Nieuws van SGP over ChristenUnie inzichtelijk

2 documenten

Roerige tijden in de Scherpenzeelse politiek

SGP SGP ChristenUnie Scherpenzeel 31-12-2019 00:00

 

“Een nieuw college vormen onder deze omstandigheden doen we niet met plezier, dit proces kent alleen maar verliezers. Maar we moeten door in het belang van de Scherpenzeelse samenleving”. Met deze woorden vatte SGP-er Maarten Zwankhuizen de afgelopen periode kernachtig samen.

In de raadsvergaderingen van 9 en 19 december stond de toekomst van Scherpenzeel centraal. Een verslag op hoofdlijnen

Raadsvergadering 9 december

Op de raadsvergadering van 9 december was het centrale agendapunt de besluitvorming over de “Toekomstvisie Scherpenzeel 2030”. Saillant detail was het feit dat er zowel een initiatiefvoorstel van Gemeentebelangen Scherpenzeel als een raadsvoorstel van het college op de agenda stonden.  De tegenstellingen in de coalitie waren hierdoor ruim voor de raadsvergadering al zichtbaar.

Spreekrecht

Bij de start maakten diverse burgers gebruik van hun spreekrecht. Zo kwam dhr. Van Ginkel zijn petitie over zelfstandigheid toelichten, mevrouw Visser – van de Peut namens het bestuur van de Breehoek sprak  over de huisvesting en bijbehorende investeringsvoorstellen en dhr. Haaksma en mevrouw Haggenburg over de toekomst van onze bibliotheek.

Punt van orde

Tijdens het vaststellen van de agenda trokken zowel Pro Scherpenzeel als de ChristenUnie hun steun voor de coalitie en daarmee ook hun wethouder terug. Genoemde reden was “het democratisch proces rondom de toekomstvisie een echte kans te geven”.

Toekomstvisie

Het agendapunt waar het al een aantal maanden om draaide in ons dorp kwamen alle fracties uitgebreid aan bod met argumenten  voor- en tegen zowel het initiatiefvoorstel van GBS als het raadsvoorstel van het college. Samengevat waren de standpunten als volgt:

GBS: voor zelfstandigheid, uitgewerkt in een initiatiefvoorstel met concrete voorstellen voor maatregelen die de benodigde financiële middelen moeten ondersteunen. Lees hier het initiatiefvoorstel.

SGP: voor zelfstandigheid. Het uitgangspunt van onze politieke lijn is zelfstandigheid. De kardinale vraag was: is dat haalbaar. Met het initiatiefvoorstel als uitgangspunt,  is het antwoord: “ja”. Wordt het makkelijk? “Nee”. Is het een uitdaging? “Ja”. Moet het college heel hard werken? “Ja”. Maar we weten ook dat er mensen in de organisatie zijn die bereid zijn om hier stevig de schouders onder te zetten. Zijn er dan geen uitdagingen voor een kleine gemeente? Zeker wel, maar we zullen daar hard aan moeten werken.

En uiteraard is dit voorstel niet de definitieve meerjarenraming. De echte uitdaging voor het college gaat over dit voorstel verder uitwerken naar de kadernota voor volgend jaar. Dit voorstel biedt voldoende basis voor verdere zelfstandigheid, met de nodige verbeteringen die hard nodig zijn om door te voeren in ons bestuur.

CU: Voor herindeling. Als wij het gevoel zouden hebben dat wij zelfstandigheid nog 10 jaar op een goede manier konden waarmaken zouden we zeker daar voor kiezen. Leidend bij onze keuze is de vraag: wat is het beste voor onze inwoners. Waarmee is Scherpenzeel het beste af. Onze conclusie is dat voor een toekomstbestendig en stabiel Scherpenzeel van groot belang is om nu de keuze te maken voor samengaan met Barneveld.

CDA: voor herindeling. We hebben een aantal vragen m.b.t. het initiatiefvoorstel, maar fundamenteler is de vraag; moeten we dit willen? Moeten we de burgers willen vragen deze financiële risico’s te nemen. Iedere partij maakt hierin zijn eigen keuze, wij vinden van niet. Ons voorstel (via een amendement) is kort uitstel te vragen om overleg met Barneveld te voeren. Wordt dit niet uitgevoerd dan is onze keuze helder: herindeling met Barneveld.

Pro: voor herindeling. We moeten een rationele keuze maken. Los van partij- of individuele belangen een goede keuze maken voor ons dorp. We zullen ons Scherpenzeler blijven voelen bij een herindeling met Barneveld. De herindeling geeft veel meer zekerheid en voorzieningen zullen in stand blijven.

En nu verder…

Direct na de stemming over de toekomstvisie werd de vergadering geschorst op verzoek van GBS en SGP. In deze schorsing werd een nieuw bestuursakkoord aangeboden aan de voorzitter waarmee beide partijen zich committeerden aan een nieuwe coalitie om op deze manier Scherpenzeel daadkrachtig voor te bereiden op de toekomst. Vervolgens bracht Gemeentebelangen Scherpenzeel een motie vreemd in om twee nieuwe wethouders (de heren van Deelen en van Ekeren, beide SGP raadslid) direct te benoemen.

De heftige reacties van de overige partijen brachten uiteindelijk consensus om de benoeming uit te stellen tot de volgende raadsvergadering om op deze manier tussentijds de integriteitsonderzoeken conform de verwachtingen te laten uitvoeren.

Raadsvergadering 19 december

Een positief begin

Aan het begin van de raadsvergadering mocht Maarten Zwankhuizen namens de gemeenteraad (gememoreerd als het hoogste orgaan van de gemeente) felicitaties overbrengen aan Germa Methorst-de Lange met het behalen van het laatste certificaat voor raadsadviseur en plaatsvervangend griffier.

Benoeming

Na het installeren van een raadscommissie voor de geloofsbrieven van de nieuwe wethouders en raadsleden en het vervolgens goedkeuren hiervan werden de heren G. van Deelen en I. van Eekeren beëdigd als wethouder en de heren P.M. van As en J.D. van de Waerdt als raadslid. De nieuwe wethouders danken de raad voor het vertrouwen en Gerard van Deelen voegt toe dat hij ‘zijn stinkende best’ gaat doen.

De benoeming van beide wethouders (beide voor 50% FTE) wordt na de benoeming van een kroonbenoemde burgemeester één wethouder voor 100% FTE.

Bestuursakkoord

Bij de bespreking van het voorgelegde bestuursakkoord geven alle partijen hun visie op dit akkoord en de toekomst van het dorp.

GBS: de toekomst van de bibliotheek is een terechte zorg. We willen daarom de kinder- en jeugdbibliotheek behouden met een maatschappelijke schil. We gaan hierover in gesprek en willen de beste optie voor de inwoners kiezen. De keuze om het gemeentehuis te integreren in de Breehoek is misschien wel noodzakelijk voor het voortbestaan van de Breehoek. Er is nu een uitgelezen kans om de exploitatie te repareren. Tenslotte noemt hij de financiële onderbouwing van het bestuursakkoord betrouwbaar en behoudend.

SGP: korte terugblik; er was langdurige verdeeldheid in het college. Dit was funest voor de slagkracht van het bestuur en verlammend voor de organisatie. Dat was de reden voor deelneming aan het nieuwe college. Iedereen die de politieke situatie van dichtbij meegemaakt heeft, weet dat de coalitie eigenlijk niet meer bestond. Zeker niet na de vertrouwensbreuk in het college en de publicatie van het raadsvoorstel voor herindeling. Toen GBS ons aangaf definitief te gaan breken met de coalitie, zijn we betrokken geraakt in het overleg. Dit was niet onze inzet, we wilden de coalitie niet dwarsbomen. We hebben ons altijd constructief opgesteld en geprobeerd te verbinden. Er is ons zelfs weleens (kritisch!) gevraagd waarom we de coalitie zolang in het zadel wilden houden.

Wat betreft de inhoud van het bestuursakkoord; er was geen intentie voor herschrijven, dit was niet nodig. Zaken zijn geactualiseerd waar nodig. Een paar punten zijn toegevoegd of gewijzigd:

De bibliotheek: als gemeente lopen we leeg op de Breehoek en de bibliotheek is een pijnlijk onderwerp. Maar het einddoel is een toekomstbestendige voorziening. Kijk naar het Renswoudse model (college ga er kijken!), een versoberde collectie in combinatie met maatschappelijke activiteiten. Evenementenbeleid en zondagsrust: iedereen weet hoeveel waarde de SGP hier aan hecht en dat wij niet anders kunnen en willen. We gaan uit van de huidige situatie zonder een in onze ogen ‘verslechtering’ van het beleid. Dat is hetzelfde als we in 2010/2011 met GBS overeenkwamen.

CU: grote moeite met totstandkoming van bestuursakkoord. Geven geen steun voor het akkoord omdat ze geen zelfstandigheid steunen. Benoemt enkele inhoudelijke zaken, waaronder het verdwijnen van de bibliotheek. Verwijst nogmaals naar het feit dat bestuursakkoord en oude coalitieakkoord bijna gelijk zijn.

CDA: bestuursakkoord is een voortzetting van het coalitieakkoord. Er is veel achterstallig onderhoud aan het licht gekomen in de afgelopen twee jaar. Zelfstandigheid blijft een onverstandige keuze: benoemt vervolgens een aantal inhoudelijke zaken, waaronder het Zwarteland2, de bibliotheek, integraal beleid op ouderen en energie.

CU en CDA geven beide aan de voorstellen van het college de komende periode op hun merites te beoordelen.

Pro: het zijn bijzondere weken, dit bestuursakkoord is niet los te zien van de raadsvergadering op 9 december. Het laatste gedeelte was niet fraai, maar machtspolitiek. Constructief samenwerken heeft vertrouwen nodig. Herindeling was en is voor ons de enige optie. Benoemt vervolgens ook een aantal inhoudelijke zaken.

In de reacties benadrukt GBS dat de partijen onvoldoende onderbouwing zien van het bestuursakkoord, maar dat het alternatief (herindeling) helemaal niet onderbouwd is.

Vervolg agenda

Voor de agendapunten bestemmingsplan Zuideinde, de belastingverordeningen en de begraafplaatsenbeheerverordering zijn geen noemenswaardige punten benoemd, alle voorstellen worden met meerderheid van stemmen aangenomen.

Omgevingsvisie

GBS brengt een amendement in over de toewijzing van groene longen in de omgevingsvisie. Lees hier het amendement. Van de Peut van CU heeft een aantal vragen over deze aanpassingen, er wordt gediscussieerd of dit het moment is voor een amendement of dat dit op een later tijdstip zou moeten.

Het college geeft aan dat er geen zwaarwegende argumenten zijn om het amendement te ontraden, er komen nog veel inspraakrondes voor dit onderwerp.



Veel geschreeuw, weinig wol

SGP SGP VVD CDA ChristenUnie Scherpenzeel 17-11-2016 00:00

 

Dat zou een willekeurige toeschouwer op de publieke tribune gezegd kunnen hebben na afloop van de raadsvergadering van 10 november. Een avondje over selectief winkelen in de geschiedenis en in het eigen geheugen. En een echt debat over bezuinigen? Oorverdovende stilte.

Tweede financiële rapportage: tekort lager, maar meer maatregelen nodig

De eerste financiële rapportage in juni liet een forst tekort zien, ruim zes ton. Dat tekort werd overigens voor meer dan de helft veroorzaakt door externe factoren, zoals rijksbeleid. De raad had toen een motie aangenomen om maatregelen te nemen die het tekort zouden verminderen en liefst wegwerken. De tweede financiële rapportage liet een overschot zien van anderhalve ton. Dat is gunstig, al is er dan nog steeds een tekort van vijf ton over het hele jaar. Had het tekort over het hele jaar naar nul gekund? Het college heeft dat niet gedaan, om de voortgang van projecten niet te schaden. Temeer daar de voorliggende begroting niet ongunstig was.

Over een lange reeks van jaren zijn twee trends te zien. De eerste is deze: de eerste financiële rapportage is altijd erg negatief. De tweede is een stuk beter, en bij de jaarrekening is er sprake van een groter of kleiner overschot. De tweede trend is deze: dat het overschot bij de jaarrekening omgeslagen is naar een verlies. Door allerlei bezuinigingen is de lucht langzamerhand uit de begroting.

Daarom vraagt deze rapportage om een begroting die een stootje kan verdragen.

Programmabegroting 2017 – 2020: Structureel sluitend

In de aanloop naar de kadernota in juni is veel gesproken over het grote gat in de begroting. Daar zijn stevige debatten over gevoerd. De SGP heeft destijds aangedrongen op stevige maatregelen. We verwijzen voor de inhoud van dat debat naar het verslag van 23 juni 2016 op deze site.

Het college is er in geslaagd om de begroting meerjarig sluitend te krijgen. Er is wel sprake van een geringe woonlastenstijging (de OZB stijgt, maar het rioolrecht daalt). Voor een gemiddeld gezin komt dat neer op 3.2% (waarvan 1% inflatie) ofwel 23 euro per jaar, of zoals raadslid Mulder verwoordde: “vijftig cent per week”. Voor de volledige bijdrage van de SGP aan de ‘algemene beschouwingen’, klik hier.

Door de oppositie werden amendementen ingebracht om dit terug te draaien. Men baseert zich daarbij op de septembercirculaire die aangeeft dat de gemeente in de komende jaren fors meer geld zou krijgen vanuit Den Haag. De SGP wil de begroting niet baseren op geld wat we nog niet hebben. Het kabinet deelt op dit moment cadeautjes uit in de aanloop naar de verkiezingen. Eigenlijk gelooft niemand dat deze cijfers aan het begin van een volgende kabinetsperiode stand zullen houden.

De oppositie schreeuwde moord en brand, maar had geen echt alternatief. Waarom steunt de SGP  deze geringe stijging van de woonlasten? Dat antwoord gaf Mulder op vragen van de oppositie. “De SGP bepleit altijd om eerst de uitgaven naar beneden te brengen. Daarmee is alle lucht wel uit de begroting gehaald. Wat de SGP betreft zou een logische vervolgstap zijn om te kijken of het voorzieningenniveau nog wel van deze tijd is. Wat te denken van ‘De Breehoek’ en de sport?” Toen het hierover ging, kwam echter geen enkele partij in de benen. De coalitie-partijen CDA en CU niet, maar ook de VVD en GBS niet. Oorverdovende stilte dus.

Prestatie afspraken over sociale woningbouw: Meer huurwoningen graag

Ieder jaar maakt het college prestatie afspraken met de woningcorporaties (met Woonstede als grootste verhuurder; meer dan 500 woningen) over de verhuur van sociale huurwoningen.

Over die prestatie afspraken was ruis ontstaan in de raad van 30 juni. De raad twijfelde over de kaders die afgesproken waren: zoals de aantallen die gebouwd worden, gekoppeld aan locaties in het dorp en dergelijke. Het leek erop dat Woonstede aanspraak kan maken op sociale woningbouw op bijvoorbeeld de locatie van de voormalige ‘Maatjessschool’, terwijl de raad voor deze locatie liever een meer winstgevende categorie woningen in gedachten heeft. Kortom, reden genoeg voor een kaderstellende discussie.

Die discussie werd dan ook nu gevoerd. Winstpunten van deze exercitie waren dat we nu weten dat de verkoop van de huurwoningen door Woonstede blijkbaar heel beperkt is en dat beter inzicht verkregen is in de plannen van Woonstede met hun woningvoorraad in Scherpenzeel. Maar verder stelde het niet zoveel voor. Na uiterst lange en verwarrende besprekingen kon alleen maar de conclusie getrokken worden dat de raad niet zo heel veel kan vaststellen. De SGP steunde in ieder geval de kaders om groei te bewerkstelligen van het aanbod sociale huurwoningen, het streven naar energiezuinige (neutrale) woningen, geen afspraken te maken over locaties, en als het mogelijk is, dat de winsten van de woningcorporatie in Scherpenzeel besteed kunnen worden.

Grondwaterbeheer: Scherpenzeel voorop in de aanpak

Scherpenzeel loopt samen met Woudenberg voorop in de aanpak van grondwateroverlast. Die overlast is vooral zichtbaar in kruipruimtes van woningen in sommige wijken: die staan bijna permanent vol met water. Kwel van de Heuvelrug en Veluwemassief zijn de oorzaken van de grondwaterproblematiek in de Gelderse Vallei.

Er is een enquête gehouden naar overlast in de verschillende wijken, en naar aanleiding daarvan is een plan gemaakt om de problemen gefaseerd aan te pakken. Dit plan is overigens tot stand gekomen dankzij de zeer deskundige inbreng van het Waterschap Vallei en Eem.

Het plan behelst bijvoorbeeld aanleg en onderhoud van drainage. Als SGP hebben we vooral aandacht gevraagd voor:

Verbetering van het onderhoud van bestaande en nieuw aan te leggen drainage. Betere monitoring en sturing op basis van beschikbare gegevens. Prioriteit geven aan aanpak van oudere wijken (oudere woningen hebben meer last van grondwater door ontbreken goede isolatie). Werk met werk combineren (riool, drainage, andere infrastructurele werken.

Deze aanpak kost een slordige 7 ton, te dekken uit de reserve riolering. Het volgende typeert dan de raad van Scherpenzeel: Over dit onderwerp, van groot belang, wordt nauwelijks gesproken, of de plank wordt misgeslagen (het gaat niet over overlast door regenbuien in de zomer…). Over andere onderwerpen, waarover de raad nauwelijks iets te zeggen heeft, wordt de hele avond gediscussieerd.

Regio FoodValley: Regiotour in Scherpenzeel en Renswoude

De Scherpenzeelse raadsvertegenwoordigers voor Regio FoodValley  Hein Dekker en Gerard van Deelen kwamen met goed nieuws terug vanuit de laatste Regiocommissievergadering. Eén van de jaarlijks terugkerende activiteiten binnen de regio is de zogenaamde Regiotour  die in 2017 in Scherpenzeel  en Renswoude gepland staat. Scherpenzeelse en Renswoudse bedrijven krijgen de kans om hun deuren voor de Regiobestuurders, -ondernemers en mensen uit het onderwijsveld  te openen en zich te presenteren. Een prachtige gelegenheid om Scherpenzeel in de volle breedte in de schijnwerpers te zetten!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.