Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

920 documenten

Zuidoost eensgezind: acties voor behoud van de metrolijnen gaan door!

SP SP Amsterdam 03-05-2024 14:44

De bewoners van de K-buurt en omgeving zijn eensgezind: de acties voor behoud van goed openbaar vervoer in Zuidoost gaan door. SP-raadslid Erik Bobeldijk: “ Samen met de inwoners van Zuidoost en bewonersplatforms als Hart voor de K-buurt en de Vrienden van Duivendrecht zal de SP blijven knokken voor het behoud van de huidige metrolijnen 53 (Gaasperplas- CS) en 50 (Gein-Isolatorweg) en buslijn 41 van Holendrecht naar Muiderpoort.”

In buurthuis de Bontekraai, vlakbij metrostation Kraaiennest, organiseerde de SP samen met Hart voor de K-buurt een goed bezochte bewonersbijeenkomst over het openbaar vervoer in Zuidoost. De plannen van het GVB om vanaf 2025 het metronetwerk ‘te ontvlechten’ maakten veel reacties los in de zaal. Veel bewoners vroegen zich af waarom nu voor de derde keer op rij door het GVB wordt voorgesteld dat Zuidoost een metrolijn moet inleveren. In 2017 en 2023 tekenden de bewoners van Zuidoost immers al massaal protest aan tegen het plan. Het GVB ziet ontvlechten –  minder metro’s door de tunnel naar Centraal Station laten rijden  – als de oplossing tegen storingen en rituitval van de metro.

Ontvlechten: beleidstaal voor het schrappen van een metrolijn. Ontvlechten betekent in dit geval dat er één metrolijn uit Zuidoost verdwijnt door de twee metrolijnen 50 en 53 samen te voegen tot  één metrolijn. Bewoners uit het oosten van de Bijlmer (Kraaiennest, Ganzenhoef en Gaasperplas) moeten dan voortaan overstappen op Van der Madeweg wanneer zij naar het centraal station en de binnenstad willen reizen. Maar ook voor de inwoners uit het westen van de Bijlmer betekent het straks vaker overstappen. Waar je bijvoorbeeld nu nog in één keer vanaf station Holendrecht met de metro naar station Sloterdijk kunt reizen, zul je straks moeten overstappen op Van der Madeweg. Kortom: het schrappen van de directe verbinding tussen Gaasperplas en Centraal Station heeft voor alle ov-reizigers in Zuidoost consequenties.  

SP-raadslid Erik Bobeldijk over de plannen van het GVB met het Amsterdamse metronetwerk. 

Het alternatief van Hart voor de K-buurt: De verbonden stad Voorman van Hart voor de K-buurt Mike Brantjes pleitte voor een alternatief plan: het plan van de Verbonden Stad. Hij stelt voor om metrolijn 51 niet meer door de tunnel naar Centraal Station te rijden, maar door te trekken naar de Gaasperplas. Met deze ingreep rijden er straks minder metro’s door de tunnel naar Centraal Station (een belangrijke wens van het GVB om storing en uitval van metro’s te voorkomen) en wordt het oosten van de Bijlmer verbonden met Nieuw-West: de verbonden stad. Metro 53 kan in dit scenario tussen Gaasperplas en Centraal Station blijven rijden.

De SP ziet graag dat andere manieren om rituitval en storingen te voorkomen zonder te ontvlechten serieus onderzocht worden. Er kan gekeken worden naar technische verbeteringen in de software, het uniformeren van het type metrotreinen, of er kan onderzocht worden of het net als in andere steden haalbaar is een ‘keersysteem’ te maken voor de metrolijnen, zodat je bij storing en uitval meer flexibel bent.

DJ Panka uit Zuidoost praatte de avond aan elkaar als spreekstalmeester

14 mei besluitvorming in de Vervoerregio Dinsdag 14 mei is er een nieuwe vergadering van de Vervoerregio. De Vervoerregio is het orgaan waarin gemeenteraadsleden uit Amsterdam en omgeving, zoals Diemen en Amstelveen, besluiten nemen over het openbaar vervoer in de regio. SP-raadslid Erik Bobeldijk: “Zuidoost zal druk op de ketel moeten houden. Voorlopig zet het GVB zijn wens om een metro te schrappen door. De SP zal zij aan zij met bewoners blijven strijden voor goed openbaar vervoer in Zuidoost.”

Houd onze site in de gaten voor het vervolg van de acties.

Blijven investeren in onze jongeren door de inzet van het "Jongerenwerk in Scholen"

CDA CDA Amsterdam 24-04-2024 11:20

Begin april bracht Jozef Badal een werkbezoek aan het Bindelmeer College in Amsterdam Zuidoost. Hij sprak hier met zorgcoordinatorYvette en jongerenwerkers Charry en Danielle. Zij legden op enthousiaste wijze uit waarom het belangrijk is dat het jongerenwerk in scholen wordt georganiseerd. Het jongerenwerk rondom en in scholen is ontstaan om problemen van buitenaf ook binnen de school aan te pakken. De jongerenwerkers spelen hierin een cruciale rol. Ze zorgen ervoor dat de sfeer op school positief blijft en dat leerlingen zich gelukkig voelen. Dit creëert een veilige omgeving waarin jongeren zich kunnen ontwikkelen en ontplooien. Naast het bieden van een veilige omgeving helpen de jongerenwerkers ook bij het opzetten van activiteiten. Ze zijn zich bewust van het feit dat veel kinderen na schooltijd niet genoeg bewegen. Door sportieve activiteiten te organiseren en beweging te stimuleren, dragen ze bij aan de gezondheid en het welzijn van de leerlingen. Dit is van essentieel belang, aangezien een gezonde levensstijl bijdraagt aan betere concentratie en prestaties op school. Een ander aspect waar jongerenwerkers uitleg over gaven is helaas de bureaucratie waarmee ze kampen. Dit kan soms leiden tot een belemmering voor hun werk. Dit heeft ook zijn weerslag op de jongeren: ze geven aan dat er vaak te veel wordt gepraat en dat ze liever bezig zijn met hun eigen ontwikkeling. Het CDA Amsterdam vindt het daarom belangrijk dat er een goede balans wordt gevonden tussen administratieve taken en het daadwerkelijk ondersteunen van de jongeren. Een efficiëntere aanpak kan ervoor zorgen dat er meer tijd en energie wordt besteed aan het begeleiden en coachen van de jongeren. Na het werkbezoek ging Jozef Badal graag op de foto met Charry en Danielle en benadrukte hij hoe zeer hij onder de indruk is van de inzet en al het werk: "Door goede samenwerking tussen scholen en het jongerenwerk kunnen we er in Amsterdam voor zorgen dat alle jongeren de ondersteuning krijgen die ze verdienen. Dat hebben ze hard nodig bij alle uitdagingen in deze tijd. Laten we blijven investeren in onze jongeren, zodat ze een succesvolle toekomst tegemoet kunnen zien." Tijdens de Raadsvergadering van 24 april 2024 is het raadsvoorstel met betrekking tot de "Voorziening Jongerenwerk in School" bekrachtigd.

SP Amsterdam wil ervaringen patiënten CO-MED verzamelen

SP SP Amsterdam 22-04-2024 15:13

Alle SP-afdelingen, in gemeenten waar Co-Med actief is of wordt, inventariseren de klachten zodat we goed inzicht krijgen in heel het land. SP-Tweede Kamerlid Jimmy Dijk gaat met deze cijfers verder de strijd aanbinden tegen deze Private Equity praktijken in de zorg en om draagvlak te krijgen in het parlement tegen deze praktijken. 

Hoe meer verhalen we samen kunnen verzamelen, hoe groter de kans dat we iets kunnen doen tegen het commercieel maken van huisartsenzorg. De SP Amsterdam staat voor goede huisartsenzorg en zoekt daarom uw verhaal!

Heeft u klachten of signalen over de huisartsenzorg van CO-Med? Laat dan uw signaal achter via het meldpunt:

https://amsterdam.sp.nl/form/meldpunt-co-med

Stop reclame die bijdraagt aan de klimaat­crisis!

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 22-04-2024 00:00

We bevinden ons in een klimaatcrisis, waarvan de gevolgen ook in Amsterdam merkbaar zijn. Elk jaar kunnen we rekenen op meer hitte, luchtvervuiling en extreem weer. Het is in de huidige tijd dan ook niet passend om reclames voor goedkope vliegtickets, benzineauto’s, hamburgers en chickenwings in de openbare ruimte te zien. De Partij voor de Dieren en GroenLinks slaan nu de handen ineen om reclames voor fossiele brandstoffen en dierlijke producten te verbieden in de openbare ruimte van de stad. Amsterdam zal hiermee weer een duurzame en progressieve koploper worden in de strijd tegen klimaatverandering. Noodzaak Wereldwijd bevinden we ons in een klimaatcrisis. De Aarde is zodanig onnatuurlijk aan het opwarmen dat dit catastrofale gevolgen heeft voor onze samenleving en de natuur: hittegolven, droogte, bosbranden, tekort aan drinkwater, mislukte oogsten, stormen, overstromingen… Ook in Amsterdam krijgen we in steeds grotere mate te maken met de gevolgen van klimaatverandering. Het is geen kwestie meer van óf, maar van wannéér de volgende extreem hete en droge zomer voor de deur staat met ongezond hete pleinen, verpieterde parken en verergerde luchtvervuiling op straat. Hierom heeft het college van burgemeester en wethouders de ambitie om "alles op alles te zetten" om klimaatverandering tegen te gaan. Een belangrijk onderdeel van de aanpak: het verminderen van de CO2-uitstoot. Het streven is om 60% minder uit te stoten in 2030, en om in 2050 helemaal geen uitstoot meer te veroorzaken. Daarvoor zijn er bijvoorbeeld plannen om in de stad uiteindelijk helemaal geen verkeer toe te staan dat rijdt op verbrandingsmotoren met fossiele brandstoffen. Ook valt het klimaatneutraal en duurzaam voeden van de stad onder deze ambitie. "De huidige mate van dierlijke consumptie is onhoudbaar," luidt het in de voedselstrategie voor de stad. Toch zijn er in de openbare ruimte nog altijd reclames voor fossiele en dierlijke producten te zien. Reclame werkt Wat maken deze reclames in de stad uit in de strijd tegen klimaatverandering? Het antwoord: heel erg veel. Reclame heeft een aantoonbaar effect op ons koopgedrag en draagt bij aan de CO2-uitstoot. Meerdere onderzoeken hebben dit aangetoond. Eén onderzoek liet bijvoorbeeld zien dat mensen die onderweg naar de winkel aan een chocoladereclame worden blootgesteld, vervolgens precies die chocolade kochten. In het Verenigd Koninkrijk heeft onderzoek daarnaast aangetoond dat reclame maar liefst 28% toevoegt aan de jaarlijkse CO2-uitstoot per persoon, voornamelijk door de toename van productconsumptie als gevolg van reclame. Reclame heeft dus veel effect: zowel op het gedrag van mensen als op de uitstoot van CO2, met alle ernstige gevolgen voor het klimaat en gezondheid van dien. Er gaan bovendien gigantische bedragen om in reclamecampagnes, wat veel nuttiger ingezet zou kunnen worden. JCDecaux, één van de grote reclame exploitanten ter wereld én ook actief in Amsterdam, had een mondiale winst van bijna €3,5 miljard in 2022. Daarnaast blijkt uit een onderzoek van Dier & Recht dat de Europese Unie maar liefst 75 miljoen euro toekende aan reclamecampagnes met dierlijke producten, waarvan 46 miljoen euro voor vlees- en zuivelcampagnes. Het is onacceptabel dat er zulke hoge bedragen omgaan in reclames die de klimaatcrisis alleen maar in de hand werken. Het voorstel Daarom een gezamenlijk voorstel van de Partij voor de Dieren en GroenLinks om via het gemeentelijke reclamebeleid alles op alles te zetten om klimaatverandering tegen te gaan. Dit voorstel is erop gericht om in de gehele openbare ruimte fossiele en vleesreclames onmogelijk te maken. Daarnaast wordt in het voorstel verzocht om het mogelijk is om een gelijksoortig verbod op fast-fashion reclames kan worden ingevoerd. Amsterdam neemt hiermee een volgende belangrijke stap in het voeren van een rechtvaardig en duurzaam beleid. Het is tijd voor actie! Amsterdam moet laten zien dat de aanpak van de klimaatcrisis de hoogste prioriteit heeft. Een verbod op reclames die bijdragen aan de klimaatcrisis is hierin een cruciale stap, gezien de significante impact van reclame op het consumptiepatroon van mensen. Meer lezen? - Lees hier het hele initiatiefvoorstel "Stop Reclame die bijdraagt aan de Klimaatcrisis" van ​de leden​ Van Pijpen en Bakker. - Lees hier het Parool artikel over het voorstel .

30 april: Laat je stem horen over het OV in Zuidoost en de toekomst van metro 53!

SP SP Amsterdam 19-04-2024 14:31

Op dinsdag 30 april organiseren de SP en Hart voor de K-buurt een openbare avond over het openbaar vervoer in Zuidoost.  De bijeenkomst vindt plaats in buurthuis De Bonte Kraai en start om 19.30.  De toegang is gratis en aanmelden is niet nodig.

Tijdens deze avond willen we graag horen wat de bewoners van Zuidoost vinden van de plannen van het GVB met betrekking tot het OV in Zuidoost. Ook zullen we stilstaan bij het plan om metro 53, de directe verbinding met het Centraal Station te schrappen.

Wanneer je wilt dat metro 53 ook in de toekomst blijft rijden, is het belangrijk om je stem te laten horen!  Kom ook!

Hoe zit het ook alweer met metro 53? De metro zou toch blijven rijden?

2023: Het plan om de directe verbinding tussen CS en Gaasperplas te schrappen In maart 2023 dook het plan om metro 53 tussen Gaasperplas en Centraal Station te schrappen voor het eerst sinds lange tijd weer op. Het GVB en de Vervoerregio stelden voor om metro 50 (Isolatorweg-Gein) en metro 53 (Gaasperplas en CS) samen te voegen tot één metro. Deze nieuwe metro 50 zou dan voortaan gaan rijden tussen Isolatorweg en Gaasperplas. Voor de bewoners van Bijlmer Oost (Kraaiennest, Ganzenhoef, Gaaserplas) zou dat betekenen dat ze voortaan moesten overstappen op  Van der Madeweg om op het Centraal Station te komen.

Voor de bewoners uit het Westen van de Bijlmer (Gein, Holendrecht, Reigersbos) zou het beteken dat ze hun directe verbinding met stations Zuid en Sloterdijk kwijt raakten. Ook zij moesten dan voortaan overstappen op Van der Madeweg. Kortom: Zuidoost zou een metrolijn kwijtraken en bijna iedereen moest meer gaan overstappen.

Uiteindelijk succes voor 2024: metro 53 blijft rijden Na veel actievoeren door de SP samen met buurtbewoners gingen het GVB en de Vervoerregio uiteindelijk overstag. In september werd duidelijk dat metro 53 in 2024 blijft rijden.

De nieuwe dienstregeling van 2025: metro 53 dreigt weer te verdwijnen Tot onze stomme verbazing is het plan om metro 53 te schrappen weer tevoorschijn gekomen in de plannen voor de nieuwe dienstregeling van 2025. Samen met andere partijen heeft de SP zich in de gemeenteraad fel verzet tegen het schrappen van de metrolijn. Het is echter nog niet gelukt om de plannen van tafel te krijgen. De plannen lijken alleen twee jaar uitgesteld, maar ook dit is nog niet zeker.

Definitief besluit over de toekomst bij Vervoerregio in mei: lot 53 hoogst onzeker  Tijdens de vergadering van de Vervoerregio van 14 mei aanstaande valt er een definitief besluit over de toekomst van het metronetwerk en metrolijn 53. Dit is een besluit voor de komende elf jaar. Er is nog steeds een grote kans aanwezig dat metrolijn 53, de directe verbinding tussen CS en Gaasperplas, definitief verdwijnt en Zuidoost een metrolijn moet inleveren.

Zie ook: Zuidoost Nieuws

Zet de koers uit richting een kwalitatief hoogwaardig imago: liever museumminnende vijftigplussers dan massa’s hossende herriemakers

CDA CDA Amsterdam 17-04-2024 13:38

Op 16 april 2024 heeft wethouder Van Buren aangekondigd dat het gemeentebestuur inzet op een halvering van de riviercruise Amsterdam. Bij het CDA Amsterdam heerst onbegrip over deze koersverandering. Renate Wijmenga: “Van alle toeristen die je wil weren in onze mooie stad, zou het CDA niet beginnen bij de museumbezoekende vijftigplusser”. Het CDA Amsterdam betreurt dan ook deze koersverandering en de dreigende, forse beperking van een doelgroep toeristen die wij juist moeten verwelkomen. Voor ons staat daarbij niet zozeer de financiële consequenties voor de inkomsten vanuit de toeristenbelastingen voorop. In onze ogen dwarsboomt dit plan namelijk de wenselijke koersverandering richting een nieuw, gastvrij imago voor Amsterdam. In ons verkiezingsprogramma zijn wij helder: wij moeten het imago van de stad veranderen. Ons erfgoed en het culturele aanbod komt daarbij centraal te staan. Dus wegblijven bij het imago van seks- en drugspretpark en het aanpakken van magneetplekken voor ‘fout’ toerisme. In plaats daarvan willen wij bezoekers aantrekken die komen voor het unieke karakter van Amsterdam. Zij voegen waarde toe, doordat zij met hun bezoek bijdragen aan een rijk culinair en cultureel aanbod op wereldniveau. Museumbezoek, een vaartocht over de grachten en genieten van een smakelijk diner in een (top-) restaurant, zij weten hoe je in Amsterdam kan genieten. In de reactie van Cruise Port Amsterdam en Luxury Hotels of Amsterdam (een samenwerkingsverband van de 25 hotels) lezen wij hun terechte teleurstelling. Hun dagelijkse inzet om een topprestatie te leveren voor een groep bezoekers die kapitaalkrachtig is, gemiddeld wat ouder is en geniet van de historische binnenstad en musea van wereldniveau, wordt met de opstelling van het gemeentebestuur teniet gedaan. Fractievertegenwoordiger Renate Wijmenga: “Ik begrijp het niet. We moeten juist steviger inzetten op een imagoverandering. Als trotse stad moeten wij juist hen verwelkomen die kiezen voor een duurzame manier van toerisme. Die hierheen komen voor ons kwalitatief hoogstaand aanbod aan musea, restaurants, hotels en onze prachtige grachten. Zij reizen via de Europese binnenwateren naar de prachtigste plekken. En dus komen zij naar Amsterdam. Ook de duizenden senioren en mindervalide mensen die jaarlijks via de Zonnebloem onze stad aandoen: Amsterdam moet hen gastvrij verwelkomen! Mogen zij straks ook niet meer de stad in? Richt je imago- en marketingcampagne liever op hen, dan op de duizenden feestgangers die aangetrokken worden door de Wallen en de walgelijke wietlucht.” Met een rigoureuze keuze om in het duurdere toeristisch segment te snijden, vrezen wij verder dat we nodeloos het werk voor veel werknemers bij hotels, riviercruises, theaters en musea op het spel zetten. Helaas ontbreekt nog altijd bij het gemeentebestuur de strijdlust om werk te maken van een imagocampagne, stevige handhaving en introductie van het ingezetenencriterium voor softdrugs. Liever dan aanpakken, blijft het bestuur dagdromen over een nieuw erotisch centrum en het legaliseren van cocaïne.

SP en GroenLinks: Neem belang van de buurt mee in vergunningverlening

SP SP Amsterdam 16-04-2024 15:03

De Van Eeghenstraat in Zuid waar bewoners kampen met verzakkingen

De Amsterdamse fracties van de SP en GroenLinks komen met een gezamenlijk initiatiefvoorstel om de belangen van de buurt beter mee te laten wegen in het proces van vergunningverlening. De gemeente zou voor ze overgaat tot het verstrekken van een omgevingsvergunning, goed moeten kijken naar mogelijke nadelige effecten van verbouwingen op de buurt. SP-raadslid Remine Alberts: “Veel Amsterdammers ervaren de gemeente als een stempelmachine voor bouwbedrijven en ontwikkelaars. Dit moet anders. Amsterdam moet weer naast zijn inwoners gaan staan.”

https://amsterdam.sp.nl/nieuws/2024/04/sp-en-groenlinks-neem-belang-van-de-buurt-mee-in-vergunningverlening
Of het nu gaat om het opsplitsen van appartementen in De Pijp, het verkameren van woningen in Osdorp of het onderkelderen van statige panden in de Van Eeghenstraat, de voorbeelden waarbij Amsterdammers aan de bel trekken over de nadelige gevolgen van de bouwwoede in de stad zijn talrijk. Het is voor inwoners soms lastig echt gehoor te vinden bij de gemeente. Vergunningverlening wordt vaak bekeken door een juridische bril en de ontwikkelaar heeft alles ‘keurig dichtgetimmerd’. Een enkeling weet de weg door de instanties en haalt uiteindelijk zijn of haar gelijk via de bestuursrechter, maar veel vaker druipen buurtbewoners teleurgesteld af.

Om in de vergunningverlening de balans tussen de belangen van de eigenaar van het pand  en de buurt en leefbaarheid terug te brengen, stellen de SP en GroenLinks meerdere maatregelen voor. De invoering van de Omgevingswet per 1 januari jl. maakt het mogelijk dat meer rekening wordt gehouden met de leefbaarheid, gezondheid en participatie.

https://amsterdam.sp.nl/nieuws/2024/04/sp-en-groenlinks-neem-belang-van-de-buurt-mee-in-vergunningverlening
Eén van de belangrijkste is dat Amsterdam voortaan  het voorzorgprincipe beter moet gaan toepassen. Dit betekent dat mogelijke schade en andere nadelige effecten op de buurt van tevoren goed in kaart moeten worden gebracht. Hierdoor wordt voorkomen dat nadelige gevolgen pas tijdens of na verbouwing aan het licht komen. Ook wordt de bewijslast voor oorzaak van de schade omgedraaid. Op deze manier moet het voor Amsterdammers gemakkelijker worden om hun gelijk te halen bij de instanties wanneer zij kampen met schade als gevolg van de verbouwingen.

GroenLinks-raadslid Nienke van Renssen: “Bij het verstrekken van omgevingsvergunningen zijn de belangen van omwonenden de afgelopen jaren onbedoeld te veel uit het oog verloren. Dit voorstel is een mooie eerste stap om dit recht te zetten en ervoor te zorgen dat Amsterdam weer optreedt als hoeder van het algemene belang en naast zijn inwoners gaat staan.”

Het voorstel is op dinsdagmiddag 16 april ingediend. Dan krijgt eerst het stadsbestuur de gelegenheid om te reageren en dan zal het voorstel in juli door de gemeenteraad besproken worden. 

Zie ook: Zuid Nieuws

Vacature: Multimedia vormgever

SP SP Amsterdam 16-04-2024 11:41

De gemeenteraadsfractie van de SP in Amsterdam is op korte termijn op zoek naar een multimedia vormgever. Het takenpakket is divers. De nadruk ligt op het maken van online content voor sociale mediakanalen en grafische vormgeving voor campagnes en media. Daarnaast draai je politiek inhoudelijk mee met de gemeenteraadsfractie en denk je mee over de communicatie. 
 
Wij vragen van kandidaten: Bekend te zijn met de standpunten van de SP en deze te onderschrijven; Ervaring met het maken en bewerken van foto/film en online content Overweg kunnen met software zoals Adobe en affiniteit hebben met sociale media; Gevoel voor, en kennis van politiek en politieke verhoudingen; Goede verbale en schriftelijke communicatieve vaardigheden; Een flexibele werkhouding, geen 9-tot-5-mentaliteit; Een open en lerende houding Wij bieden kandidaten: Een contract van 24 tot 36 uur per week (in overleg); Een salaris overeenkomstig het loongebouw van de SP (max €2891,34 bruto,- per maand bij een 36-urige werkweek); Goede secundaire arbeidsvoorwaarden; Een leuke, informele en uitdagende werkomgeving met veel verantwoordelijkheid; Een contract voor één jaar, met uitzicht op een vaste aanstelling
 
Stuur je sollicitatie en je CV vóór 17 mei 2024 naar:
SP fractie, t.a.v. Jim Haijen
Amstel 1, kamer 1B.31
1011 PN Amsterdam
 
 
Beide onder vermelding van ‘Vacature Multimedia vormgever’
 
Heb je nog vragen over de vacatures neem dan gerust contact op: j.haijen@raad.amsterdam.nl of bel naar 020-5523430
 
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.