Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

2371 documenten

Geheimhouding, tot het bittere eind … ?

CDA CDA Kaag en Braassem 25-08-2021 07:31

De informatieplicht van het college van Burgemeester & Wethouders aan de gemeenteraad is binnen de Gemeentewet geregeld. Het college van B&W is verplicht ‘open te handelen en alle informatie te verschaffen die de raad nodig heeft voor de uitoefening van haar taken’. In sommige situaties kan geheimhouding worden opgelegd. In bijna alle gevallen, waarin dit zware middel binnen onze gemeente is toegepast, was er sprake van concurrentiegevoelige marktinformatie en duurde dit hooguit enkele weken. Het is dan ook des te vreemder dat er voor het dossier Dorpshart/Grietpolderweg al ongeveer een jaar lang een geheimhoudingsplicht geldt. De ontwikkeling van het Dorpshart in Leimuiden voorziet in de aanleg van een nieuwe brug in de Grietpolderweg. Hiervoor is de Grietpolderweg in mei 2020 volledig afgesloten en daarmee is één van de twee uitvalswegen van de kern Leimuiden afgesloten. Als gevolg hiervan rijdt ook buslijn 56 van Arriva niet meer door het dorp. Inmiddels is deze situatie al 15 maanden aan de gang en kan de wethouder nog steeds geen planning afgeven wanneer er een eind komt aan deze onacceptabele situatie. De geheimhouding zorgt er allereerst voor dat gemeenteraadsleden, evenals de pers, hun controlerende taak niet goed kunnen uitvoeren. Deze situatie doet tevens afbreuk aan de volksvertegenwoordigende rol van raadsleden en het zou het college sieren om de opgelegde geheimhouding per direct op te heffen. Hierna kan de wethouder weer in de openbaarheid worden bevraagd over dit dossier. Daar horen dan ook excuses van de wethouder bij voor het feit dat Leimuiden al meer dan een jaar grotendeels onbereikbaar is en de gebrekkige communicatie aan de inwoners daarover. Of moet de geheimhouding er vooral voor zorgen dat deze wethouder een gang door het stof bespaard blijft?

CDA vraagt naar mogelijkheden voor bouw van Rabo SmartBuilds-woningen

CDA CDA Sittard-Geleen 27-07-2021 19:26

Op 2 juli jl. maakte Rabobank in De Limburger bekendde woningnood aan te willen gaan pakken door het bouwen van 12.000 tijdelijke huurhuizen in grote en middelgrote gemeenten.Indien een gemeente grond aanwijst, wil de bank de appartementen, met een huur van 753 euro tot maximaal 1.000 euro per maand, in acht tot vijftien maanden neerzetten. De coöperatieve bank zegt met de bouwplannen gehoor te geven aan een oproep van de leden om iets te doen aan de grote woningnood in het land. Rabobank zegt momenteel met 'een tiental middelgrote tot grote gemeenten' in gesprek te zijn. De bedoeling is om de woningen voor minimaal vijftien jaar te verhuren. Na deze periode kunnen de fabriekshuizen, die een halve eeuw meekunnen, langer blijven staan of verplaatst worden. De woningen zijn na vijftig jaar volledig te recyclen, belooft Rabobank. Ons raadslid Jos Schlössels vraagt regelmatig aandacht voor de behoefte aan de juiste woningenin Sittard-Geleen. Hierbij zijn ook de mogelijkheden tot tijdelijke woonbestemming aangedragen. De Rabo SmartBuilds-woningen zijn daar hét ultieme voorbeeld van. Voordeel is dat deze woningen vrij snel gerealiseerd kunnen worden en in hetzelfde tempo weer uit de markt gehaald kunnen worden. Hoe snel de 12.000 huurwoningen er zullen zijn, durft Rabobank niet te zeggen: "Het hangt af van de gemeentes. De procedures voor tijdelijke bouw zijn korter, maar gaan natuurlijk niet opeens twintig keer sneller", aldus Rabobank. De CDA-fractie is heel benieuwd of deze Rabo SmartBuilds-woningen volgens het college ook in Sittard-Geleen gerealiseerd kunnen worden en of dit mogelijk onderzocht kan worden. Het zou een verademing zijn voor veel mensen die vaak al jaren op een wachtlijst staan voor een betaalbare huurwoning. De volledige schriftelijke vragen van Jos Schlössels leest u hier.

Wat kan de gemeente bijdragen om herstel na de coronaperiode te bevorderen ?

CDA CDA Etten-Leur 23-07-2021 08:02

Sinds maart 2020 staat ons leven grotendeels in het teken van de coronapandemie. Nu ruim 16 maanden later is er weer sprake van oplopende besmettingen. Wel zitten we nu in de fase dat het merendeel van de bevolking is gevaccineerd. Laten we hopen dat dit voldoende bescherming biedt voor de gezondheid van onze inwoners. De gezondheidscrisis heeft grote gevolgen voor onze samenleving en economie. Het Rijk heeft ruim € 76 miljard in de begroting opgenomen voor steun aan bedrijven en maatschappelijke instellingen. Een deel daarvan is besteed via de gemeenten. De gemeente Etten-Leur heeft in 2020 ruim € 1,7 miljoen ontvangen aan coronacompensatie. Daarvan is € 1,4 miljoen besteed en het resterende bedrag is gereserveerd voor uitgaven in dit jaar. Bij de behandeling van de jaarrekening 2020 was sprake van een overschot van bijna € 2,5 miljoen. De raad heeft besloten een bedrag van € 1 miljoen te reserveren voor een “Corona” Herstelplan dat bij de begroting 2022 in november op hoofdlijnen zal worden gepresenteerd. De komende maanden wordt dit plan verder uitgewerkt. Doel van het plan is om onze inwoners, ondernemers en verenigingen te ondersteunen om na deze coronaperiode weer verder te kunnen. Concreet is in de in juni dit jaar behandelde kadernota al op een enkel onderdeel aangegeven hoe dat vorm gegeven kan worden. Het voorstel is gedaan om de huurverhogingen van gebruik sportvelden niet door te voeren in 2022. Ook is voorgesteld de subsidies voor verenigingen niet te korten in 2022. Er zullen ongetwijfeld nog meer voorstellen volgen de komende tijd, waarbij het Herstelplan van onze gemeente altijd aanvullend zal zijn op de herstelmaatregelen die door het Rijk worden genomen. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl)

Het is nu formeel: Grave doet mee met de herindeling!

CDA CDA Grave 17-07-2021 16:12

In maart 2021 gaven de inwoners van Grave, Escharen, Gassel en Velp een duidelijk signaal af over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Grave. Ruim 71% was vóór aansluiting bij de nieuwe gemeente Land van Cuijk. De gemeenteraad van Grave nam dit overduidelijke resultaat naderhand over. Echter, de trein was al aan het rijden. De andere 4 gemeenten, te weten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis en Mill & Sint Hubert waren al vergevorderd in het voorbereidingstraject. Grave moest springen op een rijdende trein. Maar het is gelukt. Met inzet van vele bestuur gremia werd ‘Grave’ de mogelijkheid geboden om aan te sluiten bij de naderende herindeling. Een heel bestuurlijk traject werd opgezet met betrokkenheid van de 4 andere gemeenteraden in het Land van Cuijk, de Stuurgroep Land van Cuijk, de provincie, de minister, de Tweede Kamer, de Raad van State en uiteindelijk de Eerste Kamer. Op 13 juli jl. nam de Eerste Kamer de laatste horde. Een overgrote meerderheid van de senatoren was voor de herindeling in het Land van Cuijk, mét aansluiting van Grave. Daarmee wordt gehoor gegeven aan de oproep van onze inwoners. De gemeente Grave gaat meedoen met het Land van Cuijk. Deze nieuwe gemeente gaat dan vanaf 1 januari 2021 van start. Onze CDA-afdeling van Grave is opgetogen over deze ontwikkeling en ziet dat er recht wordt gedaan aan de uitslag van de opiniepeiling.

1e Kamer stemt in met herindelingswet

CDA CDA Boxmeer 15-07-2021 14:05

Eerste Kamer stemt in met herindelingswet: Gemeente Land van Cuijk is per 1 januari 2022 een feit. (bron: www.gemeentelandvancuijk.nl) De Eerste kamer heeft dinsdag 13 juli ingestemd met de herindelingswet voor gemeente Land van Cuijk. Het is nu dus officieel: per 1 januari 2022 vormen de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis samen de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Een bijzonder traject Het traject dat is afgelegd om hiertoe te komen, mag gerust bijzonder worden genoemd. Op 26 maart 2020 hebben de - toen 4 - gemeenteraden Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis het herindelingsontwerp vastgesteld. Dit herindelingsontwerp is op basis van zienswijzen aangepast en op 9 april 2020 als herindelingsadvies unaniem goedgekeurd door de 4 gemeenteraden. In het Herindelingsadvies is ook de nieuwe naam al opgenomen: gemeente Land van Cuijk. Zoals voorgeschreven is het herindelingsadvies via de Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant, doorgestuurd naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De minister heeft het herindelingsadvies getoetst aan de criteria die gelden voor gemeentelijke herindelingen, waarna het advies is omgezet in een voorstel voor de herindelingswet. De herindelingswet is voor advisering voorgelegd aan de Raad van State. Daarna is de herindelingswet begin 2021 ter besluitvorming voorgelegd aan de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft hier op 11 februari mee ingestemd, waardoor alleen de Eerste Kamer nog over het wetsvoorstel zou moeten stemmen. Echter, op 7 april 2021 hebben de gemeenteraden van de 5 gemeenten – mede naar aanleiding van het referendum in Grave - besloten dat de gemeente Grave toch aansluit bij de gemeente Land van Cuijk per januari 2022. De herindelingswet moest hier dus op worden aangepast. Om dit ook wettelijk nog voor elkaar te krijgen, is een zogenoemde novelle-procedure gestart. Dit betekent dat het wetsvoorstel dat voorlag aan de Eerste Kamer is aangepast, en opnieuw is aangeboden aan de Tweede en Eerste kamer. Ook intern heeft de organisatie alles op alles gezet om aansluiting van Grave per 1-1-22 mogelijk te maken. En dat is gelukt. Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel, zullen op 24 november 2021 de herindelingsverkiezingen worden gehouden.

1ste Kamer stemt in met herindeling Land van Cuijk

CDA CDA Sint Anthonis 15-07-2021 04:47

Eerste Kamer stemt in met herindelingswet: Gemeente Land van Cuijk is per 1 januari 2022 een feit. (bron: www.gemeentelandvancuijk.nl) De Eerste kamer heeft dinsdag 13 juli ingestemd met de herindelingswet voor gemeente Land van Cuijk. Het is nu dus officieel: per 1 januari 2022 vormen de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis samen de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Een bijzonder traject Het traject dat is afgelegd om hiertoe te komen, mag gerust bijzonder worden genoemd. Op 26 maart 2020 hebben de - toen 4 - gemeenteraden Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis het herindelingsontwerp vastgesteld. Dit herindelingsontwerp is op basis van zienswijzen aangepast en op 9 april 2020 als herindelingsadvies unaniem goedgekeurd door de 4 gemeenteraden. In het Herindelingsadvies is ook de nieuwe naam al opgenomen: gemeente Land van Cuijk. Zoals voorgeschreven is het herindelingsadvies via de Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant, doorgestuurd naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De minister heeft het herindelingsadvies getoetst aan de criteria die gelden voor gemeentelijke herindelingen, waarna het advies is omgezet in een voorstel voor de herindelingswet. De herindelingswet is voor advisering voorgelegd aan de Raad van State. Daarna is de herindelingswet begin 2021 ter besluitvorming voorgelegd aan de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft hier op 11 februari mee ingestemd, waardoor alleen de Eerste Kamer nog over het wetsvoorstel zou moeten stemmen. Echter, op 7 april 2021 hebben de gemeenteraden van de 5 gemeenten – mede naar aanleiding van het referendum in Grave - besloten dat de gemeente Grave toch aansluit bij de gemeente Land van Cuijk per januari 2022. De herindelingswet moest hier dus op worden aangepast. Om dit ook wettelijk nog voor elkaar te krijgen, is een zogenoemde novelle-procedure gestart. Dit betekent dat het wetsvoorstel dat voorlag aan de Eerste Kamer is aangepast, en opnieuw is aangeboden aan de Tweede en Eerste kamer. Ook intern heeft de organisatie alles op alles gezet om aansluiting van Grave per 1-1-22 mogelijk te maken. En dat is gelukt. Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel, zullen op 24 november 2021 de herindelingsverkiezingen worden gehouden.

"Elke m³ taxussnoeisel is goed voor één chemokuur!"

CDA CDA Sittard-Geleen 10-07-2021 09:32

Tot voor kort was het voor inwoners en bedrijven mogelijk om taxussnoeisel in te leveren bij de gemeente Sittard-Geleen. Burgerlid Gabrielle Essing-Demandt heeft het college opgeroepen om de inzameling van taxussnoeisel weer te faciliteren. In de jonge scheuten van de taxushaag zit baccatine, de basisgrondstof voor chemotherapie. De snoeiperiode duurt tot 31 augustus a.s. Wil je zelf al actie ondernemen? Zie voor meer informatie o.a. taxustaxi.nl en vergrootdehoop.nl!

CDA Achtkarspelen vergadert in Boelenslaan

CDA CDA Achtkarspelen 26-06-2021 05:02

Op zaterdag 26 juni kwam CDA fractie, wethouders en bestuur bijeen voor o.a. het bespreken van de kadernota. Dit vond plaats in de gastvrije Theeschenkerij ’t Landschap op een fantastische locatie aan de Spekloane Boelenslaan Wat is de kadernota? Want voordat de gemeente start met de werkzaamheden voor de financiële begroting voor het komende jaar, wordt een kadernota opgesteld. De kadernota is een uitwerking van het collegeprogramma. In de kadernota staat een concrete uitwerking van de onderwerpen genoemd in het collegeprogramma. Het college van Burgemeester & Wethouders (B&W) geeft aan wat de plannen zijn en wat dit gaat kosten. Tijdens de behandeling van de kadernota maakt de raad afwegingen, bijvoorbeeld op welke terreinen er meer geld noodzakelijk is en waar eventueel bezuinigingen mogelijk zijn. Zijn de raadsleden het eens met de koers van het college van B&W, of draaien ze aan het stuur en zetten ze een andere koers in? Per programma worden de ontwikkelingen benoemd waar de raad keuzes in kan maken. De raad bepaalt de kaders en geeft het college richting om de programmabegroting samen te stellen. Die komt dan in het najaar aan de orde. Op donderdag 8 juli 2021 werd in een raadsvergadering de Kadernota definitief gemaakt. Ook bijzonder is dat dit de laatste kadernota is van de huidige raad en het college.

Eindelijk wordt het wegdek op de Dijk in Grevenbicht aangepakt!

CDA CDA Sittard-Geleen 17-06-2021 18:47

In april 2019 schreven CDA-raadsleden Jos Schlössels en Patrick Brouwers schriftelijke vragen over de slechte toestand van het wegdek op de Dijk in Grevenbicht. Meerdere inwoners van het dorp aan de Maas meldden zich destijds bij onze lokale politici met klachten over de weg. In hun vragen stelden Schlössels en Brouwers dat het wegdek op de Dijk opnieuw geasfalteerd moest worden. Inmiddels wordt het wegdek aangepakt.

Burgemeestersambt zonder aanpassingen onhoudbaar

CDA CDA Lansingerland 12-06-2021 17:42

Onderzoekers van de universiteiten Twente, Maastricht, Utrecht en Leiden concluderen dat het burgemeestersambt zoals we dat nu kennen op termijn onhoudbaar is.De verschillende rollen die burgemeesters dienen te vervullen blijken steeds moeilijker te combineren. Er worden hogere en meer tegenstrijdige eisen aan burgemeesters gesteld, waaraan ze steeds lastiger kunnen voldoen. Het gezag, het aanzien en de aantrekkelijkheid van het ambt zullen hierdoor afnemen. De belangrijkste reden hiervoor is dat burgemeesters de afgelopen tien jaar steeds meer onderdeel van het politieke spel zijn geworden, terwijl het voor veel taken nodig is dat ze onafhankelijk zijn en boven de partijen staan. Praktische problemen De onderzoekers signaleren allereerst praktische problemen. De verschillende taken van de burgemeester zijn meer tijd en aandacht gaan vragen, waardoor ze lastiger te combineren zijn. Daarnaast zijn er belangrijke principiële problemen. Er is steeds meer macht bij de burgemeester geconcentreerd, wat zich slecht verhoudt met de eisen die de democratische rechtstaat stelt. Dat de burgemeester tegelijkertijd voorzitter van de gemeenteraad is en voorzitter van het college van B&W is vanuit dat perspectief meer problemen gaan opleveren. Dat geldt ook voor de verantwoordelijkheid van burgemeesters voor openbare orde en veiligheid en voor bestuurlijke integriteit: macht en tegenmacht zijn hier niet in balans. Oplossingsrichtingen De onderzoekers komen tot deze bevindingen op basis van een omvangrijk onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Ze schetsen drie oplossingsrichtingen om het burgemeestersambt te versterken. De eerste oplossingsrichting is dat de burgemeester geen taken meer bekleedt waarvoor een neutrale positie nodig is. Hierbij wordt het raadsvoorzitterschap van de burgemeester overgedragen aan een uit de raad gekozen voorzitter. Ook kan worden overwogen om de verantwoordelijkheid voor de bestuurlijke integriteit naar de Commissaris van de Koning over te hevelen. De tweede oplossingsrichting is het verkleinen van de politieke rol van burgemeesters, bijvoorbeeld door hun verantwoordelijkheden op het gebied van openbare orde en veiligheid te verminderen. De laatste oplossingsrichting is de versterking van de zelfstandige rol van de burgemeester. Burgemeesters worden dan rechtstreeks door de kiezer gekozen en niet langer door de gemeenteraad geselecteerd. Sterkere ondersteuning De onderzoekers constateren ook dat de ondersteuning van burgemeesters geen gelijke tred heeft gehouden met de verzwaring van het ambt. Een sterkere ondersteuning van burgemeesters kan dus eveneens enige soelaas bieden voor de geconstateerde problemen. Op grond van recente inzichten uit de literatuur en beleidsdocumenten hebben de onderzoekers in kaart gebracht hoe het burgemeestersambt er anno 2020 voor staat. Verder zijn 21 diepte-interviews gehouden met zittende en voormalige burgemeesters. In aanvulling hierop zijn drie groepsgesprekken gevoerd met in totaal 31 burgemeesters. Tot slot is voor dit onderzoek gebruik gemaakt van een grootschalige enquête onder burgemeesters, wethouders en gemeenteraadsleden en van een burgerpeiling onder inwoners. Bouwstenen Het ministerie van BZK heeft het onderzoek laten uitvoeren om een duidelijk beeld te krijgen van actuele ontwikkelingen in de lokale samenleving en het gemeentebestuur en de betekenis daarvan voor de invulling van het burgemeestersambt, de aantrekkelijkheid van het ambt, de positie van burgemeesters in het lokale krachtenveld en de wijze waarop zij worden geselecteerd, toegerust en ondersteund. Het onderzoek dient bouwstenen aan te leveren voor de agenda burgemeesters, waarin het ministerie van BZK in samenspraak met het ministerie van Justitie en Veiligheid en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters voorstellen doen voor de versterking van het burgemeestersambt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.