Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

1996 documenten

Geheimhouding, tot het bittere eind ā€¦ ?

CDA CDA Kaag en Braassem 25-08-2021 07:31

De informatieplicht van het college van Burgemeester & Wethouders aan de gemeenteraad is binnen de Gemeentewet geregeld. Het college van B&W is verplicht ā€˜open te handelen en alle informatie te verschaffen die de raad nodig heeft voor de uitoefening van haar takenā€™. In sommige situaties kan geheimhouding worden opgelegd. In bijna alle gevallen, waarin dit zware middel binnen onze gemeente is toegepast, was er sprake van concurrentiegevoelige marktinformatie en duurde dit hooguit enkele weken. Het is dan ook des te vreemder dat er voor het dossier Dorpshart/Grietpolderweg al ongeveer een jaar lang een geheimhoudingsplicht geldt. De ontwikkeling van het Dorpshart in Leimuiden voorziet in de aanleg van een nieuwe brug in de Grietpolderweg. Hiervoor is de Grietpolderweg in mei 2020 volledig afgesloten en daarmee is Ć©Ć©n van de twee uitvalswegen van de kern Leimuiden afgesloten. Als gevolg hiervan rijdt ook buslijn 56 van Arriva niet meer door het dorp. Inmiddels is deze situatie al 15 maanden aan de gang en kan de wethouder nog steeds geen planning afgeven wanneer er een eind komt aan deze onacceptabele situatie. De geheimhouding zorgt er allereerst voor dat gemeenteraadsleden, evenals de pers, hun controlerende taak niet goed kunnen uitvoeren. Deze situatie doet tevens afbreuk aan de volksvertegenwoordigende rol van raadsleden en het zou het college sieren om de opgelegde geheimhouding per direct op te heffen. Hierna kan de wethouder weer in de openbaarheid worden bevraagd over dit dossier. Daar horen dan ook excuses van de wethouder bij voor het feit dat Leimuiden al meer dan een jaar grotendeels onbereikbaar is en de gebrekkige communicatie aan de inwoners daarover. Of moet de geheimhouding er vooral voor zorgen dat deze wethouder een gang door het stof bespaard blijft?

CDA vraagt naar mogelijkheden voor bouw van Rabo SmartBuilds-woningen

CDA CDA Sittard-Geleen 27-07-2021 19:26

Op 2 juli jl. maakte Rabobank in De Limburger bekendde woningnood aan te willen gaan pakken door het bouwen van 12.000 tijdelijke huurhuizen in grote en middelgrote gemeenten.Indien een gemeente grond aanwijst, wil de bank de appartementen, met een huur van 753 euro tot maximaal 1.000 euro per maand, in acht tot vijftien maanden neerzetten. De coƶperatieve bank zegt met de bouwplannen gehoor te geven aan een oproep van de leden om iets te doen aan de grote woningnood in het land. Rabobank zegt momenteel met 'een tiental middelgrote tot grote gemeenten' in gesprek te zijn. De bedoeling is om de woningen voor minimaal vijftien jaar te verhuren. Na deze periode kunnen de fabriekshuizen, die een halve eeuw meekunnen, langer blijven staan of verplaatst worden. De woningen zijn na vijftig jaar volledig te recyclen, belooft Rabobank. Ons raadslid Jos Schlƶssels vraagt regelmatig aandacht voor de behoefte aan de juiste woningenin Sittard-Geleen. Hierbij zijn ook de mogelijkheden tot tijdelijke woonbestemming aangedragen. De Rabo SmartBuilds-woningen zijn daar hƩt ultieme voorbeeld van. Voordeel is dat deze woningen vrij snel gerealiseerd kunnen worden en in hetzelfde tempo weer uit de markt gehaald kunnen worden. Hoe snel de 12.000 huurwoningen er zullen zijn, durft Rabobank niet te zeggen: "Het hangt af van de gemeentes. De procedures voor tijdelijke bouw zijn korter, maar gaan natuurlijk niet opeens twintig keer sneller", aldus Rabobank. De CDA-fractie is heel benieuwd of deze Rabo SmartBuilds-woningen volgens het college ook in Sittard-Geleen gerealiseerd kunnen worden en of dit mogelijk onderzocht kan worden. Het zou een verademing zijn voor veel mensen die vaak al jaren op een wachtlijst staan voor een betaalbare huurwoning. De volledige schriftelijke vragen van Jos Schlƶssels leest u hier.

Wat kan de gemeente bijdragen om herstel na de coronaperiode te bevorderen ?

CDA CDA Etten-Leur 23-07-2021 08:02

Sinds maart 2020 staat ons leven grotendeels in het teken van de coronapandemie. Nu ruim 16 maanden later is er weer sprake van oplopende besmettingen. Wel zitten we nu in de fase dat het merendeel van de bevolking is gevaccineerd. Laten we hopen dat dit voldoende bescherming biedt voor de gezondheid van onze inwoners. De gezondheidscrisis heeft grote gevolgen voor onze samenleving en economie. Het Rijk heeft ruim ā‚¬ 76 miljard in de begroting opgenomen voor steun aan bedrijven en maatschappelijke instellingen. Een deel daarvan is besteed via de gemeenten. De gemeente Etten-Leur heeft in 2020 ruim ā‚¬ 1,7 miljoen ontvangen aan coronacompensatie. Daarvan is ā‚¬ 1,4 miljoen besteed en het resterende bedrag is gereserveerd voor uitgaven in dit jaar. Bij de behandeling van de jaarrekening 2020 was sprake van een overschot van bijna ā‚¬ 2,5 miljoen. De raad heeft besloten een bedrag van ā‚¬ 1 miljoen te reserveren voor een ā€œCoronaā€ Herstelplan dat bij de begroting 2022 in november op hoofdlijnen zal worden gepresenteerd. De komende maanden wordt dit plan verder uitgewerkt. Doel van het plan is om onze inwoners, ondernemers en verenigingen te ondersteunen om na deze coronaperiode weer verder te kunnen. Concreet is in de in juni dit jaar behandelde kadernota al op een enkel onderdeel aangegeven hoe dat vorm gegeven kan worden. Het voorstel is gedaan om de huurverhogingen van gebruik sportvelden niet door te voeren in 2022. Ook is voorgesteld de subsidies voor verenigingen niet te korten in 2022. Er zullen ongetwijfeld nog meer voorstellen volgen de komende tijd, waarbij het Herstelplan van onze gemeente altijd aanvullend zal zijn op de herstelmaatregelen die door het Rijk worden genomen. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl)

Het is nu formeel: Grave doet mee met de herindeling!

CDA CDA Grave 17-07-2021 16:12

In maart 2021 gaven de inwoners van Grave, Escharen, Gassel en Velp een duidelijk signaal af over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Grave. Ruim 71% was vĆ³Ć³r aansluiting bij de nieuwe gemeente Land van Cuijk. De gemeenteraad van Grave nam dit overduidelijke resultaat naderhand over. Echter, de trein was al aan het rijden. De andere 4 gemeenten, te weten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis en Mill & Sint Hubert waren al vergevorderd in het voorbereidingstraject. Grave moest springen op een rijdende trein. Maar het is gelukt. Met inzet van vele bestuur gremia werd ā€˜Graveā€™ de mogelijkheid geboden om aan te sluiten bij de naderende herindeling. Een heel bestuurlijk traject werd opgezet met betrokkenheid van de 4 andere gemeenteraden in het Land van Cuijk, de Stuurgroep Land van Cuijk, de provincie, de minister, de Tweede Kamer, de Raad van State en uiteindelijk de Eerste Kamer. Op 13 juli jl. nam de Eerste Kamer de laatste horde. Een overgrote meerderheid van de senatoren was voor de herindeling in het Land van Cuijk, mĆ©t aansluiting van Grave. Daarmee wordt gehoor gegeven aan de oproep van onze inwoners. De gemeente Grave gaat meedoen met het Land van Cuijk. Deze nieuwe gemeente gaat dan vanaf 1 januari 2021 van start. Onze CDA-afdeling van Grave is opgetogen over deze ontwikkeling en ziet dat er recht wordt gedaan aan de uitslag van de opiniepeiling.

1e Kamer stemt in met herindelingswet

CDA CDA Boxmeer 15-07-2021 14:05

Eerste Kamer stemt in met herindelingswet: Gemeente Land van Cuijk is per 1 januari 2022 een feit. (bron: www.gemeentelandvancuijk.nl) De Eerste kamer heeft dinsdag 13 juli ingestemd met de herindelingswet voor gemeente Land van Cuijk. Het is nu dus officieel: per 1 januari 2022 vormen de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis samen de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Een bijzonder traject Het traject dat is afgelegd om hiertoe te komen, mag gerust bijzonder worden genoemd. Op 26 maart 2020 hebben de - toen 4 - gemeenteraden Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis het herindelingsontwerp vastgesteld. Dit herindelingsontwerp is op basis van zienswijzen aangepast en op 9 april 2020 als herindelingsadvies unaniem goedgekeurd door de 4 gemeenteraden. In het Herindelingsadvies is ook de nieuwe naam al opgenomen: gemeente Land van Cuijk. Zoals voorgeschreven is het herindelingsadvies via de Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant, doorgestuurd naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De minister heeft het herindelingsadvies getoetst aan de criteria die gelden voor gemeentelijke herindelingen, waarna het advies is omgezet in een voorstel voor de herindelingswet. De herindelingswet is voor advisering voorgelegd aan de Raad van State. Daarna is de herindelingswet begin 2021 ter besluitvorming voorgelegd aan de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft hier op 11 februari mee ingestemd, waardoor alleen de Eerste Kamer nog over het wetsvoorstel zou moeten stemmen. Echter, op 7 april 2021 hebben de gemeenteraden van de 5 gemeenten ā€“ mede naar aanleiding van het referendum in Grave - besloten dat de gemeente Grave toch aansluit bij de gemeente Land van Cuijk per januari 2022. De herindelingswet moest hier dus op worden aangepast. Om dit ook wettelijk nog voor elkaar te krijgen, is een zogenoemde novelle-procedure gestart. Dit betekent dat het wetsvoorstel dat voorlag aan de Eerste Kamer is aangepast, en opnieuw is aangeboden aan de Tweede en Eerste kamer. Ook intern heeft de organisatie alles op alles gezet om aansluiting van Grave per 1-1-22 mogelijk te maken. En dat is gelukt. Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel, zullen op 24 november 2021 de herindelingsverkiezingen worden gehouden.

1ste Kamer stemt in met herindeling Land van Cuijk

CDA CDA Sint Anthonis 15-07-2021 04:47

Eerste Kamer stemt in met herindelingswet: Gemeente Land van Cuijk is per 1 januari 2022 een feit. (bron: www.gemeentelandvancuijk.nl) De Eerste kamer heeft dinsdag 13 juli ingestemd met de herindelingswet voor gemeente Land van Cuijk. Het is nu dus officieel: per 1 januari 2022 vormen de gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis samen de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Een bijzonder traject Het traject dat is afgelegd om hiertoe te komen, mag gerust bijzonder worden genoemd. Op 26 maart 2020 hebben de - toen 4 - gemeenteraden Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis het herindelingsontwerp vastgesteld. Dit herindelingsontwerp is op basis van zienswijzen aangepast en op 9 april 2020 als herindelingsadvies unaniem goedgekeurd door de 4 gemeenteraden. In het Herindelingsadvies is ook de nieuwe naam al opgenomen: gemeente Land van Cuijk. Zoals voorgeschreven is het herindelingsadvies via de Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant, doorgestuurd naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De minister heeft het herindelingsadvies getoetst aan de criteria die gelden voor gemeentelijke herindelingen, waarna het advies is omgezet in een voorstel voor de herindelingswet. De herindelingswet is voor advisering voorgelegd aan de Raad van State. Daarna is de herindelingswet begin 2021 ter besluitvorming voorgelegd aan de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft hier op 11 februari mee ingestemd, waardoor alleen de Eerste Kamer nog over het wetsvoorstel zou moeten stemmen. Echter, op 7 april 2021 hebben de gemeenteraden van de 5 gemeenten ā€“ mede naar aanleiding van het referendum in Grave - besloten dat de gemeente Grave toch aansluit bij de gemeente Land van Cuijk per januari 2022. De herindelingswet moest hier dus op worden aangepast. Om dit ook wettelijk nog voor elkaar te krijgen, is een zogenoemde novelle-procedure gestart. Dit betekent dat het wetsvoorstel dat voorlag aan de Eerste Kamer is aangepast, en opnieuw is aangeboden aan de Tweede en Eerste kamer. Ook intern heeft de organisatie alles op alles gezet om aansluiting van Grave per 1-1-22 mogelijk te maken. En dat is gelukt. Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel, zullen op 24 november 2021 de herindelingsverkiezingen worden gehouden.

"Elke mĀ³ taxussnoeisel is goed voor Ć©Ć©n chemokuur!"

CDA CDA Sittard-Geleen 10-07-2021 09:32

Tot voor kort was het voor inwoners en bedrijven mogelijk om taxussnoeisel in te leveren bij de gemeente Sittard-Geleen. Burgerlid Gabrielle Essing-Demandt heeft het college opgeroepen om de inzameling van taxussnoeisel weer te faciliteren. In de jonge scheuten van de taxushaag zit baccatine, de basisgrondstof voor chemotherapie. De snoeiperiode duurt tot 31 augustus a.s. Wil je zelf al actie ondernemen? Zie voor meer informatie o.a. taxustaxi.nl en vergrootdehoop.nl!

CDA Achtkarspelen vergadert in Boelenslaan

CDA CDA Achtkarspelen 26-06-2021 05:02

Op zaterdag 26 juni kwam CDA fractie, wethouders en bestuur bijeen voor o.a. het bespreken van de kadernota. Dit vond plaats in de gastvrije Theeschenkerij ā€™t Landschap op een fantastische locatie aan de Spekloane Boelenslaan Wat is de kadernota? Want voordat de gemeente start met de werkzaamheden voor de financiĆ«le begroting voor het komende jaar, wordt een kadernota opgesteld. De kadernota is een uitwerking van het collegeprogramma. In de kadernota staat een concrete uitwerking van de onderwerpen genoemd in het collegeprogramma. Het college van Burgemeester & Wethouders (B&W) geeft aan wat de plannen zijn en wat dit gaat kosten. Tijdens de behandeling van de kadernota maakt de raad afwegingen, bijvoorbeeld op welke terreinen er meer geld noodzakelijk is en waar eventueel bezuinigingen mogelijk zijn. Zijn de raadsleden het eens met de koers van het college van B&W, of draaien ze aan het stuur en zetten ze een andere koers in? Per programma worden de ontwikkelingen benoemd waar de raad keuzes in kan maken. De raad bepaalt de kaders en geeft het college richting om de programmabegroting samen te stellen. Die komt dan in het najaar aan de orde. Op donderdag 8 juli 2021 werd in een raadsvergadering de Kadernota definitief gemaakt. Ook bijzonder is dat dit de laatste kadernota is van de huidige raad en het college.

Burgemeestersambt zonder aanpassingen onhoudbaar

CDA CDA Lansingerland 12-06-2021 17:42

Onderzoekers van de universiteiten Twente, Maastricht, Utrecht en Leiden concluderen dat het burgemeestersambt zoals we dat nu kennen op termijn onhoudbaar is.De verschillende rollen die burgemeesters dienen te vervullen blijken steeds moeilijker te combineren. Er worden hogere en meer tegenstrijdige eisen aan burgemeesters gesteld, waaraan ze steeds lastiger kunnen voldoen. Het gezag, het aanzien en de aantrekkelijkheid van het ambt zullen hierdoor afnemen. De belangrijkste reden hiervoor is dat burgemeesters de afgelopen tien jaar steeds meer onderdeel van het politieke spel zijn geworden, terwijl het voor veel taken nodig is dat ze onafhankelijk zijn en boven de partijen staan. Praktische problemen De onderzoekers signaleren allereerst praktische problemen. De verschillende taken van de burgemeester zijn meer tijd en aandacht gaan vragen, waardoor ze lastiger te combineren zijn. Daarnaast zijn er belangrijke principiĆ«le problemen. Er is steeds meer macht bij de burgemeester geconcentreerd, wat zich slecht verhoudt met de eisen die de democratische rechtstaat stelt. Dat de burgemeester tegelijkertijd voorzitter van de gemeenteraad is en voorzitter van het college van B&W is vanuit dat perspectief meer problemen gaan opleveren. Dat geldt ook voor de verantwoordelijkheid van burgemeesters voor openbare orde en veiligheid en voor bestuurlijke integriteit: macht en tegenmacht zijn hier niet in balans. Oplossingsrichtingen De onderzoekers komen tot deze bevindingen op basis van een omvangrijk onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Ze schetsen drie oplossingsrichtingen om het burgemeestersambt te versterken. De eerste oplossingsrichting is dat de burgemeester geen taken meer bekleedt waarvoor een neutrale positie nodig is. Hierbij wordt het raadsvoorzitterschap van de burgemeester overgedragen aan een uit de raad gekozen voorzitter. Ook kan worden overwogen om de verantwoordelijkheid voor de bestuurlijke integriteit naar de Commissaris van de Koning over te hevelen. De tweede oplossingsrichting is het verkleinen van de politieke rol van burgemeesters, bijvoorbeeld door hun verantwoordelijkheden op het gebied van openbare orde en veiligheid te verminderen. De laatste oplossingsrichting is de versterking van de zelfstandige rol van de burgemeester. Burgemeesters worden dan rechtstreeks door de kiezer gekozen en niet langer door de gemeenteraad geselecteerd. Sterkere ondersteuning De onderzoekers constateren ook dat de ondersteuning van burgemeesters geen gelijke tred heeft gehouden met de verzwaring van het ambt. Een sterkere ondersteuning van burgemeesters kan dus eveneens enige soelaas bieden voor de geconstateerde problemen. Op grond van recente inzichten uit de literatuur en beleidsdocumenten hebben de onderzoekers in kaart gebracht hoe het burgemeestersambt er anno 2020 voor staat. Verder zijn 21 diepte-interviews gehouden met zittende en voormalige burgemeesters. In aanvulling hierop zijn drie groepsgesprekken gevoerd met in totaal 31 burgemeesters. Tot slot is voor dit onderzoek gebruik gemaakt van een grootschalige enquĆŖte onder burgemeesters, wethouders en gemeenteraadsleden en van een burgerpeiling onder inwoners. Bouwstenen Het ministerie van BZK heeft het onderzoek laten uitvoeren om een duidelijk beeld te krijgen van actuele ontwikkelingen in de lokale samenleving en het gemeentebestuur en de betekenis daarvan voor de invulling van het burgemeestersambt, de aantrekkelijkheid van het ambt, de positie van burgemeesters in het lokale krachtenveld en de wijze waarop zij worden geselecteerd, toegerust en ondersteund. Het onderzoek dient bouwstenen aan te leveren voor de agenda burgemeesters, waarin het ministerie van BZK in samenspraak met het ministerie van Justitie en Veiligheid en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters voorstellen doen voor de versterking van het burgemeestersambt.

Gemeentefinanciƫn onhoudbaar?

CDA CDA Lansingerland 31-05-2021 17:05

GemeentefinanciĆ«n onhoudbaar? De samenleving zat de afgelopen maanden op slot en de economie draaide op halve kracht. Ondertussen is er sprake van een belangrijke versoepeling en zit het tempo nu echt in de vaccinatiecampagne. Het Rijk besteedde tientallen miljarden om de boel overeind te houden. Het was balanceren op het slappekoord. Volgens het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) is het geldgebrek bij gemeenten zo nijpend, dat het een bedreiging vormt voor het aanpakken van de landelijk gestelde prioriteiten op het gebied van woningbouw en de energietransitie. Voor Lansingerland worden de debatten over de Kadernota, die volgende week, verschijnt spannend. Hierin staat de financiĆ«le prognose voor de gemeentelijke inkomsten en uitgaven gedurende de komende vier jaar. Uitgegaan wordt van een tekort van 2.5 miljoen op de gemeentebegroting. De Kadernota staat op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur van 23 juni en de raad van 8 juli. Dalende reserves Van gemeenten wordt veel verwacht op beleidsterreinen als jeugdzorg, energietransitie en woningbouw. Maar vrijwel allemaal hebben ze daar te weinig middelen voor. Zo zag in de periode 2015 ā€“ 2019 meer dan de helft van de gemeenten de reserves dalen. In 2018 bedroeg het tekort van de gezamenlijke gemeenten 200 miljoen euro. Een jaar later was dit al opgelopen tot 765 miljoen euro en had 63 procent van de gemeenten een financieel tekort. In Lansingerland wordt dit in belangrijke mate veroorzaakt door de te lage rijksbijdragen in de kosten van uitvoering van de Jeugdzorg en van de WMO. Bij de WMO speelt vooral de komst van het zogenaamde abonnementstarief een rol. Hierdoor kunnen ook mensen met een relatief hoog inkomen een beroep doen op WMO-voorzieningen zoals huishoudelijke hulp en woningaanpassingen. Daarnaast is ook de lage uitkering uit het gemeentefonds van belang. Dat wordt veroorzaakt door de relatief lage uitgaven die Lansingerland doet aan maatschappelijke ondersteuning en aan uitkeringen en ook aan het hogere inkomstenpotentieel als het gaat om de OZB. Opschalingskorting Zelfs het rijk erkent volgens het onderzoekinstituut dat de groei van het gemeentefonds al tien jaar achterblijft bij de ontwikkeling van de inflatie en het volume van de taken die gemeenten met die uitkering uitvoeren. Dat is nog verergerd door de zogeheten opschalingskorting op het gemeentefonds, die vanaf 2015 oploopt tot 1 miljard euro structureel. Dat bedrag zouden gemeenten moeten kunnen besparen door te fuseren tot megagemeenten. Door die grote herindelingsoperatie ging in een vroeg stadium echter al een streep, maar de kabinetten Rutte hielden wel vast aan die korting. Een ander probleem speelt bij taakoverdrachten van het rijk naar gemeenten, waarbij onvoldoende middelen zijn meegegeven. Alleen al aan jeugdzorg geven gemeenten 1,7 miljard euro per jaar meer uit dan zij van het rijk ontvangen, zo werd onlangs becijferd. Een lichtpuntje is dat de arbitragecommissie volgens RTL Nieuws besloten heeft om het rijk op te dragen om aan gemeenten volgend jaar 1,9 miljard euro extra voor de jeugdzorg te verstrekken. In 2023 en 2024 wordt er jaarlijks 1,6 miljard euro extra aan gemeenten toebedeeld. Daarna lopen de extra budgetten langzaam af tot 800 miljoen euro in 2028. Roofbouw Dat de rek er financieel uit is blijkt uit het feit dat veel gemeenten fors hebben ingeteerd op hun reserves, hun belastingen hebben verhoogd en nu hun begroting optisch sluitend maken door de afschrijvingsduur van bezittingen te verlengen en door de kosten van het vervangen van bestaande voorzieningen slechts gedeeltelijk te begroten. Zo wordt roofbouw gepleegd op de eigen organisatie en hebben gemeenten nauwelijks nog het vermogen om tegenvallers op te vangen. De precieze omvang van de financiĆ«le problemen van gemeenten is lastig te meten. Het aantal gemeenten onder preventief toezicht van de provincie zegt bijvoorbeeld weinig. Bij onvoldoende rijksmiddelen accepteren provincies dat gemeenten hun begroting met kunstgrepen sluitend maken. Zo staan zij momenteel toe dat meer dan 70 procent van de gemeenten nog niet toegezegde rijksgelden voor de jeugdzorg als inkomsten boeken. Artikel 12 Gemeenten in zware financiĆ«le problemen kunnen in theorie een beroep doen op een noodfonds, de zogeheten artikel 12-steun. Dat vangnet werkt echter alleen bij incidenten. Maar doordat deze steun ten koste gaat van andere gemeenten, kan een sneeuwbaleffect ontstaan wanneer de gevraagde steun omvangrijk wordt. Gemeenten die het nog net redden komen dan in problemen doordat hun gemeentefondsuitkering daalt. Net als elke verzekering kan artikel 12 losstaande incidenten verwerken, maar geen systeemfouten. Natuurlijk zou de rijksoverheid de kosten van artikel 12 in geval van nood kunnen overnemen. Maar volgens COELO moeten we het zover niet laten komen. Wanneer bailouts (overheidsinterventie om een faillissement te vermijden) weer normaal worden, zoals in de jaren zeventig en tachtig, ondermijnt dit de budgetdiscipline. Eigenlijk ziet het onderzoekinstituut maar een oplossing: bij de formatie moet er meer geld worden uitgetrokken voor gemeenten. Hoeveel is echter de vraag, want een fundamenteel probleem is dat er een mechanisme ontbreekt om af te wegen hoeveel geld het Rijk over heeft voor taken die gemeenten in hun opdracht uitvoeren. Voordeelgemeente Het pas later structureel afdekken van de tekorten heeft het voordeel dat dan afgewacht kan worden hoe het nieuwe kabinet denkt om te gaan met de uit de hand lopende jeugdzorg en WMO uitgaven, wat de sociaaleconomische gevolgen van corona zullen zijn en ook hoe de herijking van de inkomsten vanuit het gemeentefonds zich zal ontwikkelen. In het voorstel dat bij de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) ligt voor advies, staat dat gemeente Lansingerland een voordeelgemeente is. Lansingerland krijgt dan 13 euro per inwoner meer (en dat betekent ongeveer 800.000 euro structureel). Kortom, er zijn nu nog zoveel onduidelijkheden dat het niet slim is om nu al aan het bezuinigen te slaan op de gemeentelijke voorzieningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.