Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

61 documenten

Sugarcity: mooie impuls voor werkgelegenheid en recreatie

VVD VVD Haarlemmermeer 19-09-2020 07:00

Op donderdag 17 september 2020 besprak de gemeenteraad Haarlemmermeer de voortgangsrapportage van het ontwikkelgebied van het oude Suikerfabriekterrein, met onder meer SugarCity en Amsterdam the Style Outlets. Met de opening van het eerste outletcentrum van de randstad was het een mooi moment om terug te kijken, maar ook vooruit. Ons raadslid Mark Achterbergh-Copier is, als echte Zwanenburger-Halfwegger, positief, maar ook op punten kritisch: “Het gehele project is goed nieuws voor onze lokale inwoners, maar parkeren is wel een aandachtspunt”.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/40735/sugarcity-mooie-impuls-voor-werkgelegenheid-en-recreatie

Het Outletcentrum is nu in volle ontwikkeling en dat brengt een hoop werkzaamheden met zich mee. Op dit moment wordt bij de ‘nieuwe brug’ (Weerenbrug) de westerlijke ontsluiting aangelegd om de verkeerscirculatie rondom het outletcentrum goed te laten verlopen. “Donderdag reed ik er nog langs en de werkzaamheden gaan nu heel hard. Als er niks geks gebeurt, zijn ze ruim op tijd klaar voor de grande opening van 26 november”, aldus Achterbergh-Copier. Toch zijn er wel zorgen over het parkeren. “Vanuit de bewoners zijn er nog wel zorgen over het parkeren op onder meer de Zwanenburgerdijk, de Oranjebuurt en de Dubbele buurt. Ik heb deze zorgen onder meer van de dorpsraad gehoord, maar ook van bewoners die ik persoonlijk heb gesproken.” Achterbergh-Copier vroeg aan de wethouder van het project, Marja Ruigrok, of er een plan B klaar ligt mochten er nadere regels nodig zijn om parkeerdruk in de wijken te verminderen. “We hebben als raad van de wethouder de toezegging gekregen dat er goed gemonitord wordt. Mocht het nodig zijn, dan ligt er inderdaad een plan B gereed, onder meer blauwe zones. Dat wordt echter pas ingezet, als het daadwerkelijk nodig is. Het is fijn om te horen dat het college hier scherp op is én blijft”.

 

Niet alleen het parkeren is nog een punt van aandacht. Ook de verkeersveiligheid rondom de nieuwe N200 is nog geen gelopen race. “De snelheidsremmende bocht van de nieuwe Boezembruggen in combinatie met de verlaagde maximum snelheid zou voor een veiligere situatie moeten zorgen. Het tegendeel is waar. De Formule 1 is niet naar Zandvoort gehaald, maar naar Halfweg!” Daarbij vroeg Achterbergh-Copier of er nog verkeersremmende maatregelen worden genomen en waar de flitspalen bij de Oranje Nassaustraat zijn gebleven en of die nog terugkomen? De wethouder heeft toegezegd dat de flitspalen bij de Oranje Nassaustraat terugkomen en dat er wordt onderzocht of er bij SugarCity ter hoogte van het station een oversteekplaats kan komen, mits het verkeersveilig kan. Wethouder Ruigrok benadrukte dat er goed gekeken wordt naar de veiligheid rondom de N200. Achterbergh-Copier vroeg de wethouder ook om uitleg waarom de voetgangerstunnel onder de N200 door, niet mocht van Rijkswaterstaat. “Dat kan niet door de kabels en de leidingen in de grond”, aldus wethouder Ruigrok. Ook de komst van een nieuwe logistiek complex aan de Weerenweg gaat meer verkeer veroorzaken rondom de Zwanenburgerdijk en industriegebied De Weeren. Op de vraag of hier rekening mee wordt gehouden en wat dit betekent voor de verkeersknip op de Zwanenburgerdijk, gaf de wethouder aan dat de knip er komt om te zorgen voor minder verkeer op de Zwanenburgerdijk. Het vrachtverkeer gaat via de Weerenweg, de ‘nieuwe brug’ over. 

 

Dan is er ook nog de snelfietsroute F200 van Haarlem, door Halfweg, naar Amsterdam. Tijdens de uitvoering van de F200 zijn de uitvoerders erachter gekomen dat een deel van het project, onder meer voor SugarCity, technisch gezien helemaal niet kan.  “Dit kan toch niet waar zijn? Zoals het er nu bij ligt, is het niet alleen treurig maar ook nog eens gevaarlijk. Wat ons betreft wordt daar gewoon een veilig fietspad neergelegd.” Daarop kregen we de toezegging van wethouder Ruigrok dat in kwartaal 2 van 2021 meer bekend is. 

 

Tot slot haalde Achterbergh-Copier het juridische conflict aan dat rondom de schade aan het oude raadhuis in Halfweg speelt. “Stichting Historisch Halfweg wacht nu al ruim 2 jaar op hun spullen die nog steeds in het afgekeurde deel staan uitgestalt. Wordt het het nu niet eens tijd dat in ieder geval die mensen hun spullen kunnen delven?” Helaas had de wethouder Ruigrok slecht nieuws: “Ik kan het niet mooier maken dan het is. Er is nog steeds geen uitzicht op het geschil”. De toezegging is wel gedaan, zodra er meer bekend is, dat de raad meteen op de hoogte wordt gesteld. 

 

Achterbergh-Copier kan zelf niet wachten tot het Outletcentrum open gaat: “Ondanks dat we op punten kritisch zijn, vindt VVD Haarlemmermeer dit project een fantastische aanvulling voor onze gemeente. Het gehele project is goed nieuws voor onze lokale inwoners. Met meer dan 600 nieuwe lokale banen om de hoek, 100 winkels op loop- en fietsafstand, in 1 mooi outletcentrum. En daarbij de toezegging van de ontwikkelaars dat er nauw samengewerkt gaat worden met onze lokale ondernemers. Dat is natuurlijk goed nieuws! Nu dus bouwen en dan straks: shoppen, shoppen, shoppen.”

 

De VVD blijft inzetten op aanpak verrommeling brengparkjes.

VVD VVD Haarlemmermeer 30-07-2020 05:12

Mark Achterbergh is al enige tijd geleden begonnen met de strijd tegen de verrommeling rond de brengparkjes. Hij heeft hierover uitgebreid geschreven op deze website. Naar aanleiding van zijn verhaal, heeft Meerradio de VVD uitgenodigd voor een gesprek. Aangezien Mark Achterberg met vakantie is, is Beryl van Straten in de studio van Meerradio aangeschoven. Luister hieronder het fragment terug of lees het korte verslag.

Lees hier het artikel naar aanleiding waarvan dit interview heeft plaatsgevonden.

Zet cookies aan om de video te tonen.

GroenLinks wil geschiktere locatie IKC Halfweg | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 29-05-2020 00:00

Behoud het dorpspark en doe recht aan de inwoners. Die oproep deed GroenLinks toen duidelijk werd dat de gemeente bakzeil heeft gehaald met de plannen rondom het Integraal Kind Centrum in Halfweg.

Het Integraal Kind centrum (IKC) was tot nu gepland op het park dat aan het Margrietplantsoen in Halfweg ligt. Maar omwonenden vreesden voor onder meer veel parkeeroverlast en procedeerden daarom door tot aan de Raad van State. Daar hebben ze recent ook gelijk gekregen. Hoe nu verder?

Eerst even terug: wat was er ook alweer aan de hand? Op 21 april 2015 heeft de toenmalige gemeenteraad Haarlemmerliede & Spaarnwoude de Gebiedsvisie Ontwikkeling Dorpskern Halfweg vastgesteld. Een jaar later, op 31 mei, heeft deze raad het mooie Margrietplantsoen aangewezen als locatie om het nieuwe Integraal Kind Centrum (IKC) te vestigen. Voor de duidelijkheid: het geldende bestemmingsplan voor dit gebied luidde: “GROENVOORZIENINGEN”.

Het is goed om te benadrukken: toen deze beslissing genomen werd, was van een fusie met Haarlemmermeer nog geen sprake. Het was destijds dan ook volstrekt logisch dat een kern in een zelfstandige gemeente het onderwijs op orde moest hebben.

Maar hoe anders is het nu? Niet alleen is er nu een fusie achter de rug, ook heeft de Raad van State een duidelijke uitspraak gedaan op bezwaren van omwonenden. Toch zegt wethouder Steffens deze week in de pers: ‘Dit betekent minstens een paar jaar vertraging. Steffens wil zo snel mogelijk met de schoolbesturen om de tafel om te spreken over een alternatief plan.’

GroenLinks heeft de wethouder in de raadsvergadering van 28 mei 2020 gevraagd het door haar voorgestelde alternatief plan zo ruim mogelijk op te vatten. Zwanenburg en Halfweg zijn al sinds het ontstaan feitelijk één dorp. In de huidige situatie vallen ze ook onder dezelfde gemeente: Haarlemmermeer.

De fractie van GroenLinks ziet daarom nu een mogelijkheid - op basis van voortschrijdend inzicht - om de locatie van het IKC nog eens zorgvuldig onder de loep te nemen en daarbij ook locaties in Zwanenburg te betrekken. GroenLinks ziet graag dat - op basis van de actuele ontwikkelingen – de wethouder een nader onderzoek doet naar een meer geschiktere locatie voor dit IKC en daarbij naar het héle dubbeldorp kijkt, zodat het kleine(re) Halfweg ontlast wordt. Voordeel is dan dat aan bezwaren van bewoners recht wordt gedaan en een belangrijk dorpspark behouden kan blijven.

Wethouder Steffens heeft nu toegezegd ook andere, wellicht beter geschikte, locaties te bestuderen en te betrekken in een nieuw te ontwikkelen alternatief plan voor dit IKC. Hoe dat afloopt, daarvoor houden we natuurlijk de komende tijd stevig de vinger aan de pols.

 

/r/d0b3b6512f0fca2494c246c7d7fd52c2?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGroenLinks+wil+geschiktere+locatie+IKC+Integraal+Kind+Centrum+Halfweg&id=c0581d56c74f3d64efe98682d3302b1d891198d2
/r/d0b3b6512f0fca2494c246c7d7fd52c2?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGroenLinks+wil+geschiktere+locatie+IKC+Integraal+Kind+Centrum+Halfweg&id=c0581d56c74f3d64efe98682d3302b1d891198d2

GroenLinks: ‘College Haarlemmermeer is de weg kwijt’ | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 29-05-2020 00:00

Heel de wereld kijkt momenteel hoe anders om te gaan met mobiliteit. Heel de wereld, behalve Haarlemmermeer. Daar gaat het weer maar om drie dingen: asfalt, asfalt en asfalt. Wanneer durft iemand die doodlopende weg eens te verlaten?

Het Cruquiusmuseum is een icoon in de polder. Symbool voor de Nederlandse strijd tegen het water. Vermaard in de hele wereld, tot in Madurodam aan toe. Maar voor de verbouwing ervan, zodat het museum weer tot zijn recht kan komen, kan de gemeente Haarlemmermeer even geen geld vinden. Zuinige tijden, weet u wel, crisis en zo. Van sommige collegepartijen mag er geen stuiver bij.

Nog diezelfde avond stemt de gemeenteraad over een ander plan. Een asfaltplan. Er is de afgelopen jaren al miljoenen aan asfalt uitgegeven, en miljoenen in potjes gestopt, bedoeld om nieuw asfalt mogelijk te maken. Maar nog is het niet genoeg. Of de raad nog maar eens 5 miljoen wil vrijspelen?

Wat de gemeente er precies voor terugkrijgt? Het bijbehorende stuk is aan alle kanten onduidelijk. Maar de meerderheid van de raad tekent gewoon bij het kruisje. Alsof het om een soort wetmatigheid gaat, dat er zoveel miljoenen die kant op moeten.

En denk niet dat het om bestaande wegen gaat. Die kampen immers aan zóveel kanten met achterstallig onderhoud, dat er al jaren wordt geprobeerd de achterstand in te halen. Maar tot nu toe tevergeefs. De gemeente is zo druk met nieuwe asfaltplannen dat het vergeet oog te hebben voor het bestaande.

Voor wie het van een afstandje beschouwt, grenst het aan het onbegrijpelijke. In steeds meer steden in Europa krijgen juist de fiets en het openbaar vervoer ruim baan, nu in de coronatijd, maar ook voor daarna. Daarmee gaat de leefbaarheid erop vooruit, net als de veiligheid, bijvoorbeeld voor kinderen. En de klimaatcrisis is natuurlijk ook niet zomaar verdwenen, nu de coronacrisis de aandacht opeist.

‘Haarlemmermeer blijft investeren, juist nu’, jubelt het college in een persbericht. En waarin? In wegen, is het eerste wat genoemd wordt. En helemaal achteraan, ook nog, o ja: in mensen. Maar hoezo zo trots zijn op dat ‘investeren’, als je bijvoorbeeld voor de Cruquius, je basis, je oorsprong, al geen geld meer over hebt? Om nog maar af te wachten wat het betekent voor de mensen die nu onder de coronacrisis leiden. Hoezo die trots als alles moet wijken voor meer asfalt?

Waarom toch dat ouderwetse, bijna halsstarrige asfaltdenken? En dat tegen elke prijs?  Alsof er geen coronacrisis is, geen crisis in de luchtvaart, geen klimaatcrisis of geen stikstofcrisis. Alsof we hier niet in het gebied wonen met nu al de slechtste luchtkwaliteit van heel Europa, wat de gezondheid van duizenden inwoners bedreigt. Broem broem moet blijkbaar altijd doorgaan.

Volgens ons is het laat, maar niet té laat, om dit te veranderen. Laten we eens de gezondheid van de inwoners voorop gaan stellen. En ja, ook hun financiële gezondheid. Laten we eens kijken naar sociale gelijkheid, naar de tijdgeest, laten we kijken hoe het anders kan, duurzamer, beter, groener. Met het welzijn van de eigen inwoners centraal.

Daar hoeft toch niet elke inwoner van Haarlemmermeer duizenden euro’s aan mee te betalen, terwijl we er ook al de hinder van ondervinden? Er is al veel te veel uitgegeven aan doodlopende wegen.

 

/r/a4447b1d603a92a6aa1d896ffc7e8d50?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fgroenlinks-%25E2%2580%2598college-haarlemmermeer-de-weg-kwijt%25E2%2580%2599&id=9fbe48c42386e1ef3eef749f846e5ebd733314b9

Jarenlang klagen inwoners van Haarlemmermeer over de slechte staat van wegen en vooral fietspaden. Op de foto de Machineweg in Halfweg.

/r/a4447b1d603a92a6aa1d896ffc7e8d50?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fgroenlinks-%25E2%2580%2598college-haarlemmermeer-de-weg-kwijt%25E2%2580%2599&id=9fbe48c42386e1ef3eef749f846e5ebd733314b9

Jarenlang klagen inwoners van Haarlemmermeer over de slechte staat van wegen en vooral fietspaden. Op de foto de Machineweg in Halfweg.

Fietsen in de polder? | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 15-04-2020 00:00

In tijden van corona, en zeker met het heerlijke voorjaarsweer van de afgelopen periode, gaan Haarlemmermeerders misschien nog wel vaker dan anders een frisse neus halen op de fiets. Tijdens die tochtjes stuitten wij op een aantal afgesloten fietspaden.

Wie uit Hoofddorp richting Vijfhuizen fietst over de Geniedijk kan vlak voor de fietsbrug over de N205 aan de rechterkant de dijk af en komt dan in het recreatiegebied Plesmanhoek op het J.D. Collins III pad. Dit pad loopt langs de N205, maar het pad is helaas afgesloten door een hek met een bord: Let op! Chemisch afval, verboden toegang.

Op 4 november 2019 is er inderdaad melding gedaan van een gedumpte container met ‘mogelijk chemisch afval’. Enkele weken daarvoor, op 19 oktober 2019, waren op dezelfde locatie ook meerdere vaten aangetroffen.

Het is niet bekend of er inderdaad chemisch afval is gevonden, wat voor soort afval het was, en wat er verder is gebeurd na de melding. Wie een ‘melding openbare ruimte’ doet via de website van de gemeente, zou die melding moeten kunnen volgen op een kaart. Die kaart is jammer genoeg niet beschikbaar, zonder dat duidelijk is waarom en wanneer we die weer wel kunnen bekijken.

De melding is in elk geval al ruim een half jaar geleden, zou het fietspad niet weer opengesteld mogen worden?

Er is nog een fietspad afgesloten, namelijk het Langepad, dat door de IJtocht langs de N205 loopt. Ter hoogte van Beinsdorp staan in beide richtingen hekken waar het fietspad de Venneperweg kruist. Die hekken zijn gelukkig passeerbaar, want als je het fietspad aan de noord- of zuidkant ingaat is niet aangegeven dat het verderop afgesloten is.

Volgens een informatiebord op die hekken is het fietspad afgesloten omdat er meldingen waren dat het onveilig was. Het klopt dat het kronkelende pad het aanzien heeft van een slechts gedeeltelijk verhard natuurpad. Wat GroenLinks betreft is het niet nodig om het pad glad te asfalteren, een bord met de melding dat het een natuurpad betreft waar fietsen op eigen risico toegestaan is zou kunnen volstaan.

Hoe dan ook is ook dit fietspad al langere tijd afgesloten. Dat fietsen geen hoge prioriteit heeft voor Haarlemmermeers beleid weten we wel, maar waarom worden fietspaden die om de een of andere reden afgesloten moeten worden na afhandeling van het probleem niet weer opengesteld? We hebben hierover vragen gesteld aan het college en hopen er binnenkort weer lekker op uit te kunnen gaan!

Er is nog een fietspad afgesloten, namelijk het Langepad, dat door de IJtocht langs de N205 loopt. Ter hoogte van Beinsdorp staan in beide richtingen hekken waar het fietspad de Venneperweg kruist. Die hekken zijn gelukkig passeerbaar, want als je het fietspad aan de noord- of zuidkant ingaat is niet aangegeven dat het verderop afgesloten is.

Volgens een informatiebord op die hekken is het fietspad afgesloten omdat er meldingen waren dat het onveilig was. Het klopt dat het kronkelende pad het aanzien heeft van een slechts gedeeltelijk verhard natuurpad. Wat GroenLinks betreft is het niet nodig om het pad glad te asfalteren, een bord met de melding dat het een natuurpad betreft waar fietsen op eigen risico toegestaan is zou kunnen volstaan.

Hoe dan ook is ook dit fietspad al langere tijd afgesloten. Dat fietsen geen hoge prioriteit heeft voor Haarlemmermeers beleid weten we wel, maar waarom worden fietspaden die om de een of andere reden afgesloten moeten worden na afhandeling van het probleem niet weer opengesteld? We hebben hierover vragen gesteld aan het college en hopen er binnenkort weer lekker op uit te kunnen gaan!

Wijnand Uitman overleden

PvdA PvdA Haarlemmermeer 26-03-2020 09:08

Afgelopen week ontvingen wij het bericht dat Wijnand Uitman overleden is.

Wijnand was jarenlang inwoner van Haarlemmermeer en daarmee lid van de afdeling, een zeer actief lid was Wijnand. Er was geen bijeenkomst of vergadering die hij oversloeg. Overal liet hij zijn mening horen en kwam hij op voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. Wijnand was ook actief in campagnetijden, zowel landelijk als lokaal met de gemeenteraadsverkiezingen, geen lantaarnpaal in Badhoevedorp werd overgeslagen met het ophangen van de borden aldaar. Binnen de afdeling is er heel wat afgeboomd met en door Wijnand over het groen in Haarlemmermeer en Badhoevedorp in het bijzonder.

Wijnand was ook actief in het ombudsteam Haarlemmermeer, hieronder een blog van Marien Abspoel hierover. ( www.paradijsvogelbosje.nl/blog )

https://haarlemmermeer.pvda.nl/nieuws/wijnand-uitman-overleden/

Deze week ontving ik het verdrietige bericht dat mijn vriend Wijnand Uitman is overleden. Ik heb hem leren kennen in het Ombudsteam waarin we samen actief waren toen ik nog in de Haarlemmermeer woonde. En ook spraken we elkaar vaak over het beheer en behoud van bomen in de Haarlemmermeer.

Wijnand was een hovenier in hart en nieren, en ook een zeer sociaal bewogen en geëngageerd mens. Met zijn gedrongen voorkomen en robuuste baard en markante hese stem was hij zowel fysiek als sociaal zeer aanwezig in bijeenkomsten zoals van de plaatselijke PvdA afdeling.

Toen wij begonnen aan ons project in Oosterwold, heeft hij ons zijn kleine kraantje en electrische kruiwagen geleend. Ook later kwam hij af en toe langs om te zien hoe het project zich ontwikkelde.

Toen hij afscheid nam van zijn hoveniersbedrijf, is hij verhuisd naar een mooie woonboot aan de overkant van de Ringvaart, waar het grondgebied dus onder Amsterdam valt. Daar werd ik een paar keer hartelijk ontvangen door Wijnand en zijn vrouw Machtelt. Wijnand vertelde hoe hij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in zijn hoveniersbedrijf opnam, en met veel energie begeleidde om goed en efficiënt te werken en die medewerkers ook verder te helpen.

Ik vond een foto van hem in een archief van het plaatselijke gemeenteblaadje InforMeer.

Ik wist dat Wijnand ziek was. Triest dat hij in deze periode met Corona perikelen het leven laat. Het is maar de vraag of een bijeenkomst voor de plechtigheid tot de mogelijkheden behoort.

Deze week heb ik veel uurtjes doorgebracht om bomen te planten in de bosstrook naast onze wijk. Daarbij moet ik geregeld aan Wijnand denken. Één van de laatste jonge Lindebomen plant ik graag ter nagedachtenis aan Wijnand op een mooie plek in het bos. Opdat die boom moge uitgroeien tot een prachtig exemplaar. Als de avondzon tijdens het planten door de bomen schijnt, sta ik even stil bij dit kleine ritueel.

Zo hoop ik Machtelt en familie in deze Corona-periode toch een hart onder de riem te steken. Sterkte gewenst.

Het bericht Wijnand Uitman overleden verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

ombuigingsvoorstellen

PvdA PvdA Haarlemmermeer 15-03-2020 14:26

Donderdag 12 maart is er een raadsvergadering geweest waarin werd gekeken naar wat voor ombuigingen we financieel zouden kunnen doen zodat het meerjarenbeeld vanaf 2022 weer positief en toekomstbestendig is. Bij de voorjaarsnota in juni 2020 zal hier verder over gesproken worden.

Fractievoorzitter PvdA Dicky Kerkhoff heeft de volgende woorden uitgesproken:

Voorzitter,

Wanneer krijgt Hoofddorp haar nieuwe gemeentehuis.

Vanavond gaan we het hebben over ombuigingen, of te wel gewoon waar kunnen we op bezuinigen. In de nabije toekomst duikt zeer waarschijnlijk een negatief scenario op, een structureel tekort vanaf 2021. En dan ook nog voor een groot gedeelte veroorzaakt door factoren van buiten af.

Hoe kunnen we een solide financieel beleid houden. Hoe kunnen we onze eigen tegenslagen opvangen. En ja hoe kunnen we dat gaan ombuigen.

Ik kom zo terug op mijn vraag wanneer Hoofddorp haar nieuwe gemeentehuis krijgt.

De insteek om de bedrijfsvoering efficiënter te laten gaan werken is prima. Dat houdt je scherp.

Ook de insteek om te kijken naar andere vormen van dienstverlening is van deze tijd. Daar zal zeker wat gehaald kunnen worden. Het is goed om dit verder uit te werken.

De PvdA wil wel onder de aandacht brengen dat voor digibeten een laagdrempelige digitale dienstverlening noodzakelijk is.

Toegankelijkheid digitaal maar ook fysiek toegankelijk om een servicebalie te kunnen bezoeken en daar je woordje te kunnen doen, blijven in onze optiek een basisvoorziening.

Het derde hoofdonderwerp is de gemeentelijke huisvesting. Hier duikt mijn vraag op.

In 2017 is door de toenmalige gemeenteraad besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. En dat het wordt meegenomen in de ontwikkelingen hier in het centrum van Hoofddorp. Oa renovatie en een nieuw werkgebouw voor de ambtenaren. Deze plannen kosten veel geld. En hebben we dat er nog wel voor over? De stoute schoenen zijn aangetrokken. Kunnen we niet beter alles slopen en nieuw bouwen en gewoon alles weer in 1 eigen pand huisvesten? Nog dit voorjaar gaan we het daarover hebben. Kom maar met voorstellen mbt de verschillende mogelijkheden.

De PvdA vindt belangrijk dat de cultuur historie bewaard blijft zoals aan een plein, verbinding met het centrum, en dat elementen uit de huidige bouw bewaard blijven. Een gemeentehuis, sober, doelmatig, maar ook passend bij deze jonge gemeente.

Ja, we willen dit voorjaar de knoop doorhakken. Ja, we willen niet blijven hangen in nieuwe eindeloze versies.

En ja soms kosten bepaalde keuzes geld, maar geld is niet zaligmakend.

Dus wanneer krijgt Haarlemmermeer haar nieuwe gemeentehuis?

Het bericht ombuigingsvoorstellen verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Terugblik 2019

VVD VVD Haarlemmermeer 23-01-2020 02:14

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/38058/terugblik-2019

© VVD Haarlemmermeer

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} span.apple-converted-space {mso-style-name:apple-converted-space; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:143590068; mso-list-template-ids:-1364273730;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1 {mso-list-id:374545806; mso-list-template-ids:-341830880;} @list l1:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l1:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l1:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2 {mso-list-id:557403530; mso-list-template-ids:-714338726;} @list l2:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l2:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l2:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l3 {mso-list-id:887227572; mso-list-template-ids:1207072904;} @list l3:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l3:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l3:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l3:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l3:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l3:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l3:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l3:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l3:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l4 {mso-list-id:1068109163; mso-list-template-ids:-566564290;} @list l4:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l4:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l4:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l4:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l4:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l4:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l4:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l4:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l4:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l5 {mso-list-id:1282495730; mso-list-template-ids:383304948;} @list l5:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l5:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l5:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l5:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l5:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l5:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l5:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l5:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l5:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l6 {mso-list-id:1327173646; mso-list-template-ids:522070296;} @list l6:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l6:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l6:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l6:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l6:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l6:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l6:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l6:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l6:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l7 {mso-list-id:1918977484; mso-list-template-ids:-679863946;} @list l7:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l7:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l7:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l7:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l7:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l7:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l7:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l7:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l7:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l8 {mso-list-id:2146309967; mso-list-template-ids:-598323936;} @list l8:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l8:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l8:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l8:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l8:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l8:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l8:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l8:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l8:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} -->

Wonen

Voorrang statushouders geschrapt;

Nieuw beleidskader vastgesteld: 50% nieuw te bouwen woningen moeten betaalbare (goedkoop en middelduur) huur of koopwoningen zijn;

Nog meer aandacht voor eigen inwoners door onder andere meer sociale huurwoningen toe te wijzen aan inwoners met een binding met de kern;

Onze motie om flexwonen(tijdelijke woonoplossingen) mogelijk te maken werd aangenomen;

Meer aandacht voor wonen met zorg;

Minder regels, meer ruimte door bijvoorbeeld splitsing van een woning makkelijker te maken.

Onderwerp stikstof en PAS op de agenda voor eerste kwartaal 2020 gezet, waarbij college moet aangeven welke gevolgen het voor onze gemeente heeft en welke keuzes wij als raad kunnen/moeten maken.

Openbare ruimte

Circa 18 miljoen aan investeringen voor onder andere de straten en het groen in de verschillende kernen van onze gemeente;

Toezegging verkregen van het college dat gewerkt gaat worden aan de mogelijkheid om scanners in brengparkjes aan te brengen en de data die daarmee verkregen wordt, toegankelijk te maken voor inwoners zodat zichtbaar is welke brengparkjes eventueel vol zijn en welke niet;

Aangenomen motie om te onderzoeken of cameratoezicht bij brengparkjes mogelijk is om illegaal storten van afval en daarmee verloedering van de wijk tegen te gaan.

Veiligheid

Meer geld voor extra BOA’s (lokale handhavers);

Aandacht gevraagd voor uitbreiding van verdedigingsmogelijkheden voor lokale handhavers;

APV (algemeen plaatselijke verordening) is uitgebreid zodat verkoop van lachgas beter kan worden aangepakt.

Energietransitie

Afgesproken dat we in onze gemeente een “slimme volger”zullen zijn. Dus kijken wat werkt en wat niet om de energietransitie haalbaar, betaalbaar en betrouwbaar te maken;

Cultuur

Museum Crash kan in het Fort Aalsmeer gevestigd blijven;

Leges voor kleine evenementen verlaagd zodat die makkelijker te organiseren zijn door vrijwilligers in de diverse kernen.

Vervoer

Plannen voor doortrekken NoordZuidlijn zijn weer een stapje dichterbij;

Concrete afspraken voor meer HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer);

Druk op de provincie uitgeoefend om door te pakken in het project Duinpolderweg dat nu stilligt.

Schiphol

Wethouder is in gesprek gegaan met inwoners over Schiphol;

Gepleit voor het zijn van een goede gesprekspartner van Schiphol om zo gezamenlijk de juiste balans te vinden tussen voordelen en nadelen voor onze inwoners;

Schiphol blijven uitdagen om de meest duurzame luchthaven in de regio te worden;

Aandacht gevraagd voor parkeeroverlast en Valetparking van Schiphol

Sociaal domein

Diverse moties ingediend n.a.v. effectieve aanpak in andere gemeentes m.b.t. de kostenbeheersing in het sociaal domein;

Aandacht gevraagd voor wachtlijsten in jeugdzorg en leerlingen vervoer;

Oproep gedaan om kritisch te kijken naar ons gekozen model (investeren in de basisvoorzieningen zodat vraag naar zware zorg voorkomen kan worden) aangezien uit cijfers blijkt dat er geen afname is van de vraag naar zware zorg. Er is sprake van een toename van de vraag naar lichte en naar zware zorg.

Verschillende kernen

Aandacht gevraagd bij provincie en rijk om meer woningbouw in Rijsenhout mogelijk te maken;

Aandacht gevraagd voor winkeliers in Badhoevedorp;

Aandacht gevraagd voor de situatie van de brandweer in Badhoevedorp i.v.m. nieuwe verkeersplannen en aanrijtijden;

Oproep aan grondeigenaren in Nieuw-Vennep, Nieuwe Kom, om ontwikkeling van dat centrum mogelijk te maken.

Onderwijs

Kritisch geweest over de plannen van het college om naast de noodzakelijke onderwijshuisvesting ook in de huisvesting voor kinderopvang te voorzien, wanneer er sprake is van een samenwerking met een school. Helaas hebben we onze collega’s niet kunnen overtuigen dat er wat ons betreft sprake is van concurrentievervalsing en dat wij geld uitgeven aan bouw voor commerciële organisaties. We hebben wel de toezegging gekregen dat inzichtelijk wordt gemaakt welk deel van het uit te geven bedrag wordt besteed aan de huisvesting voor een school en welk deel voor kinderopvang.

Last but not least: VVD

Actief campagne gevoerd voor Liesje waardoor zij in het Europees parlement is verkozen;

Actief campagne gevoerd voor de Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschappen en we inmiddels een Haarlemmermeers Heemraad (Frank) hebben in het Waterschap;

Afgelopen november weer de wijken ingegaan om het gesprek met inwoners aan te gaan.

contact met de PvdA

PvdA PvdA Haarlemmermeer 01-01-2020 11:48

Wilt u contact met de PvdA Haarlemmermeer?

Heeft u suggesties, opmerkingen, vragen of wilt u een probleem aankaarten?

Op verschillende manieren kan er contact worden gezocht;

via een mailbericht, pvda@haarlemmermeer.nl via een bericht op Facebook, pvdahaarlemmermeer bellen voor een afspraak met de fractie secretaris 06 1035 7492

Op dinsdag 10 maart zal de fractie van de PvdA Haarlemmermeer haar fractiespreekuur houden in Lisserbroek. In de Meerkoet zitten fractieleden klaar om uw vragen, opmerkingen of suggesties aan te horen. Van 19.30 tot 20.00 uur zullen zij herkenbaar u ontvangen.

Het bericht contact met de PvdA verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Metropoolregio Amsterdam (MRA)

PvdA PvdA Haarlemmermeer 16-12-2019 06:53

De Metropoolregio Amsterdam (MRA) is een groot gebied met vele gemeenten en overheden. Dat betekent een web van belangen en afhankelijkheden.

Met bijna alles heb je met je buren of de buur verderop of met de provincie of toch weer met Den Haag te maken. Het is nu eenmaal zo dat problemen niet bij een grens op houden.

Dicky Kerkhoff is waakzaam voor een té bemoeizuchtige MRA. Zij sprak de volgende zes voorwaarden uit. https://haarlemmermeer.pvda.nl/nieuws/metropoolregio-amsterdam-mra/👇

De inwoner van deze regio moet geen last hebben van al die verschillende overheden. Hij moet gewoon op zijn fiets naar zijn werk kunnen gaan. En als dat met ov moet, dan graag een goede verbinding. Dat betekent dat grenzen tussen vervoerders in de praktijk geen hinder mogen opleveren. De ondernemer in deze regio moet ook gewoon zijn werk kunnen doen. We zetten ons in voor een milieuvriendelijke verplaatsing van werknemers en goederen. Het gevaar van verstedelijking ligt behoorlijk op de loer. Dit betekent voor de gemeente #Haarlemmermeerdat we zorgvuldig om moeten gaan met de groene buitenruimte. Eenmaal bebouwd dan komt het niet meer terug. Je kunt niet over het gebied van de ander beslissen. Dat kan alleen een andere overheid zoals provincie of landelijk. Je kunt wel met elkaar afstemmen welke kant je samen opgaat. Eenvoud moet de basis zijn. Je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Dat blijkt wel uit de huidige MRA agenda. Vele punten en zaken en onderverdelingen staan daar in. Dus wat de PvdA betreft: houd het bij een paar hoofdlijnen, thema’s. Ga daar mee aan de slag.

De PvdA gaat voor het bouwen van woningen, met de bekende voorkeur voor de lagere en midden inkomens. Voor de jongeren en de ouderen. Maar we willen niet overal bouwen. Dat willen we met beleid. We willen ook natuur behouden. Natuur voor de koeien, de recreatie en gewoon natuur voor de stilte.https://haarlemmermeer.pvda.nl/nieuws/metropoolregio-amsterdam-mra/🌳

Like onze Facebookpagina om op de hoogte te blijven van onze activiteiten binnen en buiten de raad. Vragen of opmerkingen? Stuur ons gerust een privébericht!

Het bericht Metropoolregio Amsterdam (MRA) verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.