Nieuws van D66 in Culemborg inzichtelijk

5 documenten

Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg

D66 D66 Culemborg 15-06-2020 18:03

‘We kunnen vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden’. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode een plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen. Vandaag opent staatssecretaris Stientje van Veldhoven  D66 (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen.

Je elektrische auto laden terwijl er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is. En zo geld verdienen met je elektrische auto aan de lader. Of laden tegen een lager tarief, omdat je auto en de laadpaal worden ingezet om het elektriciteitsnet te balanceren. Het kan straks op steeds meer plekken en met steeds meer auto’s op een slim laadplein. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode zo’n plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen.

Slim laden Van Veldhoven: “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Laadplein Culemborg Het laadplein in Culemborg is een mooi voorbeeld van de toekomst. Van Veldhoven maakt vandaag als eerste gebruik van een slimme laadpaal. Zij laadt haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig is. En zij geeft met de nieuwe app aan hoe lang ze wil laden en hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. Het voordeel van een slimme paal is die zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners. Buurtbewoner en projectleider Arjen Schamhart: “drie jaar geleden hadden we een plan voor het opwekken van onze eigen stroom boven de parkeerplaats met een laadplein er onder. Ook wilden we elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van elektrische deelauto’s. Dit jaar is daar slim laden bijgekomen. Vandaag is de app af waardoor het allemaal werkt. Investeerders profiteren direct mee van de opbrengst. Zowel in de portemonnee als door minder blik op straat en een lager verbruik van fossiele brandstof”.

Koploper laadpalen Nederland is koploper laadpalen, nergens staan meer laadpunten per vierkante kilometer dan hier. Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn. Het kabinet wil steeds verder vooruit met laadinfra en schoon rijden. Daarom trok staatssecretaris Van Veldhoven eerder vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen en is vorig jaar samen met netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Ook komen particulieren die een elektrische auto aanschaffen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

Van Veldhoven hoopt dat steeds meer gemeenten kiezen voor slimme laadpleinen. Deze 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

De 19 gemeenten waar de komende periode 45 slimme laadpleinen in gebruik worden genomen:

Amsterdam Arnhem Breda Culemborg Den Haag Gouda Haarlemmermeer Lelystad Maastricht Middelburg Ouder-Amstel Gemeente Het Hogeland Gemeente Westerkwartier Gemeente Loppersum Rotterdam Schiedam Utrecht Zeist Zwolle

The post Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg appeared first on Culemborg.

Gemeenteraadselen 19 december 2019

D66 D66 GroenLinks PvdA Culemborg 19-12-2019 13:03

Wat deed D66 in de laatste raadsvergadering 2019?

D66 vraagt meer ruimte voor nieuwe woonvormen

Helemaal duurzaam wonen, goedkoop wonen (sociale woningbouw-prijzen), met méér generaties bij elkaar, ouderenwoningen, er leven veel woonwensen, waaraan in veel bouwprojecten niet wordt voldaan. In een gezamenlijke motie met GroenLinks, PvdA en CvN en Culemborg Centraal heeft D66 opgeroepen om meer ruimte te maken voor dit soort initiatieven. Dat het kan, bewijst bijvoorbeeld het Tiny Houses project in Eva-Lanxmeer. We verwezen specifiek naar het ‘Manifest Ruimte voor bewonersinitiatieven voor de stad Utrecht’, zie onderaan de pagina de link. We stemden in met de motie van GroenLinks e.a. om in Parijsch meer moeite te doen betaalbare woningen te realiseren.

Verkeer- en vervoersplan naar volgende fase D66 stemde in met de netwerkkaarten die als basis gaan dienen voor het nieuwe Verkeers- en vervoersplan. We waren blij met de positieve reactie van de Fietsersbond. D66 heeft destijds ook gevraagd om een kaart voor voetgangers. Een betere geleiding van voetgangers o.a. tussen station en de stad staat op onze wensenlijst (met een brug over de singel!?). De tunnels onder de spoordijk blijven knelpunten. Naast de lokale oplossingen, vroeg D66 het college, om een actieve rol te pakken op landelijk niveau. Nu wordt daar gesproken over spoorverbreding, maar ook woningnood. Als het spoor verbreed en ondertunneld zou worden onder de Lek, dan levert dat bouwgrond voor de regio, snelle noord-zuid fietsroute en minder kwetsbaarheid van de drukte spoorlijn van Nederland op. Culemborg moet hier actief voor lobbyen.

Aandacht voor handhaving

In de commissie spraken we over het Handhavingsbeleid. De raad had eerder prioriteiten meegegeven voor handhaving. Er is niet genoeg menskracht om alles even goed te doen. Ongeregeldheden in de groene ruimte (illegaal kamperen of kappen, auto’s in het uiterwaard, etc.) hebben weinig prioriteit. Wel zal er beter geregistreerd worden, waardoor herhaaldelijke meldingen zullen leiden tot prioriteit. Een oproep aan iedereen om ongeregeldheden te blijven melden! D66 vraagt om betere communicatie met de stad over het handhavingsbeleid. En ook om meer samen te werken met de stad, bijvoorbeeld met buurt-apps, of handhavingsgesprekken met partijen zoals Natuur en Vogelwacht, die veel zien en horen.

Een warm welkom voor de nieuwe griffier, Anouk van Aarsen D66 is heel blij met de komst van de nieuwe griffier. We hebben een goede eerste indruk en zijn blij dat de griffie weer compleet is.

Bij de laatste raad 2019 ‘In 2019 vergaderde de raad van Culemborg 23 keer en waren er 38 voorbereidende commissievergaderingen. We namen 127 raadsbesluiten, dienden gezamenlijk 16 amendementen en 26 moties in en stelden 26 schriftelijke vragen aan het College.’                                                                                                                                                                                        Het raadswerk vraagt veel, veel tijd en moeite. Maar het geeft ook een goed gevoel, dat je als D66 invloed hebt en mee kunt helpen aan een duurzamer, socialere stad. We zijn trots op bereikte resultaten zoals ruggensteun voor de Geldelandfabriek en het Odensehuis, aandacht voor de energietransitie en het behoud van het budget voor burgerinitiatieven. We gaan er in 2020 weer met hart en ziel tegenaan!

Fijne feestdagen en heel veel goeds in het nieuwe jaar!!

Rinske van Noortwijk

Fractievoorzitter

Meer lezen: http://utrechtseruimtemakers.nl/…/Manifest%20bewonersinitia…

The post Gemeenteraadselen 19 december 2019 appeared first on Culemborg.

Gemeenteraadselen 4 april 2019

D66 D66 VVD Culemborg 11-04-2019 15:18

Gemeenteraadselen 4 april 2019

Wie is Culemborg en waar gaan we heen? – Koers voor de stad vastgesteld Wie zijn we? Wat voor stad willen we zijn? Welke sterke punten willen we uitvergroten? En met wie in de regio ligt dan samenwerking voor de hand? Op deze en meer vragen geven de Stadsvisie en Krachtig Culemborg nu antwoord. En beide stukken waren aan de orde in de raad.

D66 Culemborg is blij met de gekozen koers. Dit is een toetssteen bij het nemen van beslissingen voor Culemborg.De koers is opgesteld na vele gesprekken met inwoners, ondernemers en stadsbestuur. Voor D66 is het beeld herkenbaar. Culemborg is eigengereid, ondernemend, duurzaam, ‘Nederland in het klein’. Maar ook: naar binnen gekeerd en veel gemeenschappen leven langs elkaar heen.

Meer en meer Culemborgers zijn georiënteerd op de regio Utrecht. Om die reden vindt D66 dat Culemborg óók aan Utrechtse tafels moet gaan meepraten. Meer samenwerking kan gunstig zijn, bijvoorbeeld als het gaat om mobiliteit. Wel moeten we vooraf een antwoord bedenken op de mogelijke druk vanuit de regio Utrecht t.a.v. woningbouw. (De regio Utrecht moet nog zo’n 150.000 woningen bouwen.) En net zo belangrijk: laten we ook gericht partnerschappen in Rivierenland versterken, met het nieuwe kompas in de hand. Ondanks enkele accentverschillen werden de Visie en Krachtig Culemborg door de raad vastgesteld. De fractie van de VVD stemde tegen.

Onderzoek naar constructie CV Parijsch – wake-up call In opdracht van de raad is een uitgebreid onderzoek geweest naar de organisatieconstructie van de CV Parijsch. Aanleiding is het gevoel dat de raad weinig ruimte heeft om de ontwikkeling van deze grote wijk te sturen. Conclusie is dat de organisatiestructuur eigenlijk al 23 jaar niet goed functioneert, dat de rolverdeling tussen betrokken partijen niet helder is, dat begrippen niet helder zijn gedefinieerd, en dat er geen heldere afspraken zijn ingebouwd over informatievoorziening, evaluatiemomenten en exit-strategieën. Het rapport eindigt met aanbevelingen die allemaal zijn overgenomen door het College. Waaronder een vernieuwing van de samenwerkingsovereenkomst. Met de aanbevelingen is gelukkig al begonnen.

D66 riep vooral op tot hand in eigen boezem: laat dit rapport ook een les zijn voor ons als raad en laten we in de toekomst kritisch zijn op wijze waarop de governance is geregeld bij grote projecten (ofwel het geheel aan werk-, financiële- en verantwoordingsafspraken). In april gaan we hiervoor een soort checklist ontwerpen voor de raad.

The post Gemeenteraadselen 4 april 2019 appeared first on Culemborg.

Gemeenteraadselen 7 maart 2019 Wie is Culemborg?

D66 D66 Culemborg 12-03-2019 08:31

Wat voor stad wil Culemborg eigenlijk zijn? En met welke gemeenten om ons heen kan Culemborg het beste samenwerken? Die vragen zijn het afgelopen jaar uitgewerkt, samen met inwoners, ondernemers, organisaties, ambtenaren en bestuurders. D66 is blij met de uitkomst.

De meest opmerkelijk conclusie uit de Stadsvisie en het rapport Krachtig Culemborg is dat Culemborgers de blik meer op Utrecht, dan op rivierenland hebben gericht. Het voorstel is nu om dan ook intensiever te gaan samenwerken met Houten en Utrecht, waarbij we Rivierenland niet loslaten. D66 ziet kansen in huisvesting voor Utrechtse studenten en innovatieve start-ups. Concepten als het duurzaamste hotel van Nederland, het Design-Museum, GelderlandFabriek en het Weeshuis-museum hebben grotere kans op groei, als Culemborg meer zichtbaar wordt voor Utrecht. Wel vindt D66 zat we ervoor moeten waken dat Culemborg de bouwplaats van Utrecht wordt. Een krachtig(er) Culemborg is ook een krachtige partner in de Betuwe. Want ook al kijken we over de Lek, onze roots liggen in het Rivierenland en die koesteren we.

The post Gemeenteraadselen 7 maart 2019 Wie is Culemborg? appeared first on Culemborg.

Bericht gemeente Houten: Aanvraag omgevingsvergunning Windpark Goyerbrug ontvangen

D66 D66 Culemborg 17-01-2019 08:59

Het college van burgemeester en wethouders heeft de aanvraag voor een omgevingsvergunning ontvangen voor de bouw van vier windmolens bij de Goyerbrug, ten zuiden van het Amsterdam-Rijnkanaal. De aanvraag is ingediend door Windpark Goyerbrug B.V.. De aanvraag is ingediend nadat het college heeft besloten dat de opgestelde aanmeldingsnotitie m.e.r.- beoordeling volstaat. Voor de collegebrief aan de gemeenteraad over dit besluit kijk hier.

Eerste processtap De gemeente gaat als eerste de ontvangen aanvraag toetsen op volledigheid. Wij kijken of alle vereiste documentatie en onderzoeken aanwezig zijn in de aanvraag. Voor het vervolg van het proces en de procesplanning verwijs ik u naar onze website

U kunt de aanvraag inzien op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Klik op de optie – Inzien/ informatie documenten -.

In gesprek Wethouder Hilde de Groot wil graag, naast de wettelijke inspraak gedurende het proces, met u in gesprek gaan en/of blijven over windpark Goyerbrug. Voor het maken van een afspraak met de wethouder kunt u een mail sturen naar gemeentehuis@houten.nl. U ontvangt dan een afspraakvoorstel. Begin maart organiseert Windpark Goyerbrug B.V. informatiebijeenkomsten voor omwonenden en geïnteresseerden. Meer informatie over windpark Goyerbrug vindt u op http://windparkgoyerbrug.nl/

Provincie Op donderdag 20 december 2018 heeft de Provincie Utrecht een officiële bekendmaking gepubliceerd over een ontheffing wet natuurbescherming aan Windpark Goyerbrug B.V.. Als u de bekendmaking wilt inzien klik dan hier.

The post Bericht gemeente Houten: Aanvraag omgevingsvergunning Windpark Goyerbrug ontvangen appeared first on Culemborg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.