Nieuws van politieke partijen in Breda inzichtelijk

5 documenten

Veel vragen en zorgen in Breda over coronacrisis - UPDATE

SP SP Breda 18-03-2020 08:00

De coronacrisis moeten we samen met alle ruim 180 duizend Bredanaars bestrijden. Daarover bestaat geen (politiek) verschil van mening. Toch bereiken ons als SP-fractie veel vragen van inwoners, organisaties en ondernemers waar we gehoor aan willen geven. Om deze vragen niet 'politiek' te maken, hebben wij ervoor gekozen ze als ‘technisch’ in te dienen en niet als raadsvragen. De antwoorden volgen zo spoedig mogelijk. Staat jouw vraag er niet tussen? Laat die dan achter in de reacties of mail naar breda@sp.nl

Technische vragen n.a.v. coronacrisis

Financiële en economische gevolgen 1. De regering zegt voldoende reserves te hebben om de financiële en economische gevolgen van de coronacrisis op te kunnen vangen. Is ook Breda in staat deze klap op te vangen in de begroting?

2. Welke financiële en economische gevolgen kan de coronacrisis hebben voor Breda? Wordt dit momenteel geïnventariseerd en worden er diverse scenario’s met maatregelen uitgewerkt?

3. Heeft de coronacrisis ook gevolgen voor de diverse grote projecten waaronder de topsporthal, renovatie van de Grote Kerk, de doorstroomvoorziening en het doortrekken van de haven? Lopen dezen vertraging op en wat gaat dat ons als stad kosten?

4. Welke mogelijkheden heeft Breda om ervoor te zorgen dat werknemers hun baan behouden en onze ondernemers overeind blijven?

5. Ook in Breda hebben tienduizenden werkenden een onzeker inkomen die als eerste de klappen opvangen van ook deze crisis. Wat kan Breda doen specifiek voor zzp’ers, oproepkrachten, mensen met een nulurencontract of een contract voor bepaalde tijd?

6. Wat kan Breda specifiek doen ter ondersteuning van sectoren die nu hard worden getroffen waaronder de horeca, detailhandel en kunst en cultuur?

Bezuinigingen Veiligheidsregio en GGD 7. Vorige maand nog besloot Breda € 300 duizend te bezuinigen op onder andere de Veiligheidsregio en de GGD. Denkt u dat gelet op de coronacrisis deze bezuiniging haalbaar is? Zo nee, wat doet u er aan om dit gat in de begroting op te vangen?

Buurthuizen 8. Ook buurthuizen moeten minimaal drie weken de deuren sluiten en lopen dus inkomsten mis. Bent u bereid financieel bij te springen zodat buurthuizen ook na de coronacrisis kunnen blijven voortbestaan?

Initiatieven uit de stad 9. Zou MOOIWERK., de organisatie in Breda die alles weet van vrijwilligerswerk en momenteel niet veel kan doen vanwege het stilleggen van veel evenementen, een rol kunnen spelen bij het samenbrengen van hulpvraag en -aanbod?

Evenementen 10. Wordt er coulant omgegaan met vergunningen en andere voorwaarden voor evenementen die willen/moeten verplaatsen vanwege het virus?

(Aanvullende) technische vragen n.a.v. coronacrisis

 

Bescherming medewerkers met vitale beroepen

11. Huishoudelijke hulpen moeten bij milde klachten wel komen werken, maar er worden geen voorzorgsmaatregelen zoals mondkapjes, desinfectiemiddelen, etc. getroffen. Dat terwijl zij juist over de vloer komen bij kwetsbare mensen. Hoe kan dit? Bent u bereid hier organisaties voor huishoudelijke hulp op aan te spreken?

 

12. Een soortgelijke situatie is er blijkbaar bij medewerkers van kinderdagverblijven. Zij moeten wel werken met lcihte klachten, maar er worden verder geen voorzorgsmaatregelen getroffen. Wederom de vraag: hoe kan dit? En bent u bereid kinderdagverblijven hierop aan te spreken?

 

ATEA/Sociale werkvoorziening

13. Ook mensen met een arbeidsbeperking die via ATEA toch aan de slag moeten in een volle bedrijfshal, maken zich zorgen. Welke voorzorgsmaatregelen worden er voor hen getroffen?

 

Voedselbank

14. Zeven voedselbanken hebben al de deur moeten sluiten omdat vrijwilligers thuisblijven vanwege de coronacrisis. Speelt dit probleem ook in Breda en wat kan de gemeente doen om ervoor te zorgen dat de vele honderden gezinnen die afhankelijk zijn van de Voedselbank, niet de dupe worden?

 

Huisuitzettingen

15. Onder andere De Woonbond heeft opgeroepen om voorlopig af te zien van huisuitzettingen omdat mensen vanwege coronamaatregelen moeilijk elders terecht kunnen.  Bent u bereid hierover met woningcorporaties in overleg te gaan?

#Lunet: Tijd voor duidelijkheid

CDA CDA Breda 03-10-2018 09:38

CDA wil snel duidelijkheid over toekomst De Lunet Vandaag deed de Raad van State uitspraak in de langlopende planschadezaak tussen de gemeente Breda en de eigenaren van winkelcentrum De Lunet. De Raad van State heeft geoordeeld dat de gemeente ongeveer € 4,5 miljoen planschadevergoeding moet betalen. Dat kan geheel of gedeeltelijk in natura door herbestemming tot detailhandel of een andere in overleg te bepalen voor De Lunet gunstige bestemming. “Wij hebben eerder aangegeven tegenstander te zijn van herbestemming tot detailhandel, omdat niet is gebleken dat de detailhandelsstructuur daar ruimte voor biedt. Door deze uitspraak blijft boven de markt hangen dat De Lunet mogelijk herbestemd wordt tot detailhandel. Wij willen voor de inwoners en voor alle MKB’ers in omliggende winkelcentra dat er heel snel een einde komt aan die onduidelijkheid”, aldus CDA-raadslid Caspar Rutten. Wij willen daarom heel snel met raad en college in debat over deze zaak. Andere mogelijkheden van planschadevergoeding inclusief de mogelijkheid van een andere voor De Lunet ”gunstige bestemming” zal daarbij naar het oordeel van het CDA zeker aan de orde moeten komen.

Succes eindexamenkandidaten, we ...

D66 D66 Breda 14-05-2018 08:15

Succes eindexamenkandidaten, we duimen voor jullie! #eindexamens2018 D66 Breda

CDA pleit voor beter aanbesteden en de invoering van een Bredase MKB-Toets

CDA CDA Breda 19-02-2018 20:53

Vanmiddag 19 februari ging staatsecretaris Mona Keijzer op uitnodiging van CDA-lijsttrekker Bob Bergkamp in gesprek met Bredase ondernemers. Tijdens deze ontmoeting pleitte CDA-raadslid Caspar Rutten voor de invoering van een MKB-toets in Breda. “Juist voor kleine of middelgrote ondernemingen kan regelgeving hard aankomen. De meeste MKB-ondernemers kunnen geen medewerkers vrij maken om aan allerlei regels of vergunningseisen te voldoen. Het komt gewoon bij het werk dat de eigenaar er ’s avonds bij moet doen. Daarom willen wij dat bij nieuwe regels wordt getoetst of deze werkbaar en begrijpelijk zijn voor kleine bedrijven. Verder moet het principe snappen of schrappen gehanteerd worden. Snappen we niet waarom we een bepaalde regel hebben dan moeten we die regel schrappen” Het CDA vraagt ook aandacht voor aanbestedingen. Ondernemers en inkopers ervaren aanbestedingen regelmatig als een stroef proces. Vooral de dagelijkse praktijk kan tot onnodige frustraties leiden. Dit blijkt uit de Actieagenda Beter Aanbesteden die staatssecretaris Keijzer samen met ondernemers en gemeenten heeft gepresenteerd. CDA-raadslid Rutten: “De Actieagenda ziet kansen als ondernemers en de gemeente hun werkwijzen zodanig inrichten dat dit over en weer tot minder frustratie leidt én meer opdrachten voor ons plaatselijke MKB. Daarom wil het CDA werk maken van de Actieagenda in Breda.” Meer opdrachten voor plaatselijke ondernemers De Actieagenda zet in op het verbeteren van de kwaliteit van aanbestedingen in de praktijk, het beter aanbesteden. CDABreda vindt dat lokale MKB´ers meer kans moeten maken op gemeentelijke overheidsopdrachten. Uit de evaluatie van de aanbestedingswet bleek namelijk dat het voor het MKB vaak lastig is om toegang te krijgen tot deze overheidsopdrachten. Het CDA zou graag zien dat het college onderzoekt op welke wijze het MKB meer kan worden betrokken bij de aanbestedingen van de gemeente. De procedures moeten volgens het CDA toegankelijker worden, daar is ook de gemeente bij gebaat. Het valt voor het MKB niet mee om opdrachten van de overheid te krijgen. Het CDA vraagt het college daarom om de aanbestedingsprocedure te evalueren en daar de inschrijvers bij te betrekken. Ook wil de partij weten hoeveel procent van de overheidsopdrachten door het MKB wordt uitgevoerd. Tot slot vraagt het CDA aan het college op welke wijze zij bezig is het MKB meer te betrekken bij de aanbestedingen.

Winkeliers Haagdijk boos, VVD stelt vragen

VVD VVD Breda 23-11-2017 00:40

Winkeliers op de Haagdijk zijn boos omdat hun stoep in korte tijd enkele malen is opgebroken geweest. VVD Breda stelde vragen aan het College van B&W. Deze treft u onderstaand aan.

https://breda.vvd.nl/nieuws/25412/winkeliers-haagdijk-boos-vvd-stelt-vragen

Van: Fractie VVD Breda

Aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Breda

Breda, 23 november 2017

 Betreft: vragen ex. Art. 9 RvO

Onderwerp: Werkzaamheden Haagdijk en klachten ondernemers

Geacht College,

Het is voor de Bredase VVD onbegrijpelijk dat in een tijd waarin we 24 uur per dag met elkaar communiceren diverse partijen niet van elkaar weten wat ze doen. Maar vooral dat ondernemers en bewoners niet te horen krijgen dat hun straat weer openligt en wat de reden daarvan is. Winkeliers investeren in hun zaak, nemen deel aan het ondernemersfonds en betalen belasting. De slechte bereikbaarheid kost klanten en dat is niet goed voor de straat en voor de stad. Daarnaast moeten werken toch veel beter te plannen zijn zodat een straat maar een keer opengaat i.p.v. meerdere keren per jaar of dat een werk op maandag wordt uitgevoerd wanneer de winkels dicht zijn.

Daarom heeft mijn fractie de volgende vragen:

1. Wat zijn de redenen geweest om de Haagdijk meerdere keren open te breken voor werken?

2. Hoe kan het dat daarover niet wordt gecommuniceerd met omwonenden en ondernemers?

3. Bent u bereid om partijen zoals nutsbedrijven te verplichten vooraf te communiceren met de omgeving over de uit te voeren werkzaamheden? Wat de gemeente kan met een BredaBericht moeten deze bedrijven toch ook kunnen?

4. Heeft de gemeente in beeld welke werken nutsbedrijven uitvoeren?

5. Worden deze werken gecombineerd met andere projecten van de gemeente op specifieke locaties? Zo nee, waarom gebeurt dat niet?

6. In hoeverre kunt u bepalen dat bijvoorbeeld herstelwerkzaamheden op maandagen worden uitgevoerd?

7. Wat gaat u doen om er voor te zorgen dat ondernemers daadwerkelijk teruggebeld worden wanneer ze met klachten zich bij de gemeente melden?

Met vriendelijke groet,

Sven Planken, raadslid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.