Nieuws van politieke partijen in Oud-Beijerland over SGP inzichtelijk

2 documenten

De PvdA in de fysieke Raad van de Hoeksche Waard, July 2020

PvdA PvdA SGP CDA Oud-Beijerland 24-08-2020 04:00

Eerste fysieke raadsvergadering sinds Corona in de Gemeente Hoeksche Waard!

Voor het eerst sinds het aantreden van onze eerste kroonbenoemde burgemeester, Bram van Hemmen, op 13 november 2019.

Het was voor hem een verademing ‘zijn’ raadsleden eindelijk eens fysiek te leren kennen in plaats via het beeldscherm vanuit de zolderkamers. Datzelfde gold natuurlijk ook voor alle raadsleden.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/

Jaarstukken, Zomerrapportage en perspectiefnota. Op 7 juli heeft de gemeenteraad van Hoeksche Waard tijdens een marathonvergadering in Streona in Strijen, die om 15.00 begon en om plm. 23.00 uur eindigde, ingestemd met de Jaarstukken 2019, de Zomerrapportage 2020 en de Perspectiefnota 2021. Fractievoorzitter Piet Westdijk heeft de opvattingen van de PvdA verwoord en op essentiële onderdelen kritiek geleverd. Samen met raadslid Mark de Koning nam hij deel aan het debat. De fractie had twee moties voorbereid, één over het armoedebeleid (die we hebben aangehouden) en één over de ambtelijke inhuur (die het niet heeft gehaald). Over die moties is een apart bericht?….

Onderstaand het betoog van onze fractie. “Verleden, heden en toekomst lopen vanavond door elkaar heen. De kortste wegnaar de toekomst is door niet veel te zeggen over de Jaarstukken, die we nietkunnen veranderen. Wel zijn we het eens met de voorgestelde verdeling van hetpositieve resultaat.

Bij de Zomerrapportage kunnen we volstaan met de vaststelling dat er nog veel onzeker is, ook als na vandaag 0,6 miljoen wordt toegevoegd aan de begroting voor dit jaar. Wij leggen het accent dus op de toekomst. Het bespreken van een Perspectiefnota zou een politiek feest moeten zijn. Wat is er leuker dan praten over enthousiast en kansrijk beleid? De fractie van de PvdA kwam echter tot haar schrik tot de conclusie dat haar zorglijke beschouwing van vorig jaar op belangrijke onderdelen helaas vandaag nog steeds actueel is. De financiële toestand van gemeente Hoeksche Waard is niet stabiel, ondanks de grote reserves. De begroting is fragiel, een woord dat wij ook vorig jaar hebben gebruikt. En onze ongerustheid wordt gevoed doordat het grootste financiële risico dat wij lopen, de gevolgen van de corona-crisis, is opgenomen als pro memorie post. Naar ons idee is het voorwoord bij de Perspectiefnota hierover niet erg geruststellend en het antwoord op een vraag naar concrete cijfers maakt het er niet beter op. Ik citeer: ,,De komende maanden zullen wij de gevolgen monitoren. Wij gebruiken hiervoor de voortschrijdende informatie van de meest actueel beschikbare peildata.’’

Als wij de balans opmaken wordt de fractie van de PvdA niet blij. In het vervolg van ons betoog zullen wij de programma’s aflopen, in de volgorde die voor mijn partij belangrijk is. Maar, ik wil beginnen met het uitspreken van onze grote zorg over de twee andere benoemde risico’s, die van de taakstelling Omdenknotitie en de effecten van het vervallen van de solidariteit Jeugdhulp. De risico’s zijn met een negatief resultaat van 1,8 miljoen euro te laag geschat. Dit blijkt uit de actuele cijfers van afgelopen week. Die 0,4 miljoen voor de jeugdhulp is inmiddels opgelopen tot min 0,7 miljoen. Dat we dit nog niet voelen komt doordat de solidariteit wordt afgebouwd. Dat is toch fijn dat die solidariteit er nog even is. Maar nog maar heel kort geleden werd de raad voorgehouden dat Hoeksche Waard beter niet meer voor anderen kon betalen en dat er nauwelijks risico was op een negatief resultaat. Hoe staat het met de kwaliteit van de prognoses van de gemeente op dit vlak? De fractie van de PvdA heeft kanttekeningen geplaatst bij deze benadering, zowel bij het afschaffen van de solidariteit als bij het misplaatste optimisme over het resultaat van de Omdenknotitie. Dit document is nooit besproken in deze raad, maar wordt wel uitgevoerd en het eerste desastreuze resultaat is een min van 1,4 miljoen euro. Gelijk krijgen is prettig, vooral in de politiek, maar niet achteraf als de schade al is aangericht. Voor de fractie van de PvdA is het van belang om te investeren in een goede jeugdzorg. Daarbij mogen we nooit alleen maar kijken naar één doelstelling, zoals een financiële. Bij elkaar lopen de effecten van de risico’s en aandachtspunten op tot zeven miljoen euro en dan zijn de kosten voor de corona-crisis nog niet eens becijferd. Een ding laat zich in dit verband gemakkelijk voorspellen en dat is dat kwetsbare mensen het meeste risico lopen zwaar te worden getroffen, ook in Hoeksche Waard. Dat brengt mij bij het Sociaal Domein. Dat zou het hart moeten zijn van het beleid dat de komende periode wordt gevoerd. Het mag zeker niet het kind van de rekening worden van de bezuinigingen die ons zeker staan te wachten. Zorg gaat om mensen, niet om cijfers, zei ik vorig jaar, en voor de zekerheid herhaal ik dat uitgangspunt nog maar eens. In vergelijking met vorig jaar, toen de PvdA wees op het grote aantal gebruikers van de Voedselbank, is er sprake van verslechtering. Als gevolg van de Corona- crisis verwacht de Voedselbank een verdubbeling van het aantal mensen dat hulp nodig heeft. Het aantal mensen dat bijstand nodig heeft, neemt ook toe.

Steeds meer mensen dreigen buiten de boot te vallen. De Perspectiefnota van vorig jaar meldde dat het college opdracht zou geven voor een specifiek onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van armoede. Om vervolgens beleid te ontwikkelingen ter voorkoming en bestrijding van armoede. Het enige dat tot stand is gebracht is een onderzoek naar verborgen armoede. Na anderhalf jaar is er nog altijd geen zicht is op samenhangend beleid. Van ons mag zich dat natuurlijk niet beperken tot alleen de ouderen. Juist ook kinderen worden slachtoffer van armoede. Het beleid moet vooral ook minder schoorvoetend gestalte krijgen, maar snel en daadkrachtig invulling geven aan een andere aanpak en bejegening van mensen die in financiële nood zitten. Voor de PvdA is het duidelijk dat geen enkele Hoeksche Waarder gebukt zou moeten gaan onder armoede. Als er geen armoede is, hoeven we ook niet op zoek naar verborgen armoede. De fractie van de PvdA vindt het een schande dat op dit terrein tot dusver zo weinig tot stand is gebracht en dat het er alle schijn van heeft dat het er niet van komt. Het plan Samen tegen armoede wordt gebaseerd op het onderzoek naar verborgen armoede. Lees nog eens na wat de Seniorenbond in ’s-Gravendeel daarover zegt in zijn brief aan de raad. Als de huidige crisis één ding duidelijk maakt, dan is het dat armoede zich steeds lastiger laat verbergen. Er is behoefte aan echt beleid, bijvoorbeeld op het terrein van de schuldenproblematiek. Overal in het land zijn initiatieven die in een evaluatie door het Centraal Planbureau worden geprezen. Samengevat is de conclusie: Alles wat bij wijze van experiment wordt gedaan is meer succesvol dan het huidige beleid. De antwoorden op de vragen die wij hierover hadden gesteld waren daarom uitermate onbevredigend. Hoeksche Waard kiest ondanks alle nieuwe inzichten voor de teleurstellingen die uitvoering van de Participatiewet onontkoombaar tot gevolg heeft. Het is hartstikke fijn als bedrijven mensen in dienst nemen met een arbeidsbeperking, maar in tijden van crisis staan die als eersten weer op straat. Dat blijkt ook tijdens de crisis van nu. Die mensen komen vervolgens niet gemakkelijk meer aan de bak, ze zijn kwetsbaar, verliezen hun gevoel van eigenwaarde en hun financiële zelfstandigheid. Wat doen we met hen?

Er moet iets gebeuren. Het afschaffen van de sociale werkplaats was een historische fout. Daar was mijn partij landelijk medeverantwoordelijk voor, maar er is geen enkele reden om niet te proberen die fout te herstellen. Het maakt mijn fractie niet uit hoe het voortaan heet, sociaal werk of beschut werk, maar zorg ervoor dat HW Werkt zich aansluit bij de tijdgeest. In dit verband rijst de vraag hoeveel mensen met een arbeidsbeperking bij de gemeente inmiddels een echte baan hebben verworven? Ik wil een korte opmerking maken bij het Programma Veiligheid. De fractie van de PvdA vindt het van het grootste belang dat het beleid voor aanvragers van dorpsgerichte evenementen zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt, zodat het soepel kan verlopen. Tevens wijs ik op het belang van een verdienmodel, al besef ik dat ook het evenementenbeleid ernstig kan worden beperkt door het beleid met betrekking tot de zondagsopenstelling.

Het Programma Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte zal dit jaar nog vaak aan de orde komen. Mobiliteit en Woningbouw zijn innig met elkaar verbonden, de bestaande infrastructuur is ruimschoots onvoldoende en de PvdA maakt zich grote zorgen over de onmogelijkheden. Wij herhalen nog maar eens pleidooi voor beter openbaar vervoer, ook met railverbindingen.

Voor het Programma Economie geldt, in heldere termen: natuurlijk kunnen wij de gevolgen niet overzien, maar de landelijke trend wijst op een toename van het aantal faillissementen en hogere werkloosheid en meer uitkeringen. Je kunt je afvragen wat de gevolgen van deze crisis kunnen of zouden moeten zijn voor bijvoorbeeld de gebiedsmarketing en de roadmap tot foodlab, nu ook de landbouw zwaar wordt getroffen.

De opmerking over het sterker uit de corona-crisis komen, getuigt van misplaatst optimisme. De invloed van de gemeente is beperkt. Wij vragen ons ook af hoe het staat met de invulling van het regionale bedrijventerrein aan de Boonsweg. Er is zo op het oog sprake van weinig activiteit, net als elders in de Hoeksche Waard.

Bij het Programma Sport en Recreatie vraagt mijn fractie zich af of het wel verstandig is om weer in kunstgras te investeren. Het is de vraag of deze achterhaalde oplossing de vriendelijkste techniek is voor het milieu. Een andere vraag is hoe het staat met het Sportakkoord?

Voor Cultuur moeten we kennelijk tevreden zijn met een klein beetje meer geld voor deze sector. Maar het is nog afwachten wat de crisis in de Hoeksche Waard voor gevolgen zal hebben. Juist hier moet de gemeente ruimhartig zijn en kiezen voor versterking van kunst en cultuur.

Overwegingen die van belang zijn voor de Volksgezondheid en het Milieu moeten in de weging bij de ontwikkeling van alle nieuw beleid minimaal gelijkwaardig moeten zijn aan alle andere onderdelen en factoren die in overweging worden genomen.

Tot slot wil ik nog kort iets zeggen over het Programma Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Het uitgangspunt is dat Hoeksche Waard 500 woningen per jaar bouwt. Dat is fijn, want dat is een pilaar onder de financiële huishouding. De gemeente wil vitaal blijven en om dit te bereiken dus groeien. Wie die redenering doortrekt komt tot een onthutsende conclusie. Zonder groei en vergroening komt de leefbaarheid in gevaar. Tot 2030 verwachten we groei, maar daarna staan we elke keer weer voor zo’n zelfde beslissing. Uiteindelijk bereik je het omslagpunt dat de groei ten koste gaat van het landschap. De fractie van de PvdA staat op het bestandpunt dat de te bouwen contingenten een bijdrage moeten leveren aan het vitaal houden van de Hoeksche Waard, op basis van de uitgangspunten van ons Nationaal Landschap.

Qua financiën past de constatering dat we onze reserves hard opstoken. Daar zijn ze voor, maar de vraag is wel tot hoever die mogen zakken ten bate van incidenteel beleid, waar flink op wordt ingezet. En de fractie van de PvdA wijst erop dat in volgende jaren geen meevallers meer zijn van onderuitputting.“

Moties van de PvdA Er werden voor de besluitvormende vergadering zeven moties aangedragen, waarvan er twee waren opgesteld door de PvdA.

Tevens heeft de fractie demoties ‘Bouwen voor starters’(initiatiefnemer SGP) en ‘Gelijke onderwijskansen’ (initiatiefnemer Constructief Hoeksche Waard) mede ingediend. De eerste werd unaniem aangenomen en de tweede werd ingetrokken.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/raad/ De fractie heeft de motie (bijgevoegd) over het armoedebeleid aangehouden. Er was weinig steun voor omdat de wethouder toezegde in september (later werd dat oktober) met een integraal armoedeplan te komen. Het armoedebeleid houdt onverminderd de aandacht van de fractie.

Merkwaardig was dat de motie over de externe inhuur (bijgevoegd) eigenlijk op brede steun kon rekenen. Het CDA omschreef de motie als sympathiek en sprak zijn tevredenheid uit over het feit dat de PvdA dit onderwerp agendeerde. Desondanks stemde het CDA tegen omdat het tevreden was met de toezegging van de portefeuillehouder dat hij op de technische aspecten ervan zou reageren. De stemming was tegen 26 (inclusief 8 stemmen van het CDA) en voor 10. Aan het politieke aspect van de motie werd voorbijgegaan, en dat is dat aan onder meer het bepalen van de ideale mate van inhuur een politieke afweging ten grondslag hoort te liggen. Dit onderwerp komt ongetwijfeld weer aan de orde in het najaar bij de bespreking van de begroting 2021.

Alle ingediende moties vind je hier

 

Het bericht De PvdA in de fysieke Raad van de Hoeksche Waard, July 2020 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

PvdA inbreng discussie hoofdlijnenakkoord Hoeksche Waard

PvdA PvdA SGP CDA Oud-Beijerland 09-01-2019 13:18

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-inbreng-discussie-hoofdlijnenakkoord-hoeksche-waard/

Tijdens de tweede gemeenteraadsvergadering van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard werd uitgebreid gedebatteerd over het zogenaamde hoofdlijnenakkoord dat door de coalitiepartijen CDA, SGP, CU en LokalenHW was ingebracht.

Dit akkoord kunt u hier lezen.

Fractievoorzitter van de PvdA, Piet Westdijk, zette het debat in met de onderstaande woorden:

“Voorzitter,

In de krant stond afgelopen vrijdag dat de oppositiepartijen tot spijt van de coalitie afgelopen woensdag waren vervallen in oude politiek. De definitie daarvan was dat wij het traditionele gevecht tussen coalitie en oppositie zijn aangegaan.

En de nieuwe politiek schrijft een maatschappelijk akkoord voor met de tien partijen in de raad, de inwoners en de verenigingen. Het misverstand in deze gedachtegang is dat je tot een zinnig maatschappelijk akkoord kunt komen zonder tegenspraak.

De kritiek die woensdagavond werd uitgesproken vond niet zijn oorsprong in de oude politiek, waar volgens mij niets tegen is, maar in het beoordelen van het stuk dat voor ons ligt. En net als woensdag zeg ik vanavond dat de fractie van de PvdA daar niet erg van onder de indruk is.

Een scherp verwoord verschil van mening draagt bij aan de kwaliteit van wat uiteindelijk op tafel komt te liggen. Scherpe kritiek wil helemaal niet zeggen dat er geen oog is voor de positieve kanten van de politieke tegenstander.

Vooral ook niet omdat de door de coalitie gekozen aanpak het grote risico met zich meebrengt dat de oppositiepartijen langs de zijlijn komen te staan. Het gaat in het akkoord per slot van rekening voortdurend  over ‘wij willen’, of de ‘coalitie wil’ en dat is een te beperkt uitgangspunt om de titel ‘Samen meer waard’ waar te maken.

Overigens zou het buitenspel zetten van de oppositie een schoolvoorbeeld zijn van oude politiek.

De fractie van de PvdA hunkert ernaar om een positieve en constructieve bijdrage te kunnen leveren aan de vormgeving van de nieuwe gemeente. Op basis van het hoofdlijnenakkoord zal  dat moeilijk zijn. De woorden ‘stimuleren’en ‘faciliteren’ vormen zo’n beetje de kernbegrippen van deze coalitie.

Het woord initiëren ontbreekt. Dat begrijpt de fractie van de PvdA wel omdat dit staat voor iets in gang zetten en daar kom je pas toe als je ergens een visie op hebt. Dit hoofdlijnenakkoord kent geen visie. Het is een opeenstapeling van verbale inhoudsloze krullendraaierij.

Niets in dit stuk getuigt van het besef dat de coalitie enig idee heeft van de samenhang tussen de diverse beleidsterreinen. Neem bijvoorbeeld het belangrijke onderwerp Mobiliteit en infrastructuur.

Kranteberichten leren dat de doortrekking van de A4 Zuid van Schiedam naar Klaaswaal er voorlopig niet zal komen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit 11 kilometer lange stukje snelweg veel van de druk zou weghalen op de Heinenoordtunnel. Dat zal dus niet gebeuren.

Dit betekent dat de Hoeksche Waard het zelf moet oplossen door verstandige oplossingen te bedenken voor de N217. Bijvoorbeeld door die te verbeteren met doelgerichte op- en afritten op superrotondes, door een niet onderbroken parallelweg voor landbouwverkeer aan te leggen en een apart veilig fietspad.

Maar vooral ook door ervoor te zorgen in de Hoeksche Waard een rondweg komt waardoor het verkeer uit het zuiden, uit de richtingen Strijen en Zuid-Beijerland, bij Numansdorp de A29 op wordt geleid, waardoor de druk bij de Reedijk wordt verminderd.

Er is onderzoek gedaan naar een vorkstructuur in de zuidrand, maar volgens mijn fractie heb je niets aan een vork zonder steel. De Haringvlietbrug blijft een hindernis voor de doorstroming op de A29, net als de Heinenoordtunnel. Verbreding van de A29 heeft geen enkele zin als ook niet iets wordt gedaan aan brug en tunnel.

De gemeente heeft niet geweldig veel mogelijkheden om de infrastructurele moeilijkheden op te lossen, vooral ook omdat de beslissingsbevoegdheid ligt bij het rijk en de provincie. Daarom is het verstandig om te kijken naar alternatieven, zoals doortrekking van de tram uit Barendrecht naar het busstation in Heinenoord dat kan veranderen in een transferium. Dat zal nodig zijn als het openbaar vervoer zo wordt verbeterd als is beloofd. Ook zou het een geweldig idee zijn om de metro vanuit Spijkenisse door te trekken naar Oud-Beijerland.

Overigens ontbreekt in het hoofdlijnenakkoord in de verbeteringen van het openbaar vervoer het vervoer op maat. Mijn fractie is tevens groot voorstander van het verbeteren van fietsverbindingen.

Een grappig terzijde is wat mijn fractie betreft het idee voor, om het zo maar eens te zeggen, een transferiumdorp speciaal voor studenten. Is dat de oplossing voor jongeren- en studentenhuisvesting, bouwen in landelijk gebied? Jongeren horen thuis in de kernen waar zij een bijdrage kunnen leveren aan de leefbaarheid en het saamhorigheidsgevoel.

Er zijn twee belangrijke onderwerpen die extra druk leggen niet zullen helpen het vraagstuk van de mobiliteit en de infrastructuur op te lossen. Dat zijn de woningbouw en de gewenste economische ontwikkeling. Beide hebben verkeersbewegingen tot gevolg en zullen bijdragen aan het risico op een verkeersinfarct op de N217.

Het coalitieakkoord spreekt van het bouwen van 3000 extra woningen. Extra wil zeggen bovenop het bij de Woonvisie behorende Woningbouwprogramma.  De noodzaak van dit aantal wordt nergens onderbouwd.

De PvdA is niet tegen woningbouw, maar de behoefte aan extra woningen moet worden vastgesteld op grond van ontwikkelingen in de Hoeksche Waard en niet op basis van de behoefte aan overloop vanuit Rotterdam. Die deur mag van de PvdA niet worden open gezet, want zodra de IJsselmondisering begint zal die niet meer stoppen en de doodsteek zijn voor de Hoeksche Waard.

Argumenten die pleiten voor extra woningen zijn groeiende werkgelegenheid, het vasthouden van jongeren en het tegengaan van vergrijzing. In het hoofdlijnenakkoord ontbreekt de visie die nodig is voor een evenwichtige ontwikkeling van dit gebied.

De plannen zoals die eind vorig jaar werden gepresenteerd, grote bouwprojecten bij Oud-Beijerland en bij ’s-Gravendeel, beide aan een uiteinde van de N217, zijn onverstandig. Beschikbaarheid van grond mag geen argument zijn voor bouwen. Een nog belangrijker vraag die moet worden beantwoord is of de gemeente wel alle woningbouw wil concentreren op slechts een paar plekken.

Ook is het van belang goed na te denken over de sturingsmiddelen die een gemeente met woningbouw heeft om vergrijzing en leegloop tegen te gaan. Grote bouwlocaties bij twee dorpen maken de andere dorpen daardoor mogelijk tot sterfhuizen.

Ook de economische ontwikkeling van de Hoeksche Waard vergt een realistischer visie. Het is niet nodig nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkelen. Verstandiger is het om de bestaande terreinen te intensiveren. Een overweging zou kunnen zijn om de 20 hectare aan de Boonsweg niet slechts voor 50 procent maar voor 60 procent te benutten en daardoor de opbrengst te vergroten.

In het algemeen is een bezwaar van de fractie van de PvdA dat  in een gemeente het denken in rendement afwezig lijkt. Een goed voorbeeld daarvan is de exploitatie van het recreatieschap, waar elk jaar geld bij moet. Verstandig en rendabel beheer ervan is echter niet mogelijk omdat deze coalitie het weekeinde heeft gehalveerd.

Om die reden zal het met het voornemen om de Hoeksche Waard om te toveren tot een vrijetijdseconomie niets worden. De meeste jonge gezinnen die willen recreëren doen dat vooral ook op zondag. De rigide en onverdraagzame zondagssluiting maakt het vestigingsklimaat voor jongeren beslist niet aantrekkelijk. Tenzij er sprake is van selectie op grond van denominaties.

Een ander idee, waar de fractie van de PvdA niet op voorhand tegen is, is dat voor een foodlab. Wij zouden graag zien dat er verbinding wordt gezocht met de Proefboerderij in Westmaas. Overigens geldt ook voor dit initiatief dat het een extra belasting met zich meebrengt voor de infrastructuur. Dat maakt onderzoek naar de ideale plek noodzakelijk.

Woningbouw, economische ontwikkeling en een vrijetijdseconomie hebben effect op de infrastructuur en de mobiliteit. Bedenk daarbij dat er ook nog een opgave ligt, die door iedereen wordt onderschreven, om de kernkwaliteiten van de gemeente Hoeksche Waard, het landschap, de rust en de ruimte, te versterken. Dat de landbouw de drager is van het landschap, spreekt voor zich.

Een onderwerp, voorzitter, dat mijn fractie zeer na aan het hart ligt, is de manier waarop  de gemeente inwoners kan betrekken bij het beleid. Feitelijk gaat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord uit van het ideaal van een participatiesamenleving.

Voor een niet onbelangrijk deel van de samenleving gaat dit echter niet op. Veel mensen, en dan vooral de inwoners die het akkoord omschrijft als mensen die kwetsbaar zijn, zijn niet in staat de mogelijkheid te benutten om hun ideeën te delen. Die mensen raken op achterstand als een gemeente achterover leunt door alleen te willen stimuleren en faciliteren, zij raken steeds meer vervreemd van de samenleving.

Veel mensen zullen erbij moeten worden gehaald, actief. De gemeente moet zich afvragen hoe je een betekenisvolle participatie organiseert, hoe je moet omgaan met verschillen in kennisniveau, hoe je tegenstrijdige belangen met elkaar in evenwicht brengt en hoe je tot eenduidige uitkomsten komt als meer mensen met diverse belangen meepraten.

In dit verband is het van wezenlijk belang hoe het werk van de contactwethouders wordt geregeld en hoe dat contact in het vat wordt gegoten. Hoe verhoudt zich dat tot de portefeuilleverdeling en hoe zit dat met hun vervanging? Zijn ambtenaren de achtervangers? De invulling van deze rol is belangrijk, net als het samenspel met de ideeënmakelaars en de respons op bewonersinitiatieven.

De fractie van de PvdA pleit ervoor om de betrokkenheid van de inwoners in elk dossier zo ver mogelijk aan de voorkant van de meningsvorming te plaatsen. Het zal een grote inspanning vergen om op alle thema’s de afstand te verkleinen en de betrokkenheid te vergroten. Vooral in het erbij betrekken van laagopgeleide mensen die zich afkeren van de politiek en het bestuur, ligt een grote uitdaging.

Ook voor het onderwerp duurzaamheid ziet de fractie van de PvdA de uitdaging waarvoor de Hoeksche Waard zich gesteld ziet. Het is makkelijk en nodig om duurzaamheidseisen te stellen aan de nieuwbouw, die standaard gasloos moet zijn en voorzien van zonnepanelen.

Maar de grote opgave ligt in het verduurzamen van bestaande woningen, in combinatie met het asbest vrij maken. Hoe gaat de Hoeksche Waard om met de mensen die dit financieel niet kunnen dragen? Er zullen compensatiemaatregelen nodig zijn. Welke inspanning zal de gemeente leveren en wat verwachten we van HW Wonen?

De opbrengst van de aandelen Eneco zou het best kunnen worden geoormerkt voor het duurzaam maken van het woningbestand. De gemeente zou een duurzaamheids fonds kunnen instellen. Een koddig voornemen van de coalitie is dat zij zegt te streven naar duurzame mobiliteit. Stimuleren en faciliteren is leuk, maar zelf iets doen is belangrijker. In Klaaswaal staat bijvoorbeeld geen enkele laadpaal.

In dit verband wijst mijn fractie erop dat voor haar het Sociaal Domein van groot belang is. De PvdA hecht grote waarde aan armoedebestrijding en het helpen van mensen die op het bestaansminimum leven. In de uitwerking van de concrete doelstelling van de gemeente moet aandacht zijn voor het vroegtijdig signaleren van moeilijkheden. Dat maakt tijdig ingrijpen mogelijk.

De sociale dienst moet de moeilijkheden proberen voor te zijn in een cultuur van vertrouwen en behulpzaamheid en niet, zoals lang het geval was op basis van wantrouwen. Investeren in het wegwerken van armoede en het op een hoger plan zetten van schuldhulpverlening kunnen naar onze mening uiteindelijk zelfs leiden tot besparingen.

Wat ons betreft is het een schande dat in ons rijke land nog altijd mensen afhankelijk zijn van voedselbanken. Het zou een doel moeten zijn om die overbodig te maken in de gemeente Hoeksche Waard. Samen meer waard betekent voor ons dat er geen armoede is.

Dat de WIHW is opgesplitst doet mijn fractie deugd. Het was een speerpunt in ons verkiezingsprogramma dat de sociale dienst weer een gemeentelijke dienst zou worden en dat wat vroeger de sociale werkplaats was, onder de naam WIHW bedrijven, weer zou verzelfstandigen. De PvdA was wel verbaasd over dit besluit omdat de directeur van WIHW met grote stelligheid had beweerd dat die splitsing niet nodig was.

Onze vraag is hoe wordt vormgegeven aan HW Werkt! Is het de bedoeling dat de raad het doet met het hierover uitgebrachte persbericht of wordt over rol en opzet van HW Werkt! nog op een andere manier gecommuniceerd?

De talrijke gedachten die in het hoofdlijnenakkoord worden uitgesproken over de zorg roepen bij de fractie van de PvdA veel vragen op.  Een voorbeeld van een losse flodder uit dit hoofdstukje is de opmerking onder het kopje ‘Helpen is goed, voorkomen is beter’:, ik citeer: ,,Preventieve projecten die erop gericht zijn specialistische jeugdzorg te voorkomen. ‘’ Einde citaat. Wij zijn erg benieuwd naar de uitwerking van al die ideeën en opmerkingen, zoals ook naar de manier waarop de sociale hypotheek wordt ingezet. Geldt die bijvoorbeeld alleen voor stenen?

Er is nu een hoofdstukje Cultuur en erfgoed, maar de sport ontbreekt. Dat is toch niet uit angst dat jongeren vooral op zondag willen sporten? Juist sportbeoefening kan bijdragen aan het versterken en vitaliseren van de dorpen. Het is gezond, het amuseert en het stimuleert samenwerking.

Het hoofdlijnenakkoord kent voor het onderwijs een zelfde tekort als voor sport. Er is geen visie op onderwijs.

Er is nu wel een tekst over cultuur en erfgoed maar evenmin een visie. Tijdens het cultuurdebat in de aanloop naar de verkiezingen bleek ook pijnlijk dat veel partijen onbekend zijn met dit onderwerp. De PvdA wil verenigingen versterken, bestaande en nieuwe initiatieven in beeld brengen. Er zijn culturele broedplaatsen nodig en het muziekonderwijs verdient veel steun en aandacht. Op dit terrein heeft de cultuursector in de Hoeksche Waard al laten weten te willen participeren. De coalitie spreekt van een cultuuraanjager. Is dat iemand buiten de gemeente, of gaat het om een ambtenaar?

Het lijkt ons niet dat DOK-C de enige gesprekspartner moet zijn van de gemeente. Denk ook aan Museum Hoeksche Waard, de Stichting Erfgoedkoepel Hoeksche Waard en de Stichting Dichter bij de Molen. En er zijn er vast nog meer

Voor het uitvoeren van beleid, voor zover dat ooit tot stand zal komen, is geld nodig. Om te voorkomen dat we aan het eind van deze betrekkelijk korte raadsperiode voor verrassingen komen te staan, is het verstandig om initiatieven snel door te rekenen.

De coalitie zal keuzes moeten maken, want een sluitende begroting is nodig, ook voor het perspectief op de komende jaren. Instrumenten zijn inkomsten verhogen, bijvoorbeeld door te streven naar rendement op het recreatieoord of een hogere opbrengst van het bedrijventerrein aan de Boonsweg, of verlagen, bijvoorbeeld door de lasten voor de inwoners zo laag mogelijk te houden.

Mijn fractie is voor zo gunstig mogelijke lasten, maar zij beseft dat een middeling van tarieven toekomstige schommelingen kan voorkomen en bijdraagt aan een evenwichtige begroting.

Het is fijn om te horen voorzitter, dat het uitgangspunt van de door veel partijen in de Hoeksche Waard zo gewraakte Nota Ruimte inmiddels breed wordt omhelsd: Behoud door ontwikkeling. Die drie woorden verwoorden voor mijn fractie precies het ambitieniveau dat we moeten nastreven.

Ik sluit af met een verwijzing naar mijn inbreng van afgelopen woensdag, waarin ik kanttekeningen heb geplaatst bij de onevenwichtige en verbrokkelde portefeuilleverdeling. Wij zien een reactie daarop graag tegemoet.”

Het gehele debat kunt u  hier terugkijken.

 

Het bericht PvdA inbreng discussie hoofdlijnenakkoord Hoeksche Waard verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.