Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

7 documenten

Raadsvergadering 19 februari

D66 D66 CDA Noordwijk 26-02-2019 10:29

De tweede raadsvergadering van nieuw Noordwijk vergde net als de eerste weer veel zitvlees. Drie agendapunten lichten we hier uit.

OZB/Ondernemersfonds/Motie Verenigingen

De gemeenteraad moet de tarieven van de OZB vaststellen, en dat moet uiterlijk in februari, om de OZB-aanslagen op tijd te kunnen versturen. Normaliter is dat niet erg spannend, deze keer wel. Ten eerste, omdat de tarieven van de twee oude gemeenten moesten worden geharmoniseerd zonder al te veel lastenverschuivingen. Ten tweede, omdat besloten moest worden over de tariefopslag bij niet-woningen voor het zgn. Ondernemersfonds. Ten derde, omdat D66 een motie had ingediend om te onderzoeken of de OZB aanslag voor verenigingen kan worden verlaagd.

De tariefharmonisatie lijkt goed te zijn gelukt, het ziet ernaar uit dat de gemeentelijke woonlasten niet meer stijgen dan de inflatie. Mooi zo. Over de uitkomst van de discussie over het Ondernemersfonds zijn we minder enthousiast. Een Ondernemersfonds (OF) is, kort gezegd, een manier om gezamenlijke projecten van ondernemers te financieren – denk aan sfeerverlichting in winkelstraten, beveiliging, keurmerken, evenementen en dergelijke, maar Noordwijk Marketing- en dan zo dat ALLE ondernemers meebetalen (tegengaan van zgn. “free riders”). Voor Noordwijkerhout was dit OF een nieuw fenomeen en diverse Noordwijkerhoutse ondernemers keerden zich tegen het idee om het (oud) Noordwijkse OF in de hele nieuwe gemeente “uit te rollen”. De tegenstanders van het OF hadden eind 2018 een enquête georganiseerd waaruit bleek dat een overgrote meerderheid van de ondernemers TEGEN het fonds was, terwijl de besturen van de ondernemersverenigingen, ook de Noordwijkerhoutse, na een onderzoek van een “Regiegroep” juist geharnast VOOR zo’n OF waren. De discussie verliep bepaald niet zachtzinnig, en het laatste waar de Noordwijkse economie op zit te wachten is mot tussen de ondernemers. Er liggen hier immers grote uitdagingen, de Bollenstreek is economisch gezien geen heel sterke regio, al jaren.

D66 heeft steeds aangedrongen op constructief overleg tussen beide groepen, gericht op het zo spoedig mogelijk bereiken van een zakelijk werkbaar compromis. Wij zijn als sociaal-liberale partij overtuigd van het nut van gezamenlijke belangenbehartiging, maar wanneer een zo grote groep belanghebbende ondernemers zich verzet, moet je dat toch ook serieus nemen. Het OF-bestuur heeft voorgesteld om door te gaan met het OF, in heel Noordwijk, maar met de mogelijkheid voor bedrijventerreinen om zelf een alternatief in te richten en zodoende een teruggave van het extra geinde belastinggeld te krijgen. Een regeling die in sommige andere gemeenten ook al functioneert. Wij vonden dat een veelbelovend compromis, goed genoeg om verder uit te werken. Immers, ondernemers die echt een andere gezamenlijke regeling willen, kunnen die zo realiseren. De coalitiepartijen hebben op de vergadering echter anders beslist: zij willen eerst een peiling houden onder alle ondernemers, en pas bij 2/3 meerderheid volgend jaar alsnog verder gaan met het OF. Wij vrezen dat die peiling veel energie gaat kosten, weinig nieuws oplevert en er uiteindelijk toe gaat leiden dat belangrijke projecten om de Noordwijkse economie aan te jagen worden beëindigd, of door de burgers gaan worden bekostigd. Omdat het huidige Ondernemersfonds op basis van eerdere afspraken in ieder geval nog voor 2019 moet worden bekostigd komt die rekening van € 350.000, — terecht bij de inwoners. Jammer en wat ons betreft onverstandig.

De motie van ons raadslid Dick Gutlich om te onderzoeken of het (lagere) OZB-woningtarief voor verenigingen kan worden toegepast vond, na wat technische discussie, voldoende steun om te worden aangenomen. Uiteraard gaat in zo’n onderzoek ook gekeken worden naar de subsidies aan verenigingen, en het is niet uitgesloten dat uiteindelijk besloten wordt dat het verhogen van subsidies efficiënter is. Maar dat is niet erg, extra steun aan onze verenigingen is wat ons betreft de hoofdzaak.

Vomar / Bestemmingsplan Maarten Kruytstraat

In januari was definitieve besluitvorming over dit bij de omwonenden controversiële project al aangehouden, onder andere om een bevredigende regeling te treffen voor het feitelijk dichtbouwen van een ten onrechte als illegaal bestempeld aangrenzend appartement. Tot onze verbazing bleef het College van B&W vrijwel de hele maand stilzitten, en volhouden dat het plan zo door kon gaan, en werden besprekingen met de eigenaresse pas opgestart toen het al te laat was om een goede oplossing uit te werken. Op de raadsvergadering verzocht de coalitie, tot overmaat van ramp, pas om elf uur s avonds om het beslispunt van de agenda af te halen, waardoor belanghebbende omwonenden uren voor niks op de tribune moesten wachten.

D66 heeft voorafgaand aan de vergadering opnieuw zorgvuldig naar de bezwaren van omwonenden gekeken. (Zie ook vorig verslag.) Naast het ingebouwde buurappartement blijven wij onze ernstige twijfels houden over de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid in de Maarten Kruytstraat en bij de losplaats van Blokker en ICI Paris. Verder vragen wij ons af hoe reëel de aangekondigde Versmarkt wordt, nu uit het contract blijkt dat de ontwikkelaar slechts 50 m2 hoeft te realiseren. Wij hopen dat verantwoordelijke wethouder De Jong nu wel voortvarend aan de slag gaat met het oplossen van de knelpunten. Het inpassen van dit soort projecten kan nooit zonder pijn, maar tot dusverre vinden wij dat de omwonenden zich terecht miskend voelen.

Reconstructie Parallelboulevard

Een project kan heel groot en technisch riskant zijn, maar wanneer er veel consensus over is, wordt het politiek pas relevant als het in de uitvoering fout gaat. CDA raadslid Wim van Haaster, als agrariër uit De Zilk goed bekend met grondwateroverlast, verbaasde iedereen, inclusief zijn “eigen” (CDA) wethouder, met een technisch doorwrocht klinkend betoog waarin hij de probleemstelling van de grondwateroverlast fundamenteel ter discussie stelde. Of hij gelijk had kon niemand ter plekke uitmaken, maar het is belangrijk dat er serieus geluisterd wordt (en blijft worden) naar dit soort kritiek. Het is alleen wel te hopen dat hij voortaan iets eerder komt met zijn inzichten. De Raad besloot de voorbereiding van de reconstructie blijft doorgaan, dat is ook goed wat ons betreft, want het duurt nog lang voordat het werk echt begint.

Schriftelijke vragen ex artikel 39 RvO inzake Prestatieafspraken Noordwijk

D66 D66 Noordwijk 06-02-2019 10:25

Op 20 december 2018 is namens de partijen gemeente Noordwijk, de Noordwijkse Woningstichting en de Stichting Huurdersbelangen Noordwijk de overeenkomst Prestatieafspraken Wonen Noordwijk 2019 – 2022 ondertekend. Het moment van ondertekening lag enkele dagen voor de installatie van de nieuwe gemeenteraad en de vorming van het nieuwe college van B&W.

Vraag 1: Kunt u ons bevestigen dat deze recente overeenkomst met de NWS en SHN door u zal worden nagekomen?

Vraag 2: Hoe denkt u om te gaan met de prestatieafspraak voor 2019 welke ziet op het afronden van procedures en start bouw tijdelijke woonunits Bronsgeest (gemeente en NWS)?

Vraag 3: Kunt u ons bevestigen dat de procedures om deze tijdelijke woonunits in Bronsgeest voor jongeren, starters en spoedzoekers zo snel mogelijk te realiseren onverminderd worden voorgezet?

Vraag 4: Wanneer kunnen de Noordwijkse jongeren, starters en spoedzoekers naar huidige inzichten gebruik gaan maken van deze tijdelijke woonunits?

Noordwijk, 1 februari 2019.

Fractie D66 Noordwijk,

Dick Gutlich.

Raadsvergadering 22 januari

D66 D66 VVD Noordwijk 01-02-2019 09:48

Dinsdagavond 22 januari was de eerste “normale” vergadering van de 27 koppige Gemeenteraad van nieuw Noordwijk. In de deels nog geïmproviseerd ogende tijdelijke raadzaal van De Duinpan in de De Zilk werden onder meer het bestemmingsplan voor de nieuwe Vomar aan de Maarten Kruytstraat besproken, en het coalitieakkoord, met de plannen van de nieuwe coalitie.

Vomar / Maarten Kruytstraat

Het bouwplan voor een nieuwe supermarkt, een versmarkt en ruim 40 woningen tegenover de achterzijde van het Palace Hotel was eind 2018 voor de tweede maal voor commentaar ter visie gelegd, en had 13 “zienswijzen” namens vele tientallen omwonenden uitgelokt. Ongebruikelijk veel, te veel om het plan zonder aanpassingen of duidelijke uitleg versneld goed te keuren – zoals het nieuwe college wilde, om te vermijden dat het project gedurende twee toeristisch belangrijke zomers overlast gaat veroorzaken.

Toen al aan het begin van de discussie bleek dat een aangrenzende winkelier wel degelijk een geldige bouwvergunning bezat die door het college lange tijd was betwist, was de toon al snel gezet: wethouder, leg uit hoe dit kan gebeuren, en kom aan de bezwaren van de betrokkene (een woning die vrijwel geheel wordt ingesloten) tegemoet. Althans, dat zou de conclusie moeten zijn, maar of het echt zo gaat gebeuren volgende maand moeten we nog afwachten, want het is duidelijk dat het project in de Noordwijkse politiek veel draagvlak heeft.

Wat vindt D66? Ook wij zien graag een grote vernieuwingsslag in dit gebied bij de Hoofdstraat, maar de leefbaarheid moet wel gewaarborgd blijven. Na de felle kritiek van omwonenden op het parkeren, op de bevoorrading van de winkels en op de effecten van veel bouwmassa dichtbij, is het minste wat je mag verwachten dat het college de wezenlijke ingediende vragen zorgvuldig en inzichtelijk beantwoordt, en keuzes helder motiveert. Wat er binnen een dag na de voorafgaande hoorzitting aan de Raad werd opgeleverd schoot met afwerende beweringen zoals “dit hebben we al voldoende onderbouwd” danig tekort.

Het jammere bij dit soort inspraakprocessen is dat omwonenden meestal met zo veel bezwaarpunten aankomen, die deels misplaatst of onhandig zijn geformuleerd, dat ambtenaren en politici denken dat ze alle bezwaren terzijde kunnen schuiven. D66 vindt dat inspraak serieus genomen moet worden. Dat betekent niet zo maar slaafs omwonenden volgen, maar wel hun punten serieus overwegen.

Zo vragen wij ons met de insprekers af of het realistisch is om grote vrachtwagens achteruit, rakelings langs de ingang van de beoogde nieuwe versmarkt te laten laden en op elkaar te laten wachten. (Nu gaat het ook al zo, maar de situatie wordt onoverzichtelijker, en door het vervallen van een sluiproute nóg krapper. En omwonenden, die nu voor dertig euro per jaar met hun parkeerkaarten vlakbij en behoorlijk gegarandeerd konden parkeren, moeten straks aanzienlijk verder weg parkeren, met meer onzekerheid, of veel duurder in of op de nieuwbouwgarage. Het minste wat je daarvan kunt zeggen is dat je begrijpt dat mensen met een normale beurs daarop niet zitten te wachten. Wonen in een verstedelijkende winkelkern brengt parkeertechnisch last met zich mee, dat is helaas wel zo. En dat goed oplossen is peperduur. We willen de 50 speciale parkeerplaatsen in de garage (maar alleen buiten de winkeltijden) die het college heeft bedongen nog eens goed tegen het licht houden.

Het college zou ook nog moeten aangeven of er voorbeelden elders zijn waar aaneengesloten bouwen anderhalf maal zo hoog (17 m) als de straatbreedte (9 m)tot een acceptabel woonklimaat heeft geleid. Wij sluiten het niet uit, maar kunnen de voorbeelden niet direct uit onze mouw schudden. Dus bewijs het maar college. Wij laten ons graag overtuigen.

Coalitieakkoord

Tja, en dan het coalitieakkoord. D66 wordt daar niet blij van en heeft dat ook aangegeven, zonder al te veel zuur, maar wel duidelijk genoeg. Er is nauwelijks ambitie, op diverse dossiers gaat men weer

helemaal overnieuw beginnen, ondanks bruikbare vertrekpunten uit de vorige periode. Het is alsof het hoofddoel is om symboolpolitiek te bedrijven en verder zo min mogelijk te doen.

Dat de coalitie op een paar hete hangijzers (ondernemersfonds, parkeren aan zee) nog geen duidelijk standpunt heeft valt misschien nog te begrijpen, omdat er nog informatie moet bijkomen. Maar dat geldt niet voor het de facto opheffen van het monumentenbeleid, voor de 7 sterren systematiek van de omgevingsvisie radicaal overboord gooien zonder motivering waarom die systematiek onbruikbaar zou zijn, voor duurzaamheid die feitelijk geen speerpunt meer is en bovenal, voor sociaal bouwen op de lange baan schuiven. Samen met de andere oppositiepartijen hebben wij vooral Lijst Salman hard bekritiseerd voor de onbegrijpelijke draai die ze over Bronsgeest heeft gemaakt. Je mag best van standpunt veranderen, maar een inhoudelijke onderbouwing daarvoor is dan wel een vereiste, zeker als je een partij bent die in de verkiezingscampagne roeptoetert dat jij “wél doet wat je belooft”. Ondanks herhaald aandringen van de oppositie kwam er geen enkel argument waarom LSN zijn belangrijkste verkiezingsbelofte – snel beginnen met sociaal bouwen op Bronsgeest – nu zomaar breekt. Toen ons raadslid Dick Gutlich suggereerde dat wethouder Salman het bestuurspluche kennelijk prefereerde boven het nakomen van verkiezingsbeloften, van eigen moties uit het recente verleden en zelfs nog recent ondertekende prestatieafspraken met de Noordwijkse woningstichting, kreeg Gutlich commentaar van VVD coryfee Knapp senior. Maar wat er onacceptabel aan Gutlich’s suggestie was bleef onduidelijk, immers een argument voor de draai van LSN kwam niet boven tafel.

Het college gaat de komende 100 dagen op zoek naar alternatieve bouwlocaties, en gaat die mogelijk vooral zoeken in open plekken binnen de dorpskernen. Inbreilocaties dus. Wethouder Ter Hark gaf aan dat hij niet van plan is om de gemeentelijke bouwgronden van Bronsgeest af te waarderen, en dat kan alleen als er een voldoende concreet voornemen om die gronden alsnog te gaan gebruiken blijft bestaan. We zijn benieuwd waar het college mee komt, en als dat over drie maanden niet veel blijkt te zijn gaan we opnieuw de strijd daarover aan.

 

De waarheid over Bronsgeest in feiten en cijfers

D66 D66 VVD CDA Noordwijkerhout 20-09-2018 09:43

Genoeg = toch ruim te weinig

Onlangs werd mijn aandacht getrokken met de kop van een advertentie in een lokaal weekblad: “Genoeg = Genoeg”.

Mijn eerste schrikreactie was: “nieuwe populisten in Noordwijk?” maar het bleek een advertentie van onze lokale rentmeesters van het CDA. U weet wel, zij die pleiten voor bollen in Bronsgeest in plaats van wonen in Bronsgeest. De geopperde gedachte dat we in Noordwijk, buiten Bronsgeest, toch nog 2.500 woningen gaan bouwen, geeft mij wel even een hemels gevoel, maar die stemming slaat alweer snel om als ik rondkijk in de harde werkelijkheid van deze mooie gemeente.

Immers, na Offem-Zuid met ca. 700 woningen hebben we het in het huidige Noordwijk wel even gehad met de grotere woningbouwlocaties waar we ook in behoorlijke aantallen sociale woningbouw kunnen realiseren, tenzij we nu snel doorpakken met Bronsgeest. Zoals we bijna dagelijks in de krant lezen is er een nationale roep om versnelling van bouwprogramma’s en staan in Noordwijk voor elke betaalbare nieuwbouwwoning minstens 3 gegadigden ongeduldig in de rij. Als je nog geen 27 jaar of ouder bent, vergeet het dan maar. En dan hebben we het nog niet eens over de spoedzoekers, die zal het CDA toch niet vergeten zijn?

De discussie over Bronsgeest heeft inmiddels wel een lelijke en kostbare baard gekregen. Vanaf 1990 is onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van CDA en VVD 230.000 m2 grond aangekocht voor een bedrag van bijna € 5 miljoen. Omdat de gemeente elk jaar rente op rente bij moest schrijven staat er inmiddels zo’n 16 miljoen euro in de boeken en met ons treuzelen komen daar elk jaar weer tonnen bij, die we later weer moeten zien terug te verdienen met (duurdere) woningen. Zo zijn we sinds 1990 al vele miljoenen “armer” geworden ten koste van de Noordwijkse inwoners die naar een huis uitkijken. Als we de plannen van CDA en VVD uitvoeren en Bronsgeest niet bebouwen moeten we die grond afwaarderen, wat Noordwijk zo maar eventjes 10 miljoen euro kan kosten.

En als we niet snel gaan bouwen in Bronsgeest zullen we ook nog een landelijke ontwikkelaar moeten afkopen die we beloofd hadden dat hij hier binnenkort 180 woningen mag bouwen. Hoppa, weer enkele miljoenen…

En, nog even over volbouwen gesproken: De plannen voor woningbouw in Bronsgeest gaan nu uit van ca. 600 woningen, waarvan 40% in de sociale, betaalbare sector. Bebouwbaar in Bronsgeest is ca. 26 hectare. Dat is dan dus 22 woningen per hectare. In Boechorst hebben we nu ca. 35 woningen per hectare en dat is ook een mooie wijk geworden. Hoezo volbouwen? We houden dus ruimte genoeg voor groen en mooie entree van Noordwijk.

Zullen we nu snel doorpakken?

Dick Gutlich,

Fractievoorzitter D66 Noordwijk.

De waarheid over Bronsgeest in feiten en cijfers

D66 D66 VVD CDA Noordwijk 20-09-2018 09:43

Genoeg = toch ruim te weinig

Onlangs werd mijn aandacht getrokken met de kop van een advertentie in een lokaal weekblad: “Genoeg = Genoeg”.

Mijn eerste schrikreactie was: “nieuwe populisten in Noordwijk?” maar het bleek een advertentie van onze lokale rentmeesters van het CDA. U weet wel, zij die pleiten voor bollen in Bronsgeest in plaats van wonen in Bronsgeest. De geopperde gedachte dat we in Noordwijk, buiten Bronsgeest, toch nog 2.500 woningen gaan bouwen, geeft mij wel even een hemels gevoel, maar die stemming slaat alweer snel om als ik rondkijk in de harde werkelijkheid van deze mooie gemeente.

Immers, na Offem-Zuid met ca. 700 woningen hebben we het in het huidige Noordwijk wel even gehad met de grotere woningbouwlocaties waar we ook in behoorlijke aantallen sociale woningbouw kunnen realiseren, tenzij we nu snel doorpakken met Bronsgeest. Zoals we bijna dagelijks in de krant lezen is er een nationale roep om versnelling van bouwprogramma’s en staan in Noordwijk voor elke betaalbare nieuwbouwwoning minstens 3 gegadigden ongeduldig in de rij. Als je nog geen 27 jaar of ouder bent, vergeet het dan maar. En dan hebben we het nog niet eens over de spoedzoekers, die zal het CDA toch niet vergeten zijn?

De discussie over Bronsgeest heeft inmiddels wel een lelijke en kostbare baard gekregen. Vanaf 1990 is onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van CDA en VVD 230.000 m2 grond aangekocht voor een bedrag van bijna € 5 miljoen. Omdat de gemeente elk jaar rente op rente bij moest schrijven staat er inmiddels zo’n 16 miljoen euro in de boeken en met ons treuzelen komen daar elk jaar weer tonnen bij, die we later weer moeten zien terug te verdienen met (duurdere) woningen. Zo zijn we sinds 1990 al vele miljoenen “armer” geworden ten koste van de Noordwijkse inwoners die naar een huis uitkijken. Als we de plannen van CDA en VVD uitvoeren en Bronsgeest niet bebouwen moeten we die grond afwaarderen, wat Noordwijk zo maar eventjes 10 miljoen euro kan kosten.

En als we niet snel gaan bouwen in Bronsgeest zullen we ook nog een landelijke ontwikkelaar moeten afkopen die we beloofd hadden dat hij hier binnenkort 180 woningen mag bouwen. Hoppa, weer enkele miljoenen…

En, nog even over volbouwen gesproken: De plannen voor woningbouw in Bronsgeest gaan nu uit van ca. 600 woningen, waarvan 40% in de sociale, betaalbare sector. Bebouwbaar in Bronsgeest is ca. 26 hectare. Dat is dan dus 22 woningen per hectare. In Boechorst hebben we nu ca. 35 woningen per hectare en dat is ook een mooie wijk geworden. Hoezo volbouwen? We houden dus ruimte genoeg voor groen en mooie entree van Noordwijk.

Zullen we nu snel doorpakken?

Dick Gutlich,

Fractievoorzitter D66 Noordwijk.

Verklaring D66 Noordwijk naar aanleiding van debat over TV-optreden CDA raadslid Zoetendaal

D66 D66 CDA Noordwijkerhout 22-02-2018 09:56

Op donderdag 15 februari jl. is in de gemeenteraad van Noordwijk een debat gevoerd over het optreden van CDA-raadslid Lenie Zoetendaal in het tv-programma “De Monitor”.

In het debat is door de fractie van D66 het volgende standpunt ingebracht:

· Een raadslid wordt geacht het algemeen belang van zijn of haar gemeente dienen. Het optreden van mevrouw Zoetendaal, in haar functie van raadslid, waarbij voor een deel een onjuiste voorstelling van zaken is gegeven en de gemeente Noordwijk (onterecht) in diskrediet is gebracht, deed hieraan ernstig afbreuk. Conclusie: Een anti-Noordwijk marketing campagne waar niemand beter van wordt.

· D66 onderschrijft de opvatting van mevrouw Zoetendaal dat Noordwijk beschikt over veel te weinig sociale woningbouw en dat het met nieuwe woningbouwlocaties allemaal te traag gaat. Echter, het CDA van mevrouw Zoetendaal heeft tot 2014 decennia lang in het college verantwoordelijkheid gedragen voor het Noordwijkse woningbouwbeleid en het schuiven, verschuiven en uitsluiten van woningbouwlocaties waar die sociale woningbouw al lang had kunnen staan. Dit aspect blijft ernstig onderbelicht.

· Een mede door de fractie van D66 ingediende motie om vooruitlopend op andere woningbouwplannen alvast snel ca. 60 semipermanente woningen voor starters te realiseren is door de fractie van het CDA, inclusief mevrouw Zoetendaal, nog enkele weken geleden, afgewezen.

· We roepen mevrouw Zoetendaal op om snel terug te keren in een constructieve modus om samen met ons aan oplossingen te werken voor het dringende woningtekort.

Mevrouw Zoetendaal heeft zich, na het voorlezen van een verklaring, helaas onthouden van enige inbreng of weerwoord in het raadsdebat. De aangenomen motie verwijst naar het gevoerde debat en roept op om als raadslid politieke onderwerpen in het debat in de raadszaal te brengen. Helaas bleek later dat de strekking van de motie niet goed begrepen is en deze ongelukkig geformuleerd was. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van de fractie van D66 om een ander raadslid de mond te snoeren of het maatschappelijk debat te beperken.

Enige beperking van de vrijheid van meningsuiting is dus absoluut niet aan de orde, niet bedoeld en leidt af van het onderwerp: bouwen, bouwen, snel bouwen!

Noordwijk, 20 februari 2018.

Dick Gutlich, Fractievoorzitter D66 Noordwijk.

Algemene Beschouwingen 2018

D66 D66 CDA Noordwijkerhout 03-11-2017 14:27

Hieronder de spreektekst van fractievoorzitter Dick Gutlich tijdens de Algemene Beschouwingen van de Begroting 2018

Voorzitter, deze begrotingsbehandeling is op zichzelf al een historisch moment. Wij behandelen de laatste begroting van de gemeente Noordwijk oude stijl. Wij volgen als D66 de beleidslijn van het college om nu kort voor de fusie met Noordwijkerhout wat terughoudend om te gaan met nieuw beleid. Ook ondersteunen wij de reservering van middelen om inhoud te geven aan de Economische agenda voor de Duin- en Bollenstreek en het ramen van een werkbudget voor onze gemeenschappelijke prioriteit Duurzaamheid.

Het is plezierig dat ook de begroting voor 2018 sluit met een positief saldo. Dat is tevens een goed begin voor de nieuwe gemeente Noordwijk. Het is tevens plezierig dat de lokale lasten voor de Noordwijkse inwoners niet omhoog hoeven om de begroting sluitend te krijgen.

Onlangs is de formatie van een nieuw kabinet afgerond met als basis een nieuw regeerakkoord.

Vraag 1: Kunt u al een schets geven van de financiële gevolgen van het nieuwe regeerakkoord voor de gemeente Noordwijk?

Bestuur en Organisatie

De voorbereiding van de fusie tussen Noordwijk en Noordwijkerhout zal in 2018, zowel ambtelijk als bestuurlijk veel tijd en energie gaan vergen. Wij kijken uit naar de vorming van een nieuwe, laagdrempelige en herkenbare organisatie met de kenmerken proactief, modern en dienstbaar. Wij zijn benieuwd naar de besturingsfilosofie en structuur die hiervoor ontwikkeld gaat worden. Ook nemen wij graag kennis van ontwikkelingen bij gemeenten elders in den lande die voor ons een aansprekende voorbeeldfunctie kunnen vervullen.

Dienstverlening

De dienstverlening in Noordwijk blijkt uit de laatste onderzoeken redelijk goed. Voor D66 een welkom gegeven, echter wij benadrukken dat gekeken moet blijven worden naar wat nog extra aandacht vraagt.

Afgelopen jaar is de ‘Verbeter de buurt app’ in Noordwijk in gebruik genomen. Een prima vorm om Noordwijk samen met inwoners mooi en goed onderhouden te houden.

Vraag 2: Wanneer kunnen we de evaluatie van deze manier van dienstverlening tegemoet zien om vanuit daar te kijken wat nog beter kan en wat bijvoorbeeld de gebruikersaantallen zijn?

Verder zijn we blij met de verbeteringen die we zien in het gebruik van de nieuwe website. In vergelijking tot de oude is het een overzichtelijke site die een bezoeker over het algemeen sneller naar het gezochte onderwerp stuurt. Op een aantal technische aspecten zullen wij nadere schriftelijke vragen stellen.

Sociaal Domein

De onlangs nieuw opgetuigde brede welzijnsorganisatie Stichting Welzijn Noordwijk zal in 2018 haar waarde moeten gaan bewijzen. Uit de berichtgeving rond het nieuwe regeerakkoord leiden wij af dat de discussie over de eigen bijdrage bij hulp in het huishouden nu landelijk wordt beslecht met een beperkt en uniform tarief. Dit zal ongewenste drempels wegnemen, de vraag naar ondersteuning doen toenemen en het gemeentelijk budget zwaarder belasten.

Vraag 3: Deelt het college deze verwachting?

Een initiatief om een vervoersdienst aan te bieden voor de bereikbaarheid van voorzieningen in Noordwijk en Noordwijkerhout juichen wij zeer toe.

De coalitiekoers 2014 -2018 kent als doelstelling om de Voedselbank overbodig te maken, door het lokale armoedebeleid aan te scherpen.

Vraag 4: Voorziet het college dat deze doelstelling behaald gaat worden en zijn hiertoe nog extra inspanningen te verwachten? Het alleen volgen van de ontwikkelingen kan onvoldoende blijken.

D66 stelt vast dat op het gebied van de WMO, de Jeugdhulp en de Participatie veel in gang is gezet wat heeft geleid tot een aantal goede resultaten. De intergemeentelijke samenwerking binnen de Bollen5 en de ISD als zeer goed functionerende uitvoeringsorganisatie hebben daar aan bijgedragen. Ook de Maregroep met het Servicepunt Werk vervullen hierbij een cruciale rol.

Het college heeft voor zichzelf de ambitie om het zorgaanbod beter bij de vraag de laten aansluiten. In dat verband wijst D66 op het “Arnhemse model” , zoals beschreven in de NRC van 20 oktober 2017. De gemeente Arnhem heeft een soort piepsysteem ontwikkeld, dat afgaat zodra iemand bij meerdere instanties de rekening niet betaalt. Een hulpverlener neemt dan gelijk contact met diegene met de vraag of de gemeente kan helpen.

Vraag 5: Is het college bereid om te onderzoeken of dit “Arnhemse model” ook in Noordwijk kan worden ingevoerd?

Binnen Bollen5 verband is onderzoek gedaan naar de verschillende toegangen binnen het Sociaal Domein met blijkbaar de conclusie dat de bestaande dienstverlening (MEE, Kwadraad, Sociaal Wijkteam, Welzijn, ISD en het Lokaal Loket) zoveel mogelijk geïntegreerd moet worden en laagdrempelig moet worden gemaakt. Het voornemen is om deze uitkomst in 2018 te implementeren. Graag bespreken wij in commissieverband dit onderzoeksrapport.

In dit verband benadrukken wij opnieuw het belang van de wijkverpleegkundige in het wijkteam en daartoe dienen wij een motie in.

Op het vlak van de WMO dient zich nog een nu reeds bekende tegenvaller aan van € 900.000,– die niet in de voorliggende begroting is verwerkt.

Vraag 6: Waarom is dit bedrag nu niet meegenomen?

Zowel in Noordwijkerhout als bij ons in Noordwijk is de vraag naar noodbedden voor kortdurende opvang groot. Een stuurgroep met alle direct betrokken zorgorganisaties onder leiding van de heer Van der Lugt is bezig om ook met name voor dit steeds schrijnender wordende probleem te zoeken naar gewenste oplossingen. Het is duidelijk een behoefte vanuit de zorg en daar ligt dan ook het initiatief. Dat neemt niet weg dat de gemeente hierbij faciliterend kan zijn.

Vraag 7: Is het college op enige wijze bij dit initiatief betrokken?

Ondernemen

D66 is verheugd dat de Economische Agenda nu zover is dat daar definitief over besloten kan gaan worden mits de provincie in het kader van de herindelingsprocedure groen licht geeft. Wij zijn zeer tevreden met de toewijzing van de speerpunten Space Tech Campus en De gezonde en energieke regio. Daar is reeds dit jaar op geanticipeerd met het jaar van de Sport en met de onlangs door het college gemaakte keus om 2018 het jaar van de Ruimtevaart te maken.

Voortvloeiend uit het Actieprogramma Economie 2014 – 2018 is in opdracht van het college een Retail manager ingeschakeld om de Noordwijkse winkelgebieden een nieuwe impuls te geven.

Vraag 8: Graag zien wij een rapportage van de Retail manager tegemoet waarin verslag wordt gedaan van zijn bevindingen en resultaten.

Om de beleving van het winkelgebied Kerkstraat e.o. te verbeteren zijn bij de vorige begrotingsbehandeling twee moties aangenomen om de verfoeide betonnen palen te verwijderen. Het college heeft onlangs een plan opgesteld om de helft van de palen te verwijderen.

Vraag 9: Kunt u ons een update geven van de stand van zaken rondom de uitvoering van de twee bedoelde moties?

Een ander belangrijk aspect bij de verbetering van de belevingskwaliteit van dit winkelgebied is een aanpassing van de verkeersafwikkeling. Het winkelgebied moet een betere en logische aansluiting krijgen op de historische kern en het Jeroensplein moet een aantrekkelijke en levendige plek worden in plaats van een veredeld parkeerterrein.

Vraag 10: Maakt het college inmiddels vorderingen met de planvorming op deze punten?

Samen met de fractie van Puur Noordwijk dienen wij een motie Centrumvisie Noordwijk Binnen in waarin wij het college vragen om ons uiterlijk medio 2018 concrete voorstellen voor te leggen.

Bij de bedrijfsbezoeken die wij als D66 afleggen horen wij regelmatig dat het lastig is om de weg te vinden binnen de gemeentelijke organisatie. Naar wij hebben begrepen is er binnen de gemeentelijke organisatie wel een bedrijfscontactfunctionaris aangewezen, maar de contactgegevens van deze persoon zijn voor derden niet gemakkelijk vindbaar en herkenbaar.

Vraag 11: Bent u bereid om de vindbaarheid en herkenbaarheid van de Noordwijkse bedrijfscontactfunctionaris op de website en anderszins op korte termijn te verbeteren?

Ruimte en Wonen

Onlangs is de Omgevingsvisie Noordwijk 2030 door deze raad vastgesteld. Bij motie van D66 is vastgelegd dat het college op korte termijn gaat beproeven hoe het toetsen aan dit nieuwe instrument verloopt en uitwerkt.

Vraag 12: Heeft het college inmiddels een plan van aanpak voor deze beproevingen voor ogen?

Ten aanzien van de ontwikkeling van de woningbouwlocatie Bronsgeest staan in de coalitiekoers heldere ambities. Echter de tijd gaat dringen, het huidige college heeft nog ruim een jaar te gaan. Wij zijn enthousiast over het getoonde stedenbouwkundige plan van de heer Bart Akkerhuis, maar we hebben geen idee of het college nu dezelfde koers vaart of iets met bomen en bossen wenst, of daar nog over nadenkt.

Wij hebben uiteraard geen zicht op de werkzaamheden achter de schermen, maar tijdens de laatste presentatieavond over Bronsgeest kregen wij niet de indruk dat er veel voortgang wordt geboekt.

Vraag 13: Kan het college ons een concrete planning overleggen met betrekking tot de nemen stappen t/m het einde van deze raadsperiode?

Tijdens de Dag van het Huren op 7 oktober jl. zagen wij op de infomarkt van de Noordwijkse Woningstichting een aantrekkelijk plan voor de realisatie van 34 – en later mogelijk 66 -semipermanente woningen in de sociale sfeer voor jongeren en starters op de locatie Herenweg. Een woningsegment waar in Noordwijk nijpend tekort aan bestaat.

De betreffende grond is in eigendom van de NWS, en de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM) heeft naar wij begrepen hebben medewerking toegezegd aan de onttrekking van deze grond aan het bollenareaal voor een periode van 10 jaar. Het is perceel is daarna overigens bestemd voor de bouw van zgn. Greenportwoningen. Het wachten is nu – aldus de NWS – op “de gemeente”.

Vraag 14: Kunt u aangeven wat uw houding is ten opzichte van dit initiatief, welke belemmeringen u ziet en op welke termijn wij dit plan ter besluitvorming mogen verwachten?

Om het belang van het voorgelegde plan te onderstrepen dienen wij bij deze samen met de fractie van het CDA een motie in getiteld “Starterswoningen Herenweg”.

De leegstand op De Grent lijkt steeds groter te worden. Het wordt een rotte kies in ons toeristisch product. De raad heeft inmiddels tweemaal budget beschikbaar gesteld om hier een ontwikkeling op gang te brengen.

Vraag 15: Kan het college ons informeren over de voortgang op dit dossier?

Onderwijs en Jeugd

Jeugd is voor D66 een belangrijk onderwerp. In algemene zin kunnen we stellen dat in Noordwijk er veel te doen is voor de jeugd op het gebied van sport en verenigingen. Ook voor de minder draagkrachtigen zijn de voorzieningen gelukkig goed bereikbaar.

De nota Jeugd 2014-2017 loopt op zijn einde. Dit roept minstens drie vragen op:

· welke resultaten zijn bereikt;

· waar moeten we nog aan werken en

· wanneer mogen we de nieuwe nota Jeugd verwachten?

Vrije tijd

Naar verwachting zal eind dit jaar een eerste verrekening gaan plaatsvinden met Heijmans voor de gronden die zijn betrokken bij het plan Duinenveld. Daarmee komen middelen vrij om een aanvang te maken met voorbereiding van de waterspeeltuin die al jaren is voorzien in het plan Centraal Park. Wij verzoeken het college om in een breed participatietraject met onze inwoners een ontwerp voor de waterspeeltuin voor te bereiden en medio 2018 te presenteren.

Hiertoe dienen wij de motie Noordwijkse Waterspeeltuin in.

D66 is trots op de voorzieningen die in Noordwijk aanwezig zijn. Sporthoofdstad van Europa word je immers niet iedere dag.

Voorzitter, wat niet iedereen zal begrijpen is waarom het college zo graag de Noordwijkse sportvoorzieningen extern wil “vermarkten” en daar nu opnieuw € 50.000,– voor vraagt. Het incidentele budget lijkt daarmee een structurele kostenpost te worden.

Vraag 16: Kan het college toelichten welk resultaat zij in 2018 verwacht te boeken met dit budget.

Duurzaamheid

In de afgelopen jaren heeft D66 zich hard gemaakt voor het onderwerp Duurzaamheid. In de coalitiekoers zijn forse ambities neergelegd: Noordwijk moet in 2030 energieneutraal zijn.

Tot op heden hebben wij bij elke begrotingsbehandeling ons ongenoegen uitgesproken over het gebrek aan voortgang op voorstellen van het college rondom duurzaamheid. Wij hebben getracht het college te motiveren met het verstrekken van een ludieke groene bril en het indienen van een motie van aanmoediging, die ook door deze raad is aangenomen.

Al jaren worden ons en onze inwoners laadpalen voor elektrische auto’s beloofd.

Vraag 17: Kan de wethouder ons inmiddels melden wanneer zij de eerste oplaadpaal gaat onthullen?

Bij de begrotingsbehandeling vorig jaar is onze motie Groene Daken aangenomen. Groene daken zorgen voor een afname van fijnstof en hemelwater, dragen bij aan een betere isolatie en zien er bovendien aantrekkelijk uit.

Vraag 18: Graag vernemen wij van het college hoe ver zij is gevorderd met de uitvoering van deze motie.

Voorzitter, ook de lokale overheden hebben een belangrijke taak om de klimaatdoelstellingen van Parijs te gaan halen. Dat wordt voor Nederland een enorme opgave. Wij kunnen een belangrijke stap zetten door nieuwe woningen en bedrijfsgebouwen voortaan op duurzame wijze te verwarmen. Hiervoor dienen wij de motie Noordwijk Aardgasloos in.

Natuur

Het valt ons op dat de verdere vormgeving van het Nationale Park De Hollandse Duinen en de opzet van een natuurbelevingscentrum in de begroting voor 2018 geen aandacht krijgen.

Vraag 19: Is het mogelijk dat wij voor deze twee onderwerpen nog in 2018 een startnotitie krijgen voorgelegd?

Openbare ruimte en bereikbaarheid

In het Noordwijkse wegbeheer zijn de afgelopen periode goede stappen gezet (zoals de renovatie van de Oude Zeeweg), en het thema parkeren is momenteel ook duidelijk zichtbaar goed belegd. Minder gerust zijn wij over de Noordwijkse inbreng bij regionale bereikbaarheidsvraagstukken.

De bereikbaarheid van Noordwijk vanuit de Randstad is een urgent thema, dat de vitaliteit van onze plaats de komende jaren in sterke mate zal bepalen. Zo urgent, dat we er in de Omgevingsvisie een hele ster aan wijden. Als we het initiatief bij de provincie laten zal er weinig gebeuren. Dat wijst de ervaring uit. Dan wordt er niet door ons gedacht, maar voor ons gedacht.

Onlangs heeft de heer Joop Evers, inwoner van de gemeente Noordwijk, hier voorstellen tot verbetering van het regionaal openbaar vervoer gepresenteerd, die de bereikbaarheidsambitie een stuk dichterbij brengen.

Vraag 20: Bent u bereid om voor de uitwerking van deze voorstellen ambtelijke capaciteit te reserveren en om het uitvoeringsprogramma van de Omgevingsvisie daarop aan te passen?

Tot zover onze eerste termijn.

De moties Aardgasloos, Waterspeeltuin en Centrumvisie zijn aangenomen. Onze moties Starterswoningen en Wijkverpleegkundige worden vooralsnog aangehouden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.