Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Privacy was voldoende beschermd tijdens verkeerstelling | Deventer

GroenLinks GroenLinks Deventer 06-12-2019 00:00

Eind oktober / begin november stonden er een week lang op dertien plekken in en rond de Deventer binnenstad camera’s. Ze stonden er in opdracht van de gemeente, om de busjes en vrachtwagens te tellen die de binnenstad bevoorraden. GroenLinks vindt dat de gemeente altijd zorgvuldig om moet gaan met de inzet van camera’s en heeft daarom het college om duidelijkheid gevraagd.

 

Nulmeting op weg naar schoon stadsverkeer Deventer wil een leefbare, groene en goed bereikbare binnenstad met schone (zero-emissie) stadslogistiek [1]. Om een goed beeld te krijgen van de omvang van het bevoorradend verkeer dat de binnenstad in- en uitrijdt, heeft de gemeente een nulmeting uitgevoerd. Omdat de gemeente in het bijzonder geïnteresseerd is in de soorten auto’s, busjes en vrachtwagens en de intensiteit van het bevoorradend verkeer is er gekozen voor de inzet van kentekencamera’s. Er zijn misschien ook andere minder vergaande technieken  om hier achter te komen, maar tijdelijke camera's rechtvaardigen wel het doel wel het uitvoeren van de meting mits er zorgvuldig wordt omgesprongen met privacy-belangen. Raadslid Tjeerd van der Meulen: "We kunnen de binnenstad nu al op een schone, emissieloze manier bevoorraden met elektrische distributie vanaf het industrieterrein. De metingen zullen hopelijk tot gevolg hebben dat er snel stappen worden ondernomen om dit nu snel te realiseren."  

Privacy De inzet van iedere vorm van camera’s is aan strenge voorwaarden gebonden en moet worden getoetst op noodzaak, effectiviteit en rechtsbescherming. Raadslid Anne van der Meer: “Bij dit onderzoek zijn alle procedures die gelden in het kader van de privacywetgeving op de juiste wijze uitgevoerd.” Bewoners en ondernemers zijn vooraf geïnformeerd over de plaatsing van camera’s voor de telling.[2] De ingezette camera's registreren alleen kentekens, die meteen worden versleuteld. De verkregen informatie wordt alleen voor dit onderzoek gebruikt en anoniem verwerkt. Na afloop van het onderzoek worden de gegevens vernietigd. De camera’s zijn begin november verwijderd. GroenLinks is niet principieel tegen elke camera, maar het moet wel zinvol zijn. Deze verkeerstelling maakt deel uit van een belangrijk proces richting een duurzame en fossielvrije stadsdistributie. In de toekomst blijven wij ons sterk maken voor het beschermen van je privacy.

 

[1] Vanuit het Rijk hebben alle G40-gemeenten de doelstelling opgelegd gekregen om vanaf 2025 een zero-emissie zone voor stadslogistiek ingesteld te hebben.

[2] In DeventerNu van week 43 (21 oktober t/m 27 oktober 2019) heeft een bericht gestaan met de aankondiging dat de kentekencamera’s zouden worden geplaatst, waarbij ook het doel voor het plaatsen van de camera’s is beschreven. Informatie: https://www.deventer.nl/deventer-nu.

 

GroenLinks wil meer transparantie over verkeerstelling | Deventer

GroenLinks GroenLinks Deventer 05-11-2019 00:00

Sinds kort staan op dertien plekken in en rond de Deventer binnenstad camera’s. De gemeentelijk woordvoerder liet de Stentor weten dat deze camera’s tijdelijk geplaatst zijn om gemotoriseerd verkeer te tellen: ‘Op basis van de kentekens van de op camerabeelden vastgelegde voertuigen probeert Deventer in kaart te brengen wat de uitstoot is van het stadsverkeer. Uiteindelijk is de gedachte daar achter dat het 'groener’ en schoner moet in de Deventer binnenstad.’ GroenLinks vindt ook dat het stadsverkeer schoner moet, maar vraagt zich af of camera’s hiervoor het juiste instrument is.

In het belang van zo min mogelijk luchtverontreiniging, geluidsoverlast en verkeershinder willen we  een minimum aan auto's in een gezonde binnenstad. Bevoorrading van winkels kan het beste met emissieloze en geluidsarme elektrische busjes vanaf een overslagpunt aan de rand van de stad. Raadslid Tjeerd van der Meulen: "Het is wellicht handig om te weten hoeveel auto's en busjes nu in de binnenstad rijden maar waarom met kostbare camera's? Er zijn andere methoden om hier achter te komen maar nog veel belangrijker is om daadwerkelijk stappen te ondernemen om snel over te schakelen op duurzame en fossielvrije stadsdistributie. Daar zijn geen tellingen voor nodig."   

 

Tjeerd van der Meulen en Anne van der Meer hebben vragen gesteld over het doel van de verkeerstelling de wijze waarop het is uitgevoerd. Raadslid Anne van der Meer: "Een camera registreert meer dan alleen auto’s en busjes, maar ook mensen. Voor de bewaking van de privacy gelden strikte regels en ik vraag mij af of die hier goed zijn gevolgd." We willen weten of de telcamera’s wel goed passen binnen de kaders van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en meer transparantie over hoe de verkregen data verwerkt zal worden.

Slimme duurzaamheid: Geluidswal met zonnepanelen langs de A1 | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 02-03-2018 00:00

Langs de A1 ter hoogte van Bathmen zal in verband met de verbreding van de A1 een geluidswal worden aangelegd. GroenLinks en D66 vinden deze gunstig gelegen kilometerlange geluidswal de perfecte plek voor de aanleg van een zonnecentrale. De geluidswal ligt op het zuiden en dus gunstig voor zonnepanelen. Helaas vindt de provincie Overijssel het belangrijk om een aantrekkelijke bijzondere snelweg te realiseren en daar horen zonnepanelen niet bij. De fracties van GroenLinks en D66 hebben vandaag opheldering gevraagd bij het college. Fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen: " Het is natuurlijk flauwekul dat automobilisten die met 130 km/h over de snelweg razen, de landschappelijke kwaliteiten met een "venster" op Bathmen superbelangrijk vinden en zich ergeren aan een geluidswal met zonnepanelen. Idioot om juist op deze plek niet de geweldige kansen van zonnepanelen te zien." 

 

De bewoners van Bathmen hebben zich met succes hard gemaakt voor de aanleg van een geluidswal om geluidsoverlast na de verbreding van de A1 te beperken. Zowel de provincie Overijssel als de gemeente Deventer staan positief tegenover de aanleg en zijn bereid daar aan mee te betalen. De fracties van GroenLinks en D66 vinden dat er twee vliegen in 1 klap kunnen worden gevangen: de geluidwal ligt perfect op het zuiden en kan tevens dienst doen als zonnecentrale. De provincie Overijssel hecht echter aan de "parkway"gedachte; een snelweg moet bijzonder zijn en uitzicht bieden op het bijzondere landschap. Een geluidswal met zonnepanelen past daar kennelijk niet bij. Beide fracties hebben zich verbaasd over de recente beantwoording van de vragen door het college van gedeputeerde staten nadat vragen waren gesteld door de provinciale fracties. Tevens zijn zij verrast door het gegeven dat Deventer kennelijk al heeft ingestemd met een geluidswal zonder zonnepanelen terwijl onlangs nog is beloofd om dit idee te bespreken met de provincie. Jan Schuring en Tjeerd van der Meulen: "een geluidwal benutten voor zonne-energie is een typisch voorbeeld van slim dubbelgebruik. Landbouwgrond hoeft niet te worden benut. Het is een gemiste kans als we alleen een geluidswal aanleggen zonder dubbelgebruik, alleen maar omdat zonnepanelen niet in een zogenaamde parkwaygedachte passen." De fracties hebben uitleg gevraagd van het college met schriftelijke vragen (zie hierna). Ze wensen dat het college deze kwestie serieus oppakt.

Van der Meulen: "Allemaal leuk en aardig die Parkwaygedachte, maar Deventer wil in 2030 energieneutraal zijn. Wat is er nu mooier om langs een zonnecentrale de CleanTechregio Deventer binnen te rijden?"

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.