Toelichting regeerakkoord over het raadgevend referendum In het regeerakkoord van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie is afgesproken om de wet raadgevend referendum in te trekken. Als woordvoerder Democratische Vernieuwing geef ik daar graag een korte toelichting op. Het raadgevend referendum is bedoeld als tussenstap naar het bindend referendum, maar op zichzelf niet perse wenselijk. Het is namelijk geen echte noodrem: iets wat een referendum om echt van nut te zijn wel moet zijn. Het raadgevend referendum leidt nu teveel tot verwarring en frustratie. D66 is voorstander van een echte noodrem: het bindende correctieve referendum. We zijn tegenstander van het recent behandelde wetsvoorstel correctief referendum, omdat daar ook internationale verdragen onder zouden vallen. De leden van D66 hebben bij het vaststellen van ons verkiezingsprogramma aangegeven tegen referenda over internationale verdragen te zijn. Kijk hier voor meer informatie: https://d66.nl/debat-correctief-referendum/ . Overigens maakten referenda geen deel uit van het democratisch appèl van 1966. De oprichters van D’66 hebben in 1966 ingezet op een plan voor vernieuwing voor een vitalere democratie. Daarbij werd vooral ingezet op directe invloed op de macht, zoals gekozen bestuurders. Democratische vernieuwing in brede zin stond voorop. Van Mierlo zelf stemde daarom in 1975 ook al eens tegen de invoering van het referendum. D66 richt zich de komende jaren vooral op voorstellen die de kiezer meer directe macht geven, bijvoorbeeld met ons wetsvoorstel om de benoemingswijze van de burgemeester te moderniseren. Zie voor meer informatie: https://d66.nl/benoeming-burgemeester-grondwet/ Wat betekent het intrekken van de wet raadgevend referendum voor het sleepwet referendum? D66 heeft in beide kamers na uitgebreide behandeling tegen de wiv (wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten) gestemd, vooral vanwege de vrees voor een sleepnet. Onze inzet is steeds geweest om de wet aan te passen. De wet is ondanks onze tegenstem aangenomen en treedt op 1 januari 2018 in werking. Daarom hebben we in het regeerakkoord afgesproken dat er geen sprake kan, mag en zal zijn van willekeurig en massaal verzamelen van gegevens. Hierop wordt extra toegezien. Concreet betekent dit dat de verantwoordelijke ministers geen toestemmingen zullen geven aan dergelijke verzoeken van de dienst. Ook wordt de wet na 2 jaar (dus versneld) geëvalueerd door een onafhankelijke commissie en zal de wet zo nodig worden aangepast. Bovendien hebben we geregeld dat niet geëvalueerde gegevens niet zomaar worden doorgegeven aan landen zonder samenwerkingsrelatie. Dit gebeurt alleen met landen waarvan dit weloverwogen en veilig kan, bijvoorbeeld ter bescherming van onze militairen of in de Europese terreuraanpak. De nieuwe wet is overigens wel noodzakelijk en bevat ook goede elementen voor onze inlichtingendiensten. Daarin staan wij niet alleen. Ook andere partijen en organisaties geven aan dat het toezicht verbeterd is en helderder is dan de vorige wet. Een maatschappelijk debat over dit belangrijke onderwerp is waardevol, maar het is niet aan D66 of er een referendum komt. Wij wachten eerst af of de kiesraad vaststelt dat er voldoende steun voor is. Daar lijkt het nu wel op. Als het referedum er komt, zien we het debat met belangstelling tegemoet.
1 documenten
Rob Jetten - Tweede Kamerlid ...
D66 VVD CDA ChristenUnie Gooise Meren 10-10-2017 17:13
Rob Jetten - Tweede Kamerlid D66
Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.