met een gemeente. Dat zijn dus de mensen die het beleid bepalen. Aan de andere kant zijn er de mensen die dat beleid uit moeten voeren: het College van B&W en de ambtenaren. Op zich een heldere indeling, maar de werkelijkheid is bijna altijd ingewikkelder dan een simpel schema.

In deze zaal zijn de afgelopen jaren twee zinnen vaak uitgesproken door wethouders als vertegenwoordigers van de uitvoerende macht; in de richting van gekozen raadsleden.

1. "Mijnheer/mevrouw, waar u het nu over hebt is UITVOERING en daar gaat u niet over".

2. "En als u dat anders had willen hebben had u dat VOORAF vast moeten leggen".

En de SP constateert dat daarbij de wethouders bijna altijd gelijk hadden. Als een gemeenteraad slordig beleid maakt en veel belangrijke dingen niet VOORAF HELDER vastlegt, dan vraagt zo'n gemeenteraad erom om aan de kant geschoven te worden.

VOORAF en HELDER zijn de sleutelwoorden voor een gemeenteraad. En laten we dat nu eens toepassen op de tekst waarover vanavond gestemd gaat worden.

Voorbeeld 1. Een van de belangrijkste vragen die bij windmolen-projecten aan de orde komen is het draagvlak onder de bevolking. Sommige mensen doen net of het simpel is: omwonenden zijn tegen en de rest is vóór. De SP is ervan overtuigd dat de werkelijkheid een stuk ingewikkelder is. Een gemeente heeft een heleboel mogelijkheden om het draagvlak te vergroten. Met bijvoorbeeld schadeloosstellingen en zogenoemde omgevingsfondsen kan al een hoop onrust weggenomen worden. Maar wie beslist er over dat soort dingen? De SP vindt dat uitsluitend gekozen raadsleden over dat soort dingen mogen beslissen; dus VOORAF en HELDER opschrijven dat de beslissingsbevoegdheid over dat soort dingen uitsluitend bij de gekozen raadsleden ligt en niet bij uitvoerende mensen.

Nu zijn er misschien mensen die zeggen: maar dat punt van die omgevingsfondsen staat toch heel duidelijk in de toelichting bij het voorliggende raadsvoorstel. Ja, dat staat er inderdaad. Maar is iets in een toelichting zetten hetzelfde als VOORAF HELDER-beleid? Beleid gaat over BESLISSINGEN en niet over zaken die weggemoffeld worden in een toelichting.

Voorbeeld 2. Het is aan te zien komen dat de mensen van de coöperatie Energie Voor Vier grote invloed gaan krijgen op allerlei financiële aspecten van wat er gaat gebeuren. Staat de gemeente daarbuiten? Natuurlijk niet; via de vergunning die de gemeente af moet geven kan de gemeente grote invloed uitoefenen. En wie beslist er over de voorwaarden voor het afgeven van de vergunning? Volgens de SP moeten gekozen raadsleden dat doen en niet uitvoerende mensen. De SP wil dus dat de gemeenteraad VOORAF en HELDER vastlegt dat ze die bevoegdheid aan zichzelf voorbehoudt en niet onbedachtzaam uit handen geeft.

 

Conclusie. De tekst die vanavond voorligt om over te stemmen vult een heleboel niet in. En zoals gezegd: alles wat een gemeenteraad niet VOORAF HELDER vastlegt geeft ze in feite uit handen. Vanavond laten de politieke partijen van Beuningen zien wie zijn rol als gekozen raadsleden serieus neemt.

 

DE SP GAAT DADELIJK DUS TEGEN HET VOORLIGGENDE VOORSTEL STEMMEN.

 

FRACTIEFLITS NR 06-2018 dd 22 sept

PvdA PvdA Beuningen 23-09-2018 10:28

De fractie nodigt leden van de afdeling uit voor aanvullende zienswijzen bij onderstaande selectie van bespreekpunten in de komende commissie- en raadsvergadering. Reactie is welkom via mail naar de fractievoorzitter: s.versluijs@beuningen.nl Motto: Solidair, Betrokken en Vitaal.

In relatie tot eerdere vraagstelling aan het College: Schuldhulpverlening. De motie van de SP – die door de fractie wordt ondersteund – is aangehouden. Eerst wordt onderzocht hoeveel leningen en de grootte ervan, door de gemeente als schuldhulpverlening wordt aangeboden.

Thuisblijvers. Aansluitend op de rapportage over Schoolverzuim en Leerplicht dit voorjaar, is door de fractie gevraagd naar het aantal Thuisblijvers in de gemeente. Dus kinderen tot 17 jaar die geen onderwijs (meer) volgen. De rapportage gaat daar nauwelijks op in. De vragen zijn (nog) niet beantwoord. Onderwijs aan kinderen in welke vorm dan ook wordt van groot belang geacht. Twee vragen opnieuw: 1. Welk zicht heeft het College op de groep Thuisblijvers, inclusief langdurige schoolverzuimers en welke begeleiding wordt of is aan deze kinderen en/of het gezin aangeboden; 2. Heeft – en zo ja, hoeveel maal – het college de laatste vijf jaren vrijstelling verleend op grond van artikel 5 van de Leerplichtwet?

Voorbereiding commissie samenleving dd 24 sept 2018 Agendapunt Rekenkamer Onderzoek Grip op Veilig Thuis. Door de rekenkamers is onderzocht op welke wijze gemeenteraden hun kaderstellende en controlerende taak kunnen invullen bij bestuurlijke samenwerking tussen gemeenten. Het onderbrengen van Veilig Thuis binnen de gemeenschappelijke regeling voor de GGD heeft daarvoor als model van onderzoek gediend. Toevoegen van een aantal procedures moet voorkomen dat fouten als bij Veilig Thuis zich herhalen. Met andere woorden, dat cruciale besluitvorming te laat of incompleet aan de gemeenteraden wordt aangeboden. Vele schijven in het intergemeentelijk raderwerk bleken bij het onderzochte proces niet of niet goed op elkaar te zijn afgesteld. De kracht van samenwerking werd daardoor een zwakte. Ten aanzien van de opstart van Veilig Thuis hebben we dat gemerkt. Een groot aantal aanbevelingen tot verbetering wordt nu voorgesteld. Deze zijn vooral instrumenteel van aard. Met name het element ‘informatie voorziening’ is fijnmazig uitgewerkt. In het raadsvoorstel wordt niet ingegaan op een proces dat de kaderstellende rol van de gemeenteraad borgt. De fractie meent verder, dat een veelheid aan procedures niet altijd een verbetering van het proces betekent. Een proces dat ten dienste moet staan van de inwoners. Het zijn immers de inwoners die de impact van die (overheids)dienst ervaren en beleven. Als het model van de intergemeenschappelijke regelingen toch aangepast wordt, dan is het een mooie gelegenheid om de tijdige inbreng van ‘gebruikerservaringen’ een positie te geven. Bijvoorbeeld door het formeren van een ‘sensorgroep’ nabij het Algemeen Bestuur (AB) van een Gemeenschappelijke Regeling. Een ‘sensorgroep’, bijvoorbeeld samengesteld met een lid vanuit iedere gemeentelijke cliëntenraad. In de ogen van de fractie volgt die ‘sensorgroep’ actief de voorgenomen besluitvorming van het AB van de betrokken regeling. Via de eigen cliëntenraden kan op voorspraak van haar ‘sensorlid’ vervolgens tijdig geanticipeerd worden, op aspecten die de inwoner (kunnen) raken. Een anticipatie die via het reguliere contact van de lokale cliëntenraad richting haar gemeenteraad vormgegeven wordt. Dit in het belang van het besluitvormingsproces binnen de gemeenschappelijke regeling.

Voorbereiding commissie Ruimte dd 25 september

Agpt. Gemeentelijke Monumenten. Er is onduidelijkheid over de inbedding van de provinciale subsidie in de gemeentelijke subsidiepot. De provincie subsidieert 20% als de gemeente 25% van de aanvrage vergoedt. De gemeente kent een maximum voor haar deel van de subsidie. Bij burgers is onduidelijkheid ten aanzien van de voorwaarden. De fractie stelt zich op het standpunt, dat subsidie wordt toegekend volgens de gemeentelijke standaard en binnen de gemeentelijke budgetruimte. Aan de gebruiker kan dan een bedrag van 45% (= 20% provincie + 25% gemeente) van de subsidienorm worden toegekend.

Agpt Bestemmingsplan wijziging Van Heemstraweg 14a Weurt. Er lijkt zo geleidelijk een uitvoeringsbeleid te ontstaan in de sfeer ‘Alles Kan Tenzij’. Dit schrijnt ten opzichte van een eerder raadsbesluit, dat het gebied ten noorden van de Van Heemstraweg in beperkte mate bebouwd kan worden, om het landschappelijk karakter te behouden. Wat zijn nu de spelregels?

Voorbereiding commissie Financien en Algemene Zaken dd 26 sept

Agpt. Openbare Orde en Veiligheid (jaarplan 2018 politie team Tweestromenland). De capaciteit van 26.5 formatieplaats voor studenten, telt deze volledig mee? Of wordt de studietijd aan de politie- academie gecompenseerd? De nieuwe methodiek van dienstverlening kent 4 kernbeloftes. De betrokkenheid van de inwoner bij een voorval wordt verhoogd. Een prima ontwikkeling. Hoe vertaalt zich dat in het klachtenpatroon ic hoe ziet de klachten analyse er overigens uit? Het plan zowel als het overzicht over het eerste half jaar 2018, duidt een actieve betrokkenheid van de politie bij Huiselijk Geweld. De vraag is: betreft die betrokkenheid enkel het aantal strafrecht onderzoeken (eerste half jaar Beuningen 7x) of draagt de politie overigens in het raam van haar hulpverlening ook bij aan vroegsignalering? De signalen die de politie als first responder opdoet zijn immers van betekenis om het wijkteam of in overleg met dit wijkteam de gespecialiseerde hulp bij een gezin te betrekken. Juist om escalatie te voorkomen of te beperken. In het belang van bijvoorbeeld kinderen en afhankelijke mede bewoners. De vraag is dan ook om die betekenisvolle inzet als zodanig in het beleidsplan op te nemen.

Het bericht FRACTIEFLITS NR 06-2018 dd 22 sept verscheen eerst op PvdA Beuningen.

Motie nivelleren rente Gemeentelijke Kredietbank Nijmegen

SP SP Beuningen 08-09-2018 15:49

MOTIE

 

Betreft:

De regionaal opererende Gemeentelijke Kredietbank (verder GKB te noemen) gevestigd in Nijmegen. GKB blijkt voor dezelfde diensten verschillende tarieven te berekenen voor inwoners van verschillende gemeenten.

In antwoord op vragen daarover heeft het college van Beuningen inmiddels laten weten zelf niet in te willen grijpen ten gunste van de inwoners van Beuningen. Als een reden voor die keuze wordt met name genoemd dat GKB ruim binnen de wettelijke normen opereert en zelfs binnen de advies-normen van de betrokken brancheorganisatie NVVK. Het college voegt daaraantoe dat het om relatief kleine leningen gaat waarbij een gunstiger percentage maar een beperkt voordeel oplevert voor mensen die geld (moeten) lenen.

-----------------------

 

De gemeenteraad van Beuningen, in vergadering bijeen op 11 september 2018,

heeft kennisgenomen van de actuele situatie rond GKB.

 

Overwegende dat mensen in gelijke situaties gelijk behandeld willen worden,

Overwegende dat het naar voren geschoven argument van beperkt voordeel voor de betrokkenen ook betekent dat dan dus de kosten voor de gemeente beperkt zijn,

 

Geeft het college opdracht om in de begroting 2019 extra budget te verwerken zodanig dat per 1 januari 2019 inwoners van Beuningen dezelfde gunstige tarieven aangeboden krijgen als nu o.a. in Nijmegen. 

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

 

 

 

De jeugd is de toekomst. We zijn ...

VVD VVD Beuningen 22-05-2018 21:00

De jeugd is de toekomst. We zijn benieuwd naar de innovatieve ideeën van leerlingen in onze gemeente.

Voor ieder dorp in onze gemeente ...

VVD VVD Beuningen 14-03-2018 13:09

Voor ieder dorp in onze gemeente heeft VVD Beuningen een addendum gemaakt op het verkiezingsprogramma. We beginnen de reeks met Winssen.

Persbericht 8 maart 2018 ...

VVD VVD Beuningen 08-03-2018 19:05

Persbericht 8 maart 2018 BEUNINGEN, 8 maart 2018 Wie een gat graaft voor…….. Het college van Beuningen heeft niet willen leren van het verleden. Eigenzinnig volgen van een eigen koers, slaafs gevolgd door de coalitiepartijen, dreigt uit te lopen op een grote financiële strop voor de gemeente. Verkeerde voorstellinggeven van de stand van zaken bij het zandtransport, Aangeven dat externe partijen zullen bijdragen aan de kosten die Beuningen moet maken. Een brief van de provincie Gelderland die keihard aangeeft dat de financiële positie van de gemeente onvoldoende is. Geen actualisatie van de grondexploitatie. Geen evaluatie van het afvalbeleid. En dan maar voorstellen doen om in de komende jaren grote uitgaven te blijven doen. Na 21 maart komen er geen lijken uit de kast. Dit college heeft niet eens de tijd om ze in de kast te krijgen. Dus dan alles maar in het grote gat. De keuze voor verandering is nog nooit zo makkelijk geweest.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.