Nieuws van PvdA inzichtelijk

132 documenten

Meer groen in de straat

PvdA PvdA Bernheze 11-04-2021 18:37

Het is lente! Je zou het vandaag niet zeggen want het is guur, grijs en het regent. Brrr. Ik had eigenlijk in de tuin willen werken, maar dat komt een andere keer wel. Jammer, want overal komen de bloemen en planten tevoorschijn. De natuur ontwaakt en bereidt zich voor op het voorjaar. En eens te meer bedenk ik me dat we zuinig moeten zijn op onze natuur die zo belangrijk is voor onze gezondheid...

Bron

Waarom drie eiken sneuvelen, er géén parkeergarage komt, maar we wel een grote uitdaging hebben

PvdA PvdA Ermelo 23-03-2021 14:25

Door Evelien Kars – Soms heb je vergaderingen waar je nog wat langer over nadenkt. Omdat je je verbaast over het verloop. Je net niet duidelijk hebt kunnen maken wat je bedoelt. Je nog meer vragen wilde stellen aan de … Vervolgd

Dag van de thuiswerker

PvdA PvdA Ermelo 16-03-2021 15:03

Door Anneke Knoppert – Een dag bedoeld om thuiswerkers in het zonnetje te zetten. Je vraagt je bijna af of daar wel voldoende zon voor is in deze tijd van ‘zoveel mogelijk thuiswerken’, maar goed. Alweer een jaar vergadert, overlegt, … Vervolgd

Bouwen om te wonen

PvdA PvdA Bernheze 14-03-2021 21:00

Op dit moment zijn er groepen mensen die zich gedwongen voelen uit onze dorpen te vertrekken omdat ze de huizen in onze dorpen simpelweg niet kunnen betalen. Dat is niet alleen een Bernhezer probleem. Ook in de campagne voor de verkiezingen van de Tweede Kamer horen we de partijen daarover praten. Hoewel een grootse, landelijke oplossing hard nodig is, kunnen we daar lokaal niet op wachten.

Bron

Zomers Zelfportret: Anneke

PvdA PvdA Brunssum 11-08-2020 08:01

https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-anneke/🏝Zomerse Zelfportrettenhttps://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-anneke/🏝

Zo halverwege de zomer, laten we de dagelijkse politiek even aan ons voorbijgaan en mijmeren we over hoe het kan zijn. Want die stip aan de horizon is zo lekker warm en straalt zo lekker. https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-anneke/😁 Tijd om onze fractie nog beter te leren kennen en te ontdekken wat hun guilty pleasures zijn…

Vertel eens, Anneke? Hoe gaat het met je? – Best goed, door Covid-19 soms wel wat stilletjes. Alles is afgezegd, dus wij zitten heel veel thuis. Om toch wat beweging te hebben fietsen en wandelen wij veel. Gelukkig hebben wij geen buitenlandse vakanties geboekt. Fijn in eigen land op vakantie samen met de kinderen en kleinkinderen, heerlijk genieten.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen? – Eigenlijk niet zo veel. Misschien wat minder kilo’s, maar ja dat komt door de leeftijd zullen we maar zeggen. Soms kom ik wat moeilijk uit mijn woorden als ik dat zou kunnen veranderen zou mij dat wel prettig lijken.

Is er een boek of film die een gigantische impact op je gemaakt heeft? – Films kijk ik niet, heb wel veel documentaires gezien, met name het laatste jaar over de tweede wereldoorlog. Die maken wel veel indruk op mij. Brengt mij iedere keer weer tot de verzuchting dat dit toch nooit meer moet gebeuren. Maar ja, dan kijk ik naar Syrië en dan denk ik: het gebeurt gewoon weer.

Heb je ‘guilty pleasures’? Welke? – Er wordt gezegd dat iedereen een guilty pleasure heeft, ik heb lang moeten nadenken over mijn guilty pleasure en toen dacht ik: Muts, je kunt niet zingen, maar als de radio aan staat en er komt een nummer voorbij dat ik leuk vind, zing ik keihard mee terwijl ik weet dat ik eigenlijk al snel vals zing.

Als je alleen maar 1 gerecht kon hebben voor de rest van je leven, welke zou dat zijn? – Dat vind ik moeilijk. Ben daarin toch nog wat ouderwets, zal ook de leeftijd wel zijn. Ik hou het liefst van aardappelen, groente en vlees.

Doe je gekke dansjes als niemand kijkt? – Soms dans ik met mijn kleinkinderen en dan proberen wij allerlei gekke pasjes en dan maar lachen.

#pakdiezonenstraal #singingintherain #levenismooialsdezonschijnt #niksenmag #ikbenmaarwaterzegtderegendruppel #maarjeschittertzegtdezon #endatisonzeanneke

Het bericht Zomers Zelfportret: Anneke verscheen eerst op PvdA Brunssum.

Zomers Zelfportret: Dave

PvdA PvdA Brunssum 07-08-2020 07:57

https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🏝Zomerse Zelfportrettenhttps://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🏝

Zo halverwege de zomer, laten we de dagelijkse politiek even aan ons voorbijgaan en mijmeren we over hoe het kan zijn. Want die stip aan de horizon is zo lekker warm en straalt zo lekker. https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/😁 Tijd om onze fractie nog beter te leren kennen en te ontdekken wat hun guilty pleasures zijn…

Hupsakee, Dave! Vertel eens…

Hoe gaat het met je nu? – Goed, vanaf eind maart thuis aan het werken, dat hakt er wel in. Gelukkig doet de vakantie, in het zuiden van Frankrijk goed. Andere omgeving.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen als dat zou kunnen? – Eigenlijk niks. Veranderen of aanpassen van jezelf is om anderen tevreden te stellen. Wees blij met jezelf of hoe je bent!

Is er een boek of film die een gigantische impact op je gemaakt heeft? – Film: A clockwork orange. Surrealistisch maar kijk ik nog wel 1 keer per jaar. Boek: De Renner van Tim Krabbe. Perfect omschreven en een boek waar je in wilt blijven lezen.

Heb je ‘guilty pleasures’? Welke? – Qua muziek zeker. Julio Iglesias. Zomer, Julio op de achtergrond of hard aan en (fonetisch) meebleren! https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🤣

Als je alleen maar 1 gerecht kon hebben voor de rest van je leven, welke zou dat zijn? – Chinees… Zeker weten!

Doe je gekke dansjes als niemand kijkt? – Ook als mensen kijken hoor! Waarom zou ik me schamen? https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🤣 https://brunssum.pvda.nl/nieuws/zomers-zelfportret-dave/🤣

#pakdiezonenstraal #toedeloelijst #levenismooialsdezonschijnt #laatjeverzomeren #zomerinjebol #niksenmag #fonetischgulioenzijnregenjas #toeallzegirlsilovedbefoooooore #diedeef #beermakeshimhoppy #enchinees

Het bericht Zomers Zelfportret: Dave verscheen eerst op PvdA Brunssum.

Laadangst belemmert elektrisch rijden, zorg voor meer laadpalen

PvdA PvdA Zwolle 13-07-2020 13:16

“Het wordt tijd dat we elektrisch rijden serieus gaan nemen. Tijd ook dat we stoppen met wachten op aanvragen, en actie gaan ondernemen. De gemeente Zwolle kan ‘laadangst’ bij haar burgers voorkomen, door een stadsbreed netwerk uit te rollen”, zegt PvdA-raadslid Mart oude Egbrink. “Zorg voor veel meer laadpalen in Zwolle, dan komt niemand ongewild stil te staan.” Er moeten ieder jaar minimaal 350 laadpalen in Zwolle bijkomen, wat de PvdA betreft. De gemeente zet nu in op tweehonderd laadpalen in de periode 2018 tot 2022. Maar inmiddels blijkt dat aanvragers soms wel tot een jaar moeten wachten op een laadpaal. “Koop je in die tijd al wel een elektrische auto of wacht je op die paal?”, vraagt oude Egbrink zich af. “En wat te denken van de doelstellingen die de gemeente zichzelf heeft opgelegd qua aantallen en qua klimaat, die haal je zo nooit.”

Wat de PvdA betreft moeten palen dan ook niet alleen worden geplaats daar waar de behoefte is. De gemeente dient zo snel als mogelijk te zorgen voor een stadsbreed netwerk dat toekomstbestendig is. Alleen dan kun je laadangst, bang zijn om te stil te vallen, voorkomen. En ook belangrijk, hiermee kunnen we onze klimaatdoelstellingen halen.

Zowel over het tempo van het plaatsen als over de aantallen te plaatsen laadpalen, maakt de PvdA zich zorgen. Daarom stelt oude Egbrink vragen aan het college en moedigt hij de gemeente aan om zelf regie te nemen bij het plaatsen van laadpalen.

De originele Art 45. vragen elektrisch laden.

Hieronder lees je onze vragen met de antwoorden van het college. 1. Hoeveel (publieke en semipublieke) laadpalen staat er nu in Zwolle? a. Hoe groot is de groei hierin de afgelopen jaren? Antwoord: Er zijn in Zwolle in de afgelopen jaren in totaal 147 (semi) openbare laadpalen gerealiseerd, waarvan 44 in de parkeergarages en 103 laadpalen in de openbare ruimte. Van deze 103 laadpalen zijn er 37 laadpalen gerealiseerd tot aan de start van de concessie met Allego begin 2018. De overige 66 laadpalen zijn binnen de huidige concessie met Allego gerealiseerd. In 2018 (14) en 2019 (21) zijn in totaal 35 openbare laadpalen gerealiseerd en in de 1e helft van 2020 nog eens 31. Voor de 2e helft van 2020 zijn er op dit moment ruim 40 aanvragen voor een laadpaal in procedure die we nog dit jaar verwachten te realiseren. Eind 2020 zouden we daarmee tenminste circa 180 (semi) openbare laadpalen in Zwolle hebben. Dit is exclusief laadpalen bij bijvoorbeeld bedrijfspanden, horecagelegenheden of tankstations.

2. Hoe staat het met de realisatie van de 200 laadpalen? Antwoord: Met de (verwachte) aantallen van 2020 liggen we op koers van onze ambitie. In 2018 tot en met de 1e helft van 2020 zijn, zoals hiervoor aangegeven, in totaal 66 laadpalen gerealiseerd. Hierdoor moeten er in de resterende periode nog 135 gerealiseerd worden om aan de doelstelling te voldoen. Wanneer in de tweede helft van 2020 alleen maar de huidige 40 aanvragen gerealiseerd zouden worden, moeten er in de twee jaren erna nog circa 100 gerealiseerd worden, wat neer komt op gemiddeld 50 per jaar. Dit aantal ligt lager dan de verwachte ruim 70 laadpalen die we in 2020 denken te realiseren.

3. Hoe lang duurde de afhandeling van een aanvraag gemiddeld in 2019? Antwoord: In 2019 was de doorlooptijd van een aanvraag gemiddeld genomen circa 9 maanden.

4. Wat is er gedaan om het proces te verbeteren sinds november 2019? Antwoord: Eind 2019 is er besloten extra capaciteit in te schakelen binnen de gemeente Zwolle om de aanvragen te verwerken. Halverwege het 2e kwartaal van 2020 zijn deze extra medewerkers ook daadwerkelijk gestart. Naast het wegwerken van de opgelopen achterstand wordt ook actief ingezet op het gezamenlijk met Allego optimaliseren van het aanvraagproces.

5. Welke streeftijd hanteert het college bij aanvragen? Antwoord: Het proces voor het aanvragen van een openbare laadpaal bestaat uit een aantal stappen. Binnen deze stappen is de gemeente Zwolle één van de schakels in het hele proces. Op www.openbaarladen.nl/hoe-werkt-het is het aanvraagproces in 6 overzichtelijke stappen schematisch weergegeven. Aanvullend op dit proces schrijft de gemeente Zwolle tussen stap 3 en 4 de omliggende percelen aan om de bewoners te informeren over het voorgestelde besluit en de voorgenomen locatie. Voor de bewoners is het vervolgens mogelijk om hierop een zienswijze in te dienen, waarbij gemotiveerd dient te worden aangegeven waarom men het niet eens is met de voorgestelde locatie. Wanneer er een zienswijze binnen komt kan er besloten worden op zoek te gaan naar een alternatieve locatie. Het proces van aanschrijven en mogelijkheid tot zienswijzen begint dan volledig opnieuw. Wanneer er een defintieve locatie is gevonden wordt er een verkeersbesluit gepubliceerd zoals beschreven in stap 4. Ondanks het gehanteerde uitgebreidere proces en gelet op de wettelijk vastgelegde termijnen streeft het college nog altijd naar een doorlooptijd van 26 weken.

6. Hoe lang duurt de afhandeling van een gemiddelde aanvraag inmiddels? Antwoord: De gemiddelde doorlooptijd van een aanvraag is op dit moment nog altijd circa 9 maanden. Sinds het tweede kwartaal van 2020 is er extra personele capaciteit beschikbaar. De verwachting is dat de gemiddelde doorlooptijd van de aanvraag de komende tijd merkbaar gaat afnemen als gevolg van de genomen maatregelen.

7. Bij welk aandeel van de aanvragen maken omwonenden bezwaar? a. In hoeveel van deze gevallen leidt dit tot vertraging of annulering? Antwoord: Een globale schatting is dat circa 50% van de omwonenden een zienswijze tegen een voorgenomen locatie indient. In nagenoeg alle gevallen is men het niet eens met de plaatsing van een laadpaal in hun buurt, omdat dit ten koste gaat van een parkeerplaats voor auto’s die rijden op fossiele brandstof. In nagenoeg alle gevallen leidt dit tot vertraging, omdat we als gemeente in geval van een zienswijze gaan zoeken naar een alternatieve locatie. Hierbij start ook het proces van aanschrijven en zienswijzen opnieuw.

8. Deelt het college de ambitie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om te komen tot 1,7 miljoen laadpunten in 2030? Antwoord: Het college deelt de ambitie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (kortweg: NAL) om te streven naar emissieloze mobiliteit. In zowel onze Mobiliteitsvisie 2030 als het Plan van Aanpak ‘Zwolle geeft Energie 2018 – 2022’ hebben we hiertoe speerpunten ten aanzien van duurzame en energiezuinige mobiliteit en fosfielvrij verkeer opgenomen. Uiteraard heeft ook Zwolle kennis genomen van de NAL en de daarin genoemde ambities. Voor de helderheid wordt opgemerkt dat het landelijke aantal van 1,7 miljoen laadpunten zoals opgenomen in de NAL álle laadinfra betreft, dus: 1. Snellaadpunten (onder andere bij tankstations), 2. Semi-publieke laadpunten (onder andere in parkeergarages), 3. Publieke laadpunten (in de openbare ruimte) 4. Private laadpunten (op eigen terrein) Daarbij kunnen er 2 laadpunten per laadpaal bediend worden. Het aantal benodigde laadpalen ligt daarmee ongeveer een factor 2 lager dan het aantal laadpunten. De inzet van de gemeente is voornamelijk gericht op de derde categorie, de publieke laadpunten. In de NAL is als randvoorwaarde om deze 1,7 miljoen laadpunten te realiseren een verkorting van de doorlooptijden en een strategische plaatsing van laadinfrastructuur voordat de vraag ontstaat opgenomen. Zwolle onderschrijft de wens tot een verkorting van de doorlooptijden, maar kiest daarbij wel voor haar eigen aanpak. Als gemeente hechten we veel waarde aan een helder en transparant proces, waarbij de belanghebbenden actief worden geinformeerd over de voorgenomen plaatsing van een laadpaal. Afwijkend van de in de NAL genoemde randvoorwaarde kiest Zwolle er vooralsnog voor om alleen vraaggestuurd laadpalen plaatsen. Dit betekent dat er binnen de huidige concessie met Allego alleen laadpalen in de openbare ruimte worden geplaatst wanneer hiervoor een concrete en goedgekeurde aanvraag ligt. Er worden in Zwolle weinig strategische laadpalen in de openbare ruimte geplaatst voordat de vraag ontstaat.

9. Hoeveel laadpalen denkt het college nodig te hebben in 2030? a. Hoeveel moeten er daarvoor jaarlijks worden bijgeplaatst in Zwolle Antwoord: De daadwerkelijke behoefte aan het aantal laadpalen hangt zeer sterk af van de technologische ontwikkelingen in de komende jaren en de behoefte binnen Zwolle. Zoals onder vraag 8 aangegeven plaatsen we als gemeente alleen vraaggestuurd. Het aantal aanvragen bepaalt daarmee de hoeveelheid. Als we ons zouden baseren op de NAL zouden er in Overijssel in 2020 bijna 2.400 publieke laadpunten nodig zijn, in 2025 bijna 7.700 en in 2030 bijna 27.000. Uitgaande van 2 laadpunten per laadpaal betekent dit 13.500 publieke laadpalen in Overijssel. Aangenomen dat het aandeel van Zwolle ongeveer 10% is van heel Overijssel, dan betekent dit circa 1.350 laadpalen in Zwolle in 2030, wat neer komt op het plaatsen van gemiddeld 135 laadpalen per jaar.

10. Deelt het college de opvatting dat er meer nodig is dan waar tot nu toe met 200 palen op wordt ingezet? a. Zo ja, hoe wil het college daar invulling aan gaan geven? Antwoord: Eind 2020 verwachten we tenminste circa 180 (semi) openbare laadpalen in Zwolle te hebben. Aangevuld met de circa 100 extra laadpalen vanuit de ambitie komt het aantal laadpalen in Zwolle daarmee op tenminste 280. Doordat we als gemeente vraaggestuurd plaatsen is het college van mening dat we blijven voorzien in de behoefte.

11. Is het college het met de PvdA eens dat er meer gemeentelijke regie gevoerd moet worden in het plaatsen van laadpalen? a. Zo nee, waarom niet? Antwoord: Op dit moment wordt vanuit de gemeente al regie gevoerd op het plaatsen van laadpalen. Als gemeente hebben we locaties vastgesteld voor het plaatsen van laadpalen. Wanneer er door een bewoner een laadpaal wordt aangevraagd, wordt door Allego op basis van een kaart 1 met door de gemeente Zwolle vastgestelde locaties een geschikte locatie bepaald voor het plaatsen van de laadpaal binnen 200 meter van het adres van de aanvrager. Vervolgens wordt op verzoek van Allego door de netbeheerder bekeken of de beoogde locatie in de buurt van het stroomnet is waar de laadpaal op kan worden aangesloten. Na deze kabelcheck doet Allego een plaatsingsvoorstel voor de laadpaal aan de gemeente Zwolle. Als gemeente moeten wij instemmen met de beoogde locatie, waarna Allego contact opneemt met de aanvrager over de beoogde locatie en worden de direct omwonenden door de gemeente aangeschreven over de voorgestelde locatie. Met dit proces en de uitgangspunten willen we niet alleen regie voeren, maar ook transparant zijn richting de betrokkenen en daarnaast waarborgen dat de laadpaal niet alleen een pivédoel maar ook een algemeen doel dient. Tot slot willen we hiermee zorgen voor een dekkend en steeds fijnmaziger netwerk van laadpalen, zowel in de wijken als stadsbreed.

12. Is het college het met de PvdA eens dat niet alleen op behoefte geplaatst moet worden, maar dat de toekomst van elektrisch rijden vraagt om het proactief realiseren van een dekkend netwerk? a. Zo nee, waarom niet?  Antwoord: Binnen de gemeente Zwolle is er bewust voor gekozen om alleen vraaggestuurd laadpalen te plaatsen. Deze keuze is zowel financieel als beleidsmatig ingegeven. Voor het vraaggestuurd plaatsen van laadpalen hoeft de gemeente geen bijdrage te betalen. De concessiehouder (Allego) betaalt het plaatsen van de paal en verdient dit weer terug met de verkoop van de geleverde stroom. Wanneer er strategisch laadpalen geplaatst worden, is het maar de vraag of deze paal gebruikt wordt. Om deze onredabele kosten af te dekken moet de gemeente ruim € 1.000,- per strategische laadpaal bijdragen. Ook vanuit beleidsmatig oogpunt is er nog geen aanleiding om extra laadpalen te plaatsen zolang er nog vraaggestuurd geplaatst kan worden. De aanwezigheid van een (strategische) laadpaal is voor de meeste mensen geen aanleiding om te kiezen voor een elektrische auto. Deze keuze wordt nog altijd ingegeven vanuit financieel, of principieel oogpunt. Tot slot is het ook maar de vraag of het realiseren van een strategische laadpaal juridisch haalbaar is. Om een laadpaal vrij te houden voor elektrische auto’s moet de parkeerplaats hiertoe aangewezen worden en mogen auto’s op fossiele brandstoffen hier niet meer parkeren. Dit ligt nu al vaak erg gevoelig binnen een wijk wanneer er een concrete aanvraag ligt, maar voor een strategische laadpaal kan dit nog gevoeliger liggen, omdat het kan betekenen dat deze (vrijwel) nooit gebruikt wordt.

13. Is het college bereid de raad bij de aanstaande begrotingsbehandeling een voorstel voor te leggen waarmee op Zwols niveau voldaan wordt aan de ambitie uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur? Antwoord: Zoals aangegeven bij het antwoord onder vraag 10 en 12 is het college van mening dat we als gemeente met de aanpak van vraaggestuurd plaatsen van laadpalen op dit moment kosteneffectief voorzien in de behoefte aan openbare laadinfrastructuur. Daarnaast hebben we ons als gemeente aangemeld voor de GO-RAL. Dit is een samenwerkingsverband waarbij de provincies Gelderland en Overijssel in overleg met gemeenten en netbeheerders aan een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur werken, onder de agenda van het overkoepelende Klimaatakkoord en de hieruit voortgekomen Nationale Agenda Laadinfrastructuur (kortweg: NAL). Deze samenwerking moet zich uiteindelijk vertalen in een integrale gemeentelijke visie op laadinfrastructuur. Het streven van de provincies is dat deze Regionale aanpak laadinfrastructuur eind 2020, of begin 2021 gereed is. Deze aanpak vormt vervolgens de basis voor de gemeentelijke visie en het plaatsingsbeleid. Gelet op voorgaande wil het college de huidige, voornamelijk vraaggestuurde aanpak, blijven continueren en in afwachting van de Regionale aanpak niet nu (al dan niet tijdelijk) een andere strategie gaan toepassen.

Het bericht Laadangst belemmert elektrisch rijden, zorg voor meer laadpalen verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Arie de Zwart: “ik mis het contact met de werkvloer”

PvdA PvdA Meierijstad 25-05-2020 13:13

Nog steeds zijn het geen normale tijden: het corona-virus veroorzaakt tot op de dag van vandaag forse schade en hoewel zo langzamerhand wel ietwat duidelijker wordt wat je moet doen en laten om besmetting te voorkomen, lijkt genezing en vaccinatie nog ver weg. De politiek is drukker met het beperken van de schade dan met

Het bericht Arie de Zwart: “ik mis het contact met de werkvloer” verscheen eerst op PvdA Meierijstad.

Arie de Zwart: “ik mis het contact met de werkvloer”

PvdA PvdA Meierijstad 25-05-2020 13:13

Nog steeds zijn het geen normale tijden: het corona-virus veroorzaakt tot op de dag van vandaag forse schade en hoewel zo langzamerhand wel ietwat duidelijker wordt wat je moet doen en laten om besmetting te voorkomen, lijkt genezing en vaccinatie nog ver weg. De politiek is drukker met het beperken van de schade dan met

Het bericht Arie de Zwart: “ik mis het contact met de werkvloer” verscheen eerst op PvdA Meierijstad.

Pokeren met de ziekenhuiszorg in de Achterhoek

PvdA PvdA Doetinchem 09-05-2020 15:44

Op dit moment staat de ziekenhuiszorg in de hele Achterhoek op het spel. We maken ons daar als PvdA Doetinchem ernstige zorgen over. Vanaf het begin van het jaar is er felle discussie over het verplaatsen van afdelingen van het SKB naar Doetinchem. Recent werd er vanuit Winterswijk zelfs gevraagd om het ontbinden van de fusie. Door de manier waarop de discussie nu wordt gevoerd, dreigen er negatieve gevolgen voor de hele Achterhoek. Wat ons betreft blijven deze risico’s onderbelicht.

Zowel Winterswijk als Doetinchem zijn op zichzelf te klein om een eigen ziekenhuis te hebben. Als beide ziekenhuizen samenwerken en bepaalde specialismen spreiden, voldoen we nog maar net aan de normen die zorgverzekeraars stellen voor de aantallen ingrepen. Een van de redenen om te fuseren was dan ook om minder zorg weg te laten lekken naar bijv. het Rijnstate. We hebben het hierbij dan niet alleen over efficiency en kosten maar ook over de kwaliteit van zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan complicaties bij bevallingen. Beval je liever in een ziekenhuis waar maar twee stuitbevallingen per jaar uitgevoerd worden of heb je liever een ervaren specialist aan je bed die er bijna wekelijks mee te maken heeft? Wij weten het wel.

Door de fusie tussen de ziekenhuizen is het mogelijk om in de toekomst kwalitatief goede zorg in de Achterhoek te blijven aanbieden. Het betekent dat bepaalde taken in Doetinchem zullen worden uitgevoerd en andere in Winterswijk. Het betekent dat we getalenteerde specialisten kunnen aantrekken en behouden. Het voorkomt dat Doetinchem en Winterswijk veredelde prikposten worden.

Door de crisis bij Santiz en de roep vanuit Winterswijk om te defuseren staat alles op losse schroeven. Dat betekent dat het niet langer alleen gaat om het verplaatsen van afdelingen, maar om de vraag of er wel hoogwaardige, duurzame en nabije ziekenhuiszorg in de Achterhoek mogelijk blijft. Dat is een pokerspel met erg hoge inzet. Ondertussen hebben de partijen zich zo ingegraven dat een constructief gesprek niet meer mogelijk lijkt.

We zijn dan ook blij met de brief die de Burgemeesters in de Achterhoek aan de Minister hebben gestuurd. Hierdoor komt er een verkenner die met alle partijen in gesprek zal gaan. Dit traject is echter alleen zinvol als we ons aan het advies committeren. We willen daarom dan ook diezelfde Burgemeesters en alle (politieke) partijen met klem oproepen de uitslag van het rapport van de Minister te respecteren, ongeacht te uitkomst.

Want alleen zo kan iedereen in de Achterhoek nog zeker zijn van goede zorg!

Fractie PvdA Doetinchem

Steven Kroon, Marianne Kock, Ercan Kocyigit, Govert-Jan Pontier en Maarten op de Weegh

Het bericht Pokeren met de ziekenhuiszorg in de Achterhoek verscheen eerst op PvdA Doetinchem.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.