Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch inzichtelijk

21 documenten

Geen zendmast naast kinderdagverblijf in Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 22-05-2020 09:46

De gemeente ’s-Hertogenbosch gaat samen met Vodafone op zoek naar een alternatieve locatie voor een zendmast naast een kinderdagverblijf in De Groote Wielen. D66 drong eerder al aan op een alternatieve locatie.

Bewoners van De Groote Wielen en de eigenaar van stadsboerderij Eyghentijds uitten eerder hun zorgen over de voorgenomen plaatsing van een 4G-zendmast bij stadsboerderij Eyghentijds. De beoogde locatie is op gemeentelijke grondgebied naast de stadsboerderij, waar ook een kinderdagverblijf is gevestigd.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “D66 zette grote vraagtekens bij de beoogde locatie en vroeg het college daarom onder meer of ze bereid is om de mast op een alternatieve locatie te laten plaatsen. Die bereidheid is er: in overleg met telecomaanbieder Vodafone wordt er nu een alternatieve locatie gezocht. Wij zijn dan ook erg blij dat het plaatsen van een zendmast naast het kinderdagverblijf van de baan is!”

Het volledige antwoord van het college op onze schriftelijke vragen vind je hier.

Geen zendmast naast kinderdagverblijf in Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 22-05-2020 09:46

De gemeente ’s-Hertogenbosch gaat samen met Vodafone op zoek naar een alternatieve locatie voor een zendmast naast een kinderdagverblijf in De Groote Wielen. D66 drong eerder al aan op een alternatieve locatie.

Bewoners van De Groote Wielen en de eigenaar van stadsboerderij Eyghentijds uitten eerder hun zorgen over de voorgenomen plaatsing van een 4G-zendmast bij stadsboerderij Eyghentijds. De beoogde locatie is op gemeentelijke grondgebied naast de stadsboerderij, waar ook een kinderdagverblijf is gevestigd.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “D66 zette grote vraagtekens bij de beoogde locatie en vroeg het college daarom onder meer of ze bereid is om de mast op een alternatieve locatie te laten plaatsen. Die bereidheid is er: in overleg met telecomaanbieder Vodafone wordt er nu een alternatieve locatie gezocht. Wij zijn dan ook erg blij dat het plaatsen van een zendmast naast het kinderdagverblijf van de baan is!”

Het volledige antwoord van het college op onze schriftelijke vragen vind je hier.

Update duurzaam ‘s-Hertogenbosch: C02-neutrale gemeente

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-05-2020 08:21

De coronacrisis heeft duurzaamheid en klimaat van de voorgrond verdreven. Toch wordt in de gemeente ’s-Hertogenbosch onverminderd doorgegaan met het aanjagen van duurzaamheidsinitiatieven. Tijd voor een update van achter de schermen.

Wethouder Mike van der Geld is als wethouder Duurzaamheid verantwoordelijk voor de coördinatie van de acties die volgen uit de nota Samenwerken aan een duurzaam ‘s-Hertogenbosch. In deze nota zijn vier thema’s benoemd, waarbij Mike twee thema’s zelf in portefeuille heeft. In de vorige update gingen we in op de voortgang van het eerste thema: een gezonde, groene en klimaatbestendige leefomgeving. In deze update staat het thema ‘Een CO2-neutrale gemeente’ centraal.

De visie energielandschap is een stap dichterbij. Nadat de visie eind 2019 ter inzage is voorgelegd, zijn er zo’n 450 inspraakreacties ingediend. We gaan met deze reacties aan de slag, op naar behandeling en vaststelling door de gemeenteraad. Als de visie is vastgesteld, hebben we een kader waar we concrete initiatieven voor grootschalige duurzame energie aan kunnen toetsen. Het energietransitieplan, met daarin de routekaart naar een klimaatneutrale gemeente, wordt dit jaar geactualiseerd en eind 2020 aan de gemeenteraad voorgelegd. Het warmtetransitieplan wordt dit jaar voorbereid en in 2021 aan de gemeenteraad voorgelegd. In dit plan staat de weg naar een aardgasvrije gemeente in 2050 centraal. In de tussentijd hebben we voor de wijk ‘t Zand budget aangevraagd bij het rijk voor een proeftuin aardgasvrij. Rond de zomer weten we waarschijnlijk of deze aanvraag goedgekeurd wordt. We hebben al bijna 30 gemeentelijke gebouwen verduurzaamd en de voorbereiding voor de verduurzaming van nog eens 30 panden loopt. Hiermee houden we ook onze ondernemers aan het werk in deze coronatijd. Acht Brabantse woningcorporaties, waaronder de Bossche corporaties BrabantWonen en Zayaz, hebben een innovatiechallenge uitgeschreven voor een vervanger van de traditionele cv-ketel. Uit 48 oplossingen vanuit de markt zijn 5 finalisten geselecteerd. Hun oplossingen worden de komende tijd in de praktijk In onze gemeente staan ruim 31.000 lantaarnpalen. In 2012 hebben we de eerste 14 lantaarnpalen voorzien van ledverlichting en inmiddels staat de teller op ruim 10.000. Een forse inhaalslag, die we de komende jaren doorzetten. We verwachten dat in 2029 alle straatverlichting is voorzien van ledlampen. Naast het ‘verledden’ van onze verlichting kijken we ook naar slimme toepassingen als het om verlichting gaat. Zo maken we gebruik van sensoren, waardoor verlichting zich kan aanpassen aan de drukte van het verkeer en de weersomstandigheden. Een voorbeeld van deze slimme verlichting is te zien op de Oude Rijksweg tussen Hedel en ’s-Hertogenbosch.

Mike van der Geld: “Ons duurzaamheidsprogramma komt flink op stoom. Goed ook om te zien dat de verduurzaming van onze gemeente ook steeds meer leeft onder inwoners. Samen maken we ‘s-Hertogenbosch duurzaam!”

We houden jullie op de hoogte van de voortgang!

Update duurzaam ‘s-Hertogenbosch: C02-neutrale gemeente

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-05-2020 08:21

De coronacrisis heeft duurzaamheid en klimaat van de voorgrond verdreven. Toch wordt in de gemeente ’s-Hertogenbosch onverminderd doorgegaan met het aanjagen van duurzaamheidsinitiatieven. Tijd voor een update van achter de schermen.

Wethouder Mike van der Geld is als wethouder Duurzaamheid verantwoordelijk voor de coördinatie van de acties die volgen uit de nota Samenwerken aan een duurzaam ‘s-Hertogenbosch. In deze nota zijn vier thema’s benoemd, waarbij Mike twee thema’s zelf in portefeuille heeft. In de vorige update gingen we in op de voortgang van het eerste thema: een gezonde, groene en klimaatbestendige leefomgeving. In deze update staat het thema ‘Een CO2-neutrale gemeente’ centraal.

De visie energielandschap is een stap dichterbij. Nadat de visie eind 2019 ter inzage is voorgelegd, zijn er zo’n 450 inspraakreacties ingediend. We gaan met deze reacties aan de slag, op naar behandeling en vaststelling door de gemeenteraad. Als de visie is vastgesteld, hebben we een kader waar we concrete initiatieven voor grootschalige duurzame energie aan kunnen toetsen. Het energietransitieplan, met daarin de routekaart naar een klimaatneutrale gemeente, wordt dit jaar geactualiseerd en eind 2020 aan de gemeenteraad voorgelegd. Het warmtetransitieplan wordt dit jaar voorbereid en in 2021 aan de gemeenteraad voorgelegd. In dit plan staat de weg naar een aardgasvrije gemeente in 2050 centraal. In de tussentijd hebben we voor de wijk ‘t Zand budget aangevraagd bij het rijk voor een proeftuin aardgasvrij. Rond de zomer weten we waarschijnlijk of deze aanvraag goedgekeurd wordt. We hebben al bijna 30 gemeentelijke gebouwen verduurzaamd en de voorbereiding voor de verduurzaming van nog eens 30 panden loopt. Hiermee houden we ook onze ondernemers aan het werk in deze coronatijd. Acht Brabantse woningcorporaties, waaronder de Bossche corporaties BrabantWonen en Zayaz, hebben een innovatiechallenge uitgeschreven voor een vervanger van de traditionele cv-ketel. Uit 48 oplossingen vanuit de markt zijn 5 finalisten geselecteerd. Hun oplossingen worden de komende tijd in de praktijk In onze gemeente staan ruim 31.000 lantaarnpalen. In 2012 hebben we de eerste 14 lantaarnpalen voorzien van ledverlichting en inmiddels staat de teller op ruim 10.000. Een forse inhaalslag, die we de komende jaren doorzetten. We verwachten dat in 2029 alle straatverlichting is voorzien van ledlampen. Naast het ‘verledden’ van onze verlichting kijken we ook naar slimme toepassingen als het om verlichting gaat. Zo maken we gebruik van sensoren, waardoor verlichting zich kan aanpassen aan de drukte van het verkeer en de weersomstandigheden. Een voorbeeld van deze slimme verlichting is te zien op de Oude Rijksweg tussen Hedel en ’s-Hertogenbosch.

Mike van der Geld: “Ons duurzaamheidsprogramma komt flink op stoom. Goed ook om te zien dat de verduurzaming van onze gemeente ook steeds meer leeft onder inwoners. Samen maken we ‘s-Hertogenbosch duurzaam!”

We houden jullie op de hoogte van de voortgang!

Groene en veilige Onderwijscampus

D66 D66 s-Hertogenbosch 18-02-2020 10:41

D66 wil dat de gemeente in 2021 start met de realisatie van een groenere en veiligere Onderwijscampus. Nu blijkt dat een autovrije campus niet haalbaar is, wil de partij dat er alles aan gedaan wordt om samen met inwoners, onderwijsinstellingen en ondernemers te komen tot een gedragen herinrichting van een deel van de Onderwijsboulevard.

D66 wil de verblijfskwaliteit en de verkeersveiligheid van de Onderwijsboulevard verbeteren. De partij heeft zich daarom de laatste jaren sterk gemaakt voor een groene en autovrije Onderwijscampus. In het bestuursakkoord komt dit punt dan ook expliciet terug. De verkeerssituatie waarbij de Onderwijsboulevard gedeeltelijk werd afgesloten van autoverkeer is door de gemeente eerst in de praktijk getest. Een zogenaamd living lab. Uit de tussentijdse resultaten van dit experiment blijkt dat er brede steun is voor het veiliger en groener maken van het Paleiskwartier, maar niet voor het geheel afsluiten van het autoverkeer. Ook heeft het afsluiten gevolgen voor de gebruikers van de parkeergarages in het Paleiskwartier en zorgt het voor een negatieve invloed op de doorstroming op de Magistratenlaan.

D66 deelt de conclusie dat het geheel afsluiten van de Onderwijsboulevard een te grote ingreep op de omgeving zal hebben. Raadslid Geert Verbruggen: “Een groene en veilige Onderwijscampus is altijd ons doel geweest. Dat doel delen we met alle inwoners en gebruikers van het Paleiskwartier. Het draagvlak en de energie vanuit de wijk en onderwijsinstellingen dat er nu is, moet benut worden. Zo maken we van het Paleiskwartier en de Onderwijsboulevard aangenamere plekken om te verblijven en te bewegen. Daarom roepen we het college in een motie op om nog dit jaar samen met alle partijen een ontwerp voor herinrichting te ontwikkelen. Een ontwerp met meer ruimte voor verblijf, meer groen en meer ruimte voor de voetganger. Een ontwerp waarin de fiets centraal staat en waarbij de auto te gast is. In 2021 kan dan gestart worden met de realisatie van de Onderwijscampus.”

D66 dient hierover, samen met meerdere partijen, een motie in voor de raadsvergadering van 3 maart a.s.

Groene en veilige Onderwijscampus

D66 D66 s-Hertogenbosch 18-02-2020 10:41

D66 wil dat de gemeente in 2021 start met de realisatie van een groenere en veiligere Onderwijscampus. Nu blijkt dat een autovrije campus niet haalbaar is, wil de partij dat er alles aan gedaan wordt om samen met inwoners, onderwijsinstellingen en ondernemers te komen tot een gedragen herinrichting van een deel van de Onderwijsboulevard.

D66 wil de verblijfskwaliteit en de verkeersveiligheid van de Onderwijsboulevard verbeteren. De partij heeft zich daarom de laatste jaren sterk gemaakt voor een groene en autovrije Onderwijscampus. In het bestuursakkoord komt dit punt dan ook expliciet terug. De verkeerssituatie waarbij de Onderwijsboulevard gedeeltelijk werd afgesloten van autoverkeer is door de gemeente eerst in de praktijk getest. Een zogenaamd living lab. Uit de tussentijdse resultaten van dit experiment blijkt dat er brede steun is voor het veiliger en groener maken van het Paleiskwartier, maar niet voor het geheel afsluiten van het autoverkeer. Ook heeft het afsluiten gevolgen voor de gebruikers van de parkeergarages in het Paleiskwartier en zorgt het voor een negatieve invloed op de doorstroming op de Magistratenlaan.

D66 deelt de conclusie dat het geheel afsluiten van de Onderwijsboulevard een te grote ingreep op de omgeving zal hebben. Raadslid Geert Verbruggen: “Een groene en veilige Onderwijscampus is altijd ons doel geweest. Dat doel delen we met alle inwoners en gebruikers van het Paleiskwartier. Het draagvlak en de energie vanuit de wijk en onderwijsinstellingen dat er nu is, moet benut worden. Zo maken we van het Paleiskwartier en de Onderwijsboulevard aangenamere plekken om te verblijven en te bewegen. Daarom roepen we het college in een motie op om nog dit jaar samen met alle partijen een ontwerp voor herinrichting te ontwikkelen. Een ontwerp met meer ruimte voor verblijf, meer groen en meer ruimte voor de voetganger. Een ontwerp waarin de fiets centraal staat en waarbij de auto te gast is. In 2021 kan dan gestart worden met de realisatie van de Onderwijscampus.”

D66 dient hierover, samen met meerdere partijen, een motie in voor de raadsvergadering van 3 maart a.s.

Hup, op de fiets of met de snelbus | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks VVD s-Hertogenbosch 04-02-2020 00:00

Wethouder Ufuk Kâhya: “Schoon, slim en toegankelijk vervoer voor iedereen. Daar werken we volop aan in heel onze gemeente.

Leuk stuk in de Trouw vanuit de ogen van een Amsterdammer die een dagje bij ons kwam kijken.

#ActieplanDuurzameMobiliteit

Fietsstad

Hup, op de fiets of met de snelbus naar hartje Den Bosch

Lia van Genderen met de snelbus op weg naar het transferium, het is 16:21. Beeld Koen Verheijden

Overal nemen de files toe. Hoe houden groeiende steden de binnenstad leefbaar? Deel 1 van een serie: Den Bosch zet in op transferia en een snelfietsnetwerk voor elektrische fietsen.

Sybilla Claus 2 februari 2020,

Klimop aan de gevel, een verwarmde wachtruimte, schone toiletten en gratis deelfietsen. Niet direct wat je verwacht bij een parkeergarage. Transferium Deutersestraat is dan ook het paradepaardje van de drie P&R-locaties in Den Bosch. Die moeten forenzen en winkelpubliek aan de stadsrand uit de auto lokken.

Dat werkt. Het gebruik steeg vorig jaar naar 391.000 auto’s tegen 325.000 een jaar eerder. Voor 4 euro per auto kunnen tot vier mensen met een rode leenfiets of de snelbus naar hartje stad. ‘Welkom Verder’, is de slogan van Den Bosch voor het verwennen van automobilisten.

Over vier weken zijn alle transferiumbussen elektrisch, dan is de reis comfortabel én schoon. Achterin zit Rianne Dijkhof naast dochter Noa (17). “Perfect!”, zegt Dijkhof over het systeem. Ze komt uit Brakel en gebruikt de transferia al jaren voor een dagje winkelen.

Bijvoorbeeld als een van haar dochters een studiedag heeft, zoals nu. “Je rijdt er makkelijk heen en staat in vijf minuten in het centrum. Het is hier ook heel netjes.”

Bij het Bossche stadhuis is geen parkeerplek. Ambtenaar Lia van Genderen woont in Woudrichem, 28 kilometer verderop. Voor half acht ’s ochtends parkeert zij haar auto bij het transferium, en neemt dan de snelbus naar het stadskantoor. ‘In de zomer pak ik een deelfiets’, zegt ze. Rond half vijf ’s middags neemt zij de bus of fiets terug naar het transferium.

De Brakelse illustreert dat vooral automobilisten uit de wijde regio de Bossche transferia kennen en waarderen. Ze bestaan al veertig jaar. Parkeren in de binnenstad kost inmiddels 3,15 euro per uur.

De werkelijke kosten van de transferia zijn niet de 4 euro die nu door gebruikers worden betaald, maar benaderen eerder 8 euro, met bus of fiets erbij.

Dat verschil wordt met parkeergeld uit de binnenstad aangevuld. “Iedereen krijgt daar een fijne binnenstad voor terug. Als het totale beleid maar financieel rond is”, reageert Ufuk Kâhya, de jonge verkeerswethouder van GroenLinks.

 

‘Wij moeten de infrastructuur slim inrichten voor de toekomst’

Dinsdagavond nam de Bossche gemeenteraad Kahya’s Actieplan duurzame mobiliteit aan. Toen hij tiener was, begon de smartphone aan zijn revolutie. “Dat gebeurt nu in de mobiliteit. Als het ov straks 40 procent meer reizigers heeft, ben je er niet met een verlengd perron. Wij moeten de infrastructuur slim inrichten voor de toekomst.”

Zijn actieplan verenigt duurzaamheid, mobiliteit voor iedereen en leefbaarheid. De auto staat niet meer aan de top van de piramide.

Waar Den Bosch ook al jaren mee vooroploopt: slimme paaltjes in de binnenstad. Die laten alleen bestemmingsverkeer toe, zoals de transferiumbussen en leveranciers.

Het oogt ruim en rustig, ook omdat uitstalborden voor winkeliers verboden zijn. Die zone met beperkt verkeer wil Kâhya updaten tegen misbruik, en uitbreiden.

Den Bosch heeft een brede coalitie met de VVD erbij: “Een gastvrije stad maken is hier niet gepolitiseerd. Bewoners en ondernemers praten mee.” Zo is er nu een convenant in uitgaansstraat Korte Putstraat dat de bevoorrrading bundelt. Ook wordt druk overlegd over zero-emissie-bevoorrading in 2025.

Het toverwoord in het mobiliteitsbeleid is gastvrijheid. Ook voor fietsers. Den Bosch besloot in 2009 het ‘ondermaatse’ fietsbeleid te keren. Er kwamen fietspaden van 2,5 meter breed, gratis bewaakte stallingen, rotondes vervingen kruispunten met stoplichten, en daar kreeg de fietser voorrang.

Nu bezoeken buitenlandse delegaties de bijzondere rotonde op de Aartshertogenlaan. Fietsers kunnen daar – met voorrang – twee kanten op fietsen.

Automobilisten stoppen voor de zebra’s en geven fietsende scholieren en ouderen alle ruimte. Deze maatregelen hebben geleid tot een forse stijging van het fietsgebruik: 42 procent in 2019.

 

Snelfietspad maakt e-bike tot 15 kilometer even snel als auto en bus

Opvallend vooruitziend zijn de enquêtes die het (stijgend) gebruik van elektrische fietsen in kaart brengen. Vooral in wat verder liggende dorpskernen als Nuland, Vinkel en Rosmalen is het bezit van e-bikes zo’n 30 procent of meer.

Maar over vijf jaar verwacht daar de helft van de bewoners een e-bike te hebben, niet alleen senioren maar ook scholieren. Een enorme toename, waarop heel Brabant anticipeert met de aanleg van regionale snelfietspaden. Die maken de e-bike tot 15 kilometer even snel als auto en bus.

De fietssnelweg Den Bosch-Oss is al af. Die naar Waalwijk volgt, net als die naar Zaltbommel, waaraan het Rijk meebetaalt om snelweg A2 te ontlasten.

Andere grepen uit het verkeersbeleid: 3000 fietsers gebruiken de Schwung-app, een digitale drukknop die verkeerslichten laat anticiperen op hun komst. Er is een seniorenbus en een gratis stadsbusje, ‘De Blauwe Engelen’.

Kâhya is begonnen de binnenstadsring in te richten als 30 km-zone om doorgaand verkeer te weren. Zo krijgen groen, fietsers en voetgangers meer ruimte, bijvoorbeeld met een vlonderpad langs het kanaal.

Een hagelbui jaagt de fietsende verslaggever de stalling onder het CS in, met 5000 plaatsen. Handschoenen verkopen ze niet. Maar een medewerker weet raad: hij geeft een vergeten paar mee.

Zoals de wethouder al zei: “Den Bosch: Gastvrije stad.”

Living lab Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 27-09-2019 13:54

De Onderwijsboulevard gaat vanaf 22 oktober als proef 8 weken dicht voor autoverkeer. In deze verkeersproef wordt bekeken wat de effecten zijn van het weren van doorgaand verkeer op de Onderwijsboulevard. Op basis van de uitkomsten van deze proef (‘living lab’) worden voorbereidingen getroffen voor de inrichting van de Onderwijsboulevard als groene campus. D66 kijkt uit naar deze living lab voor een veiliger en groener Paleiskwartier.

Tijdens de proef wordt de afgesloten verkeersruimte opengesteld voor sociale initiatieven voor bewoners, studenten, scholen en bedrijven in het Paleiskwartier. Kijk dus niet gek op als je binnenkort een buitenexpositie, straatpark of herfstbarbecue tegenkomt op de Onderwijsboulevard!

Living lab Onderwijsboulevard

D66 D66 s-Hertogenbosch 27-09-2019 13:54

De Onderwijsboulevard gaat vanaf 22 oktober als proef 8 weken dicht voor autoverkeer. In deze verkeersproef wordt bekeken wat de effecten zijn van het weren van doorgaand verkeer op de Onderwijsboulevard. Op basis van de uitkomsten van deze proef (‘living lab’) worden voorbereidingen getroffen voor de inrichting van de Onderwijsboulevard als groene campus. D66 kijkt uit naar deze living lab voor een veiliger en groener Paleiskwartier.

Tijdens de proef wordt de afgesloten verkeersruimte opengesteld voor sociale initiatieven voor bewoners, studenten, scholen en bedrijven in het Paleiskwartier. Kijk dus niet gek op als je binnenkort een buitenexpositie, straatpark of herfstbarbecue tegenkomt op de Onderwijsboulevard!

Eindelijk beginnen met de 30 km - binnenstadsring | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 17-06-2019 00:00

GroenLinks wil een schone, leefbare, veilige en gezonde binnenstad. Ook een toegankelijke binnenstad natuurlijk: voor voetgangers, fietsers, de bus en de auto.

Daar lag allang een heel mooi plan voor. De binnenstadsring waar bestemmingsverkeer met een auto voortaan nog maar 30 km rijdt.

GroenLinkswethouder Ufuk Kâhya gaat de komende jaren dit plan nu uitvoeren.

Nu het eerste deel: de weg langs de Zuidwillemsvaart tussen het Kardinaal van Rossumplein en Sluis 0. In goed overleg met bewoners en andere betrokkenen krijgt deze kanaalboulevard vorm. Niet met snelheidsremmende klinkers zoals eerst de bedoeling was. Bewoners aan de Zuidwillemsvaart vreesden geluidsoverlast en trillingen.

Wethouder Ufuk Kâhya: “Onderzoek wees uit dat ze daar gelijk in hebben. Nu ligt er straks asfalt met aan allebei de kanten een roodgekleurde fietsstrook. Omdat asfalt sommige automobilisten verleidt tot te hard rijden komen er drie wegversmallingen. Zo wordt de ring een 30 km zone.”

Ook de parkeerplaatsen langs het kanaal blijven voorlopig. Want bewoners zijn natuurlijk nu niet van plan om massaal hun auto weg te doen. Maar die parkeerplaatsen kunnen gemakkelijk ook weer weg als er andere parkeergelegenheid komt en autodelen vanzelfsprekender wordt.  

Wethouder Kâhya zou het liefst meteen beginnen natuurlijk. Maar een aantal broedende boerenzwaluwen zitten hem nog even in de weg. Die nestelen nu onder de Hekelbrug die versterkt moet worden. Dat werk is uitgesteld tot na het broedseizoen. Na herstel van de Hekelbrug kan dan begonnen worden aan de kanaalboulevard. Want het centrum moet tijdens de verbouwing wel bereikbaar blijven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.