Nieuws van politieke partijen in Utrecht over GroenLinks inzichtelijk

13 documenten

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Bijna half miljard voor openbaar vervoer en wonen in de regio | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 28-11-2019 00:00

Het Rijk, de provincie, Utrecht en omliggende gemeenten zetten bijna een half miljard opzij voor openbaar vervoer en wonen in de regio. GroenLinks is hier heel blij mee. “Met de stikstofcrisis is dit hét moment om echt te kiezen voor goed openbaar vervoer in plaats van asfalt. Bovendien is het noodzakelijk om het verkeer in Utrecht niet vast laten lopen, natuur te beschermen en de broodnodige huizen te kunnen blijven bouwen.“ aldus GroenLinks raadslid Thijs Weistra

De overheden verkennen drie maatregelen voor het openbaar vervoer. De eerste is station Lunetten-Koningsweg dat Utrecht Centraal flink zou kunnen ontlasten. De tweede een snelbus of tramlijn tussen Leidsche Rijn en de Uithof. Het derde onderdeel is een betere bereikbaarheid van nieuwe woonlocaties bij de Merwedekanaalzone en Nieuwegein.

GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk zet zich hier al jaren voor in. ,,We zijn al sinds 2010 met het Rijk in gesprek, maar niet eerder hebben we zulke concrete afspraken kunnen maken als nu. Dit is voor de stad een belangrijke stap, want zonder aanzienlijke verbetering van ons openbaar vervoer-systeem kunnen we niet de duizenden woningen bouwen die hard nodig zijn. Daarnaast wordt Utrecht wordt steeds groter. We redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.”

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Schipper: Kan Van Hooijdonk blijven na Uithofdebacle?

SP SP GroenLinks Utrecht 05-12-2018 10:54

Tientallen miljoenen euro's extra gaat de nieuwe tramlijn naar de Uithof kosten. Een rapport van de rekenkamer legt een deel van de schuld van deze megarekening bij de slechte samenwerking tussen de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht. SP-fractievoorzitter Tim Schipper gaat GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk daarom het vuur stevig aan de schenen leggen over haar rol in het debacle rond de Uithoflijn. Schipper: ‘Het rapport over de Uithoflijn bevestigt keihard de gebrekkige samenwerking tussen de gemeente Utrecht en de Provincie en het niet opvolgen van adviezen die al in 2015 waren gegeven om dat megaproject in de klauwen te houden. De wethouder was al die tijd deel van het probleem.’

De basis van het debacle is echter al eerder gelegd in de tijd dat het openbaar vervoer nog viel onder het inmiddels opgeheven Bestuur Regio Utrecht (samenwerkingsverband tussen de gemeente en provincie). In de opstartfase van de Uithoflijn is besloten de kosten voor beheer niet op te nemen in de begroting voor de aanleg van de lijn. Die bleken dit jaar te zijn opgelopen tot € 34 miljoen. ‘Dit alles roept de nodige vragen op voor wethouder Lot van Hooijdonk, die namens de gemeente in het dagelijks bestuur van het BRU zat en in de stuurgroep van de Uithoflijn. In hoeverre heeft zij de gemeenteraad goed geïnformeerd? Heeft zij geweten van die kosten en wat heeft ze gedaan om het uit de hand lopen ervan te voorkomen? Waarom heeft ze niet ingegrepen toen de adviezen uit 2015 niet werden opgevolgd?’

De gemeenteraad bespreekt het rekenkamerrapport op 13 december. Dan zal moeten blijken of Van Hooijdonk het vertrouwen van de SP kan behouden.

SP steunt Buurtfeest Overvecht: Haal de racebaan uit onze buurt!

SP SP GroenLinks Utrecht 07-09-2018 14:35

Op zondag 9 september organiseren buurtbewoners aan de Muylenborchdreef samen met de SP een buurtfeest tegen het hardrijden in hun straten. Tijdens het feest worden opgehaalde handtekeningen aan GL-wethouder Lot van Hooijdonk overhandigd. SP-raadslid Ruurt Wiegant: ‘Het stadsbestuur wil wel 19 miljoen euro uitgeven om de Kardinaal de Jongweg om te bouwen van een vierbaansweg naar een tweebaansweg, maar wil niks uitgeven aan veilige wegen in Overvecht. Er is blijkbaar wel geld voor mooie GroenLinks-plannetjes zoals een stadsboulevard, maar de gewone Overvechter mag in een onveilige wijk wonen. Heel mooi dat bewoners hiertegen in opstand komen. Wij steunen dat natuurlijk van harte!’

Het hardrijden in Overvecht is de buurtbewoners al jaren een doorn in het oog. Eerder dit jaar verongelukte nog een 16-jarige jongen op de Einsteindreef. Daarvoor was er een dodelijk ongeval op de Amazonedreef. Buurtbewoners zeiden dat je erop kon wachten met die racebaan. Overvechter Rietje Borm: ‘We willen dat er een zebrapad naar de speeltuin komt, dat van de Muylenborchdreef een woonerf wordt gemaakt en er flitspalen komen op de Theemsdreef en Neckardreef.’ Buurtbewoner Ries van Dijk: ‘Straks is het een van mijn kleinkinderen op weg naar de speeltuin. Ik durf ze er niet alleen naartoe te laten gaan.’

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 04-07-2018 00:00

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat ten behoeve van verbreding van de A27. GroenLinks maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid extra groen die ingeruild wordt voor asfalt.

De partij stelde onder meer vragen over de klaarblijkelijk verouderde gegevens op basis waarvan is besloten tot het kappen van meer bomen.GroenLinks wil weten wat dit betekent voor het besluit, het participatietraject en of dit mogelijk juridische gevolgen heeft.

Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat er door een aanpassing van de plannen nog eens 28 hectare aan groen sneuvelt om de snelweg langs Amelisweerd uit te kunnen breiden naar 2x7 rijbanen. Volgens Rijkswaterstaat is er meer ruimte nodig dan eerder voorzien werd omdat er werkterreinen en tijdelijke rijstroken moeten komen waar nu nog bomen staan.

"Dat zijn 42 voetbalvelden aan bomen en struiken extra die plaats moeten maken", zegt GroenLinks raadslid Thijs Weistra "GroenLinks pleit voor een oplossing die de gezondheid en leefbaarheid van Utrecht en haar natuur vooropstelt, in plaats van een duur en vervuilend asfaltproject waar zoveel groen voor moet wijken."

Er is al jaren veel verzet tegen de verbreding van de A27. De gemeente Utrecht is tegen en en de provincie is ook niet overtuigd van het huidige voorstel. De Kerngroep Ring Utrecht, waarin Utrechtse bewoners en milieu- en natuurorganisaties zich verenigd hebben, zei na de mededeling van Rijkswaterstaat dat het tijd wordt voor een bereikbaarheidsplan dat de nadruk legt op openbaar vervoer en de fiets. Ook GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk dringt bij het Rijk aan op forse investeringen in de bereikbaarheid van de stad met een hoogwaardig openbaar vervoer. Ze benadrukt de urgentie hiervoor vanwege de groei van de stad.  

Linda Voortman derde wethouderskandidaat GroenLinks Utrecht | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 24-04-2018 00:00

Linda Voortman is de derde wethouderskandidaat van GroenLinks voor een nieuw Utrechts college. Dit maakt GroenLinks dinsdag bekend. Het huidige Tweede Kamerlid zal in een mogelijk college plaatsnemen naast de zittende GroenLinks-wethouders Kees Diepeveen en Lot van Hooijdonk.

 
Met Linda Voortman haalt GroenLinks een ervaren politica in huis. Fractievoorzitter Heleen de Boer: “Linda heeft haar sporen verdiend en is met name op de sociale portefeuille een boegbeeld voor GroenLinks. Ik ben blij dat ze namens GroenLinks het Utrechtse college in wil. Met Linda, Lot en Kees hebben we een wethoudersteam om trots op te zijn.”
 
De beoogde GroenLinks-wethouder is al thuis in Utrecht. Ze woont er sinds 2008 met veel plezier met haar man en dochter en kijkt er naar uit hier ook wethouder te kunnen worden.  Voortman: “Als Kamerlid en vakbondsbestuurder heb ik me altijd ingezet voor mensen in een kwetsbare positie. Na jaren als volksvertegenwoordiger kijk ik ernaar uit me nu als bestuurder voor hen én Utrecht in te zetten."
 
In de Tweede Kamer is Linda Voortman onder meer bekend van haar strijd tegen de bezuinigingen op het persoonsgebonden budget. Opkomen voor mensen in de verdrukking is een van haar belangrijkste drijfveren. Voordat de politica in 2010 gekozen werd in de Tweede Kamer was zij actief in de studentenbeweging, als raadslid in Groningen en als vakbondsbestuurder bij FNV Bondgenoten.
 

Twaalf gekozen raadsleden GroenLinks Utrecht bekend | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 23-03-2018 00:00

Op vrijdagochtend is de definitieve verkiezingsuitslag voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 vastgesteld. Met twaalf zetels is GroenLinks als grootste partij van Utrecht uit de bus gekomen.

Maarliefst acht kandidaten haalden een voorkeurszetel: Floor de Koning, Melody Deldjou Fard, Rachel Heijne, Julia Kleinrensink, Pepijn Zwanenberg, Janneke van der Heijden, Sophie Schers en Lot van Hooijdonk. Lijstduwer en (kandidaat-)wethouder Lot van Hooijdonk stond haar zetel af aan Fred Dekkers. Heleen de Boer werd door de nieuwe fractie opnieuw verkozen tot fractievoorzitter. De volgende twaalf raadsleden zullen vanaf 29 maart namens GroenLinks plaatsnemen in de Utrechtse gemeenteraad.

Heleen de Boer (fractievoorzitter) Peter van Corler Floor de Koning Thijs Weistra Melody Deldjou Fard Rachel Heijne Julia Kleinrensink Pepijn Zwanenberg Erwin Virginia Fred Dekkers Janneke van der Heijden Sophie Schers

Van Hooijdonk en Diepeveen opnieuw beschikbaar als wethouder | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 16-03-2018 00:00

Lot van Hooijdonk en Kees Diepeveen zijn opnieuw beschikbaar om voor GroenLinks in Utrecht wethouder te worden in een volgende collegeperiode. Dat maakt GroenLinks vrijdag bekend. Lijsttrekker Heleen de Boer: “Wij zijn er trots op dat wij twee zulke goede wethouderskandidaten hebben. Als we na de verkiezingen opnieuw mogen meebesturen, brengen we een hoop ervaring en daadkracht mee naar een nieuw college. En dat is belangrijk om de uitdagingen die op Utrecht afkomen het hoofd te kunnen bieden.”

Die uitdagingen liggen wat GroenLinks betreft vooral op zorgen dat ook in een groeiende stad iedereen mee kan doen en dat de stad gezond en leefbaar blijft, nu en in de toekomst. De Boer: “Kees Diepeveen heeft zich bij uitstek ingezet om mensen en groepen in Utrecht met elkaar te verbinden, bijvoorbeeld met Plan Einstein. En Lot van Hooijdonk weet onze ambities op het gebied van fiets, schone lucht en duurzame energie om te zetten naar concrete maatregelen die overal in de stad zichtbaar zijn. Beide wethouders hebben hun hart verpand aan Utrecht en haar inwoners en willen graag nog een periode ten dienste staan van de stad.”

GroenLinks wil niet ingaan op eventuele portefeuilles. De Boer: “Beide kandidaten zijn breed inzetbaar. Bovendien moeten we eerst maar eens kijken hoeveel zetels we krijgen en of we überhaupt aan tafel komen. Het woord is 21 maart eerst aan de kiezer.“

Bereikbare stad met gezonde lucht: Fris Alternatief en D66 kregen het voor elkaar!

D66 D66 GroenLinks Utrecht 11-03-2018 14:09

Op zondag 11 maart is bewonersgroep ’Fris Alternatief’ , in het nieuwe, superduurzame clubhuis van omni-sportvereniging Kampong in Utrecht, bedankt voor hun inzet voor een bereikbaar Utrecht met gezonde lucht én meer groen. Op de Klimaatdag van de D66 Bustour is door Utrechts D66 Tweede Kamerlid Matthijs Sienot een oorkonde overhandigd aan een vertegenwoordiging van Fris Alternatief voor hun inzet bij de realisatie van de zogenaamde Westelijke Stadsboulevard.

Op dit moment werkt de gemeente Utrecht aan de uitwerking van de plannen van de zogenaamde Westelijke Stadsboulevard. Deze weg zal over een lengte van 4 kilometer gaan lopen, vanaf de wijk Oog in al in het zuiden van de stad tot in de wijk Overvecht in het noorden van de stad. De huidige weg gaat flink op de schop om de bereikbaarheid en de lucht van het Utrecht in de toekomst te verbeteren. De weg zal makkelijker over te steken zijn, fietsvriendelijker worden en met groen worden uitgevoerd. Auto’s worden tegelijkertijd gestimuleerd om de ringweg rondom de stad vaker te nemen ten gunste van de bereikbaarheid in de stad én schone lucht.

Fris Alternatief

De gemeente begon al in een vroegtijdig stadium met het informeren van omwonenden. Een groep bewoners uit de buurt Majella vond dat de plannen beter konden: leefbaarder en meer oog voor groen waar het past. Door de realisatie van een heus park op de plek van de bestaande weg en door het verkeer niet langs de vele woningen aan de Thomas à Kempisweg te leiden. Daardoor kan de drukke Thomas a Kempisweg omgevormd worden tot Thomas a Kempispark en wordt het nu nog geïsoleerde plantsoen bij de wijk getrokken. Het idee voor een bewonersplan, een ‘Fris Alternatief’ was geboren. Er ontstond een prettige samenwerking voor het verder uitwerken van het plan van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) en het alternatieve bewonersplan om een keuze mogelijk te maken. In de tussentijd groeide de steun voor de bewonersvariant. Toen de uiteindelijke keuze voor kwam te liggen bleek dat de wethouder toch koos voor haar eigen plan. Jacco de Hoog, Martijn Den Dekker en Annelies Lammers, enkele drijvende krachten achter Fris Alternatief: “We waren dan ook stomverbaasd toen we, na een intensieve en goede samenwerking, hoorden dat de eigen variant werd gekozen. Juist omdat Fris Alternatief aantoonbaar meer voordelen biedt op vrijwel alle criteria.” De bewoners lieten het er niet bij zitten en intensiveerden het contact met de raadsleden.

Politiek kiest voor bewoners

De bewonersgroep kwam in de tussentijd ook in contact met Indra te Ronde (D66) en andere gemeenteraadsleden. De gemeenteraad moest de definitieve beslissing over het plan nemen. D66 organiseerde, met bewoners en andere partijen samen, diverse informatieavonden om zich nog beter te laten informeren. Zo viel de keuze van D66 op Fris Alternatief. Te Ronde: “Met het plan van de Wethouder zou de leefbaarheid voor honderden inwoners verslechteren, terwijl met het bewonersplan juist een aantrekkelijke groene woonomgeving wordt gerealiseerd. Meer groen, in combinatie met een verkeersplan als dit, zorgt er ook voor dat Utrecht de gevolgen van klimaatverandering aan kan. Dit gaf voor D66 de doorslag om te kiezen voor het plan van de bewoners. Ook was er steun uit de hele stad en niet alleen van de mensen die langs het betreffende stuk van de weg wonen. De enorme inspanning en betrokkenheid van bewoners verdiende maar één keuze. Vandaar de uitreiking van dit ‘lintje’ als teken van erkenning”.

Den Dekker: “Gelukkig heeft de gemeenteraad kritisch naar de feiten gekeken en zich goed en zorgvuldig door ons laten informeren voordat zij een besluit namen. Het plan met toekomst is unaniem door de gemeenteraad verkozen boven de gemeentelijke variant. Daar zijn we de raadsleden erg dankbaar voor.”

Inzet en doorzetten

De plannen worden nu verder in detail uitgewerkt. De stadsboulevard is naar verwachting in 2020 gereed. Den Dekker “We weten dat we er nog niet zijn, in 2018 wordt een verdere invulling gegeven aan de Westelijke Stadsboulevard. We staan alweer klaar met een flinke groep bewoners om constructief en kritisch mee te denken.”

Te Ronde: “Op 21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Een stem op D66 zal een stem zijn voor steun aan meer goede bewonersinitiatieven.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.