Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over CDA inzichtelijk

2 documenten

Grote kruising & Ouverturelaan

SGP SGP CDA ChristenUnie Krimpenerwaard 15-12-2018 00:00

 

Grote Kruising

In de raadsvergadering van 13 december jl. heeft de gemeenteraad een belangrijk besluit genomen in de voortgang van het project “de Grote Kruising”. De SGP staat positief tegenover de plannen, welke niet alleen noodzakelijk zijn om de daadwerkelijke reconstructie van de grote kruising te kunnen uitvoeren, maar ook de bereikbaarheid van Krimpen aan den IJssel zullen verbeteren. De gemeente kan nu echt aan de slag met het verder uitwerken van het voorkeursalternatief en een start maken met het verleggen van de wisselstrook en het aanbrengen van een extra rijstrook op de Nieuwe Tiendweg (vanaf grote kruising tot en met kruising Boerhaavelaan / van Ostadelaan). De planuitwerking van dit omvangrijke project (ca 32 miljoen euro) gaat nu starten en ongetwijfeld zullen gedurende het traject allerlei nieuwe technische en/of financiële inzichten ontstaan. Naar aanleiding van de inspreker, die namens de bewoners van de Rotterdamse weg sprak, heeft de SGP gevraagd om de bewoners meer te betrekken bij de plannen en de wethouder de uitspraak “ontlokt” dat de leefbaarheid niet zal verslechteren (denk aan geluid en fijnstof). Om een vinger aan de pols te kunnen houden heeft de SGP aan de wethouder gevraagd om de raad inhoudelijk bij de voortgang en de wijzigingen te betrekken in plaats van het alleen goedkeuren van nieuwe kredietaanvragen. Hiervoor heeft de SGP een amendement ingediend op het raadsvoorstel, welke helaas niet voldoende steun kreeg van de overige raadsleden. Uiteraard zal de SGP het project nauwlettend blijven volgen en waar mogelijk (of noodzakelijk) onze inbreng blijven geven. Alle Krimpenaren zijn gebaad bij een succesvolle realisatie van dit omvangrijke project. 

Ouverturelaan

De verkeersdrukte op de Ouverturelaan is een langslepend dossier. Marco Oosterwijk heeft zich als wethouder hard gemaakt om middels slagbomen het verkeer in de spits te weren. Deze oplossing bleek toen een te vergaande maatregel te zijn en werd door de gemeenteraad verworpen. Dat betekend echter niet dat de SGP de bewoners van de Ouverturelaan in de kou laat staan. In de raadsvergadering van 13 december jl. heeft de SGP een “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend met daarin de vraag om de voorkeursoptie van de bewoners van de Ouverturelaan serieus te onderzoeken en mee te nemen in de afweging van de verschillende varianten. De SGP vraagt het college een 6evariant te onderzoeken, waarbij de snelheid verlaagd wordt naar 30 km/uur, asfalt gehandhaafd blijft (eventueel met een 30 km-uitstraling zoals bijvoorbeeld mogelijk is middels asfalt in klinkerprint) en gelijkvloerse kruisingen worden aangebracht. Omdat zowel de SGP als Krimpens Belang graag gehoor wilden geven aan de wens van de bewoners, zijn we samen opgetrokken en konden we de motie zelfs namens 6 partijen indienen (SGP, Krimpens Belang, Leefbaar Krimpen, Stem van Krimpen, CDA en Christen Unie). Wethouder Timm ontraadde het indienen van deze motie, maar bij stemming bleek dat alle partijen voorstemden en de motie dus unaniem is aangenomen. Mooi voorbeeld dat we vanuit de oppositie een rol van betekenis hebben en inhoudelijk goede moties ook door de coalitiepartijen serieus worden genomen. Het is nu aan het college om de handschoen op te pakken en de wensen van de bewoners van de Ouverturelaan serieus te onderzoeken. 

In dezelfde raadsvergadering is door Leefbaar Krimpen met steun van SGP en Stem van Krimpen nog een andere “motie vreemd aan de orde van de dag” ingediend en aangenomen. Deze motie vraagt het college om een pilot uit te voeren t.a.v. het in de middaguren openstellen van de bussluis tussen de Ouverturelaan en de N210. Met als doel om verkeer dat via de wisselstrook Krimpen aan den IJssel binnenkomt, maar niet als bestemming heeft, terug te leiden naar de N210. Dit zo op korte termijn al verlichting kunnen geven op het aantal voertuigen dat in de middagspits via de Ouverturelaan de Krimpenerwaard ingaat. Ook deze motie werd door wethouder Timm ontraden, maar wel aangenomen. Ook hier zijn we benieuwd naar de reactie van het college. 

Terugblik commissie 'Jaarstukken'

CDA CDA Krimpenerwaard 23-06-2018 15:02

FinancieelDe gemeente Krimpenerwaard staat er financieel goed voor, zo is de CDA-fractie van mening. De hele sombere voorspellingen van het college zijn wederom gelukkig niet uitgekomen. Integendeel, voor het derde jaar op een rij een positief saldo. Het CDA is wel van mening dat dit saldo deels ten goede moet komen van de verenigingen en stichtingen die van 2015 tot 2017 krampachtig op de nullijn zijn gehouden door de coalitie o.l.v. de VGBK. Dit heeft tot pijnlijke situaties geleid, zoals vorig jaar bij de welzijnsstichtingen en dit jaar tot acute liquiditeitsproblemen bij het Zilvermuseum. Weliswaar zijn de situaties inmiddels voor een belangrijk deel opgelost, maar dat heeft wel bij de betreffende organisaties en voor de nodige stress gezorgd. Wat het CDA betreft moet een gedeelte van het positieve saldo van € 516.000,- ten goede komen van partijen die subsidie ontvangen en zal hiertoe een voorstel indienen.Fietstunnel BergambachtHet lukt het college maar niet om samen met de provincie te komen tot een goede aanpak voor het - al lange tijd op de plank liggende - plan om een fietstunnel aan te leggen bij de rotonde Dijklaan, Bergambacht. Nu ligt er zelfs een voorstel om het beschikbare gestelde krediet vanuit de voormalige gemeente Bergambacht van bijna € 3.000.0000,- maar te storten in de algemene middelen van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard. Het CDA acht dit onjuist en kan zich voorstellen dan de bewoners van Bergambacht zich bestolen voelen. Dat er vanuit de gemeente Krimpenerwaard weinig aandacht is voor de verkeersveiligheid bij deze rotonde is wel gebleken toen na een renovatie van de toegangswegen drie jaar geleden de westelijke oversteek ineens was verdwenen. Veel vragen en een onderzoek naar de verkeersveiligheid was nodig om die fout te herstellen. Dit om ervoor te zorgen dat er zolang de fietstunnel er niet is er tenminste overgestoken kan worden. Nu het beschikbare geld gewoon in de algemene middelen te stoppen is echt onbehoorlijk. Voor de duidelijkheid: ten tijde van de besluiten om Dijklaan Oost te ontwikkelen (zo'n 500 woningen waaronder veel seniorenwoningen en alle "open lucht" sportvoorzieningen en een kinderdagverblijf aan de Dijklaan onder te brengen) is steeds gesteld dat de fietstunnel er zou komen. Dat dit nog even de tijd nodig zou hebben was wel duidelijk, het is immers een co-productie met de provincie, maar zo in 2019 zou er duidelijkheid moeten zijn.Met het intrekken van dit krediet zegt dit college de tunnel niet nodig te vinden en de nieuwe wethouder van verkeer, Bert Bening, bespreekt de mogelijkheid van een fietstunnel niet eens met de gedeputeerde Floor Vermeulen bij het bezoek twee weken geleden. Er lijkt bij dit bezoek meer aandacht gegeven te zijn aan een mooie groepsfoto dan aan de verkeersveiligheid in onze gemeente.Erg jammer is het ook dat Pascal van de Hek van de VGBK het college volledig ondersteund door aan te geven dat het VGBK dit voorstel van het college wil ondersteunen. Het CDA zet zich voor elke kern en roept de raad op om voor elke kern een betrouwbare en consistente koers te voeren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.