Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon inzichtelijk

15 documenten

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon september 2020

CDA CDA VVD Hollands Kroon 14-09-2020 20:14

Raad 3 september 2020 Bestemmingsplan Leijerdijk 5 Op verzoek van initiatiefnemer is dit punt in juli van de agenda afgevoerd. Dit vanwege de informatie aan de raad van de zijde van omwonenden. De initiatiefnemer heeft daarop alle partijen uitgenodigd om uitleg te krijgen en om ter plaatse te komen kijken. Het bestemmingsplan ziet op de bouw van een bedrijfsloods ten behoeve van een agrarisch bedrijf. Omdat het bouwblok aan de ene kant van de weg geen ruimte biedt (bouwblok is slechts 0,16 ha) wordt de bedrijfsloods aan de overzijde gebouwd. Daarmee komt de bedrijfsloods tegenover de bestaande bebouwing van het agrarisch bedrijf, maar ook indirect tegenover enkele naastgelegen woningen te staan. De raad heeft in meerderheid met de bouw van de bedrijfsloods ingestemd. Vanuit onze fractie is aangegeven dat het buitengebied primair agrarisch productiegebied betreft en dat ten behoeve van die functie agrarische bedrijven gemiddeld een bouwblok van 1,5 ha hebben. Het ligt dan ook in de rede mee te werken aan dit verzoek. Tenslotte mogen andere agrarische bedrijven ook bouwen ten behoeve van hun bedrijfsvoering. Dat in dit geval de bedrijfsloods aan de overzijde in het relatief open landschap komt te staan, is inherent aan ons beleid en de functie van het gebied. Hoewel begrip bestaat voor de reacties van omwonenden, is het verminderde uitzicht nu eenmaal het gevolg van ons beleid. Koersbepaling recycleplan en uitwerken recycletarief De hoeveelheid restafval moet drastisch omlaag. De landelijk afgesproken doelen worden in onze gemeente niet gehaald. Om het restafval terug te dringen wil het college gaan werken met een zogenaamd recycletarief. Naarmate je de grijze bak vaker aan de weg zet, betaal je meer. Het voorliggende voorstel ging erom in te stemmen met een nieuw recycleplan en een uitwerking van deze gedachtegang. De raad (w.o. onze fractie) heeft hiermee ingestemd, overigens na een lange discussie over aspecten die eerst bij de uitwerking aan de orde (moeten) komen. Ontwerp agenda voor het Waddengebied 2050 Samen met alle partijen, betrokken bij de Waddenzee (w.o. rijk, provincies, gemeenten) is een agenda opgesteld om de Waddenzee veilig, vitaal en veerkrachtig te houden, aldus de titel. Hoofddoel is een duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en het behoud van het unieke open landshap. De agenda is zelfbindend en is richtinggevend voor/zal moeten worden vertaald in beleid op de diverse terreinen. De raad, w.o. de CDA fractie heeft besloten geen wensen of bedenkingen in te dienen op de inhoud van de concept agenda. Tweede bestuursrapportage Dit betrof de tweede bijstelling van de lopende begroting. Het saldo van de bijstelling bedroeg volgens het voorstel € 913.213 negatief, maar vanwege het batig saldo van de eerste bestuursrapportage bestaat er per saldo nog een forse plus op de lopende begroting. Overigens is op initiatief van de coalitie (VVD, SHK en CDA) een tussentijdse verhoging van de bijdrage aan de bieb niet meegenomen (het negatief saldo van deze rapportage is daardoor kleiner geworden). Niet omdat de coalitie/onze fractie lezen e.d. niet belangrijk vindt, maar omdat sprake zou zijn van een structurele verhoging. De afweging om dat wel/niet te doen behoort thuis bij de begroting zodat een integrale afweging kan plaatsvinden van alle op dat moment bestaande noodzakelijkheden en wensen. De bestuursrapportage is geamendeerd door de raad aangenomen. Overig Voor het overige was sprake van hamerstukken: het jaarverslag informatiebeveiliging 2019, het bestemmingsplan Oudelanderweg 1 (een wegbestemde bedrijfswoning wordt hierbij opnieuw bestemd omdat wegbestemmen niet meer nodig is vanwege een andere opstelling van windturbines in het windplan) bestemmingsplan Zandvaart 7 (woonbestemming conform bestaand gebruik, bestemming was maatschappelijk, betrof voormalige onderwijzerswoning) bestemmingsplan Koningsweg 8 (wijzigen agrarische bestemming en toevoegen extra woning in kader van ruimte voor ruimte) programma van eisen voor de aanbesteding van de gemeentelijke accountant wijziging samenstelling auditcommissie en toetsingskamer (mevrouw Borst in plaats van de heer Bijlstra, beiden van de VVD). aanpassing nota tarieven (opnemen tarief voor urgentieverklaringen woningzoekenden, nu de gemeente deze taak heeft overgenomen van de corporaties). Sjaak Vriend, fractievoorzitter

CDA houdt fractievergadering in de Cultuurschuur op 26 augustus.

CDA CDA Hollands Kroon 16-08-2020 13:31

De fractie van het CDA houdt binnenkort haar eerste vergadering na het zomerreces. Vanwege de coronamaatregelen is beperkt bezoek mogelijk. Laat u a.u.b. de fractievoorzitterdaarom tijdig weten of u het overleg komt bijwonen (zie contactgegevens onderaan). Bij teveel bezoekers kan het zijn dat gekozen zal moeten worden voor digitale deelname van de bezoekers. De fractie van het CDA vergadert opwoensdag 26 augustus a.s.De vergadering is openbaar, begint om 20.00 uur en vindt plaats in de Cultuurschuur te Wieringerwerf (Loggersplein 1).Aan de orde komt o.a. de agendavoor de raadsvergadering van donderdag 3 september a.s. De stukken voor de raadsvergadering staan (binnenkort) op de website van de gemeente. Op het moment van verspreiding van dit bericht is de raadsagenda nog niet bekend. De verwachting is dat op de agenda diverse bestemmingsplannen voor kleinschalige ruimtelijke ontwikkelingen en het concept van de Regionale Energie Strategie (RES) komen te staan. Ook als u met de fractie wilt spreken over andere onderwerpen is dat uiteraard mogelijk (graag aanmelden, zoals hiervoor aangegeven). Met vriendelijke groet, Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon sjaakvriend@hollandskroon.nl

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon mei 2020

CDA CDA Hollands Kroon 01-06-2020 18:14

Na een drukke maand april, waarin uitgestelde raadsvergaderingen digitaal werden ingehaald (vanwege het coronavirus) was de maand mei weer “business as usual”, maar dan wel digitaal. Raad 28 mei Op 28 mei vergaderde de gemeenteraad. Alle voorstellen zijn aangenomen. Voor wat betreft het beleid schulpdienstverlening is wel gevraagd meer inzicht te krijgen in de resultaten en effecten van het beleid; dat inzicht is ons inziens nu onvoldoende. De meerjarenprognose grondexploitaties gaf weinig ter zake doende discussie en de financiële verordeningen zijn gewijzigd. Daarbij heeft het college het mandaat om tot 2 ton garant te staan, maar nadrukkelijk zal de gemeenteraad, mede op ons verzoek goed worden meegenomen indien dit zich voordoet, zeker indien sprake is van garantstelling voor andere instanties dan een woningcorporatie. Zonder discussie is extra krediet beschikbaar gesteld voor de bouw van brede scholen in Hippolytushoef en Slootdorp, zijn de bestemmingsplannen voor het perceel Wallerweg nabij 17 en Zuiderweg 8 vastgesteld en is besloten een aantal (reeds verkochte) parkeerplaatsen aan de openbaarheid te onttrekken. Op de agenda stond ook het voorstel om de omgevingsvisie in overeenstemming te brengen met reeds genomen besluiten. Ook het in maart aangenomen amendement bij het programma duurzaamheid om niet langer zonneakkers toe te staan op onrendabele gronden (primaat bij zon op dak). Normaliter een hamerstuk, maar door het hiervoor genoemde amendement was/is plotsklap een lopend initiatief niet meer mogelijk. Op grond van diverse overwegingen (zie bijgevoegd toelichting op amendement) hebben wij voorgesteld -samen met CU en D66- voor dit lopende initiatief een uitzondering te maken in de vorm van overgangsrecht. In onze ogen hoort dat bij behoorlijk bestuur in dit geval. Helaas was de meerderheid van de raad een andere mening toegedaan. Omdat wij genomen raadsbesluiten respecteren, hebben we vervolgens wel ingestemd met de aanpassingen in de omgevingsvisie. Een motie omtrent de administratieve lasten voor zorginstellingen, die gepaard gaat met aanbestedingen, contracten e.d. met het doel deze te beperken, is na uitleg van het college voor nader beraad ingetrokken. Ook het college wil zoveel mogelijk de administratieve lasten beperken en met een groot aantal gemeenten wordt ook samen één lijn gevolgd, maar dat kan niet altijd. Daarmee leek de motie overbodig en deels niet uitvoerbaar, maar tot stemming kwam het dus niet. Een motie om het kabinet op te roepen zich te houden aan de afspraken over de opvang van vluchtelingen, onder andere door 500 kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland op te nemen kreeg een meerderheid. Normaliter steunen we moties, die geen betrekking hebben op de belangen van de gemeente en/of haar inwoners principieel niet. In dit geval hebben we de barmhartigheid (de C van CDA) laten prevaleren boven dit principe en hebben wij de motie gesteund. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter Toelichting op het amendement wijziging omgevingsvisie (zonneakkers) In de omgevingsvisie, vastgesteld in 2016, zijn kaders opgenomen voor zonneakkers. Deze worden, aldus de visie uit 2016, in ieder geval toegestaan op onrendabele stukken grond. De omgevingsvisie is zelfbindend en wekt bij derden het vertrouwen dat aan initiatieven die daarin passen medewerking zal worden verleend, mits uiteraard aan alle randvoorwaarden (ruimtelijke inpassing e.d.) wordt voldaan. In juni 2018 heeft Statkraft voor een locatie nabij Zwinweg/Amsteldijk een principeverzoek ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijk traject veel tijd voor onderzoek en overleg vraagt. In december 2018 heeft de ABC-commissie op verzoek van het college advies uitgebracht over de vraag of sprake is van onrendabele grond. Vanaf dat moment vindt overleg met de provincie plaats. Bij een provinciaal akkoord kan de gemeente voor deze locatie een zogenaamd stimuleringsgebied aanvragen. Wel is aangegeven dat dit besluit genomen diende te worden genomen door het nieuwe college van GS en nadat op onderdelen het plan is aangepast. Tussentijds heeft de gemeenteraad op 3 maart 2020 bij de behandeling van het programma Duurzaamheid in meerderheid een amendement aangenomen om volledig in te zetten op zon op dak en dat agrarische grond buiten beschouwing wordt gelaten waar het gaat om zonneparken. Dit amendement leidt tot een aanpassing van de omgevingsvisie. Dit besluit ligt thans voor. De omgevingsvisie is in 2016 na een uitgebreid participatietraject tot stand gekomen. Alle tot nu toe doorgevoerde en voorgestelde wijzigingen van de omgevingsvisie zijn -voor zover wij hebben kunnen nagaan- ook het resultaat van participatietrajecten, met uitzondering van het voorliggende voorstel met betrekking tot zonneakkers. Dit betekent dat voorafgaand aan de behandeling van het amendement geen gelegenheid is geweest om eventueel daardoor getroffen gerechtvaardigde belangen onder de aandacht te brengen, opdat dit ook werd meegewogen. Sprake is van een wijziging van beleid. Het is niet ongebruikelijk en soms zelfs verplicht om beleidswijzigingen aan te kondigen en/of overgangsrecht op te nemen vanwege gerechtvaardigde belangen, die door die beleidswijziging worden getroffen. Soms moet zelfs bij beleidswijziging sprake zijn van nadeelcompensatie. Nu op basis van de huidige omgevingsvisie reeds in juni 2018 een principeverzoek is ingediend, waaraan medewerking kan worden verleend na groen licht van de provincie en dit initiatief al geruime tijd op die provinciale toestemming wacht achten wij het gerechtvaardigd, gelet op de gerechtvaardigde verwachtingen bij de initiatiefnemer dat door de gemeente medewerking zal worden verleend, te besluiten dat voor dit geval overgangsrecht geldt. Voor zover ons bekend, is dit het enige initiatief waarbij dit aan de orde is en van precedentwerking is dan ook geen sprake. Door een uitzondering te maken wordt de strekking van het amendement ook niet onevenredig geweld aangedaan; tenslotte zou bij een eerdere provinciale toestemming wellicht al vergunning zijn verleend voor dit initiatief. Voor alle duidelijkheid: dit amendement ziet op het principeverzoek van juni 2018 en zoals dat nadien is aangepast in en na overleg met provincie en gemeente. Medewerking kan uiteraard alleen worden verleend indien aan alle randvoorwaarden op het gebied van ruimtelijke ordening, waaronder een goede ruimtelijke inpassing wordt voldaan.

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon mei 2020

CDA CDA Hollands Kroon 01-06-2020 18:14

Na een drukke maand april, waarin uitgestelde raadsvergaderingen digitaal werden ingehaald (vanwege het coronavirus) was de maand mei weer “business as usual”, maar dan wel digitaal. Raad 28 mei Op 28 mei vergaderde de gemeenteraad. Alle voorstellen zijn aangenomen. Voor wat betreft het beleid schulpdienstverlening is wel gevraagd meer inzicht te krijgen in de resultaten en effecten van het beleid; dat inzicht is ons inziens nu onvoldoende. De meerjarenprognose grondexploitaties gaf weinig ter zake doende discussie en de financiële verordeningen zijn gewijzigd. Daarbij heeft het college het mandaat om tot 2 ton garant te staan, maar nadrukkelijk zal de gemeenteraad, mede op ons verzoek goed worden meegenomen indien dit zich voordoet, zeker indien sprake is van garantstelling voor andere instanties dan een woningcorporatie. Zonder discussie is extra krediet beschikbaar gesteld voor de bouw van brede scholen in Hippolytushoef en Slootdorp, zijn de bestemmingsplannen voor het perceel Wallerweg nabij 17 en Zuiderweg 8 vastgesteld en is besloten een aantal (reeds verkochte) parkeerplaatsen aan de openbaarheid te onttrekken. Op de agenda stond ook het voorstel om de omgevingsvisie in overeenstemming te brengen met reeds genomen besluiten. Ook het in maart aangenomen amendement bij het programma duurzaamheid om niet langer zonneakkers toe te staan op onrendabele gronden (primaat bij zon op dak). Normaliter een hamerstuk, maar door het hiervoor genoemde amendement was/is plotsklap een lopend initiatief niet meer mogelijk. Op grond van diverse overwegingen (zie bijgevoegd toelichting op amendement) hebben wij voorgesteld -samen met CU en D66- voor dit lopende initiatief een uitzondering te maken in de vorm van overgangsrecht. In onze ogen hoort dat bij behoorlijk bestuur in dit geval. Helaas was de meerderheid van de raad een andere mening toegedaan. Omdat wij genomen raadsbesluiten respecteren, hebben we vervolgens wel ingestemd met de aanpassingen in de omgevingsvisie. Een motie omtrent de administratieve lasten voor zorginstellingen, die gepaard gaat met aanbestedingen, contracten e.d. met het doel deze te beperken, is na uitleg van het college voor nader beraad ingetrokken. Ook het college wil zoveel mogelijk de administratieve lasten beperken en met een groot aantal gemeenten wordt ook samen één lijn gevolgd, maar dat kan niet altijd. Daarmee leek de motie overbodig en deels niet uitvoerbaar, maar tot stemming kwam het dus niet. Een motie om het kabinet op te roepen zich te houden aan de afspraken over de opvang van vluchtelingen, onder andere door 500 kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland op te nemen kreeg een meerderheid. Normaliter steunen we moties, die geen betrekking hebben op de belangen van de gemeente en/of haar inwoners principieel niet. In dit geval hebben we de barmhartigheid (de C van CDA) laten prevaleren boven dit principe en hebben wij de motie gesteund. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter Toelichting op het amendement wijziging omgevingsvisie (zonneakkers) In de omgevingsvisie, vastgesteld in 2016, zijn kaders opgenomen voor zonneakkers. Deze worden, aldus de visie uit 2016, in ieder geval toegestaan op onrendabele stukken grond. De omgevingsvisie is zelfbindend en wekt bij derden het vertrouwen dat aan initiatieven die daarin passen medewerking zal worden verleend, mits uiteraard aan alle randvoorwaarden (ruimtelijke inpassing e.d.) wordt voldaan. In juni 2018 heeft Statkraft voor een locatie nabij Zwinweg/Amsteldijk een principeverzoek ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijk traject veel tijd voor onderzoek en overleg vraagt. In december 2018 heeft de ABC-commissie op verzoek van het college advies uitgebracht over de vraag of sprake is van onrendabele grond. Vanaf dat moment vindt overleg met de provincie plaats. Bij een provinciaal akkoord kan de gemeente voor deze locatie een zogenaamd stimuleringsgebied aanvragen. Wel is aangegeven dat dit besluit genomen diende te worden genomen door het nieuwe college van GS en nadat op onderdelen het plan is aangepast. Tussentijds heeft de gemeenteraad op 3 maart 2020 bij de behandeling van het programma Duurzaamheid in meerderheid een amendement aangenomen om volledig in te zetten op zon op dak en dat agrarische grond buiten beschouwing wordt gelaten waar het gaat om zonneparken. Dit amendement leidt tot een aanpassing van de omgevingsvisie. Dit besluit ligt thans voor. De omgevingsvisie is in 2016 na een uitgebreid participatietraject tot stand gekomen. Alle tot nu toe doorgevoerde en voorgestelde wijzigingen van de omgevingsvisie zijn -voor zover wij hebben kunnen nagaan- ook het resultaat van participatietrajecten, met uitzondering van het voorliggende voorstel met betrekking tot zonneakkers. Dit betekent dat voorafgaand aan de behandeling van het amendement geen gelegenheid is geweest om eventueel daardoor getroffen gerechtvaardigde belangen onder de aandacht te brengen, opdat dit ook werd meegewogen. Sprake is van een wijziging van beleid. Het is niet ongebruikelijk en soms zelfs verplicht om beleidswijzigingen aan te kondigen en/of overgangsrecht op te nemen vanwege gerechtvaardigde belangen, die door die beleidswijziging worden getroffen. Soms moet zelfs bij beleidswijziging sprake zijn van nadeelcompensatie. Nu op basis van de huidige omgevingsvisie reeds in juni 2018 een principeverzoek is ingediend, waaraan medewerking kan worden verleend na groen licht van de provincie en dit initiatief al geruime tijd op die provinciale toestemming wacht achten wij het gerechtvaardigd, gelet op de gerechtvaardigde verwachtingen bij de initiatiefnemer dat door de gemeente medewerking zal worden verleend, te besluiten dat voor dit geval overgangsrecht geldt. Voor zover ons bekend, is dit het enige initiatief waarbij dit aan de orde is en van precedentwerking is dan ook geen sprake. Door een uitzondering te maken wordt de strekking van het amendement ook niet onevenredig geweld aangedaan; tenslotte zou bij een eerdere provinciale toestemming wellicht al vergunning zijn verleend voor dit initiatief. Voor alle duidelijkheid: dit amendement ziet op het principeverzoek van juni 2018 en zoals dat nadien is aangepast in en na overleg met provincie en gemeente. Medewerking kan uiteraard alleen worden verleend indien aan alle randvoorwaarden op het gebied van ruimtelijke ordening, waaronder een goede ruimtelijke inpassing wordt voldaan.

Gemeentepolitiek in Corona tijd: werkwijze van de fractie.

CDA CDA Hollands Kroon 06-04-2020 15:46

Het Corona virus heeft een grote invloed op ons allemaal. Het belangrijkste is gezond te blijven. De door de Rijksoverheid genomen maatregelen lijken te werken. Het einde is echter nog (lang) niet in zicht. Denk goed om elkaar en uzelf! De maatregelen hebben uiteraard ook gevolgen voor het functioneren van het openbaar bestuur. Gelet op de aard van de maatregelen is de raadsvergadering en daarmee ook onze fractievergadering van maart geannuleerd. Nu de maatregelen zijn verlengd en er wetgeving op handen is om als gemeenteraad digitaal besluiten te kunnen nemen, ziet het er naar uit dat zolang fysieke bijeenkomsten zijn verboden de gemeenteraad en onze fractie de komende weken/maanden digitaal zal vergaderen. Digitaal vergaderen maakt uw inbreng lastiger. Het voorstel is om zaken die u onder onze aandacht wenst te brengen te mailen naar sjaakvriend@hollandskroon.nl. Bellen mag ook, zie de gegevens over de raadsleden van het CDA op de website van de gemeente. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeenteraad op 16 april en 23 april a.s. digitaal vergaderen. De agenda en de stukken komen op de website te staan. Voor nu kunnen we niets anders dan adviseren om die website goed te blijven raadplegen. We hopen met u dat we het virus onder controle krijgen en dat we elkaar over niet al te lange tijd weer persoonlijk kunnen ontmoeten. Namens de fractie CDA HollandsKroon Sjaak Vriend

Gemeentepolitiek in Corona tijd: werkwijze van de fractie.

CDA CDA Hollands Kroon 06-04-2020 15:46

Het Corona virus heeft een grote invloed op ons allemaal. Het belangrijkste is gezond te blijven. De door de Rijksoverheid genomen maatregelen lijken te werken. Het einde is echter nog (lang) niet in zicht. Denk goed om elkaar en uzelf! De maatregelen hebben uiteraard ook gevolgen voor het functioneren van het openbaar bestuur. Gelet op de aard van de maatregelen is de raadsvergadering en daarmee ook onze fractievergadering van maart geannuleerd. Nu de maatregelen zijn verlengd en er wetgeving op handen is om als gemeenteraad digitaal besluiten te kunnen nemen, ziet het er naar uit dat zolang fysieke bijeenkomsten zijn verboden de gemeenteraad en onze fractie de komende weken/maanden digitaal zal vergaderen. Digitaal vergaderen maakt uw inbreng lastiger. Het voorstel is om zaken die u onder onze aandacht wenst te brengen te mailen naar sjaakvriend@hollandskroon.nl. Bellen mag ook, zie de gegevens over de raadsleden van het CDA op de website van de gemeente. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeenteraad op 16 april en 23 april a.s. digitaal vergaderen. De agenda en de stukken komen op de website te staan. Voor nu kunnen we niets anders dan adviseren om die website goed te blijven raadplegen. We hopen met u dat we het virus onder controle krijgen en dat we elkaar over niet al te lange tijd weer persoonlijk kunnen ontmoeten. Namens de fractie CDA HollandsKroon Sjaak Vriend

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon januari 2020

CDA CDA Hollands Kroon 27-01-2020 20:04

Raad 23 januari 2020 Strategische aankopen herstructurering Wieringerwerf Het college stelde voor de Lidl en de ambulancepost aan te kopen. Aankoop van de Lidl maakt bevoorrading van de winkels aan de Terpstraat aan de achterzijde mogelijk. Omdat de ondernemers hebben aangegeven binnen hun eigen pand daarvoor aanpassingen te doen en het college een raming gaf van de mogelijke opbrengst (na verkoop van de m2 die niet nodig zijn voor de bevoorradingsweg), is onze fractie/de raad akkoord gegaan met het voorstel. De bevoorrading van de winkels aan de voorzijde is al jaren een bron van overlast; het zou in het kader van de herstructurering van Wieringerwerf een gemiste kans zijn om de Lidl niet aan te kopen. Ook de ambulancepost (Dr. Talsmalaan) ligt binnen het gebied van de herstructurering en maakt onderdeel uit van de ontwikkeling van Campus De Terp. Verkoop voormalige basisschool De Meerpaal in Anna Paulowna Het college stelde voor de school te verkopen aan de woningstichting Anna Paulowna voor de bouw van in totaal 30 appartementen in de sociale huursector. Omdat sociale woningbouw leidt tot een lagere grondprijs, het pand nog een hogere boekwaarde kent en het pand nog moet worden gesloopt, moet per saldo € 67.000 van gemeentewege worden bijgelegd. Verkoop van vrijgekomen gemeentelijke opstallen past binnen het gemeentelijk beleid. De gemeenteraad heeft de afgelopen periode meerdere keren aangedrongen op meer bouwen in de sociale huursector. Onze fractie/de raad kon dan ook instemmen met dit voorstel. Diversen Aan de orde waren een aantal zogenaamde hamerstukken. Deze zijn conform besloten. Ingestemd is met de sloop van de Terpgymzalen en het beschikbaar stellen van een budget van 2,5 ton om de Zuiderzeehal aan te passen. De gemeente is verplicht het bewegingsonderwijs te faciliteren; de gymzalen zijn inmiddels sterk verouderd. Vanwege de plannen voor de sportcampus De Terp is noodzakelijk onderhoud uitgebleven. Omdat die plannen langer op zich laten wachten, moet er wel iets gebeuren. Het is goedkoper de Zuiderzeehal hiervoor aan te passen dan de gymzalen op te knappen. Voor de percelen Hollebalgweg 4a en 4b te Westerland is ingestemd met een herziening van het bestemmingsplan om twee woningen in de vorm van Wieringer woonboerderijen toe te staan. Planologisch zijn nu drie bedrijfsgebouwen in die vorm toegestaan. De bestemming bedrijf wordt dus gewijzigd in wonen en het aantal gebouwen wordt teruggebracht van 3 naar 2. Voor het regelstation in Wieringerwerf is het bestemmingsplan vastgesteld voor een uitbreiding/aanpassing van dit station. De ingekomen zienswijze gaf geen aanleiding om hiervan af te zien gelet op de afstand van de woning tot de uitbreiding/aanpassing van het gasregelstation. Moties verbod knalvuurwerk, vuurpijlen (GL, CU, LADA) en oproep landelijk verbod consumentenvuurwerk (GL, CU) Met ons gaven meerdere partijen aan eerst af te willen wachten welke besluiten de landelijke overheid op dit gebied binnenkort gaat nemen. Nadat de burgemeester aangaf bereid te zijn in gesprek te gaan met inwoners, zijn de moties ingetrokken. Motie openbare toiletten (GL) In de raad van december 2019 is een mede door ons ingediende motie aangenomen, waarin het college werd opgeroepen in overleg te treden met ondernemers- en winkeliersverenigingen om na te gaan of er al dan niet sprake is van een redelijke beschikbaarheid van “openbare” toiletvoorzieningen (uiteraard geldt dit ook voor de gemeentelijke gebouwen). In deze vergadering kwam GL met een aanvullende motie, waarbij het college opgedragen werd te onderzoeken of door de gemeente openbare toiletvoorzieningen kunnen worden geplaatst en onderhouden in kernen waar geen winkels e.d. aanwezig zijn. Daarnaast was de opdracht om te bezien of het mogelijk was de toiletvoorzieningen in winkels e.d. ook buiten openingstijden toegankelijk te laten zijn. Onze fractie gaf aan dat wat ons betreft de motie van december 2019 eerst moet worden uitgevoerd alvorens eventuele aanvullende opdrachten te verstrekken. Daarbij komt dat het bouwen en beheren van dergelijke voorzieningen door de gemeente kostbaar is. Ons voorstel is om dergelijke wensen te betrekken bij de behandeling van alle in het kader van de komende begroting bestaande wensen. Dat maakt een integrale afweging mogelijk. De motie werd alleen door de indieners gesteund. Subsidiëring 4 mei comités Onze fractie heeft hierover vragen gesteld aan het college. Volgens de beleidsregels voor subsidies worden de comités slechts voor 50% gesubsidieerd (althans daar lijkt het op), daar waar wij uitgaan van 100% financiering. Wij hebben het college gevraagd uit te gaan van 100% en de beleidsregels op dit punt t.z.t. aan te passen. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon januari 2020

CDA CDA Hollands Kroon 27-01-2020 20:04

Raad 23 januari 2020 Strategische aankopen herstructurering Wieringerwerf Het college stelde voor de Lidl en de ambulancepost aan te kopen. Aankoop van de Lidl maakt bevoorrading van de winkels aan de Terpstraat aan de achterzijde mogelijk. Omdat de ondernemers hebben aangegeven binnen hun eigen pand daarvoor aanpassingen te doen en het college een raming gaf van de mogelijke opbrengst (na verkoop van de m2 die niet nodig zijn voor de bevoorradingsweg), is onze fractie/de raad akkoord gegaan met het voorstel. De bevoorrading van de winkels aan de voorzijde is al jaren een bron van overlast; het zou in het kader van de herstructurering van Wieringerwerf een gemiste kans zijn om de Lidl niet aan te kopen. Ook de ambulancepost (Dr. Talsmalaan) ligt binnen het gebied van de herstructurering en maakt onderdeel uit van de ontwikkeling van Campus De Terp. Verkoop voormalige basisschool De Meerpaal in Anna Paulowna Het college stelde voor de school te verkopen aan de woningstichting Anna Paulowna voor de bouw van in totaal 30 appartementen in de sociale huursector. Omdat sociale woningbouw leidt tot een lagere grondprijs, het pand nog een hogere boekwaarde kent en het pand nog moet worden gesloopt, moet per saldo € 67.000 van gemeentewege worden bijgelegd. Verkoop van vrijgekomen gemeentelijke opstallen past binnen het gemeentelijk beleid. De gemeenteraad heeft de afgelopen periode meerdere keren aangedrongen op meer bouwen in de sociale huursector. Onze fractie/de raad kon dan ook instemmen met dit voorstel. Diversen Aan de orde waren een aantal zogenaamde hamerstukken. Deze zijn conform besloten. Ingestemd is met de sloop van de Terpgymzalen en het beschikbaar stellen van een budget van 2,5 ton om de Zuiderzeehal aan te passen. De gemeente is verplicht het bewegingsonderwijs te faciliteren; de gymzalen zijn inmiddels sterk verouderd. Vanwege de plannen voor de sportcampus De Terp is noodzakelijk onderhoud uitgebleven. Omdat die plannen langer op zich laten wachten, moet er wel iets gebeuren. Het is goedkoper de Zuiderzeehal hiervoor aan te passen dan de gymzalen op te knappen. Voor de percelen Hollebalgweg 4a en 4b te Westerland is ingestemd met een herziening van het bestemmingsplan om twee woningen in de vorm van Wieringer woonboerderijen toe te staan. Planologisch zijn nu drie bedrijfsgebouwen in die vorm toegestaan. De bestemming bedrijf wordt dus gewijzigd in wonen en het aantal gebouwen wordt teruggebracht van 3 naar 2. Voor het regelstation in Wieringerwerf is het bestemmingsplan vastgesteld voor een uitbreiding/aanpassing van dit station. De ingekomen zienswijze gaf geen aanleiding om hiervan af te zien gelet op de afstand van de woning tot de uitbreiding/aanpassing van het gasregelstation. Moties verbod knalvuurwerk, vuurpijlen (GL, CU, LADA) en oproep landelijk verbod consumentenvuurwerk (GL, CU) Met ons gaven meerdere partijen aan eerst af te willen wachten welke besluiten de landelijke overheid op dit gebied binnenkort gaat nemen. Nadat de burgemeester aangaf bereid te zijn in gesprek te gaan met inwoners, zijn de moties ingetrokken. Motie openbare toiletten (GL) In de raad van december 2019 is een mede door ons ingediende motie aangenomen, waarin het college werd opgeroepen in overleg te treden met ondernemers- en winkeliersverenigingen om na te gaan of er al dan niet sprake is van een redelijke beschikbaarheid van “openbare” toiletvoorzieningen (uiteraard geldt dit ook voor de gemeentelijke gebouwen). In deze vergadering kwam GL met een aanvullende motie, waarbij het college opgedragen werd te onderzoeken of door de gemeente openbare toiletvoorzieningen kunnen worden geplaatst en onderhouden in kernen waar geen winkels e.d. aanwezig zijn. Daarnaast was de opdracht om te bezien of het mogelijk was de toiletvoorzieningen in winkels e.d. ook buiten openingstijden toegankelijk te laten zijn. Onze fractie gaf aan dat wat ons betreft de motie van december 2019 eerst moet worden uitgevoerd alvorens eventuele aanvullende opdrachten te verstrekken. Daarbij komt dat het bouwen en beheren van dergelijke voorzieningen door de gemeente kostbaar is. Ons voorstel is om dergelijke wensen te betrekken bij de behandeling van alle in het kader van de komende begroting bestaande wensen. Dat maakt een integrale afweging mogelijk. De motie werd alleen door de indieners gesteund. Subsidiëring 4 mei comités Onze fractie heeft hierover vragen gesteld aan het college. Volgens de beleidsregels voor subsidies worden de comités slechts voor 50% gesubsidieerd (althans daar lijkt het op), daar waar wij uitgaan van 100% financiering. Wij hebben het college gevraagd uit te gaan van 100% en de beleidsregels op dit punt t.z.t. aan te passen. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon november 2019

CDA CDA VVD Hollands Kroon 01-12-2019 16:54

Raad 7 november De begroting sluit met een overschot van ruim een miljoen. Hollands Kroon heeft voor 2020 een begroting waar veel gemeentebesturen jaloers op zullen zijn. Geen discussie in Hollands Kroon over bezuinigingen, ondanks de extra bijdragen in het sociaal domein. Nee, in Hollands Kroon ruimte om veel extra wensen mogelijk te maken. En daartoe is dan ook besloten. Bij de algemene beschouwingen heeft onze fractie al geconstateerd dat in lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen bevatte. Op nagenoeg alle onderdelen werd zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. Het is dus niet verrassend dat ook de begroting uitgaat van voortzetting van bestaand beleid. Nadat onze fractie in de algemene beschouwingen (zowel dit jaar als vorig jaar) onze zorgen heeft geuit over de beschikbaarheid van jeugdboeken, neemt onze fractie verheugd kennis van het voorstel de jeugdcollectie van de schoolbibliotheken uit te breiden en het collegebesluit van 22 oktober jl. om Humanitas te subsidiëren voor het opzetten van de VoorleesExpress, waarin kinderen met een taalachterstand extra aandacht krijgen. Door onze fractie is een aantal technische vragen gesteld. Gelet op de beantwoording zijn wij in afwachting van de voorstellen die het college gaat doen om te komen tot betaalbare woningen. Bij de algemene beschouwingen hebben wij onze zorg reeds uitgesproken over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Met het wegvallen van een aantal huis-aan-huisbladen neemt de urgentie toe. Hierover is door het college met de omroep gesproken. Afgesproken is dat de gemeente het nieuws aanlevert, maar de omroep zelf bepaalt of zij het bekend maken. Hierdoor blijft de journalistieke onafhankelijkheid gewaarborgd. We zullen dit monitoren, want afhankelijk van de invulling zal gekeken moeten worden naar alternatieven. Over de invoering van de Omgevingswet zijn -gelet op de impact- door ons de nodige vragen gesteld. Inmiddels zijn 4 sessies gepland om de raad te betrekken bij de invoering en om het gewenste ambitieniveau bij de raad op te halen. Welke rol de gemeenteraad vervult bij de invoering van de nieuwe wet moet wat ons betreft nadrukkelijk onderwerp van gesprek zijn. Wat we missen in de begroting zijn extra middelen om meer in te zetten op toezicht en handhaving. De regels die wij hebben, moeten we ook handhaven. Het afgelopen jaar heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. Het college heeft op vragen van onze fractie aangegeven dat bij de behandeling van de nieuwe kadernota Veiligheid zal moeten blijken of er extra middelen nodig zijn. Bij de begroting werden meerdere moties en één amendement ingediend. Het merendeel werd na de beantwoording door het college ingetrokken. Het amendement (aanscherpen van een KPI) is door ons ondersteund. Een tweetal moties hebben we ondersteund, maar waren feitelijk overbodig omdat het college een toezegging deed of aangaf dat zij e.e.a. reeds deden. Inhoudelijk konden we het er echter niet mee eens zijn. Tegelijk met de begroting zijn ook de belastingverordeningen vastgesteld. Raad 28 november Principe besluithuisvesting tijdelijke medewerkers in het Joods werkdorp Bij vaststelling van de beleidskaders is ruimte gelaten voor locaties die niet voldaan aan de criteria (n.l. op agrarische bedrijven en bedrijventerreinen), enkel en alleen omdat het in de raad niet mogelijk bleek om hiervoor duidelijke kaders vast te stellen. Voor alle duidelijkheid, daarmee is de raad aan het roer blijven staan voor die locaties. De door het college voorgestelde kaders zouden ertoe geleid hebben dat beslissingsbevoegdheid over deze locatie bij het college zou komen te liggen. Betreft principebesluit. Willen we in principe medewerking verlenen en zo ja onder welke voorwaarden? Onze fractie heeft aangegeven hier nog niet uit te zijn. Onze fractie heeft het volgende meegegeven. De locatie heeft een gemengde bestemming (locatie van bestaande en beoogde bebouwing) en agrarische bestemming. De gemengde bestemming van het bestaande gebouw maakt veel vormen van gebruik mogelijk. Ook vormen van gebruik waarbij ter plaatse mensen zouden kunnen worden gehuisvest (sociaal medisch), met de daarbij behorende verkeersstromen. In de ruimtelijke ordening dient het planologisch toegestane gebruik afgezet te worden tegenover het beoogde gebruik. Het is al jaren niet mogelijk gebleken om te komen tot een rendabele exploitatie van het gebouw, waarbij het behoud van het pand als rijksmonument is gewaarborgd en waarbij ruimte aanwezig is voor het onder de aandacht brengen van de historische betekenis van deze locatie. Om dit laatste mogelijk te maken is een rendabele exploitatie noodzakelijk. De Stichting Joods Werkdorp geeft zelf ook aan dat zij een bijdrage vanuit de exploitatie nodig hebben om het herinneringscentrum te kunnen realiseren en in stand te houden. Het plan voorziet in het min of meer terugbrengen van de historische bebouwingsstructuur, dat in gebruik was als joods werkdorp. Het hoofdgebouw krijgt een functie voor de gehuisveste personen en voor het herinneringscentrum. Bij de uitwerking van het plan geldt wel het volgende: Voorkomen van overlast door het vereiste van een exploitatievergunning en goede afspraken over beheer, w.o. contacten met de omgeving.Onderbouwing in het vast te stellen bestemmingsplan dat voor de omgeving geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan een goed woon- en leefklimaatEen veilige verkeersafwikkeling en voldoende parkeergelegenheid (landschappelijk ingepast)Het voldoen aan de algemene regels, zoals vastgesteld door de raad op 8 oktober voor huisvesting tijdelijke medewerkers (w.o. oppervlakte per logiesplek en oppervlakte voor recreatieve voorzieningen) Juridische borging van het medegebruik als herinneringscentrumJuridische borging van een zodanige inrichting van het bestaande gebouw dat beide functies niet conflicterenJuridische borging dat exploitatie ook gericht is op behouden en regulier onderhoud -en zo nodig herstel- van het pand als rijksmonument Een aantal zaken behoeven wat ons betreft nog verduidelijking. Daarin stond onze fractie niet alleen. De besluitvorming is aangehouden; het college komt op meerdere onderdelen met nadere en aanvullende informatie. Omgevingsvisie onderdeel wonen (beleidskader m.b.t. recreatiewoningen) Uitgangspunt was en is dat recreatiewoningen voor recreatief gebruik ingezet moeten worden. Duidelijk is echter geworden dat de afgelopen jaren op veel plekken geen sprake (meer) is van recreatief gebruik. Als de bestemming niet meer verwezenlijkt kan worden, of duidelijk is dat dit niet meer voor de hand ligt gelet op de recreatieve potentie, dan ligt een andere bestemming voor de hand. Het niet recreatieve gebruik op sommige plekken is al jaren een oplossing voor zogenaamde spoedzoekers (bij gebrek aan voldoende goedkopere huur- en koopwoningen)). Omzetten naar permanente bewoning maakt dat deze woningen naar verwachting niet meer voor die doelgroep beschikbaar zijn. Bij kader 1 is dan ook absoluut een randvoorwaarde dat vooral eerst gekeken wordt naar de aard van het bestaande gebruik en andere mogelijke bestemmingen, zoals genoemd in het raadsvoorstel (met name hebben wij gewezen op het flexwonen voor spoedzoekers). Onze fractie blijft dan ook zeer terughoudend ten aanzien van omzetting naar permanente bewoning. Op 27 september 2018 heeft deze raad de regionale visie verblijfsrecreatie Noord-Holland-Noord 2030 vastgesteld. Uit deze visie blijkt dat in onze gemeente met name de locaties aan het water (Amstelmeer, Waddenzee) de meeste recreatieve potentie hebben. Het is niet voor niets dat onze omgevingsvisie ook gericht is op versterken van de recreatieve functies in combinatie met water. Onze fractie kan zich dan ook niet goed voorstellen dat mogelijk ook deze locaties in beeld zouden zijn voor een bestemmingswijziging. De kaders zijn in meerderheid door de raad vastgesteld (SHK stemde o.a. tegen). De verwachting is dat niet veel parken op grond hiervan qua bestemming omgezet zullen gaan worden. Urgentieverordening (amendement VVD) De woningbouwcorporaties hebben de gemeente gevraagd de urgentie te bepalen. Tot nu toe deden zij dat. Hiervoor is een verordening noodzakelijk. De VVD heeft bij amendement voorgesteld de prioritering tussen urgentiegevallen te wijzigen (minder snel urgentie voor statushouders). In de gemeentelijke omgevingsvisie (2016) staat dat vergunninghouders, voor zover de wettelijke taakstelling dat vergt, voorrang hebben bij huisvesting. Dit uitgangspunt kent ook de prestatieafspraken met de woningcorporaties, die tot 2021 gelden. Het amendement is met een kleine meerderheid aangenomen. Onze fractie stemde gelet op de wettelijke taakstelling tegen de wijziging. Omdat de wijziging bij meerderheid was geamendeerd, is vervolgens wel akkoord gegaan met de geamendeerde verordening. Tenslotte is die nodig om zelf als gemeente de urgentie te kunnen vaststellen. Alle partijen ondersteunden een motie van SHK om mee te doen aan het herdenkingsmonument Levenslicht, dat wordt gemaakt ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust en 75 jaar bevrijding. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief van de fractie juni 2019

CDA CDA VVD D66 Hollands Kroon 08-07-2019 16:56

Met maar liefst 4 raadsvergaderingen was de maand juni (te) druk. Gelukkig volgt daarna het reces. Gelet op de zwaarte van de onderwerpen hieronder een uitgebreide terugblik. Dat maakt dat we dit politieke jaar afsluiten met een lijvige nieuwsbrief. Raadsvergadering 13 juni In de raadsvergadering van 13 juni stond de behandeling van de jaarrekening centraal. Deze is door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor de meerjarenprognose van de grondexploitatie en de nota reserves en voorzieningen. Hieronder hetgeen wij hebben ingebracht bij de behandeling van de jaarrekening. In 2018 is veel werk verzet, waarvoor dank aan onze organisatie. Na de verkiezingen in maart is een nieuw college aangetreden. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over de voorgenomen activiteiten en doelstellingen, zoals verwoord in de begroting 2018. Hoewel soms grote fluctuaties, kunnen we constateren dat de jaarrekening per saldo goed aansluit bij de begroting. Het voorzichtig begroten (denk aan de begrotingsbuffer van 5 ton en het ramen van ruim 2 miljoen voor inflatiecorrectie) zien we ook terug in het uiteindelijke positieve resultaat van 5,4 miljoen, veroorzaakt door incidentele meevallers. Meevallers die overigens goed van pas komen om voor de toekomst te kunnen reserveren. Voor het weerstandvermogen streven we naar een voldoende (C). Met een stijging van 1,19 in 2017 naar 6,88 in 2018 is deze gegroeid naar uitstekend (A). We nemen daar met tevredenheid kennis van. Dit geldt ook voor de constatering door de accountant dat de gemeente een goede financiële positie kent. De fractie van het CDA oordeelt positief over de jaarrekening HK 2018. Het hanteren van een viertal programma’s, onderverdeeld in clusters met bijbehorende acties en concrete doelstellingen geeft een duidelijk inzicht in hetgeen wij in Hollands Kroon aan maatschappelijk effecten hebben willen bereiken. Het meer concreet en SMART formuleren van doelstellingen en resultaten blijft voor ons wel een aandachtspunt. Bij de jaarrekening 2017 heeft onze fractie nadrukkelijk gewezen op de opmerking van de accountant dat niet in alle gevallen de aanbestedingsregels zijn gevolgd, dit kan en mag gewoon niet. In 2018 zien we daarin een verbetering (nu onrechtmatigheden tot een bedrag van 5 ton in plaats van 1,7 miljoen vin 2017), maar dat moet nog beter. Bij de jaarrekening 2017 heeft de accountant gewezen op de noodzaak van een goed contractenbeheer. Het is onze fractie niet duidelijk geworden of door het college daaraan invulling is gegeven. Graag een reactie van het college. We kunnen instemmen met het voorstel. Raadsvergadering 20 juni In deze raadsvergadering is besloten over de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten, maatregelen verkeersituatie en verzakking riolering bij De Verwachting in Anna Pauwlowna, het bestemmingsplan Paadje 1 (vestiging schapenhouderij op een agrarisch bouwperceel) en de verordening rechtspositie raadsleden (naar aanleiding van gewijzigde landelijke regels). Voor wat betreft de huisvesting arbeidsmigranten lag in concept een set beleidsregels voor, die wat ons betreft te ruim en te vaag geformuleerd waren. In overleg met de coalitiepartners is besloten een amendement in te dienen. Hieronder het amendement met toelichting. Het amendement is door de gehele raad (m.u.v. GL) aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 20 juni 2019; Besluit: 1. het voorgestelde besluit: - in te stemmen met de Nota zienswijzen bij de beleidsregels huisvesting tijdelijke werknemers; - de beleidsregels huisvesting tijdelijke medewerkers vast te stellen te wijzigen in: - als uitgangspunten voor de vast te stellen beleidsregels te hanteren: a. geen huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen, tenzij het een op het agrarische bouwperceel aanwezige tweede bedrijfswoning betreft; b. huisvesting op agrarische bedrijven toe te staan tot maximaal 40 personen, voor zover uit een onafhankelijk onderzoek (ABC commissie) blijkt dat het te huisvesten aantal personen overeenstemt met de (tijdelijke) arbeidsbehoefte van het betreffende agrarisch bedrijf en de beheerder/agrariër ter plaatse woonachtig is. In perioden dat deze voor het betreffende agrarische bedrijf noodzakelijke huisvesting gelet op de (tijdelijke) arbeidsbehoefte niet wordt benut, is het mogelijk deze huisvesting in die perioden te benutten voor de huisvesting van personen, die werkzaam zijn bij andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven; c. het realiseren van grootschalige logiesgebouwen, bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen nabij kernen in de gemeente, waarbij als randvoorwaarde geldt dat het aantal te huisvesten personen in totaal per kern (dus inclusief reeds vergunde grootschalige logiesgebouwen) niet meer bedraagt dan ca. 10% van de inwoners van de kern (hierbij rekenen we dus de huisvesting bij agrarische bedrijven in het buitengebied niet mee) d. verzoeken, die afwijken van vorenstaande uitgangspunten worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college voorgelegd aan de gemeenteraad; 2. het college op te dragen de concept beleidsregels hiermee in overeenstemming te brengen en deze in de raad van september 2019 aan de raad ter vaststelling voor te leggen en –indien nodig- ook een aangepaste Nota van zienswijzen; 3. het college op te dragen het huidige kruimelbeleid voor de zomervakantie zodanig te wijzigen dat huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen niet meer mogelijk is en dat zo spoedig mogelijk bekend te maken. en gaat over tot de orde van de dag. Toelichting Wij constateren dat het voorliggende voorstel het resultaat is van een uitgebreid participatietraject. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat het daardoor ontstane resultaat te weinig recht doet aan de belangen van de minder “georganiseerde” inwoners. Gelet daarop hebben wij behoefte het voorstel nader te concretiseren. Het herschrijven in de door ons gewenste richting kan en mag niet van raadsleden worden verwacht. Gelet hierop wordt ervoor gekozen de uitgangspunten voor de beleidsregels, die wat ons betreft gehanteerd moeten worden vast te stellen opdat het college met een gewijzigd voorstel kan komen. Ad 1a. Gelet op de ervaringen is het niet langer wenselijk dat (bedrijfs)woningen worden gebruikt voor huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen wonen in het buitengebied en in de kernen. Wel vinden we het acceptabel als sprake is van een tweede bedrijfswoning op een agrarisch bouwperceel in het buitengebied. Daarmee is toezicht verzekerd vanuit de andere bedrijfswoning. Ad 1b. Huisvesting bij het agrarisch bedrijf waar betrokkenen werken ligt het meest in de rede. De noodzaak voor het aantal te realiseren logiesplekken moet dan wel bepaald worden door de arbeidsbehoefte van het betreffende agrarische bedrijf. Dit moet objectief worden vastgesteld. Tevens is het gewenst dat sprake is van permanent toezicht; de beheerder/agrariër moet op het bouwperceel woonachtig zijn. Indien deze accommodatie in een bepaalde periode leeg staat, is het mogelijk in die periode ook tijdelijke werknemers van andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven te huisvesten. Ad 1c. Gelet op de opgave (benodigd aantal bedden) en de mogelijkheden van toezicht e.d. geven wij naast de huisvesting op agrarische bouwpercelen de voorkeur aan grootschalige logiesgebouwen bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen. Daarbij is een zekere spreiding over de gemeente gewenst. Ook zal het aantal te huisvesten personen in totaliteit in een redelijke verhouding tot het aantal inwoners van de betreffende kern moeten staan. Ad 1d. Aanvragen die niet aan vorenstaande uitgangspunten voldoen, worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college aan de gemeenteraad voorgelegd. Ad 2 Op basis van deze uitgangspunten wordt het college opgedragen het voorgestelde besluit (de beleidsregels) en indien nodig de Nota van zienswijzen aan te passen. Wat ons betreft komen daarin de algemene regels van artikel 2 (m.u.v. de leden 1 en 9) in grote lijnen ook weer terug. Alle logiesgebouwen dienen ook verplicht te worden een exploitatievergunning te hebben en de verordening toeristenbelasting zal moeten worden aangepast. Ad 3 Het niet vaststellen van de beleidsregels betekent wel dat de huidige beleidsregels nog enige tijd van kracht blijven. Voor wat betreft de huisvesting in woningen is dat ongewenst. Vandaar dat het college gevraagd wordt die wijziging z.s.m. door te voeren opdat niet meer meegewerkt behoeft te worden aan aanvragen op grond van het huidige beleid. Raadsvergadering 25 juni Deze vergadering was ingelast om het gebiedsplan Wieringermeer vast te stellen. Een uitwerking van de structuurvisie, waarover veel te doen is geweest de laatste maanden. Gelet op de standpunten in de coalitie en de raad is door ons onderstaande bijdrage ingebracht. De VVD heeft met ons overleg gehad over het door hen in te dienen amendement. Wij hebben besloten dat amendement niet mede in te dienen, maar wel te steunen. Omdat wij vinden dat het college opnieuw in gesprek moet met inwoners en partijen om meer draagvlak proberen te krijgen, vinden wij het eigenlijk niet juist reeds vooraf aan te geven dat het zoekgebied Agri++ wordt verkleind tot 750 ha. Daartegenover staat dat met name de grootte van het gebied punt van discussie was. Verkleining zou in de gesprekken kunnen leiden tot meer draagvlak. Vandaar uiteindelijk toch onze steun. Hieronder onze bijdrage. In de door de gemeenteraad in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven, dat als er voldoende aantoonbare behoefte is aan nieuwe bedrijfsgrond of grond voor glastuinbouw, uitbreiding van Agriport in de in de omgevingsvisie opgenomen richting voor de hand ligt. Aangegeven is dat op Agriport ook plek is voor meer datacenters. Gelet op de vele ontwikkelingen in de Wieringermeer is op verzoek en in overleg met de provincie besloten de omgevingsvisie voor de Wieringermeer nader uit te werken. Met als doel een afwegingskader waarbinnen bij de gemeente binnenkomende initiatieven in samenhang kunnen worden beoordeeld. Dit heeft geleid tot het opstellen van het voorliggende gebiedsplan. Het gebiedsplan is een nadere uitwerking van de omgevingsvisie/structuurvisie en is dus een deelstructuurvisie voor een bepaald gebied. Gelet daarop is het onjuist te spreken van een gebiedsplan. Gebleken is ook dat de term gebiedsplan tot verwarring leidt. Mede namens de fracties van VVD en SHK stelt onze fractie dan ook voor de benaming te wijzigen in deelstructuurvisie Wieringermeer en dienen wij hiertoe een amendement in. In het coalitieakkoord van SHK, VVD en CDA is opgenomen dat vanuit de deelstructuurvisie Wieringermeer ruimte wordt gegeven aan de verdere doorontwikkeling van een internationaal cluster datacentra. De voorliggende deelstructuurvisie past in de door de gemeenteraad vastgestelde omgevingsvisie/structuurvisie en in het coalitieakkoord qua denk- en ontwikkelrichting. Het verschil is dat de denk- en ontwikkelrichting thans meer concreet wordt. En getuige de vele reacties leidt dit tot sterkere emoties dan destijds bij de vaststelling van de omgevingsvisie, terwijl het gedachtengoed tussen beide visies overeenkomt. Daar waar de gemeente de complimenten heeft gekregen over de wijze waarop de omgevingsvisie is vastgesteld, is bij de totstandkoming van de deelstructuurvisie voor de Wieringermeer vooral het geluid te horen dat inwoners en belanghebbenden zich niet gehoord voelen. De deelstructuurvisie is in een langdurig en complex proces met drie overheden tot stand gekomen, waarbij ook inwoners en overige belanghebbenden betrokken zijn. De reacties maken echter ook duidelijk dat de inwoners en overige belanghebbenden dit niet als zodanig ervaren. Onze fractie roept het college op de komende maanden te benutten om de dialoog aan te gaan met inwoners en belanghebbenden en te bezien of meer maatschappelijk draagvlak is te verkrijgen voor de gekozen uitwerking van de omgevingsvisie. Deze dialoog kan dan ook gebruikt worden om nader uit te leggen wat in welk stadium moet worden onderzocht. Mogelijk kan het gesprek over de inhoud dan plaatsvinden los van eventuele oneigenlijke argumenten of halve waarheden. Dit komt ook de door de gemeenteraad te maken afweging en de besluitvorming door de gemeenteraad ten goede. En hierna de tekst van het amendement van de VVD dat door de raad is aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · Ter besluitvorming voorligt het gebiedsplan Wieringermeer met daaraan toegevoegd de nota van zienswijzen; · Het raadsvoorstel veel goede elementen en voorstellen bevat om te komen tot een goede ruimtelijke indeling van de Wieringermeer; · Er vooral over de nu in het voorstel opgenomen grootte van het Agri++ zoekgebied veel vragen, opmerkingen en emoties leven; Van mening dat: · Met het opnemen van 1500 ha. in het Agri++ zoekgebied, nu te veel beslag wordt gelegd op de toekomst van de inrichting van de Wieringermeer; BESLUIT 1. Het voorgestelde besluit: - In te stemmen met bijgevoegde Nota zienswijzen; - Het Gebiedsplan Wieringermeer, conform hetgeen opgenomen in de Nota zienswijzen, gewijzigd vast te stellen te wijzigen in: · Het Agri++ zoekgebied nu te beperken tot in totaal 750 ha. en na een periode van vijf jaar te bezien in hoeverre er verdere behoefte bestaat aan uitbreiding van het zoekgebied Agri++, een en ander afgezet tegen de waarnemingen die op dat moment kunnen worden gedaan over o.a. de gerealiseerde omvang van de werkgelegenheid, de daadwerkelijke landschappelijke inpassing, de gewenste en benodigde infrastructuur etc. · Het college op te dragen het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen hierop aan te passen; · Het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen na aanpassing opnieuw voor te leggen aan de raad; · In de tussenliggende periode (opnieuw) in overleg te treden met de belangrijkste stakeholders en daarover te rapporteren aan de raad; · Het college in de tussenliggende periode toe te staan reeds bestaande initiatieven in procedure te brengen en ter besluitvorming voor te leggen aan de raad nadat de raad een besluit heeft genomen over de vaststelling van het Gebiedsplan. __________________________________________________________________________________ Toelichting Naar verwachting zal het Agri++ zoekgebied met 750 ha. ,in ieder geval voor de komende jaren, ruim voldoende zijn om aan de vraag naar de door het Rijk aangewezen zoekplaats voor glastuinbouw, nieuwe datacentra en bedrijven die niet passen op reguliere bedrijventerreinen, te voldoen. Door het CDA is nog een motie ingediend, mede namens de coalitiepartijen en D66 omtrent de omgevingsverordening van de provincie. De motie is raadsbreed aangenomen. Ook hiervan wil ik u de tekst niet onthouden. De motie is overigens ook in andere gemeenten aangenomen (voor zover mij bekend in ieder geval Schagen en Heerhugowaard). De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · De provincie het concept van de Omgevingsverordening tot eind mei 2019 heeft vrijgegeven voor een ambtelijke consultatie; dit betreft een zogenaamde 75% versie; · De provincie op 13 juni jl. een bestuurlijk congres heeft georganiseerd over de Omgevingsverordening. Tijdens dit congres is aangegeven dat: o na de ambtelijke consultatieronde en het bestuurlijk congres de omgevingsverordening zal worden afgerond en na de zomer ter besluitvorming zal worden aangeboden aan de bestuursorganen van de provincie; o niet is gebleken dat in het besluitvormingsproces een bestuurlijke consultatie van de gemeentebesturen zal plaatsvinden. Overwegende dat: · In het kader van de Omgevingswet Provinciale Staten van Noord-Holland bevoegd zijn een omgevingsverordening vast te stellen; · Tijdens het door de provincie georganiseerde congres op 13 juni jl. niet is gebleken dat ruimte wordt geboden aan de gemeentebesturen om bestuurlijk op de inhoud van de vast te stellen omgevingsverordening te reageren; · een bestuurlijke consultatie wenselijk is, omdat de inhoud van de verordening mede bepalend zal zijn voor de vraag of invulling wordt gegeven aan het uitgangspunt van de Omgevingswet om meer ruimte te bieden aan gemeenten, ook omdat de Omgevingswet vooral uitgaat van participatie en de wet het mogelijk maakt lokale problemen lokaal op te lossen; · een consultatie van de gemeenteraden in het besluitvormingsproces ook niet tot ongewenste vertraging leidt omdat de Omgevingswet eerst op 1 januari 2021 in werking treedt; roept het college op: 1. Om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat de Omgevingsverordening gedurende een periode van 4 maanden ter consultatie wordt voorgelegd aan de gemeentebesturen in Noord-Holland en de gemeentebesturen in die periode de gelegenheid te geven hun zienswijzen uit te brengen; 2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de gemeenten in Noord-Holland, met daarbij de oproep om de motie te ondersteunen. Raadsvergadering 27 juni 2019 En toen restte ons nog de kadernota. Na aanneming van enkele amendementen is de kadernota door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor enkele moties. In Hollands Kroon houden we de algemene beschouwingen bij de kadernota. Tot slot hieronder de tekst van onze algemene beschouwingen. Sinds enkele jaren kwam de kadernota na een aantal inhoudelijke sessies met de raad tot stand. Daarmee was het ook echt een kadernota van de raad. Bij de voorliggende kadernota zijn twee sessies met de raad gehouden, een fundamentele inhoudelijke discussie over doelstellingen en maatschappelijke effecten heeft niet of nauwelijks plaatsgevonden. Onze fractie gaat ervanuit dat de volgende keren de meer inhoudelijke werksessies worden georganiseerd. In lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) bevat de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen. Op nagenoeg alle onderdelen wordt zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. De kadernota gaat dan ook vooral uit van voortzetting van bestaand beleid. Toch ziet onze fractie wel een aantal zaken, die extra aandacht vragen. Onze fractie heeft er behoefte aan om te bezien of geen aanvullende maatregelen/regels nodig zijn om de ontsiering van het landschap en straatbeeld door allerlei reclameuitingen zo veel mogelijk tegen te gaan. Waar blijft de aangekondigde evaluatie van de gewijzigde APV? Voor wat betreft het programma vitaliteit passen de activiteiten bij het gedachtegoed van het CDA: de gemeente voert de regie over het welzijn van onze inwoners. Daarbij is zelfredzaamheid het uitgangspunt. Waar nodig zorgt de gemeente voor een steun in de rug. De kosten voor de zorg blijft een blijvend aandachtspunt. Wij verwachten dat het college er samen met Incluzio alles aan doet om deze kosten binnen de perken te houden. Onze fractie blijft zich zorgen maken over de beschikbaarheid van jeugdboeken in het bibliotheekwerk. Wij zien nog steeds een verarming in de leesondersteuning voor onze jeugd, zeker voor kinderen van ouders, die het financieel minder goed hebben. Wij vragen hiervoor opnieuw nadrukkelijk de aandacht van het college. En om zo nodig met passende maatregelen/voorstellen te komen. Voor wat betreft leefbaarheid zijn de activiteiten gericht op een veilige, aantrekkelijke en goed onderhouden openbare ruimte. Duurzaamheid en energietransitie zijn belangrijke opgaven voor de toekomst. Wanneer verwacht het college inhoudelijk in gesprek te gaan met de raad omtrent de lokale en regionale energiestrategie? We maken ons zorgen over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners, waaronder goede betaalbare woningen. We wachten nog steeds op de resultaten van het woningmarktonderzoek. Een onderzoek waarvan de uitkomsten ook mede bepalen in welke volgorde een deelstructuurvisie wordt gesteld voor de omgeving van Nieuwe Niedorp/Winkel of Hippolytushoef/Westerland/Den Oever. Wanneer wordt dit woningmarktonderzoek afgerond? We hebben in ’t Veld gezien hoe lang het kan duren voordat er buiten bestaand stedelijk gebied mag worden gebouwd. Dat is voor onze fractie vorig jaar al aanleiding geweest om de dorpsraden van Nieuwe Niedorp en Winkel te vragen onderzoek te doen naar de woningbehoefte in dat deel van onze gemeente. Wat heeft het college tot nu toe concreet gedaan met de uitkomsten van dit onderzoek? Bij dienstverlening gaat het onder meer om verdergaande digitale dienstverlening, maar ook persoonlijk contact voor degenen die digitaal minder bedreven zijn. Onze fractie is erg benieuwd naar de ervaringen met de zogenaamde Promotiewagen, waarvan in de begroting 2019 sprake was. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Kan het college hier al iets over terugkoppelen? De komst van de Omgevingswet per 1 januari 2021 is een belangrijke ontwikkeling. Zoals in de kadernota aangegeven, wil de raad meer inzicht in de rol van de raad bij de verdere implementatie van de wet. Onze fractie geeft er de voorkeur aan om dit te bespreken aan de hand van een bestuursopdracht, bij voorkeur voor de zomer van 2020. Onze fractie wil graag op korte termijn ook inzicht krijgen in de wijze waarop de organisatie is voorbereid om per 1 januari 2021 conform de nieuwe wet te werken. Heeft de organisatie goed in beeld welke regels uit de diverse gemeentelijke verordeningen onder de reikwijdte van de Omgevingswet vallen? Is de digitale ondersteuning van de (nieuwe) werkprocessen en de aansluiting op de landelijke voorziening DSO tijdig gereed? En zijn de medewerkers er zelf op tijd klaar voor (opleiding e.d.)? De afgelopen maanden heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. De dekking of een deel daarvan kan volgens ons gevonden worden in de toeristenbelasting, die ook van toepassing verklaard zal worden op de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Conclusie is dat met name bij de begroting de keuzes zullen worden gemaakt. Tot slot Voor degenen die zich door de gehele tekst hebben gewerkt, applaus. Ik wens iedereen namens de fractie fijne zomermaanden toe en een fijne vakantie. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.