Nieuws van SP in Hilversum over VVD inzichtelijk

4 documenten

De 'vier-brinkjes' voor het Stationsgebied verdient aandacht

SP SP VVD Hilversum 01-02-2019 15:37

Het college is hard bezig met het stationsgebied. Vol enthousiasme stoomt men voort met het 'Zeven straatjes' plan van wethouder Scheepers. Niet omdat het zo'n geweldig plan is, maar omdat er niks anders is. Of toch wel?

Eind vorig jaar werd door Michel Huisman, op uitnodiging van de gemeenteraad, een alternatief voor het Stationsplein gepresenteerd: het 4-brinkjesplan.Michel Huisman is kunstenaar en ontwerper van het stationsgebied in Heerlen, het Maankwartier, en heeft dus ervaring met ontwikkeling op dat vlak. 

Het 4-brinkjesplan is kleinschalig, groen en betaalbaar. Het biedt een verbinding tussen Oost en West en betrekt het Oosterspoorplein. Dat laatste is een belangrijke wens die de SP al eerder heeft geuit. Tot nog toe blijft het betrekken van het plein in de huidige plannen echter uit.Het plan geeft ook ruimte aan groen (met grote bomen), en heeft aandacht voor voetgangers en fietsers.

Het is een ambitieus project, maar dat past wel bij de ontwikkeling. De SP-Hilversum heeft steeds gezegd: kom met een goed plan - of doe anders niets. Het huidige 7-straatjes plan is het allemaal nét niet. Het is de moeite waard om het 4-brinkjesplan te onderzoeken, en ook de inwoners als keuze voor te leggen. Tenslotte moeten we er met zijn allen de komende decennia mee dealen. Dan wil je niet een te haastig plan dat niemand echt mooi vindt. Politici willen nog wel eens graag 'doorpakken' om hun daadkracht te laten zien, maar politiek imago moet niet de keuze bepalen.

De VVD wethouder riep ook meteen dat het plan 'te groots' was voor Hilversum. Dat is een merkwaardig opvatting voor een college dat eerder megalomane plannen heeft met het Mediapark ('Hilversum Media Valley'), en grof geld pompt in citymarketing.

De SP vindt dan ook dat ook dit plan moet worden uitgewerkt. 

Volgens de Hilversumse Achitectuurprijs en Michel Huisman is het project financieel haalbaar, en levert het de gemeente meer op dan het 7-straatjes plan omdat er door de verhoogde bouwgrond meer woningen komen. Dat zouden we graag uitgezocht zien. Ook willen we weten of het plan past in de omgeving, en hoe de Hilverumse bevolking er tegenaan kijkt.

Een aantal groepen zijn erg enthousiast voor dit plan. Als dat enthousiasme overslaat naar de rest van de inwoners, dan moeten we dit plan ook echt serieus nemen. Op zijn minst moeten we het als alternatief aanvaarden. Het Stationsplein verdient die aandacht.

Als je meer informatie wil, en je mening wilt geven, kom dan naar de bijeenkomst over het Stationsgebied op 12 februari in de Melkfabriek. Bekijk het programma, of meld je aan via:

https://www.hilversumsearchitectuurprijs.nl/aanmelden

 

Citymarketing en innovatieve snufjes - verspild geld

SP SP GroenLinks VVD Hilversum 19-12-2018 18:15

Op dinsdag 18 december besteedde het BNN/VARA programma Kanniewaarzijn aandacht aan Hilversum Citymarketing. De vraag: zijn de investeringen die de gemeente Hilversum doet in het kader van Hilversum promotie en het in de markt zetten van Hilversum goed besteed? Of is het weggegooid geld? Lees hier ook wat stichting Hilversum Citymarketing en innovatieve snufjes ons tot nu toe gekost hebben.

De SP is al sinds jaar en dag zeer kritisch over de inzet van middelen met betrekking tot citymarketing of Hilversum promotie. De SP is niet per se tegen citymarketing, maar ziet dat er enorme bedragen (van 2017 t/m 2019 meer dan 2,1 miljoen euro) worden verspild aan innovatieve snufjes en een organisatie die weinig oplevert en vooral een duur werkgelegenheidsproject lijkt te zijn.

Dit met een reservering van €120.000 per jaar voor de kosten van de directeur en verder vooral veel personeelskosten. Geld voor activiteiten moet dan nog ergens anders vandaan komen. Bijvoorbeeld via gemeentelijke subsidie, het stadsfonds of derde partijen. Let wel: dit zijn belastingcenten. We hadden hier ook de wachtlijsten in de zorg mee kunnen terugdringen. Reden genoeg dus om kritisch te zijn. Wij laten in dit stuk zien welke bedragen ermee gemoeid zijn.

BelastinggeldDe gemeente Hilversum is naast inner van de belastingengelden van Hilversummers, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers ook de verdeler van het geld. Opgehaald belastinggeld kan uitgegeven worden aan zorg, welzijn, onderhoud van wegen, veiligheid of, in dit geval, het luchtkasteel citymarketing.

De meerderheid van de gemeenteraad van Hilversum heeft in 2017 besloten veel geld uit te geven aan een door de gemeente op te richten stichting die aan de gemeentelijke subsidieborst moet. De SP stemde toen tegen. 

Het doel van de stichting is, volgens het startdocument, ‘’het versterken van het welbevinden van de bewoners en gebruikers van Hilversum.’’

Je zou dus verwachten dat Hilversummers er echt iets voor terug krijgen.

Stichting Citymarketing kost geld. Veel geld.Stichting Citymarketing heeft tot op heden geen eigen financiële middelen en draait tekort. Deze tekorten worden aangevuld uit gemeentelijke middelen (ook weer belastinggeld). Ook voor 2019 wordt een tekort verwacht. Dit omdat de bijdragen van derden aan de stichting tegenvallen of zeg maar gewoon uitblijven. Het startdocument van stichting citymarketing zegt hierover: ‘’Gezien het publieke belang is de gemeente de belangrijkste financier, maar ook bedrijven en maatschappelijke organisaties worden geacht bij te dragen aan de citymarketingactiviteiten.’’

Nagenoeg alle gemeentelijke uitgaven aan stichting Citymarketing en de projecten die zij draaien worden dus betaald uit de pot belastinggeld van Hilversummers. Derden worden geacht dit ook te doen maar dat loopt niet zo lekker.

Voor sommige projecten of activiteiten zijn er externe partijen die ook bijdragen aan de financiering van een specifiek project maar dat is kennelijk niet genoeg om de gemeentelijke kosten voor de stichting te drukken. Je kan je afvragen waarom deze derden daar geen heil in zien?

Wat kost stichting Citymarketing de gemeente? St Citymarketing 2017/2018                       1.156.250St Citymarketing 2019                                    898.000Totaal                                                          2.112.500

Via deze link is het gemeentelijk overzicht financiële middelen stichting citymarketing te zien.

Een greep uit een aantal losse projecten en wat ze kostenDe Media Mile:  €150.000 en het plaatsen van de citymarketing container bij het station : €100.000.  Bron:  Raadsvoorstel Media Mile

Beeldschermen: €200.000. Bron: Raadsbesluit The BridgeHet oorspronkelijke doel was om: "de zichtbaarheid van Media in de openbare ruimte te vergroten." Dat is niet gelukt. De beeldschermen worden nu vooral gebruikt als reclameborden.

Slimme lantaarnpalen: €47.433. bron: uitwerking kosten slimme media mile lantaarnpalenIn maart 2018 zijn slimme lantaarnpalen langs de route van de media mile geplaatst om deze aantrekkelijker te maken.

(Niet meer) Pratende Prullebakken: €15.000. Bron: Pratende Prullebakken

Dit project is voortijdig gestopt omdat de knoppen waar je op moest slaan (zodat ze gingen praten) als asbakken werden gebruikt of vernield werden. Er waren 10 prullenbakken. Wat nu rest zijn 10 prullenbakken met een lelijk gat erin.

Logo WE HLIVE HILVERSUM: €30.000. Bron: D66 Hilversum website

Mobiele interactieve Media App miskleun van €50.000.Inmiddels is de App vervangen en wij kunnen ons voorstellen dat ook dat weer wat gekost heeft.

Conclusie We geven veel te veel geld uit aan stichting Citymarketing en innovatieve snufjes. En dan is dit nog maar een greep uit de projectjes die er zijn. Een deel werkt niet meer (de pratende prullenbakken), werkt niet goed (de media mile) of is een duur verkapt werkgelegenheidsproject (stichting citymarketing). Ook is vaak onduidelijk wat het de Hilversummers nu echt oplevert (slimme lantaarnpalen). En dit alles zijn gemeentelijke keuzes geweest.

Andere keuzes kunnenDe SP fractie stelt zich voor dat er andere keuzes gemaakt worden en wil dat de gemeenteraad beter en meer inzicht krijgt in dit soort uitgaven. We stemden daarom ook, zowel in 2017 als in 2018, tégen de enorme investeringen in de stichting Hilversum Citymarketing. Sommige andere projecten worden alleen in het college afgehamerd en de gemeenteraad krijgt alleen maar een briefje over 'ter informatie'.

Onder de streep kost het een heleboel geld en wij willen graag weten wat we daarvor krijgen. Vol spanning wachten we dan ook op de jaarrekening van stichting Hilversum Citymarketing. Maar nog los van de verantwoording over wat ze met al dat geld gedaan hebben weten we zeker dat een dikke 2 miljoen aan stichting HIlversum Citymarketing is uitgegeven.

Wij vinden het schrijnend dat voor dit soort luchtkastelen zomaar meer dan 2 miljoen beschikbaar is en we ondertussen wachtlijsten hebben voor de Hilversumse (jeugd) zorg en GGZ behandeling. Daklozen bij de deur van de crisisopvang worden geweigerd, er is een schreeuwend tekort aan sociale huurwoningen is en afhandeltermijnen van het sociaal plein zijn te lang waardoor mensen op zorg en voorzieningen moeten wachten.

                   

En tot overmaat van ramp is er dit jaar geen geld voor een kerstextraatje voor minima of het behouden van dagbesteding voor psychiatrisch patiënten.

Sociale zaken eerst!We geven belastinggeld van Hilversummers uit en hebben een zorgplicht. Het SP uitgangspunt is: Eérst onze sociale- en zorgzaken op orde. Dan pas kijken of er nog geld is voor frivoliteit.

De tekst die wethouder zorg Karin Walters bezigde tijdens de laatste raadsvergadering, naar aanleiding van een motie over de verdwijnende dagbesteding GGZ: ''Ik heb daar geen geld voor.'' is met in het achterhoofd met al deze uitgaven om je rot te schamen. Het is er wél. Maar deze VVD/D66/Hart voor Hilversum en Groen Links coalitie kiest daar niet voor! Het kan anders en het moet anders.

Bekijk hier de uitzending van Kanniewaarzijn over We HLiversum en de Media Mile

Wie overigens even googelt op Hilversum Citymarketing vind een reeks aan publicatie die laten zien dat het afgelopen jaar nogal mis ging waaronder deze: Coalitie- en oppositiepartijen lijnrecht tegenover elkaar na problemen hilversum marketing

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Hilversum Staat op!

SP SP VVD Hilversum 29-06-2018 09:28

Oproep aan gemeenten: Sta op tegen loondispensatieplannen staatssecretaris van Ark.

Lokaal FNV Gooi en Vechtstreek, LFB Hilversum, Wij Staan Op! en de SP Hilversum roepen de regiogemeenten in het Gooi op aan staatssecretaris van Ark te laten weten dat haar voorstellen voor mensen met een arbeidsbeperking funest zijn en vergaande gevolgen hebben voor deze mensen.

Staatssecretaris Tamara van Ark (VVD) heeft plannen voorgelegd om mensen met een beperking aan een baan te helpen. Het uitgangspunt daarbij is goed. maar de manier waarop ze dat wil doen stuit tegen de borst.  Het wetsvoorstel gaat het mogelijk maken voor werkgevers om mensen met een arbeidsbeperking onder het minimumloon te betalen.

Naast het feit dat mensen met een beperking straks zomaar gekort kunnen worden op hun loon, vallen ook allerlei sociale zekerheden weg. Zo bouwen zij geen pensioen op, krijgen zij geen WW-uitkering bij werkloosheid en hebben zij geen recht op extra vakantiedagen of een dertiende maand. Dit komt omdat zij voor het compensatiedeel onder de bijstandsregels zullen gaan vallen. Dit gaat de mensen echt niet helpen als het op fatsoenlijk en eerlijk loon aankomt.

Verschillende organisaties hebben zich al uitgesproken tegen het plan van de staatssecretaris. Zo ook ondernemersorganisaties VNO-NCW, MKB Nederland, en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het College voor de Rechten van de Mens verklaart terecht dat er met het nieuwe wetsvoorstel zelfs sprake is van discriminatie van werknemers met een beperking.

Als de staatssecretaris deze plannen doorzet is het aan de gemeenten hoe zij omgaan met de nieuwe regels. Daarom is het van belang dat gemeenteraden zich uitspreken tegen de plannen van de staatsecretaris en dat hun gemeenten een brief schrijven met hun zorg. De gemeente Hilversum heeft naar aanleiding van een motie van raadslid Bianca Verweij aangegeven de zorgen te delen en gaat een brief versturen. De samenwerkende partijen ( Lokaal FNV Gooi en Vechtstreek, Wij Staan Op!, LFB Hilversum, SP Hilversum) roepen de gemeenteraden daarom op om er bij hun colleges op aan te dringen hun zorgen te verwoorden in een brief naar Den Haag.

Individuele burgers kunnen tot 7 september hun steun betuigen via een online petitie :

Wij staan op! Gelijke kansen op de arbeidsmarkt

Zie ook:

Lokaal FNV Gooi en Vechtstreek  LFB Hilversum  Wij Staan Op! 
Zie ook: WERK & INKOMEN

Ben ik het waard?

SP SP VVD Hilversum 06-06-2018 07:29

Op donderdag 21 juni organiseert de SP Hilversum samen met Wij Staan Op! en de FNV een regionale bijeenkomst ‘Ben ik het waard?’. De inloop is om 18.00 uur in de burgerzaal van het raadhuis Hilversum.

De bijeenkomst staat in het teken van de plannen van staatssecretaris Tamara van Ark (VVD).  Haar het wetsvoorstel om mensen met een beperking aan een baan te helpen maakt mogelijk voor werkgevers om mensen met een arbeidsbeperking onder het minimumloon te betalen.

Dat is onbehoorlijk. Het minimumloon is voor iedereen!

Mensen met een beperking worden straks gekort op hun loon. Bovendien vallen ook allerlei sociale zekerheden weg. Ze bouwen geen pensioen op, krijgen geen WW-uitkering bij werkloosheid en hebben geen recht op extra vakantiedagen of een dertiende maand. Dat moet voorkomen worden!

Gemeenten kunnen het loon aanvullen tot het minimum, maar dit moet per gemeente geregeld worden en maakt deze mensen afhankelijk van een aparte uitkering.

Verschillende organisaties hebben zich al uitgesproken tegen het plan van de staatssecretaris, waaronder de ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het College voor de Rechten van de Mens verklaart terecht dat er met het nieuwe wetsvoorstel zelfs sprake is van discriminatie van werknemers met een beperking.

Voor de bijeenkomst van 21 juni zijn alle raadsleden uit de regio uitgenodigd, maar iedereen is van harte welkom.

Datum en tijd: 
donderdag, juni 21, 2018 - 18:00
Waar: 
Raadhuis Hilversum, Burgerzaal

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.