Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

4 documenten

Buren Sportpark Kranenhof schrijven brief aan de raad.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 03-09-2019 11:44

GraverMaat: Op Kotor kreeg ik dit bericht van Ben Litjens. Ton Jansen schreef deze brief aan alle raadsleden.

Geacht raadslid,

Als buren van het sportpark Kranenhof aan de noordzijde willen wij u, alvorens u een belangrijk besluit moet nemen, graag informeren en onze zorgen doorgeven over het voorstel zoals nu aan u voorgelegd wordt.

Zoals tijdens de openbare info avond met de gemeenteraad op 26 augustus 2019 duidelijk werd, is er veel onduidelijkheid en risico bij de plannen voor een geheel nieuwe inrichting van het sportpark.

Onze bezwaren bij deze plannen zijn bovendien:1. Een forse toename van geluid overlast door intensiever gebruik.

2. Verwijderen van de voor ons aangrenzende geluidswal hetgeen nog extra geluid overlast oplevert.

In de planschetsen is dit zichtbaar want een of meer van de velden overlapt voor een deel de houtwal. Deze zijn rondom het terrein aangewezen als EHS en hebben historische waarde.

De functie van EHS en die van de historische plaats en vorm mogen niet aangetast worden.

4. Minder verkeersveiligheid langs de Hoogeweg.

De houtwal is inmiddels dermate versmald en uitgedund dat sommige mensen (sporters?) op die plaats het sportpark betreden, hun auto achterlatend langs de Hoogeweg of fietspad.

Dit gebeurt nu ook al.

5. Een forse toename van overlast door uitbreiding gebruik van het nieuwe multi functionele gebouw.

Wij zijn voornemens officieel en uitgebreid bezwaar te maken tegen de plannen op de genoemde punten.

Er zijn meerdere onzekerheden bij dit plan, zoals tijdens de info-avond naar voren gebracht werden,  met risico op zware financiële tegenvallers.

Waar anders dan bij de gemeente zal de fusievereniging aankloppen bij financiële problemen vroeg of laat in die lange periode van 40 jaar.

Dat wilt u als gekozen volksvertegenwoordiger niet op uw geweten hebben lijkt mij.Ik wens u wijsheid en moed bij het binnenkort te nemen besluit.

Met vriendelijke groet,

A.H.G. Janssen

Hoogeweg 3

5364NK  Escharen

Like Laden…

En nu de verkeersveiligheid in de Sint Elisabethstraat nader onderzoeken????

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 18-05-2019 18:56

GraverMaat:

Naar aanleiding van de ingediende “motie vreemd aan de orde van de dag” door LPG-er Jan Schraven over de verkeersveiligheid in Gassel vraagt Keerpunt 2010 zich af met welke boodschap CDA-er  wethouder Ben Peters naar de provincie gaat om een einde te maken  de overlast die er nog steeds in de binnenstad ondervonden wordt door het vele verkeer door de Sint Elisabethstraat.

Er is zelfs al een onderzoek gestart naar de ernst van de beschadigingen aan onze monumentale Hampoort.

Het is al heel lang stil over het meest gewenste tracé van de N321.

Moet de Wijkraad Binnenstad ook een onderzoek opstarten samen met Veilig Verkeer Nederland?

En neemt dan onze wethouder die uitkomst ook lachend mee naar Den Bosch???

Nieuws uit de Graafse gemeenteraad

Motie over verkeersveiligheid Gassel warm ontvangen

GASSEL – Een “motie vreemd aan de orde van de dag” die afgelopen dinsdag in de Graafse raad werd behandeld kon op een zeer brede steun rekenen. Indiener Jan Schraven (LPG), die eerder het Rapport over de verkeersveiligheid bij en in Gassel aan wethouder Ben Peters had overhandigd, mocht de motie presenteren:

Jan Schraven (links) overhandigt het rapport aan wethouder Ben Peters.

– ‘Overwegende dat: De overheid, gemeente en provincie, de nadruk legt op de aanpak van de N324 tussen Grave en Oss. De provinciale weg N321 ter hoogte van Gassel echter net zo goed veiligheidsmaatregelen behoeft in plaats van alleen de onderhoudswerkzaamheden die de overheid van plan is. Dat was de trigger om binnen Gassel een werkgroep op te richten om met een korte vragenlijst de verkeersonveilige situaties in kaart te brengen; Welke locaties zijn het? Wat maakt de situatie onveilig? Welke zijn het belangrijkste en moeten voorrang krijgen? Deze vragenlijst is opgesteld in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, die de antwoorden heeft verwerkt.

– De enquête heeft 222 reacties opgeleverd, waarmee gevaarlijke locaties in en rondom Gassel in kaart zijn gebracht. Een relatief hoge respons voor een klein dorp. Dat toont de betrokkenheid en ernst van de situatie aan. Behalve door de Dorpsraad en het Gassels Nieuws heeft de werkgroep ook support gekregen van sportverenigingen en de lokale basisschool om de enquête onder de aandacht te brengen. Het brede draagvlak voor de enquête en de enorme hoeveelheid reacties geeft aan dat verkeersonveiligheid leeft in Gassel’.

Verder in gewone taal

Eerder meldde Arena al de knelpunten: De provinciale weg, die door 53,6% van de respondenten als meest onveilig werd ondervonden. Gevolgd door de Graafsedijk/Wijnroemer met 17,1% en de situatie rondom de basisschool met 8 %. Jan Schraven las verder het dictum voor: “Verzoekt het college: Kennis te nemen van de gehouden enquête. De resultaten van de enquête met de provincie Noord-Brabant te delen en hen de bezorgdheid van de inwoners van Gassel met betrekking tot de N321 over te brengen met het verzoek om gepaste maatregelen. In overleg met de werkgroep te gaan en samen met gepaste voorstellen voor maatregelen te komen voor wat betreft de gemeentelijke wegen”.

En men ging over tot de orde van de dag, die bestond uit reacties vanuit de raad.

Ben Litjens (Keerpunt 2010) vond de motie sympathiek: “Maar ik had liever eerst overleg gehad. Ik hoor er hier nu over”.

Jochem Jacobs (CDA): “Prachtig hoe de Gasselse gemeenschap dit heeft gedaan. Veel mensen erbij betrokken. Wij steunen de motie. Maar ook met de toevoeging dat dit niet alleen voor Gassel geldt, maar ook voor de andere dorpen”.

Rob Bannink (VVD) raakte in conflict met zijn zus Astrid Bannink (LPG): “Ik kan me vinden in de woorden van de LPG en het CDA. En ik begrijp dat de heer Schraven met dit voorstel komt. Maar we zien dit soort situaties in alle kernen. Elke keer zal een situatie veranderen. En de gemeente houdt alles goed in de gaten. Ik vind deze motie overbodig”. Astrid Bannink (LPG): “Gassel heeft dit initiatief genomen. Stel dat ze een speeltuintje hadden gewild, moeten dan alle andere kernen ook een speeltuintje? Rob Bannink: “Moeten inwoners in andere kernen dan ook steeds een onderzoek doen? Elk dorp weet wel een paar onveilige situaties”. Astrid Bannink: “U doet deze mensen tekort. Wij brengen mensen die iets bijzonders doen voor het voetlicht”. Rob Bannink: “En u doet de andere mensen tekort”.

Ook de andere fracties waren aangenaam getroffen door dit fraai stukje burgerinitiatief. Indiener Jan Schraven: “Als we nu niet naar de provincie gaan duurt het misschien nog wel 15 jaar voordat er iets gebeurt. Op de dag dat het stukje van de werkgroep in de Arena verscheen gebeurde er alweer een ongeluk op de N321”.

Wethouder Ben Peters: “Mooi dat Gassel deze vorm heeft gekozen. Ik juich die betrokkenheid toe. De gemeentelijke wegen zijn voor ons staand beleid. We treden op voorhand met bewoners in overleg. Dus ik wil graag met de werkgroep in contact treden”.

De stemming was niet verrassend: 13 -1 vóór de motie. Alleen Rob Bannink stemde tegen.

Ben Litjens steunt NL Doet. Stenen storten op Graafse Werf zou 105 euro kosten.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 16-03-2019 16:58

In de omgeving van Cuijk-Grave-Mill ligt een netwerk van ruim 100 km ruiter- en menroutes. Om deze routes begaanbaar te houden is onderhoud nodig. We gaan tijdens NLDoet de routes controleren, bewegwijzering herstellen en schoonmaken, snoeien en ander onderhoud dat op ons pad komt verrichten.

Op facebook zag ik deze foto van de werkzaamheden in het “Raamdal”.

Tijdens deze onderhoudswerkzaamheden in het kader van NL Doet moesten overbodige stenen afgevoerd worden. Bij de gemeentelijke “stort” zou 15 euro per vrachtje op de aanhangwagen betaald moeten worden. Een van de vrijwilligers stelde voor om naar het bedrijf van Ben Litjens te rijden.

Ben helpt een handje mee om de aanhanger leeg te maken.

Ben Litjens bood spontaan aan om de stenen gratis achter te laten als geste naar de vrijwilligers bij deze NL Doet actie. Er werd 7 keer een aanhangwagen met stenen “afgestort” bij Ben.

Inbreng Ben Litjens in de raadsvergadering van 19 februari 2019.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 22-02-2019 08:47

De eerste 19 punten zijn behandeld in de raadsvergadering van 12 februari 2019

Betreft Agendapunt 20: Uitvoeringsagenda visie op de vestingstad Grave

In de raadscommissie Ruimte van 29 januari 2019 ben ik uitvoerig ingegaan op de opvattingen van Keerpunt 2010.

Wij zijn voor de ontwikkeling van het Visio terrein maar niet op deze manier.

Het maken van stedenbouwkundige ontwerpen enzovoorts is nutteloos als niet vaststaat op welke wijze het nieuwe traject N 321 loopt over  of nabij het Visio-terrein.

In het Collegeprogramma 2018-2022 is gekozen voor dit tracé.

Zorg eerst voor een overeenkomst met de provincie, dat de keuze voor het nieuwe tracé met varianten dit jaar in gang zet. Indien dit tracé vaststaat lijkt mij eerst de tijd gekomen om een stedenbouwkundig ontwerp te maken.

Onderzoeken om te weten waar de oude gracht heeft gelegen zijn zinloos. Iedereen in Grave weet dit.

Kosten maken zonder inzicht in een exploitatie is wederom onverantwoord.

Keerpunt 2010 ondersteunt een motie, die vraagt om een duidelijke exploitatie opzet.

Aanleg van parkeerterreinen is op dit moment te voorbarig.

Eerst het wegtracé N 321, dan een stedenbouwkundige ontwerp, dan een bestemmingsplanprocedure en daarna eerst aanleg van parkeervoorzieningen.

Projectontwikkelaars heffen om eigen gewin parkeerplaatsen in de Vesting Grave op.

In Wisseveld worden nog steeds niet nabij de Vesting Grave parkeerplaatsen aangelegd of gepland en de gemeente gaat weer kortzichtig de portemonnee trekken met een bedrag van € 250.000,-, waarvan reeds nu met stelligheid kan worden vastgesteld dat dit een ondoelmatige uitgave is.

Betreft Agendapunt 21: Kadernota Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN)

Ik heb geconstateerd dat sommige fracties in deze gemeenteraad zich nu zorgen gaan maken over het uurtarief van € 97,-.

Ik maakte mij al zorgen bij het uurtarief van € 60,-.

Het is niet zo, dat de personeelsleden dit bedrag krijgen, want dan zouden zij alle al boven de Balkenende-norm zitten.

Het personeel en de deelnemende gemeenten zitten met de gevolgen van jarenlang slecht beleid.

Meerdere jaren heb ik gevraagd om een vergelijking met de kosten van andere Omgevingsdiensten.

Dat kon niet werd toen gezegd door het College. Nu is er wel een vergelijkend cijfer.

Grote organisaties kosten grote bedragen met weinig resultaat.

In onze regio zijn er nauwelijks nieuwe grote bedrijven gekomen. Dit zou eerder moeten leiden tot verlaging van de kosten maar de praktijk is helaas anders.

Het toezicht op de toekomstige asbestsanering is voor mij de enige nieuwe taak maar nergens heb ik kunnen lezen welke invloed dat heeft op het totaal.

De Veiligheidsregio Brabant-Noord is ook zo’n instantie, die maar geld blijft vragen en waar slecht management een gewoontezaak is.

Straffeloos kan daar beweerd worden dat iets wat door een ander geheel wordt betaald te duur is en onze gemeenteraad accepteert dat bij onze verdwenen ladderwagen.

Ik stem tegen deze Kadernota.

Betreft Agendapunt 22: Rapport rekenkamercommissie Land van Cuijk “Raadsperspectief op jeugdhulp”

Keerpunt 2010 ondersteunt dit voorstel omdat de gemeenteraad meer wordt betrokken bij het beleid Ook de genoemde beleidsvoornemens hebben mijn steun.

Wel heb ik graag meer inzicht in de kosten van het Centrum voor Jeugd en Gezin en in de tussen de verschillende gemeenten gemaakte afspraken.

Niet toch weer € 500.000,- aan Boxmeer weggeven ten koste van onze eigen jeugd?

Betreft Agendapunt 23: Wijziging Verordening en SamenwerkingsovereenkomstRekenkamercommissie Land van Cuijk en verhoging bijdrage per inwoner

Akkoord met voorstel. Een verhoging van 5 ct per inwoner zijn bedragen waar ik mij wel in kan vinden.

Overigens had ik liever een voorstel gezien, dat wij deze samenwerkingsovereenkomst Land van Cuijk zouden ontbinden en er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met alleen de gemeente Mill en St. Hubert werd gesloten.

Van LPG had ik een dergelijk voorstel wel verwacht.

Betreft Agendapunt 24: Beheerskwaliteitsplan groen 2019-2023

Het onderhoud en beheer van het openbaar kan beter.

Ik ondersteun het beleid om de zogenaamde “parels” en de begraafplaatsen te behandelen met een A-kwaliteit.

Dat voor het onderhoud voor het overige groen een B-kwaliteit wordt gehanteerd heeft eveneens mijn instemming.

Dat de gemeente een beroep doet op burgerschapszin  steun ik ook, maar ik verwacht er weinig van als je als gemeente zo met geld smijt, zoals dit College doet.

Een goede band met onze burgers is essentieel voor een goede burgerschapszin.

Op sommige plekken de natuur iets meer zijn gang laten gaan voor de insecten, bijen en vlinders ondersteun ik ook.  Dat is niet zo moeilijk, omdat ik daar uit ervaring over kan praten.

Een motie van VP Grave ondersteun ik om meer variatie in het openbaar groen te krijgen heeft mijn steun.

Betreft Agendapunt 25: Initiatiefvoorstel Motiemarkt

Ik ondersteun dit voorstel.

Ieder voorstel van dit College om te komen tot een beter contact met de inwoners ondersteun ik.

Dat is heel hard nodig.

Betreft Agendapunt 26: Motie Uitvoeringsprogramma bij het Integraal veiligheidsplan

Ik steun de motie, omdat dit de positie en inbreng van BOA’s versterkt in Grave.

Wel zou ik graag zien, dat de motie reeds nu om extra budget zou vragen voor de uitbreiding met één fte. Geen nieuwe taken zonder uitbreiding van het aantal fte’s. Anders werkt het niet.

Liever één BOA er bij en één politiefunctionaris minder.

Boa’s zijn de enige veiligheidsfunctionarissen, die een band met de inwoners kunnen opbouwen en die weten hoe de hazen lopen in onze gemeente. Zij verhogen zichtbaar de veiligheid en dat is heel effectief bij handhaving, preventie en misdaadoplossing.

De politie ervaar ik als mensen, die in snelle auto’s op zoek zijn naar bekeuringen maar nauwelijks de gemeenschap kennen en altijd te laat komen bij overvallen en inbraken.

Tijd voor het doen van een aangifte voor een normale burger is bij de politie ook nauwelijks mogelijk. Geef mij maar de oude veldwachters en plaatselijke politiefunctionarissen.

Betreft Agendapunt 27: Krediet aanvraag onderzoek bestuurlijke toekomst

Ik ondersteun dit voorstel omdat in de gegeven omstandigheden een beter inzicht nuttig is.

In december had de gemeenteraad in mijn ogen een totaal ander besluit moeten nemen namelijk uitvoering van de opiniepeiling van 2018. Dit houdt in dat alles ingezet moeten worden op een levenskrachtige, democratische en zelfstandige gemeente met een extra band met Mill en St. Hubert. Een gemeente die staat voor een gezond agrarisch bedrijfsleven, een mooi en levenskrachtig landschap en landelijk uitblinkt in recreatie, dienstverlening, cultuurbehoud met facilitering van extra zorg voor samenhorigheid voor elkaar.

Dan hadden wij deze uitgave ook niet behoeven te doen.

Ben Litjens,

fractieleider Keerpunt 2010

Escharen, 19 februari 2019

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.