Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

Ontwikkelkader Spoorzone

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-03-2018 12:40

De Spoorzone, met in het hart het Centraal Station, is een veelkleurig en dynamisch gebied met kenmerkende gebouwen. Een knooppunt waar wonen, werken, studeren en reizen samen komen. Waar de gemeente met de Spoorzone naar toe wil is vastgelegd in het Ontwikkelkader ‘Ontwikkelrichtingen en aanpak Spoorzone’, dat vanavond door de gemeenteraad wordt vastgesteld.

Een herkenbaar en samenhangend gebied staat centraal in de Spoorzone. Voor D66 betekent dit dat de identiteit van de verschillende gebieden in de Spoorzone behouden blijft en waar mogelijk versterkt wordt. Dat kan via een herkenbare inrichting van de openbare ruimte, bijvoorbeeld door het straatmeubilair. Als het gaat om verbinding kan geleerd worden van de lessen bij Strijp-S in Eindhoven. Namelijk dat de Spoorzone gericht moet zijn op gemengde functies. Door het aanbieden van gedeelde faciliteiten worden ontmoetingsplekken gecreëerd. Naast de mogelijkheden in het voorstel voor het Grasso en Grenco-complex kunnen wellicht op andere manieren verbindingen en ontmoetingsplekken gecreëerd worden. Een gebiedsmanager is hierbij van belang om netwerken op te bouwen en te onderhouden. Eindhoven heeft voor Strijp-S al jarenlang een gebiedsmanager en dat gebied bruist. Het is een wezenlijke taak van de gemeente om activiteiten in dat gebied op gang te brengen.

Raadslid René van den Kerkhof: “Sprak je enkele jaren geleden over de Spoorzone ,dan werd daar altijd het Paleiskwartier mee bedoeld. Dankzij dit Ontwikkelkader gaat het bij ‘De Spoorzone’ nu om het gebied ten westen van de binnenstad en ten oosten van Deuteren. De belangrijkste stap is dat het een heel grote Spoorzone wordt. Het is ook een gebied waar verstedelijking mogelijk is. Verduurzaming en vergroening kunnen daarmee samengaan. Samenhang en verbinding is wat betreft D66 het sleutelwoord voor de Spoorzone.”

Wethouder Stedelijke Transformatie Eric Logister: “Van woningbouw op Willemspoort tot de ontwikkeling van de voormalige Grassofabriek tot een innovatief bedrijvencentrum. De komende jaren gaan we samen metbewoners, bedrijven en gebruikers van dit gebied zien concrete plannen realiseren in co-creatie!”

Tramkade en fietsenstalling

D66 is blij met de uitvoering van de motie Toekomst van de Tramkade. Voor D66 is het erg belangrijk dat voorzieningen voor jongeren in dit gebied behouden blijven. Het World Skate Center moet een passende plek in dit gebied krijgen. Maar ook de rouwrandjes van de Tramkade zijn van belang. Daarom pleit D66 voor een permanente culturele hotspot op de Tramkade. Verder is de fractie verheugd over de groene campus en dat er met de NS verder gezocht wordt naar mogelijkheden om de fietsenstaling uit te breiden.

Ontwikkelkader Spoorzone

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-03-2018 12:40

De Spoorzone, met in het hart het Centraal Station, is een veelkleurig en dynamisch gebied met kenmerkende gebouwen. Een knooppunt waar wonen, werken, studeren en reizen samen komen. Waar de gemeente met de Spoorzone naar toe wil is vastgelegd in het Ontwikkelkader ‘Ontwikkelrichtingen en aanpak Spoorzone’, dat vanavond door de gemeenteraad wordt vastgesteld.

Een herkenbaar en samenhangend gebied staat centraal in de Spoorzone. Voor D66 betekent dit dat de identiteit van de verschillende gebieden in de Spoorzone behouden blijft en waar mogelijk versterkt wordt. Dat kan via een herkenbare inrichting van de openbare ruimte, bijvoorbeeld door het straatmeubilair. Als het gaat om verbinding kan geleerd worden van de lessen bij Strijp-S in Eindhoven. Namelijk dat de Spoorzone gericht moet zijn op gemengde functies. Door het aanbieden van gedeelde faciliteiten worden ontmoetingsplekken gecreëerd. Naast de mogelijkheden in het voorstel voor het Grasso en Grenco-complex kunnen wellicht op andere manieren verbindingen en ontmoetingsplekken gecreëerd worden. Een gebiedsmanager is hierbij van belang om netwerken op te bouwen en te onderhouden. Eindhoven heeft voor Strijp-S al jarenlang een gebiedsmanager en dat gebied bruist. Het is een wezenlijke taak van de gemeente om activiteiten in dat gebied op gang te brengen.

Raadslid René van den Kerkhof: “Sprak je enkele jaren geleden over de Spoorzone ,dan werd daar altijd het Paleiskwartier mee bedoeld. Dankzij dit Ontwikkelkader gaat het bij ‘De Spoorzone’ nu om het gebied ten westen van de binnenstad en ten oosten van Deuteren. De belangrijkste stap is dat het een heel grote Spoorzone wordt. Het is ook een gebied waar verstedelijking mogelijk is. Verduurzaming en vergroening kunnen daarmee samengaan. Samenhang en verbinding is wat betreft D66 het sleutelwoord voor de Spoorzone.”

Wethouder Stedelijke Transformatie Eric Logister: “Van woningbouw op Willemspoort tot de ontwikkeling van de voormalige Grassofabriek tot een innovatief bedrijvencentrum. De komende jaren gaan we samen metbewoners, bedrijven en gebruikers van dit gebied zien concrete plannen realiseren in co-creatie!”

Tramkade en fietsenstalling

D66 is blij met de uitvoering van de motie Toekomst van de Tramkade. Voor D66 is het erg belangrijk dat voorzieningen voor jongeren in dit gebied behouden blijven. Het World Skate Center moet een passende plek in dit gebied krijgen. Maar ook de rouwrandjes van de Tramkade zijn van belang. Daarom pleit D66 voor een permanente culturele hotspot op de Tramkade. Verder is de fractie verheugd over de groene campus en dat er met de NS verder gezocht wordt naar mogelijkheden om de fietsenstaling uit te breiden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.