Nieuws van ChristenUnie in Zaltbommel inzichtelijk

6 documenten

Programmabegroting 2023

ChristenUnie ChristenUnie Zaltbommel 05-11-2022 12:34

Ik zou graag beginnen met het college, en daarmee ook de ambtelijke organisatie, te bedanken voor een overzichtelijke begroting.Onlangs las ik een boekje van Robert van Putten met als titel, ‘Tien deugden voor politiek en overheid’. Daarin werd nog maar eens aangegeven dat de samenleving er niet goed voor staat. Termen als vervreemding, ongelijkheid, polarisatie en tweedeling vallen vaak. Sommigen spreken van een smeulende veenbrand, anderen zien zelfs een val van onze beschaving. Intussen belanden we van de ene in de andere crisis, waardoor je het gevoel kunt krijgen in een permanente crisiscultuur te leven. Wat is er aan de hand? Kunnen onze burgers nog rekenen op een goed bestuur in tijden van onzekerheid. Het vertrouwen van onze burgers in de overheid is niet hoog. Ook wij als raad hebben hier over gesproken. Wat zijn nu die deugden die vandaag de dag relevant zijn voor het geheel van de publieke zaak? En de schrijver somde de tien deugden op; Verstandigheid, Rechtvaardigheid, Moed, Gematigdheid, Geloof, Hoop, Liefde, Nederigheid, Dienstbaarheid en Gelatenheid (voorkomen prestatiedruk).

Algemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie CDA Zaltbommel 07-11-2019 16:04

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1281361/1046610/CU ZaltbommelIk zou graag weer beginnen met het college, en daarmee ook de ambtelijke organisatie, te bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Wat een plezier om deze begroting te lezen. Na alle berichten in de media over gemeenten die acuut moeten bezuinigen blijkt Zaltbommel nog steeds financieel gezond. En de belofte om de lasten niet meer te laten stijgen dan de inflatie wordt weer meer dan waargemaakt: 1% in plaats van 1,4 %.

Sociaal Domein

Een uitdaging blijven de zorgkosten. En niet alleen de zorgkosten: de situatie bij Veilig Thuis, zowel in achterstanden ( en dat betreft direct mensen) als in financiën, baren ons zorgen. En dat terwijl wij het als gemeente erg goed doen; de goede eerstelijnszorg via Buurtzorg en Buurtzorg Jong, een enthousiaste en doelmatige groep mensen, blijkt goed te werken. Een compliment is best op zijn plaats!  Er is wel een grote toename in de zorgvraag door jongeren. Voorzichtig wordt er naar oorzaken gewezen, en we zijn blij om, in antwoord op technische vragen van het CDA te lezen dat er aan preventie gewerkt wordt. Er liggen verschillende aangenomen moties op dat gebied.  Er komt nog wel een uitdaging bij: WvGGZ.

Sport, cultuur en recreatie

Valt er dan niks meer te doen of te verbeteren? Natuurlijk wel!  We denken dat er goed werk gedaan wordt om jongeren aan het sporten te krijgen, en daarmee ook met de maatschappij mee te doen. We maken ons zorgen om de ontwikkelingen in de maatschappij op scholen, in de wijk maar ook op allerlei verenigingen. Het wordt steeds pittiger om daar leiding te geven en beroepskrachten of vrijwilligers voor te vinden. We zouden graag zien dat de (sport)verenigingen ondersteund worden om met moeilijkere jongeren om te gaan, zodat ze daar goed mee kunnen doen. We hebben dit al aangegeven bij de wethouder, en hij heeft aangegeven hiernaar te gaan kijken of er hier een praktische invulling aan te geven is. Geen motie omdat we niet echt weten hoe dit nog vorm te geven, maar wel een vraag om hiernaar te kijken.

Bestuur en ondersteuning

Een algemeen punt voor verbetering is de communicatie vanuit de gemeente. Dit is door ons al vaak onder de aandacht gebracht. Goed dat verbetering van de dienstverlening centraal staat bij de bedrijfsvoering. Maar werkt het ook? Bereikbaarheid, back-up bij afwezigheid. Communicatie en bereikbaarheid moeten centraal staan, maar jammer dat de belangrijkste thema’s toch vooral intern gericht lijken te zijn (blz 108). Kan de wethouder aangeven welke acties er ondernomen worden om dit aan te pakken?

We horen dat afhandeling van bezwaarschriften ver achter blijven. Het kost blijkbaar nog steeds moeite om gegevens boven tafel te krijgen (zie raadsvergadering). Communicatie naar buiten toe over grotere thema’s, met grote consequenties zoals Leisuredome,  maar ook regionaal energiebod, regionale energie strategie, blijven teveel in de schaduw. Technisch misschien correct, maar in de uitwerking en voor draagvlak moet dat echt anders. Proactief heet dat toch?  In het hoofdstuk Cultuur staat bijvoorbeeld ook het landschapsplan.  We pleiten ook hier voor een grote participatie!. Maak het plan mét de inwoners! Er staan goede plannen in het voorstel over communicatie: laat maar zien!

Onderwijs, verkeer, wonen, (openbare) ruimte

Dan wat korte bestuurlijke vragen:

Onderwijs: we hoorden dat het speciaal onderwijs vanuit de Meierij verdwijnt. Wat zijn de alternatieven die geboden kunnen worden om speciaal onderwijs in de Bommelerwaard te houden? Wat zijn de gevolgen als dat niet gebeurt?

Laaggeletterdheid: wordt het , gezien de cijfers (een hoog percentage in de Bommelerwaard!), geen tijd voor lokaal beleid?  Hoe denkt het college hierover?

Verkeer:  we missen nog steeds het ontmoedigen van doorgaand vrachtverkeer in de dorpen. Onderdeel van het bestuursakkoord.  Alleen in de PIP vinden we summier wat terug.  Hoe gaat het college dat vormgeven?

Datzelfde geldt voor de parkeerdruk en de aanpak van parkeren van busjes en kleine vrachtwagens in de dorpen. De wethouder is op verschillende plekken met ons wezen kijken. Nu horen we weer van onderzoeken die moeten gaan plaatsvinden. Wanneer wordt het college eens concreet in oplossingen? Kan het college op korte termijn komen met een opgave van quickwins? Zo ja, wanneer dan? (toezegging)

Hogeweg: alleen met verkeersremmende maatregelen gaat het niet werken; er is een sterke toename van het verkeer (scholen, nieuwe wijk). Welke maatregelen denkt het college nog meer aan? Spoorviaduct Koningin Wilhelminaweg:  als dat nu al te klein is, hoe dan met Leisuredome, mocht dat daar überhaupt gaan komen? Heeft het college ideeën om de verkeersstromen daar te scheiden?

Openbaar Vervoer: inventariseer de behoefte!  Door alleen van bestaande routes en tijden  en Arriva uit te gaan komt er geen verbetering, alleen een status quo. We willen druk op de ketel bij de provincie. Hoe gaat de wethouder dat aankaarten bij de provincie? Wanneer? Aansluiten op MIRT verzoek in deze -> alternatieven voor verkeer op de weg! Wonen: we zullen uiteraard weer de nadruk leggen op de woningbehoefte. Jongeren in de dorpen en in Zaltbommel houden!

 

Bedrijfsvoering: We constateren een groot verloop van personeel, zowel bij de BVEB als onze eigen organisatie. De externe inhuur neemt daarom toe tot 6%. Wat is de reden hiervan?  We willen dit beperken: het is heel erg duur en de betrokkenheid is meestal lager. Wat denkt het college hieraan te doen?

Kan het PIP weer naar de gemeente toe? Wat gaat het college daarvoor doen?

De Omgevingsvisie wordt ook weer genoemd: Hoe verloopt de samenwerking met Maasdriel in deze?  We hebben terugkoppeling gezien vanuit de klankbordgroep. Hoe loopt het proces en wat is het vervolg?  

Begraafplaatsen: het blijkt dat sommige inwoners meer onderhoud moeten plegen aan hun graven en dat ook willen. Is er eenvoudig een loket waar ze dit soort vragen kwijt kunnen en kunnen laten doen (zonder zelf te moeten zoeken naar een aannemer of zo)? En als dat er niet is, kan het college aangeven of ze bereid is daaraan te werken? Mikwe: jammer dat er nog geen vraag naar subsidie is, ondanks de uitgestoken hand.  Het viel ons op tijdens een rondleiding dat de houten poort van de Joodse begraafplaats (Oliemolen) best aan renovatie toe. Misschien iets om spontaan eens op te pakken? Hondenpoepbeleid: volgens verschillende inwoners is het nog steeds niet duidelijk waar er losloopgebied is en waar niet. Staan de bordjes er nu ondertussen overal? Buitendienst dumpafval: we zijn heel benieuwd naar een rapportage: welke gebieden en hoeveel. Hoewel de effecten in het afval scheiden en verminderen erg goed zijn, is de invoering van het nieuwe beleid niet bepaald goed gegaan. We zien ook nogal wat dumpingen. Komen er binnenkort cijfers? En zoals u van ons gewend bent:  de rotonde in Gameren…geintje, ik hou er over op

 

Ondanks de wensen en verbeteringen gaven we al aan best tevreden te zijn met deze begroting. Leuk ook om te zien dat Tiny Houses, een stokpaardje van ons vorig raadslid Leon, nu handen en voeten krijgt! 

Het mag van ons nu weer meer de uitvoeringskant op (inclusief handhaving) maar we feliciteren de organisatie en het college weer met deze begroting. En wensen hen, en de raad, Gods zegen toe in het uitvoeren ervan.

 

Dank u wel voorzitter.

Bijdrage ChristenUnie Zaltbommel Perspectiefnota 2020

ChristenUnie ChristenUnie Zaltbommel 04-07-2019 17:53

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1277571/1046610/CU ZaltbommelTijdens de raadsvergadering van 4 juli 2019 heeft de fractie van de ChristenUnie een bijdrage geleverd met betrekking tot de Perspectiefnota (Voorjaarsnota)

Voorzitter,

Voor u een beetje een beladen dag na de keuze voor een voordracht voor een nieuwe burgemeester. Er komt nog wel een tijd van afscheid nemen, maar ik kan het niet laten om onze waardering voor uw invulling van de taak als waarnemend burgemeester uit te spreken. Als persoon en als burgemeester, voor zover dat te scheiden is. En voor de band die er mag zijn. De rest komt later wel…

De perspectiefnota: Fijn dat we vooraf toelichting kregen en goed dat er een duidelijk document ligt. Goed ook dat er vanuit de reserves gekozen wordt om te investeren in de gemeente Zaltbommel, met een evenwicht tussen de dorpen en de stad.

Het grootste zorgpunt: Jeugdzorg, geldt voor alle gemeentes in Nederland. De ChristenUnie waardeert  het dat het door de gekozen aanpak in Zaltbommel binnen de perken blijft, en dat het rapport 213a aangeeft dat er belangrijke besparingen mogelijk zijn. We hopen dat dat niet te optimistisch is, en hopen dat de landelijke politiek hierin ook haar verantwoordelijkheid neemt. Goed dat er in ieder geval voldoende reserve genomen wordt. Maar achterliggend en zeker zo belangrijk is de vraag waarom de vraag naar hulp, en zeker bij jongeren, zo toeneemt.  We weten het: de melding is laagdrempeliger en dat is goed, maar dit lijkt structureel. Vraag: Is er daar onderzoek naar gedaan, en zijn hier preventief zaken in gang gezet?

Mooi ook dat de lasten gelijk kunnen blijven (OZB) (behalve natuurlijk de inflatiecorrectie) en dat we geen bibliotheken of het zwembad hoeven te sluiten, of de bouw stop moeten zetten (akties die verschillende gemeenten moesten nemen) maar zelfs kunnen investeren in verbeteringen in onze gemeente.

De perspectiefnota als aanzet naar de begroting is ook een goede gelegenheid om onze aandachtspunten onder de aandacht te brengen en naar de voortgang te vragen. Zoals u van ons gewend bent…

Bereikbaarheid en efficiency van de gemeente als organisatie  hebben we vaker ter sprake gebracht. Mooi dat daar nu in geïnvesteerd wordt. Vraag: Volgt er ook binnenkort weer een meting over die bereikbaarheid? In combinatie met de laaggeletterdheid zagen wij in Eindhoven en Rotterdam een mooi initiatief: beeldbrieven. Wij willen met anderen een motie indienen om hier ook in onze gemeente mee te kunnen werken, en om daar met de begroting een voorstel voor te ontvangen.

Ook laaggeletterdheid staat op de agenda. Vraag: Wil het college daar ook de verbinding zoeken/ houden met stichting het Kompas? Welke functie ziet u daar voor hen? Een ander aandachtspunt, dat we niet terug zien komen is het op zoek gaan naar armoede/ achterstand. Voor de eenzaamheid is er een initiatief, maar verder zien we daar nog weinig van terug. Vraag: Wat gaat het college hieraan doen, of wat gebeurt er al?  Ook op het gebied van opvoedings- en relatieondersteuning (preventie dus) zien we in deze nota geen initiatieven. Vraag: Mogen we dat nog verwachten? Hoe wordt dit vormgegeven?

Een paar weken geleden hebben we schriftelijke vragen gesteld over personen met verward gedrag. In de beantwoording zagen we dat er plannen in de maak zijn. Hiervan hangt overigens ook onze vraag omtrent wijk ggd-ers af.  Dit duurt wel erg lang, niet alleen volgens ons maar ook volgens de betrokkenen. En de urgentie is groot! Even ter controle: is dit plan afgelopen 1 juli naar de ketenpartners gegaan, en kunnen we behandeling dan 5 september of 3 oktober tegemoet zien? Vraag: Kan de wethouder dat toezeggen?

Verkeer:  hier hadden we een flink aantal vragen. Ik denk dat de wethouder dat heeft zien aankomen: gisteren kregen we een informatienota. Ik kan dus een aantal vragen schrappen…

Vorig jaar is het MIRT onderzoek van start gegaan met als doel maatregelen te realiseren om de capaciteitsproblemen op de A2 aan te pakken. Vanuit dat onderzoek is ons als gemeente ook gevraagd na te denken over aanvullende infrastructurele maatregelen in de Bommelerwaard. VRAAG: Kan het college aangeven wat zij naast de fietspaden en de hub functie van het station in dat overleg hebben ingebracht?

Rond de binnenstad van Zaltbommel is er nog steeds de vraag naar gelegenheid om (gratis) te parkeren. Goed dat we zien dat het college hier binnenkort met aanvullende voorstellen gaat komen.

We horen steeds meer geluiden van ongenoegen vanuit de kernen dat er parkeeroverlast wordt ervaren van werkbusjes en grotere voertuigen. De parkeervraag wordt groter en de capaciteit ontbreekt om de toenemende parkeerdruk op te vangen. We hebben dit issue vorig jaar ook al aangegeven. We zien dat het onder de aandacht van het college is. We dringen wel aan om snel te komen met concrete oplossingen. VRAAG: wanneer kunnen we als raad deze verwachten? Er moet nu toch iets gaan gebeuren.

Datzelfde geldt voor acties voor het beheersbaar maken van het verkeer op de dijken. VRAAG: wanneer komt het college met voorstellen?

We kunnen het ook vandaag niet laten: ook acties met betrekking tot de rotonde bij de Jumbo en het doortrekken van de Maas-Waalweg liggen nog steeds stil en hebben slechts een indicatie over wanneer dit nu concreet wordt. VRAAG:  wanneer kunnen we actie verwachten. Het duurt allemaal zo ontzettend lang!

De wachtlijsten voor een (sociale) huur- of koopwoning blijven lang. Vooral starters, sociaal zwakkeren, mensen met lage en zelfs middeninkomens zijn hier de dupe van. Er blijft weinig anders over dan of duur particulier te huren of uit de gemeente Zaltbommel te vertrekken. Vorig jaar hebben we dit ook al als zorgpunt aangehaald. De corporaties bouwen nog steeds niet veel en projectontwikkelaars ontwikkelen veelal te dure woningen. We zijn dan ook blij dat bijvoorbeeld in het plan van de Buitenstad nu ook betaalbare woningen worden gerealiseerd en dat er in Kerkwijk en Nederhemert concrete plannen zijn. Daarmee zijn we er echter nog lang niet. Het wordt tijd dat gemeente, corporaties en projectontwikkelaars maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen om voor alle doelgroepen woningen te realiseren. VRAAG: deelt het college deze zorg van de ChristenUnie en wat gaat zij eraan doen om dit onder aandacht en uitvoering te brengen bij de corporaties etc.

Wat ook in de bijeenkomsten in Kerkwijk en Nederhemert naar voren kwam is de vraag naar seniorenwoningen (of beter levensloopbestendige woningen). Die vraag horen we meer bijvoorbeeld in Nieuwaal. VRAAG: welke plannen heeft het college om voor deze doelgroep passende woonvormen te vinden?

Hoe staat het met de plannen rondom het Hospice?

De reclame op allerlei plaatsen en de verrommeling blijft ons een doorn in het oog. We mogen merken dat er een en ander gebeurt, vooral langs de Heemstrabaan. Graag doorzetten!

Complimenten voor de inzet op en het voorgestelde budget voor het herdenken in 2020 van 75 jaar vrijheid. Gisteravond mocht ik op een inloopavond daarvan zijn: mooi dat er zoveel belangstelling voor is, en mooi dat er zoveel leuke plannen ontwikkeld worden. We zien er naar uit!

Ook verder is de ChristenUnie goed te spreken over de plannen. Er wordt veel geïnvesteerd in de interne organisatie, ongeveer 3 ton. Veel ook in onderzoek sociaal domein, ongeveer 1,5 ton, en ook dat is nodig gezien de genoemde mogelijkheden van het rapport. Ook 2,5 ton in onderzoek voor verkeer. Bij elkaar veel geld..   Een waarschuwing kan ik niet laten:  er staan veel onderzoeken en pilots in deze nota. We snappen dat verschillende nodig zijn , maar willen waarschuwen voor de Zaltbommelse valkuil: veel onderzoek maar weinig aktie. Daar waren we nu net een aantal jaren van af. Maak het snel concreet en hou het momentum!

We danken het college en de organisatie voor de presentatie van de plannen en wensen hen wijsheid en Gods zegen toe bij het omzetten er van in beleid en uitvoering.

Stimuleringsregeling wonen en zorg

ChristenUnie ChristenUnie Zaltbommel 13-02-2019 10:25

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1264004/1046610/20180310_135535.jpgHet kabinet wil de ontwikkeling van nieuwe vormen van wonen en zorg voor ouderen bevorderen. In de praktijk komen nieuwe initiatieven van bewonersinitiatieven en sociale ondernemers vaak moeilijk van de grond, omdat de financiering lastig rond is te krijgen. Daarom stelt het kabinet dit voorjaar een stimuleringsregeling hiervoor open.

Deze stimuleringsregeling sluit goed aan bij de visie van de ChristenUnie op wonen en zorg. Afgelopen jaar heeft de ChristenUnie samen met KBO-PCOB en Omroep Max, een manifest opgesteld met als titel ‘Waardig ouder worden’  (http://waardigouderworden.nl). 10 punten die bijdragen aan ouderenbeleid en die zaken beschrijven als mantelzorg, voorkomen van eenzaamheid door organiseren van ontmoetingen tussen ouderen, passende woonvormen etc.

Tekst van het nieuwsbericht staat op ; https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/02/01/stimuleringsregeling-om-nieuwe-vormen-van-wonen-en-zorg-voor-ouderen-vlot-te-trekken).

De fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W:

Is het college bekend met deze stimuleringsregeling? Is het college bereid te onderzoeken of er projecten in Zaltbommel voor in aanmerking komen en zo ja, kan zij in de beantwoording aangeven waar dan aan gedacht wordt? Zijn er al initiatieven op dit gebied in Zaltbommel of worden er projecten op korte termijn gestart?

Algemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2019

ChristenUnie ChristenUnie Zaltbommel 08-11-2018 15:18

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1234343/1046610/CU ZaltbommelIk zou graag weer beginnen met het college, en daarmee ook de ambtelijke organisatie, te bedanken voor opnieuw een overzichtelijke begroting. De eerste voor het college in haar nieuwe samenstelling en taakverdeling. Maar gelukkig met continuïteit in het gevoerde beleid, ook op financieel vlak. In tegenstelling tot wat we op het nieuws over andere gemeenten horen, een sluitende begroting met een redelijke plus voor de komende jaren. Er is, zoals ook door u terecht aangegeven, onzekerheid over de uitgaven op het terrein van WMO op de langere termijn, en we stemmen dan ook van harte in met de reserve die daarop genomen wordt. Voor de komende tijd staan er genoeg uitdagingen op de rol: Omgevingswet, waarin een hele nieuwe benadering gezocht wordt, uitwerken van een verdere ambtelijke samenwerking met Maasdriel, het uitwerken van een plan voor de Energietransitie, Plan Bossche Poort, huisvesting arbeidsmigranten, zwembad etc.... Er staat ons nog genoeg aan uitvoering en planning te wachten.

Graag wil ik aan de hand van de begroting een aantal punten doorlopen waarop we als ChristenUnie de nadruk willen leggen:    

Bestuur en ondersteuning:

De verdergaande ontwikkelingen in gebiedsgericht werken en het verder vorm krijgen daarvan, stemmen ons tot tevredenheid. Er is echter nog steeds geen duidelijke vorm van mandaatstelling en de vormgeving van de onderlinge verhoudingen. Een eerste opzet is in 2017 gemaakt, maar daar is het mee gestopt. Wordt het ondertussen niet eens tijd om hier een vervolg aan te geven?

We zien bij verschillende initiatieven, en daarbij noem ik met name het MFA Brakel, dat daar wel noodzaak is om als raad kaderstellende richtingen aan te geven, om in het hele traject duidelijkheid in het verwachtingspatroon te scheppen. De ChristenUnie roept het college op om hier het initiatief in te nemen, zeker nu meer en meer burgerinitiatieven aan de orde gaan komen. Een tijdige betrokkenheid van beide zijden kan de werking hiervan alleen maar bevorderen. Het opstellen van een standaard werkwijze in het begin van zo’n traject kan in de realisatiefase veel discussie en verkeerde verwachtingen voorkomen. Participatie moet van twee kanten komen!

Wat wij missen in de accenten is: begrijpelijke taal. Nog steeds zijn veel stukken moeilijk leesbaar voor niet ingewijden… Op de heidag voor raadsleden hebben we daar voorstellen in gedaan. We hopen dat de organisatie daar snel mee aan de slag gaat.

Veiligheid

We zijn blij met het extra budget voor handhaving. De tuinbouw (kassen) en de huisvesting van arbeidsmigranten zijn terechte aandachtspunten. Wel willen we met name ook aandacht vragen voor handhaving voor waar het zwerfvuil betreft.

Een voorziening voor opruiming van drugsdumpingen en laboratoria is terecht. We wijzen, ook op dit moment, nogmaals op de noodzaak om aan drugspreventie aandacht te besteden. Iets met vraag en aanbod, weet u wel? Niet alleen aan de kant van de producenten, maar ook aan de kant van de vraag.  De toezegging daarin van uw kant zullen we dan ook volgen…

Verkeer en vervoer

Voorzitter, we zijn blij met het feit dat de capaciteitsproblemen op de A2 aangepakt worden met een samenhangend pakket van maatregelen. Mooi is de manier waarop dit MIRT Onderzoek van start is gegaan en wordt aangepakt d.m.v. participatie van verschillende belanghebbenden. Een goede doorstroming van de A2 en een goede bereikbaarheid van onze gemeente en de regio zijn uiterst belangrijk voor de lange termijn. Maar laten we daarbij zeker niet de lokale infrastructuur uit het oog verliezen. Zoals u aangeeft in de programmabegroting moet er oog zijn voor bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom het mogelijk nog te realiseren Leisure Dome.

Vanuit het MIRT onderzoek is ons als gemeente ook gevraagd na te denken over aanvullende infrastructurele maatregelen in de hele Bommelerwaard. Daarbij kun je denken aan wijzigingen in het wegennetwerk maar ook aan andere vormen van vervoer. De ChristenUnie denkt hierbij dan ook specifiek aan het Openbaar Vervoer. En Openbaar Vervoer in onze gemeente is minder goed geregeld. We zijn het met het college eens dat we het huidige niveau minstens in stand moeten houden, maar extra aandacht vragen voor verbeteringen kan geen kwaad. Vanuit de dorpen is het voor jongeren, buiten de fiets om, vaak moeilijk om met een bus naar het station te reizen. VRAAG; is het college bereid om met stakeholders als de provincie Gelderland hierover in gesprek te blijven en tot sterk verbeterende oplossingen te komen? Hoe denkt het college over het realiseren van een Intercitystation in Zaltbommel? Is het college bereid om met de NS in gesprek te gaan om frequenter te stoppen in Zaltbommel, zodat de toegankelijkheid van de trein (er staan nogal eens teveel mensen op het perron om nog met de trein mee te kunnen) en de aantrekkelijkheid van openbaar vervoer als alternatief voor de A2 te vergroten.

We zien uit naar het verbeteren van de verkeersveiligheid en comfort voor fietsers via de snelle fietsroute tussen de stations van Zaltbommel en Den Bosch. Wel zijn we benieuwd naar het kostenaspect hiervan: dat moet wel haalbaar zijn voor onze gemeente. Wij vinden dat het overigens grotendeels bekostigd moet kunnen worden uit het MIRT, is het college het hiermee eens? Staat er daarom “p.m.” in de begroting? Wel graag aandacht, zoals we al meerdere keren gevraagd hebben, voor de verkeerssituatie rondom de Krangstraat -Steenweg: een nu schijnbare onmogelijkheid om te komen tot een verkeersveilige oplossing kan bij de ontwikkeling van deze fietsroute volgens ons goed meegenomen worden.

Ook het verhogen van de verkeersveiligheid rond de tuinbouwgebieden voor fietsers en automobilisten stemt ons tevreden. Het kan overigens geen kwaad de huidige fietsroutes ook eens onder de loep te nemen.  De motie die de SGP mede namens ons heeft ingediend is één van de voorbeelden daarvan. Maar ook de route Kerkwijk-Delwijnen verdient aandacht.

We zijn verheugd te lezen dat er werk gemaakt wordt van het vrachtverkeers-luw maken van de verschillende kernen. Het vrachtverkeer in de kernen veroorzaakt vaak veel overlast. Ook wordt tussen de dorpskernen vaak te hard gereden door vrachtwagens. Dit terwijl er veelal betere alternatieve routes zijn. Kan het college aangeven hoe zij denkt dit probleem op te lossen zonder de belangen van ondernemers uit het oog te verliezen en op welke termijn ? Kunnen de kernen gesloten worden voor doorgaand vrachtverkeer?  

Parkeren werkbusjes en vrachtwagens in woonwijken

De fractie van de ChristenUnie wil, samen met de andere coalitiepartijen, zoals ook opgenomen in het bestuursakkoord, nadere regulering aangaande het parkeren van werkbusjes en kleine vrachtwagens in de woonwijken van dorpen en stad. Er wordt hiervan veel parkeeroverlast ervaren. Tot groot ongenoegen van onze inwoners die hun auto’s vaak op afstand van hun eigen woning moeten gaan parkeren. We realiseren ons het toenemende autobezit waardoor de parkeervraag groter wordt Belangrijk is dat bij een openbare parkeerplaats de direct aanwonenden hun auto kwijt kunnen. Zeker waar het senioren betreft. Nu komt het voor dat mensen die niet direct aanwonend zijn of zelfs in een andere straat wonen, hun auto of bedrijfsbusje daar komen plaatsen. Het wekt grote irritatie op onder de bewoners. Vriendelijk aanspreken helpt vaak niet omdat men aangeeft dat het een openbare parkeerplaats betreft. En dat klopt nog ook. Daarnaast wordt weinig gebruik gemaakt van het parkeren op eigen terrein. Men parkeert vaak ook op de stoep en bij anderen voor de deur. Het gaat ten koste van de leefbaarheid en zeker ook de verkeersveiligheid. Juist in wijken en straten waar jonge gezinnen met kinderen wonen.

We willen een oplossing:

Uitgaan van parkeren op eigen terrein in eerste instantie,   aanvullende parkeergelegenheid in het openbare gebied of op daartoe aangelegde parkeervakken. Met restrictieve maatregelen te treffen om busjes en kleine vrachtwagens te weren. Of is het een optie om vergunningshoudersparkeren in te zetten, evenredig over het aantal woningen te verdelen, mits daartoe voldoende maatschappelijk draagvlak bestaat?.

En wellicht is het noodzakelijk om dusdanig te herstructureren dat het parkeren een stuk efficiënter wordt.

Voorzitter, we hebben zoals u hoort wel wat ideeën, maar willen graag dat het college komend jaar komt met concrete voorstellen hoe dit probleem op te lossen. VRAAG: Kan het college aangeven of zij bereid is om aan deze wens tegemoet te komen?

En wat het PIP betreft: VRAAG: hoe kijkt het college aan tegen het aanbod van de provincie om het PIP weer in beheer van de gemeente Zaltbommel te leggen? En als dat positief is, op welke termijn?

Als laatste punt bij de verkeersveiligheid horen wij steeds vaker de roep om handhaving voor waar het de snelheid in de woonwijken betreft (30 km zones). De Gisbert Schairtweg hebben wij onlangs onder de aandacht gebracht; ook op andere plaatsen in de Vergt en in de Waluwe, maar ook in de dorpen, zijn er toenemende klachten. Er lopen daar al op eigen initiatief verschillende acties met stickers enzovoort, maar handhaven kunnen de inwoners niet zelf. VRAAG; Kan het college deze handschoen opnemen?   

Economie

De ChristenUnie is blij met de vestiging van meerdere nieuwe bedrijven op de Wildeman. De logistieke hotspot. Aan de andere kant is een dergelijke groei ook begrensd. Qua verkeersafwikkeling, qua woongelegenheid enzovoort. Het lijkt ons dan ook zinvol om terughoudender te worden ten aanzien van grote nieuwe ontwikkelingen, en ons te concentreren op het verbeteren/revitaliseren van bestaande industrieterreinen.

Ook voor wat betreft het Leisure Dome zijn wij nog steeds voorzichtig; een goede verkeersafwikkeling, verbinding met de binnenstad en de veiligheid zijn wat ons betreft minimale voorwaarden. Goed te zien dat het college deze mening deelt.

De ChristenUnie vraagt het college om aandacht voor stoppende agrarische bedrijven.  Naar verwachting stopt binnen nu en een paar jaar een groot aantal boeren omdat er geen opvolging is. Wat gaat er met bijvoorbeeld de schuren gebeuren?. VRAAG: is het college hiervan op de hoogte en wat gaan zij daaraan doen?

Onderwijs

De ChristenUnie vraagt aandacht voor het vroegtijdig schoolverlaten. In 2019 komt deze taak naar de gemeente. Daar had voor ons een best hoger ambitieniveau (dat is dus een lager percentage) bij gemogen! VRAAG: Waarom is niet hoger ingezet?

De deelname aan de voorscholen daalt. Wij vinden dit een zorgelijke ontwikkeling door het niet meer geïntegreerd zijn in de totale leerlijn. De voorschool kan een goede rol spelen in het tijdig signaleren en verminderen van taalachterstanden bij jonge kinderen.  VRAAG: Is er beleid om deze deelname te stimuleren?

Sport, cultuur en recreatie

 

We brengen nog twee punten even onder de aandacht. Er is nog veel onduidelijkheid over de genoemde plannen in de begroting. Over de MFA Brakel hebben we het al gehad. We zijn enthousiast over de getoonde plannen, maar hebben nog geen zicht op de consequenties.

 

Ook de plannen rondom het Fiep paviljoen blijven in nevelen gehuld. Af en toe lezen we wat in de pers over de grootte, en wordt er verwezen naar toekomstige plannen voor inrichting van de Bossche Poort. VRAAG: valt er iets te melden over ontwikkelingen van het Fiep paviljoen?

 

Sociaal Domein

 

Binnen het Sociale Domein constateren we veel goede ontwikkelingen!  De Brede beweging, acties ten aanzien van zorgmijding en pleegzorg bevorderen. De ChristenUnie juicht deze ontwikkelingen van harte toe!

 

Eén onderwerp wordt niet genoemd:  eenzaamheid. Eenzaamheid is een toenemend probleem. Onder ouderen, maar zeker ook onder jongeren.  De ChristenUnie vraagt het college met klem om hier in het komende jaar actief beleid voor te ontwikkelen. Er zijn al initiatieven die gestimuleerd kunnen worden:  Maar we vragen het college om voortdurende aandacht op dit punt. VRAAG: Is het College daar toe bereid?

 

En natuurlijk blijven we als fractie de ontwikkelingen over de zorgverzekering nauwlettend in de gaten houden.  De toezegging door het college op dit punt op onze schriftelijke vragen stelt ons enigszins gerust!

Er wordt gerefereerd aan een toename van complexe zorgvragen, en van eerstelijns zorgvragen, maar er is nog geen doorrekening van. VRAAG: Wanneer kunnen we deze verwachten?  

Volksgezondheid en milieu

 

Terugkomend op de energietransitie. We zijn benieuwd naar wat er mogelijk is in de bedrijven, met name in en vanuit de glastuinbouw, om naar duurzaam over te schakelen. Er is al veel gedaan  voor particulieren (en er moet nog veel meer), maar ruim 85% van het energieverbruik in de Bommelerwaard zit in de bedrijven. Ook van deze kant dagen we hen uit om naast de hele grote bedrijven en bedrijvigheid, ook hele grote stappen op dit terrein te laten zien!  Naar mijn mening zou dat ook het draagvlak kunnen vergroten. Loop niet alleen voorop in grootte en vernieuwing, maar ook op duurzaamheid. VRAAG: Wie neemt de handschoen op?

 

We zijn blij dat In de begroting die nu voor ons ligt Volksgezondheid genoemd wordt. Dat had wat ons betreft wel uitgebreider en concreter gemogen. Ter vergelijking: het gedeelte dat over riolering is geschreven is bijna  drie keer zo lang.

Naar verwachting wordt deze maand het Nationaal Preventieakkoord getekend door o.a. het ministerie van VWS. Preventie is belangrijk om gezondheidsproblemen door bijvoorbeeld overgewicht, roken of problematisch alcoholgebruik te voorkomen.

VRAAG: Hoe kijkt het collega aan tegen het afsluiten van een lokaal preventieakkoord als afgeleide van het Nationaal Preventieakkoord? 

 

Wonen en volkshuisvesting

Voorzitter, mensen staan vaak jaren op de wachtlijst voor een (sociale) huurwoning. Die wachttijd zal waarschijnlijk nog wel oplopen want het tekort neemt nog steeds toe. De oplossing lijkt simpel: meer bouwen! De corporaties bouwen een stuk minder en geven de overheid daarvan de schuld. Ze geven aan geen ruimte meer te hebben om te investeren. Voorzitter, we geloven er niks van. Het wordt tijd voor gemeente en corporaties om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Anders loopt het straks echt uit de hand.

Voorzitter, natuurlijk is het zaak om te bouwen voor alle doelgroepen. We hebben een zorgplicht. Zorgen dat er voldoende locaties vrij komen om sociale woningbouw te realiseren.. De fractie van de ChristenUnie is voorstander van een breder woningaanbod. Woningen moeten er niet alleen zijn voor lagere inkomens, maar ook voor middeninkomens. Op die manier krijg je een goede mix in woonwijken. En dat een deel van die woningen beschikbaar wordt gesteld aan statushouders of begeleid wonen, is wat ons betreft prima. Maar wel oog hebben voor het realiseren van een goede mix en spreiding.

Voorzitter, als corporaties niet bereid zijn om te investeren, en ontwikkelaars vooral duurdere koopwoningen bouwen is het dan wellicht een optie dat de gemeente het beheer van de uitgifte van gronden in eigen hand houdt  en een ontwikkelaar plannen laat maken voor de genoemde doelgroepen?  Om hier meer regie aan te geven vanuit de gemeente, met name voor de doelgroep middenhuur en goedkope koopwoningen, dienen wij hiervoor, namens de hele raad,  een motie in.

Ook vraagt de fractie hoe het staat met de bouw in de dorpen die tot nog toe niet aan bod gekomen zijn: wat is de status hiervan?

De fractie van de ChristenUnie vraagt ook aandacht voor de visie op wonen en zorg. We vinden het belangrijk dat ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen met zo nodig ondersteuning van de gemeente of zorg via instanties. De ChristenUnie heeft begin dit jaar, samen met KBO-PCOB en Omroep Max, een manifest opgesteld met als titel ‘ Waardig ouder worden’. 10 punten die bijdragen aan ouderenbeleid en die zaken beschrijven over mantelzorg, voorkomen van eenzaamheid door organiseren van ontmoetingen tussen ouderen, passende woonvormen voor ouderen etc. Een aantal jaren geleden is voor het dorp Nederhemert een plan gemaakt voor (zorg)appartementen, plan De Maastuinen. Een passende woonvorm voor ouderen. VRAAG: bestaat dit plan nog en wat gaat het college ermee doen? ( waardigouderworden.nl)

Eind vorig jaar is een presentatie gegeven over de bouw van een hospice in Zaltbommel. VRAAG: Kan het college aangeven wat de status van die plannen is?

 

Tot zover de bijdrage van de ChristenUnie. Veel vragen, maar daarom minder moties….

 

Tenslotte wil de fractie van de ChristenUnie het college, de organisatie en de mederaadsleden, Gods zegen toewensen in het komende begrotingsjaar. We mogen ons gezegend weten, daar mogen we voor danken (zoals we dat gisteren in de kerken mochten doen).

ChristenUnie stelt college schriftelijke vragen over MIRT Verkenning A2

ChristenUnie ChristenUnie Zaltbommel 28-08-2018 12:06

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1222521/1046610/brug_zaltbommelIn het Brabants Dagblad van 20 juni 2018 lazen we het bericht ‘Rijk onderzoekt loskoppelen Rivierenland van de A2’. Naar aanleiding van dat bericht heeft de fractie van de ChristenUnie wat vragen aan het college.

Vragen aan het college:

 

Is het college bekend met de MIRT-Verkenning aangaande knelpunten A2 vanaf knooppunt Deil naar het zuiden? Het Rijk stelt dat tussen Deil, 's Hertogenbosch en knooppunt Vught het knelpunt steeds erger wordt en dat er maatregelen nodig zijn. Hebben het Rijk en de gemeente Zaltbommel hierover het gesprek gevoerd? En zo ja, waar is men toe gekomen, wat zijn de uitkomsten van dat gesprek? Het MIRT wijst op de voorlopige maatregelen die niet voldoende zouden zijn en dat daarom het loskoppelen van de ontsluitingen (afsluiten?) in de gemeente Zaltbommel en Maasdriel tot de mogelijkheden behoort. Is het college het met de ChristenUnie eens dat deze optie desastreuze gevolgen heeft voor de bereikbaarheid en dat dit onbespreekbaar en dus onacceptabel is?  Zeker ook gelet op de vestiging van grote bedrijven in de gemeente. Is het college gemotiveerd, zo mogelijk samen met de gemeente Maasdriel, om alles op alles te zetten om de ontkoppeling van de A2 van de baan te brengen? De ChristenUnie is van mening dat bij het combineren van tal van mogelijkheden als het verbeteren van openbaar vervoer (met name spoor en buurtbusverbindingen), het stimuleren van spits mijden, het aanleggen van snelfietsroutes en het onderzoeken van innovatieve ideeën als de hyperloop, eerder genoemde mogelijkheid overbodig maken. Is het college bereidt om deze en andere mogelijkheden te bespreken met het Rijk?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.