Nieuws van politieke partijen in Amersfoort over CDA inzichtelijk

7 documenten

Fracties CDA en VVD maken zich ernstige zorgen

CDA CDA VVD Amersfoort 30-07-2020 15:41

De Amersfoortse fracties van het CDA en VVD maken zich ernstig zorgen om de veiligheid in en om de stad . Het College heeft op 20 juli een bericht vanuit programma 'Veiligheid en Handhaving' uitgedaan, waarin onder andere de toenemende drugscriminaliteit in Amersfoort en omgeving wordt benoemd. Beide fracties zijn van mening dat de veiligheid, zowel sociaal als fysiek, hierdoor onder druk komen te staan. "Lachgas is een bepalend onderdeel", aldus Arie den Ouden, woordvoerder namens het CDA. "Het gebruik neemt fors toe, maar ook de gevolgen nemen toe en in het verkeer zijn die desastreus. Naast de enorme gezondheidsrisico's alleen al door het gebruik." Hanneke Lap, woordvoerder namens de VVD, is verontrust over de toename van drugscriminaliteit. “ Het veiligheidsgevoel van inwoners staat onder druk wanneer er op straat gedeald wordt, en uitwassen van de georganiseerde criminaliteit in de wijken zichtbaar zijn. Wij vinden het als VVD essentieel dat mensen zich veilig kunnen voelen in de straat en wijk waar zij wonen”. Beide partijen hebben gezamenlijk schriftelijke vragen gesteld om een vinger aan de pols te houden. "Ik zie het liefst dat het College gehoor geeft aan de wens om maatregelen te treffen om lachgas gebruik in te dammen", aldus Den Ouden. "Er zijn inmiddels 90 gemeenten ons voorgegaan en ik zou Amersfoort graag als 91e toegevoegd zien”. SCHRIFTELIJKE VRAGEN aan het college: De Amersfoortse CDA en VVD-fractie stellen de volgende vragen: 1. Hoe kan de aanmerkelijke toename van drugsgerelateerde criminaliteit in Amersfoort volgens het college worden verklaard, mede in het licht van de afname die de regio laat zien? 2. Midden Nederland speelt een aanzienlijke rol in de (inter)nationale cocaïnehandel blijkt uit dit Collegebericht. Dit komt tot uiting in de wijken door drugshandel op straat en regelmatige geweldsincidenten. Dit zorgt ervoor dat inwoners zich niet veilig voelen op straat. Wat gaat het college doen om het veiligheidsgevoel van inwoners te behouden? 3. Welke acties zullen hiertoe concreet worden uitgezet en welke partijen zullen hierin worden betrokken? 4. Welke acties gaat het college ondernemen om te voorkomen dat jongeren in deze vorm van criminaliteit belanden? 5. Kunt u de samenhang tussen drugsgebruik en verkeersincidenten nader duiden ? Meer concreet: hoeveel verkeersongevallen kunnen gerelateerd worden aan drugsgebruik? 6. Kunt u aangeven of de verkeersongevallen gerelateerd aan drugsgebruik een stijgende trend laten zien? 7. Lachgas staat nu (nog) niet op de lijst van verboden middelen van de Opiumwet. Toch levert het gebruik veel schade op. Kunt u aangeven hoeveel lachgas incidenten er in Amersfoort geweest zijn in 2018-heden? En hoeveel daarvan verkeer gerelateerd zijn ? 8. Wij gaan er vanuit dat incidenten met lachgas geregistreerd worden. Is deze aanname juist en zo ja, vanaf welke datum wordt dit geregistreerd ? 9. Zijn er bij het college signalen bekend die wijzen op een verband tussen lachgas gebruik en jongerenoverlast? 10. Deelt u de mening dat bij stijgende drugscriminaliteit, waarbij veel jongeren betrokken worden, het beeld (zicht) op deze 'probleem'jongeren niet volledig (b)lijkt te zijn ? 11. Deelt u de mening dat gezien de verkeersveiligheid en gezondheidsrisico's en de kennis in ervaringen van gebruik, het gebruik van lachgas ontmoedigd dient te worden? 12.Zo ja, welke maatregelen overweegt het college hiertoe te nemen?

Opstart scholen: Hoeveel kinderen zijn uit beeld?

CDA CDA Amersfoort 26-05-2020 16:35

Nummer: mei 2020Datum: 22 mei 2020Aan: de voorzitter van de raadSteller: fractie CDAOnderwerp: Kinderen uit beeld onderwijs vanwege coronacrisisSinds de uitbraak van de corona crisis zijn er verschillende maatregelen genomen om deverspreiding van het virus tegen te gaan. Een van deze maatregelen betrof het sluitenvan de scholen vanaf maandag 16 maart 2020. Kinderen van wie de ouders een cruciaalberoep uitvoeren of kinderen die zich in een onveilige thuissituatie bevonden, kondenwel worden opgevangen. Helaas heeft het sluiten van de scholen er ook toe geleid dataantallen kinderen uit het beeld van het onderwijs raken, of kinderen over wie grotezorgen leven. De gemeenteraad is op diverse malen via collegeberichten en debeantwoording van schriftelijke vragen op de hoogte gesteld van deze situatie.In het collegebericht van 23 april lezen we dat er in totaal 46 kinderen uit beeld zijn. Indezelfde week vernemen we dat het contact met deze kinderen is hersteld. In hetcollegebericht van 8 mei lezen we dat er 76 kinderen uit beeld zijn, van wie de helftweer onderwijs volgt. Daarnaast zijn 21 kinderen doorverwezen naar zorg/wijkteam,moest er met 10 kinderen nog contact worden gezocht (of had het contact nog geeneffect in de zin van het volgen van onderwijs), en zijn er 3 kinderen met wie geen contactkon worden gelegd. Tot slot, lezen we in het collegebericht van 20 mei dat er 83kinderen buiten beeld zijn of met zorgen (stand 15-05-2020). Hiervan moet nog met 9kinderen contact worden gelegd, en zijn er 5 kinderen met wie geen contact gelegd kanworden. Van de 83 kinderen zijn er 19 kinderen met wie wel contact is gelegd, maar ditheeft nog geen resultaat opgeleverd (onderwijs volgen). Dit alles ondanks dat de scholenweer deels open zijn gegaan vanaf 11 mei.De CDA-fractie wil graag de volgende vragen aan het college voorleggen:1. Omwille van de cijfers en feiten: kan het college aangeven of bovenstaande kortereconstructie correct is weergegeven? Zo niet, waarom niet?2. Er bereiken ons signalen dat vanaf de eerste week van de intelligente lockdownalleen de noodopvang van kwetsbare kinderen wordt doorgegeven aan degemeente. Verder wordt het wel of niet uit beeld zijn van kinderen weliswaarintern door scholen bijgehouden, maar niet op stichting niveau. Dit doet desuggestie wekken dat bovengenoemde cijfers geen compleet beeld geven. Kan hetcollege precies aangeven hoe de registratie verloopt van kinderen die uit beeldraken, en dus of bovenstaande cijfers een volledig beeld geven?3. De scholen zijn sinds maandag 11 mei weer gedeeltelijk open gegaan. Hoeverklaart het college dat, ondanks het heropenen van de scholen, het aantalkinderen dat uit beeld is geraakt is toegenomen?4. Kan het college het aantal kinderen dat uit beeld is van het onderwijscategoriseren naar leeftijd en het type onderwijs dat deze kinderen/jongerenvolgen (primair, middelbaar, MBO enz.)?5. In het collegebericht van 20 mei wordt aangegeven dat er nog met 9 kinderencontact moet worden gelegd. Zijn dit zogenaamde nieuwe gevallen of komt ditaantal overeen met de gerapporteerde 10 kinderen uit het collegebericht van 8mei?6. In het collegebericht van 20 mei wordt verder aangegeven dat er 19 kinderen zijnmet wie het contact weliswaar is hersteld, maar dat dit nog geen gewenst effectheeft gehad (bijv. weer onderwijs volgen). Kan het college verklaren waaromdeze kinderen nog geen onderwijs volgen ondanks dat het contact is hersteld?7. In het collegebericht van 20 mei wordt aangegeven dat er met 5 kinderen geencontact gelegd kan worden. Zijn dit zogenaamde nieuwe gevallen of gaat het hierook om het eerder gerapporteerde aantal van 3 kinderen (collegebericht 8 mei)met wie geen contact gelegd kon worden?8. Kan het college aangeven wat er gedaan wordt om met deze 5 kinderen alsnogcontact te leggen, en wie hier verantwoordelijk voor is?9. Kan het college aangeven of het uit beeld raken van kinderen ook voortkomt uitandere ontwikkelingen zoals schuldenproblematiek waarbij hele gezinnen somsvan de radar verdwijnen?10. Kan het college aangeven of het uit beeld raken van kinderen ook voortkomt uitandere factoren zoals gebrekkige communicatie, waarin ouders niet op de hoogtezijn van het feit dat hun kind thuisonderwijs dient te volgen ondanks dat deschool gesloten is? Zie hierover het voorpagina artikel van TROUW van vrijdag 22mei 2020.11. Indien het uit beeld raken van kinderen inderdaad samenhangt met anderefactoren en ontwikkelingen, welke stappen onderneemt het college om dezeontwikkelingen integraal te benaderen om het aantal kinderen dat uit beeld raaktte verkleinen?12. Is het college bereid om de gemeenteraad een twee wekelijkse update te gevenover het verloop van bovenstaande cijfers, en de aanpak om zoveel mogelijkkinderen zo snel mogelijk weer onderwijs te bieden?Hans-Dieter de SmitAngeliek Noortman-NieuwendijkCDA-fractie

Vragen over gebruik van lachgas in Amersfoort

CDA CDA Amersfoort 14-11-2019 07:13

Arie den Ouden stelde vragen over het gebruik van lachgas door jongeren in Amersfoort. Het CDA maakt zich zorgen over de gevolgen hiervan.

Gratis fietshelm!

CDA CDA Amersfoort 25-09-2019 15:47

CDA Amersfoort wil dat de gemeente het dragen van een fietshelm door(jonge) kinderen enthousiasmeert en daar een bijdrage aan levert.In 2018 raakten 13.000 fietsers gewond door een ongeval in het verkeer, onder wie 4.500 mensen met (zeer) ernstig hoofd- en hersenletsel.Onder deze 4.500 mensen waren 350 kinderen in de leeftijd tot 11 jaar die voor de rest van hun leven, als gevolg van het opgelopen letsel, mindervalide zullen blijven. Bijna 10 kinderen overleden aan het gevolg van hun verwondingen.Deze getallen komen van de in Amersfoort wonende dr. William Kramer, kinder- entraumachirurg werkzaam in het Sophia Kinderziekenhuis Erasmus MC Rotterdam en autoriteit op het gebied van hoofd- en hersenletsel als gevolg van fietsongevallen. Voor zijn werk en inspanningen op dit gebied ontving dr. Kramer een aantal jaren geleden een Koninklijke Onderscheiding. Het CDA is enorm geschrokken van deze cijfers.Woordvoerder Jan de van der Schueren wil zich niet bij deze feiten neerleggen: “350 kinderen jonger dan 11 jaar die voor de rest van hun leven mindervalide zullen zijn, met een of meerdere beperkingen verder moeten gaan, dat kunnen we ons toch niet voorstellen? En zeker niet als we ons realiseren dat veel van deze letsels voorkomen of tenminste geminimaliseerd hadden kunnen worden, indien de kinderen een fietshelm zouden hebben gedragen.”De CDA-fractie dient daarom bij de besluitvorming over het Fietsplan 2019-2022 een motie in die oproept het voor deze jaren gereserveerde geld van 50.000 euro per jaar, in te zetten voor het vergroten van de veiligheid van (jonge) kinderen die iedere dag op en neer naar school fietsen. Het CDA ziet graag dat de gemeente de basisscholen in Amersfoort enthousiasmeert om mee te doen aan een fietsveiligheidsprogramma als bijvoorbeeld ANWB Streetwise. De deelnemende kinderen uit groep 3 en 4, veelal de kinderen die voor het eerst op de fiets naar school mogen en nog het meest kwetsbaar zijn, krijgen volgens de motie gratis een fietshelm op kosten van de gemeente.

Ons raadslid Bram Leeuwenkamp diende ...

GroenLinks GroenLinks CDA Amersfoort 16-04-2019 15:17

Ons raadslid Bram Leeuwenkamp diende samen met Ben van Koningsveld (CDA) een motie in waarmee hij het college - en dus onze eigen wethouder Cees van Eijk - oproept om de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met klem te verzoeken meer geld vrij te maken voor jeugdhulp en jeugdzorg. Vanavond horen we of de rest van de gemeenteraad deze oproep ondersteunt. De transitie van jeugdhulp (waaronder jeugd-ggz) en jeugdzorg naar de gemeenten ging destijds met bezuinigingen gepaard, terwijl het aantal kinderen en jongeren in de jeugdhulp stijgt. De gemeente is hard aan het werk om alles zo te organiseren dat alle kinderen en jongeren op tijd passende hulp krijgen, maar Amersfoort komt - net als veel andere gemeenten - de komende jaren vele miljoenen tekort om de stijgende zorgkosten het hoofd te bieden. De hervormingen in de jeugdzorg, inbedding in andere voorzieningen voor jeugd en gezin en preventie zorgen er niet in een paar jaar voor dat de kosten omlaag kunnen.

Samenvatting verkiezingsprogramma: 12 puntenplan voor onze stad

CDA CDA Amersfoort 15-02-2018 21:17

Samenvatting Verkiezingsprogramma CDA: 12 puntenplan 1.Het CDA wil dat restafval van huis afgehaald blijft worden. Behoud de grijze container, geen afvalinzamelpunten 150 meter van uw huis. Daarbij worden groen en parkeerplaatsen opgeofferd en het levert meer zwerfafval op straat. Het levert problemen op voor mensen die slecht ter been zijn en daar tegenover staat nauwelijks milieuwinst (bijv 15 % ander afval in de containers voor plastic). 2.Het CDA wil cameratoezicht op plekken met veel overlast, zoals uitgaanspleinen en langs fietsroutes. Dit werkt preventief en helpt bij opsporing. De kermis had dit jaar mede door cameratoezicht geen last van overlast. Het CDA geeft veiligheid de hoogste prioriteit. 3. Het CDA wil overlast van coffeeshops in de woonwijken aanpakken. Geen extra coffeeshops, dit leidt alleen maar tot meer drugsgebruik, meer verslaving en meer overlast. 4. Het CDAwil geen groen opofferen voor zonnevelden. Langs (snel)wegen en op alle overheidsgebouwen is nog voldoende te winnen. Volgens het Akkoord van Parijs moeten lusten en lasten gelijk opgaan bij aanpak klimaatverandering. 5. Het CDA wil geen OZB-verhogingen hoger dan de inflatie. De gemeente was de afgelopen jaren koploper bij het verhogen van de OZB en andere gemeentelijke tarieven. Het CDA wil verstandig omgaan met uw belastinggeld en tarieven verlagen waar dat kan. 6. Het CDAwil geen renovatie van 40 miljoen (exclusief asbestsanering!!) in een oud stadhuis stoppen dat niet eens ons eigendom is. Nieuwbouw is dan nog goedkoper en duurzamer. 7. Het CDA wil het bezit van honden met een hoog risico op ernstige bijtincidenten aan banden leggen. 8. Het CDAwil minder bureaucratie. Daarom: alleen regels die helpen en niet hinderen. Minder regels voor ondernemers. Minder regels voor zorgaanvragen. 9. Het CDA luistert naar de bewoners. Bijvoorbeeld vergunningparkeren alleen in de wijk als de buurt dat zelf wil. Mede dankzij het CDA is het omgaan met belanghebbenden recent verbeterd, maar er is nog een lange weg te gaan. Veel initiatiefnemers voelen zich helaas niet gehoord. 10.Jongeren zijn de hoop voor de toekomst. Daarom wil het CDA jongeren perspectief bieden. Perspectief op werk, stageplekken, betaalbare woningen en een levendige stad met festivals, cultuur en events voor iedereen. 11.Het CDA wil snel de woningnood aanpakken. De lage en middeldure huur-/koopwoningen moeten snel bijgebouwd worden. Meer jongerenwoningen bijvoorbeeld experimenteren met Tiny Houses, en meer woonvormen voor ouderen. 12. Het CDAwil een betere ouderenzorg en jeugdzorg. Tegengaan van eenzaamheid ( o.a. door sport, spel en kunst) en meer investeren in gezamenlijke woonvormen voor ouderen, met alle benodigde voorzieningen in de buurt (van huisarts tot pinautomaat). Er zijn nu wachtlijsten bij jeugdzorg. CDA wil daar direct van af. Door wachtlijsten worden de problemen voor kinderen en hun ouders onnodig groter. Klik op de balk "verkiezingsprogramma" voor ons volledige verkiezingsprogramma.

Opvang en bescherming: passende ondersteuning, beteugelen overlast

VVD VVD CDA Amersfoort 26-10-2017 05:00

Al een paar jaar is maatschappelijke opvang, de opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld en beschermd wonen een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Voor de komende 2 jaar was een beleidskader Moed Moet” opgesteld. De VVD fractie stemde er op 10 oktober mee. Met een stemverklaring, dat een toename is te verwachten van cliënten, passende en betaalbare huisvesting nodig is en overlast voor omwonenden moet worden beteugeld.

Vanaf 1 januari 2015 is, naast maatschappelijke opvang en de opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld, ook beschermd wonen, een verantwoordelijkheid van gemeenten. Met de decentralisatie naar de regio’s per 2015 is de transitie van beschermd wonen gerealiseerd. Gemeenten staan voor de taak om samen met cliënten en zorgaanbieders de transformatie vorm te geven. De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Nijkerk, Soest, Veenendaal en Woudenberg werken regionaal samen. Amersfoort vervult hierbij nog tot 2020 de rol van centrumgemeente. In het beleidskader zijn de kaders voor opvang en bescherming nader uitgewerkt.

Bespreking van dit beleidskader vond plaats in 2 etappes: Ronde en Raad. Woordvoerder Koos Voogt (foto hierboven) gaf aan dat het een ingewikkelde gemeentelijke opdracht is. Het gaat immers om principes met aandacht voor preventie en herstel, hulp dichtbij, steun van een eigen netwerk en maatwerk bij de ambulante ondersteuning. De keten van preventie moet ook goed in beeld blijven: van vroege signalering, melden en voorzien in passende ondersteuning, wonen en nazorg. Zeker is ook dat met het buiten instellingen onderbrengen  van cliënten het aantal mensen met ambulante ondersteuning flink zal toenemen. En daar komt dan bij dat er passende en betaalbare huisvesting moet worden gevonden. Dit is geen sinecure met de lange wachtlijsten voor een sociale huurwoning.

Een extra aandachtspunt bij de huisvesting is het beteugelen van overlast van ambulante cliënten voor omwonenden. Hierbij was een motie van CU en CDA aan de orde. De VVD vond dit een terecht ingediende motie. Het leefbaarheidsprobleem voor omwonenden wordt al gauw onderschat. De VVD heeft hierover in het verleden ook diverse klachten gekregen en ter sprake gebracht. Hoofdzaak is natuurlijk een goede begeleiding voor uitgeplaatsten: zoals voldoende menskracht en adequate medicatie. Uiterste redmiddel is verhuizen, al zal terugkeer naar een instelling niet zomaar aan de orde zijn. De VVD vindt het belangrijk dat het verschijnsel overlast met de aangenomen motie nu helder is vastgelegd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.