Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over VVD inzichtelijk

8 documenten

De Week van Wim Runderkamp Mijn ...

VVD VVD Edam-Volendam 13-12-2018 15:53

De Week van Wim Runderkamp Mijn thema van de week: Handhaving! Vorige week gaf ik een doorkijkje van wat ik in mijn werk als wethouder zoal tegenkom in een week. En dat leidde tot veel waarderende reacties. Een goede stimulans om dat wat vaker te blijven doen! Terwijl ik zit te schrijven, wordt onder andere bij mij op de hoek een ondergrondse afvalcontainer wordt geplaatst. Tegelijkertijd valt de afvalkalender 2019 in de brievenbus. Ondanks mijn nee/nee-sticker. Een goede zaak, want daarmee houden we (zoals beloofd) rekening met de klachten van vorig jaar. Er zijn inmiddels zoveel ondergrondse containers geplaatst, dat op vrijdag geen grijze zakken meer hoeven te worden opgehaald! Een mooie mijlpaal. Al zal er nog heel veel moeten gebeuren om terug te gaan naar slechts 100 kg afval per persoon per jaar. Andere zaken die ik deze week heb (voor)besproken zijn bijvoorbeeld parkeren langs de Singelweg, bestuurlijke Samenwerking in de Waterketen, een akkoord over de verkoop van de oude Blokwhere in Volendam en kaders voor de herontwikkeling van onder andere de Hoogstraat in Edam. Duurzaamheid is ook een hot item. Dus altijd leuk als Edam-Volendam in de Nationale Monitor Duurzame Gemeenten 2018, al een niet onverdienstelijke 106e plaats van de 380 gemeenten behaalt. Bij de beste 30% dus, terwijl er nog veel in de pijplijn zit. Handhaving is echter het thema dat mijn week het meest kleurde. Samen met de burgemeester (Veiligheid), zijn we veel goede stappen aan het zetten. Actueel is (weer) de projectmatige aanpak van vuurwerkoverlast. Mijn eigen waarneming is dat het meevalt dit jaar. Toch zijn er al honderden overlastmeldingen binnen. Zo zie je maar weer. Gelukkig zijn mensen bereid om overlast ook te (blijven) melden, want die informatie is voor ons goud waard. Zo kunnen we rekening houden met waar de overlast het ergst is. En niet alleen in het weekeinde of kantooruren, maar juist ook op de momenten dat het nodig is. Een voorstel over cameratoezicht, andere ander bij het Zuideinde/Marinapark, ziet er goed uit en kan hopelijk komend jaar helpen de veiligheid beter te waarborgen. En dan het Europaplein, dat eind volgende week ‘open’ gaat. Hoewel overduidelijk is dat er niet op gereden en geparkeerd mag worden, zijn de boa’s toch paraat en geinstrueerd om gelijk lik op stuk (lees: boetes) te geven. Mochten mensen denken dat de regels op hen niet van toepassing zijn. Handhaving is vooral mijn thema van de week omdat we vanavond (donderdag) praten met de gemeenteraad over integrale veiligheid en handhaving in de openbare ruimte. De inventarisatie, na een intensief participatietraject, laat zien dat inwoners niet zozeer zitten met veiligheid, dat is volgens hen wel goed voor elkaar. Wat overigens niet betekent dat er geen veiligheidsissues zijn, waar we als gemeente/overheid mee aan de slag willen gaan en moeten. Inwoners zitten echter vooral met leefbaarheidsaspecten als verkeer- en parkeerproblematiek, groen, afval en voorzieningen. Gelukkig zijn dat de zaken waar we al veel aan werken. Neem het terugbrengen van pinapparaten in Edam en Oosthuizen, waar achter de schermen heel hard voor is gestreden. Of de uitvoering van het Verkeersplan, de verdere beperking van vrachtverkeer per 1 januari 2019 en vele werkzaamheden aan wegen in de gemeente. En het nieuwe Groenbeleid, waar hard aan wordt geschreven (en waarover later meer). Maar goed, vanavond hoop ik te horen hoe de gemeenteraad kijkt naar de voorgestelde koers met handhaving in de openbare ruimte. Als het aan mij ligt krijgen, naast veiligheid en ondermijning, onder meer parkeren/verkeer, (zwerf)afval en overlast komend jaar prioriteit. Wim Runderkamp Wethouder

Wordt de gemeenteraad bewust op het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 16-05-2018 07:39

Wordt de gemeenteraad bewust op het verkeerde been gezet? 15 juni 2017 is in de gemeenteraad het Verkeersplan oude kom Volendam behandeld en op basis van een meerderheid van stemmen aangenomen. Wat onze mening over dit plan is ga ik in dit artikel niet verder uitleggen, hier is destijds al voldoende over geschreven in de diverse media. Dit plan met meerderheid aangenomen (waarbij de PvdA tegengestemd heeft) en dat besluit hebben wij te respecteren. Waarom dan toch dit artikel? Het is ook de taak van de gemeenteraad om te blijven toetsen of de uitvoering van een voorstel in overeenstemming is met datgene dat besloten is. En laat dat volgens ons hier nu niet helemaal het geval zijn. Een belangrijk onderdeel van dit plan is namelijk het verminderen van de overlast door het vrachtverkeer. Er zijn een aantal voorstellen aan de raad voorgelegd om dit te realiseren. De belangrijkste maatregelen waar het college en de raad voor gekozen hebben zijn volgens het voorstel: • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een lengtebeperking van 8m. en een gewichtsbeperking van 7,5 ton instellen; • Een ontheffingsregeling instellen wanneer bepaalde lading niet met een kleine vrachtauto geleverd kan worden, conform de regeling voor het centrum van Edam; • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een venstertijd tussen 06.00 en 11.00 uur instellen voor het laden en lossen; • De bovengenoemde regeling per 1 januari 2018 in laten gaan. De genoemde venstertijd staat volgens dit voorstel onder een afzonderlijke bullet en dus los van de lengte- en gewichtsbeperking. Volgens ons is hier geen woord Frans bij, slechts tussen 06:00 en 11:00 is het toegestaan te laden en te lossen in de oude kom Volendam. Dit wordt ook bevestigd door de opmerkingen van de diverse raadsleden tijdens de behandeling van dit plan. Hieronder staan een aantal quotes uit het verslag van de bespreking. • Frank Zwarthoed (VVD) “Daarom blijft het mogelijk voor kleinere vrachtwagens om voor 11 uur ’s ochtends hun waren via de Ventersgracht op bestemming te brengen.” • Dirk Dijkshoorn (Zeevangs Belang) “beperking van het vrachtverkeer” • Marcel Schilder (CDA) “vrachtverkeer wordt verminderd” • Loek Kras (LijstKRAS) “de vrachtwagens kleiner, minder en beperkt in tijd worden” • Wethouder Runderkamp (VVD) “De veiligheid gaat dus vooruit omdat er geen grote vrachtwagens meer rijden. De vrachtwagens die wel komen, omdat zij een ontheffing hebben, rijden tussen 6.00-11.00 uur en zij zullen via de Ventersgracht en Europaplein terugrijden” Hieruit blijkt overduidelijk dat ook zij begrepen hadden dat er na 11:00 geen vrachtwagens in de oude kom zouden zijn, van welke grootte dan ook. Mede op basis hiervan heeft de meerderheid van de raad ingestemd met dit voorstel. Natuurlijk speelde ook de overige maatregelen hierbij een rol, maar de voorgestelde venstertijd werd door iedereen omarmd. Hoe is nu de huidige situatie? Dagelijks wordt de oude kom Volendam geconfronteerd met vrachtverkeer (binnen de lengte- en gewichtsbeperking) dat ná 11:00 de wijk binnen komt. De PvdA wordt met regelmaat benaderd door de bewoners met de vraag of dit nu de bedoeling van het besluit is. Wij hebben dit vervolgens een aantal maal mondeling bij de verantwoordelijke wethouder nagevraagd. Deze kan zich echter – naar goed voorbeeld van zijn landelijke partijleider – niet meer herinneren wat er afgesproken is. Omdat wij toch wel antwoord op onze vragen wilden, hebben wij deze vervolgens dan maar schriftelijk ingediend. Deze zijn inmiddels beantwoord en naar nu blijkt heeft de complete gemeenteraad het voorstel waarschijnlijk verkeerd begrepen of het college geeft er haar eigen creatieve invulling aan. Het antwoord op onze vraag “kunt u aangeven wat volgens u de definitie van het begrip “Venstertijd” is?” luidt: “Het verkeersplan oude kom is zo opgesteld dat er alleen verkeer korter dan 8m. en lichter dan 7,5 ton de oude kom van Volendam binnen mag rijden. Er zijn echter bedrijven die niet bevoorraad kunnen worden met (vracht)auto’s die lichter zijn dan 7,5 ton of korter zijn dan 8m. Hiervoor heeft men de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Deze ontheffing wordt alleen verleent als de betreffende leverancier geen enkele mogelijkheid heeft om met kleine (vracht)auto’s te bevoorraden. Deze ontheffing voor laden en lossen heeft vervolgens een tijdvenster van 06.00 tot 11.00 uur. Binnen deze tijd is de enige mogelijkheid om met een ontheffing voor een langere of zwaardere vrachtauto te laden en te lossen. De venstertijden voor het laden en lossen zijn dus alleen bedoeld voor vrachtauto’s langer dan 8m. en zwaarder dan 7,5 ton. Auto’s lichter dan 7,5 ton en korter dan 8m. mogen de hele dag door de oude kom van Volendam inrijden en mogen ook laden en lossen.” Uit dit antwoord blijkt dus dat het nooit de bedoeling geweest is vrachtauto’s die binnen de lengte- en gewichtsbeperking vallen een venstertijd op te leggen en zodoende te weren uit de smalle straten. Gezien de hierboven genoemde quotes kun je je afvragen of de verschillende raadsleden wel wisten waar ze nou echt toe besloten!. Het antwoord op onze vervolgvraag “Kunt u aangeven via welke route de vrachtwagens na 11:00 uur het gebied oude kom Volendam moeten verlaten?” is als volgt: “Wanneer de Ventersgracht na 11.00 uur wordt afgesloten middels een verzinkbare paal kan het verkeer, afhankelijk waar men vandaan komt, de oude kom via de Haringstraat, Spieringstraat, Prins Bernhardlaan, Kerkstraat of Prinses Beatrixstraat verlaten.” Schrik niet van dit laatste antwoord, het staat er echt. Vrachtauto’s van 8 m. en 7.5 ton kunnen/moeten via de Haringstraat of Spieringstraat het gebied verlaten. Buiten het feit dat de opsteller van het antwoord vergeten is de Rokersgracht in deze route mee te nemen getuigt het ook van ontbrekende kennis over de situatie in deze straten. Laat ik deze situatie even verduidelijken. De Haringstraat is ongeveer 5 m. breed en er mag geparkeerd worden, dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. De Spieringstraat is ongeveer 4,5 m. breed met parkeren, resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2 m. en dan tenslotte de niet genoemde Rokersgracht, deze is ongeveer 6,5m. breed met tweezijdig parkeren. Dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. terwijl deze ook nog eens tweerichtingsverkeer is. En toch menen onze “verkeersdeskundigen” dat hier het vrachtverkeer dat binnen de lengte- en gewichtsbeperking valt doorheen kan en moet om het gebied te verlaten. Vragen? • Zouden de raadsleden die voor gestemd hebben dit ook op basis van de huidige uitleg gedaan hebben? • Is bij het opstellen van dit plan sprake geweest van een dubbele agenda? • Of is men er bij de uitvoering achter gekomen dat de raad een voorstel voorgelegd is dat technisch niet uitvoerbaar is en wordt dit nu via woordspelletjes verbloemd? Het antwoord op deze vragen? Dat laat ik aan de lezer om te bepalen. Naar onze smaak staat echter wel vast dat als dit doorgaat zoals het college nu van plan is, de overlast van vrachtverkeer in de oude kom van Volendam niet of nauwelijks zal afnemen en in sommige situaties zelfs toeneemt en onhoudbaar wordt. Wat de PvdA betreft is dit absoluut ongewenst en blijven de bewoners van de oude kom dus met de overlast zitten. Een gemiste kans! Namens de PvdA-fractie Edam-Volendam Max Slotboom Burgerraadslid Naschrift PvdA Edam-Volendam. Na het schrijven van bovenstaand artikel zijn bij de PvdA geluiden binnengekomen dat de gemeente overweegt om een “proefrit” met een vrachtauto van 8 meter en 7,5 ton door dit gebied te maken. Aan de hand van de bevindingen hiervan zal eventueel bekeken worden of er verdere maatregelen getroffen moeten worden.?

Het is weer bollentijd – parkeerdruk ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 09-05-2018 06:47

Het is weer bollentijd – parkeerdruk neemt toe En dat is te merken. Het is hartstikke druk en overal rijden bussen. Dat brengt lusten, maar zeker ook lasten met zich mee. En in toenemende mate. De grenzen zijn bereikt. Maar je kunt geen hek om de gemeente zetten. Daarom is de gemeente bezig met maatregelen om de grote toeristenstroom zo goed mogelijk te begeleiden om de lasten zoveel mogelijk te beperken en te spreiden. Helaas gaat dat door allerlei procedures en regels niet zo snel als we zouden willen, maar de resultaten komen in zicht. Verkeersregelaars en betaald bus-parkeren Nog deze maand wordt bij de Parallelweg bewoners-parkeren ingevoerd voor bewoners van het Noordeinde. Medio mei gaat het betaald parkeren voor bussen aan de Parallelweg in. Wij hebben als coalitiepartijen (Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD) opnieuw gepleit voor verkeersregelaars. Vanwege 4 en 5 mei kunnen die helaas niet direct beginnen. Ook zullen de beheerders bij de toiletvoorziening langer aanwezig blijven, tot 20.00 uur. Ook willen we meer prioriteit bij handhaving en een stopverbod voor bussen, zodat bedrijven aan de Parallelweg bevoorraad kunnen blijven worden. Parkeerverwijssysteem Bussen en auto’s willen we ook niet onnodig in het centrum. Daarom moeten bussen op de Parallelweg betalen en blijft het Marinapark gratis. Toeristen die zelf met de auto komen, willen we ook niet in het centrum naar een plaats laten zoeken, waar dan maar 1,5 uur geparkeerd mag worden. Zij kunnen ook bij het Marinapark parkeren. Het parkeerverwijssysteem, met verwijzingen naar de juiste parkeerplaatsen en digitale melding of en hoeveel parkeerplaatsen nog vrij zijn, moet daarbij gaan helpen. Door aanbestedingsregels kan dit niet snel geregeld worden. De aanbesteding start binnen enkele weken, zodat de gemeente tot eind van het jaar ervaring kan op doen en volgend seizoen een goed werkend systeem heeft. Singelweg Ook Edam is in veel bus-excursies opgenomen. Bij de Grote Kerk in Edam zijn de grenzen met bussen ook bereikt. Om die reden willen we graag zo snel mogelijk bus-parkeren faciliteren langs de Singelweg op de evenementenparkeerplaats. Met de huidige drassige grond gaat dat nog niet, maar ook hier is de urgente hoog en wordt hard gewerkt aan een oplossing. Coalitiepartijen Lijst Kras, CDA, Zeevangs Belang en VVD

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 18-04-2018 12:00

Werk in uitvoering in Edam-Volendam! Verkeersveiligheid en de openbare ruimte zijn belangrijke aandachtspunten van de VVD. En daar gebeurt gelukkig ook veel. Achterstallig onderhoud aangepakt! Het werd hoog tijd, maar nu merken we het ook. Het Europaplein wordt aangelegd en opgeknapt. De Singelweg is net opnieuw geasfalteerd. De asfaltering van de Mgr. Veermanlaan verloopt ook voorspoedig. Met de start van de aanleg van de 3e ontsluitingsweg kan hopelijk eind volgend jaar worden begonnen. En ook de voorbereidingen van groot onderhoud aan de Julianaweg zijn in gang gezet. Inwoners en bedrijven worden betrokken De VVD vindt het belangrijk om inwoners en bedrijven bij de plannen te betrekken. Zeker als er zaken (kunnen) gaan veranderen. Bij de Mgr. Veermanlaan is dat uitstekend gegaan, net als bij het Verkeersplan. Rondom de 3e ontsluitingsweg praten we vooral met de inwoners over de inrichting van het groen tussen de toekomstige weg en de woningen. En inwoners kunnen later ook meepraten over de reconstructie van de Julianaweg. Want het groot onderhoud biedt als het aan de VVD ligt allerlei kansen om knelpunten op te lossen. Parkeren aan de randen Betaald parkeren zien we niet zitten. Dat komt er op neer dat we met z’n allen gaan betalen voor parkeren, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. De VVD kiest daarom, samen met LK, CDA en ZB, voor parkeerplaatsen aan de randen. Dit jaar gaan we aan de slag met parkeren langs de Singelweg. Een wens die ondertussen op veel draagvlak kan rekenen in Edam. Betere verwijzing voorkomt zoeken naar parkeerplek Om de overlast in Volendam te verminderen en zoekverkeer te voorkomen, wordt er later dit jaar een dynamisch systeem ingevoerd. Diverse borden gaan met een vol/vrij-aanduiding aangeven waar lang parkeren mogelijk is. Wij verwachten dat de overlast van toeristisch zoekverkeer daarmee afneemt. Zoals gezegd, gebeurt er dus een hoop. En dat zal voorlopig zo blijven, want er is nog veel werk aan de winkel.

Bericht van de gemeente ...

VVD VVD Edam-Volendam 29-06-2017 14:26

Bericht van de gemeente Edam-Volendam: Productieve bijeenkomst met inwoners over Verkeersplan Edam-Volendam Dinsdagavond vond het tweede atelier plaats voor het Verkeersplan Edam-Volendam in Pop- en Cultuurhuis PX. Meer dan dertig aanwezigen gaven aan welke concrete maatregelen nodig zijn om de doelen uit de eerste werksessie te kunnen bereiken. Daarna is door de deelnemers aangegeven welke maatregelen zij goed of minder goed vinden. De thema's parkeren in de oude kommen van Edam en Volendam, verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers, het fietsnetwerk, en veilige inrichting van de wegen binnen en buiten de bebouwde kom werden behandeld. Al met al een productieve bijeenkomst waarbij door de aanwezigen vele ideeën zijn aangedragen. Zo snel mogelijk wordt een verslag van de bijeenkomst naar de aanwezigen toegezonden. In september is het laatste atelier gepland. De bedoeling is dat in oktober tijdens een openbare bijeenkomst een conceptplan aan alle burgers van de gemeente gepresenteerd kan worden.

Nieuwe maatregelen die doorstroming ...

VVD VVD Edam-Volendam 31-05-2017 20:08

Nieuwe maatregelen die doorstroming N247 verbeteren De VVD Edam-Volendam is blij dat 80 miljoen euro wordt geïnvesteerd om de doorstroming op de N247 aan te pakken. Zijn we er dan? “Nee, zeker niet maar er wordt hard gewerkt om de overlast terug te dringen en toekomstige problemen te voorkomen”, aldus VVD’ers Emile Karregat en Dorèthy van Raaij. Beiden hebben namens de gemeente Edam-Volendam zitting in de Regioraad van de Vervoerregio. Fileleed N247 De N247 staat zowel tijdens de ochtend als avondspits regelmatig vast. Hoofdoorzaak is dat het verkeersaanbod te groot is voor de weg. Veel automobilisten kiezen bewust voor het aansluiten in de file in plaats van via de A7 en N244 te rijden. Verwachting is dat door autonome groei en (woning)bouwprogramma’s de druk op de N247 de komende jaren verder zal toenemen. Onze inwoners, die dagelijks naar hun werk moeten, hebben veel last van deze files. Voor de VVD heeft het oplossen van dit probleem een hoge prioriteit. Samenwerken in de regio De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam werken samen met de gemeenten Waterland, Purmerend, Edam-Volendam en Amsterdam aan de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio Waterland. Met het project Bereikbaarheid Waterland willen de samenwerkende overheden de bereikbaarheid in de regio Waterland voor fietsers, automobilisten en reizigers met het openbaar vervoer bevorderen. Besluit tot investeren van 80 miljoen euro Op vrijdag 19 mei j.l. is eindelijk besloten om de reconstructieplannen voor het grootste deel van de N247 tussen de A10 en de N244 uit te voeren. De reconstructieplannen variëren van een nieuw fietspad bij Katwoude tot een andere rijwegindeling en reconstructie van de kruispunten Het Schouw en de Bernhardlaan (Monnickendam). Er is een reservering gemaakt van bijna 80 miljoen euro om de verbeteringen te realiseren Eigen baan per type vervoer Uitgangspunt van het programma Bereikbaarheid Waterland is dat de doorstroming en de verkeersveiligheid verbeteren, maar dat de leefbaarheid en de natuur er niet op achteruit mogen gaan. Het uitbreiden van het aantal rijstroken op de N247 valt daarmee helaas buiten de oplossingsmogelijkheden. Door voor ieder type vervoer een eigen baan te creëren, optimalisaties van kruispunten en het toegankelijker maken van het OV wordt de huidige N247 maximaal benut. Met bovenstaande maatregelen wordt de druk op de N247 verminderd, maar worden de files niet definitief opgelost. Inrichting rijbaan Om de verkeersveiligheid te verbeteren krijgt de N247 (tussen Het Schouw en de Zeddeweg) een niet-overrijdbare scheiding tussen de busstrook en de overige rijstroken. Hierdoor kunnen bestuurders van landbouwvoertuigen de busstrook niet meer gebruiken als rijbaan. Overige bestuurders kunnen niet meer rechts inhalen over de busstrook. Het regulier links inhalen zal op plaatsen waar dit veilig kan worden gehandhaafd. Kruispunt Bernhardlaan in Monnickendam Het kruispunt van de Bernhardlaan met de N247 is één van de drukste kruispunten in het gebied, omdat er veel verkeer vanuit Monnickendam/Marken en Volendam op dit punt bij elkaar komt. Voor de reconstructie van het kruispunt Bernhardlaan is het nodig om de aansluiting van de Monnickenmeer in noordelijke richting te verplaatsen. Tevens wordt er een dubbele opstelstrook aangebracht voor het autoverkeer vanuit het noorden richting het zuiden. De verkeerslichtenregeling wordt geoptimaliseerd. En de bushalte Monnickendam Bernhardbrug (oost) zal in zuidelijke richting worden verplaatst. Ook komen er fietsenstallingen bij de vernieuwde bushalte. Om de overstap op het openbaar vervoer te vergemakkelijken is het plan een P+R-terrein aan te leggen voor 11 parkeerplaatsen. Nieuw breed fietspad tussen Volendam en Monnickendam Aan de oostzijde van de N247 komt een nieuw fietspad tussen Nieuwendam (Monnickendam) en de Wagenweg (Volendam). Het nieuwe fietspad is onafgebroken en gescheiden van de N247. Ook wordt het hiermee veiliger voor fietsers omdat zij dan de N247 niet meer over hoeven te steken. Het nieuwe fietspad wordt 4 meter breed en moet deel uit gaan maken van een hoogwaardige fietsroute tussen Amsterdam en Edam-Volendam. Het Schouw Vanwege de opening van de Noord/Zuidlijn en het nieuwe Vervoersplan van EBS wordt een grotere overstaphalte op Het Schouw gerealiseerd. De huidige bushaltes “Splitsing” komen te vervallen. Bij deze nieuwe haltes kunnen OV-reizigers, indien gewenst, overstappen tussen bussen die naar het nieuwe metrostation gaan of naar Amsterdam CS. Het tankstation wordt verplaatst en op een nieuwe locatie aangesloten op de N247. Ruimtelijk zorgt dit voor een geheel open landschap aan de oostzijde van de N247. Bussen tussen Amsterdam en Purmerend kunnen dankzij een nieuwe busspitsstrook onder het vernieuwde kruispunt doorrijden. Zij hoeven het overige verkeer van/naar Edam-Volendam tijdens de spits dan niet meer te verstoren. (Onder)doorgang Broek in Waterland De provincie Noord-Holland en de Dorpsraad Broek in Waterland werken in een co-creatie samen aan de mogelijkheden voor een (onder)doorgang door Broek in Waterland. Over het deel tussen Het Schouw en Monnickendam wordt pas een besluit genomen zodra de studie naar de (onder)doorgang in Broek in Waterland is uitgevoerd. De VVD Edam-Volendam zal zich inzetten voor de snelst mogelijke doorstroming van Noord naar Zuid en terug. Meedenken of informatie Belangstellenden kunnen meedenken over een oplossing op 6 juni 2017 in het Bernard Nieuwentijt College in Monnickendam en op 9 oktober 2017, Broekerhuis in Broek in Waterland. Deze avonden beginnen om 19:00 uur. Informatieavonden zullen plaatsvinden op 27 juni 2017 in hotel Volendam in Katwoude en op 23 oktober 2017 in de Kerk in Broek in Waterland. De inloopavonden starten om 19:00 uur. De Stuurgroep heeft voor de (onder)doorgang Broek in Waterland een voorlopige reservering van 25 miljoen euro gemaakt. Planning & proces Bewoners en ondernemers in de regio worden voor de zomervakantie geïnformeerd tijdens een informatiebijeenkomst. Afhankelijk van de ruimtelijke procedures, grondverwerving en aanbestedingsprocedures kunnen de plannen op z’n vroegst in 2021 worden gerealiseerd. Dat gaat Karregat en van Raaij (VVD) eigenlijk niet snel genoeg, “maar gezien de impact en het geld dat hiermee gemoeid is moeten we ons daarbij neerleggen. We zullen het proces in de Regioraad voortdurend in de gaten houden en waar mogelijk vragen om versnelling, maar zijn overtuigd dat de samenwerkende partijen in de regio het belang en de urgentie met ons delen”, aldus het tweetal Regioraadsleden. De werkzaamheden duren naar verwachting 2 jaar.

De herinrichtingsplannen rondom het ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 31-05-2017 12:00

De herinrichtingsplannen rondom het Europaplein spelen al jaren. Maar sinds 2016 wordt het eensgezind opgepakt door een nieuwe coalitie. De uitvoering komt steeds dichterbij. Waar in 2015 de plannen vorm kregen en in 2016 werd besloten dat horeca en terrassen mogelijk en wenselijk zijn, wordt 2017 het jaar waarin samen de puntjes op de i komen en de uitvoering start! Verandering voor gemotoriseerd verkeer Om het Europaplein autoluw te maken, wordt het rondjesrijden door de Ventersgracht onmogelijk gemaakt. Ook de Stationstraat wordt met dat doel afgesloten. Daarnaast wordt het vrachtverkeer gereguleerd (max 8 meter, 7,5 ton en laden/lossen tussen 6.00-11.00 uur). Dat beperkt de overlast en verbetert de veiligheid. Wij realiseren ons dat niet iedereen alleen voordelen zal zien, maar zoals vaak met veranderingen, verwachten wij dat de uitkomst heel snel went omdat er vooral voordelen aan zitten. Draagvlak De herinrichting van het Europaplein zal eind van het jaar beginnen. Het door wethouder Wim Runderkamp (VVD) gepresenteerde ontwerp op hoofdlijnen kan op veel positieve reacties rekenen. Niet alleen applaudisseerde de raad er al eens voor, ook bij diverse bijeenkomsten voor alle inwoners waren de geluiden bijna zonder uitzondering positief. De meningen verschillen vaak over details en individuele belangen. In juni gaat de raad zich buigen over de verkeerssituatie. Na de zomer zal er een ontwerp van het Europaplein liggen. Kermis en markt De kermis en de markt zijn daarbij twee belangrijke zaken waar nog keuzes in gemaakt moeten worden. De beste opstelling voor de markt leidt tot een aantrekkelijke inrichting van het gebied, maar ook een beperking van laad/losverkeer vanaf de Haven op zaterdag. Burgers, betrokkenen en de hele gemeenteraad hebben daarvoor een voorkeur. Met de betrokken ondernemers zal nog overleg plaats gaan vinden. Het ontwerp heeft ook gevolg voor de kermis. Die zal veranderen als er bomen in de Zeestraat komen, zoals dat eerder door de hele gemeenteraad werd omarmt. Zoals Zeevangs Belang al aangaf, is de discussie of 4 dagen kermis de inrichting moet bepalen, of dat de kermis zich moet voegen naar de inrichting. Ook daarover zal nog overleg plaatsvinden, vooruitlopend op besluitvorming in september. Maar het is een illusie te denken dat de kermis precies hetzelfde kan blijven, als we ook de Zeestraat een vriendelijker entree van het centrum willen maken, dan de geasfalteerde vlakte die het nu is. Handhaving Over allerlei stappen en besluiten is heel veel overleg geweest met iedereen die dat wilde. Een rode draad daarbij is de behoefte aan meer handhaving. Tot onze spijt kan de gemeente niet optreden tegen rijdend verkeer, alleen tegen foutparkeren. En waar de gemeente de kosten heeft voor de handhaving, gaan de opbrengsten naar de Rijksoverheid. Dit onderwerp is ook bij de landelijke overheid onder de aandacht gebracht. Zodra het mogelijk wordt om de opbrengsten naar de gemeente te laten gaan, is de VVD voor het gebruik van die extra mogelijkheden. En vooruitlopend daarop willen we kijken naar betere prioritering en intensivering van de handhaving. Want zonder handhaving hebben regels geen zin. Om diezelfde reden ondersteunt de VVD de oproep van het CDA om de toewijzing van parkeerontheffingen tegen het licht te houden. Veel mensen praten mee! In Volendam krijgen de plannen dit jaar een definitieve vorm. Maar daar houdt het niet op. Naast Volendam, staan ook in Edam en Oosthuizen eenrichtingsverkeer, vrachtverkeer, bebording, zebrapaden, rotondes en parkeerplaatsen aan de randen hoog op het prioriteitenlijstje. Op dit moment is het Verkeersplan in voorbereiding, waar wethouder Wim Runderkamp (VVD) deze onderdelen bespreekt met burgers. Tientallen hebben zich aangemeld om daar meerdere keren voor bij elkaar te komen, samen thema's te kiezen en maatregelen voor te stellen. De VVD is erg blij met die animo en we hebben hoge verwachtingen, want wie kent onveilige situaties beter dan de weggebruikers zelf?

Plan toeristisch parkeren Volendam ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 17-02-2017 13:10

Plan toeristisch parkeren Volendam de juiste oplossing? Afgelopen raadsvergadering is het voorstel van het college van LijstKRAS, Zeevangs Belang; VVD en CDA inzake het toeristisch parkeren Volendam opiniërend besproken. Het plan van het college verminderd niet het busverkeer over de Julianaweg en biedt geen oplossing voor het “wildparkeren” in de oude kom van Volendam. Voor wie nemen we deze maatregelen nu eigenlijk? Voor de ondernemers op het noordelijke deel van de Haven of voor de inwoners van de gemeente? Wij vinden dat de oplossing in eerste instantie voor de inwoners moet zijn en zijn dan ook van mening dat er helemaal geen toeristisch verkeer de oude kom in moet. Tijdens de inspraakavond voor de bewoners Noordeinde is gebleken dat ook zij tegen uitbreiding parkeerterrein Parallelweg zijn. De PvdA heeft tijdens de behandeling een alternatief plan gepresenteerd dat beide problemen wel oplost. Parkeren van bussen én auto’s bij het Marinapark. Met een relatief kleine aanpassing op het Marinapark zijn daar voldoende parkeerplekken voor bussen en auto’s. De sanitaire voorzieningen zijn daar ook al. Voor het vervoer van het Marinapark naar de Haven kan gedacht worden aan elektrische voertuigen (treintje/boot of iets dergelijks). Dit is milieubewust en kan banen creëren die in het kader van de participatiewet ingevuld kunnen worden en dus maatschappelijk verantwoord zijn. Het is helaas zo dat niemand een toerist kan verbieden met zijn auto de oude kom in te rijden en aldaar te parkeren, maar je kan dit wel ontmoedigen. Voor dit ontmoedigingsbeleid heeft de PvdA het college en de overige fractie een voorstel gedaan. De oude kom Volendam bestemmen voor parkeren voor vergunninghouders. In ons plan worden alle huidige blauwe zones omgebouwd naar “vergunningsgebieden”. Waar een inwoner van de huidige blauwe zone nu een ontheffing aan kan vragen, vraagt deze nu tegen dezelfde leges en voorwaarden een vergunning aan. Om het winkelend publiek en bezoekers uit de andere wijken tegemoet te komen komt er een mogelijkheid dat zij tegen iets hogere leges een vergunning op basis van één kenteken per huishouden kunnen aanvragen. Zij kunnen dan aan de hand van die vergunning parkeren in de oude kom. Iets betaald, maar wel op basis van solidariteit richting de bewoners van de oude kom Volendam. Toeristen hebben deze vergunningen niet en zouden daar op enige manier moeten betalen. In combinatie met een slim verwijssysteem ontmoedigen we hiermee het toeristisch parkeren in de oude kom en stimuleren we het parkeren bij het Marinapark. Met betrekking tot handhaving hoeft er in ons plan niet veel gewijzigd te worden. De enige aanpassing bij handhaving is in ons plan uitbreiding capaciteit. Want zonder stevige handhaving zal geen enkel plan de overlast van toeristisch parkeren in de oude kom oplossen. Bijkomend voordeel bij ons plan is dat de qua kleurstelling “vloekende” blauwe stoepranden uit de oude kom zullen verdwijnen. De PvdA heeft tijdens de bespreking het college en de overige fracties als huiswerk meegegeven ons voorstel goed te bekijken en spreken de hoop uit dat ons plan serieus overwogen wordt. Hoewel we er in dit artikel niet op in gaan, heeft de parkeeroverlast in de oude kern van Edam ook onze volle aandacht. Hier zullen wij in een later stadium op terugkomen. Max Slotboom Burgerraadslid PvdA Edam-Volendam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.