Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

23 documenten

Beantwoording vragen overkapping Lange Zelke

SGP SGP Vlissingen 27-02-2020 00:00

beantwoording schriftelijke vragen van fractie SGP inzake roestige overkapping Lange ZelkeGeachte mevrouw/heer,Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleidingSinds tientallen jaren heeft de Lange Zelke een overkapping. De laatste jaren ziet dezeoverkapping er erg lelijk uit door gebrek aan schoonmaak en onderhoud. Inmiddels komt de roest door de verflaag heen als gevolg van de invloed van zuurstof en vocht. Hierdoorverliest de stalen constructie van de overkapping haar gewenste kwaliteit. Door de roestwordt de constructie zwakker, schilfert af en kan uiteindelijk de constructie wegvreten. Ditbrengt veiligheidsrisico's met zich mee.

Vraag 1

Sinds het onderhoudsniveau van de overkapping van de Lange Zelke omlaag is gebracht,wordt de overkapping niet of nauwelijks meer schoongemaakt. Wordt nog wel onderhoudgepleegd om (ernstige) roestvorming tegen te gaan, bijvoorbeeld door roest weg te schurenen een roestwerende verflaag aan te brengen?Ons antwoord De binnen zijde van de overkapping wordt 2 maal per jaar schoongemaakt en indien nodig worden de ernstige roestplekken weggehaald en overgeschilderd. Eind 2016 zijn de roestplekken verwijderd en over geschilderd. Schilderwerk en het verwijderen van roestvorming vindt iedere 5 jaar plaats.

Vraag 2

Wanneer is de constructie van de overkapping van de Lange Zelke voor het laatst gekeurdop het gebied van veiligheid?Ons antwoord De overkapping is vanwege gebrek aan een aanleiding daartoe niet gekeurd.

Vraag 3

Is hiervan een keuringsrapport beschikbaar?Ons antwoordNee, zie antwoord vraag 2.

Vraag 4

Indien de constructie van de overkapping nog nooit is gekeurd op het gebied van veiligheid,is het college het met de SGP eens dat dit zeer wenselijk is gezien de, op sommige plaatsenernstige, roestvorming aan de stalen constructieOns antwoordDe roest plekken zijn oppervlakkig en tasten de constructie niet aan. De sterkte van deconstructie is daarom ook niet in het gedrang en keuring is dan ook niet vereist.

Vraag 5

Wie is verantwoordelijk voor de schade als die ontstaat als gevolg van slecht onderhoud aan deze overkapping?Ons antwoordDe overkapping is eigendom van de Gemeente Vlissingen en dus ook verantwoordelijk vooreventuele ontstane schade.

Vraag 6

In de Kadernota wordt gesproken over "groot onderhoud" van de Lange Zelke. Betekent ditdat de constructie van de overkapping roestvrij en schoon wordt gemaakt?Ons antwoordIn 2020 wordt er gestart met de planvorming van de herinrichting Lange Zelke. Voor hettoeristenseizoen begint, wordt de overkapping weer schoon gemaakt.

Vraag 7

Momenteel hanteert het college onderhoudsniveau C voor de beluifelingen in de binnenstad. Het is wel het kernwinkelgebied waar we veel inwoners en bezoekers willen ontvangen. Waarom wordt een karig onderhoudsniveau voor de beluifeling in het kernwinkelgebied geaccepteerd?Ons antwoordDit onderhoudsniveau C is opgelegd door de artikel 12 inspecteur. Een sober maardoelmatig onderhoud.

Vraag 8

Wat houdt het praktische verschil in tussen onderhoudsniveau voor de beluifeling op niveau B ten opzichte van niveau C?Ons antwoordHet praktische verschil is dat er op onderhoudsniveau C geaccepteerd wordt dat ermeerdere beschadigingen aan het schilderwerk zichtbaar zijn evenals oppervlakkigeroestplekken.

Vraag 9

Wat is het kostenverschil tussen onderhoudsniveau B en C van de beluifeling?Ons antwoordOm deze vraag te kunnen beantwoorden dient een volledige doorrekening plaats te vindenvan het totale onderhoud.

Vraag 10

Wordt rekening gehouden met het feit dat een laag onderhoudsniveau op den duur leidt tot hoge reparatiekosten?Ons antwoordJa, dit is het gevolg van de door de artikel 12 inspecteur opgelegde onderhoudsmaatregel.

Vraag 11

Wat is de achterliggende visie van het college om te bezuinigen op onderhoud van debeluifeling, gecombineerd met het willen hebben van een aantrekkelijke binnenstad?Ons antwoordIn de begroting 2020 is opgenomen dat er een begin gemaakt wordt met planvorming overherinrichting van de Lange Zelke. Daar hoort dan ook de discussie bij wat te doen met deoverkapping. In dit kader zal ook een keuringsrapport opgevraagd worden.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                 de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet               drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door J. Joosse.

Gevaarlijkste fietspad van Zeeland wordt eindelijk veiliger

SGP SGP Vlissingen 20-01-2020 00:00

Mede dankzij schriftelijke vragen van onze SGP-fractie zijn er maatregelen genomen om de onveiligheid op het Jaagpad tegen te gaan. We zijn blij met dit resultaat!Cor Tromp en Lilian JanseGevaarlijkste fietspad van Zeeland wordt eindelijk veiliger!Bij nacht en ontij over het Jaagpad tussen Middelburg en Vlissingen fietsen of wandelen? Levensgevaarlijk, vinden veel fietsers die dagelijks over het smalle, onverlichte pad langs het Kanaal door Walcheren rijden. Het regende de afgelopen jaren ongelukken. Scooters botsten op fietsers, hardlopers werden omver gereden door brommers. De provincie heeft nu een eerste stap gezet naar een veiliger Jaagpad: een proef met ledspots.

Lees het nieuws uitgebreider in de PZC: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/gevaarlijkste-fietspad-van-zeeland-wordt-eindelijk-veiliger~a3a74610/

Foto onder: Kees de Landmeter, voorzitter van PKV SGP-Vlissingen, zet een picto op het fietspad bij de Souburgse brug: ZET JE LICHT AAN. Najaar 2018.

/r/177032420beecf666708664b37122edf?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fgevaarlijkste-fietspad-van-zeeland-wordt-eindelijk-veiliger%2F11645&id=a341664ae1fbaccc7c4d698af4823061334f5a74

Vragen betreffende overkapping Lange Zelke

SGP SGP Vlissingen 27-12-2019 00:00

Artikel 34-vragen “roestige overkapping Lange Zelke”Geacht college,Sinds tientallen jaren heeft de Lange Zelke een overkapping. De laatste jaren ziet deze overkapping er erg lelijk uit door gebrek aan schoonmaak en onderhoud. Inmiddels komt de roest door de verflaag heen als gevolg van de invloed van zuurstof en vocht. Hierdoor verliest de stalen constructie van de overkapping haar gewenste kwaliteit. Door de roest wordt de constructie zwakker, schilfert af en kan uiteindelijk de constructie wegvreten. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee.

/r/57411af68094915c33123a395358eb0a?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-betreffende-overkapping-lange-zelke%2F11577&id=00d4a956f8ac0cf8e5e6bc160cf8bd2e2a9b4652De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Sinds het onderhoudsniveau van de overkapping van de Lange Zelke omlaag is gebracht, wordt de overkapping niet of nauwelijks meer schoongemaakt. Wordt nog wel onderhoud gepleegd om (ernstige) roestvorming tegen te gaan, bijvoorbeeld door roest weg te schuren en een roestwerende verflaag aan te brengen? 2. Wanneer is de constructie van de overkapping van de Lange Zelke voor het laatst gekeurd op het gebied van veiligheid? 3. Is hiervan een keuringsrapport beschikbaar? 4. Indien de constructie van de overkapping nog nooit is gekeurd op het gebied van veiligheid, is het college het met de SGP eens dat dit zeer wenselijk is gezien de, op sommige plaatsen ernstige, roestvorming aan de stalen constructie. 5. Wie is verantwoordelijk voor de schade als die ontstaat als gevolg van slecht onderhoud aan deze overkapping? 6. In de Kadernota wordt gesproken over “groot onderhoud” van de Lange Zelke. Betekent dit dat de constructie van de overkapping roestvrij en schoon wordt gemaakt? 7. Momenteel hanteert het college onderhoudsniveau C voor de beluifelingen in de binnenstad. Het is wel het kernwinkelgebied waar we veel inwoners en bezoekers willen ontvangen. Waarom wordt een karig onderhoudsniveau voor de beluifeling in het kernwinkelgebied geaccepteerd? 8. Wat houdt het praktische verschil in tussen onderhoudsniveau voor de beluifeling op niveau B ten opzichte van niveau C? 9. Wat is het kostenverschil tussen onderhoudsniveau B en C van de beluifeling? 10. Wordt rekening gehouden met het feit dat een laag onderhoudsniveau op den duur leidt tot hoge reparatiekosten? 11. Wat is de achterliggende visie van het college om te bezuinigen op onderhoud van de beluifeling, gecombineerd met het willen hebben van een aantrekkelijke binnenstad?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Fractie SGPLilian Janse-van der WeeleCor Tromp

Een bericht hierover in de PZC: https://www.pzc.nl/walcheren/twijfel-over-veiligheid-overkapping-lange-zelke-in-vlissingen~ad79e901/

Algemene Beschouwingen 2019

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 11-11-2019 20:00

Hier kunt u de tekst downloaden van de Algemene Beschouwingen zoals door de Partij Souburg Ritthem is uitgesproken tijdens de begrotingsraad op donderdag 7 november 2019.

Europa ik PAS!

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 24-09-2019 15:00

Soms is Europese regelgeving niet te begrijpen. Ik doel in dit geval op problemen rond het Programma Aanpak Stikstof (PAS), recent door de Raad van State ongeldig verklaard omdat het in strijd is met Europese regels. De landbouw, veeteelt en transport zijn verantwoordelijk voor 64% van de veroorzaakte stikstofuitstoot. Te veel stikstofneerslag is slecht voor de natuur, maar (woning)bouwplannen frustreren, stilleggen of schrappen gaat wel erg ver.

Woningbouwplannen op een bedrijventerrein in Den Haag op zeven kilometer van een natuurgebied gaan een stijging geven van 0,1 procent op duizenden woningen. Ook onze gemeente heeft een lange lijst met plannen/projecten die in meer of mindere mate hinder ondervinden van de uitspraak. Maar nieuwe gasvrije woningen met elektrische auto’s geven slechts een minimale stikstofstijging.

Dus Rijksoverheid pak de koe bij de horens en de varkens bij de staart en start bij de grootste stikstofproducenten. Europa, maak wetgeving die past bij het probleem!

Rijnco-Jan Suurmond.

Vragen bij "De oplossing tegen hardrijders"

SGP SGP Vlissingen 11-09-2019 00:00

Artikel 34-vragen “De oplossing tegen hardrijders”Geacht college,De SGP spreekt veel inwoners in de Gemeente Vlissingen die zich zorgen maken en zich enorm ergeren aan hardrijders binnen de bebouwde kom. Zij maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in hun straat en de SGP heeft daar begrip voor. Immers, wanneer iemand plotseling oversteekt, zijn de gevolgen dramatisch wanneer deze door een hardrijder wordt aangereden. Ook heeft de SGP begrip voor de ergernis. Hardrijders produceren over het algemeen veel motor-lawaai en hun gedrag wordt als “hufterig” ervaren.Om het hardrijden in de bebouwde kom tegen te gaan, is er een sublieme oplossing bedacht in Zweden: de Actibump. De Actibump is een stalen plaat die in het wegdek is gemonteerd. Daarboven wordt een sensor (net zoals bij een matrixbord in straat/wijk) geplaatst die op enige afstand een te hard rijdende automobilist/motorrijder kan herkennen. Als dat het geval is, dan zakt de stalen plaat zo’n zes centimeter de grond in waardoor er dus letterlijk een gat in het wegdek ontstaat. De hardrijder kan hier niet meer voor remmen en rijdt hier met volle vaart overheen. De bestuurder ervaart een harde tik in de auto of op de motor en wordt direct met zijn/haar overtreding geconfronteerd.Voor de hulpdiensten (deze hebben, soms, een reden om harder te rijden) en lijndiensten (bus) is een oplossing bedacht: zij worden allemaal uitgerust met een apparaat dat het zakken van de stalen plaat blokkeert als ze in de buurt zijn. Ook de bestuurders die zich netjes aan de maximum snelheid houden, ervaren geen harde klap als ze over de stalen plaat rijden.De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

1. Kent het college het fenomeen “Actibump”, de stalen plaat met sensor die voor hardrijders naar beneden zakt? 2. Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een vriendelijk systeem is voor alle weggebruikers die netjes de toegestane maximum snelheid hanteren, dit in tegenstelling tot een wegversmalling of drempel? 3. Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een effectief middel is, zo niet de oplossing, tegen hardrijders binnen de bebouwde kom? 4. In Nederland heeft nog geen enkele gemeente de Actibump geïnstalleerd in het wegdek. De SGP zou het geweldig vinden als Vlissingen de eerste Nederlandse gemeente zou zijn waar de Actibump in het wegdek werkelijkheid wordt. Is het college bereid te overwegen om geld te reserveren om de Actibump aan te schaffen voor de straten waarvan omwonenden aangeven dat daar vaak (veel) te hard wordt gereden?

De SGP hoort klachten van inwoners van:- Boulevard Bankert- Boulevard de Ruyter- Aagje Dekenstraat- Badhuisstraat - Sloeweg (tussen Gerbrandystraat en van Woelderenlaan)- Van WoelderenlaanDe SGP gaat ervan uit dat er meerdere straten in de stad en dorpen zijn waar vaak te hard wordt gereden en dat het college hier ongetwijfeld van op de hoogte is.

5. Is het college met de SGP van mening dat de aanwezigheid van de Actibump in de voornoemde en andere straten de inzet van de politie kan besparen omdat mogelijk in de toekomst in deze straten niet/nooit meer te hard wordt gereden?

Wij zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Fractie SGPLilian Janse-van der WeeleCor Tromp

Afsluiting kruispunt Oosterhavenweg tot 10 oktober 2019

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 28-08-2019 18:56

Door werkzaamheden op het bedrijventerrein Souburg II is het kruispunt Poortersweg / Oosterhavenweg/ Westerhavenweg van dinsdag 27 augustus tot en met woensdag 9 oktober 2019 afgesloten.

Wij gaan het kruispunt totaal vernieuwen en sluiten het om die reden tijdelijk af. De omleiding voor het (fiets)verkeer is via borden aangegeven.

Zie voor meer informatie de projectpagina.

Bron: Gemeente Vlissingen

Kruispunt Lekstraat

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 13-07-2019 15:30

Kruispunt Burgemeester Stemerdinglaan, Lekstraat en Oranjeplein

Bij de herinrichting van de Burgemeester Stemerdinglaan in 2014 heeft de gemeente Vlissingen voor het kruispunt Burgemeester Stemerdinglaan/Lekstraat/Oranjeplein gekozen voor het Shared Space model.

Een van de uitgangspunten is het zoveel mogelijk afwezig laten zijn van verkeersborden, verkeerslichten en stoepranden. Iedere verkeersdeelnemer wordt ter plekke aangesproken op eigen verantwoordelijkheid en inzicht omdat aanwijzingen en ge- en verboden ontbreken.

Het kruispunt volgens het Shared Space model wordt ook onder andere toegepast in de gemeenten: Haren, Arnhem, Coevorden, Amsterdam en Groningen

Vanaf het eerste moment heeft de Partij Souburg-Ritthem bij de gemeente steeds aangegeven dat er vele onduidelijkheden op dit kruispunt waren en met name voor het fietsverkeer.

Dit resulteerde in het aanbrengen van fietsafbeeldingen op de bestrating. Achteraf bleek dit toch niet voldoende te zijn en werden er grote ronde noppen, welke op  “punaises” lijken, aangebracht. Ondanks deze aanpassingen ontving de PSR regelmatig klachten dat het nog steeds onduidelijk was. De PSR heeft toen bij de verantwoordelijke ambtenaren voorgesteld natuurstenen stroken aan te brengen zodat er een doorloop zou ontstaan waardoor de fietspaden beter zichtbaar waren.

Deze stroken konden uiteraard niet helemaal op het kruispunt blijven doorlopen daar het anders een wirwar van lijnen werd waardoor de duidelijkheid nog verder te zoeken was. Dat er nog steeds opmerkingen van een onoverzichtelijk kruispunt komen heeft veelal te maken met het gedrag van de weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels houden.

Hiernaast heeft de PSR, na veel overleg op het gemeentehuis met ambtenaren en wethouder, het eindelijk voor elkaar gekregen dat er een verkeersbord geplaatst werd als waarschuwing voor de voetgangersoversteekplaats wanneer je van het Oranjeplein rechtsaf de Burgemeester Stemerdinglaan in gaat.

Uiteraard zijn er voor echte verbeteringen nog aanpassingen tot verhoging van het veiligheidsgevoel te overwegen.

Verder zal er na het gereedkomen van de nieuwe “Zoute Viever”, op de hoek Oranjeplein/Stemerdinglaan, zeer zeker gekeken moeten worden naar de nieuwe ontstane situatie. Aanpassingen zullen dan wellicht noodzakelijk zijn. De PSR zal dan ook steeds een vinger aan de pols blijven houden.

Vragen én persbericht over het JAAGPAD

SGP SGP VVD Vlissingen 13-06-2019 00:00

Onderwerp: “Jaagpad”

Geacht college, 

Het afgelopen half jaar is het Jaagpad drie keer in het nieuws geweest vanwege zware ongevallen. Kil resultaat: één dode; drie (zwaar)gewonden. 

Hoe donker ook dat fietspad mag wezen en hoezeer alternatieven aanwezig zijn; het Jaagpad blijft gebruikt worden door het fietsverkeer tussen Middelburg en Vlissingen/Oost-Souburg. Verwijzingen naar de betreffende ongevallen:

9 december 2018 https://www.pzc.nl/walcheren/man-overleden-na-val-in-ijskoud-water-kanaal-door-walcheren~aedea496/ 1 april 2019 https://www.pzc.nl/walcheren/gewonden-bij-botsing-op-jaagpad-bij-oost-souburg~a2b98225/ 10 juni 2019 https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/113415/Fietser-zwaargewond-na-botsing-met-voetganger-op-Jaagpad-Vlissingen

We hebben als SGP daarom de volgende vragen aan het college: 

1. Heeft het college al contact gehad met de stakeholders die betrokken zijn bij het Jaagpad? (naast gemeente Vlissingen zijn dat waarschijnlijk gemeente Middelburg, Provincie Zeeland en Waterschap Scheldestromen). Is het college het met de SGP eens dat overleg (opnieuw) nodig is om de veiligheid van dit fietspad te gaan verbeteren? Of er nu alternatieve routes zijn of niet. 2. Is het college het met de SGP eens dat de huidige omstandigheden niet voldoen; beter gezegd gevaarlijk zijn? 3. Is het college; net zoals de SGP van mening dat één of beide hieronder genoemde oplossingen de veiligheid van het Jaagpad kan verbeteren? Te weten: 1) lichtgevende werkmarkering, door drie doorgetrokken strepen op het fietspad aan te brengen word kans op frontale botsingen verminderd, en/of 2) led-verlichting met bewegingsmelder toe te passen zodat het Jaagpad meer verlicht wordt als mensen aanwezig zijn. 4. En is het college bereid hierover concreet na te denken en deze oplossingen in het gesprek met de stakeholders te noemen en te stimuleren?

Oplossing 1 : https://www.vvvf.nl/paginas/openbaar/verfinkt/project/lichtgevende-wegmarkering-voor-n736

Oplossing 2:https://www.installatieprofs.nl/nieuws/verlichting/overige-verlichting/duurzame-openbare-verlichting

In afwachting van uw reactie, 

Met vriendelijke groet, 

Fractie SGPCor TrompLilian Janse-van der Weele

Dit PERSBERICHT ging de deur uitNaar aanleiding van een aantal recente ongevallen met (zwaar) letsel – zie de hyperlinks in het word.doc- op het Jaagpad hierbij een aantal art 34 vragen over het Jaagpad.We roepen het college op om samen met de andere betrokken partijen deze gevaarlijke situatie aan te pakken voordat nog meer ongelukken gebeuren. We weten dat er een alternatieve route is via de parallelweg Nieuw Vlissingseweg; maar ondanks dat gebeuren er toch ongelukken. En dat is, naar onze mening, reden genoeg om deze gevaarlijke situatie aan te pakken. Hoewel er rond de jaarwisseling ook aandacht voor is geweest in de pers (o.a. Statenvragen VVD) is tot op heden niets veranderd aan de situatie (en de SGP heeft ook geen signalen dat de veiligheidssituatie concreet wordt aangepakt). Dat maakt ons zorgen. We zijn van mening dat op relatief eenvoudige manier de situatie verbeterd kan worden. We doen daarvoor 2 suggesties die meegenomen kunnen worden in het overleg; te weten lichtgevende doorgetrokken strepen om zo de rijbanen af te bakenen (en de kans op frontale botsingen te verminderen) en de andere suggestie betreft het plaatsen van een aantal LED lantaarnpalen met bewegingsmelder.

Poortersweg afgesloten

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 10-05-2019 15:18

Vanaf maandag 13 mei 2019 is de Poortersweg dicht voor al het verkeer.

Fietsers en langzaam verkeer volgen de omleiding over het viaduct en Oosterhavenweg en omgekeerd. Er zijn extra lichtmasten op deze route geplaatst. Let op: hierover kunnen geen personenauto’s rijden! Om sluipverkeer over deze route te voorkomen, hebben wij een bussluis (obstakel) aangebracht;

Het overige verkeer volgt de omleiding over de doorsteek (vlakbij het viaduct), Marie Curieweg, Ritthemsestraat en snelweg A58 en omgekeerd;

Beide omleidingen blijven tot half oktober 2019 bestaan.

In de periode van 13 mei tot half oktober verwijdert de aannemer het bestaande asfalt en de fundering van de Poortersweg. Op de plaats waar de grote rotonde moet komen, wordt voorbelasting (zand) aangebracht, omdat de grond daar nog moet inklinken. Verder zijn er werkzaamheden aan het riool en de aanleg van de fietstunnel. In de toekomst zal een deel van de Oosterhavenweg bij het mariniersterrein gaan behoren. Defensie maakt afspraken met Vesta over de bereikbaarheid van het bedrijf.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.