Nieuws van GBLV/Gemeentebelangen inzichtelijk

6 documenten

Opinie: Opvallende besluiteloosheid college rond extra brug

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen SGP CDA VVD PvdA Leidschendam-Voorburg 11-06-2019 10:11

De door het CDA en VVD beloofde extra brug over de Vliet houdt de gemoederen binnen Leidschendam-Voorburg al sinds de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 bezig. Op basis van drie eerdere onderzoeken was het voor GBLV/Gemeentebelangen duidelijk dat een extra brug niet de oplossing ging bieden om de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum te verbeteren.

Tijdrekken met taboeloos onderzoek

De nieuwe coalitie van VVD, CDA, PvdA en CU-SGP was er bij de coalitieonderhandelingen ook niet helemaal uitgekomen of die extra brug wel zo nodig moet. In plaats van een helder standpunt in het coalitie-akkoord dat de extra brug er komt, werd CDA-wethouder Bouw belast met het uitvoeren van een taboeloos onderzoek. Anders gezegd: als de coalitie die brug écht had gewild, dan was er al lang besloten tot aanleg. Het ”taboeloze” onderzoek is nu klaar. De uitkomst wijkt niet af van de eerdere drie onderzoeken. Het aanleggen van een extra brug gaat niet de oplossing bieden voor de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum.

Nog meer onderzoek, nog meer tijdrekken

Of je nu voor of tegenstander bent van die brug lijkt er voor het college niet meer toe te doen. Het college stelt opnieuw de besluitvorming over de aanleg van een extra brug uit. Meer onderzoek is volgens het college nodig. Er is aan al het onderzoek al 500.000 euro uitgegeven. Daar zal nog wel zo’n 125.000 euro bijkomen. De woningbouw in Klein Plaspoelpolder ligt al die tijd stil. Ook dat kost de gemeente geld en de Betrokken bewoners zijn er maar druk mee; in hun schaarse vrije tijd blijven ze maar opdraven in weer een werkgroep, klankbordgroep of welke vorm van ’burgerparticipatie’ dan ook. De tegenstanders van een extra brug weten nog steeds niet wat er nu gaat gebeuren. De voorstanders van een extra brug moeten zo langzamerhand toch gaan denken dat ze tijdens de verkiezingen door CDA en VVD zijn misbruikt om die partijen een plek in het college van B&W te geven, maar dat die brug er niet komt.

Provincie Zuid-Holland als zwarte piet?

Hoe nu verder? Het college geeft, bij monde van CDA-wethouder Bouw, aan nu eerst met de provincie te willen spreken of die brug überhaupt wel aangelegd mag worden. Sorry? Als je toch een jaar geleden zo hard aan het verkondigen bent geweest dat die brug er zeker gaat komen als je op VVD of CDA stemt, en je gaat nu pas, na alle werkgroepen, bewonerssessies, taboeloze onderzoeken, internetraadplegingen en dergelijke, om toestemming bij de provincie vragen… dan gaat er iets goed mis. Had niemand van het nieuwe college dit eerder kunnen bedenken en dit een jaar geleden als eerste aan de provincie kunnen vragen? Wordt een “nee” van de provincie straks het argument waarachter VVD en CDA zich gaan verschuilen? ”Sorry beste mensen. We willen de extra brug net als u graag aanleggen, maar het mag niet van de provincie.” Er komt dan geen extra brug. Leidschendam Centrum moet dan volgens VVD en CDA als verloren worden beschouwd als het gaat om de bereikbaarheid. Die extra brug was immers noodzakelijk om de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum te verbeteren.

Benutten zoals bedoeld

Het is dan toch wel heel bijzonder dat – na een verloren jaar om een onnodig taboeloos onderzoek uit te voeren – het nieuwe college nu ineens wel aan de slag gaat met de plannen uit ’Benutten zoals bedoeld’ om de bereikbaarheid van het Leidschendam Centrum te verbeteren. Inderdaad, dat zijn de plannen van het vorige college…

De uitkomst van het vierde onderzoek ...

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg 04-06-2019 09:26

De uitkomst van het vierde onderzoek komt overeen met de eerder onderzoeken: een extra brug leidt tot iets verlichting in het Damcentrum, maar elders in de gemeente nemen de verkeersproblemen juist extra toe.

Vierde onderzoek brug: zelfde uitkomst

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg 04-06-2019 09:25

PERSBERICHT

Leidschendam-Voorburg, 3 juni 2019 – Het taboeloze onderzoek naar de bereikbaarheid van het Damcentrum (’de extra brug over de Vliet’) stond weer volop in de belangstelling met vier presentaties in de raadzaal van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Antea Group presenteerde zeven brugvarianten: drie zonder extra brug en vier met extra brug. Totale kosten van alle onderzoeken tot nu toe: circa een half miljoen euro. De uitkomst van het vierde onderzoek komt overeen met de eerder onderzoeken: een extra brug leidt tot iets verlichting in het Damcentrum, maar elders in de gemeente nemen de verkeersproblemen juist extra toe.

GBLV/Gemeentebelangen was ook bij de presentaties aanwezig en zag dat er een voorkeur is voor het toepassen van allerlei slimme middelen om de verkeersdruk in het Damcentrum te verminderen. De kosten daarvan zijn ook lager dan het aanleggen van een extra brug. Ook de presentatie met gegevens van TomTom was interessant: het openen van de bruggen voor het vaarverkeer leidt tot de grootste problemen. Een extra brug zal dan nog meer verkeersproblemen gaan opleveren, omdat ook die voor het vaarverkeer moet worden geopend.

Nieuwe brug, nieuwe knelpunten

Marien van Wijk, raadslid GBLV/Gemeentebelangen: ”In de presentatie zag je duidelijk dat er met een nieuwe brug ook nieuwe knelpunten ontstaan, zoals Voorburgseweg, Oude Trambaan en de Vlietweg, en er in totaal meer voertuigbewegingen komen. Aan één kant een probleem iets verminderen, maar aan de andere kant met een brug de problemen juist vergroten… Dat kan en mag toch niet de bedoeling zijn!”

Van Wijk vervolgt: ”Wat ik vooral proef is dat zowel de voor- als tegenstanders van een extra brug zeggen: ’begin eerst met de maatregelen die op de plank liggen, dan kan je hier ook de resultaten van meten’. Die maatregelen kunnen morgen worden ingevoerd, de aanleg van een extra brug gaat waarschijnlijk 10 jaar duren. GBLV pleit al jaren voor snelle invoering van slimme verkeersmaatregelen. Als deze al waren ingevoerd hadden we nu waarschijnlijk geen discussie meer over de brug gehad!”.

Inwoners zijn een petitie gestart ...

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg 23-03-2019 15:37

Inwoners zijn een petitie gestart tegen nieuw onderzoek naar een extra brug over de Vliet. Een duidelijk oproep van inwoners aan het College en de Gemeenteraad: Stop met geld uitgeven aan onderzoeken die al gedaan zijn en kom genomen beloften en besluiten na! GBLV/Gemeentebelangen ondersteunt het initiatief van deze petitie zeer!

Petitie Benutten zoals Bedoeld, geen extra Brug!

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg 23-03-2019 15:35

Inwoners zijn een petitie gestart tegen nieuw onderzoek naar een extra brug over de Vliet.

“Daarom hierbij de oproep om deze petitie te tekenen waarmee wij de politiek eenduidig een dringend signaal geven: “ Benutten zoals Bedoeld, Geen extra brug!”

Een duidelijk oproep van inwoners aan het College en de Gemeenteraad: Stop met geld uitgeven aan onderzoeken die al gedaan zijn en kom genomen beloften en besluiten na!

GBLV/Gemeentebelangen ondersteunt het initiatief van deze petitie zeer! Onderteken de petitie HIER

Visie op parkeren en bereikbaarheid Damcentrum

GBLV/Gemeentebelangen GBLV/Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg 11-03-2019 11:27

PERSBERICHT

Leidschendam-Voorburg, 11 maart 2019 – De herontwikkeling van het Damcentrum in Leidschendam is al meer dan tien jaar gaande. Het gebied rond de Sluis heeft een sterke impuls gekregen. De Damlaan is aangepakt en er zijn nieuwe woningen gekomen. Wat is onderschat zijn de parkeerproblemen, de overgang tussen oude en nieuwe stedelijke structuur en de bereikbaarheid (infrastructuur/verkeersstromen). Voor de fractie GBLV/ Gemeentebelangen is dit een doorn in het oog en ook alle reden om aan de vooravond van een belangrijk debat in de gemeenteraad met een eigen visie op het parkeren en de bereikbaarheid van het Damcentrum te komen.

Uitgangspunt: geven en nemen

Voor GBLV-woordvoerder op het Damcentrum-dossier Marien van Wijk was het na de vele onderzoeken, het steeds weer betrekken van bewoners en bedrijven daarbij en de klachten van bewoners en ondernemers tijd om het Damcentrum eens anders te gaan bekijken: ”In het Damcentrum zijn drie belangrijke doelgroepen: bewoners, bedrijven en bezoekers die elk hun eigen wensen hebben rond parkeren en bereikbaarheid. Om aan iedereen tegemoet te komen is onmogelijk. Als we iets aan de knelpunten in het Damcentrum willen doen, moet er dus water bij de wijn of anders gezegd: het is geven en nemen. Vanuit dat uitgangspunt hebben we drie pijlers voor onze visie geformuleerd: het Damcentrum als woon-, werk- en horecagebied, de bereikbaarheid en het parkeren.”

Woon-, werk- en horecagebied

Het Damcentrum is een woon-, werk- en horecagebied, maar ook een doorgangsroute om zo snel mogelijk van de ene kant van de Vliet naar de andere kant van de Vliet te komen. De winkels in bijvoorbeeld de Damlaan zijn in dat geval slechts het decor voor de automobilist die van A naar B wil, zonder dat het tot omzet leidt. Van Wijk: ”Het bestemmingsplan uit 2005 gaf als principe aan dat in het Damcentrum de auto te gast is. In onze visie willen we dat rigoureus doorvoeren en die doorgaande route onaantrekkelijk maken. Als je naar het Damcentrum komt, dan kom je daar om te winkelen of te genieten van een terras aan de Sluis, niet om je als automobilist te ergeren dat je stilstaat voor de Sluisbrug en je vijf minuten later dan gepland op de A4 bent.”

Bereikbaarheid

”Voor de bereikbaarheid van het Damcentrum willen wij de Damlaan afsluiten voor doorgaand verkeer. De Damlaan is van twee kanten in te rijden, maar het wordt onmogelijk om door te rijden. De ontsluiting van het Damcentrum moet in onze visie gaan lopen via de Rijnlandstraat. De ”slinger” die nu nog moet worden gemaakt om Rijnlandstraat vanaf de Bachlaan te bereiken, kan wat ons betreft vervallen. De Bachlaan sluit bijvoorbeeld met een rotonde in beide richtingen aan op de Rijnlandstraat,” geeft Van Wijk aan.

Parkeren

In het Damcentrum is sprake van parkeerdruk. Een extra parkeergarage zal er niet komen volgens het college van B&W. Om het parkeren aan te pakken is in de GBLV-visie een aantal maatregelen opgenomen. Van Wijk ligt toe: ”De parkeergarage onder het Damplein kent twee parkeerlagen. De tweede laag is alleen toegankelijk voor bewoners van het Damcentrum met een (betaalde) parkeerontheffing, de eerste laag wordt een blauwe zone. Door het halverwege afsluiten van de Damlaan voor autoverkeer, kunnen door het aanleggen van haakse parkeervakken 25 tot 45 extra parkeerplekken worden gerealiseerd. Winkelpubliek en bewoners kunnen dan voor de deur parkeren. In de Rijnlandstraat kunnen extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Hierdoor wordt bereikt dat de snelheid gematigd wordt. In de Damstraat bij de winkels zou na oplevering van de woningen aan het Molenpad extra parkeergelegenheid kunnen worden gemaakt, vergelijkbaar met onze visie op de Damlaan. En tot slot is er het parkeerterrein dat wordt ontwikkeld op voormalige terrein van Engels. Handhaving van de blauwe zone is essentieel!

Vervolgstappen

De visie zal vanavond worden gepresenteerd en besproken met vertegenwoordigers van de actiegroep Dambelang, het Ondernemersfonds en bewoners in het Damcentrum. Morgen (dinsdag 12 maart) zal Marien van Wijk namens GBLV in de raadsvergadering de visie inbrengen in de discussie over de parkeerdruk. ”Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar de reacties. Het door blijven gaan op de huidige weg, is in ieder geval geen oplossing. Het leidt alleen maar tot frustratie of het voorhouden van onbetaalbare alternatieven, waarbij de verkeersoverlast naar andere wijken wordt doorgeschoven.”

De hele visie is HIER te downloaden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.