Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

BLOG 280: Schakelen!!

VVD VVD Lochem 15-12-2019 07:53

Afgelopen maandag werd de het project Schakel Achterhoek – A1 gedeeld met de raad. De rondweg Lochem, de herinrichting van de Goorseweg en de aansluiting van de N825. En natuurlijk de verbinding met de stad.

https://lochem.vvd.nl/nieuws/37703/blog-280-schakelen

Ik mopper wel eens op de gemeente. Op het tempo of op de kosten maar wanneer het goed gaat mag het ook gezegd! Over dit project ben ik positief. De provincie investeert flink in de verbinding van de Achterhoek met de A1 om economie en mobiliteit te verbeteren. En onze gemeente schakelt mee. We richten de Goorseweg opnieuw in, het gebied tussen station en Twentekanaal wordt aantrekkelijk en de verbindingen met de stad worden fietsvriendelijk en veiliger. 

Inwoners in Eefde, Epse en Gorssel vragen zich wel eens af of er niet teveel of te vaak alleen maar geld in Lochem-stad wordt geïnvesteerd maar ik zie als raadslid een mooie balans in de plannen van dit college. Goede samenwerking met Rijkswaterstaat maakt de sluis bij Eefde en de aansluiting A1 bij Epse af. De Travers in Eefde wordt binnenkort afgemaakt tot aan het Twentekanaal en nu is het tijd voor Lochem. 

Qua timing past het ook goed. Aansluiting bij de centrumvisie. Verkeer, doorstroming, verbeterde veiligheid voor fietsers en voetgangers en passend in de economische aanpak en de visie op recreatie en toerisme. 

Bij het begrotingsdebat stelden sommigen de vraag of de gemeente wel al dat geld moet uitgeven aan infrastructuur. Mijn antwoord? Ja, volmondig ja. Infrastructuur maakt mobiliteit en dat is echt niet alleen asfalt en auto’s. Een nieuwe brug over het Twentekanaal ontlast het centrum van vrachtwagens en maakt fietsen maar ook wonen in onze wijken beter. 

Ik heb ook veel zin in de uitwerking van het voorplein bij het station. Onze gemeente wordt beter bereikbaar wanneer dat plein een functie krijgt en gaat leven, verbonden wordt. Aangeschakeld. En er blijft voldoende ruimte voor groen. Aan het water. 

We schakelen de Kop van Oost er aan, een mooie nieuwe woonwijk tussen Berkel en Twentekanaal, vlak bij het station, randje centrum en straks zonder hinderlijk verkeer over de Goorseweg-Havenstraat. Komende jaren komen de plannen bij elkaar. Schakelen, doorschakelen, omdat het kan! Voor nu, eerst heel fijne feestdagen! En op naar volgend jaar! D’r an! 

Erik Haverkort

BLOG 275: Doorblokken!

VVD VVD D66 Lochem 10-11-2019 01:29

Vanochtend bij WNL, Stef Blok, over de extra miljarden die Nederland gevraagd wordt bij te dragen aan Europa… Standvastig en stevig zei Stef: “We blijven gewoon ons huidige deel betalen, beetje inflatiecorrectie en economische groei erbij maar dat is het dan ook.” Blokvast! Top!

https://lochem.vvd.nl/nieuws/37237/blog-275-doorblokken

Het is natuurlijk ook een doodlopende weg voor overheid gelieerde cluppies om telkens maar ten koste van de inwoners hun uitgaven te vergroten. Nog los van het feit dat zonder Groot Brittannië het toch juist goedkoper zou moeten worden? Er kunnen honderden ambtenaren naar huis omdat ze niet meer hoeven te onderhandelen… 

Wat ook een langzaam doodlopende weg lijkt te worden als het aan D66 ligt is ons netwerk van snelwegen. Volgens hun congres is 90 kilometer per uur ook voldoende. Wat ik me dan altijd gelijk afvraag is of dat ook voor de elektrische auto geldt? En of Jesse dat Jetten heeft ingefluisterd? 

Ik vraag me ook af of het helpt. Er zijn 8 miljoen auto’s in Nederland. En ongeveer 1,5 miljoen vrachtwagens. Maar de vrachtwagens rijden wel 6 x zoveel kilometers dan de auto’s. En waar mijn hybride dieseltje de één op tweeëntwintig haalt verbruikt zelfs de meest zuinige Euro6 motor nog 20 liter op de honderd kilometer. Of vragen we straks de vrachtwagens om maximaal 60 te gaan rijden? 

Nederland komt snel tot stilstand. De landbouw mag niet meer exporteren. Gas exporteren we ook al niet meer. Dat slaat een enorm gat in onze begroting. Groter dan jeugdzorg bij de gemiddelde gemeente. De bouw zal krimpen, de veestapel ook en daarna ons welzijn. Het enige dat straks weer groeit zijn de aantallen mensen in WW en bijstand. Het schijnt zelfs dat de bouwwerkzaamheden aan spoorwegen stilliggen vanwege de stikstof terwijl die toch zouden moeten zorgen voor minder mensen in de auto… 

Gelukkig zijn er ook nog mensen zoals Stef Blok. Gewoon nee zeggen tegen de voorgestelde verhoging vanuit Brussel. Dat gaan we in Lochem ook doen. Nee zeggen tegen extra kosten van Circulus Berkel. Stop tegen de extra uitgaven van out-of-control organisaties waar we geen grip op hebben. We hebben het werk wellicht op afstand gezet maar het budgetrecht is nog altijd van de raad. Morgen begroting! Doorblokken! 

D’r an dus! 

Erik Haverkort

BLOG 229: Verkeerslintje...

VVD VVD Lochem 07-10-2018 00:05

Deze week kwam de N348 tot twee keer toe in het nieuws. Omdat de proef met 60 km/u gestart is en vanwege het kunstwerk… Het witte lint krijgt een groen karakter, stond in de Stentor. Hoe dan? En waarom?

https://lochem.vvd.nl/nieuws/31983/blog-229-verkeerslintje

De provincie komt deze maand met het antwoord. Ik ben benieuwd! De weg doorkruist Eefde-west, een bijzonder groen stukkie. Hij is verlaagd aangelegd om dat te behouden, best goed gelukt, en voorzien van dijkjes daar waar hij boven maaiveld uitkomt. Eigenblijk zie je alleen de verkeerslichten en de brug. De rest is groen. 

Behalve dat ene weekje in 2017 toen, voordat de prachtkever er vat op kreeg, de bloei van de kromme meidoorns een voorzichtig wit streepje langs de route liet zien. En nu krijgt de weg een groen karakter… Ik denk dat er kerstbomen langs komen. Jullie? 

Nee, veel belangrijker is de verkeersveiligheid. De proef met 60 km per uur loopt! Ik hoor positieve berichten uit de kom van Gorssel waar het geluid klaarblijkelijk is afgenomen maar ben vooral erg benieuwd naar de ervaringen van bestuurders. Wat maakt het nu echt uit. Laat horen, okay? 

En dan de oplossing voor het lint. Wat mij betreft wordt het grijs. Vanaf de rotonde bij Berkenbosch tot de stoplichten. Daar mist gewoon het fietspad. Ik zeg, paaltjes aan de kant, de resterende boompjes eruit en asfalt erop. Duurzaam hekje er langs en vele fietsers gaan veilig van Gorssel naar Zutphen. Zonder over te hoeven steken bij Quatre Bras.

Als de provincie dat zou durven, in plaats van ‘het groene karakter’ dan krijgt de gedeputeerde pas een lintje! Geen wit lint noch een groen. Gewoon een net verkeerslint. Dat ontlast oversteken, biedt automobilisten de gelegenheid door te rijden en maakt de gehele N348 dus veiliger. En dan in fase twee een fietspad ten westen van de weg tussen Gorssel en Eefde. Voor de aanwonenden. Dan ontvangt Gelderland een lintje. Een verkeerslintje. Dan zou de pilot voor mij geslaagd zijn. Ik snap best dat kunst bij infrastructuur hoort. Maar dit kunststukje is geflopt, mislukt en kapot. Dus Gelderland? Leg zeshonderdmeter van het meest kunstzinnige asfalt neer en maak daarmee voor eens en altijd goed wat kan. D’r an! 

Verkeerslintje… Dat dus. 

Erik Haverkort, fractievoorzitter

BLOG 211: Snelheid!

VVD VVD Lochem 29-04-2018 08:54

Vorige week schreef ik over de risico's van onvoldoende aanmeldingen en marktwerking in glasvezelland en hoppa! Aanbieder één haalt meer dan vijftig procent! Doel bereikt. Aan de slag! Bouwen die snelweg! Snelheid!

Hoe groot het contrast met die andere snelweg. Zutphen heeft een idee! De N348 moet 70 worden?! Omdat je in de spits toch nooit veel harder kan dan dat en omdat het dan in ieder geval geen zestig wordt. En oh, ja? Het oude plan om de N348 door te trekken naar Deventer Oost langs de spoorbaan wordt ook weer uit de kast gehaald… 

Omwonenden zijn het er mee eens, zeggen ze. Ik sprak kort even met de gedeputeerde op de VVD-ledenvergadering. Het blijft allemaal vrij eenvoudig hoor en ik zal het nog een keer benoemen. D’r wonen ongeveer één miljoen mensen tussen A12, A1, IJssel en Duitse grens. Daarvan werken er een heel aantal buiten dat vierkant. Die moeten dus de IJssel over. Dat kan bij Arnhem maar dan sta je stil in de spits. Het kan bij Deventer maar da’s ook druk. De mensen die de Achterhoek bij Doesburg verlaten worden bij Zutphen keurig weer terug gestuurd naar het Oosten. Ergens moeten we dus een extra doorgangetje maken naar de A50! 

En ja, daar ligt natuur. En ja, dat vraagt om inpassing maar nog weer een weg terug naar het Oosten helpt niet! De Cleantech Regio is druk met de snelweg A1. Een icoon wordt het! Breder, duurzaam en wellicht nog twee stroken op de IJsselbrug erbij. Dat helpt! De rondweg om Voorst en de rondweg Lochem helpen ook. Zeker, maar zolang we niet ook een extra doorgangetje maken naar de A50 staan we nog jaren in de rij. 

In Zutphen is veel weerstand tegen een rondweg om de Hoven. Die zou ook al behoorlijk helpen. Dan kun je vanaf Brummen zo door naar Voorst en Apeldoorn. Nog wel een beetje schuin maar je hoeft niet eerst weer terug de IJssel over. Nee, Zutphen rijdt liever dwars door de Gorsselse hei naar Colmschate om vervolgens daar aan te sluiten in de file. Begrijpt u het nog? 

Ik denk dat het komende jaar er zo her en der nog wel meer ballonnetjes worden opgelaten. Snelheidsballonnetjes. Belangrijk daarbij is en blijft dat we veilig en een beetje vlot door kunnen rijden. De N348 tussen Gorssel en Epse is weer als nieuw! Dank Provincie voor de snelle aanpak. Nu nog even de kruispunten tussen Eefde en Gorssel en doorrr. Snelheid! D’r an!

Erik Haverkort, fractievoorzitter

BLOG 197: Wegpilot...

VVD VVD Lochem 21-01-2018 09:51

Afgelopen woensdag besprak de Provincie de veiligheid op de N348. Er ligt een voorstel om een proef te doen om tijdelijk de snelheid te verlagen naar 60 kilometer per uur. Iedereen vindt er wat van. Ik ook, lees maar…

De feiten. Bij de besluitvorming over de rondweg Eefde West is afgesproken dat de N348 tussen Eefde en de A1 veilig gemaakt zou worden. Dat besluit stamt uit 2008! De kruisingen Quatre Bras en Scheuterdijk/Jodendijk zijn telkenmale uitgesteld. Bewoners wachten dus al 10 jaar op het inlossen van die belofte!

En dat het een gevaarlijke weg is blijkt wel uit de cijfers. Alles is tegenwoordig openbaar. Kijkt u zelf maar op www.via.software.

Ikzelf zou het liefst zien dat de provinciale verbindingswegen in de gemeente veilig 100 kilometer per uur zouden zijn. De N346, de N348 en de N332. De N348 tussen Gorssel en Eefde is wel echt anders dan die beide andere. Geen nevenweg voor langzaam verkeer, geen fietspad aan beide zijden en veel meer aanwonenden. De protesten eind 2016 en de oproep om snel maatregelen te nemen begrijp ik dan ook erg goed. Ik heb er van harte aan meegedaan. Met als resultaat de aandacht die er nu is.

Toch ben ik niet voor zestig op de N348. De VVD is voor goede doorstroming en deze weg is een belangrijke verbinding in het gebied. Hij is niet voor niets zo druk. Ik hou er ook ernstig rekening mee dat de proef niet tot resultaat leidt. Onverantwoord inhalen, toch hogere snelheden en daardoor schijnveiligheid bij de oversteekplaatsen nabij Quatre Bras en de Scheuterdijk. Ik wil niet op de pilot vooruitlopen maar wil ook geen valse hoop bieden. Ik wil eerst veilig en dan 80. En dit staat in ons programma.

De echte oplossing bestaat wat mij betreft uit drie punten:

1. Heel snel de beide kruisingen aanpakken zodat oversteken veiliger kan. Wanneer zou de uitvoering ook weer starten? Juist ja…

2. Een fietspad aan de westzijde van de N348 om aanwonenden de gelegenheid te geven om de oversteekplaats te kunnen gebruiken.

3.   Een nieuwe brug vanuit Zutphen over de IJssel om via Voorst de A50 te kunnen bereiken.

Die laatste ligt heel voorzichtig in Arnhem op de tekentafel. Dan wordt de Achterhoek pas echt ontsloten en worden Eefde en Gorssel ontlast. En tot die tijd? Rij voorzichtig en hou een beetje rekening met elkaar. D’ran!  

Erik Haverkort, lijsttrekker

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.