Nieuws van politieke partijen in Oosterhout inzichtelijk

8 documenten

Onderzoek naar aanleg fietspad Bergsebaan

VVD VVD Oosterhout 22-02-2020 10:50

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/38439/onderzoek-naar-aanleg-fietspad-bergsebaan

 

In de mobiliteitsvisie is  volop aandacht voor fietsers en verkeersveiligheid. Daar waar het kan, worden fietsers en auto’s van elkaar gescheiden. Vanaf december 2018 wordt er al over het fietspad langs de Bergsebaan gesproken. De VVD vindt het belangrijk om de fietsveiligheid te verbeteren langs de Bergsebaam Diverse fietsers vanuit Den Hout maken gebruik van deze route net als vele toeristen en recreanten van dit gebied. Alle reden dus om het onderzoek te starten. 

 

De gemeenteraad heeft ingestemd met het onderzoek. Ook is een voorstel van Gemeentebelangen en VVD aangenomen om ook de fietsveiligheid op de aansluitende wegen in het gebied te onderzoeken samen met Breda en belangengroepen. De VVD blijft werken aan het verbeteren voor de bereikbaarheid voor zowel fietsers als auto's!

Energietransitie Oosterhout 2030

VVD VVD Oosterhout 23-10-2019 10:33

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36920/energietransitie-oosterhout-2030

In de raadsvergadering van 22 oktober 2019 lag ter besluitvorming de ambitienota 2030 en de routekaart 2019-2022.  In juni heeft de gemeenteraad daar eerder over gesproken en het standpunt van de VVD was dat we vooral een realistisch beleid moet voeren en niet te ver voor de troepen uit moeten lopen. Ook wij begrijpen de urgentie van het probleem maar de VVD wil niet dat we doorslaan en veel te snel rigoureuze beslissingen nemen. Liever zorgvuldig handelen dan te snel. Het moet ook haalbaar, betaalbaar en effectief zijn voor bedrijven en burgers. De Oosterhoutse VVD vindt het ook zeer belangrijk dat bedrijven goed kunnen blijven presteren en mensen een baan hebben. Zonder een vitale economie kunnen we ook geen grootschalige maatregelen betalen om natuur en milieu te beschermen. En mensen die geen werk hebben worden ook niet gelukkig van alleen mooie natuur.

Maar het is niet het een of het ander. De VVD wil óók dat kwetsbare natuur wordt hersteld en dat we met elkaar in een mooie en schone omgeving kunnen leven. Dat is goed voor de gezondheid en het welzijn van Nederland. Natuurherstel heeft dan ook zeker prioriteit bij de VVD. 

De fractie heeft er in juni op gehamerd dat het meeste winst op korte termijn is te halen met besparing van energie, isoleren dus en dat in samenwerking met Thuisvester en stichting One. Dat is dichtbij en daar is de grootse eerste winst te behalen. Het vol leggen van daken met zonnepanelen bij bedrijven en particulieren moet de komende jaren ook prioriteit krijgen. 

In het bestuursakkoord is opgenomen dat windenergie een tussenoplossing is op weg naar nieuwe manieren van duurzame energieopwekking. Qua locatie is een strook langs de A59 opgenomen, in het verlengde van de huidige windmolens en op ruime afstand van woongebieden. Verder is in het Bestuursakkoord opgenomen dat op andere locaties in Oosterhout geen mogelijkheden zijn voor traditionele grootschalige windmolens. 

 

Wat betreft de locatie voor de windturbines vinden wij de bundeling met de A59 en de bestaande windturbines nog de meest acceptabele. De keuze voor zonneweides erbij en dan ook zo grootschalig kunnen wij niet helemaal plaatsen. Daar was in juni ook niemand echt een voorstander van. Wellicht kan overwogen worden om een extra windmolen te plaatsen, of misschien die op Weststad te vervangen door nieuwere, zodat er minder of geen zonneweides gerealiseerd hoeven te worden. Wij geven het ter overweging mee aan het college.

 

We staan graag nog even stil staan bij de samenvatting van de opiniërende behandeling. Daarin is te lezen dat de VVD met windturbines aan de slag wil. Dat ligt iets genuanceerder. De VVD ziet windenergie als één van de tussenoplossingen en dan wel alleen op de locatie langs de A59 en niet grootschalig op andere locaties.

De VVD-fractie gaat akkoord met het voorstel van het college maar geven de volgende adviezen mee:

Zet vol in op energie besparing

Organiseer veel meer voorlichting en communicatie naar bedrijven en burgers (moet ik die kapotte CV ketel nog vervangen of niet?)

Maak de activiteiten van Thuisvester onderdeel van uw doelstellingen

Overweeg minder zonneweide en wellicht een extra windmolen, dan wel opwaardering van bestaande molens

Geef ook andere initiatieven langs de A59 een kans en focus niet alleen Eneco en Shell. Zeker ook als andere plannen kunnen zorgen voor lokaal eigendom en dus meer draagvlak heeft dat onze voorkeur.

Zorg dat de infra op orde is zodat die alle nieuwe ontwikkelingen aan kan.

Geen zonneweides in het buitengebied voordat zoveel mogelijk daken zijn vol gelegd met zonnepanelen. 

Belangrijker is om ons te focussen op 2030 dat is het eerste belangrijke meetpunt en dat is ook van toepassing voor de warmtevisie per wijk.

Voer een realistisch beleid en laat u niet opjagen. 

Tenslotte, neem je voorbeeldrol serieus. Verduurzaam je gemeentelijk vastgoed.

 

 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1666321056; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1575175350 -1480443716 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-13.3pt; font-family:Wingdings; color:#EC6B1A;} -->

Mobiliteitsplan: Oosterhout Vooruit

VVD VVD Oosterhout 27-05-2019 07:54

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/35489/mobiliteitsplan-oosterhout-vooruit

Verkeer, iedereen heeft er wel een mening over. Het aantal files neemt toe, knelpunten vragen om een oplossing en de fiets wordt steeds populairder. Het verkeersbeleid komt nog uit 2007. Sindsdien is er veel veranderd. Reden om het beleid aan te passen: dit zodat de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst verbetert!

Veel inwoners hebben meegedacht over het nieuwe beleid. De zorgen over de bereikbaarheid van de zuidwest kant van Oosterhout kwam veel naar voren. Partijen willen graag aan de slag met een gedragen plan. In de visie was dit onvoldoende terug te vinden. Ook de aandacht voor een robuust wegennet kwam onvoldoende terug. De raad heeft dit in het definitieve plan aangepast.  In de nieuwe visie wordt meer ingezet op fietsen en openbaar vervoer. De komende jaren worden snelfietsroutes aangelegd zodat de fiets een alternatief kan zijn voor de auto. Ook de oproep van de VVD om werk te maken van de bus naar Vrachelen heeft een plek gekregen in de visie.  De komende periode wordt de visie omgezet in een uitvoeringsplan. Het moet namelijk niet bij een visie blijven. Met de nieuwe visie kan Oosterhout weer jaren vooruit. En daar gaat het om!

GroenLinks Oosterhout in gesprek met de wijk Dommelbergen. | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 25-02-2019 00:00

Afgelopen zaterdag gingen vrijwilligers en raadsleden van GroenLinks Oosterhout in gesprek met bewoners van de wijk Dommelbergen. Er werden veel goede gesprekken gehouden tijdens deze stralende zaterdag, waar veel onderwerpen werden besproken. Zo geven de bewoners van Dommelbergen de wijk gemiddeld een 7,5 tot een 8. Verbeterpunten waren er ook, zo vinden de bewoners dat de groenvoorziening in de wijk beter mag worden onderhouden en dat er veel auto’s zijn voor relatief weinig parkeerplaatsen. Voor de kinderen zijn er veel speelgelegenheden en er is veel groen in de wijk.

Met de bewoners hebben we het ook gehad over de aankomende provinciale statenverkiezingen. De mensen vinden een buitengebied belangrijk om in te recreëren, met behoud en versterking van de Brabantse natuur.

Oosterhout VooruitOver verkeer ...

VVD VVD Oosterhout 21-02-2019 15:36

Oosterhout Vooruit

VVD VVD Oosterhout 21-02-2019 03:31

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/34088/oosterhout-vooruit

 

Over verkeer bestaan vele meningen. Iedereen heeft er dagelijks mee te maken en vindt er wel iets van. Op 19 februari heeft de gemeenteraad gesproken over de mobiliteitsvisie. 

 

In het nieuwe plan wordt meer ingezet op fiets en openbaar vervoer. Een prima keuze vindt de VVD. Maar we missen wel het investeren in een bereikbare stad.  In Oosterhout wordt nu eenmaal veel gebruik gemaakt van de auto. De VVD vinden we dat mensen wat te kiezen moeten hebben. Dus ja, investeren in wegen, maar ook in goede fietspaden (én de fietsbrug Zwaaikom) en bussen. De VVD heeft gepleit voor een bus naar Vrachelen. Het kan niet zo zijn dat er in het westen van Oosterhout geen bus rijdt. 

 

Wijkteam Houthaven en de belangenvereniging Lage Molenpolderweg (LMP) vroegen aandacht voor de bereikbaarheid van het westen van Oosterhout. In de visie komt dit onvoldoende terug. Gelukkig merkten meer partijen dit op. De VVD heeft het voorstel gedaan om met partijen, gemeente Breda en Oosterhout en de provincie te zoeken naar een oplossing die draagvlak heeft. 

 

Bereikbaarheid houdt voor de VVD ook in dat ook in wijken goede wegen zijn. Anders krijg je veel sluipverkeer in woonstraten. Langs de Zwaaikom komt een nieuwe weg die er voor kan zorgen dat het centrum ontlast wordt. Maak die route aantrekkelijk. Voor Den Hout vragen we meer actie op de aanpak van de Houtse Heuvel. De Achthoek ligt, net als de Pionier in Vrachelen, nog niet in een verkeersveilige omgeving. 

 

De VVD heeft aangegeven dat we moeten investeren in bereikbaarheid. Dus geen taboe op het aanleggen van nieuwe infrastructuur om knelpunten op te lossen. Maar ook investeren in snelfietsroutes. Iedereen moet keuzes hebben in hoe je je verplaatst van A naar B. En als burgers meer parkeerplekken willen in hun straat, prima. Zet de burger en zijn wensen meer centraal in plaats van te veel te willen sturen. Op die manier kunnen we in Oosterhout vooruit!

Anne-Marie Spierings lijsttrekker D66 Noord-Brabant

D66 D66 Oosterhout 01-08-2018 12:06

Het bestuur van D66 Noord-Brabant is verheugd dat Anne-Marie Spierings door de leden is gekozen tot lijsttrekker van D66 voor de provinciale statenverkiezingen van maart 2019. “Met Anne-Marie op plaats één gaan we de verkiezingen in met een gedreven en energieke lijsttrekker“, aldus voorzitter Bas Werker. “De door D66 ingezette veranderingen krijgen zo vervolg.”

Anne-Marie Spierings: “We hebben Brabant de afgelopen jaren groener en mooier weten te maken. Ons vervoer is schoner door laadpalen en elektrische auto’s, snelfietspaden en bussen zonder uitstoot. Sportclubs en bedrijven besparen energie en leggen zonnepanelen op hun daken. De veehouderij wordt schoner en boeren met oog voor natuur en gezondheid krijgen hulp. We zijn op de goede weg en die weg wil ik graag vervolgen. Als lijsttrekker voor D66 ga ik dan ook graag voor nog een periode met D66 in de coalitie.”

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/2997 ...

VVD VVD Oosterhout 12-04-2018 15:47

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/29975/en-nu-aan-de-slag

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.