Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

6 documenten

Duidelijk!Klaas DijkhoffDe topman ...

VVD VVD Steenbergen 13-03-2018 06:02

Duidelijk!

Wij hebben maar liefst 40% vrouwen ...

VVD VVD Sint-Michielsgestel 11-03-2018 08:06

Wij hebben maar liefst 40% vrouwen op de lijst die politiek goed op de hoogte én opgeleid zijn! #trots #gewoondoen

Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 30 januari over?

VVD VVD Houten 27-01-2018 11:25

Dinsdag 30 januari staan de volgende rondetafelgesprekken op het programma. In dit artikel staat waar de raadsvoorstellen over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt. Vragen over de onderwerpen kunnen gesteld worden via fractie@vvd-houten.nl.

https://houten.vvd.nl/nieuws/26961/waar-gaan-de-rondetafelgesprekken-van-30-januari-over

Bestemmingsplan Overeind 84

Er wordt al geruime tijd gesproken over het herontwikkelen van de bedrijfslocatie aan het Overeind 84 in Schalkwijk. Naast de huidige agrarische bestemming heeft de monumentale boerderij de functie van kleinschalig vergader- en recreatiecentrum gericht op de zakelijke markt.

De voorgestane herontwikkeling van de planlocatie gaat uit van een mix van maatschappelijke en recreatieve functies in combinatie met de bouw van 5 woningen. Het betreft een kwalitatieve uitbreiding van de huidige vergaderfaciliteiten en het realiseren van een boomgaard en een moestuin.

De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Om de ontwikkelingen daadwerkelijk mogelijk te maken is een wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. Het ruimtelijk concept van de ontwikkeling gaat uit van een traditioneel boerenerf met daar om heen de al bestaande en nieuwe functies. Met dit concept wordt aangesloten bij de ruimtelijke karakteristiek van het (voormalige) boerenerf. 

Op 10 oktober 2017 stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan van 26 oktober tot en met 6 december 2017 ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke wijzigingen nodig gebleken. Door het college wordt dan ook voorgesteld het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.  

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Afstemmingsverordening Participatiewet IOAW en IOAZ Werk en Inkomen Lekstroom

Een Afstemmingsverordening bevat de regels op welke wijze uitkeringen worden verlaagd als sanctie op het overtreden van verplichtingen. In verband met een aantal aanvullingen en aanpassingen in de Participatiewet is het noodzakelijk de Afstemmingsverordening zoals die vastgesteld is op 16 december 2014 (gepubliceerd 27-01-2015) op een aantal onderdelen te wijzigen.

In eerste instantie betrof het hierbij enkel technische wijzigingen. Op basis van een negatief advies van de Cliëntenraad in januari 2017 is besloten tot een integrale herziening van de Afstemmingsverordening. De uitgangspunten voor de integrale herziening van de Afstemmingsverordening zijn:

Maatwerk te leveren door meer vanuit de leefwereld van de klant te opereren.Heldere en toepasbare regels te formuleren. WIL klanten van wie de uitkering wordt verlaagd, altijd te horen. Een gelijke Afstemmingsverordening in te voeren voor alle deelnemende WIL - gemeenten.

Ook worden hierbij de Afstemmingsverordeningen voor de Participatiewet, Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) geïntegreerd. 

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden

De huidige Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden is vastgesteld in 2011. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft inmiddels een nieuwe geactualiseerde modelverordening uitgebracht. Aan de hand hiervan is de verordening van Houten aangepast. Deze nieuwe verordening moet vastgesteld worden door de raad.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Kaderbrief GGDrU 2019

Het algemeen bestuur van de GGDrU (Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht) stelt de gemeenteraad in de gelegenheid om een zienswijze over de kaderbrief 2019 in te dienen voor besluitvorming in het algemeen bestuur op 28 maart 2018. In de kaderbrief  staan de algemene financiële en beleidsmatige kaders.

In het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen (2018), waardoor GGDrU na de verkiezingen een nieuwe samenstelling van het algemeen en dagelijks bestuur zal krijgen, wordt geopteerd voor een begroting voor het jaar 2019, die grotendeels een continuering zal zijn van het bestaande door het bestuur van GGDrU vastgestelde beleid. Daarom is dit keer gekozen voor een beleidsarm document in de vorm van een kaderbrief. Tijdige en transparante communicatie over eventuele financiële consequenties van het ombuigingsplan en de aanbesteding Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg (DDJGZ) voor de gemeenten is van belang; zodoende wordt de raad voorgesteld hier middels een zienswijze nog eens nadrukkelijk aandacht voor te vragen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Oprichting van een coöperatie door GGD regio Utrecht

De GGD'en regio Utrecht, Hollands Noorden en Twente hebben besloten gezamenlijk voor de jeugdgezondheidszorg een nieuw digitaal dossier te ontwikkelen en te implementeren. Voor de juridische vorm van deze samenwerking zijn verschillende vormen mogelijk. Na het verkennen van meerdere vormen blijkt de meest eenvoudige oplossing voor samenwerking de coöperatieve vereniging te zijn, een coöperatie. De beoogde coöperatie zal geen medewerkers in dienst hebben en hieraan worden geen taken, verantwoordelijkheden of bevoegdheden overgedragen. Het bestuur bestaat uit de directies van de deelnemende GGD'en, die binnen het mandaat kunnen handelen dat ze van hun bestuur hebben gekregen.

De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met het voorstel met betrekking tot oprichting van een coöperatie. Als zienswijze wordt voorgesteld aandacht te vragen voor het eenduidig beleggen van taken en verantwoordelijkheden van de nieuwe coöperatie en het voldoen aan alle wettelijke voorwaarden voor informatiebeveiliging van het beheer van het digitaal dossier.  

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Wijziging Verordening maatschappelijke ondersteuning

De aanleiding voor het wijzigen van de verordening en het besluit is een aantal uitspraken van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) en een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.

Op 18 mei 2016 heeft de CRvB uitspraak gedaan over de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning. Naar aanleiding hiervan heeft de VNG besloten de regeling van zowel de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten (pgb’s), als die voor algemene voorzieningen, voortaan volledig in de raadsverordening neer te leggen. Op basis hiervan heeft de VNG de modelverordening gewijzigd.

Op 17 mei 2017 heeft de CRvB uitspraak gedaan in een Wmo-zaak over verboden delegatie die betrekking heeft op de regels voor het pgb. Gemeenteraden dienen terughoudendheid te betrachten bij het delegeren van bevoegdheden aan het college. De essentialia van het voorzieningenpakket dienen in de Verordening te worden vastgelegd. Het differentiëren met betrekking tot de hoogte van pgb tarieven behoort tot de essentialia.

Bovendien is vanaf 1 juni 2017 een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 van kracht; een Algemene Maatregel van bestuur (AMvB) over een reële kostprijs is van toepassing. Hierdoor is de gemeente verplicht over dit onderwerp een aantal zaken op te nemen in de verordening. 

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Kadernota 2019 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen. Het financiële kader wordt jaarlijks herijkt op basis van de bepalingen uit de bijdrageverordening. Deze herijking betreft de volgende onderwerpen:

Bijstelling verdeling op basis van ijkpuntscores gemeentefonds Loon- en prijsaanpassing Herijking lasten FLO-overgangsrecht Brede Doeluitkering Rampenbestrijding Technische correcties

De overige ontwikkelingen gaan over het bestaande beleid. Conform de kadernota 2019 stijgt de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Houten met €168.000 ten opzichte van de bijdrage 2018. Hiervan is € 75.000 onvermijdelijk van aard vanwege het financiële kader. En € 53.000 structureel van aard vanwege de exogene beleidsontwikkelingen en € 40.000 incidenteel van aard vanwege het experiment multifunctionele paraatheid. De raad besluit hierover een zienswijze in te brengen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Actualisering Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2018

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt gewijzigd. De raad wordt onder andere voorgesteld een artikel over woonoverlast op te nemen en de bevoegdheden van de burgemeester uit te breiden met de mogelijkheid tot het instellen van mobiel cameratoezicht. Ook wordt de evenementenvergunning verder gedereguleerd voor amateur sportwedstrijden en krijgt het college de bevoegdheid om makkelijker in te grijpen op bedelarij. Tot slot wordt een aantal redactionele en tekstuele wijzigingen voorgesteld die vooral gebaseerd zijn op de model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). 

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Niet aardgasvrij? Dan energieneutraal!

VVD VVD Haarlem 22-12-2017 11:26

Haarlem wil in 2030 energieneutraal en in 2040 aardgasvrij zijn. De raad heeft dit onderstreept door moties, onder andere ingediend door de VVD, aan te nemen waarin uitgesproken werd dat alle nieuwbouw aardgasvrij en duurzaam zou moeten zijn.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26124/niet-aardgasvrij-dan-energieneutraal

Nou kunnen er zich situaties voordoen waarin het nieuwbouwproject niet geschikt is, bijvoorbeeld omdat geen bruikbaar alternatief voor aardgas voorhanden is op sloop-nieuwbouw locaties of voor kleine sociale huurwoningen waar domweg geen ruimte is voor de op dit moment beschikbare installaties.

Het College van Burgemeester en Wethouders wil daarom dat de gemeente in dat soort gevallen een uitzondering kan maken en wil gebruik kunnen maken van een hardheidsclausule. De VVD snapt dat natuurlijk wel, maar vindt dan dat energieneutraliteit het uitgangspunt moet zijn - op die manier wordt uiteindelijk het zelfde doel bereikt en wordt in z’n totaliteit meer bereikt dan alleen maar bij aardgasvrij bouwen.

Namens de VVD stelde raadslid Wouter Rutten dan ook voor om uitzonderingen alleen toe te staan als er sprake is van energieneutraliteit. Dat voorstel werd breeduit gesteund.

Column: BTW is niet altijd van toegevoegde waarde

VVD VVD Weert 07-11-2017 07:16

Voor ’s lands schatkist is het in ieder geval van toegevoegde waarde, de BTW verhoging van het laagste tarief. Maar hoe pakt dat lokaal uit, of regionaal hier aan de grens? Wat zijn de gevolgen. En is het wel allemaal evenwichtig. We bekijken het eens van de andere kant en zoemen in op een lokaal voorbeeld aan de grens.

https://weert.vvd.nl/nieuws/24952/column-btw-is-niet-altijd-van-toegevoegde-waarde

© nos.nl

Het laagste BTW tarief is bedoeld voor de ‘alledaagse boodschappen’ wordt wel eens gesteld. Of voor ‘de eerste levensbehoeften’ lees je elders; altijd goed voor discussie want wat zijn dat, die eerste levensbehoeften in je boodschappenkarretje. Luxe producten zijn het in elk geval niet. Daar staat een BTW tarief voor van 21%.

Vast staat dat er in ieder geval heel veel in omgaat. Dat weten Limburgse ondernemers met een winkel aan de grens maar al te goed. Als het op een ander goedkoper is, hier dus over de grens, dan gáán je klanten; omgekeerd gebeurt natuurlijk ook. Laten we eens inzoomen op een lokaal voorbeeld.

Langs de Limburgse grens zie je Duitse en Belgische kooptoeristen de grens over steken.

In de gemeente Weert bestaat de groep van kooplustigen van over de grens voornamelijk uit Belgen, in niets beter herkenbaar dan aan de rode kentekenplaten. Dat zie je in de binnenstad van Weert en, naar verhouding binnen de totale bestedingen, heel sterk in het grensdorp Stramproy. De Belgen die er voor hun dagelijkse boodschappen komen krijgen vanwege het BTW verschil tussen Nederland 6% en Belgie 21% feitelijk een prijsvoordeel van 15%. Daar wil je wel voor op komen rijden, niet verder dan 1 km over de grens. De twee uit de kluiten gewassen supermarkten, rijkelijk groot voor een dorp van 5000 inwoners, doen het geweldig goed. En de horeca en andere detailhandel, zoals slim daarop inspelende kledingzaken, varen er ook wel bij. En hoe leuk is het dat je in een van die twee supermarkten ook nog geholpen wordt door Tim, zojuist uitgeroepen tot de leukste caissière van Nederland!

Daarom is een grensdorp als Stramproy het leefbaarheidsprobleem als in “de laatste winkel is hier ook nog gesloten” verre van voorbij. Sterker nog, zes jaar geleden is het indertijd zieltogende kerkplein helemaal vernieuwd en opgeknapt met winkels in fraaie nieuwbouw waarvoor een slecht behuisd aanbod plaatsmaakte. U raadt het al, zonder die 15% ‘korting van staatswege’ komt dit boodschappenwalhalla ernstig in gevaar. Van die korting gaat door de verhoging van 6 naar 9% BTW toch maar liefst drie procent af.

En dan de andere kant van de medaille. Als je wilt vasthouden aan het uitgangspunt “minder belasting op arbeid, meer op consumptie” dan zijn er nog wel alternatieven waar je vrijwel niemand over hoort. Bijvoorbeeld de goederen en diensten waar géén BTW of andere belasting op geheven wordt. Ja, u leest het goed, helemaal géén! Bij sommige zaken is dat misschien wijs om dat zo te laten. Maar wat dacht u van de luchtvaart. Géén BTW op vliegtuigtickets en géén accijns op vliegtuigbrandstoffen. Waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd dat goederen of diensten die buiten het territoriaal gebied genoten werden, ook niet werden belast. Dat is toch maar moeilijk overeind te houden in deze tijd, zeker niet binnen de EU.

En nu hoor ik sommigen al denken: er komt toch een vliegtax aan, al of niet in Europees verband. Nou, mocht dat gaan gebeuren, breng dat vooral in verband met de accijnsvrije vliegtuigkerosine; deze bijna kunstmatig goedkope brandstof stimuleert natuurlijk ook niet de innovatie naar nóg zuiniger vliegtuigmotoren. En die tickets mogen dan onder het BTW regime gebracht worden, kwestie van gelijke behandeling. Daardoor kan dan het ‘lage BTW tarief’ met procentpunten omlaag. Fijn voor u en uw boodschappenmandje en de banen aan de grens in Limburg komen niet in gevaar. 

Anton Kirkels, lid van Provinciale Staten voor de VVD in Limburg

Uitgeregeerd? (Algemene Beschouwing Voorjaarsnota 2016)

VVD VVD Apeldoorn 09-06-2016 05:42

Dit is de voorlaatste Voorjaarsnota, die richting moet geven aan de voorlaatste Meerjarenbegroting. Het college verzuimt echter om fundamentele keuzes te maken. Er staan wel allerlei opties in het stuk, maar die zijn vaag en kosteloos. Zo gaat “duurzaamheid” opeens ook over personeelsbeleid??? En zelfs na een vraag over de “digitale realiteit” hebben we geen idee wat de plannen zijn en tegen welke kosten.

De enige concrete keuze die het college maakt is het schrappen van de forensenbelasting. Dat is verstandig voor een toeristische stad, dus de VVD is daar blij mee. Andere concrete plannen staan wel in de Stentor, maar vinden we niet terug in deze Voorjaarsnota. Zoals de tunnel waarmee in 2018 wordt begonnen en waarvoor de gemeente nog geld beschikbaar moet stellen. Geen woord in deze Voorjaarsnota. Integratie van statushouders, kosten €1,5 miljoen, staat ook concreter in de Stentor dan in de Voorjaarsnota. En dan vanmorgen in de Stentor, onkruidbestrijding wordt minimaal €2 ton duurder, niets hierover in de Voorjaarsnota.Het college-werkprogramma ligt op schema, dus wat wil je nog meer? Nou, dat er niet naar binnen gekeken wordt, naar een plan, maar dat er gekozen wordt wat Apeldoorn het hardst nodig heeft.

Al met al lijkt het of het college al klaar is, uitgeregeerd.

De VVD kiest wel. Wij zien deze lege, vage voorjaarsnota als een kans, een kans om te bepalen welke ambities er mogelijk gemaakt worden in de MPB. Wij waren daar al mee begonnen, want het vinden van dekking kost veel tijd en energie. Of zit in de komende MPB ook een lijst met bezuinigingsmogelijkheden?

Als het gaat om doorrijden op de ring wil de VVD natuurlijk ook 3 tunnels, maar laten we beginnen met 1, die in de Laan van Osseveld. Dat is gezien de financiële situatie het meest realistisch. Vorig jaar hebben we 3x €1 miljoen gevonden als cofinanciering. Dat vonden college en raad toen niet nodig en te vroeg. College deelt nu in de Stentor onze visie. Het lijkt ons noodzakelijk nog meer geld beschikbaar te stellen om in 2018 te kunnen starten.

Op het onderwerp Duurzaamheid heeft de raad een keuze gemaakt: een revolving fund met gemeentelijk geld van €2 miljoen oplopend tot €5 miljoen. Daarmee is de VVD motie “Groene euro’s” concreet ingevuld. Door dat fonds krijgen bedrijven en particulieren zekerheid dat investeren in duurzaamheid loont. Het zorgt voor lagere lasten, stimuleert het lokale bedrijfsleven en geeft een impuls aan onze leefomgeving. Nu moet alleen het geld nog opgenomen worden in de MPB.

Uit de vorige raadsvergadering unaniem aangenomen motie (“Accommodatie door innovatie”) over Wonen blijkt de keuze van de raad; Zoek naar oplossingen om statushouders en andere woningzoekenden snel aan woonruimte te helpen. En probeer een ruimer contingent van de provincie te krijgen.Als de vraag groter is dan het aanbod is de oplossing: bijbouwen en liefst veel. In dat licht is het goed om na te denken over waar dat kan. Marktpartijen hebben geen haast en de gemeente stelt geen grondpositie te hebben. Maar we hebben toch grond aan de andere kant van de snelweg, in Beekbergsebroek?

Wegenonderhoud / onderhoud openbare ruimte

De wethouder heeft toegezegd dat we in 2017 het achterstallige wegenonderhoud ingelopen zouden hebben. Nu snappen we dat er dan nog wel een werkvoorraad van twee jaar is. Maar op een werkvoorraad kun je niet rijden, dus dat betekent gewoon twee jaar achter de feiten aanlopen. Wel goed dat het nu breed als ambitie wordt gezien. Wat de VVD betreft mag die achterstand best sneller ingelopen worden.

Precario / parkeergeld

Ondernemers en burgers zorgen samen voor een bruisende binnenstad. VVD kiest voor lagere precariobelasting voor de terrassen, zodat we bij de middenmoot behoren als Apeldoorn en niet tot de duurdere gemeenten. De parkeergelden zijn omhoog gegaan, maar dat levert niet meer inkomsten op. Blijkbaar blijven mensen weg of gaan ze sneller weer naar huis. Tijd om de tegenovergestelde strategie te proberen, dus lagere parkeertarieven.

Hoogspanningskabels

Als het gaat om hoogspanningskabels, dan wil de VVD doorpakken en nog meer kabels onder de grond stoppen.

Na de VJN van 2014, waarin geconstateerd werd dat er genoeg bezuinigd was…

Na de VJN van 2015, waarin €12 miljoen bezuinigd moest worden, al noemde het college dat “vrij te spelen budgetruimte”….

Na de MPB van 2015 waarbij er sprake was van enig herstel en er voor €9,5 ton aan nieuwe plannen waren ter versterking van de organisatiekracht…

Komt nu de VJN van de raad. Waarin er gezocht wordt naar een evenwicht tussen ambities voor Apeldoorn en financieel herstel.

De VVD verheugt zich op de discussie daarover.

Erica Schmahl

Fractievoorzitter VVD Apeldoorn

Raad: Agendapunt 10; Doorjaarsnota 2016 apeldoorn.raadsinformatie.nl/vergadering/261254/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.