Nieuws van politieke partijen in Son en Breugel inzichtelijk

6 documenten

Opmerking ambtenaar

VVD VVD Son en Breugel 26-07-2021 08:38

https://sonenbreugel.vvd.nl/nieuws/45062/opmerking-ambtenaar

Een teleurgestelde Son en Breugelse ambtenaar liet afgelopen week na afloop van een digitale vergadering de microfoon aanstaan en zei iets onverkwikkelijks. Iedereen buitelde over elkaar heen om de man hel en verdoemenis toe te wensen. Maar als dezelfde mensen zich nou eerst eens zouden verdiepen in waaróm de man zoiets zegt, dan is het heel aannemelijk dat ze begrip krijgen voor zijn uitspraak. Dat ze dan zien dat de ambtenaar door ontwikkelingen die daaraan vooraf gingen tot een dergelijke uitspraak is gekomen.

U moet daarvoor maar eens kijken naar deze Teams bijeenkomst van 22 juli j.l. ‘Ontwikkelingslocatie Bijenlaan 60 planinitiatief tijdelijke woonbouw’; en dan vooral naar de 45 minuten die voorafgaan aan de uitspraak door de ambtenaar. Daarbij moet u weten dat het om de beoogde bouw van 25 miniwoningen aan de Bijenlaan gaat, dat er een informatieve avond is over het schetsplan voor omwonenden die voor een groot deel zijn geïnformeerd en dat wethouder en initiatiefnemer zullen ingaan op het schetsplan, het globale plan.

De initiatiefnemer trapte af met een duidelijke presentatie. Daarna zou je verwachten dat er verdere uitleg zou worden gegeven over de aanleiding van het plan, de noodzaak voor woningbouw in onze gemeente en hoe het proces (zoals een omgevingsvergunning) daarna gaat verlopen. En dat de bijeenkomst ook was bedoeld voor een eerste globale indruk, en niet in allerlei details zou moeten gaan verzanden. Maar dat is wel gebeurd met als resultaat gefrustreerde omwonenden die meteen allerlei details wilden weten, en een wethouder die zijn verantwoordelijkheid afschoof naar zijn ambtenaar.

Maar de wethouder is aanspreekpunt voor omwonenden; niet zijn ambtenaar.

Verder was het optreden van coalitiepartijen tijdens deze sessie misplaatst. Als je als raadslid meedoet aan een dergelijke sessie moet je weten wat je rol is. Maar in plaats van het initiatief van de gehele raad positief te vertegenwoordigen, fungeerden zij als criticasters en werd er politiek bedreven op een ongepast moment.

Aan het einde van de vergadering is te horen dat een inspreker zegt: ‘wie hier nog een kavel koopt, heeft een gaatje in zijn hoofd’. In die sfeer werd de bijeenkomst ook afgesloten en we kunnen ons heel goed voorstellen dat een ambtenaar, die dit prima initiatief begeleidt, deze vergadering teleurgesteld afsluit.

Maar er is ook nog iets anders. De wethouder had deze ambtenaar nooit in een politiek-maatschappelijke discussie moeten laten komen. De ambtenaar is te verwijten dat hij zijn microfoon open heeft laten staan terwijl hij iets vervelends zegt. De wethouder is te verwijten dat hij zijn ambtenaar niet in bescherming heeft genomen, en hem in een positie heeft laten komen waar hij niet thuishoort.

De vertrouwensbreuk: Er bereiken ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Son en Breugel 22-02-2019 11:11

De vertrouwensbreuk: Er bereiken ons vragen waarom de PvdA voor de motie van wantrouwen heeft gestemd om de wethouders van FNP-huize te verzoeken af te treden. Die vraag wordt eveneens gekoppeld aan onze opstelling ten aanzien van de zandwinning. 1) In de Raadsbijeenkomst over de zandwinning hebben we al duidelijk gemaakt dat wij een dergelijke ontwikkeling in een Natura 2000 gebied op die lokatie niet willen. Ruimtelijk is het wat ons betreft niet passend en we kregen vanuit de opgestarte petitie ondertekenaars steun voor onze opstelling. Onze huidige fractie heeft zich vanaf het begin uitgesproken tegen de zandwinningsontwikkeling op dit lokatie. De wethouders van de FNP waren daar wel voor en ook de FNP ging pas laat "draaien" en koos met ons tegen de zandwinning. Tot zover de zandwinning. 2) Wat de Motie van wantrouwen betreft, wij hebben in de Raadsvergadering van 20 februari jl. er bij de FNP op aangedrongen, evenals andere fractie trouwens, om de Wethouders van FNP-huize terug te trekken, zodat een Motie van Wantrouwen niet nodig zou zijn. Het is nooit fraai om dat te moeten doen. De FNP wilde dat niet, men wilde dat de Raad de wethouders zou wegsturen. De opmerking van 1 der wethouders dat de wethouders nu men in het college zat, geen FNP wethouders meer waren, klopt niet. Er zijn in dit college geen partijloze wethouders benoemd, maar door de FNP voorgedragen FNP-vertegenwoordigers in het college benoemd.Wat het duale systeem betreft, de wethouders van de FNP zaten ook bij overleggen van de FNP fractie, dus onafhankelijk waren ze niet. Hoeft ook niet, zij zijn er namens de partij in gezet. De coalitie-breuk had te maken met het niet meer hebben van vertrouwen in elkaar, dus... er was een vertrouwensbreuk, de coalitie kon niet meer door 1 deur. Men kwam er niet uit met elkaar en de Raad werd daardoor gedwongen een keus te maken. De wethouders weigerden af te treden. Onze partijlijn bij de fractie is dat als onze fractie niet meer wordt vertrouwd, wij onze mensen uit het bestuur terughalen Dat is een zuivere politieke lijn. Daar kan men anders over denken, maar wij trekken daar 1 lijn. Daarom hebben wij de motie gesteund, het niet steunen zou betekenen dat de voorstanders van zandwinning in het college blijven zitten, terwijl de Raad een andere mening heeft en er geen vertrouwen meer is tussen coalitie partijen.Dat is een ongelukkige situatie. Je zou kunnen zeggen, we laten de wethouders zitten tot er een nieuw college is, dat klinkt sympathiek, maar dat zou betekenen dat de gemeente in het geval van 1 wethouder na 1 maart tenminste 1,5 jaar extra wachtgeld zou moeten betalen met uiteindelijk hetzelfde resultaat, nl. dat men moet opstappen. Het zou de gemeente duizenden euro's kosten, dus extra kosten opleveren wat weer door de burger moet worden opgehoest. Zoals hierboven gezegd, de hoofdreden is, dat wij onze mensen terughalen als wij geen vertrouwen meer krijgen, de FNP kijkt daar anders tegenaan, dat mag, maar zij dwong ons daardoor wel te moeten kiezen, niet tegen de wethouders maar wel voor de voor ons van belang gevonden politieke zuiverheid. Het is een wat lang verhaal geworden, maar wel onze toelichting op de gang van zake tot nu toe. Wietze de Haan Fractievoorzitter PvdA de Fryske Marren

Nieuwe coalitie nu eindelijk echt aan de slag

DorpsVISIE DorpsVISIE Son en Breugel 29-10-2018 18:37

Als ik dit artikel typ is het exact zeven maanden geleden dat de verkiezingen plaatsvonden. Zeven maanden waarin we niet stil hebben gezeten.

Het smeden van een nieuwe coalitie kost immers tijd, zeker omdat we ‘de dingen anders willen doen’. Maar meteen de vraag hoe dan?

Wat DorpsVISIE betreft bijvoorbeeld snel na de verkiezingen als gemeenteraad elkaar spreken over het behouden van de St. Petrus Bandenkerk en het behoud van de Kringloopwinkel in ons dorp.

Dus niet afhankelijk van een coalitieakkoord.

Toch kunnen we dat niet voor alle onderwerpen.

Het verbeteren van het onderhoud van stoepen, fietspaden en ons groen is kostbaar en daar is eerst ruimte binnen de begroting voor nodig.

Deze kans krijgen we nu bij de vaststelling van nieuwe begroting voor 2019.

Deze begroting is de eerste voor de nieuwe coalitie en het nieuwe college om haar ambities en ideeën in te realiseren.

Geen gemakkelijke opgave, want hoewel Son en Breugel er niet slecht voor staat, is inmiddels ook duidelijk, dat de komende jaren geen vetpot zullen zijn of worden.

Verschillende kosten lopen op zoals voor de verwerking van ons afval.

Voor een aantal van onze ambities zoals het verbeteren van de veiligheid voor de fietsers en voetgangers (fietspaden, stoepen en trottoirs) zullen we extra geld moeten vinden.

Een deel vinden we in het beperkt verhogen van de afvalstoffenheffing en de OZB.

• De eerste is een automatisme, de regel is dat de kosten voor afval en de baten uit de heffing gelijk zijn;

• de tweede een besluit dat niemand graag neemt.

Echter wel een om de teruglopende inkomsten vanuit het Rijk en die vanuit de verkoop van grond op te vangen en tegelijk toch verbeteringen in onze voorzieningen voor welzijn, zorg, verenigingsleven en onze openbare ruimte te realiseren.

Maar het allerbelangrijkste in deze nieuwe begroting is dat we de communicatie met u gaan verbeteren.

Bij meldingen of klachten kunt u of zelf via internet de status van de behandeling gaan volgen of kan een medewerker u telefonisch die gelijk geven.

Vóór het nemen van besluiten door de raad krijgt u de kans om daarover mee te praten als betrokkene of als expert. Dat gaan we natuurlijk alleen doen bij die onderwerpen waar dat ook echt zinvol is. En hoewel we nooit iedereen 100% tevreden zullen kunnen stellen, hoopt DorpsVISIE dat we ons wel samen Son en Breugel blijven voelen en ons samen blijven inzetten voor ons dorp.

Tenslotte, de recente berichtgeving over sporthal De Landing stemt onze fractie zeer treurig. Wat is hier in het verleden fout gegaan met de aanbesteding c.q. het kiezen van het juiste bedrijf om die sporthal te bouwen.

Laat het een signaal zijn bij de keuzes die we de komende jaren moeten maken bij de realisering van de plannen van Breugel Bruist en het centrum in Son dus o.a. de sporthal, het dorpshuis, wellicht nieuwbouw of verbouw van scholen etc.

Ik nodig u van harte uit ons in de komende jaren aan te spreken, te bevragen en scherp te houden, maar vooral om mee te doen. U bent van harte welkom.

Fractievoorzitter Team DorpsVISIE

Coalitieakkoord 2018 persbericht

DorpsVISIE DorpsVISIE GroenLinks CDA PvdA Son en Breugel 16-06-2018 14:20

PERSBERICHT

Son en Breugel, 15 juni 2018

Samen bouwen aan een mooier Son en Breugel (2018-2022)

Formateur Mw. Gaby van den Biggelaar en de coalitiepartijen Dorpsvisie, CDA en PvdA/GroenLinks presenteren met trots het nieuwe coalitieakkoord van Son en Breugel: Samen bouwen aan een mooier Son en Breugel.

De nieuwe coalitie vindt dat wat goed is moet blijven. Op een aantal beleidsterreinen worden andere keuzes gemaakt of accenten verlegd. De nadruk ligt op aantrekkelijke, levendige centra van zowel Son als Breugel, op toegankelijke en betaalbare zorg en ondersteuning voor onze inwoners, op betaalbare woningen voor jongeren en senioren, op mobiliteitsvraagstukken en op het versnellen van de duurzaamheidsagenda.

Het akkoord is er een op hoofdlijnen. Op enkele onderdelen zijn de ambities concreet, over een groot aantal onderwerpen wordt het gesprek nog aangegaan, al dan niet voorafgegaan door verkennend onderzoek.

Bestuursstijl en betrokkenheid van de gemeenschap De nieuwe coalitie staat voor een andere bestuursstijl die past bij de tijd waarin we leven, met een werkwijze die meer recht doet aan het inhoudelijke debat in de raad en waarbij kennis en ervaring in de gemeenschap serieus wordt benut. Dit laatste loopt als een rode draad door dit akkoord. De coalitiepartijen realiseren zich dat Son en Breugel met tal van betrokken maatschappelijke organisaties en een bloeiend verenigingsleven goud in handen heeft: Een sterke burgerkracht met veel kennis en energie!

Daarom willen zij als gemeenteraad meer tijd nemen om met werkbezoeken, digipanels en ontmoetingen in gesprek te gaan met belanghebbenden. Ook ligt er een nadrukkelijke uitnodiging aan onze inwoners bij te dragen aan de informatievoorziening van de raad via rondetafelgesprekken, vragenuurtjes, inspraakavonden ed.

Thema’s Bekende thema’s als Kerkplein Son (huisvesting Dorpshuis) en Breugel Bruist krijgen de aandacht. De coalitie gaat zich inzetten voor aantrekkelijke centra in beide kernen. Men streeft naar planvorming op korte termijn met een zo breed mogelijk draagvlak.

Sociaal beleid De coalitie constateert dat Son en Breugel een uitgebreid en toegankelijk aanbod van zorg en ondersteuning heeft en daarbij binnen de financiële kaders is gebleven. Zij blijft initiatieven vanuit de buurten en wijken op het terrein van welzijn en zorg steunen. Als blijkt dat de kwaliteit van passende zorg en ondersteuning verbeterd moet worden, worden bestaande budgetten anders ingezet. Ook extra –niet geoormerkte- rijksmiddelen zijn wat de coalitie betreft, hiervoor beschikbaar.

Ekkersrijt Ekkersrijt is en blijft van grote waarde voor Son en Breugel. 300 Bedrijven bieden werkgelegenheid voor 11.000 mensen en is daarmee een toplocatie binnen de regionale

– – 2

economie. Daarom ijvert dit gemeentebestuur voor de realisatie van de 2e afrit van de snelweg, verbetering van de bereikbaarheid op het bedrijventerrein zelf en voor een verdere ontwikkeling van het Sciencepark.

Buurtbudgetten In het overgangsproces van gemeente naar gemeenschap maakt de coalitie opnieuw stappen. Er is vertrouwen in onze inwoners dat zij in staat zijn de leefomgeving schoner, fijner en duurzamer te maken en dat zelfstandig te regelen. Daarom kiest deze coalitie ervoor om buurtbudgetten beschikbaar stellen, die door de buurten zelfstandig mogen worden besteed aan sociale activiteiten.

Fiets Er wordt ingezet op een fietsvriendelijk dorp. Onder andere door de inwoners te betrekken bij het opstellen van een fietsvisie, met onder andere gescheiden rijstroken voor auto en fietsen, verlichting op fietspaden en andere maatregelen die vergroting van veiligheid van de fietser als doel hebben. Sluipverkeer wordt verder teruggedrongen. Er blijven bij de ontwikkelingen in het centrum voldoende gratis parkeerplaatsen.

Duurzaam Duurzaamheid blijft een belangrijke ambitie in het coalitieakkoord. De gemeentelijke organisatie moet in de 2020 klimaatneutraal zijn en de gemeenschap in 2030. Daarvoor is het nodig dat de jaarlijkse hoeveelheid restafval beperkt wordt tot 35 kilo per inwoner. De natuur en de luchtkwaliteit dienen versterkt en verbeterd te worden. In de bebouwde kom wordt ingezet op versterking van de ecologische waarde van het groen om de leefgebieden voor insecten en vogels te versterken. De gemeente gaat extra aandacht besteden aan de transformatie van het agrarische landschap.

Groenonderhoud De coalitie kiest voor een kwaliteitsimpuls van openbaar groen, trottoirs en fietspaden, alsook Park Vroonhoven. Tenslotte zet de gemeente nadrukkelijk in op sociale veiligheid door het actief ondersteunen van buurtgroepen en het aantal boa’s te vergroten van twee naar drie.

Wethouders Vanmiddag zijn ook de namen van de wethouders bekend gemaakt die met burgemeester Gaillard het College van Burgemeester en Wethouders gaan vormen. Voor Dorpsvisie wordt John Frenken wethouder. Het CDA schuift hiervoor Jan Boersma naar voren. PvdA/GroenLinks levert de derde wethouder in de persoon van Tom van den Nieuwenhuijzen.

Raadsvergadering 28 juni In de raadsvergadering van 28 juni zal het coalitieakkoord besproken worden. Dan worden ook de nieuwe wethouders benoemd.

Noot voor de redactie:

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Son en Breugel, Joost Claassen, beleidsmedewerker Staf, Communicatie en Voorlichting, Gemeente Son en Breugel, telefoon 0499-491409, e-mail j.claassen@sonenbreugel.nl

Persbericht 8-5-2018, vrij voor ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Son en Breugel 09-05-2018 04:45

Persbericht 8-5-2018, vrij voor publicatie: PVDA DE FRYSKE MARREN WIL FEITENRELAAS OVER MILJOENENTEKORT SOCIAAL DOMEIN De Partij van de Arbeid fractie in De Fryske Marren vraagt het college om met een feitenrelaas te komen over het tekort op het sociaal domein. In april meldde De Fryske Marren een tekort te hebben van ruim 3 miljoen op de zorgtaken van de gemeente. De PvdA is onaangenaam verrast door de omvang van het tekort en het moment waarop dit naar buiten komt. Na berichten over een mogelijk tekort in oktober bleef het tot april stil. Daardoor ontstaat het beeld dat er wellicht informatie is achter gehouden met het oog op de verkiezingen in maart. Raadslid Johan Dijkstra: “In de media heeft wethouder Veltman aangegeven dat de informatie lang niet concreet was en blijft hij vaag over wanneer hij wist van het tekort. Wij willen nu de feiten op tafel en precies weten wanneer welke informatie ambtelijk en bestuurlijk bekend was.” De PvdA hoopt dat het college snel met de feiten komt en verwacht een helder verhaal van de verantwoordelijk wethouders over waarom ze de gemeenteraad niet eerder hebben geïnformeerd. Fractievoorzitter Wietze de Haan: “Wij verwachten van de wethouders dat ze de raad zo snel mogelijk informeren, zeker als het gaat om de financiële positie van de gemeente.” In de verkiezingstijd gingen alle partijen er nog vanuit dat de gemeente financieel op orde was en er mogelijkheden lagen om te investeren. Nog geen maand later krijgt de burger te horen dat er voor miljoenen moet worden bezuinigd. “Deze gang van zaken is funest voor het vertrouwen in de gemeente politiek” Aldus de Haan.

Standpunten VVD sluiten aan bij Seniorenraad

VVD VVD Son en Breugel 09-03-2018 08:27

De gemeenteraad is voor alle burgers van belang. Door de decentralisatie van rijkstaken is het gemeentelijk beleid voor veel senioren (nu al of in de toekomst) extra belangrijk geworden. Denk aan de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de bezuinigingen en de zelfredzaamheid, die van senioren wordt verwacht. Hoe houden de politieke partijen in hun programma’s voor de komende 4 jaar rekening met senioren? De SeniorenRaad zocht het voor u uit. (Zie bijlage)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.