Nieuws van politieke partijen in Veenendaal inzichtelijk

21 documenten

Over de Veense hoogtevrees en wensdenken over auto’s weren

VVD VVD Veenendaal 02-06-2020 10:00

In een onverwacht spannend debat is afgelopen donderdag de Ontwerp-Omgevingsvisie in de gemeenteraad besproken. In de Omgevingsvisie worden toekomstige ontwikkelingen in Veenendaal vastgelegd met als uitgangspunten Gezond, Duurzaam en Veilig. Op twee onderdelen vonden wij dat de Omgevingsvisie gewijzigd moest worden voordat die de inspraak inging. Het ging daarbij om een hele reeks gedetailleerd voorgeschreven bouwhoogten en om het STOMP principe.

https://veenendaal.vvd.nl/nieuws/39696/over-de-veense-hoogtevrees-en-wensdenken-over-auto-s-weren

Veenendaal moet woekeren met ruimte. Veel bedrijventerreinen worden omgezet naar woningbouw. Om de economie niet te schaden en voor wonen en werken ruimte te blijven bieden, moeten we de hoogte in. Wij zien die hoge, groene en duurzame woontoren graag verschijnen. In de Omgevingsvisie was de Veense hoogtevrees vastgelegd met een reeks voorschriften voor maximale bouwhoogten. Wij vonden dat overbodig. Een initiatief moet in overleg met omwonenden en gemeente tot stand komen, haalbaar en aanvaardbaar zijn en passen bij de GDV-uitgangspunten van de Omgevingsvisie. Die hoge, groene en duurzame woontoren, hij zou maar zo kunnen sneuvelen op één enkele meter te hoog. Het wordt tijd dat aan de Veense hoogtevrees een eind komt. Met de steun van andere partijen hebben wij die bouwhoogten uit het ontwerp gefietst. 

Over fietsen gesproken, zeker, het is Gezond en Duurzaam en de VVD stimuleert dat van harte. Goede voorzieningen, goede parkeergelegenheden en veilige en duidelijke routes zijn daarvoor essentieel. Maar wij vinden wel dat het een vrije, en niet een afgedwongen keuze moet zijn. Niet door te ontwerpen van Stappen, naar Trappen (fiets), naar Openbaar vervoer, naar Mobiliteit als een service (zoals een deelauto) en, als allerlaatste mogelijkheid, naar de Personenauto (uiterst ‘creatief’: het STOMP principe). Dit kwam vooral neer op het weren van de eigen auto, voorzien van een flink toefje wensdenken dat mensen dan wel gaan bussen of fietsen. Dat was destijds ook de gedachte bij de Rondweg-Oost, die nu vastloopt, en voor Veenendaal-Oost met z’n ene uitgang. De bewoners van de wijk kunnen erover meepraten. 

Ook voor ons winkelcentrum en de prachtige parkeervoorzieningen is STOMP slecht. Het opjagen van de parkeertarieven, winkelend publiek wegjagen en centrumbewoners op kosten jagen, worden we daar nu beter van? Het knippen van wegen betekent omrijden, weinig Duurzaam. Althans, als men überhaupt nog naar ons winkelcentrum wil komen. Het betekent ook meer auto’s op minder wegen. Voor de bewoners die daaraan wonen, niet echt Gezond. Wij zijn blij dat we ook dit STOMP wensdenken met steun van andere partijen uit Omgevingsvisie hebben kunnen verwijderen.

Leo NooteboomRaadslid 

Facelift Ellekoot?

SP SP Veenendaal 06-09-2019 07:37

In oktober wordt de gemeenteraad gevraagd een bedrag van 739.000 euro beschikbaar te stellen voor de renovatie van winkelcentrum 'De Ellekoot'. Een deel van de kosten worden betaald door de eigenaar van het winkelcentrum voor de renovatie van de gebouwen. De gemeente pakt de renovatie van het openbaar gebied op. Naar verwachting is, als de gemeenteraad instemt met het plan, het winkelcentrum in 2022 in een nieuw jasje gestoken. 

Samen met de eigenaar van de Ellekoot wil de gemeente Veenendaal aan de slag met de renovatie van het wijkwinkelcentrum. Het plan omvat de vernieuwing van de winkelpuien, de uitbreiding van de supermarkt, het verbeteren van het laden- en lossen, het optimaliseren van het (fiets)parkeren en het vernieuwen en waar mogelijk vergroenen van de openbare ruimte. 

De directe omgeving wordt binnenkort uitgenodigd voor een informatieavond waarin de conceptplannen getoond en toegelicht worden. Buurtbewoners hebben deze avond de mogelijkheid suggesties aan te dragen ter verbetering van de plannen. Op basis hiervan wordt een definitief plan ontwikkeld en de benodigde vergunningen aangevraagd. Naar verwachting start de renovatie in 2020 en is deze in 2022 afgerond.

Zie ook: Ondernemen

Het blijft spannend! #hoogspanning ...

ChristenUnie ChristenUnie Veenendaal 27-06-2019 13:10

Het blijft spannend! #hoogspanning #ChristenUnie #Veenendaal

Vragen over toerit A12

ProVeenendaal ProVeenendaal Veenendaal 29-03-2019 10:08

Wethouder Beek in actie.....nu alleen met het lint.

Mooie ontwikkeling....met de tijd mee🤜👍BREAKING!! Een primeur voor Veenendaal. Onder toeziend oog van de KNLTB heeft Wethouder Martijn Beek gisteren ook de padelbanen van VTC geopend. Padel is de snelst groeiende sport van Europa. Het is een mix van tennis en squash, leuk voor jong en oud en gemakkelijk te leren. Je spreekt het uit als pà-del (met de klemtoon op del).

#padelnederland #padelveenendaal #vtcveenendaal #veenendaal #snelstgroeiendesport ... See MoreSee Less

Bij oprit 23 naar de A12 richting ...

ProVeenendaal ProVeenendaal Veenendaal 28-03-2019 21:07

Bij oprit 23 naar de A12 richting Utrecht is de situatie gewijzigd van 2 naar 1 baan bij het verkeerslicht. Dit zorgt al binnen een dag in drukke tijden voor problemen, klachten en opstoppingen bij het stoplicht. Op drukke tijden kunnen opstoppingen oplopen tot wel twee verkeerslichten terug (ter hoogte van de Burger King). Omdat de verkeersstroom richting de oprit mengt met het verkeer dat rechtdoor gaat, heeft ook het verkeer in de richting van Renswoude/de Klomp hier hinder van. ProVeenendaal heeft hier technische vragen over gesteld en wacht de beantwoording van de wethouder af.

SP: Zorgen om veiligheid bij Vendelier

SP SP Veenendaal 13-02-2019 07:37

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders over langparkerende vrachtwagens en touringcars aan de Vendelier. De partij maakt zich zorgen om de rommel en de verkeersonveiligheid die dit met zich meebrengt.

Aan de Vendelier staan met grote regelmaat vrachtwagens en touringcars voor langere tijd geparkeerd, waarbij het voorkomt dat de chauffeur in zijn voertuig bivakkeert in afwachting van een nieuwe opdracht. Niet zelden levert dit zwerfvuil op; daarenboven nemen de geparkeerde voertuigen dermate veel ruimte in dat het hinder toebrengt aan het verkeer.  Auto's en fietsers moeten met enige regelmaat uitwijken naar de berm, wanneer zij een tegenligger tegemoet rijden.

"(Bijna-) ongelukken vinden in deze situatie gemakkelijk plaats," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Onze fractie heeft vernomen dat het vorige week raak was – gelukkig beperkte het zich tot blikschade."

De SP wil van het College weten hoe hard er gewerkt wordt aan een oplossing, en of er medewerking kan worden verwacht van de bedrijven die deze chauffeurs inzetten. De SP wil dat er snel een betere plek komt om vrachtwagens te stallen, zodat straten als de Vendelier vrijgehouden kunnen worden.

Schriftelijke vragen
Zie ook: Veiligheid

Schriftelijke Vragen

SP SP Veenendaal 12-02-2019 07:54

Betreft: Onveilige verkeerssituatie 'de Vendelier'

Geacht College,

Aan de Vendelier staan met grote regelmaat vrachtwagens en touringcars voor langere tijd geparkeerd, waarbij het voorkomt dat de chauffeur in zijn voertuig bivakkeert in afwachting van een nieuwe opdracht. Niet zelden levert dit zwerfvuil op; daarenboven nemen de geparkeerde voertuigen dermate veel ruimte in dat het hinder toebrengt aan het verkeer.  Auto's en fietsers moeten met enige regelmaat uitwijken naar de berm, wanneer zij een tegenligger tegemoet rijden. 

(Bijna-) ongelukken vinden in deze situatie gemakkelijk plaats. Onze fractie heeft vernomen dat het vorige week raak was – gelukkig beperkte het zich tot blikschade.

In 2018 was het College in gesprek met de bedrijvenkring over een oplossing voor dit probleem, zoals onder andere is beschreven in een artikel van 'De Gelderlander', daterend van  30 september. De SP-fractie zou graag willen weten hoe dit vordert, en stelt daarom de volgende vragen:

Hoe staat het met de vorderingen naar een oplossing van dit probleem? Welke prioriteit geeft het College aan de oplossing van dit probleem, en waaruit blijkt dit? Het artikel in de Gelderlander spreekt van een goedverlichte plek, met toilet en douche, waar buitenlandse chauffeurs hun wagen kunnen neerzetten. Is het College van plan om een dergelijke plek te realiseren, en zo ja, wanneer mag de raad plannen hiervoor tegemoet zien? Weet het College voor welke bedrijven deze chauffeurs rijden, en mogen wij een bijdrage van deze bedrijven voor de oplossing van dit probleem verwachten Hoe staat het College tegenover een algeheel parkeerverbod voor vrachtverkeer in deze straat?

Ik vertrouw op een spoedige, gemotiveerde beantwoording van deze vragen. 

Met vriendelijke groet,

Jan Breur SP Veenendaal

Parkeren Duivenwal/Weverij

VVD VVD Veenendaal 30-04-2018 05:15

https://veenendaal.vvd.nl/nieuws/30177/parkeren-duivenwal-weverij

De gedachte achter het nieuwe parkeerbeleid is een vereenvoudiging, meer eenduidigheid en daardoor meer handvatten voor handhaving. Voor de diverse bewoners van het centrum ziet de VVD vele voordelen. Echter de bewoners van de Duivenwal, zo’n 104 in totaal, denken straks als gevolg van de wijzigingen van het nieuwe parkeerbeleid, dat ze niet meer dicht bij hun appartement kunnen parkeren. De VVD denkt dat het wel mee zal vallen.

De VVD wil dat de bewoners van de Duivenwal gaan profiteren van de voordelen van dit nieuwe parkeerbeleid. Hun parkeergebied (nu alleen toegankelijk voor vergunninghouders) wordt per 1 juni as. voor iedereen toegankelijk. Dat is een voordeel voor de visite die daar moet zijn. De bewoners zelf krijgen een ruimer gebied waarin ze kunnen parkeren (binnen de gehele centrumring) en ze krijgen meer mogelijkheden om uit te wijken wanneer de parkeerplaats bij hun appartementen vol is. De achterste parkeerplaatsen van de Duivenweide zijn immers niet ver gelegen van de ingang van hun appartementen. Mocht blijken dat de bewoners van de Duivenwal straks echt de dupe worden van dit nieuwe parkeerbeleid waardoor ze niet kunnen genieten van de voordelen, dan vindt de VVD dat de maatregel moet worden teruggedraaid. De wethouder heeft toegezegd hier goed en frequent op te controleren. Voor nu gaan we ervan uit dat het helemaal goed gaat komen met het parkeren van de Duivenwal/Weverij bewoners.

Yvonne Bottemaraadslid

Blijft moeilijk, parkeren...

SP SP Veenendaal 31-03-2018 06:00

Duivenwal in de bres voor vergunningparkeren

Als er één beleidsterrein is waarin de gemeente Veenendaal absoluut niet sterk is, dan is het wel parkeren. Jaar na jaar slaagt de gemeente er niet in de parkeerexploitatie sluitend te krijgen en strompelt de gemeente van juridisch conflict naar juridisch conflict met de ACM. Alsof dat nog niet genoeg was, is er nu ook onrust in de Duivenwal, naar aanleiding van een beleidswijziging. Negentig bewoners zijn in de pen geklommen om hiertegen bezwaar te maken.

Als je oud en minder goed ter been bent, wil je graag je auto dicht bij je woning kunnen zetten. Bij de Duivenwal waren er aparte parkeerplekken voor vergunninghouders (bewoners), zodat die niet al te ver hoefden te lopen tussen hun woning en auto. In haar 'oneindige wijsheid' heeft de gemeente echter besloten om het vergunningparkeren daar op te heffen, en de parkeerplekken algemeen toegankelijk en betaald te maken. Zogenaamd omdat er te weinig algemene parkeerplekken zijn. Maar de betaald-parkeerplekken die er zijn laten zich veelal typeren als een oceaan van rust. Dit, in tegenstelling tot de vergunningsplekken.

Brief

Deze beslissing heeft bij de bewoners van de flats aan de Duivenwal en de Weverij dus de nodige zorgen gebaard. "U schrijft dat u de parkeersituatie wilt verbeteren. Maar dat doet juist u niet," schrijven Janny de Gooijer en Fred Harms in een brief aan de gemeente. Zij zijn bewoners van de Duivenwal. Negentig anderen tekenden de brief. "U maakt het ons als bewoners alleen maar moeilijker."

In hun brief maken ze duidelijk hoe belangrijk de auto voor hen is, en hoe belangrijk het is om dicht bij de deur te kunnen parkeren. "De auto is voor ons noodzakelijk om nog ergens te komen. Onze parkeerplaats bij de Duivenwal en Weverij staat dan ook bijna altijd helemaal vol met auto’s van bewoners met een parkeervergunning." Als de parkeerplaats te vol is, voelt men zich gedwongen om op de stoep te parkeren: "Want het is voor ons belangrijk om dicht bij onze flat te kunnen parkeren, omdat we minder goed kunnen lopen."

Geen oplossing

Zo vol als de vergunningsplaatsen staan, zo rustig is het op de nabijgelegen plekken voor betaald parkeren. Het opheffen van de verguningsplaatsen ten gunste van betaald-parkeerplaatsen is dus geen oplossing van het probleem. Als er al sprake is van een probleem.

"Er is voor bezoekers aan het centrum al parkeerplek genoeg op de parkeerplaatsen en in de parkeergarage op de Duivenweide achter de Lampegiet. Want die parkeergarage en het parkeerdek staan vrijwel altijd leeg," schrijven de Duivenwallers in hun brief. "En die zal heus niet vol komen als u van onze parkeerplaats betaald parkeren maakt in plaats van uitsluitend parkeren voor vergunninghouders zoals het nu is;" voegen ze eraan toe.

Zie ook: Blog Baukje Hiemstra:Parkeersores op de Duivenwal Nieuwsbericht:VERRASSING: Betaald parkeren op zondag Nieuwsbericht:Pleidooi: Privatiseer Parkeergarages
Zie ook: Dossier: Wonen

De gemeente is er voor de inwoners, niet andersom!

VVD VVD Veenendaal 28-02-2018 09:00

https://veenendaal.vvd.nl/nieuws/28139/de-gemeente-is-er-voor-de-inwoners-niet-andersom

Veenendaal nóg mooier en moderner maken, daar werken we als VVD aan! Dat willen we niet doen vanuit een ivoren toren, maar sámen met de Veenendalers! Daarvoor moet de gemeente open, klantvriendelijk en meedenkend zijn. Daarvoor hebben we de volgende acties ingezet:

Meerdere initiatieven genomen om onze inwoners te betrekken. Denk aan het raadsprogramma, de Vitale Winkelstad, de Strategische Visie en recent het stadsstrand.Regelmatig een opschoonactie overbodige regels, onderzoeken naar de klanttevredenheid en tijdig betalen van de rekeningen door de gemeente.Budget en toestemming geregeld voor WhatsApp-groepen om WhatsApp-borden te plaatsen.

Zijn we dan tevreden? Natuurlijk niet! Er is veel gedaan maar nog een hoop te doen. Enkele voorbeelden:

Communicatie loopt niet altijd goed, recent bijvoorbeeld nog rond het betaald parkeren op zondag en de afsluiting van de spoorwegovergang bij Petenbos.Nóg verder gaan met het betrekken van inwoners, vooral diegenen die zich niet vaak in het gemeentehuis laten zien en daar nieuwe manieren vooruit proberen.Inwoners nadrukkelijk betrekken bij de profielschets van een nieuwe burgemeester.

Dylan LochtenbergFractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.