Nieuws van politieke partijen in Amstelveen inzichtelijk

5 documenten

CDA: geef fietsers alle ruimte

CDA CDA Amstelveen 05-02-2020 20:55

Meer ruimte voor fietsers, snelheidsbeperking voor auto's en fijnmaziger openbaar vervoer. Dat zijn de aandachtspunten die CDA Amstelveen heeft ingebracht tijdens de behandeling van de Mobiliteitsvisie. De mobiliteitsvisie geeft een aardige opsomming van aandachtspunten, maar het blijft wel een tikkeltje hangen in algemeenheden. Als het aan het CDA ligt - wordt fietsgebruik in Amstelveen –vooral voor de korte ritten in de stad- de norm. Iedereen mag in z’n autootje blijven rijden, maar we gaan stadsgenoten wel verleiden om vaker op de fiets te stappen: gezonder, milieuvriendelijker, en in heel veel gevallen ook nog sneller. - Het CDA vraagt voor nu en voor in de toekomst aandacht voor onderhoud van fietspaden. Hobbelige fietspaden met scheuren, losliggende tegels en verzakkingen zijn niet alleen weinig comfortabel, maar ook gevaarlijk. Het is goed dat de slechte fietspaden in het bos worden aangepakt, maar er zijn nog veel meer knelpunten; - Het CDA vraagt aandacht voor de verschillende snelheden op het fietspad. E-bikes, speedpedelecs, racefietsen, ligfietsen gaan soms twee keer zo hard als gewone fietsen. Ze zitten elkaar soms flink in de weg en de inhaalmanoeuvres leiden tot irritaties en gevaarlijke situaties. Daarom moeten fietspaden ook voldoende breed zijn. - CDA zou het ook toejuichen als Amstelveen de komende jaren meer doorgaande fietspaden aanlegt; - het liefst creëren we nog dit jaar twee doorgaande aantrekkelijke noord-zuidroutes: eentje door het Amsterdamse bos en eentje aan de oostkant van Amstelveen; - En moet er ook niet eens nagedacht worden over een fietssnelweg langs de vernieuwde A9; - Als het aan het CDA ligt komen er veel meer parkeerplekken voor fietsers, want daar is echt grote behoefte aan. Bij de aanleg van de A9 kan nu al worden nagedacht over een fietsgarage bij het stadshart. Zoals die er nu al zijn op Station Zuid: een eclatant succes; - Wel mooi als Amstelveen er naar zou streven om de meest aantrekkelijke fietsstad van Nederland te worden. Snelheid eruit Het CDA heeft de afgelopen periode al vaak aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid rond scholen en in wijken als Bovenkerk. Dat is door het college adequaat opgepakt. Toch wil het CDA nog een stapje verder gaan. Op veel meer doorgaande wegen moet de automobilist de snelheid aanpassen aan fietsers en voetgangers. Geef meer straten de status van Fietsstraat, waar auto’s nadrukkelijk te gast zijn. Wat zijn overigens de mogelijkheden en beperkingen om net als in Amsterdam ook in Amstelveen van wijken en buurten 30 kilomerzones te maken. Het zou mooi zijn als dat eens serieus zou worden onderzocht. Beneluxbaan Er moeten voor automobilisten uiteraard aantrekkelijke doorgaande wegen blijven, wegen waar het verkeer goed doorstroomt. Bijvoorbeeld de Beneluxbaan. Maar maak dat dan ook mogelijk. Ga uit van een uniforme snelheid voor het hele traject en zorg voor slim afgestelde verkeerslichten. Wie zich keurig aan de snelheid houdt van –zeg 50 kilometer per uur- is verzekerd van een groene golf. Ten slotte vraagt ook het CDA aandacht voor het openbaar vervoer. De noord-zuidverbinding is prima. Waar het aan ontbreekt is de ontsluitende verbindingen oost-west en west-oost. Met het oog op de toekomst moet het openbaar vervoer fijnmaziger. Alle woonwijken, maar ook alle werkplekken moeten goed bereikbaar zijn. Uitgangspunt: op elke plek in Amstelveen zou je binnen 5 tot 7 minuten op de bus, de tram of de metro moeten kunnen stappen. Inbreng van CDA burgerraadslid Dick Aanen tijdens de commissie Ruimte, Wonen en Natuur op donderdag 30 januari 2020.

CDA: geef fietsers alle ruimte

CDA CDA Amstelveen 05-02-2020 20:55

Meer ruimte voor fietsers, snelheidsbeperking voor auto's en fijnmaziger openbaar vervoer. Dat zijn de aandachtspunten die CDA Amstelveen heeft ingebracht tijdens de behandeling van de Mobiliteitsvisie. De mobiliteitsvisie geeft een aardige opsomming van aandachtspunten, maar het blijft wel een tikkeltje hangen in algemeenheden. Als het aan het CDA ligt - wordt fietsgebruik in Amstelveen –vooral voor de korte ritten in de stad- de norm. Iedereen mag in z’n autootje blijven rijden, maar we gaan stadsgenoten wel verleiden om vaker op de fiets te stappen: gezonder, milieuvriendelijker, en in heel veel gevallen ook nog sneller. - Het CDA vraagt voor nu en voor in de toekomst aandacht voor onderhoud van fietspaden. Hobbelige fietspaden met scheuren, losliggende tegels en verzakkingen zijn niet alleen weinig comfortabel, maar ook gevaarlijk. Het is goed dat de slechte fietspaden in het bos worden aangepakt, maar er zijn nog veel meer knelpunten; - Het CDA vraagt aandacht voor de verschillende snelheden op het fietspad. E-bikes, speedpedelecs, racefietsen, ligfietsen gaan soms twee keer zo hard als gewone fietsen. Ze zitten elkaar soms flink in de weg en de inhaalmanoeuvres leiden tot irritaties en gevaarlijke situaties. Daarom moeten fietspaden ook voldoende breed zijn. - CDA zou het ook toejuichen als Amstelveen de komende jaren meer doorgaande fietspaden aanlegt; - het liefst creëren we nog dit jaar twee doorgaande aantrekkelijke noord-zuidroutes: eentje door het Amsterdamse bos en eentje aan de oostkant van Amstelveen; - En moet er ook niet eens nagedacht worden over een fietssnelweg langs de vernieuwde A9; - Als het aan het CDA ligt komen er veel meer parkeerplekken voor fietsers, want daar is echt grote behoefte aan. Bij de aanleg van de A9 kan nu al worden nagedacht over een fietsgarage bij het stadshart. Zoals die er nu al zijn op Station Zuid: een eclatant succes; - Wel mooi als Amstelveen er naar zou streven om de meest aantrekkelijke fietsstad van Nederland te worden. Snelheid eruit Het CDA heeft de afgelopen periode al vaak aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid rond scholen en in wijken als Bovenkerk. Dat is door het college adequaat opgepakt. Toch wil het CDA nog een stapje verder gaan. Op veel meer doorgaande wegen moet de automobilist de snelheid aanpassen aan fietsers en voetgangers. Geef meer straten de status van Fietsstraat, waar auto’s nadrukkelijk te gast zijn. Wat zijn overigens de mogelijkheden en beperkingen om net als in Amsterdam ook in Amstelveen van wijken en buurten 30 kilomerzones te maken. Het zou mooi zijn als dat eens serieus zou worden onderzocht. Beneluxbaan Er moeten voor automobilisten uiteraard aantrekkelijke doorgaande wegen blijven, wegen waar het verkeer goed doorstroomt. Bijvoorbeeld de Beneluxbaan. Maar maak dat dan ook mogelijk. Ga uit van een uniforme snelheid voor het hele traject en zorg voor slim afgestelde verkeerslichten. Wie zich keurig aan de snelheid houdt van –zeg 50 kilometer per uur- is verzekerd van een groene golf. Ten slotte vraagt ook het CDA aandacht voor het openbaar vervoer. De noord-zuidverbinding is prima. Waar het aan ontbreekt is de ontsluitende verbindingen oost-west en west-oost. Met het oog op de toekomst moet het openbaar vervoer fijnmaziger. Alle woonwijken, maar ook alle werkplekken moeten goed bereikbaar zijn. Uitgangspunt: op elke plek in Amstelveen zou je binnen 5 tot 7 minuten op de bus, de tram of de metro moeten kunnen stappen. Inbreng van CDA burgerraadslid Dick Aanen tijdens de commissie Ruimte, Wonen en Natuur op donderdag 30 januari 2020.

Raadslid Lennart de Looze stelt ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 11-03-2019 12:09

Raadslid Lennart de Looze stelt vragen over de vele fietsomleidingen in Amstelveen en uit z'n bezorgdheid. Het lijkt dat Gemeente Amstelveen meer bezig is met de automobilisten dan de fietsers. https://rtva.nl/2019/03/zorgen-groenlinks-om-vele-omleidingen-voor-fietsers-in-amstelveen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

CDA spreekt waardering uit voor verkeersregelaars

CDA CDA Amstelveen 05-02-2019 09:38

Amstelveen - In de afgelopen periode is het een enorme drukte geweest op de kruisingen Kronenburg en Zonnestein met de Beneluxbaan. Al lang van te voren was aangekondigd dat in december2018 en januari 2019 een start met de werkzaamheden zou worden gemaakt voor de ondertunneling van de kruispunten van tramlijn 51. Ondanks de uitgebreide voorlichting vanuit de gemeente hebben gebruikers van tram- en metrohaltes en omwonenden niet kunnen bevroeden welk een impact deze start op de omgeving zou hebben. Dat wil zeggen op de autogebruikers, de fietsers en de voetgangers. Bewegwijzering en aangepaste stoplichten waren niet voldoende om alles in goede banen te leiden. Gedurende een langere periode hebben veel verkeersregelaars van Safe Traffic Streaming uit Kampen van de vroege ochtend tot aan de laatste metro/tram in de nacht paraat gestaan om alles in goede banen te leiden. Of het nu ging om bij het bijspringen bij calamiteiten, ondersteuning bieden bij het overstekenof iemand die ’s avonds laat zonder benzine stond uit de brand te helpen. Zij hebben dat met liefde en passie voor hun beroep gedaan, vertelden ze vorige week aan raadsleden Pier Rienks en Sandra van Engelen van het CDA. Ze doen er alles aan om hun werk goed uit te voeren. Het maakt voor hen niet uit tot hoe laat zij moeten doorwerken, waar in het land dan ook. Dat is niet onopgemerkt is gebleven. Dat bleek uit de vele waarderende opmerkingen die zij ontvingen. Daarnaast werd hen koffie, snoepjes, koekjes aangeboden om zo het werk in weer en wind te doorstaan. Ook het CDA heeft zijn oprechte waardering voor de verkeersregelaars uitgesproken: wij zijn hun veel dank verschuldigd.

Plannen voor facelift van het Stadshart!

ChristenUnie ChristenUnie Amstelveen 12-07-2017 11:13

https://amstelveen.christenunie.nl/k/n5997/news/view/1124340/300566/stadshart facelift

De gemeenteraad heeft in de vergadering van 21 juni jl. de plannen voor een facelift van het Stadshart vastgesteld. De fractie van de ChristenUnie heeft voor deze plannen gestemd. Wel hebben we bij de behandeling van dit onderwerp een aantal punten naar voren gebracht:

De ChristenUnie is blij met deze uitwerking van de toekomstige ontwikkeling van het Stadshart. Het Stadshart moet het visitekaartje van Amstelveen zijn; de huiskamer van Amstelveen. De belangrijkste vraag voor de ChristenUnie is of de gewone Amstelvener, graag wil komen in “de huiskamer van Amstelveen”, het Stadshart. En aan die vraag hebben we de plannen getoetst.

* Allereerst wordt er ingezet op een goede bereikbaarheid van het Stadshart. Voor de ChristenUnie is belangrijk dat het Stadshart goed bereikbaar is met OV, fietsers en voetgangers en dat het autoverkeer de wegen naar het Stadshart en de parkeergarages niet doet verstoppen. In de nota wordt ingezet op hoogwaardige routes voor langzaam verkeer, o ok buiten winkelopeningstijden. Daar is de ChristenUnie blij mee. Ook is de ChristenUnie blij dat er een scheiding komt tussen autoverkeer en fietsers en voetgangers in de Thomas Cookstraat. Het wordt hoog tijd dat deze onooglijke doorgang tussen bibliotheek en de toegang van de parkeergarage wordt aangepakt. Auto’s, fietsen en voetgangers zitten elkaar daar in de weg. Daarnaast pleit de ChristenUnie voor meer fietsenstallingen in het Stadshart. 

* Een ander belangrijk punt voor de ChristenUnie is de weekmarkt. Onder bepaalde voorwaarden kan de ChristenUnie zich vinden in een verplaatsing van de markt van het Stadsplein naar het gebied tussen de fontein op het Stadsplein en de kruising van de Rembrandtweg met de Groen van Prinstererlaan. De ChristenUnie is wel tegen een verplaatsing van de weekmarkt naar het Handelsplein. Voordat er een definitieve verplaatsing van de markt gaat plaatsvinden willen we dat eerst de volgende vragen zijn beantwoord:

- Bij verplaatsing van de markt zal de markt met 20% moeten inkrimpen. Is dat percentage juist en om hoeveel kramen gaat dat dan en zijn er toch nog mogelijkheden om de inkrimping te voorkomen? Het college zal nader onderzoek doen.

- De ChristenUnie constateert een tegenstelling tussen het voorstel van de gemeente dat de  kramen op de Rembrandtweg naar de winkels gericht zullen worden en de wens van de marktbranche dat de kramen juist naar elkaar gericht, moeten worden opgesteld. Wat is de best haalbare, commercieel meest aantrekkelijke oplossing? Het college zal de gemeenteraad op de hoogte houden van de contacten tussen de gemeente en de marktbranche.

- Hoe zit het met het autoverkeer op de Rembrandtweg tijdens de marktdagen. Blijven de garageboxen die achter de huizen aan de oostkant van de Rembrandtweg zijn en alleen vanaf de Rembrandtweg bereikbaar zijn, voor autoverkeer ook tijdens marktdagen bereikbaar? Het college zal dat nog nader uitzoeken.

* Verder wordt er in de plannen gesteld dat uitbreiding van het winkelareaal wenselijk is, maar alleen binnen het kernwinkelgebied. De ChristenUnie constateert dat er al jarenlang een groot verloop van winkels binnen het Stadshart. Wij vragen het college of er niet iets aan het verloop van winkels in het Stadshart kan worden gedaan en of met name de winkels voor het middensegment van de samenleving behouden kunnen worden. Wat de ChristenUnie betreft koen er niet alleen maar duurdere zaken voor de hogere inkomens. De ChristenUnie vraagt het college om hierover met de eigenaar van het Stadshart (Unibail-Rodamco) in contact te treden.

De grote winst van dit plan is alleen al dat de aanval van Unibail Rodamco op de Schildersbuurt is afgeslagen. De bewoners hoeven niet meer bang te zijn voor hun huizen en dat is al een enorme winst. In het algemeen is de ChristenUnie positief over de plannen voor het Stadshart. Wel houden we onze zorg dat het Stadshart, zoals dat nu met deze visie in de steigers staat, ECHT een huiskamer van alle Amstelveners wordt. Dit nieuwe Stadshart moet een plaats worden, waarin alle 90.000 Amstelveners graag willen komen en verblijven. Het moet “hun” Stadshart zijn.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.