Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

9 documenten

Plan B Duinpolderweg | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 30-08-2020 00:00

De provincie Noord Holland heeft een dikke streep gehaald door de Duinpolderweg. Het verbreden van de Nieuwe Bennebroekerweg is als enige over gebleven. We hebben nu dus een uitdaging met z'n allen. Hoe kijken we tegen de bereikbaarheid en de mobiliteit aan in Haarlemmermeer? Hoe gaan we ervoor zorgen dat de wegen op bepaalde plekken niet dichtslibben? Wat gaan we doen tegen al dat doorgaand verkeer in onze Parels aan de Ringvaart, Zwaanshoek, Beinsdorp en Lisserbroek?

Afgelopen donderdag 27 augustus spraken we in de Raad over het raadsvoorstel “Duinpolderweg Plan B”.

We spreken veel over bereikbaarheid maar het gaat wat GroenLinks betreft als eerste om de leefbaarheid. De leefbaarheid van de kernen aan de westzijde van de polder, Beinsdorp, Zwaanshoek en Lisserbroek staat erg onder druk. Daar gaat het te weinig over. Bouwen, bouwen, bouwen en het daarbij behorende mobiliteitsvraagstuk, maar vergeten we niet de huidige bewoners?

Er wordt lang om de hete brei heen gedraaid. Er wordt gedacht over allerlei maatregelen die wat GroenLinks betreft geen zoden aan de dijk zetten. Spitsverbod, eenrichtingsverkeer en een vrachtverbod op de bruggen, verlagen maximumsnelheid in de dorpen, herinrichten van de straten, nieuwe fietsbruggen over de Ringvaart, Park & Ride hubs buiten de dorpen, toeritdosering, enzovoort.

We willen vooral onze buren niet tegen ons in het harnas jagen. We spreken niet alleen over draagvlak binnen Haarlemmermeer maar ook over draagvlak bij onze buren. Waarom die fluwelen handschoentjes? Onze buren zijn niet zo voorzichtig. Wij kregen van onze buren de middenvariant door onze …. geduwd en alleen dank zij de provincie Noord Holland is dat niet doorgegaan. We moeten ons wel blijven afvragen waar wij het als Raad voor doen, waar wij voor zitten. Voor onze eigen inwoners, toch?

Wat GroenLinks betreft, en dit gaat echt helpen, mag er een grote dikke paal midden op de Hillegommerbrug en de Lisserbrug worden gezet die alleen wijkt voor de taxi, het openbaar vervoer en de hulpdiensten. Alle onderzoeken ten spijt, het blijft aanmodderen als we niet een grote degelijk stap maken.

Bewoners kunnen lopend, op de fiets, e-fiets, speed-pedelec, bakfiets, scooter of paard naar de overkant. Doorgaand verkeer van en naar de bollenstreek en de A4 heeft niets te zoeken op een route door de dorpen. Doorgaand vrachtverkeer heeft daar helemaal niets te zoeken. Als je op de ene oever van de Ringvaart woont en je werkt aan de andere oever en je wil met de auto de Ringvaart over dan zoek je je weg via de N207, de Elsbroekerbrug of de N201, de Cruquiusbrug. En even kort door de bocht; een fileprobleem aan de overkant van de Ringvaart is niet een probleem van Haarlemmermeer.

Er zijn nogal wat knelpunten in Haarlemmermeer. De auto staat meer en meer in de file. We kunnen hiervoor asfalt gaan aanleggen om de auto te faciliteren maar dat is dweilen met de kraan open. Het is de bedoeling dat er 20.000 woningen in Haarlemmermeer gebouwd gaan worden. Als we voor wat betreft de mobiliteit alleen maar denken aan asfalt voor de auto dan hebben we over 5 tot 10 jaar weer hetzelfde gesprek over knelpunten.

Waarom spreken we als we het over bereikbaarheid hebben vaak alleen maar over de auto? Het OV en langzame verkeer wordt soms wel genoemd maar in de uitwerking ijlen deze flink na. Waarom is dat toch? Waarom niet het OV en het langzame verkeer meenemen in de definitie bereikbaarheid. We zouden veel sneller moeten kunnen schakelen met de Vervoerregio en de aanbieder van het openbaar vervoer om het OV snel en goed in de nieuwbouwlocaties te krijgen. En om dan even door te pakken, willen we met alle geweld asfalt neerleggen dan is voor nu het doortrekken van de N205 naar Lisserbroek voldoende.

vragen over verkeer problematiek Haarlemmermeer

PvdA PvdA Haarlemmermeer 09-01-2020 11:14

De PvdA constateert dat het nieuwe jaar is gestart met meerdere opmerkingen, constateringen en verwachtingen mbt verkeerszaken welke de gemeente Haarlemmermeer betreffen, gemaakt door haar samenwerkingspartners*.

Daar wil de PvdA de volgende vragen over stellen.

De projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie constateert dat bijna alle gemeenten geen verkeer veiligheidsplannen hebben. Dit heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Bv het handhaven in 30 km gebieden is niet mogelijk wanneer een dergelijk plan ontbreekt. Zelfs de Vereniging van Nederlandse Gemeenten weet niet om hoeveel gemeenten het gaat waar wel/geen van dergelijke plannen zijn.

De PvdA vindt verkeersonveiligheid niet toelaatbaar.

Verkeer slachtoffers zijn vooral inwoners uit de gemeente zelf. Deelnemers aan het verkeer kunnen zelf ook iets doen aan hun eigen veiligheid. Het is goed dat Veilig Verkeer Nederland oproept om je aan de verkeersregels te houden. Echter wat doen wij als gemeente.

De PvdA heeft afgelopen jaar regelmatig aandacht gevraagd voor onveilige verkeer situaties. Situaties waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Waar naast gedrag van de verkeersdeelnemer wel degelijk de inrichting mee speelt. Ook zullen de komende tijd er nog diverse verkeerskundige plannen aankomen.

De PvdA heeft het college dan ook de volgende vragen gesteld :

Is het college bekend met het landelijk geconstateerde feit van het veelvuldig ontbreken van verkeerveiligheidsplannen Wat vindt u zelf van deze landelijke constatering. Kunt u aangeven of in de gemeente Haarlemmermeer verkeerveiligheidsplannen zijn ontwikkeld? Zo ja, voor welke plekken gelden deze inmiddels Hoe kijkt u bij de toekomstige verkeersontwikkelingen naar de verkeerveiligheid voor de verkeersdeelnemers Kunt u uitleggen hoe bij ontbreken van verkeerveiligheidsplannen u dit gaat oplossen

*20200106 Haarlemsdagblad gemeente nalatig in verkeer

Het bericht vragen over verkeer problematiek Haarlemmermeer verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Voorkom herhaling verkeerschaos in Badhoevedorp door afsluiting A10

VVD VVD Haarlemmermeer 08-11-2019 00:10

Vrijdag 1 november 2019 stond heel Badhoevedorp vast. Katrijn Kliphuis van de Haarlemmermeerse VVD roept de wethouder op om, bij een volgende afsluiting van de A10, maatregelen te nemen om de overlast op deze schaal te beperken.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/37197/voorkom-herhaling-verkeerschaos-in-badhoevedorp-door-afsluiting-a10

Niet alleen belemmerde de afsluiting van de A10 de doorstroom in Badhoevedorp, maar had ook gevolgen voor de veiligheid.

Klik hier voor de beelden van de vraag van Katrijn Kliphuis en de reactie van het college

afsluiting Assumburg

PvdA PvdA Haarlemmermeer 15-04-2019 20:58

In de raadsvergadering van 17 januari heeft de PvdA actualiteitsvragen gesteld over de afsluitingen rondom Assumburg. Dit in verband met de bouwactiviteiten aldaar, terwijl de KSH en het Spectrum wel gewoon bereikbaar dienen te zijn voor scholieren en andere gebruikers en omwonenden. Het college heeft de raad toegezegd dat bewoners en de gemeenteraad eerst geïnformeerd zouden worden als Assumburg zou worden afgesloten.

Inmiddels is door het college over de afsluiting van Assumburg tussen Altenburg en de Katholieke Scholen Gemeenschap (KSH) in de Hoofddorpse wijk Toolenburg met de raad gecommuniceerd dmv een brief d.d. 19 maart. Daarin heeft het college het proces en de uiteindelijke sluiting per 22 maart jl. toegelicht. Daarin is ook de omleidingsroute aangegeven.

Er wordt uitgegaan van een afsluiting gedurende 2 jaar.

Op 27 maart zijn de inwoners ingelicht dmv een inloopavond. Dit is wel achteraf gebeurd en niet vooraf.

De PvdA wil graag dat veiligheid van de weggebruikers en de inwoners van de wijk voor op staat. In dat kader staan we dan ook achter de tijdelijke afsluiting. Echter de werkelijkheid is weerbarstig.

Zoals we weten, kiest de fietser vaak voor de kortste weg en niet altijd voor de meest veilige weg. Ook als dat tegen het verkeer ingaat. Wat dus ook zeer frequent gebeurt.

Daarom heeft de PvdA nogmaals gevraagd om de praktijk van de huidige routes op veiligheid voor met name de fietsers te bekijken.

De PvdA verzoekt het college de huidige omleidingsroute op verkeersveiligheid voor fietsers te controleren en zo nodig deze route bij te stellen. Waarbij nadrukkelijk de situatie bij de rotonde wordt meegenomen.

Het bericht afsluiting Assumburg verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

VVD in de bres voor blauwe zone in Halfweg

VVD VVD Haarlemmermeer 07-03-2019 07:25

Afgelopen donderdag heeft VVD Haarlemmermeer vragen gesteld aan het college over de aanhoudende parkeerperikelen om en nabij het station Zwanenburg-Halfweg. Zowel bewoners als de dorpsraad Zwanenburg-Halfweg vragen zich af waar de toegezegde blauwe zone blijft. Wethouder Ruigrok van verkeer en vervoer heeft goed nieuws: in het tweede kwartaal van 2019 wordt de blauwe zone in Halfweg gerealiseerd.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/34368/vvd-in-de-bres-voor-blauwe-zone-in-halfweg
(Foto: Karin Marcus)
Aanleiding voor de vragen was de noodoproep van Karin Marcus, die als ondernemer aan de Spaarndammerstraat een lunchroom ‘Koffie bij Kaatje’ onderneemt. Karin geeft aan dat ze door de parkeerproblematiek economische schade lijdt en dat ze al twee jaar probeert een blauwe zone voor haar deur te krijgen. Ook leidt de plaatselijke problematiek tot verkeersgevaarlijke situaties, zoals slecht zicht vanaf het fietspad door foutgeparkeerde auto’s. 
Raadslid Achterbergh-Copier stelde vragen aan de wethouder: “Conclusie is dat deze ondernemer niet veel langer meer kan wachten.” Op de vraag wanneer de de blauwe zone wordt gerealiseerd, kon wethouder Ruigrok positief nieuws brengen. De blauwe zone wordt in twee fasen gerealiseerd. Eerst ten noorden van de Haarlemmerweg (N200) en in fase 2 de zuidkant van de N200. Voor de lokale onderneming wordt naar een tussentijdse oplossing gezocht in samenspraak met handhaving, de gebiedsmanager en de wijkagent.

Fietsers mopperen niet, ze zorgen ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 09-11-2018 07:28

Fietsers mopperen niet, ze zorgen niet voor files of milieuoverlast en worden daarom door bestuurders gemakkelijk over het hoofd gezien. Heel anders dus dan auto’s, waarvan één enkel stilstaand exemplaar op de snelweg al snel een file veroorzaakt. Om de automobilist te faciliteren worden ook moeiteloos miljarden euro’s uitgegeven Feit is dat het rijwiel er in al die jaren bekaaid van af is gekomen.

Afgelopen dinsdag heeft de gemeente ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 06-04-2018 06:26

Afgelopen dinsdag heeft de gemeente 3 varianten gepresenteerd voor de herinrichting van de Fanny Blankers-Koenlaan in Floriande. Want er is vanuit de buurt nogal bezorgheid over de verkeersveiligeheid. De opties in grote lijnen: aan beide zijden een fietspad of een weg waar fietsers, voetgangers, auto’s en bussen een gelijkwaardige positie hebben. Welke variant heeft jou voorkeur?

’s Nachts parkeren van vrachtwagens in de wijk mag?

PvdA PvdA Haarlemmermeer 05-02-2018 13:49

Als je niet kan handhaven, dan schrap je het verbod

In woonwijken mag in de late avond en nacht niet geparkeerd worden door grote vrachtwagens. Op die manier kan men rustig doorslapen in de nacht. Maar wat als het wel gebeurt en er niet gehandhaafd wordt? Dan schrappen we het verbod en daarmee verdwijnt het probleem! Dat lost natuurlijk niks op. Daarom vraagt de PvdA zich af: Gaat het écht zo simpel?

Regelmatig melden bewoners zich bij ons met een probleem waar zij tegenaan lopen. Zo is bij de PvdA de afgelopen maanden veelvuldig aan de bel getrokken over het parkeren van vrachtwagens in de woonwijken in de late avond en nacht. Met veel motorgeluid parkeren de chauffeurs hun wagen onder het slaapkamerraam en nog voordat de ochtend begint, laten de chauffeurs hun motoren alweer ronken. Om de bovengenoemde overlast te voorkomen hebben we met z’n allen regels afgesproken die nageleefd dienen te worden. Mocht dat niet gebeuren, dan kan er altijd gehandhaafd worden. Om een vrachtwagenparkeerder op heterdaad te kunnen betrappen zijn er wel handhavers nodig. Echter werken de handhavers maar tot10 uur s ‘avonds; en juist vanaf dat tijdstip wordt het parkeren van een vrachtwagen in de wijken illegaal. De chauffeurs ontspringen hierdoor de dans. Dit is het probleem waarvoor de PvdA graag een oplossing voor wil zien.

Donderdag wordt de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) in de raad besproken, hierin staan de regels die het mogelijk moeten maken om op een prettige manier te kunnen wonen, werken en leven in een veilige omgeving. In het nieuwe voorstel staat onder andere dat er voortaan, ongeacht het tijdstip, ‘gewoon’ vrachtwagens mogen rijden (en parkeren!) in de wijken, met alle gevolgen van dien. De PvdA is van mening dat hiermee de bescherming op een goede nachtrust verdwijnt en dat de leefkwaliteit in de wijk achteruit gaat. De PvdA wil dan ook dat deze regel onveranderd blijft en dat de handhavers ook na 10 uur s ’avonds op pad gaan om dit vrachtwagenverbod te handhaven.

Het bericht ’s Nachts parkeren van vrachtwagens in de wijk mag? verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Elektromobilist nieuwe gehandicapte

VVD VVD Haarlemmermeer 17-10-2017 07:02

Ik was in Watergraafsmeer. In heinde en verre geen parkeerplekje voor mijn auto, maar wel vier vrije plekken voor plug-ins. Het zijn een beetje de nieuwe gehandicapten: de bestuurders van stekkerauto’s. De parkeerplekken direct bij de ingang van werk, sportschool en winkel zijn voor hen gereserveerd. Buiten de Randstad is een plekje voor de deur gebruikelijk en grootstedelijke buurten kennen afgekruiste vakken om de hoek, zegt wethouder Derk Reneman in zijn column in magazine PARKEER24.

In 2025 moet de helft van de nieuwe personenauto’s een elektrische aandrijflijn hebben. In mijn ogen kan dat alleen met belastingverlagingen.

Met het saneren van de subsidies is het aandeel hybrideauto’s in de verkoop gekelderd van bijna 10% in 2015 tot nog maar 0,1% aan het begin van 2017. Het rijksvoordeel op volledig elektrische auto’s is gebleven, maar deze zijn voor particulieren onbetaalbaar. Zelfs de goedkoopste batterijauto – ook de zo geanticipeerde ‘goedkope’ Tesla – kost meer dan € 35.000. Voor de helft heb je een in alles aantrekkelijkere benzineauto. En voor wie de wereld graag op de achterkant van een sigarendoos ziet: voor het verschil kan je zo 12 jaar lang je benzine betalen. Of de studie van je kind.

Groot verschil bedrijven en particulieren

Elektrisch rijden is voor bedrijven wel aantrekkelijk. Met BTW- en extra aftrek voor groene investeringen alsook loonbelastingvoordelen bovenop de rijkssubsidies ontstaat een financieel haalbaar plaatje. Busondernemingen, buitendiensten en vrachtvervoerders schakelen dan ook in rap tempo over.

Particulieren kennen geen aanvullende belastingvoordelen. Een hardwerkende Nederlander moet zijn nieuwe auto helemaal netto opbrengen. Hierdoor vlucht de particulier naar steeds oudere tweedehandsauto’s en vergrijst het wagenpark in plaats van te vergroenen.

Groene schaalsprongen

Voor sommigen misschien een eyeopener, maar het liberale gedachtengoed helpt om groene schaalsprongen te maken. Nu houdt de belastingdruk het hergebruik van vervuilende technieken aantrekkelijk en dat kunnen we veranderen door particulieren bij de aanschaf van een auto op dezelfde manier fiscaal te ontlasten als bedrijven.

Het zal er wel niet van komen. Te rechts. Belastingverlichting leidt tot een grotere inkomenskloof en het aanwakkeren van autobezit jaagt de reiziger van de fiets en uit de trein. We blijven dan wel met een steeds ouder wagenpark en onhaalbare vergroeningsidealen zitten. De particulier staat aan de kant en ziet toe hoe lachende elektromobilisten in Amsterdam de aangeboden e-laadplekken opeisen. Of gewoon ongebruikt laten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.