Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

4 documenten

Integriteitsmeldingen

VVD VVD Bloemendaal 18-12-2019 07:44

In de gemeente Bloemendaal is in de afgelopen bestuursperiode een honderdtal meldingen van schending van de integriteit gedaan tegen (oud-) bestuurders en (voormalige) ambtenaren door de raadsleden Marielys Roos en Rob Slewe van de fractie van Hart voor Bloemendaal. Een unicum, er is geen enkele gemeente in Nederland met een dergelijk groot aantal meldingen.

https://bloemendaal.vvd.nl/nieuws/37754/integriteitsmeldingen

Tijdens de laatste raadvergadering van 2019 zijn de eerste zestien meldingen afgedaan. Al deze meldingen hadden betrekking op burgemeester Elbert Roest. De gemeenteraad heeft locoburgemeester Nico Heijink verzocht deze meldingen objectief te onderzoeken en de resultaten voor te leggen aan de raadsleden. Uit dit onderzoek bleek dat er absoluut geen enkele sprake is van enige schending van de integriteit door de burgemeester. 

Meldingen van schending van de integriteit zijn een serieus middel om misstanden in het openbaar bestuur aan de kaak te kunnen stellen. Om die reden worden deze meldingen altijd nauwgezet en zeer zorgvuldig onderzocht. Dat is een tijdrovende en zeer kostbare aangelegenheid. 

Rolf Harder heeft namens de gehele VVD-fractie de zorg uitgesproken over de manier waarop de fractie van Hart voor Bloemendaal meldingen ‘gebruikt’ als politiek instrument om allerlei (oud-) bestuurders en (voormalige) ambtenaren in de verdachtenbank te plaatsen. Dat dit gepaard gaat met grote inspanning qua toetsing en hoge kosten is kennelijk geen afweging voor de melders. 

De VVD-fractie is van mening dat er niet alleen een grote verantwoordelijkheid rust op een zorgvuldige afdoening van alle meldingen; er rust ook een even grote verantwoordelijkheid op de melders om geen misbruik te maken van ‘meldingen van schending van de integriteit’ voor oneigenlijke doelstellingen. Wij roepen de melders dan ook op alle openstaande meldingen te heroverwegen.

Bedrog of dwaling in Bloemendaal? Over verkoop van vastgoed en een gebrek aan integriteit

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal VVD Bloemendaal 08-09-2019 16:17

U weet het misschien nog? Meerdere keren schreven wij over de verkoop door de gemeente  van de voormalige gymzaal in de historische kern van Bennebroek voor EUR 20.000. Adres: Kerklaan 8. Het transport vond plaats bij notaris Huisman in Heemstede op 21 januari 2019.

Een paar bijzonderheden over deze ‘deal’:

Waarom is het bureau Savills ingeschakeld door de gemeente? Typisch, want dit bureau bevindt zich niet in de regio. Waarom niet een lokaal makelaarskantoor? Wethouder Nico Heijink, VVD hierover: Lokale makelaars waren niet bereid het in de markt te zetten. De wethouder had het geprobeerd, maar lokale makelaars zagen er geen been in en hadden geen expertise op dit gebied;

Hoe komt het dat Savills in het taxatierapport vermeldt dat het object een grondoppervlak van 230 m2 heeft terwijl dit volgens de kadastrale gegevens 552 m2 is? De raad is dus verkeerd geïnformeerd. Wie heeft dat aan Savills verteld en waarom heeft Savills niet zelf onderzoek gedaan naar het aantal vierkante meters? Toch een essentieel punt. We spreken hier over bouwgrond. Uitgaand van 552 vierkante meter is de verkoopprijs EUR 36 per meter. In Bloemendaal koop je nog geen eenvoudige garage voor EUR 20.000;

Uit het Savills rapport en uit de correspondentie die in het dossier zit (overigens incompleet) hebben wij kunnen opmaken, dat er  flink is gestuurd door de gemeente. Savills kreeg instructie uit te gaan van sloopwaarde van het object. Het was eigenlijk heel simpel: de taxatie moest uitkomen op EUR 20.000;

Dat er werd uitgegaan van sloop was voor de gemeente vanzelfsprekend: de koper had aangegeven een nieuw pand te willen bouwen. Dat is de omgekeerde wereld. Hier is de verkoopprijs bepaald op basis van een wensenlijstje van de inmiddels bekende koper. Dit is typisch een voorbeeld van een onzakelijke transactie;

Wethouder (Nico Heijink, VVD) heeft de raad verteld dat het pand in slechte staat verkeerde, de fundering was gebroken, er zou asbest in zitten, er was sprake van een slechte bereikbaarheid, er waren geen voorzieningen, de gymzaal zat vast aan de school en was dus niet te verkopen. Dit is allemaal volstrekt in strijd met de feiten. Het pand verkeert niet in slechte staat. De fundering is niet gebroken. Er is geen asbest gevonden, de bereikbaarheid en parkeervoorzieningen zijn voortreffelijk, de gymzaal zit niet vast aan de Franciscussschool en het object was wel degelijk verkoopbaar, zie hierna; Sterker nog: diverse personen hebben zich bij ons gemeld met de vraag of zij het nog konden kopen. Immers: voor EUR 20k zijn er een heleboel gegadigden. De mensen die ons hebben benaderd waren bereid fors meer te betalen voor het object dan EUR 20k. De gemeente hield de boot af en had deze deal al rond. De gemeenteraad werd pas geïnformeerd toen de zaak al beklonken was met de koper.

De wethouder beweerde vier, vijf jaar lang aan het leuren te zijn geweest met het object. Niemand wilde het hebben. Een oud-wethouder (Richard Kruijswijk) vertelde ons dat hij blij was van het object af te zijn. Voor EUR 20.000 was er geen enkele partij in de markt te vinden die het wilde kopen. Ook dit is in strijd met de feiten:  diverse personen hebben zich bij ons gemeld met de vraag of zij het nog konden kopen. Immers: voor EUR 20k is er een compleet leger aan gegadigden. De mensen die ons hebben benaderd waren bovendien bereid fors meer te betalen voor het object dan EUR 20k. De gemeente echter had deze deal al rond. De gemeenteraad werd pas geïnformeerd toen de zaak al was beklonken met de koper.

De toon in het dossier tussen koper en verkoper (de gemeente) was bijzonder amicaal. Dat is strijdig met zakelijkheid en onafhankelijkheid en het doet toch het ergste vermoeden. Namelijk dat deze transactie niet marktconform is en dat er een partij is of meerdere partijen zijn die hier aanzienlijk van profiteren. We praten tenslotte wel over een object dat gewild is midden in de Randstad;

Dat het pand er erg slecht bij stond met misschien wel een risico op instorting, had de wethouder geconcludeerd aan de hand van een technisch rapport. Daarin stond de staat van onderhoud beschreven.  Wij hebben gevraagd om het onderzoeksrapport en daar maanden op moeten wachten. Ten langen leste ontvingen wij een blaadje met daarop enige krabbels. Kladaantekeningen. In ieder geval geen technisch rapport met daarin een professionele beschrijving van de staat van onderhoud waarin het pand zich bevond.

Zicht op de kerk en de pastorie, beiden centraal in de historische oude kern van Bennebroek

Dit is slechts een greep uit de vele bevindingen. Hoewel wij in de periode 17 mei tot en met 31 december 2018 druk in de weer zijn geweest om deze verkoop ongedaan te maken, heeft dus toch het transport plaatsgevonden in januari 2019. Had de notaris hier geen onderzoek naar moeten doen? Is dit een normale gang van zaken bij een transport? Worden er dagelijks dit soort deals afgesloten of hoeft een notaris niet te controleren omdat de verkoper de gemeente Bloemendaal is? Belangrijk is te vermelden is dat de gemeenteraad alleen maar in staat was wensen of bedenkingen mee te geven. Omdat het slechts over EUR 20.000 ging, was een instemming met deze deal niet nodig. Het was een collegebevoegdheid. Wensen en bedenkingen werden uitsluitend door onze partij ingebracht maar met twee zetels in de raad is dat geen meerderheid. Desalniettemin zijn wij van mening dat een notaris een onderzoek plicht heeft.

Hoe ging het nu verder? Een inwoner uit Bennebroek met expertise op dit gebied heeft zich tot de gemeente gewend en een klacht ingediend over deze deal. Dagtekening 1 mei 2019.

De klacht werd direct al afgewezen. De inwoner kreeg te horen dat hij zich maar tot de gemeenteraad moest wenden. Daarop stuurde hij een nieuwe brief aan het college waarin hij uitlegde dat zijn klacht toch echt gericht was aan het college en verzocht om behandeling.

Op 20 augustus 2019 kreeg deze inwoner dan eindelijk inhoudelijk bericht van het college. Wat zegt het college?

‘Het indienen van een klacht geeft een burger de mogelijkheid om zijn onvrede te uiten over de wijze waarop hij, of een ander, is gehandeld. Hij kan zijn verhaal doen en zijn gedachten en emoties delen. Een klachtbehandeling is met name gericht op het herstel van vertrouwen van de burger in de overheid in concrete situaties. Uw klacht hangt naar onze mening vooral samen met een verschil van mening tussen u en de gemeente over het besluitvormingsproces rondom de verkoop van de gymzaal.

Wij nemen uw klacht niet in behandeling.

… Uw vraag mist een zekere mate van individuele relevantie. …een louter subjectief gevoel van sterke betrokkenheid bij een bestuurlijke aangelegenheid als de onderhavige is, hoe sterk dit gevoel ook is, niet voldoende om te kunnen spreken van een concreet individueel belang. Zelfs als van u als belastingbetaler gezegd zou kunnen worden dat u enig belang heft, onderscheidt u zich op dit punt niet van grote aantallen anderen…’

Getekend door burgemeester Elbert Roest en gemeentesecretaris Wilma Atsma. Hier publiceren wij de volledige brief aan de ‘betrokken’ inwoner:

Natuurlijk is dit een uitermate onbevredigende respons van deze burgemeester. Het gaat hier niet over een individueel belang maar over een klacht wegens, laten we het vermoeden dan maar eens zeer concreet benoemen, netwerkcorruptie, of laten we de koe maar bij de horens vatten: niet integer handelen door het college en dan met name door wethouder Nico Heijink.

En uitgerekend nu, terwijl het integriteitsmeldingen regent in Bloemendaal, heeft de gemeenteraad afgelopen donderdag, 5 september 2019, besloten dat deze meldingen worden afgedaan door Nico Heijink en burgemeester Elbert Roest. Meneer Heijink doet de meldingen tegen de burgemeester. De burgemeester doet de overige meldingen. Daarbij geldt het motto: hoe sneller we hiervan af zijn, des te beter. Want ‘wij’ hebben er last van.

Dat deze meldingen wel ergens over gaan, dat de inhoud relevant is, daar wordt volstrekt aan voorbij gegaan. Dit wordt allemaal onder een noemer weggeschoven: ‘sterk gevoel van betrokkenheid maar louter subjectief’. Of m.a.w.: ‘wij herkennen ons hier niet in’ ‘wij werpen dat verre van ons’.

Intussen zijn er drie zeer relevante en actuele gebeurtenissen:

Dit weekend heeft een lokaal makelaarskantoor een object in de verkoop gezet. Het betreft het ‘voormalig washok’ bij het St Luciaklooster in de historisch kern van Bennebroek. Adres: Schooollaan 68. Zowel het gymlokaal als het washok maken deel uit van hetzelfde cultuurhistorische ensemble. Ons raadslid Roos heeft zich in de tijd dat zij nog werkte voor de Stichting Bescherming Erfgoed Zuid-Kennemerland (SBEK) sterk gemaakt voor behoud van het gehele ensemble samen met o.a. Cuypersgenootschap. Het is een schitterend ensemble waar het kloostercomplex een absolute parel is. Het klooster is her ontwikkeld en hierin zijn intussen appartementen gerealiseerd. Het washok heeft een oppervlak van 141 vierkante meter. Het grondoppervlak is 330 vierkante meter. De vraagprijs: EUR 450.000. Zet dit af tegen het gymlokaal dat letterlijk binnen steenworp afstand ligt: 552 vierkante meter grondoppervlak en 206 vierkante meter bouwvlak voor EUR 20.000.

Bekend is geworden dat een architect een tekening heeft gemaakt voor het realiseren van 6 appartementen in het voormalig gymlokaal. Stelt u zich dat eens voor: 6 appartementen op die plek! In het washok kunnen 2 appartementen worden gerealiseerd. Voor het ene object wordt EUR 20.000 betaald, voor het andere EUR 450.000 in de markt gevraagd. En door een makelaar die goed bekend is in deze regio. Een makelaar die er dus ‘been in ziet’!

In de Volkskrant van 7 september 2019 een uitgebreid interview met afzwaaiend hoogleraar Leo Huberts. Hier vindt u de link naar volledige artikel. Afzwaaiend hoogleraar Huberts: investeer nu in integriteit! Huberts: ‘Houd de moraal hoog. Wacht niet tot de volgende affaire zich aandient, zegt Hubers. ‘Besteed nu aandacht aan integriteit’. ‘Zorg voor methoden en instrumenten om maatregelen te treffen en biedt kritische reflectie op het eigen handelen. Met bijvoorbeeld een ervaren vertrouwenspersoon en serieuze instanties die melden en onderzoeken wat fout gaat.’ Kernvraag is: waar zit de macht? Volgens Huberts moeten we onderzoek doen naar de besluitvorming voor maar ook achter de schermen. Er is een compleet gebrek aan transparantie in Bloemendaal. Alles is geheim, vertrouwelijk of, erger nog, überhaupt niet inzichtelijk of beschikbaar. Veel gaat mondeling. Duizenden mails zijn de afgelopen jaren vernietigd. Hebben de ambtenaren het voor het zeggen? Zit de macht daar? Of is ligt de oorzaak eerder in de gebrekkige controle door de gemeenteraad? Hebben inwoners dan helemaal geen enkele invloed? In Bloemendaal is dat zeker onze conclusie.

het vmlg ‘washok’ naast het klooster, gelegen in de oude kern van Bennebroek (op steenworp afstand van het voormaligy gymgebouw) staat nu te koop voor EUR 450.000

Een ding is duidelijk: dit valt in de categorie ‘niet integer handelen’ door de overheid. En het foutief informeren van de gemeenteraad (niet een keer maar bij herhaling), het achterhouden van informatie, het verdraaien van de feiten door wethouder Nico Heijink van de VVD, zou tot zijn onmiddellijk ontslag moeten leiden. Als het aan ons ligt gebeurt dat ogenblikkelijk.

Bovendien willen wij dat deze transactie ongedaan wordt gemaakt. Vernietigd of nietig verklaard, wegens misleiding van de gemeenteraad.

Hier ziet u wethouder Heijnk nog een keer in beeld met zijn uitleg over deze verkoop.

De toekomst van Bloemendaal

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal VVD Bloemendaal 07-07-2019 17:03

Een week geleden stond er in de krant een uitgebreid interview met de burgemeester van Bloemendaal, Elbert Roest. Daarin spreekt hij over een ‘vijfkoppig monster’. Het artikel lokte diverse reacties uit. Wij noemen: de reactie van raadslid Roos van onze partij, een ingezonden brief van de heer Devilee (inwoner van Bloemendaal aan het Haarlems Dagblad), de oproep aan de raad van de heer Jan de Jong, voorzitter van het Platform Landgoedeigenaren, en een lezer van het Haarlems Dagblad, de heer Vijn. We plaatsen deze reacties hieronder zodat u daarvan kennis kunt nemen.

Voordat we dat doen, eerst onze eigen analyse. De heer Roest spreekt weliswaar over een veelkoppig monster onder verwijzing naar de Griekse mythologie als ware de problematiek in Bloemendaal onoplosbaar. Immers, elke afgehakte kop van het monster groeide dubbel terug. Of m.a.w.: de burgemeester staat machteloos. In het slot van het interview wordt ons zijn kijk op de toekomst gegund. De toekomst van Bloemendaal als zelfstandige gemeente. Roest praat veel over het voortbestaan van Bloemendaal, ook met de CvdK (Commissaris van de Koning).

Roest: ‘Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand blij wordt als Haarlem zijn woningbehoefte op ons grondgebied projecteert’. De burgemeester is vastbesloten nog elke inspanning te doen om de kwestie Elswoutshoek politiek op te lossen, zo schrijft het Haarlems Dagblad. Daarmee lijkt Roest de zelfstandigheid van Bloemendaal te koppelen aan zijn aanblijven wat afhankelijk wordt gemaakt van een politieke oplossing voor Elswoutshoek. Een opmerkelijke redenering. Op de eerste plaats vraagt de kwestie Elswoutshoek niet om politiek maar om ‘schoon schip’, de boel schoonvegen, opruimen, integriteitskwesties serieus nemen en compensatie of genoegdoening aanbieden. Het traject ‘gratis en voor niets de boel verprutsen’ zijn we nu toch ruimschoots gepasseerd en dat weet de burgemeester zelf ook. Door dit nog altijd als politiek issue te behandelen, laat de heer Roest zijn oren weer eens hangen naar de VVD. En die willen koste wat kost voorkomen dat het probleem wordt opgelost. Het motto van de VVD: negeren is regeren.

De reactie van raadslid Roos is onverbloemd weergegeven in het volgende fragment. Haar persoonlijke opvatting steekt ze niet onder stoelen of banken: voor het voortbestaan van Bloemendaal is een krachtige bestuurder nodig. De heer Roest kan maar beter vertrekken. Het afschuiven van problemen richting de gemeenteraad gaat geen enkel soelaas bieden. Ook de oceaan aan geheimen, vertrouwelijkheden en niet openbare stukken vormt een serieuze bedreiging voor het voortbestaan van Bloemendaal. De heer Roest is dol op de term ‘vertrouwelijk’ maar zijn voorkeur vormt een bedreiging voor solide bestuur van de gemeente.

De ingezonden brief van de heer Devilee plaatsen wij hier.

Dan volgt hieronder cursief gedrukt de brandbrief van de heer Jan de Jong, voorzitter van het platform van landgoedeigenaren aan de gemeenteraad. Het is ons niet bekend wie de deelnemers aan dit platform zijn. De heer De Jong roept de raad op pal achter de burgemeester te gaan staan. Hij beschouwt het interview als een schreeuw om hulp. Het is duidelijk: de heer De Jong is bang dat Bloemendaal valt als de burgemeester opstapt. De gedachte is vermoedelijk dat onze gemeente na vier burgemeesters te hebben ‘versleten’ in 6 jaar tijd, de CvdK zal oordelen dat sprake is van onbestuurbaarheid. Dat vinden wij de grootst mogelijke onzin. Om te beginnen hebben wij twee waarnemend burgemeesters gehad die onvoldoende waren geëquipeerd om de problemen aan te kunnen. Mevrouw Emmens bedoelde het goed, maar Bloemendaal was net even een brug te ver. De heer Schneiders dacht dat hij het allemaal wel even zou fiksen in anderhalve dag per week maar dat was een geval van schromelijke zelfoverschatting. Dat is wat ons betreft een foute keuze geweest van de toenmalige CvdK Johan Remkes. Hij had de neiging vooral de ‘niet-geschikte’ kandidaat te selecteren. De heer Nederveen die in januari 2015 opstapte uit vrije wil, had nooit benoemd mogen worden. Dat deze man ooit op deze post is terecht gekomen, laat wel zien dat het systeem van benoeming van burgemeesters echt dringend op de schop moet. En dan komen we bij Elbert Roest. Tja. De heer Roest deed het prima in Laren en daar had hij natuurlijk ook gewoon moeten blijven. Niet te moeilijk, het liep daar op rolletjes en hij was buitengewoon geliefd. Niet iedere burgemeester is een goede kandidaat voor Bloemendaal. Waar het de heer Roest aan ontbreekt, wat ons betreft, is daadkracht, moed en rechtvaardigheid. Dat is natuurlijk vervelend om te moeten constateren, maar het maakt hem voor deze specifieke gemeente die beheerst wordt door VVD mores niet de juiste man op deze plek. Zijn er dan andere kandidaten die deze job wel aankunnen? Maar natuurlijk. Laten we dan wel kort en krachtig concluderen dat het voortbestaan van Bloemendaal niet drijft op de persoon Roest en dat Elswoutshoek een oplossing verdient die vooral NIET politiek is.

Geachte leden van de raad,

Bij deze doet het Platform van Landgoed Eigenaren een oproep aan de leden van de raad van Bloemendaal om het oplossen  van het ” 5 koppig monster ” probleem inzake Landgoed Elswoutshoek niet langer in de weg te staan. Het  interview in  het Haarlems Dagblad met burgemeester Roest is door het platform gelezen als : “ een schreeuw om hulp “. Burgemeester Roest is de meest betrokken ,toegewijde en bekwame burgemeester die Bloemendaal mogelijk ooit gehad heeft. Zo’n burgemeester moeten we zuinig op zijn want zo’n burgemeester krijgen we nooit meer. Om burgemeester Roest te behouden zal de raad nu achter de burgemeester moeten gaan staan en hem alle gereedschappen moeten aanreiken om dit probleem op te lossen. De burgemeester moet de mogelijkheid geboden worden door uw raad dat er een in alle opzichten : onafhankelijk en onpartijdig onderzoek komt en dat dit onderzoek ook 100% wordt afgerond. Het gaat om het door uw raad weer openbaar maken van (volgens het interview ) 16 e-mails ,welke op een bepaald moment in de tijd door “ iemand “ geheim  verklaard zijn. Uw raad kan natuurlijke personen niet forceren om mee te werken ,maar uw raad kan wel de redenen waarom deze personen niet meewerken weg  nemen.

De concrete oproep aan uw raad:

1)Maak een belangen afweging tussen:  het wegnemen van de oorzaken die het oplossen van de problemen in de weg staan, en het krampachtig vasthouden aan het trachten te sparen van  de kool en de geit.

2)Schep de voorwaarden  voor een volledig  : “ onafhankelijk en onpartijdig onderzoek “

3) Weeg de belangen van de mensen die door “ iemand “ op een bepaald moment in de tijd geheimhouding zijn beloofd versus de belangen van het oplossen van het “ 5 koppig monster probleem “ en daarmee het behoud van burgemeester Roest en daarmee het behoud van de gemeente Bloemendaal als onafhankelijke gemeente.

Het platform doet deze oproep nu omdat zij voelt dat er nu een punt voor uw raad is aangebroken van “ breken of barsten “ , de tijd van pappen en nathouden is voorbij. Als dit probleem nu niet door uw raad wordt opgelost ,zal de gemeente niet zelfstandig blijven bestaan. Het ophouden van een onafhankelijke gemeente zal o.a. tot resultaat hebben het einde van de landgoederen . Heemstede heeft al haar landgoederen vol laten bouwen en Haarlem heeft andere problemen dan het behouden van landgoederen ,  85 procent van de oppervlakte van de  gemeente is nu nog natuur, dat maakt Bloemendaal tot wat het is ,op ons allen en uw raad op dit moment in het bijzonder rust de plicht dit waar mogelijk te behouden.

Het ligt nu in de handen van uw raad.

De reactie van de heer Vijn:

En tot slot het interview in het Haarlems Dagblad van 30 juni jl met de heer Roest:

Gemeenteraad van Bloemendaal draagt Elbert Roest voor als nieuwe burgemeester.

VVD VVD D66 Bloemendaal 06-07-2017 02:50

                                                     

De Bloemendaalse gemeenteraad denkt met Elbert Roest een uitstekende opvolger te hebben gevonden voor onze huidige, waarnemend burgemeester Bernt Schneiders. Elbert Roest is thans 15 jaar burgemeester van Laren, een gemeente die op veel punten vergelijkbaar is met Bloemendaal. Daarmee heeft hij een rijke en zeer relevante bestuurlijke ervaring. De vertrouwenscommissie typeert Roest als iemand die staat voor ordentelijkheid en gezamenlijkheid, die als burgervader goed zijn inwoners wil leren kennen en met hen in gesprek wil gaan. In Bloemendaal treft Elbert Roest een omgeving aan waarin voor hem voldoende en interessant werk te doen is, zowel in de Bloemendaalse samenleving als bij de politieke besluitvorming, bij de bedrijfsvoering van het gemeentelijk apparaat en het behartigen van de belangen in regionale samenwerkingsverbanden en op het gebied van veiligheid. Kortom, een dynamische omgeving, waarbinnen Elbert Roest zijn brede ervaring en persoonlijkheid optimaal kan inzetten.

Elbert Roest is 62 jaar, lid van D66 en werkt sinds 1994 onafgebroken in het openbaar bestuur. Eerst als wethouder in Doesburg, vervolgens als lid van het College van Bestuur van de Stadsregio Knooppunt Arnhem/Nijmegen en sinds 2002 als burgemeester van Laren. Elbert Roest is getrouwd en heeft twee kinderen.

Elbert Roest: “'Ik verheug mij zeer om in Bloemendaal aan de slag te gaan en wil mij met hart en ziel gaan inzetten voor de gemeenschap.  Bloemendaal is een prachtige gemeente, bestuurlijk uitdagend en met een duidelijk herkenbare identiteit. Ik acht het een voorrecht daarvoor te mogen werken en zal met open vizier en passie mijn taken vervullen”

De vertrouwenscommissie, die bestaat uit de raadsleden Bolkestein, Meuleman-Wierda, Schell, Schnackers, Van Stralen en de adviseurs Kruijswijk (wethouder) en Atsma (gemeentesecretaris), heeft in de afgelopen maanden de raadsvoordracht voorbereid op basis van de op 15 februari 2017 door de gemeenteraad vastgestelde profielschets. Deze voordracht is vandaag overgenomen door de gemeenteraad, waarmee de raad de heer Elbert Roest formeel voordraagt als kandidaat.

Deze voordracht is daarmee een belangrijke stap in de procedure tot benoeming van de nieuwe burgemeester. De aanbeveling van de raad gaat nu naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om tot een kroonbenoeming te komen. De benoeming geschiedt vervolgens bij Koninklijk Besluit. Elbert Roest kan dan op 6 september 2017 worden geïnstalleerd als nieuwe burgemeester van Bloemendaal.

 

___________________________________________________

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Martijn Bolkestein, voorzitter van de vertrouwenscommissie via email vvd@bolkestein.nl of telefoon 06 15250295, of met Marcel Appels, afdelingshoofd Dienstverlening van de gemeente Bloemendaal via 023-5485728.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.