Nieuws van politieke partijen in Westerveld inzichtelijk

6 documenten

De weg door het Dwingelderveld

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Westerveld 06-11-2019 16:14

In 2008 werd - na een lang proces - besloten om de weg, die dwars door het Dwingelderveld loopt van Lhee naar Kraloo, om te zetten van een verharde weg naar een zandweg met verhard fietspad. En om die weg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, dus alleen toegankelijk te houden voor fietsers, ruiters en aangespannen wagens (en voor wandelaars natuurlijk).

Om recht te doen aan de omwonenden werd een overgangstermijn in het leven geroepen van vijf jaar. Voor die periode werd de mogelijkheid geboden om een ontheffing aan te vragen om met een personenauto (recreatief) gebruik te kunnen blijven maken van de weg tussen zonsopgang en zonsondergang. Ook bromfietsers, die gebruik maakten van de weg tussen Lhee en Hoogeveen om naar school te gaan konden een ontheffing aanvragen.

Die vijf jaar gingen in 2014 in; er hebben 462 personen gebruik van gemaakt; en de ontheffingsregeling liep vervolgens dit jaar af. Op zichzelf genomen is niet heel veel gebruik gemaakt van de ontheffingen.

Toch vond het College van B&W het nodig na een wel erg beperkte evaluatie om te besluiten de ontheffingsregeling met nog vijf jaar voort te zetten. En dat niet alleen voor de huidige ontheffingshouders, maar ook voor een ieder die zo'n ontheffing alsnog (nieuw) wil aanvragen.

De terreinbeheerders van het Dwingelderveld hadden er bij de Gemeente Westerveld op aangedrongen de weg nu volledig te sluiten voor het gemotoriseerd verkeer.

En ook Progressief Westerveld was van mening, dat het tijd werd de oorspronkelijke bedoeling van het project Dwingelderveld om het gebied volledig autovrij te maken nu dan te realiseren. Dat zou een goede zaak zijn voor de natuur zelf (vermindering van de uitstoot, de rust en stilte in het gebied). Maar het zou ook een goede zaak zijn voor alle overige gebruikers (omwonenden, recreanten, toeristen), die het gebied vooral aantrekkelijk vinden vanwege de rust en de stilte.

Daarom had de fractie van Progressief Westerveld voor de Besluitvormende Raad van 5 november een motie ingediend, waarin het College werd gevraagd in ieder geval in 2019 geen nieuwe ontheffingen meer af te geven. Omdat er inmiddels toch verwachtingen waren gewekt bij de huidige ontheffingshouders stelde Progressief Westerveld voor om de bestaande regeling met vijf jaar te verlengen, maar ook te besluiten, dat dat de laatste periode zou zijn. In 2024 zou het gebied daarmee echt autovrij zijn geworden.

Wij hadden niet per se de verwachting dat die motie het zou halen, maar hij werd verworpen met 13 stemmen tegen en 4 voor (namelijk de fractie van Progressief Westerveld). Geen enkele andere fractie in de raad kon het opbrengen om de uiteindelijke consequentie te aanvaarden van het besluit van 2008 en het gemotoriseerd verkeer volledig te weren uit het Natura 2000 gebied Het Dwingelderveld.

23 Mei aanstaande zijn de ...

CDA CDA Westerveld 17-04-2019 07:58

23 Mei aanstaande zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement. CDA-lijsttrekker Esther de Lange bezoekt in dat kader dinsdag 23 april het bedrijf Bekaert Heating te Assen. Bekaert Heating heeft onlangs een brander ontwikkeld voor cv-ketels die voor 100 procent op waterstof brandt.

Bespreking voorstel begroting 2019

VVD VVD Westerveld 30-10-2018 22:35

“Ieder jaar stelt het college een begroting met een meerjarenraming op. Met het vaststellen van de Voorjaarsrapportage 2018 heeft de gemeenteraad de kaders aangegeven voor het opstellen van de begroting 2019 met de daaraan gekoppelde meerjarenraming 2020 -2022. De kaders uit de Voorjaarsrapportage aangevuld met een viertal aangenomen moties tijdens de vergadering van 3 juli 2018 waren voor het college dan ook het uitgangspunt voor het opstellen van deze begroting. De algemene beschouwingen hebben bij het vaststellen van de

/r/b2e510ce93ad9af8e88cf7f73a0c2a00?url=http%3A%2F%2Fvvd-westerveld.nl%2Findex.php%2Fbespreking-voorstel-begroting-2019%2F&id=915ef2e5078161729344b2af09c044f8284d5a5a

Voorjaarsrapportage plaatsgevonden”. Zo wordt de bespreking van de begroting 2019 omschreven.

Elke partij heeft de begroting bestudeerd. Zo ook VVD Westerveld. Fractievoorzitter Renate Masselink bijt de spits af met een helder verhaal met vragen aan het college.

Onderstaand de link naar de vragen van VVD Westerveld:

sdk.companywebcast.com/sdk/player/…

Het CDA stemt in met de startnotitie ...

CDA CDA Westerveld 03-10-2018 13:30

Het CDA stemt in met de startnotitie partiële verdubbeling N34. Woordvoerder Martin Kremers pleitte ervoor om goed te luisteren naar de omwonende van de weg en eventuele aangedragen alternatieven goed te onderzoeken.

Het is belangrijk om de N34 veiliger ...

CDA CDA Westerveld 19-09-2018 13:07

Het is belangrijk om de N34 veiliger te maken. Het CDA vindt dat gedeeltelijke verdubbeling daaraan bijdraagt.

VVD wil goede schaderegeling bij groot wild

VVD VVD Westerveld 03-07-2017 20:04

Tijdens een werkbezoek met de VVD Westerveld heeft de VVD Statenfractie aangegeven dat alleen onder heel strikte voorwaarden groot wild welkom is in het Drents-Friese Woud. Statenlid Jan Luuk Stel: “Groot wild in Drenthe kan alleen als de randvoorwaarden goed geregeld zijn. Waaronder een regeling voor de aangerichte schade.”

 De VVD Statenfractie was met de VVD Raadsfractie Westerveld te gast in de kantine van Camping de Reeënwissel in Hoogersmilde. Daar laaide de discussie over groot wild opnieuw op. Want bij de Drentse VVD leden en stemmers zijn voorstanders én tegenstanders van de komst van groot wild te vinden. Eigenaar Raymond van Beerendonk van de Reeënwissel ziet edelherten graag komen. Voor het toerisme kan het een positieve impuls zijn. Maar voor de verkeersveiligheid een groot risico en voor de landbouw een fikse schadepost. Zo bracht de aanwezige bollenteler in: de huidige regelingen voor schadevergoeding werken al niet. Wat gaat er dan straks gebeuren als de schade door groot wild toeneemt?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.