Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

5 documenten

Veranderingen bij de VVD

VVD VVD Voorschoten 19-07-2019 05:26

 Sjoerd van den Dool, nu fractievoorzitter, zal hiervoor voorgedragen worden. Sjoerd heeft een ruime ervaring als raadslid op verschillende terreinen, vertegenwoordigt ons goed in de regio en zal voor ons een goede wethouder zijn.

Katrien van Meenen, nu actief als raadslid, zal Sjoerd op gaan volgen als fractievoorzitter. En ook dat geeft ons als bestuur vertrouwen. Bram Reinke, nu burgercommissielid, zal de vrijgekomen zetel in de raad in gaan nemen. Tot slot zal Marine Zoun haar functie als burgercommissielid neerleggen nu haar partner, Sjoerd van den Dool, voorgedragen zal worden als nieuwe wethouder.

 

Buiten de veranderingen binnen de fractie zijn wij blij met de voordracht van waarnemend burgemeester Pauline Bouvy-Koene tot kroonbenoemde burgemeester.

De definitieve benoemingen zullen pas na de zomer plaatsvinden, maar wij houden u via deze site uiteraard op de hoogte!

Reactie op gang van zaken rondom vertrek Hoekema

VVD VVD Wassenaar 09-02-2018 08:56

Wassenaar is de afgelopen weken negatief in het nieuws geweest.  Door een aantal mediaberichten is er een deels onjuist beeld ontstaan van de gang van zaken rond de vertrekregeling van burgemeester Hoekema. De VVD heeft vanuit de oppositie de afgelopen jaren meegewerkt aan goed en transparant bestuur in Wassenaar. Dat leek de goede kant op te gaan: de rust was weer gekeerd en de partijen werkten in de gemeenteraad goed samen. Daarom vindt de VVD het van belang te reageren op de mediaberichten en gebeurtenissen in perspectief te plaatsen.

In 2016 werd de positie van de heer Hoekema als burgemeester van Wassenaar onhoudbaar. Begin december heeft de heer Hoekema besloten zijn functie neer te leggen. Vervolgens hebben de fractievoorzitters één van de presidiumleden gevraagd om, namens hen, samen met de locoburgemeester, de zaak af te handelen met de heer Hoekema.

In januari 2017 is de heer Aptroot benaderd door de Commissaris van de Koning of hij plaatsvervangend burgemeester wilde worden en dit verzoek heeft hij aanvaard. De heer Aptroot heeft op 16 januari, de dag van zijn aantreden, een conceptregeling voorgelegd gekregen voor de afgetreden burgemeester Hoekema. Om extra advies in te winnen is het advocatenkantoor ingeschakeld dat vaker voor de gemeente heeft gewerkt.

Op 16 januari 2017 is tijdens de presidiumvergadering gesproken over de verdere aanpak. Uitgangspunt was dat er een, binnen de gegeven omstandigheden, redelijke overeenkomst zou worden gesloten. De heer Aptroot heeft daarvoor de concept-overeenkomst die eerder was opgesteld als uitgangspunt genomen en daarover nog nader juridisch advies ingewonnen. Dit heeft geleid tot een definitieve overeenkomst die op 14 februari kort is toegelicht in het Presidium. Het op enigerlei wijze overtreden van de (Gemeente)wet was daarbij niet aan de orde.

Dat achteraf blijkt dat volgens andere juristen de privaatrechtelijk gesloten overeenkomst waarmee de heer Hoekema bovenop zijn wachtgeld, ter compensatie van zijn inkomensverlies, een aanvulling kreeg, niet te verenigen valt met de uitkering volgens de Gemeentewet, is in de procedure van begin 2017 niet naar voren gekomen.

Het beeld dat nu in een aantal media wordt geschetst dat burgemeester Aptroot de zaak achter gesloten deuren zou hebben ‘bekonkeld’ is onjuist. Daarnaast is de VVD, samen met de andere fracties en de heer Aptroot, in de veronderstelling geweest dat de betreffende regeling een correcte regeling was en er is geen enkele indicatie gegeven dat de regeling niet kon.

Dat niet duidelijk in de regeling is opgenomen dat de extra vergoeding moest worden aangepast zodra de heer Hoekema een andere baan had is fout, had niet mogen gebeuren en dit betreuren wij.

De VVD kijkt terug op een prettige samenwerking met de heer Aptroot het afgelopen jaar en kijkt nu uit naar een goede samenwerking met burgemeester Koen.

De Kandidatenlijst voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 is er!

VVD VVD Oegstgeest 22-11-2017 01:03

Op 21 november 2017, tijdens de derde algemene ledenveradering, is de kieslijst van de VVD voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 vastgesteld.

https://oegstgeest.vvd.nl/nieuws/25383/de-kandidatenlijst-voor-de-gemeenteraadsverkiezingen-2018-is-er

De algemene ledenvergadering van de VVD Oegstgeest heeft dinsdagavond 21/7/2017 dedefinitieve kandidatenlijst vastgesteld. Op de lijst staan 21 kandidaten die tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen de VVD Oegstgeest zullenvertegenwoordigen.

 

1) Sven Spaargaren is lijsttrekker, woordvoerder financiën voorde huidige VVD-fractie en vermogensbeheerder

2) Edgard Creemers heeft scheikunde gestudeerd en is zelfstandig ondernemer in definanciële dienstverlening

3) Eric Bouw werkt bij een bank en is tevens consultant voor Defensie

4) Inge Oosterhuis-Gijsbers heeft een achtergrond in de zorg en is eigenaar van eencomputerwinkel

5) Ruben van Duijvenvoorde zal binnenkort zijn masters Bio-Farmaceutische Wetenschappenen Technische Bedrijfskunde afronden. Ruben van Duijvenvoorde wordt in de raadsvergadering van donderdag 23 november benoemd als steunfractielid.

Het bestuur en lijsttrekker kijken vol vertrouwen uit naar de komende gemeenteraadsverkiezingen.

De VVD heeft op dit moment vier van de negentien zetels in de Oegstgeester gemeenteraad.

Namens bestuur VVD-Oegstgeest en lijsttrekker

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"MS 明朝"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:fixed; mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;} @font-face {font-family:"MS 明朝"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:fixed; mso-font-signature:1 134676480 16 0 131072 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073743103 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -1.    Spaargaren, Sven

2.    Creemers, Edgard

3.    Bouw, Eric

4.    Oosterhuis-Gijsbers, Inge

5.    Duijvenvoorde, Ruben van

6.    Verlinden, Susan

7.    Funcken, Monique

8.    Heringa, Koen

9.  Dick-Tinkelenberg, Xandra

10.  Backer, Lex

11.  Dickmann, Clem

12.  Heukensfeldt Jansen, 

13. Zijp, Wim van

14.  Verdonk, Joop

15.  Haafkens, Rolf

16.  Woerkom, Guido van

17.  Rolloos, Marcus

18.  Duren-Lambrechtsen, Barbara van

19.  Tönjann-Levert, Wendelien

 

 

Nieuw Raads- en Commissielid

VVD VVD Krimpenerwaard 27-09-2017 07:50

Pascal neemt de plaats van Ries van Kersbergen over, omdat Ries inmiddels is verhuisd naar Gouda. Pascal is al langere tijd actief binnen de VVD. In de gemeente Ouderkerk heeft hij zich ingezet als commissielid en na de herindeling is hij naast commissielid ook bestuurslid van de VVD geworden. Het is in deze korte periode al de derde keer dat hij tot de Raad mag toetreden. Eerder al heeft hij Mirjam twee maal mogen vervangen die wegens zwangerschapsverlof haar taak tijdelijk moest neerleggen.

Hij gaat zich deze periode voornamelijk richten op ruimtelijke ordening en wonen, recreatie en toerisme, werkgelegenheid en economie.

Koen is net lid geworden van de VVD en door de verschuivingen kon hij vrijwel direct de plaats van Pascal overnemen in de commissie. In het dagelijks leven is Koen Business Unit Manager bij een groot studentenuitzendbureau.

Algemene Beschouwingen begroting 2017

VVD VVD Ommen 16-11-2016 10:53

 Algemene beschouwingen bij

- Begroting 2017 - MJP - 2e Berap - 1e Begrotingswijziging 2017

Begroting 2017

Geacht college, leden van de gemeenteraad, ambtelijke organisatie en belangstellenden.

Vandaag bespreken wij de begroting voor 2017 zoals die door het college is aangeboden.

De begroting raakt de bevolking van Ommen in de volle breedte. De bewoners, instellingen, verenigingen, bedrijven en organisaties zijn allen betrokken bij financiële veranderingen. Of ze nu positief of negatief zijn, ze hebben er mee te maken. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de begroting zoals die nu gepresenteerd is, voor buitenstaanders niet te lezen is. Ruim 160 pagina’s. Natuurlijk zal bijvoorbeeld een vereniging of bedrijf zoeken naar hun eigen hoofdstuk, maar wat een begroting juist interessant maakt is de integrale afweging. Burgerparticipatie en integraal werken zijn de begrippen waarlangs wij tegenwoordig alles willen oppakken. Dan is een begroting in de huidige vorm onvoldoende. Wel goed als ondersteunend stuk voor de vakmensen en ingewijden, maar niet voor derden die begrip voor de keuzes moeten kunnen hebben. Eerder wezen wij u op het voorbeeld van Zaandam. Vraag: Hoe gaat u dit voor het komende jaar oppakken?

 

 

De begroting is de vertaling van de uitkomsten van de kadernota 2017. De financiële situatie van de gemeente en de noodzakelijke grote investeringen zoals onderwijs en sporthal geven ons marginaal ruimte voor  andere wensen. In uw begroting in een oogopslag is goed te zien wat de effecten van de kadernota zijn op de begroting. Ook heeft u in de bijlagen nu goed de verklaring opgenomen waarom u bepaalde bezuinigingsmogelijkheden wel in beeld heb gebracht, maar niet heeft overgenomen. Wij kunnen ons hier vooralsnog in vinden, maar een aantal zaken zullen wij nauwgezet volgen.  Een goed voorbeeld daarvan is de combinatiefunctionaris waarvan u aangeeft dat hij preventieve effecten heeft. Daarnaast vragen wij ons nog steeds af of wij wel goed gebruik maken van de kracht van onze samenleving en bestaande structuren op investeringen rond evenementen beleid, muziekonderwijs, cultuureducatie, promotie en marketing. Wij verwachten daar meer informatie over het komende jaar. Vraag: Kunt u ons dit toezeggen?

Gelukkig is de septembercirculaire ons goedgezind, maar geeft geen reden tot juichen. De aankomende Tweede Kamer verkiezingen zijn een risico en ook een aantal verwachte baten zijn absoluut niet zeker. Door de toelichting van BMC op onze begroting werd de raad geattendeerd op een ongewoon verschijnsel, namelijk een jaarrekening die tekorten geeft ten opzichte van de begroting, terwijl dit landelijk meestal andersom is. Het gaf wat verwarring op het moment waarop de spreker aangaf dat het ook als een compliment gezien kan worden. Immers vaak wordt de overheid verweten te royaal te begroten. Kortom we hebben baat bij een goede en realistische begroting. Als er dan in de 2e Berap staat dat er niet goed geraamd is voor wat betreft het aantal belastingplichtigen komt ons het woord compliment weer vreemd voor. Inmiddels is het u op zijn minst duidelijk waar het als een compliment gezien moet worden en waar het een omissie betreft. Vraag: Kunt u aangeven op welke posten u de meeste begrotingsrisico ’s voorziet en wanneer zijn alle data voldoende op orde  om missers zoals het aantal belastingplichtigen te vermijden?

De door u aangegeven structurele  en incidentele investeringen voor de volgende posten zijn voor ons nog steeds niet direct noodzakelijk :

De formatie vergunningverlening kan wat ons betreft opgevangen worden binnen de BOH. Er zijn nog boventalligen en binnen de afdeling zijn zeker werkzaamheden te verrichten die niet altijd specifieke kennis vragen of snel zijn aan te leren. Wij denken bijvoorbeeld aan administratieve afhandelingen die nu waarschijnlijk  door de specialist zelf gedaan worden. Hiermee compenseer je de opbrengst van de leges ten opzichte van personele kosten en kun je voor kleine bouwaanvragen toch laag in de leges gaan zitten. Vraag: kunt u ons aangeven of u ons voorstel heeft bekeken en wat de reden is waarom u dit niet heeft overgenomen?

Bij de kadernota stelden wij reeds het volgende. Wij gaan ervan uit dat er ruimte zit  in de uitvoering actieplan centrum met ondernemers. Wat gaat er niet goed als daar jaarlijks €20.000 minder aan wordt besteed? Vraag: Kunt u alsnog duidelijkheid hierover geven? Wij wijzen u nogmaals op de mogelijkheid om inkomsten te genereren door de verkoop van bedrijventerreinen en woningbouwkavels over te laten aan een samenwerkingsverband van onze makelaars. Verkopen is hun vak. Vraag: Kunt u ons aangeven wat uw bezwaren zijn en of u een andere vorm van samenwerken voor ogen heeft?

 

De fractie van de VVD is van mening dat belastingen noodzakelijk zijn om de goede voorzieningen in Ommen te kunnen blijven houden. Dit maakt Ommen een aantrekkelijke en geschikte gemeente om te wonen, te werken en te recreëren. Wel moeten de lasten in verhouding zijn.

Wij missen nog steeds het beter en sneller faciliteren van (toeristische)ondernemers bij hun ontwikkelwensen (waardoor zij sneller kunnen inspelen op de wensen van de klanten)  Dit genereert inkomsten. De sectoren hebben u al meerdere malen mogelijkheden aangereikt. wij vinden dit nog steeds niet terug bij de doelstellingen en de prestaties. Vraag: Gaat u dit het komende jaar oppakken?

 

Eerder gaven wij al aan dat wij geen grote moeite hebben met het gezamenlijk betalen voor onze voorzieningen. In vergelijking met omringende gemeenten zit Ommen nu met de OZB laag. Ommen €103,10 , Dalfsen €112,90, Hardenberg €120,40 en gemiddeld in Overijssel €137,30 per ton taxatiewaarde  . Dat  zegt echter nog niets over de totale lastendruk. Wij gaven bij de kadernota aan u de ruimte te willen geven voor een geringe verhoging van de OZB, mits wij met de totale lastendruk niet boven de  gemiddelde lastendruk van het Vechtdal uit komen. In het hoofdstuk lokale heffingen heeft u onder het kopje woonlasten en lastendruk ons inzicht gegeven over de plaats die Ommen inneemt qua lastendruk. Zowel landelijk als regionaal. Sinds 2016 telt Nederland volgens het CBS 390 gemeenten. Zoals u het nu aanbiedt lijkt het op de trainer die tegen zijn team zegt; Super dat jullie 8e werden, terwijl er 10 mee deden. Vraag: Kunt u uitleggen wat u bedoelt met de zin op blz. 101: Hiermee staat onze gemeente op plaats 235 van de gemeenten met de laagste woonlasten in Nederland? Waarbij u zelfs aangeeft dat dat er 396 zijn ( in de tabel noemt u 393!!) . Wat is de lijst met duurste gemeenten ?

Meermalen  vroeg de VVD om een beter overzicht van de kostenverdeling afvalstoffen heffing. Het verbaast ons dat er nog steeds een beeld bestaat dat het beter scheiden meer kosten geeft en daarmee alleen een , ons door de gemeente en ondersteund door de voorlichting van de ROVA, wel voorgehouden werd. In de toelichting op pagina 35 geeft u wel uitleg over het succes , maar nog steeds niet wat dat onze burgers financieel bracht of gaat brengen. U praat alleen nog over het op een aanvaardbaar peil houden van de kosten. Steeds werd voorgehouden dat juist het restafval de kosten doet stijgen. Als dat dus blijkbaar met 59% is afgenomen, dan moet dat iets met de tarieven doen. Wij vinden de toelichting nog steeds onvoldoende. Vraag: Hoe gaat u dit nu eens oppakken?

In het vaststellingsbesluit vraagt u in te stemmen met mutaties die geld opleveren. Goed beschouwd een opvallende vraag. Wie kan daar nu tegen zijn? Wij zoemen in op extra bouwleges Vlierlanden. Mooi dat de verkoop goed gaat en gezien de Primos gegevens een reële aanname. Wij zien graag binnenkort alle kostenposten die toegerekend worden aan de ontwikkelingen van de Vlierlanden. Vraag: Kunt u ons die op korte termijn aanleveren?

 

Wij constateren dat het ook uw voorkeur is de jeugdhulp niet langer in het huidige groot verband te organiseren en er een voorkeur bestaat om de BVO (bedrijfsvoering organisatie) te verlaten.  Vechtdal breed heeft in principe onze voorkeur. Wij verzoeken u dan ook dringend om het project voor deze wijziging met spoed op te pakken om dit vanaf 1 januari 2018 een feit te laten zijn. Vraag: Kunt u dat toezeggen?

Binnen de zorg meldt u mee- en tegenvallers. Onduidelijk is nog wat op korte- en middellange termijn de kosten daadwerkelijk zijn.

Een goede en heldere monitoring binnen de zorg is onontbeerlijk. Het ons aangereikte dikke pakket met gegevens van zowel Hardenberg en Ommen geeft dan wel een scala aan informatie maar mist de monitoring voor de raad van Ommen.  Veel feiten staan omschreven maar niet wat er verwacht werd en voor welk bedrag. Wij missen ook de doorkijk naar de toekomst.  Graag in bv. “1 oog opslag “die informatie zodat de raad van Ommen meer effectief  betrokken wordt.  Vraag: Pakt u dit op?

Labelen van gelden heeft niet onze voorkeur. Wij geloven in de door ons vastgestelde beleidsnotities en gaan ervan uit dat dit ook het standpunt van het college in de begrotingscyclus is. Wijzigingen in beleid en in het beschikbaar stellen van de, bij het beleid horende middelen, zullen altijd eerst naar de raad moeten.

Aandacht is besteed aan het armoede beleid. Dit betrof met name armoede bij kinderen.  Wij vragen ook beleid op het voorkomen en  bestrijden van armoede voor volwassenen en vooral voor ouderen. Vraag: Wanneer kunnen wij hier meer concrete voorstellen verwachten?

 

Algemeen: wij zijn nog niet tevreden over alle indicatoren zoals die opgenomen zijn. U gaf dat zelf eerder ook al aan. Vraag : Wanneer heeft u ze op orde?

 

Wij ondersteunen uw voorstellen met betrekking tot algemene reserve conform de uitgangspunten van de begrotingsdoctrine.

MJP

Een lastig dossier de grondexploitaties. U presenteert ons een helder overzicht en duidelijke risico’s. Nogmaals wijzen wij u op de mogelijkheid onze maatschappelijke professionals in te zetten voor de verkoop, maar ook voor de feeling rondom de prijsontwikkeling. Het verbaast ons overigens dat u spreekt over indicatieve grondprijzen, terwijl u wel aangeeft dat u de grondprijzen voor 2017 ongewijzigd laat. Vraag: Als u de grondprijzen ongewijzigd laat, waarom gebruikt dan toch de term indicatief? Vraag: Eerder vroegen wij u ons vaker dan bij de 2 Berap momenten, op de hoogte te houden van de ontwikkelingen? Hoe gaat u dat vorm geven?

2e Berap

Wij zijn akkoord met uw voorstel om een aantal budgetten, die vastgesteld zijn door de raad in 2016 te laten vrijvallen en weer beschikbaar te stellen in 2017. Verdeeldienst: Wij verbazen ons over een nadelig effect bij de problemen met de koelinstallatie. Vraag: Valt dit niet onder de garantie? Voorzieningen: Wederom komt u met een noodzakelijke vervanging/investering van het zwembad in de Carrousel. Vraag: Bestaat er eigenlijk wel een fatsoenlijk onderhoudsprogramma met een kostenraming?

 

1e Begrotingswijziging 2017

Gered door de gong. Zo voelt de september circulaire, maar nog erg onzeker en de komende Tweede  Kamer verkiezingen zijn zeker geen garantie voor de meerjarige lijn die u nu heeft uitgezet. Voorzichtigheid is geboden. Onder de kop volkshuisvesting geeft u aan een budget voor 2017 van €10.000 te reserveren oplopend tot €40.000 in 2020. Wij missen hier de onderbouwing. Mede gezien de vraag over de Vlierlanden waarover wij nog vragen hadden betreffende de toegerekende kosten.

Vraag: wanneer krijgen wij de onderbouwing?

Onder de kop omgevingswet geeft u aan totaal €80.000 nodig te hebben met betrekking tot de implementatie van de omgevingswet. Vraag: In hoeverre maakt u gebruik van de gratis diensten van de VNG? Zij bieden dit aan als u dit in samenhang met buurgemeenten oppakt. Onder de kop kindplein meldt u een voordeel van €200.000. Zelf heeft u al regelmatig aangegeven dat langer wachten met bouwen van onder andere de sporthal, gevolgen heeft voor de kosten. Inmiddels bereiken ons berichten dat de tarieven op de markt sterk stijgen. Vraag: Hoe voorziet u in dit risico?

 

Tot zover de bijdrage van de fractie van de VVD in eerste termijn.

Ilona Lagas Rinie Schunselaar-Henning

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.