Draagt Schiphol echt zoveel bij aan de Nederlandse economie? Nee, zegt econoom Manshanden: Uit onderzoek blijkt dat de groei van de economie bijdraagt aan de groei van Schiphol. Niet andersom. "Van de eerste honderdduizend vluchten op Schiphol hebben wij als maatschappij heel veel lol. Dat zijn economisch nuttige zakenreizen en mensen die een keer op vakantie gaan. Dat is bijzonder, daar halen zij veel geluk uit. Bij de laatste honderdduizend vluchten is dat heel anders."
15 documenten
GroenLinks HaarlemmermeerDraagt ...
GroenLinks Hollands Kroon 09-07-2019 07:22
Laagvliegroutes Friesland NEEBron ...
GroenLinks Hollands Kroon 27-04-2019 05:27
Bron Red de Veluwe: (stukje is door ons aangevuld) Ineens kwam vorige week donderdagavond nieuws uit de hoge hoed van de minister. Volgens haar zijn de laagvliegroutes niet lang meer nodig. Want vanaf 2022 zouden de vliegtuigen van Lelystad, tussen die van Schiphol, door kunnen klimmen naar hoger gelegen luchtruim. Wat de luchtverkeersleiding de afgelopen 10 jaar voor absoluut onmogelijk heeft gehouden, is met 1 persbericht opgelost. Natuurlijk wilde iedereen weten: 'Hoe dan en hoe hoog dan?' Maar voor vragen zoals deze was het ministerie niet meer bereikbaar. Want missie voltooid: we laten de mensen geloven dat de laagvliegroutes van de baan zijn. Niets is minder waar en garanties zijn er niet. Bovendien: Zonder wettelijke vastlegging, onderbouwing en status zijn alle beloftes, ook bij de rechter, helemaal niets waard zoals ook bij het vliegveld in Rotterdam bleek. De rechter kan namelijk geen straf opleggen als de vlieghoogtes - ook de minimale - geen wettelijke status hebben. De bewoners hebben dus het nakijken, want de rechterlijke macht kan niet handhaven omdat dit niet wettelijk is vastgelegd..... En als je toevallig in de teringherrie komt te zitten is dat jammer maar helaas: want u heeft dan namelijk te maken met een wettelijk aanvaard risico. Punt uit. Als de Tweede Kamerleden hierin meegaan, gaan ze weer akkoord met een plan waarvan de uitkomsten nog onzeker zijn. Net als toen ze 'Ja' zeiden tegen de uitbreiding zonder te weten van de laagvliegroutes.
GroenLinksMaak van korte vluchten ...
GroenLinks Hollands Kroon 16-03-2019 22:53
Maak van korte vluchten treinreizen, in plaats van te investeren in Lelystad Airport. Als het aan ons ligt, blijft dat vliegveld dicht. π¬ Teken nu voor #meertreinenmindervliegen π www.groen.li/treinen
Een vliegshow boven Amsterdam. Dat ...
GroenLinks Hollands Kroon 14-03-2019 15:38
Een vliegshow boven Amsterdam. Dat is toch echt niet meer van deze tijd! CO2, fijnstof, herrie... π²π
Nu LIVE: Vliegshow boven Amsterdam vanwege 100 jaar luchtvaart
De GroenLinks-motie voor het ...
GroenLinks Hollands Kroon 05-03-2019 15:40
De GroenLinks-motie voor het uitfaseren van vluchten naar Brussel is door de Tweede Kamer aangenomen πππ Suzanne KrΓΆger: βDit is een eerste stap voor #meertreinenmindervliegen. Dat is nodig omdat de CO2 uitstoot van de luchtvaart en de overlast voor omwonenden enorm is. De toekomst van Schiphol zit deels onder de grond, met snelle treinen door heel Europa.β
De Tweede Kamer stemde voor een voorstel van GroenLinks voor het uitfaseren van de vlucht naar Brussel.
Al bijna 30.000 mensen tekenden de ...
GroenLinks Hollands Kroon 03-03-2019 18:08
Al bijna 30.000 mensen tekenden de petitie #meertreinenmindervliegen. Heb jij ook al getekend? Dat kan op http://groen.li/treinen ππππ
Er is geen meerderheid voor verdere groei Amsterdam Airport Schiphol! Het luchtvaart debat is aan het kantelen. Na decennia van groei, groei, groei, is er eindelijk ruimte voor een alternatief. ππ GroenLinks wil vol inzetten op de trein als alternatief voor vluchten binnen Europa. Meer snelle treinen naar bestemmingen binnen 750 km, makkelijker tickets boeken en een eerlijkere prijs. En de nachttrein voor verder gelegen steden als Praag, Wenen, Boedapest, Lissabon en Rome. ππ Wil je dit ook? Al bijna 30,000 mensen tekenen de petitie #meertreinenmindervliegen: http://groen.li/treinen Doe je mee? ππ
De claim dat Schiphol de motor is ...
GroenLinks Hollands Kroon 01-03-2019 07:57
De claim dat Schiphol de motor is van de Nederlandse economie werd eind 2018 al onderuit gehaald in dit onderzoek in De Groene Amsterdammer ‡οΈ
Rutte III heeft zo'n 700 miljoen euro heeft geleend om aandelen Air France-KLM te kopen. De reden? Schiphol is cruciaal voor de economie. Maar die claim werd eind 2018 al onderuit gehaald in dit onderzoek in De Groene Amsterdammer. Schiphol is namelijk helemaal geen motor meer van de Nederlandse economie.
Schiphol uitbreiden? En Lelystad ...
GroenLinks VVD Hollands Kroon 28-02-2019 15:05
Schiphol uitbreiden? En Lelystad Airport? Dan kunnen we het halen van de klimaatdoelen wel vergeten π #meertreinenmindervliegen
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) wil dat Schiphol hoe dan ook doorgroeit. Volgens experts valt dat niet te combineren met die andere wens van het kabinet: het halen van de klimaatdoelen van Parijs.
De chaos is compleet. Hoe nu verder? ...
GroenLinks ChristenUnie Hollands Kroon 25-02-2019 19:09
De chaos is compleet. Hoe nu verder? Simpel: stop Lelystad Airport, stop groei van de luchtvaart. Meer treinen, minder vliegen! ππππ
Het ministerie is overspoeld met bezwaren. Vliegroutes worden in achterkamertjes verlegd. Provincies en gemeenten tuimelen over elkaar. Regeringspartij ChristenUnie komt plotseling met een nieuwe vliegroute over het IJsselmeer. En ondertussen houdt minister Van Nieuwenhuizen stug vol dat het vakanti...
VVD-minister Van Nieuwenhuizen wil ...
GroenLinks VVD Hollands Kroon 18-02-2019 16:22
VVD-minister Van Nieuwenhuizen wil doorgroei Schiphol na 2020, ondanks de weerstand onder omwonenden en milieuorganisaties. Ook Lelystad Airport mag groeien π‘ #NaOnsDeZondvloed
Schiphol groeit na 2020 door, ondanks de weerstand onder omwonenden en milieuorganisaties. De luchthaven verliest anders de concurrentiestrijd met ...