Nieuws van VVD in Oosterhout inzichtelijk

9 documenten

Het groene hart van Oosterhout

VVD VVD Oosterhout 04-07-2020 03:55

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/het-groene-hart-van-oosterhout

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/Logo VVD.jpg

 

Wie over het groene hart praat denkt misschien als eerste aan de Randstad. Denk je dan als eerste aan de drukke steden er om heen, of juist aan de rust en ruimte in het gebied zelf? Dat was waar de VVD aan moest denken bij het lezen van de visie Slotjesveld. Als je wat meer uitzoomt zie je hoe uniek het gebied van het Slotjesveld en Slotparken is. Bureau Mecanoo heeft dat goed uitgelicht. We mogen best wel trots zijn op de unieke plek waar we wonen, werken en verblijven.

 

Het Slotjesveld met het Slotpark vormt een groene buffer, een groen hart in onze eigen stad. Maar als je nu over het Slotjesveld praat, denk je misschien aan de rommelige bebouwing, geparkeerde auto’s en weinig samenhang. Maar als we in 2030 over het Slotjesveld praten, praten we over het groene hart van Oosterhout. De plek waar volop ruimte is voor groen, spelen en ontmoeten. 

 

Om in 2030 daar te kunnen zijn, is wel lef gevraagd. Lef om te kiezen voor een totale aanpak van het gebied. De gemeenteraad heeft in juni lef getoond en het besluit genomen om de visie Slotjesveld vast te stellen. Het is een unieke kans om met de ontwikkeling van het stadhuis, nieuwe woningen, activiteitencentrum en school echt te werken aan die kwaliteit.

 

In de raadsvergadering heeft de VVD aandacht gevraagd voor verkeer en parkeren. We begrijpen de wens om het Slotjesveld en parken te verbinden. De Ridderstraat heeft nu een belangrijke verkeersfunctie in de centrumring. Er zijn plannen om de Van Oldenneellaan in te richten als 30 km-gebied. Maar het is het één of het ander. Om de bereikbaarheid van het centrum goed te houden voor openbaar vervoer en auto, zal er een keuze gemaakt moeten worden. We hebben gevraagd om de verkeersafwikkeling breder te bekijken en de plannen voor de Van Oldenneellaan nog niet uit te werken en bij de raad terug te komen met een voorstel waarbij de verkeersstructuur breder bekeken is met voor- en nadelen. 

 

In het gebied zal veel verkeer samen komen. In april is uitgebreid gesproken over de bereikbaarheid van de buurtbus en deeltaxi bij het stadhuis. Het blijkt mogelijk om een ontsluitingsweg voor het OV te maken recht voor het stadhuis. Er komt een tijdelijke ontsluitingsweg voor de bouw dus misschien kan deze blijven liggen zodat de bereikbaarheid verbeterd. Wat de VVD betreft kan deze weg voor zowel auto als OV open blijven. Als je geen parkeerplek vindt, kun je gemakkelijker doorrijden naar andere plekken. We geven het graag mee voor de verdere uitwerking.

 

Bij de behandeling van de plannen voor het stadhuis is er ook veel gesproken over parkeren. We zien dat in de visie ruimte is voor maatwerk. De VVD wil deze ontwikkelingen goed volgen. Er moeten voldoende parkeerplekken zijn om te voorkomen dat de buurt belast wordt met parkeerdruk. Maar als het slimmer kan door combinaties te maken, dan kan dat zeker.

 

Het wordt een uniek woongebied in Oosterhout. Pak nu de kans om te bouwen voor jongeren. Neem in de plannen goedkope en middeldure huur- en koopappartementen mee. Ontmoeten in het gebied is belangrijk: in zowel het stadhuis als in het gebied zelf. We zien graag in het Programma van Eisen van het nieuwe stadhuis meer uitwerking over het ontmoeten. Hoe wordt dat ingevuld? In het park zal zelf zal ook ontmoeten centraal staan. We zien dat u Oosterhout daarbij betrekt. Misschien leuk om een waterspeeltuin en natuurlijke speelruimtes te realiseren. Water en groen versterken het gebied. Betrek de jeugd hierbij.

 

De VVD is enthousiast. Ons groene hart gaat er sneller van kloppen. We hebben de kans om het gebied in één keer goed aan te pakken. Als we het voortaan over het groene hart van Oosterhout hebben, weet iedereen het te vinden!

Doorpakken met de Bromtol

VVD VVD CDA Oosterhout 25-09-2019 05:04

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36511/doorpakken-met-de-bromtol

 

De economie trekt aan en dat is op de weg goed te merken. De files nemen weer toe. Zo ook rondom de Bromtol. Er wordt al sinds 2012 gesproken over een oplossing voor de Bromtol. Na vele discussies, afwegingen en varianten is in 2016 een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven op Weststad, Oosterhout én Den Hout.

 

De VVD vindt een aanpak van de Bromtol hard nodig. Weststad en de vele bedrijven die daar gevestigd zijn, zorgen er voor dat de Oosterhoutse economie draait. Een betere bereikbaarheid is niet voor niets opgenomen in de Toekomstvisie en de mobiliteitsvisie. Kortom: we moeten een keuze maken met het oog op de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst. 

 

Tussenstap, maar wel snel door!

 

Vanwege de gestegen kosten heeft het college voorgesteld om alle varianten nog een keer op een rij te zetten. De VVD heeft dit voorstel ondersteund, maar wel gevraagd om snelheid. Er is al veel onderzocht. Misschien is de variant met een verlaagde bypass voor doorgaand verkeer vanaf de A59 naar Oosterhout toe, nu opeens wel financieel haalbaar? CDA en VVD hebben deze opties eerder ingebracht. Of zijn er maatregelen te nemen zodat er een fietsveilige oplossing komt? Dit kan best wat kosten, maar dan zetten we geld voor wegen wel in met het meeste effect: voor de doorstroming en verkeersveiligheid.

 

De gemeenteraad heeft besloten om de varianten opnieuw te bekijken. In januari 2020 neemt de raad een nieuw besluit over de Bromtol. Wat de VVD betreft blijven er niet omheen draaien: de files moeten we aanpakken!

 

VVD👉Je band is niet lek. 👉De brug ...

VVD VVD Oosterhout 22-05-2019 08:45

VVD: "Combineer in de toekomst ...

VVD VVD Oosterhout 30-01-2019 11:06

VVD: "Combineer in de toekomst straatverlichting met oplaadpunten voor electrische auto's"

VVD VVD Oosterhout 30-01-2019 10:49

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/33709/vvd-combineer-in-de-toekomst-straatverlichting-met-oplaadpunten-voor-electrische-auto-s

De energietransitie is een grote opgave. Op diverse terreinen zullen grote veranderingen plaatsvinden. Voor bijvoorbeeld mobiliteit zal de opkomst van de elektrische auto grote gevolgen hebben voor de (laad)infrastructuur. Je kunt de opgave op zichzelf bekijken, maar ook hoe je die slim combineren. 

 

Het aanleggen van een eigen laadinfrastructuur met laadpalen heeft de nodige consequenties. Denk hierbij aan de benodigde financiën om de palen te realiseren en aanpassingen van het elektriciteitsnetwerk. Daarnaast zullen de palen onderhouden moeten worden en zullen er meer obstakels op de stoepen komen te staan. Kan dit niet anders?

 

Er zijn bedrijven die een oplossing gevonden hebben voor het voorkomen van een wirwar aan laadpalen. De oplossing houdt in dat lantaarnpalen omgebouwd worden zodat er ook auto’s aan opgeladen kunnen worden. Dit wordt veelal gecombineerd met de ombouw naar LED. Het stroomverbruik is dan lager waardoor de stroom rechtstreeks geleverd kan worden aan elektrische auto’s. Bijkomend voordeel is dat er geen aparte parkeerplaatsen voor elektrische auto’s bij laadpalen gerealiseerd hoeven te worden.

 

In de gemeente Zeist en Den Haag experimenteren met de nieuwe laadlantaarnpalen en ook in Bergen op Zoom zijn er vragen gesteld over dit experiment.

 

De komende jaren wordt in diverse straten de verlichting vervangen door LED. Dit biedt kansen om lantaarnpalen al om te bouwen, of zover toekomstbestendig te maken dat dit in de toekomst redelijk eenvoudig kan. Het onderhoudscontract voor verlichting loopt tot 1 juli 2020 (met mogelijkheid tot verlenging). Dit biedt kansen om te bezien of het in het lopende of nieuw af te sluiten contract geregeld kan worden. 

 

In de bestuurlijke kalender 2018-2022 heeft u over een gemeentebreed dekkingsplan voor laadpalen aangegeven dat op dit moment de paal de aanvraag volgt. Verder geeft u aan dat gezien de zeer geringe interesse tot op heden een gemeentebreed dekkingsplan financieel niet haalbaar lijkt. Dit komt mogelijk in een ander daglicht te staan als werk met werk gecombineerd wordt en de komende jaren elektrische auto’s gewoon goed worden als gevolg van fiscale maatregelen en het toekomstig verbod op verkoop van diesel- en benzineauto’s.

 

Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van de VVD de volgende vragen aan het college:

 

1. Welke acties onderneemt het college als gevolg van de doorgroei van het aantal elektrische auto’s?

 

2. Bent u bekend met de mogelijkheden van het combineren van verlichting en laadinfrastructuur?

 

3.   Wat is uw standpunt over deze nieuwe ontwikkeling?

 

4.  Heeft u al zicht op de uitkomsten van de experimenten en de verdere uitrol er van in Nederland?

 

5.  Bent u bereid om ook in Oosterhout te experimenteren met de combinatie lantaarnpalen of de lantaarnpalen in ieder geval toekomstbestendig te maken bij onderhoud?

 

6.  In hoeverre is het mogelijk om in het lopende contract het aanpassen van lantaarnpalen voor het laden van auto’s mee te nemen? 

 

7.   Indien dit niet mogelijk is, bent u bereid om het contract niet te verlengen en deze optie op te nemen zodat de uitrol alsnog plaats kan vinden?

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoFootnoteText, li.MsoFootnoteText, div.MsoFootnoteText {mso-style-noshow:yes; mso-style-link:"Voetnoottekst Teken"; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} span.MsoFootnoteReference {mso-style-noshow:yes; vertical-align:super;} a:link, span.MsoHyperlink {color:blue; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} span.VoetnoottekstTeken {mso-style-name:"Voetnoottekst Teken"; mso-style-noshow:yes; mso-style-locked:yes; mso-style-link:Voetnoottekst; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1511676452; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-605404412 68354063 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:18.0pt; text-indent:-18.0pt;} -->

Onderzoek naar ander plan Bergsebaan

VVD VVD GroenLinks Oosterhout 14-12-2018 02:10

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/33081/onderzoek-naar-ander-plan-bergsebaan

© VVD Oosterhout

 

De Bergsebaan is een belangrijke verbindingsweg tussen Den Hout, Teteringen en Breda. In het gebied zijn diverse recreatieve en toeristische bedrijven gevestigd. De Bergsebaan zelf is hard toe aan onderhoud. De eerdere plannen voor verbreding zijn door de rechter vernietigd. Reden waarom het college met een nieuw plan kwam.

 

Een veilige weg

Het plan voorzag in de aanleg van een fietsstraat op de plek van de huidige weg. De VVD heeft tijdens de laatste raadsvergadering hier ernstig bezwaar tegen gemaakt. De weg blijft even smal en voor fietsers blijft het onveilig. Ook de Leefbaarheidswerkgroep Den Hout had een brief aan de raad gestuurd. Om die reden wilde de VVD een nieuw voorstel: ofwel de huidige weg verbreden of een vrijliggend fietspad.

 

Samenwerking in de raad

Gelukkig zagen ook andere partijen grote bezwaren tegen een fietsstraat. GroenLinks, Gemeentebelangen en GBV wilden graag weten of ook de variant van het opknappen van een oud fietspad mogelijk was. De VVD vond dat ook een goede oplossing. Het voorstel is aangepast waardoor de aanleg van de fietsstraat niet door gaat, maar de raad in juli de uitkomsten krijgt van een onderzoek naar het opknappen van het oude fietspad. We wachten de voorstellen af.

Snelfietsroute langs de Vijf ...

VVD VVD Oosterhout 27-09-2018 08:00

Snelfietsroute langs de Vijf Eikenweg

VVD VVD GroenLinks Oosterhout 27-09-2018 07:55

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/31831/snelfietsroute-langs-de-vijf-eikenweg

© Jeroen Stuve

Op de Vijf Eikenweg van Oosterhout naar Rijen zijn de afgelopen jaren diverse ongelukken gebeurd. Om de verkeersonveiligheid aan te pakken bekijkt de provincie momenteel hoe de weg aangepast kan worden. Bij Rijen is een spoortunnel voorzien en ook de kruising bij de Ketenbaan bij Dorst wordt mogelijk een rotonde. Tijdens de laatste raadsvergadering is er op initiatief van VVD en GroenLinks verzocht om te onderzoeken of ook de fietsverbinding tussen Rijen en Oosterhout als snelfietsroute aangelegd kan worden. Dat betekent bredere fietspaden, veiligere oversteken en betere voorzieningen. De raad van Oosterhout heeft ingestemd met het voorstel en de wethouder van verkeer kan er mee aan de slag. Deze nieuwe verbinding zou goed aansluiten op de snelfietsroute van Breda via Dorst naar Tilburg.

VVD vraagt aandacht voor verkeersoverlast bij de Marksluis in Vrachelen

VVD VVD Oosterhout 27-09-2017 23:35

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/24160/vvd-vraagt-aandacht-voor-verkeersoverlast-bij-de-marksluis-in-vrachelen

© jeras.nl

Op 26 september 2017 stond Oosterhout massaal stil. Het verkeer kon geen kant op en ook op de omleidingsroutes stonden lange files. Het toont weer aan hoe kwetsbaar ons wegennet is en dat er in het Mobiliteitsplan maatregelen en keuzes gemaakt moeten worden om met name de verkeersafwikkeling in het westen van Oosterhout te verbeteren.

Eén van de problemen die hebben geleid tot de verkeersopstoppingen was de Marksluis die niet dicht wilde waardoor de brug open bleef staan. Dit is niet de eerste keer en in juni is de brug zelfs twee dagen gestremd geweest met alle verkeersgevolgen van dien. De brug vervult een belangrijke rol in het wegennet in het westen van Oosterhout en Vrachelen in het bijzonder.

Naar aanleiding hiervan stelt de fractie van de VVD volgens artikel 39 van het Reglement van Orde voor de Raad 2015 de volgende vragen aan het college:

1.   De brug is in eigendom van Rijkswaterstaat. Heeft u inzicht in de onderhoudstoestand van de brug bij de Marksluis en Sluis I? Wat is het protocol bij storingen? Heeft het snel herstellen van de brug prioriteit zodat het auto- en fietsverkeer weer gebruik kan maken van de brug?

2.   Welke maatregelen gaat Rijkswaterstaat ondernemen om een grote storing zoals in juni en nu recentelijk te voorkomen? Heeft u hier contact over met Rijkswaterstaat?

3.     Welke acties heeft u ondernomen om het verkeer goed te informeren over de stremming van de brug en het bieden van alternatieve routes?

4.     Is er wel eens onderzoek gedaan naar het maken van een vaste brug in plaats van de huidige brug om de bereikbaarheid van Vrachelen te garanderen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.