Nieuws van politieke partijen in Oldebroek inzichtelijk

10 documenten

Persbericht Vier NW-Veluwse ...

VVD VVD Oldebroek 14-02-2019 13:08

Persbericht Vier NW-Veluwse VVD-fracties onverkort tegen laagvliegen Lelystad Airport Dinsdagavond 12 februari werden de raadsleden van de gemeenten Elburg, Hattem, Heerde en Oldebroek uitgenodigd om zich in beslotenheid te laten informeren over, zoals aangekondigd door de vier burgemeesters, “de optimalisatie van de voorgenomen vliegroutes”. Ondanks dat de burgemeesters zich telkens uitspraken tegen het zogeheten “laagvliegen” over hun vier gemeenten zijn, presenteerden de 4 eerste burgers zich die avond door alle vier fysiek, zij-aan-zij aan tafel te zitten met de Luchtverkeersleiding Nederland en de ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De vier voorzitters en hun Colleges willen alvast vooruitlopen op het scenario dat de NW-Veluwe bakzeil zal gaan halen en zich neer moeten gaan leggen bij de beslissing dat er langdurig laag over het belangrijkste natuurgebied van Nederland zou worden gevlogen, met alle schadelijk en gevaarlijke gevolgen van dien. Een dilemma van formaat, zeker wanneer de vier gemeenten zich al mordicus “tegen” hebben verklaard. De VVD heeft aan één van de vier voorzittende burgemeesters nog eens in beeldspraak gevraagd “of het niet vreemd is dat je jezelf steeds weer beschikbaar stelt om de dans aan te gaan met het jongetje dat nadrukkelijk je wenst te verleiden, terwijl jij zelf geen affectie voelt en het dan toch veel duidelijker is om een volgende keer de dans te weigeren, zodat er geen verwachtingen kunnen worden verwacht?” Prima dat de Colleges van de vier NW-Veluwse gemeenten in scenario’s en dus anticiperend denken, maar de VVD-fracties van de vier gemeenten houden liever deze kaarten ferm tegen de borst. De fracties zijn niet tegen Vliegveld Lelystad, maar wél tegen de “laagvliegroutes”. De bijeenkomst toonde een niet voldragen plan, veel generieke cijfers van het ministerie, die hoorbaar in twijfel werden getrokken en de opbrengst van deze bijeenkomst leverde door de uitleg uiteindelijk meer vragen en soms zelfs wantrouwen op. Een gemiste kans: een besloten bijeenkomst, raadsleden slechts als toehoorders en burgemeesters in een spagaat, dat maakt de basis om op deze weg door te gaan buitengewoon onverstandig. Dit is voor de VVD niet de manier om de inwoners van onze 4 gemeenten vertrouwen te geven; de NW-Veluwe verdient beter.

ChristenUnie wil zo snel mogelijk afrekenen met laagvliegroutes

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 24-11-2018 18:44

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1235190/58129/foto lelystad route

De ChristenUnie is tegen het gebruik van laagvliegroutes en spreekt uit dat ze pas akkoord zal gaan met opening Lelystad AirPort wanneer duidelijk is dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Dit is zaterdag op het partijcongres in Zwolle besloten.

Dit standpunt heeft de ChristenUnie uitgesproken na een ingediende motie van de lokale afdelingen uit Oldebroek en Ede. Ze kregen steun van een groot aantal afdelingen zoals Hattem, Heerde, Elburg, Nunspeet, Zwolle, Kampen, Arnhem, Wageningen, Veenendaal, Renswoude, Barneveld en Nijkerk.

De fracties uit Oldebroek en Ede schrijven in de motie dat er veel zorgen zijn over de hinder en schade welke door het laagvliegen zullen worden veroorzaakt maar ook dat het vertrouwen, dat het ministerie van I&W een goede belangenafweging heeft gemaakt en zal maken omtrent de opening van vliegveld Lelystad, tot een dieptepunt is gedaald. “We hebben het gevoel dat we ergens worden ingezogen waar we niet meer uit kunnen” sprak fractievoorzitter Engbert Jan Ruitenberg uit Oldebroek. Daarom worden er harde garanties gevraagd dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Als die niet gegeven worden zal de ChristenUnie niet akkoord gaan met de opening van de luchthaven.

Veluwse VVD-fracties: Lokaal geluid heeft gewonnen

VVD VVD Oldebroek 22-02-2018 02:20

De VVD-fracties van zes Veluwse gemeenten zijn verheugd met de uitstel van Lelystad Airport. Tot aan de opening van het vliegveld willen zij zich hard blijven maken voor een 'complete en sluitende' milieueffectrapportage.

De lokale VVD-fracties uit Oldebroek, Elburg, Hattem, Heerde, Epe en Voorst keerden zich eind januari tegen de opening van het vakantievliegveld in 2019 en daarmee tegen de landelijke fractie, partijgenoten in Flevoland en de VVD-minister.

Geen van de fracties is tegen vliegveld Lelystad, benadrukken ze, want de lokale VVD ziet wel degelijk de voordelen van een regionaal vliegveld.Maar het feit dat acht jaar laksheid van twee staatssecretarissen leidde tot noodgedwongen laagvliegen over de Veluwe was geen optie. Als de overheid betrouwbaar wil zijn naar Schiphol, dan evenzo naar de Veluwe. Dat geluid heeft nu gewonnen. Al blijft het nog onzeker hoe de verbeteringen in het Wezeper luchtruim op korte termijn vorm krijgen. We zijn er nog niet, aldus VVD Oldebroek.

Milieu

De fracties zeggen zich blijvend hard te willen maken om gedurende deze periode van uitstel te gaan herindelen, en blijven vasthouden aan een complete en sluitende milieueffectrapportage.

Pas als zeker is dat dat hoog genoeg zal zijn, om de rust op de Veluwe niet aan te tasten, kan de Veluwe daarmee instemmen en komen wij maar wat graag op de feestelijke opening van Lelystad Airport.”

 

Wanneer opent Lelystad Airport?

VVD VVD Oldebroek 19-02-2018 05:50

Maandag 19 februari kwam Henk Kemp, fractievz VVD Oldebroek, samen met VVD politici uit Flevoland en de Noord Veluwe bij elkaar. Ook 2e Kamerlid Remco Dijkstra was aanwezig in het gemeentehuis van Epe. ook de VVD statenfractie was present.

En weer was uitbreiding van Lelystad Airport het gespreksdoel.

In de ochtend verzamelden de groep zich bij Lelystad airport, voor een presentatie van de directeur van de luchthaven en een rondleiding over het complex.

Daarna verplaatste het gezelschap naar de Veluwe, het gemeentehuis van Epe, waar vrijwel alle betrokken gemeenten, uit Flevoland en de Veluwe en meerdere belangengroepen aanwezig waren. Standpunten uitwisselen bleek heel goed mogelijk, maar voor elkaar overtuigen en 1 lijn trekken ligt de lat nog erg hoog.

Naar voren kwam ook heel duidelijk dat de VVD niet tegen Lelystad Airport als luchthaven is, maar dat de procedures en de besluitvorming helder en zuiver moet zijn. Ook eerder gedane beloftes dienen nagekomen te worden, zoals de nulmeting en geluidsmonitoring. Nu draaien Elburg en Oldebroek hier zelf voor op.

Een besluit van de minister is binnen een maand te verwachten, en dus  zal VVD Oldebroek zich maximaal inspannen voor herindeling van het luchtruim, voordat Lelystad Airport open gaat voor vakantievluchten.

Jan Paternotte was in Wezep en licht ...

D66 D66 Oldebroek 05-02-2018 13:11

Jan Paternotte was in Wezep en licht toe hoe D66 aankijkt tegen de vliegveld Lelystad ontwikkelingen.

6 VVD fracties: 1 Persbericht brengt ze samen

VVD VVD Oldebroek 31-01-2018 06:17

PERSBERICHT VVD-fracties: “De Veluwe verdient geen laagvliegroutes.”

 

Al maanden lopen de gemoederen hoog op inzake de opening van Vliegveld Lelystad en de daarmee gemoeide vertrek- en aanvliegroutes. Deze routes gaan onder andere op geringe hoogte over of vlak langs vele kernen op de Veluwe. Veel van de lokale VVD-fracties in de getroffen gemeentes komen op voor de belangen van inwoners en ondernemers. Belangen die kunnen verschillen van de nationale belangen van hun partijgenoten in Den Haag.

 

Wij, lokale fracties van de VVD op de Veluwe, dringen aan op uitstel van de opening van Vliegveld Lelystad. Uitstel totdat aan alle randvoorwaarden en informatie vergaring is voldaan om een goed besluit te nemen. Een besluit waarbij ook de belangen van de inwoners van Oost-Nederland maximaal zijn behartigd en beschermd.

 

Als verenigde VVD-fracties van de Veluwe maken wij ons er hard voor om de Veluwe leefbaar en aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, ondernemers en toeristen. Wij zijn voor de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Voor de gehele regio verhoogt vliegveld Lelystad de economische kansen en mobiliteit van de inwoners. Maar dit kan pas als er een volledige en betrouwbare milieueffectrapportage is en nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Herindelen is namelijk volgens luchtverkeersleiding Nederland geen garantie dat de laagvliegroutes in de toekomst hoger kunnen. De VVD-Fracties van de Veluwe pleiten dat, pas als alle feiten bekend zijn en de laagvliegroutes daadwerkelijk omhoog gaan, er een nieuw en breed gedragen besluit over de opening en ontwikkeling van Vliegveld Lelystad genomen kan worden.

 

Wat is het bezwaar dat er boven de Veluwe laag gevlogen gaat worden? Drie belangrijke argumenten:

 

1.    Geluidsoverlast

Ten eerste is er het geluid en dan natuurlijk de overlast die dat geeft. De Veluwe is een rustige omgeving met relatief weinig geluid en verkeer. Een laag overvliegend vliegtuig heeft hier een grote impact op de totale geluidsbeleving, hoewel misschien binnen de normen is de toename relatief wel enorm en de impact daarmee groot voor een regio die veel verdient aan toerisme en recreatie. Juist toeristen uit de drukke Randstad komen naar de Veluwe voor rust en ruimte. Naast het ongemak voor de inwoners wordt er dus ook gevreesd voor een negatief economisch effect voor de grote toeristische sector.

 

2.    Veiligheid

Als tweede geldt de veiligheid. Laagvliegen breng grotere risico’s met zich mee. Een motorstoring of een botsing met een vogel of ander laagvliegend object heeft dus snel desastreuze gevolgen. Er is weinig ruimte om te kunnen compenseren. Omkeren is snel geen optie meer. Er zal in het beste geval een noodlanding gemaakt moeten worden in bewoond gebied en in het ergste geval een crash met volle tank kerosine.

 

3.    Milieu

Als derde argument geldt het milieu. Langdurig laagvliegen kost veel meer brandstof dan hoog vliegen. Meer verbruik en ook nog op een lagere hoogte heeft een extra negatief effect op de uitstoot van fijnstof en CO2. Een extra belasting voor het milieu.

 

Daarnaast is er veel kritiek en onbegrip over de gang van zaken uit het verleden. Er is jaren enkel gesproken over de geluidscontour in Flevoland met een paar kleine uitlopers buiten die provincie. Pas in juni vorig jaar werd bekend hoe de vertrek- en aanvliegroutes eruit zouden komen te zien buiten deze contour. Dat deze vliegroutes tientallen kilometers lang laag zouden blijven was voor veel gemeenten een enorme schok, des temeer omdat die gemeenten zelf nooit bij enig overleg waren betrokken.

 

De gemeenten, nu geconfronteerd met laagvliegende vliegtuigen, hebben nooit zelfstandig direct deel mogen nemen aan enig overleg. Dat Schiphol ging uitbreiden via Vliegveld Lelystad is geen nieuws, toch is er jaren niets gedaan aan het herindelen van het luchtruim. Juist deze herindeling is nodig om de overlast tot een minimum te beperken. Zaken die allemaal al opgelost hadden kunnen worden, maar jaren vertraging hebben opgelopen. Wij gaan er dan ook vanuit dat de nieuwe minister voor zorgvuldigheid kiest boven snelheid.

 

Namens (van noord naar zuid),

 

Rick van Velthuysen -        VVD Elburg

Henk Kemp             -        VVD Oldebroek

Gina Guldenaar        -        VVD Hattem

Beerd Volkers          -        VVD Heerde

Jan Willem Vos        -        VVD Epe

Ruud Kooij              -        VVD - Liberaal 2000 Voorst

 

EINDE PERSBERICHT

Lijsttrekker VVD Epe

06 - 10 711 711

janwillem@janwillemvos.nl

Waarom is er uberhaupt een nieuw ...

D66 D66 Oldebroek 16-12-2017 18:51

Waarom is er uberhaupt een nieuw groot vliegveld nodig? Jan Terlouw bestrijdt liever niet de symptonen, maar de bron van die symptonen! "Dat je voor een tientje naar Barcelona kunt vliegen is toch idioot?”

Dit is een oproep aan de raadsleden ...

D66 D66 Oldebroek 21-11-2017 19:32

Dit is een oproep aan de raadsleden van de Gemeente Oldebroek! Kom in actie! Roep jullie landelijke fractie tot de orde!

Geluidsmetingen in de gemeente Oldebroek i.v.m. plannen Lelystad Airport

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 11-11-2017 17:22

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1138106/58129/laagvliegroute-nee-bannerDe gemeenteraad van Oldebroek heeft met grote meerderheid € 100.000,= beschikbaar gesteld voor geluidsmetingen t.b.v. het monitoren van vliegtuiglawaai wat ons mogelijk boven het hoofd hangt. De fractie van de ChristenUnie realiseert zich dat dit veel geld is maar geeft steun aan het collegevoorstel en wil zoveel mogelijk wegen benutten om overlast te voorkomen of te beperken.

De fractie van de ChristenUnie heeft bij de behandeling van de “zienswijze ontwerp luchthavenbesluit Lelystad” in 2014 al aangedrongen op het doen van geluidsmetingen, en specifiek te zorgen voor een zogenaamde nulmeting. Wij, en een groot deel van de raad (17 voor en 2 tegen), hebben dan afgelopen donderdag ook ingestemd met het collegevoorstel om hiervoor een krediet te verstrekken. De ChristenUnie is net als het college ervan overtuigd dat het belangrijk is om nu te starten met het meten om zo de nul situatie in beeld te brengen. Planning is nog steeds dat de luchthaven 1 april 2019 in bedrijf gaat. Om in de toekomst beargumenteerd te kunnen reageren op overlast als de luchthaven in bedrijf is, moet je ook gegevens hebben hoe de situatie daarvoor was. 

Wij realiseren ons dat er nog vragen zijn over wat je met deze metingen kunt doen. Kun je de discussie aan de Alderstafel er nog mee beïnvloeden, voldoen de meetresultaten om daarmee een juridische procedure aan te gaan en gaat ondanks een toezegging daarvoor het ministerie van Infrastructuur en Milieu meebetalen? Maar één ding is ons wel duidelijk, wil je nog meetgegevens hebben van een nul situatie, dan moet je daar nu mee beginnen! Opmerkingen in de raadsvergadering dat het verzamelen van data toch allemaal geen zin heeft en er toch niks gaat veranderen, delen wij niet. Eenieder die het nieuws volgt, ziet dat protesteren wel zeker zin heeft! Actiegroepen hebben aangetoond dat er hiaten zitten in de MER voor Lelystad Airport en dit op de agenda gekregen van de Tweede Kamer. De presentatie van een nieuwe MER, welke opeens weer ruimte geeft voor 100.000 extra vluchten op Schiphol Airport, is aangehouden omdat er twijfel is of deze wel correct is. En ondertussen is er door oud-minister Winsemius een nieuw begrip gelanceerd die samenvat wat er mis gaat in dit soort procedures, het zogenaamde “Schiphollen’. 

Het bedrijf Sensornet gaat de meetpunten in onze gemeente inrichten, hierbij rekening houdend met routes van Lelystad Airport die over het grondgebied van de gemeente Oldebroek gaan. We zijn onder de indruk tot op welk niveau de gegevens kunnen worden geanalyseerd en gekoppeld aan andere databestanden zodat er een goed beeld ontstaat van overlast van overvliegende vliegtuigen. Ook de inwoners van onze gemeente kunnen op een openbare website de gegevens inzien en die daardoor ‘koppelen’ aan de eigen ervaring van overlast die zij zelf beleven. Wel heeft de ChristenUnie bij de wethouder erop aangedrongen, te blijven proberen om kosten van dit 3-jarige onderzoek (€98.195, --) te verhalen bij het ministerie van I&M conform de toezegging., en waar mogelijk andere financiering daarvoor te zoeken, bijv. bij de provincie Gelderland.  

De ChristenUnie is blij met de lokale actie groep ‘HoogoverWezep’ en zijn van mening dat we samen ons uiterste best moeten doen om overlast te voorkomen of te beperken. De lokale actiegroepen doen dat met steun van inwoners en bedrijven vanuit de maatschappij. De politiek doet dit via de kanalen en middelen die haar ter beschikking staan, zoals daar zijn de ingediende zienswijzen, internetconsultaties, politieke contacten in den Haag en nu ook door het doen van geluidsmetingen.  

ChristenUnie Oldebroek

(foto: actiecomite HoogOverWezep)

Magere kwaliteit MER Vliegveld ...

D66 D66 Oldebroek 31-10-2017 06:51

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.