Nieuws van politieke partijen in Peel en Maas inzichtelijk

30 documenten

Aandacht voor verenigingen tijdens coronacrisis

CDA CDA Peel en Maas 29-05-2020 14:00

Aandacht voor verenigingen tijdens coronacrisis Vorige week hebben wij namens CDA Peel en Maas schriftelijke vragen gesteld aan het college over de mogelijkheden voor steun aan verenigingen. Dit in het kader van de coronacrisis. Door deze crisis zijn ook de verenigingen in het hart geraakt. De accommodaties zijn gesloten, er kunnen geen groepen en teams bij elkaar komen en er zijn geen horeca-inkomsten. Daarbij komt er ook nog bij dat veel bedrijven, waarvan het verenigingsleven vaak ook een steuntje in de rug krijgt, door sponsoring, momenteel meer op hun centen letten. Heel begrijpelijk, want veel ondernemers hebben zelf op dit moment een grote uitdaging om het hoofd boven water te houden. Het CDA heeft op 1 mei jl. een brief van de overheid gelezen, waarin staat dat er diverse regelingen voor sportverengingen in het leven zijn geroepen. We zijn erg benieuwd of de gemeente Peel en Maas deze al heeft opgepakt, actief heeft gecommuniceerd en of de gemeente ook regelingen heeft of creëert voor andere verenigingen en stichtingen, zoals muziekverenigingen, cultuurverenigingen, Jong Nederland, jeugdwerk en scouting. Verenigingen zijn het cement voor onze samenleving. Voor het CDA is het heel belangrijk dat hier aandacht voor is vanuit de gemeente. Gezien alle actualiteiten rondom de coronacrisis hopen we op een spoedige reactie vanuit het college, zodat duidelijk is wat de gemeente op dit moment kan doen qua ondersteuning. Roger Gielen en Roel Boots

Aandacht voor verenigingen tijdens coronacrisis

CDA CDA Peel en Maas 29-05-2020 14:00

Aandacht voor verenigingen tijdens coronacrisis Vorige week hebben wij namens CDA Peel en Maas schriftelijke vragen gesteld aan het college over de mogelijkheden voor steun aan verenigingen. Dit in het kader van de coronacrisis. Door deze crisis zijn ook de verenigingen in het hart geraakt. De accommodaties zijn gesloten, er kunnen geen groepen en teams bij elkaar komen en er zijn geen horeca-inkomsten. Daarbij komt er ook nog bij dat veel bedrijven, waarvan het verenigingsleven vaak ook een steuntje in de rug krijgt, door sponsoring, momenteel meer op hun centen letten. Heel begrijpelijk, want veel ondernemers hebben zelf op dit moment een grote uitdaging om het hoofd boven water te houden. Het CDA heeft op 1 mei jl. een brief van de overheid gelezen, waarin staat dat er diverse regelingen voor sportverengingen in het leven zijn geroepen. We zijn erg benieuwd of de gemeente Peel en Maas deze al heeft opgepakt, actief heeft gecommuniceerd en of de gemeente ook regelingen heeft of creëert voor andere verenigingen en stichtingen, zoals muziekverenigingen, cultuurverenigingen, Jong Nederland, jeugdwerk en scouting. Verenigingen zijn het cement voor onze samenleving. Voor het CDA is het heel belangrijk dat hier aandacht voor is vanuit de gemeente. Gezien alle actualiteiten rondom de coronacrisis hopen we op een spoedige reactie vanuit het college, zodat duidelijk is wat de gemeente op dit moment kan doen qua ondersteuning. Roger Gielen en Roel Boots

PvdA/GroenLinks dringt aan op verdere steunmaatregelen

PvdA PvdA GroenLinks Peel en Maas 29-05-2020 08:00

PvdA/GroenLinks dringt aan op aanvullende gemeentelijke ondersteuningsmaatregelen om gevolgen van coronacrisis te verzachten.

[This post contains video, click to play]

Het bericht PvdA/GroenLinks dringt aan op verdere steunmaatregelen verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

Mood haoje

PvdA PvdA GroenLinks Peel en Maas 07-05-2020 18:00

https://pvdagroenlinks.nl/mood-haoje/

De coronacrisis duurt langer dan menigeen dacht. Veel inwoners van onze gemeente zijn zwaar getroffen wat betreft gezondheid en/of bestaanszekerheid. Wat betreft gezondheid bieden veel mensen hulp, in ziekenhuizen, verpleeghuizen, zorgcentra, thuiszorg, mantelzorg. De ergste vormen van bestaansonzekerheid worden verlicht door regelingen van de landelijke overheid. Die moeten soms nog beter afgestemd worden op situaties en problemen waarmee met name veel kleine zelfstandigen en ondernemers geconfronteerd worden.

Naast dit en naast allerlei andere vormen van hulp en ondersteuning die onderling gegeven wordt, heeft ook de gemeentelijke overheid een taak om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten of zo mogelijk weg te nemen.

Begin april heeft de fractie PvdA/GroenLinks aan het college gevraagd welke extra maatregelen de gemeente kan nemen in aanvulling op het landelijke hulpprogramma. Eind vorige week heeft het college onze vragen beantwoord en enkele maatregelen genoemd die met name van belang zijn voor bedrijven en organisaties: uitstel van betaling van een aantal belastingen; meer tijd om rekeningen te betalen; steunfonds voor anti-corona-initiatieven; doorbetalen van subsidies. Mogelijk kunnen daar nog compensatie- en coulanceregelingen aan toegevoegd worden of nog andere maatregelen die korte-termijn-gevolgen kunnen verzachten. Dat en nog meer is hard nodig.

Daarnaast vinden wij het nodig dat wij allen als samenleving nadenken en openbare discussies starten over de wijze waarop wij onze samenleving opnieuw inrichten na de coronacrisis. Eenvoudigweg de draad van vòòr de crisis opnemen, kan volgens ons niet. Drie grote uitdagingen vragen om ingrijpende veranderingen. Ze moeten wereldwijd én lokaal én in samenhang worden aangepakt. Naast de economische crisis zijn dat het klimaatvraagstuk en de groeiende kloof tussen rijk en arm. Wij roepen iedereen op met ons mee te denken over passende noodmaatregelen op korte termijn en perspectief biedende initiatieven en denkbeelden op langere termijn.

Intussen wensen we iedereen kracht en sterkte toe: mood haoje!

Annigje Primowees, Frits Berben en Raf Janssen Raadsleden PvdA/GroenLinks

Het bericht Mood haoje verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

Openbare CDA-fractievergadering in Kessel-Eik op 30 januari

CDA CDA Peel en Maas 22-01-2020 17:32

Openbare CDA-fractievergadering in Kessel-Eik op 30 januari Elke donderdagavond vergadert de CDA-fractie in het huis van de gemeente in Panningen. Regelmatig sluiten inwoners aan om ons over specifieke onderwerpen bij te praten of om hun kant van een verhaal te vertellen. Open en transparante communicatie is voor het CDA Peel en Maas heel belangrijk. Daarom hebben we besloten om vanaf dit jaar één donderdag per maand op een locatie binnen één van de elf dorpen van Peel en Maas te vergaderen. Een openbare CDA-fractievergadering dus. Alle inwoners uit het betreffende dorp, al dan niet vanuiteen vereniging, stichting of individueel, zijn van harte welkom om aan de openbare CDA-fractievergadering deel te nemen. Om te luisteren of actiefmee te praten over onderwerpen die spelen binnen de gemeente en zeker binnen het dorp waar de fractievergadering plaatsvindt. Op donderdag 30 januari starten we in Kessel-Eik. De vergadering vindt plaats in hetGemeinschapshoesop de Lindelaan 4. De openbare CDA-fractievergadering start om 19.30 uur. Alle dorpen komen aan bod. We communiceren de data en locaties van openbare CDA-fractievergaderingen via HALLO Peel en Maas, sociale media en lokale media. Graag tot ziens bij de eerste openbare fractievergadering op donderdag 30 januari, 19.30 uur in Kessel-Eik. Ellis Kempeners, raadslid CDA Peel en Maas

Sjoën Helje-Dörp!

CDA CDA Peel en Maas 30-12-2019 13:44

SjoënHelje-Dörp! Tijdens de laatste vergadering van 2019 heeft de raad ingestemd met de kredietaanvraag voor het toekomstbeeld centrum Helden. Met deze toekenning kunnen de inwonersaan de slag om samenHelje-Dörpnog mooier,maar zeker ookveiliger te maken.Een lang gekoesterde wens van de inwoners, die we ook in het CDA-verkiezingsprogramma van 2018 hebben opgeschreven. Het raadsvoorstel omvatte meerdere kredietentegelijk,van het voorbereidingskrediet voor “Het toekomstbeeld centrum Helden” tot het uitvoeringskrediet voor het realiseren van circa 35 parkeerplaatsen op de onlangs door de gemeente aangekochte locatie Molenstraat 19/19a.Dit laatste onderdeel valt onder de portefeuille van onze CDA-wethouder Rob Wanten. Het realiseren vandeextra parkeerplaatsen aan de Molenstraat zorgde nog wel voor enige discussie in de raad, maar het CDA vindt dit hard nodig om de Molenstraat veiliger te maken.Hiermee is een eerste stap gezet in het veiliger maken van deze drukke weg.In november heeft de gemeenteraad overigens nog een brief naarde provincie(eigenaar van de Molenstraat-Roggelseweg) gestuurd met de vraag voor extra aandacht met betrekking tot de verkeersveiligheid bij toekomstig onderhoud. De gepresenteerdedorpsontwikkelingsvisievan het dorpziet er goed en professioneel uit. Het CDA ondersteunt deze van harte. We zijn zijn benieuwd hoe de parels van Helden worden opgepoetst en hoe hetHeljesPedjede trekkers van het dorp gaat verbinden. Wij wensen alle betrokken inwoners veel succes toede komende jarenmet het realiserenvan hun ambities voor hunHelje-Dörp. Samen voor elkaar! Angela vanRoijen Sandy JanssenRaadsleden CDA Peel en Maas

Mijn eerste 6 maanden als raadslid

CDA CDA Peel en Maas 16-09-2019 13:08

Mijn eerste 6 maanden als raadslid Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik met voorkeursstemmen werd gekozen als raadslid. Sinds 6 maanden ben ik dan ook daadwerkelijk gemeenteraadslid in de gemeente Peel en Maas. Nieuw, spannend en leerzaam. Zo zou ik de eerste 6 maanden omschrijven. De mensen, de werkplek en wat wordt er van mij verwacht? En dan de eerste officiële raadsvergadering, waarin ik samen met CDA-collega Roger Gielen een amendement mocht voordragen voor startersleningen. Daarin hebben we benadrukt dat ook jongeren de kans moeten krijgen een woning te kopen. De gehele CDA-fractie ondersteunt mij goed. Het CDA ziet het belang in om ook jongeren bij de politiek te betrekken en hun geluid te horen. Die stem is bij het CDA goed te horen. Als raadslid krijg ik veel mee wat er in onze gemeente gebeurt. En nog leuker, ik mag er over meepraten en -beslissen. En dat heb ik dus ook veel gedaan de afgelopen 6 maanden. In onze fractie, met raadsleden, burgers, ambtenaren, bedrijfsleven en natuurlijk met jongeren. Van hoe komt een nieuwe school tot stand en welke rol heeft de gemeente hierin tot aan het drugsbeleid in Peel en Maas. En als we dan gezellig op stap gaan, praat ik wat minder en luister ik vooral graag. Wat vinden jongeren van de politiek? Wat zouden zij anders willen zien binnen onze gemeente? Wat speelt zich af binnen mijn generatie? Iets wat ik mij de komende tijd zal blijven afvragen en vervolgens inbrengen in politieke discussies en afwegingen. Ebie Peeters, raadslid CDA Peel en Maas

Reeks uitgangspunten voor de energietransitie

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 16-09-2019 13:03

https://pvdagroenlinks.nl/reeks-uitgangspunten-voor-de-energietransitie/ Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie. De progressieve fracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg.

Progressieve raadsfracties zien sociale kansen in energietransitie

Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie, op de invloed die de energietransitie heeft op de wijze waarop wij met elkaar samen leven: hoe we wonen, hoe we ons verplaatsen, hoe we eten, hoe we produceren en consumeren. De progressieve fracties benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg. Iedere regio moet op korte termijn een Regionale Energiestrategie (RES) opstellen. Daarin stelt de regio vast welke concrete bijdragen zij levert om de doelen van het klimaatakkoord te halen. Het gaat daarbij met name om de doelen wat betreft de opwekking van duurzame elektriciteit en de doelen wat betreft warmtetransitie in de gebouwde omgeving (van fossiele naar duurzame bronnen). De gezamenlijke colleges van B&W van de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten hebben een startnotitie gemaakt, waarin ze aangeven hoe ze het opstellen van de Regionale Energiestrategie willen aanpakken. Het is vooral een technologisch en ruimtelijk verhaal geworden. De progressieve fracties van de gemeenteraden van Noord- en Midden-Limburg zijn van mening dat sociale aspecten minstens zo belangrijk zijn bij de energietransitie.

Uitgangspunten Energietransitie

Opgesteld door progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray

De progressieve raadsfracties stellen voor de volgende uitgangspunten te hanteren voor de energietransitie:

A – Energietransitie is een kans voor gemeenschapsontwikkeling:

1. Energietransitie is niet louter een technische en ruimtelijke operatie; het is op de eerste plaats een sociaal proces. Dat betekent dat er tijd en geld ingezet moeten worden om mensen mee te krijgen, enthousiast te maken, aan te zetten tot moeilijke beslissingen, maar ook tot collectief meedenken en handelen. Gemeenten kunnen daarin een gezamenlijk initiatief nemen, bij voorbeeld door het inrichten van een duurzaamheidstrefpunt met concrete voorbeelden hoe je energie kunt besparen of een vergroeningsactie kunt starten in de buurt.

2. Energie is een collectieve voorziening. Het opwekken van schone energie wordt collectief aangepakt: van, voor en door burgers. Motto: eerlijk en samen. Via bewonersinitiatieven en lokale bedrijven, onder regie van de lokale overheid, met de nadrukkelijke afspraak dat de lokale samenleving steeds een meerderheidsbelang houdt en alle burgers – ook zij die niet financieel deel (kunnen) nemen aan de productie van schone energie – meedelen in de opbrengst.

3. Er wordt regionaal een ‘gideonsbende van transformatoren’ gevormd, dat is een deskundig team van opbouwwerkers, die de sociale infrastructuur van buurten, wijken, dorpen vertrouwd maakt met de kansen die energietransitie biedt voor processen van gemeenschapsvorming (stimuleren van lokale economie en het vergroten van sociale en culturele veerkracht).

B – Energietransitie is een kans voor een andere en meer lokale economie:

4. Door mensen niet alleen aan de voorkant van het proces te betrekken, maar ook in de uitvoer een rol te geven, ontstaat lokale werkgelegenheid en sociale cohesie. Door investeringen en besparingen lokaal zichtbaar en besteedbaar te maken, ontstaat meer lokaal besteedbaar inkomen. En door samen te werken aan de energietransitie ontstaan netwerken die gaan renderen op sociaal, maatschappelijk en cultureel vlak. (zie: https://www.lsabewoners.nl/wp-content/uploads/2018/06/Essay-Wijk-voor-de-wijk-bewonersgedreven-energietransitie.pdf)

5. Door te kiezen voor een lokale, bewonersgedreven en collectieve aanpak met steun van de juiste intermediairs, ontstaat lokaal draagvlak, wordt noodzakelijke expertise toegevoegd en is de kans groot dat de energietransitie soepel gaat verlopen. Een collectieve aanpak via een gebiedscollectief biedt de beste kansen om op haalbare en betaalbare wijze duurzame energie te produceren.

6. Als de energietransitie beperkt blijft tot het realiseren van andere energiebronnen teneinde de huidige wijze van leven, produceren en consumeren ongewijzigd voort te zetten, is zo’n transitie een onvoldoende antwoord op het klimaatvraagstuk. De energietransitie moet een stap zijn naar het verkennen en realiseren van andere, meer toekomstbestendige, wijzen van leven, produceren en consumeren. Alle energie die minder wordt gebruikt, hoeft niet meer duurzaam opgewekt te worden. Energietransitie begint dus met energie besparen.

C – Energietransitie is een kans voor verbetering van de leefsituatie voor iedereen

7. Iedereen, ook mensen die het niet zo breed hebben, moeten mee kunnen doen met energietransitie. Hogere inkomens profiteren het meeste van subsidies die verstrekt worden om energietransitie in gang te zetten; de energielasten voor deze huishoudens zullen dalen, terwijl de energielasten zullen stijgen voor de lagere-inkomensgroepen die geen geld hebben om veranderingen te bekostigen. Daardoor groeit de toch al grote kloof tussen rijk en arm. In aanvulling op het rijk moeten gemeenten en partners in de energietransitie, zoals woningcorporaties en lokale bedrijven, maatregelen nemen om die tendens te keren.

8. Energietransitie moet niet alleen betaalbaar zijn voor mensen met een kleine portemonnee, maar ze moeten er ook in financiële zin meteen voordeel van hebben. Daarom ontwerpt de gemeente een regeling om met name aan groepen mensen met lage inkomens – huurders en mensen met een eigen woning – renteloze leningen te verstrekken die terugbetaald kunnen worden met een deel van het geld dat uitgespaard wordt door lager energieverbruik. Omwille van de haalbaarheid moet ook een deel van het uitgespaarde geld blijven zitten in de portemonnee van de mensen die meedoen met de energietransitie.

9. De energietransitie moet worden gebruikt om de kwaliteit van de leefsituatie, waaronder de woning en de woonomgeving, te verbeteren. Voor iedereen!

Panningen, 14 september 2019 Progressieve raadsfracties van de gemeenten van Noord- en Midden-Limburg

Reeks uitgangspunten voor de energietransitie

PvdA PvdA Peel en Maas 16-09-2019 13:03

https://pvdagroenlinks.nl/reeks-uitgangspunten-voor-de-energietransitie/ Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie. De progressieve fracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg.

Progressieve raadsfracties zien sociale kansen in energietransitie

Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie, op de invloed die de energietransitie heeft op de wijze waarop wij met elkaar samen leven: hoe we wonen, hoe we ons verplaatsen, hoe we eten, hoe we produceren en consumeren. De progressieve fracties benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg. Iedere regio moet op korte termijn een Regionale Energiestrategie (RES) opstellen. Daarin stelt de regio vast welke concrete bijdragen zij levert om de doelen van het klimaatakkoord te halen. Het gaat daarbij met name om de doelen wat betreft de opwekking van duurzame elektriciteit en de doelen wat betreft warmtetransitie in de gebouwde omgeving (van fossiele naar duurzame bronnen). De gezamenlijke colleges van B&W van de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten hebben een startnotitie gemaakt, waarin ze aangeven hoe ze het opstellen van de Regionale Energiestrategie willen aanpakken. Het is vooral een technologisch en ruimtelijk verhaal geworden. De progressieve fracties van de gemeenteraden van Noord- en Midden-Limburg zijn van mening dat sociale aspecten minstens zo belangrijk zijn bij de energietransitie.

Uitgangspunten Energietransitie

Opgesteld door progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray

De progressieve raadsfracties stellen voor de volgende uitgangspunten te hanteren voor de energietransitie:

A – Energietransitie is een kans voor gemeenschapsontwikkeling:

1. Energietransitie is niet louter een technische en ruimtelijke operatie; het is op de eerste plaats een sociaal proces. Dat betekent dat er tijd en geld ingezet moeten worden om mensen mee te krijgen, enthousiast te maken, aan te zetten tot moeilijke beslissingen, maar ook tot collectief meedenken en handelen. Gemeenten kunnen daarin een gezamenlijk initiatief nemen, bij voorbeeld door het inrichten van een duurzaamheidstrefpunt met concrete voorbeelden hoe je energie kunt besparen of een vergroeningsactie kunt starten in de buurt.

2. Energie is een collectieve voorziening. Het opwekken van schone energie wordt collectief aangepakt: van, voor en door burgers. Motto: eerlijk en samen. Via bewonersinitiatieven en lokale bedrijven, onder regie van de lokale overheid, met de nadrukkelijke afspraak dat de lokale samenleving steeds een meerderheidsbelang houdt en alle burgers – ook zij die niet financieel deel (kunnen) nemen aan de productie van schone energie – meedelen in de opbrengst.

3. Er wordt regionaal een ‘gideonsbende van transformatoren’ gevormd, dat is een deskundig team van opbouwwerkers, die de sociale infrastructuur van buurten, wijken, dorpen vertrouwd maakt met de kansen die energietransitie biedt voor processen van gemeenschapsvorming (stimuleren van lokale economie en het vergroten van sociale en culturele veerkracht).

B – Energietransitie is een kans voor een andere en meer lokale economie:

4. Door mensen niet alleen aan de voorkant van het proces te betrekken, maar ook in de uitvoer een rol te geven, ontstaat lokale werkgelegenheid en sociale cohesie. Door investeringen en besparingen lokaal zichtbaar en besteedbaar te maken, ontstaat meer lokaal besteedbaar inkomen. En door samen te werken aan de energietransitie ontstaan netwerken die gaan renderen op sociaal, maatschappelijk en cultureel vlak. (zie: https://www.lsabewoners.nl/wp-content/uploads/2018/06/Essay-Wijk-voor-de-wijk-bewonersgedreven-energietransitie.pdf)

5. Door te kiezen voor een lokale, bewonersgedreven en collectieve aanpak met steun van de juiste intermediairs, ontstaat lokaal draagvlak, wordt noodzakelijke expertise toegevoegd en is de kans groot dat de energietransitie soepel gaat verlopen. Een collectieve aanpak via een gebiedscollectief biedt de beste kansen om op haalbare en betaalbare wijze duurzame energie te produceren.

6. Als de energietransitie beperkt blijft tot het realiseren van andere energiebronnen teneinde de huidige wijze van leven, produceren en consumeren ongewijzigd voort te zetten, is zo’n transitie een onvoldoende antwoord op het klimaatvraagstuk. De energietransitie moet een stap zijn naar het verkennen en realiseren van andere, meer toekomstbestendige, wijzen van leven, produceren en consumeren. Alle energie die minder wordt gebruikt, hoeft niet meer duurzaam opgewekt te worden. Energietransitie begint dus met energie besparen.

C – Energietransitie is een kans voor verbetering van de leefsituatie voor iedereen

7. Iedereen, ook mensen die het niet zo breed hebben, moeten mee kunnen doen met energietransitie. Hogere inkomens profiteren het meeste van subsidies die verstrekt worden om energietransitie in gang te zetten; de energielasten voor deze huishoudens zullen dalen, terwijl de energielasten zullen stijgen voor de lagere-inkomensgroepen die geen geld hebben om veranderingen te bekostigen. Daardoor groeit de toch al grote kloof tussen rijk en arm. In aanvulling op het rijk moeten gemeenten en partners in de energietransitie, zoals woningcorporaties en lokale bedrijven, maatregelen nemen om die tendens te keren.

8. Energietransitie moet niet alleen betaalbaar zijn voor mensen met een kleine portemonnee, maar ze moeten er ook in financiële zin meteen voordeel van hebben. Daarom ontwerpt de gemeente een regeling om met name aan groepen mensen met lage inkomens – huurders en mensen met een eigen woning – renteloze leningen te verstrekken die terugbetaald kunnen worden met een deel van het geld dat uitgespaard wordt door lager energieverbruik. Omwille van de haalbaarheid moet ook een deel van het uitgespaarde geld blijven zitten in de portemonnee van de mensen die meedoen met de energietransitie.

9. De energietransitie moet worden gebruikt om de kwaliteit van de leefsituatie, waaronder de woning en de woonomgeving, te verbeteren. Voor iedereen!

Panningen, 14 september 2019 Progressieve raadsfracties van de gemeenten van Noord- en Midden-Limburg

De dijk aan de Haagweg in Kessel

CDA CDA Peel en Maas 04-09-2019 12:47

De dijk aan deHaagweg in Kessel Afgelopen dinsdag nam de gemeenteraad het besluit het bestemmingsplan van de dijk aan deHaagweg in Kesselop te heffen. Een prachtig resultaat van een unieke actie van een bewonersgroep uit Kessel. De kortste dijk van Nederland is in 1995 aangelegd als noodverordening, maar is met het besluit van de toenmalige minister in 2005 opgenomen in de Waterwet. De dijk voldoet niet aan het wettelijk gestelde beschermingsniveau en zou met zo’n 2 meter worden opgehoogd. Dat zou dramatisch zijn voor de bewoners aan de Haagweg en de Maaszijde van Veers. Zij zijn daar immers gaan wonen om het prachtige uitzicht op de Maas. De risico’s zijn klein, gaf de groep aan. Om die reden is de bewonersgroep een petitie gestart en hebben zij Waterschap Limburg verzocht de dijk niet te verhogen. De CDA-gemeenteraadsfractie bracht in 2017 een bezoek aan de bewonersgroep om de situatie te bekijken. Namens het CDA maakte ik een motie, waardoor toenmalig wethouder Arno Janssen een unanieme steun in de rug kreeg van de gehele raad. Wethouder Janssen heeft dit dossier vanaf het begin overigens voortvarend opgepakt. Wethouder Rob Wanten heeft het dossier sinds het aantreden van het nieuwe college tot een goed einde gebracht. Vanwege de unanimiteit van het verzoek heeft het waterschap de minister verzocht de dijk uit de Waterwet te halen. Het ministerie gaf aan dat het schrappen van de dijk alleen kan na unanieme instemming. Daarom werd een inspraakprocedure georganiseerd en is een inspraakavond gehouden. Afgelopen dinsdag was het aan de gemeenteraad om deze stappen met een positief besluit te beantwoorden. Bovenal een top actie van de bewonersgroep. Gefeliciteerd, op naar de volgende stap! Roel Boots, raadslid CDA Peel en Maas

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.