Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Verkeersexperiment ’t Goylaan is bezigheidstherapie gemeente

SP SP Utrecht 30-01-2020 19:48

Om de doorstroming van het verkeer op ‘t Goylaan te verbeteren is de Gemeente een proef gestart waarbij de verkeerslichten op het kruispunt met de Linschotensingel/Scherpenburglaan zijn uitgeschakeld en de rijwegen versmald. Vreemd genoeg zijn echter direct vanaf de start van de proef tijdens de spitsuren verkeersregelaars actief die de functie van die verkeerslichten overnemen. SP-Fractievoorzitter Tim Schipper stelde hierover mondelinge vragen aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Het experiment, dat ongeveer 3 maanden zou moeten duren, lijkt hiermee dus verder zinloos. Fractievoorzitter Tim Schipper stelde daarom vragen over het doel en de uitvoering van de proef en het nut van de verkeersregelaars.

Schipper: “De wethouder gaf aan dat de proef niet zonder verkeersregelaars kan en het tot het einde op deze manier zal worden uitgevoerd. In dat antwoord zit eigenlijk al de erkenning dat het niet gaat werken. Laat dat nou net zijn wat ik al dacht. Afslaand en kruisend verkeer komt er in de spits gewoon niet door. Als je dat nu al weet, kan je er net zo goed meteen mee kappen. Bezigheidstherapie.”

De verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid van ’t Goylaan zijn al langer een pijnpunt voor de gemeente. Eerder is al besloten tot herinrichting van het voorrangsplein, verderop aan ’t Goylaan, na een klachtenregen over de onduidelijke en gevaarlijke verkeerssituatie en vele ongelukken. De kosten voor herinrichting van de rotonde en de weg, die in 2016 al voor miljoenen waren getransformeerd, zullen €1,2 miljoen bedragen.

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Verkeersveiligheid Overvecht: luister naar de buurt

SP SP Utrecht 25-01-2019 11:26

Al 5 jaar lang is de bewonerscommissie ZONOR (Zambesidreef Ossewagendreef Nataldreef Oranjerivierdreef) bezig om de verkeersveiligheid in de buurt verbeterd te krijgen. De bewoners hebben klachten over te hard rijden, over de stoep rijden, onlogische oversteekplaatsen minder validen. Ze hebben diverse pogingen ondernomen om via het Wijkbureau verbeteringen voor elkaar te krijgen. Tot nu toe zonder succes, maar in de meeste gevallen zelfs zonder reactie. De SP-fractie springt voor hen in de bres.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "De mensen van ZONOR zijn bewoners van het eerste uur en al jarenlang actief voor de buurt. Ze hielden onder meer de sloop van hun huizen tegen. Ze kennen de buurt tot en met en zien elke dag wat er gebeurt. Als gemeente doe je er goed aan daarnaar te luisteren."

Vele brieven naar de wijkwethouder en het wijkbureau over het gerace op het traject Zambesidreef-Oranjerivierdreef haalden niets uit. Dat ondanks het feit dat de suggesties van de bewoners simpel uit te voeren zijn en weinig hoeven te kosten.

"Iedereen heeft de mond vol over het verbeteren van de verkeersveiligheid in Overvecht. In dit soort situaties moet je dan laten zien dat het ook menens is en dat voor een fractie van de miljoenen die voor de Stadsboulevards in de boeken staan", aldus Schipper. 

De SP-fractie heeft inmiddels vragen ingediend aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Verkeersveiligheid Overvecht: luister naar de buurt

SP SP Utrecht 25-01-2019 11:26

Al 5 jaar lang is de bewonerscommissie ZONOR (Zambesidreef Ossewagendreef Nataldreef Oranjerivierdreef) bezig om de verkeersveiligheid in de buurt verbeterd te krijgen. De bewoners hebben klachten over te hard rijden, over de stoep rijden, onlogische oversteekplaatsen minder validen. Ze hebben diverse pogingen ondernomen om via het Wijkbureau verbeteringen voor elkaar te krijgen. Tot nu toe zonder succes, maar in de meeste gevallen zelfs zonder reactie. De SP-fractie springt voor hen in de bres.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "De mensen van ZONOR zijn bewoners van het eerste uur en al jarenlang actief voor de buurt. Ze hielden onder meer de sloop van hun huizen tegen. Ze kennen de buurt tot en met en zien elke dag wat er gebeurt. Als gemeente doe je er goed aan daarnaar te luisteren."

Vele brieven naar de wijkwethouder en het wijkbureau over het gerace op het traject Zambesidreef-Oranjerivierdreef haalden niets uit. Dat ondanks het feit dat de suggesties van de bewoners simpel uit te voeren zijn en weinig hoeven te kosten.

"Iedereen heeft de mond vol over het verbeteren van de verkeersveiligheid in Overvecht. In dit soort situaties moet je dan laten zien dat het ook menens is en dat voor een fractie van de miljoenen die voor de Stadsboulevards in de boeken staan", aldus Schipper. 

De SP-fractie heeft inmiddels vragen ingediend aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 04-07-2018 00:00

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat ten behoeve van verbreding van de A27. GroenLinks maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid extra groen die ingeruild wordt voor asfalt.

De partij stelde onder meer vragen over de klaarblijkelijk verouderde gegevens op basis waarvan is besloten tot het kappen van meer bomen.GroenLinks wil weten wat dit betekent voor het besluit, het participatietraject en of dit mogelijk juridische gevolgen heeft.

Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat er door een aanpassing van de plannen nog eens 28 hectare aan groen sneuvelt om de snelweg langs Amelisweerd uit te kunnen breiden naar 2x7 rijbanen. Volgens Rijkswaterstaat is er meer ruimte nodig dan eerder voorzien werd omdat er werkterreinen en tijdelijke rijstroken moeten komen waar nu nog bomen staan.

"Dat zijn 42 voetbalvelden aan bomen en struiken extra die plaats moeten maken", zegt GroenLinks raadslid Thijs Weistra "GroenLinks pleit voor een oplossing die de gezondheid en leefbaarheid van Utrecht en haar natuur vooropstelt, in plaats van een duur en vervuilend asfaltproject waar zoveel groen voor moet wijken."

Er is al jaren veel verzet tegen de verbreding van de A27. De gemeente Utrecht is tegen en en de provincie is ook niet overtuigd van het huidige voorstel. De Kerngroep Ring Utrecht, waarin Utrechtse bewoners en milieu- en natuurorganisaties zich verenigd hebben, zei na de mededeling van Rijkswaterstaat dat het tijd wordt voor een bereikbaarheidsplan dat de nadruk legt op openbaar vervoer en de fiets. Ook GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk dringt bij het Rijk aan op forse investeringen in de bereikbaarheid van de stad met een hoogwaardig openbaar vervoer. Ze benadrukt de urgentie hiervoor vanwege de groei van de stad.  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.