Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch inzichtelijk

8 documenten

Het spoor verandert. Goed wonen blijft! | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 26-07-2020 00:00

De komende jaren gaat er veel veranderen rondom het spoor en het Bossche station.

Meer passagiers, meer treinen, weinig ruimte en veel betrokken partijen.

Dat maakt goede afspraken nodig (en soms veel geduld).

Maar het kan, zo blijkt aan de Maijweg.

Met een vergroende parkeergarage, extra bomen, nieuwe speelplekken en tevreden bewoners.

Wethouder Ufuk Kâhya heeft er alle vertrouwen in dat aan de andere kant van de Stationsweg de ook gaat lukken.

Met de herinrichting van de Boschveldweg En het behoud van de platanen

 

 

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Platanen, behouden, goederentreinen weren | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-11-2019 00:00

Goederentreinen horen bij voorkeur niet dwars door de stad te gaan. Daar is immers ooit de Betuwelijn voor aangelegd.

En als de minister toch veel meer treinen door het centrum van Den Bosch wil sturen, dan zonder aantasting van de leefbaarheid voor de bewoners vlak langs dat spoor.

En zeker zonder de overbodige kap van de platanen langs de Boschveldweg.

Esther de Ruiter: “De platanen aan de Boschveldweg horen bij de leefkwaliteit van de buurt. We staan daarom zij aan zij met de inwoners van de Sintstraten en het college en roepen de minister op maatregelen te nemen waarbij de mooie platanen behouden kunnen blijven.”

Een GroenLinksmotie tegen de kap van die platanen kreeg de steun van alle raadsfracties.

GroenLinks wil net als andere partijen en het college van B&W geen forse toename van het goederenvervoergoederen door Den Bosch.

De raad heeft op 5 juni 2018 een motie aangenomen om in plaats daarvan de Betuweroute beter te gebruiken. Als de minister toch besluit tot aanleg van de Zuidwestboog Meteren-Boxtel komen voortaan veel meer goederentreinen dwars door de stad. Met alle overlast van dien.

Die overlast dient dan natuurlijk te worden beperkt en de leefbaarheid voor de inwoners langs het spoor gegarandeerd. Maar niet met maatregelen die de kap van de platanen langs de Boschveldweg noodzakelijk maken

 

PvdA Den Bosch doet mee aan Samenloop voor Hoop in Rosmalen

PvdA PvdA s-Hertogenbosch 30-08-2019 10:05

Een delegatie van PvdA Den Bosch loopt dit weekend mee met de Samenloop voor Hoop in Rosmalen. We lopen samen met de supportersclub van FC Den Bosch om gedurende 24 uur zoveel mogelijk geld op te halen voor KWF Kankerbestrijding.

Een mooi en belangrijk goed doel!

De Samenloop voor Hoop start zaterdag 31 augustus om 15:00 uur. Er doen 45 teams mee, met in totaal meer dan 1100 wandelaars.

Meer via www.samenloopvoorhoop.nl/rosmalen.

Supporters zijn van harte welkom! https://denbosch.pvda.nl/nieuws/pvda-den-bosch-doet-mee-aan-samenloop-voor-hoop-in-rosmalen/🌹

Het bericht PvdA Den Bosch doet mee aan Samenloop voor Hoop in Rosmalen verscheen eerst op PvdA Den Bosch.

Nu aan de slag met het station van de toekomst | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-03-2019 00:00

Het Bossche station groeit behoorlijk uit zijn jas. Steeds meer reizigers, meer bewoners, meer werknemers, meer studenten en meer bezoekers maken gebruik van dit vervoersknooppunt. Een station dat ook de binnenstad verbindt met het Paleiskwartier en de nieuwe Spoorzone.  

Wethouder Ufuk Kâhya in het Brabants Dagblad: “Het gaat om de ontwikkeling van het gehele gebied, aan de voor- en de achterzijde. Om verblijven, om verbindingen te maken met de wijken, om goede bereikbaarheid en slimme en schone duurzaamheid.”  

Weinig ruimte en veel betrokken partijen. Dat maakt dat goede afspraken nodig zijn om van het huidige station een ‘station van de toekomst’ te maken. Om snel met al die partijen (o.a. ministerie, provincie, Pro Rail, NS) tot samenwerking te komen presenteerde de gemeente een ‘Toekomstverkenning Knooppuntontwikkeling Station ’s-Hertogenbosch.’  

Alle knelpunten, kansen en ambities op een rijtje. Niet een blauwdruk, maar een visie om met alle betrokkenen in gesprek te gaan, natuurlijk ook met reizigers en omwonenden.  

Plannen voor bijvoorbeeld een extra perron, een bredere passerelle, een extra looproute vanaf het perron richting Brabanthallen en Tramkade, wellicht een nieuw stationsgebouw aan de westzijde, daar ook een grote fietsenkelder.  

Kâhya: “Samen werken aan een mobliteitshub waarmee schoon, veilig en comfortabel reizen voor iedereen toegankelijk wordt.”

Streven naar Station Maaspoort

D66 D66 s-Hertogenbosch 22-02-2018 16:46

Tilburg is hard op weg naar voorstadstation Berkel-Enschot, evenals dat de kans groot is dat bij Breda-Oost een nieuw station komt. ’s-Hertogenbosch viel tot nu toe buiten de prijzen als het gaat om een extra station. In 2016 werd bekend dat er geen vervolgonderzoek komt naar een Station Maaspoort. De gemeente legde zich daarbij neer. D66 wil dat daar verandering in komt.

In februari 2016 heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch ingestemd met de conclusie van Prorail om af te zien van een vervolgonderzoek naar een Station Maaspoort. De gemeente gaf daarbij aan voorlopig af te zien van het streven naar de realisatie van Station Maaspoort. Recent is echter bekend geworden dat de kans dat groot is dat er een NS-station wordt gerealiseerd bij Berkel-Enschot. Ook bij Breda-Oost kan een ‘voorstadstation’ verrijzen, zo is de conclusie van een vervolgonderzoek van de provincie. Totale kosten voor beide stations bedragen 13 miljoen euro.

“Het verbaast D66 dat zowel in Breda als Tilburg de mogelijkheden voor een voorstadstation wel verder onderzocht worden en in ’s-Hertogenbosch partijen zich erbij neer lijken te leggen dat Station Maaspoort geen optie meer is. Een goede OV-verbinding van de Maaspoort met de binnenstad is belangrijk. D66 blijft daarom ook streven naar een Station Maaspoort.” aldus raadslid René van den Kerkhof.

D66 stelt daarom vragen aan het College van B&W waarin het de gemeente oproept om samen met de provincie het vervolgonderzoek te starten naar Station Maaspoort.

Streven naar Station Maaspoort

D66 D66 s-Hertogenbosch 22-02-2018 16:46

Tilburg is hard op weg naar voorstadstation Berkel-Enschot, evenals dat de kans groot is dat bij Breda-Oost een nieuw station komt. ’s-Hertogenbosch viel tot nu toe buiten de prijzen als het gaat om een extra station. In 2016 werd bekend dat er geen vervolgonderzoek komt naar een Station Maaspoort. De gemeente legde zich daarbij neer. D66 wil dat daar verandering in komt.

In februari 2016 heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch ingestemd met de conclusie van Prorail om af te zien van een vervolgonderzoek naar een Station Maaspoort. De gemeente gaf daarbij aan voorlopig af te zien van het streven naar de realisatie van Station Maaspoort. Recent is echter bekend geworden dat de kans dat groot is dat er een NS-station wordt gerealiseerd bij Berkel-Enschot. Ook bij Breda-Oost kan een ‘voorstadstation’ verrijzen, zo is de conclusie van een vervolgonderzoek van de provincie. Totale kosten voor beide stations bedragen 13 miljoen euro.

“Het verbaast D66 dat zowel in Breda als Tilburg de mogelijkheden voor een voorstadstation wel verder onderzocht worden en in ’s-Hertogenbosch partijen zich erbij neer lijken te leggen dat Station Maaspoort geen optie meer is. Een goede OV-verbinding van de Maaspoort met de binnenstad is belangrijk. D66 blijft daarom ook streven naar een Station Maaspoort.” aldus raadslid René van den Kerkhof.

D66 stelt daarom vragen aan het College van B&W waarin het de gemeente oproept om samen met de provincie het vervolgonderzoek te starten naar Station Maaspoort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.