Nieuws van politieke partijen in Buren inzichtelijk

94 documenten

Lidmaatschap opgezegd

PvdA PvdA Buren 05-10-2019 07:02

Tot onze grote spijt hebben opĀ  4 oktober 2019 Daan Russchen en Ellen van Dam hun lidmaatschap van de Partij van de Arbeid opgezegd.

Ellen van Dam heeft besloten als zelfstandig raadslid verder te gaan. Daan Russchen heeft zijn ontslag als wethouder aangeboden.

Op 7 oktober vindt een besloten algemene ledenvergadering plaats.

Het bericht Lidmaatschap opgezegd verscheen eerst op PvdA Buren.

Mooi verkiezingsresultaat Europese Parlement

PvdA PvdA VVD Buren 27-05-2019 14:38

De verkiezingsuitslagen van Buren zijn bekend. We danken de kiezers. Met hun 1477 stemmen is de PvdA in Buren de tweede partij, na de VVD met 1527 stemmen. In totaal kwam 42% van de kiezers op.

 

Het bericht Mooi verkiezingsresultaat Europese Parlement verscheen eerst op PvdA Buren.

Vacature Secretaris bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:40

Vanwege het aftreden van mevrouw Veenis-Missler en het aantreden van mevrouw Bettink-Pierik als raadslid, is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Buren vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. De secretaris: is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeƫn;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties; heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkheden De secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiƫle procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13: "De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agenda Samen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Maak hierover met elkaar afspraken, bijvoorbeeld dat men tot 10 dagen voor de vergadering bij de secretaris een agendapunt kan inbrengen. Spoedeisende zaken kunnen natuurlijk altijd toegevoegd worden. Het verslag Het verslag kƔn door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Als er gekozen wordt voor een verslag, is het handig aan de rechterkant een kolom te maken waarin de afspraken en besluiten worden genoteerd. Dit vergemakkelijkt de bespreking van het verslag in de volgende bijeenkomst. Verzenden van vergaderstukken De secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. Sleutelwoord is hierbij uiteraard: tijdigheid, zeker als ze niet per post worden verzonden, maar door vrijwilligers worden bezorgd. Voor een bestuursvergadering ongeveer 8 dagen van tevoren, voor een ALV liefst een week of vier. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. Jaarverslag Wat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. Archief De secretaris houdt het archief bij. Dit hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Breng orde aan in het archief, als er niets terug te vinden is wordt het archief een nutteloze stapel papier. Natuurlijk is het uit historisch oogpunt ook goed, en voor later waardevol, om belangrijke documenten, zoals bijvoorbeeld het verkiezingsprogramma, te bewaren. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Buren'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vacature Secretaris bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:40

Vanwege het aftreden van mevrouw Veenis-Missler en het aantreden van mevrouw Bettink-Pierik als raadslid, is de functie van secretaris van het bestuur van het CDA Buren vacant. Hieronder vindt u een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van de secretaris. Functieomschrijving afdelingssecretaris m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een secretaris. De secretaris: is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende afdeling;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeƫn;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden met de fractie, met andere partijen en organisaties; heeft een goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;is zorgvuldig en is in staat overzicht te houden over voortgang van processen;heeft plezier in het ontvangen, doorgeleiden en archiveren van poststukken;beschikt over goede computervaardigheden (tekstverwerker, e-mail en online administratie). Taken en verantwoordelijkheden De secretaris vervult binnen de afdeling vaak een cruciale rol. Hij is de spin in het web doordat alle informatie vanuit het Partijbureau en de provinciale afdeling meestal via de secretaris verloopt. Maar ook contacten van de afdeling met burgers en maatschappelijke organisaties lopen via het secretariaat. Hij is ook degene die de officiƫle procedures, bij bijvoorbeeld bestuursverkiezingen of gemeenteraadsverkiezingen, bewaakt. De taak van de secretaris wordt in het standaardreglement gemeentelijke afdeling beschreven in artikel 13: "De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda op, roept de vergadering bijeen en maakt het verslag ervan. Hij stelt het jaarverslag op en bewaart het archief. Hij zorgt voor het bijhouden van de ledenadministratie." Naast deze taken worden door de secretaris in de praktijk veel meer taken verricht. Van het regelen van een vergaderlocatie tot het verzenden van de vergaderstukken. De secretaris voert het secretariaat met alle in- en uitgaande post en is in de meeste gevallen ook de contactpersoon voor het Partijbureau en de provinciale steunpunten. Als in de afdeling een dagelijks bestuur werkzaam is, maakt de secretaris daar deel van uit. Het opstellen van de agenda Samen met de voorzitter is de secretaris verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. Het is mogelijk dat andere bestuursleden agendapunten inbrengen. Maak hierover met elkaar afspraken, bijvoorbeeld dat men tot 10 dagen voor de vergadering bij de secretaris een agendapunt kan inbrengen. Spoedeisende zaken kunnen natuurlijk altijd toegevoegd worden. Het verslag Het verslag kƔn door de secretaris worden gemaakt, maar deze taak kan ook door een ander lid worden vervult. Verslagen kunnen verschillend van vorm zijn. Het is lang niet altijd zinvol een uitgebreid verslag van alles wat gezegd is te maken. Besluiten zijn het belangrijkst. Als er gekozen wordt voor een verslag, is het handig aan de rechterkant een kolom te maken waarin de afspraken en besluiten worden genoteerd. Dit vergemakkelijkt de bespreking van het verslag in de volgende bijeenkomst. Verzenden van vergaderstukken De secretaris zorgt voor de verzending van vergaderstukken voor bestuursvergaderingen en voor de ALV. Sleutelwoord is hierbij uiteraard: tijdigheid, zeker als ze niet per post worden verzonden, maar door vrijwilligers worden bezorgd. Voor een bestuursvergadering ongeveer 8 dagen van tevoren, voor een ALV liefst een week of vier. De secretaris maakt in principe ook de afspraken, met sprekers, zaalverhuur e.d., tenzij dit aan iemand anders is uitbesteed. Jaarverslag Wat is de functie van het jaarverslag? Het is vooral informatief voor leden en andere CDA-organen. Het is een middel om verantwoording aan de leden af te leggen en hen de gelegenheid te geven op de ALV om met opmerkingen en suggesties te komen. Na vaststelling zendt de secretaris een kopie aan de provinciale afdeling. De secretaris kan diverse personen vragen een stukje aan te leveren, bijvoorbeeld voorzitters van commissies, de fractiesecretaris e.d.. Archief De secretaris houdt het archief bij. Dit hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Het belangrijkste is dat de opvolger er stukken die van belang zijn (denk bijvoorbeeld ook aan facturen en juridische documenten als overeenkomsten) in terug kan vinden. Breng orde aan in het archief, als er niets terug te vinden is wordt het archief een nutteloze stapel papier. Natuurlijk is het uit historisch oogpunt ook goed, en voor later waardevol, om belangrijke documenten, zoals bijvoorbeeld het verkiezingsprogramma, te bewaren. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl en vermeld in het onderwerp 'vacature Secretaris bestuur CDA Buren'. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vacature Voorzitter bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:24

Het CDA Buren is op zoek naar een nieuwe voorzitter! Om een idee te hebben van wat zo een functie eigenlijk inhoud, vindt u hieronder de functieomschrijving: Functieomschrijving afdelingsvoorzitter m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een voorzitter. De voorzitter: beschikt over leidinggevende capaciteiten;is in staat om andere (bestuurs)leden te enthousiastmeren;kent de statuten en het huishoudelijk reglement van het CDA;is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende CDA-afdeling;is geĆÆnteresseerd in het reilen en zeilen van gemeentelijke politiek;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeĆ«n;is in staat in het openbaar het woord te voeren;moedigt anderen aan hun mening te laten horen;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden, met de fractie, met andere partijen en organisaties;is in staat functioneringsgesprekken te voeren met raads- en bestuursleden. Verantwoordelijkheden van de voorzitter De voorzitter is een belangrijke schakel in de gemeentelijke afdeling. Hij is het gezicht van de afdeling binnen en buiten de partij. Maar vooral moet de voorzitter de afdeling goed laten functioneren. De voorzitter van de afdeling wordt als enig bestuurslid door de leden ā€˜in functieā€™ verkozen. Dat betekent dat de ALV moet stemmen over een nieuwe voorzitter. In de statuten van het CDA wordt vermeld dat de voorzitter bij voorkeur wordt gekozen uit een meervoudige voordracht, dat geeft de leden ook echt iets te kiezen. In het standaardreglement gemeentelijke afdeling worden de taken van de voorzitter kort beschreven in artikel 12: ā€œDe voorzitter leidt de vergaderingen, regelt de werkzaamheden en zorgt voor de juiste uitvoering van de genomen besluiten, voor zover niet aan anderen opgedragen.ā€ Daarnaast is de voorzitter het gezicht van het CDA en vertegenwoordigt de afdeling naar buiten toe. Ook neemt de voorzitter het initiatief tot het voeren van functionerings-gesprekken met de fractieleden en de wethouder(s). De voorzitter heeft de volgende concrete taken: De voorzitter bereidt vergaderingen voor en leidt deze, is inhoudelijk op de hoogte van de agendapunten en heeft voor ogen heeft wat het doel is van de bespreking: is er sprake van besluitvorming, opiniering of een eerste verkenning? De voorzitter introduceert onderwerpen en geeft helder de lijnen aan;De voorzitter zorgt dat iedereen aan het woord komt. Ook van leden die minder spraakzaam zijn mag een inbreng worden verwacht. De voorzitter schept ruimte voor inbreng en moedigt inbreng aan; De voorzitter vat samen wat er besloten is en aan het eind van het agendapunt controleert hij of de aanwezigen het met de conclusies eens zijn. Het regelen van de werkzaamhedenDe voorzitter stelt in aanloop naar vergaderingen samen met de secretaris de agenda op. Gezamenlijk houden zij in de gaten welke onderwerpen besproken moeten worden en welke nieuwe ontwikkelingen op de agenda moeten komen te staan. Alle bestuursleden zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering van genomen besluiten, daarvoor zijn ze samen bestuur. Niettemin is de voorzitter de eindverantwoordelijke, die tijdens de vergadering samenvat wat besloten is en nagaat of dit besluit voldoende duidelijk is voor iedereen. Functioneringsgesprekken: zorg voor fractie- en bestuursleden De voorzitter houdt functioneringsgesprekken met de fractieleden. Het is daarom van belang dat de voorzitter de fractieleden regelmatig aan het werk ziet en dus fractie- en raadsvergaderingen bezoekt. Functioneringsgesprekken zijn in de eerste plaats bedoeld om wederzijds op de hoogte te blijven hoe men het optreden van beide partijen ervaart. De voorzitter voert ook gesprekken met de bestuursleden: dit kan door middel van het functioneringsgesprek, maar ook informeler door af en toe eens te vragen of bestuursleden het nog naar hun zin hebben, of zij zich thuis voelen in hun taak en dergelijke. Naast informeren kan het nodig zijn bestuursleden te vragen voldoende tijd aan hun taak te besteden en toezeggingen na te komen. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl. Vermeld in het onderwerp dat het om de vacature 'voorzitter bestuur CDA Buren' gaat. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Vacature Voorzitter bestuur CDA Buren

CDA CDA Buren 28-03-2019 08:24

Het CDA Buren is op zoek naar een nieuwe voorzitter! Om een idee te hebben van wat zo een functie eigenlijk inhoud, vindt u hieronder de functieomschrijving: Functieomschrijving afdelingsvoorzitter m/v Een korte beschrijving van profiel, taken en verantwoordelijkheden van een voorzitter. De voorzitter: beschikt over leidinggevende capaciteiten;is in staat om andere (bestuurs)leden te enthousiastmeren;kent de statuten en het huishoudelijk reglement van het CDA;is in de eerste plaats gericht op het opbouwen en onderhouden van een bloeiende CDA-afdeling;is geĆÆnteresseerd in het reilen en zeilen van gemeentelijke politiek;is initiatiefrijk en staat open voor nieuwe ideeĆ«n;is in staat in het openbaar het woord te voeren;moedigt anderen aan hun mening te laten horen;is gericht op samenwerken met andere bestuursleden, met de fractie, met andere partijen en organisaties;is in staat functioneringsgesprekken te voeren met raads- en bestuursleden. Verantwoordelijkheden van de voorzitter De voorzitter is een belangrijke schakel in de gemeentelijke afdeling. Hij is het gezicht van de afdeling binnen en buiten de partij. Maar vooral moet de voorzitter de afdeling goed laten functioneren. De voorzitter van de afdeling wordt als enig bestuurslid door de leden ā€˜in functieā€™ verkozen. Dat betekent dat de ALV moet stemmen over een nieuwe voorzitter. In de statuten van het CDA wordt vermeld dat de voorzitter bij voorkeur wordt gekozen uit een meervoudige voordracht, dat geeft de leden ook echt iets te kiezen. In het standaardreglement gemeentelijke afdeling worden de taken van de voorzitter kort beschreven in artikel 12: ā€œDe voorzitter leidt de vergaderingen, regelt de werkzaamheden en zorgt voor de juiste uitvoering van de genomen besluiten, voor zover niet aan anderen opgedragen.ā€ Daarnaast is de voorzitter het gezicht van het CDA en vertegenwoordigt de afdeling naar buiten toe. Ook neemt de voorzitter het initiatief tot het voeren van functionerings-gesprekken met de fractieleden en de wethouder(s). De voorzitter heeft de volgende concrete taken: De voorzitter bereidt vergaderingen voor en leidt deze, is inhoudelijk op de hoogte van de agendapunten en heeft voor ogen heeft wat het doel is van de bespreking: is er sprake van besluitvorming, opiniering of een eerste verkenning? De voorzitter introduceert onderwerpen en geeft helder de lijnen aan;De voorzitter zorgt dat iedereen aan het woord komt. Ook van leden die minder spraakzaam zijn mag een inbreng worden verwacht. De voorzitter schept ruimte voor inbreng en moedigt inbreng aan; De voorzitter vat samen wat er besloten is en aan het eind van het agendapunt controleert hij of de aanwezigen het met de conclusies eens zijn. Het regelen van de werkzaamhedenDe voorzitter stelt in aanloop naar vergaderingen samen met de secretaris de agenda op. Gezamenlijk houden zij in de gaten welke onderwerpen besproken moeten worden en welke nieuwe ontwikkelingen op de agenda moeten komen te staan. Alle bestuursleden zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering van genomen besluiten, daarvoor zijn ze samen bestuur. Niettemin is de voorzitter de eindverantwoordelijke, die tijdens de vergadering samenvat wat besloten is en nagaat of dit besluit voldoende duidelijk is voor iedereen. Functioneringsgesprekken: zorg voor fractie- en bestuursleden De voorzitter houdt functioneringsgesprekken met de fractieleden. Het is daarom van belang dat de voorzitter de fractieleden regelmatig aan het werk ziet en dus fractie- en raadsvergaderingen bezoekt. Functioneringsgesprekken zijn in de eerste plaats bedoeld om wederzijds op de hoogte te blijven hoe men het optreden van beide partijen ervaart. De voorzitter voert ook gesprekken met de bestuursleden: dit kan door middel van het functioneringsgesprek, maar ook informeler door af en toe eens te vragen of bestuursleden het nog naar hun zin hebben, of zij zich thuis voelen in hun taak en dergelijke. Naast informeren kan het nodig zijn bestuursleden te vragen voldoende tijd aan hun taak te besteden en toezeggingen na te komen. Reageren? Heeft u belangstelling voor deze vacature? Stuurt u dan een mail naar secretaris@cdaburen.nl. Vermeld in het onderwerp dat het om de vacature 'voorzitter bestuur CDA Buren' gaat. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Glasvezel buitengebied Buren gaat door

PvdA PvdA Buren 12-03-2019 07:13

Het was spannend wat de markt zou gaan doen. Gemeenteraad Buren had besloten om niet mee te doen met Regio Rivierenland om zelf glasvezel te laten aanleggen in het buitengebied.

Het financiĆ«le risico’s voor alle inwoners was daarvoor te groot, was de inschatting. Nog geen 3 maanden later krijgen alle inwoners die zich hebben aangemeld glasvezel voor 250 euro of voor ‘niets’ als zij een abonnement afsluiten bij KPN. Soms doet de markt dus wel zijn werk! Als PvdA zijn wij blij met deze afloop.

Het bericht Glasvezel buitengebied Buren gaat door verscheen eerst op PvdA Buren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.