Nieuws van GroenLinks in Helmond inzichtelijk

3 documenten

Overlast houtrook meten in Helmond | Helmond

GroenLinks GroenLinks Helmond 02-03-2019 00:00

GroenLinks Helmond wil overlast houtrook meten in Helmondse wijk Rijpelberg. Om erachter te komen of rokende houtkachels in de wijk Rijpelberg tot gezondheidsschade kunnen leiden willen we de overlast gaan meten.

We hebben een een voorstel gedaan om dertig apparaatjes aan huizen te monteren. Die sensoren meten de hoeveelheid fijnstof in de lucht en sturen informatie daarover door naar het RIVM, de organisatie van de overheid die zich bezighoudt met volksgezondheid en milieu. Die verzamelt gegevens op een website, waar burgers metingen aan kunnen bijdragen. In het artikel uit het ED licht ons gemeenteraadslid Bert van Sas het idee verder toe...

Artikel Eindhovens Dagblad  Het initiatiefvoorstel van GroenLinks Helmond

Update formatie | Helmond

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Helmond 26-04-2018 00:00

(bron: gemeente Helmond)

Na gekozen te zijn tot grootste partij van Helmond heeft GroenLinks op woensdag 28 maart bekend gemaakt de onderhandelingen te willen starten voor een nieuwe coalitie. Daarbij is het vertrouwen uitgesproken dat met GroenLinks, SP, VVD, Lokaal sterk en D66 in een ruime meerderheid stabiel kan worden samengewerkt aan de toekomst van Helmond. GroenLinks heeft mij gevraagd dit proces als formateur te begeleiden.

Via dit bericht wil ik u graag inlichten over de progressie die de afgelopen weken is geboekt en neem ik u mee in de planning voor de komende periode. Tevens hecht ik er waarde aan, namens de onderhandelende partijen, u inzicht te geven in de ambities waarop de beoogde coalitie het accent wil leggen. Dit vanuit het oogpunt van transparantie en omdat ik u alvast kan benadrukken dat de nu onderhandelende partijen een constructieve samenwerking tussen coalitie en oppositie belangrijk vinden.

Wat tot nog toe is gedaan:

De onderhandelaars van de vijf partijen (twee per partij) zijn op vrijdag 30 maart voor een informele kennismaking bij elkaar gekomen. Tijdens die bijeenkomst zijn afspraken gemaakt over de spelregels van de formatie en is een eerste – globale – planning overeengekomen. Na in de week na Pasen via presentaties te zijn geïnformeerd over de financiële situatie van de gemeente, de Strategische Agenda, de ontwikkeling van de organisatie en (later nog) over Toekomstgericht Werken is op maandag 9 april gestart met het bespreken van de diverse thema’s. Daarbij is de input meegenomen die andere raadsfracties op mijn verzoek schriftelijk hebben ingebracht. Voor de volledigheid wil ik u aangeven dat sindsdien volgordelijk is gesproken over de thema’s ‘Personeel & Organisatie’, ‘Regionale Samenwerking’, ‘Veiligheid’, ‘Mobiliteit & Bereikbaarheid’, ‘Onderwijs & Arbeidsmarkt’, ‘Wonen’, ‘Duurzaamheid’, ‘Sociaal Domein’, ‘Centrum’, ‘Vitale Economie’, ‘Arbeidsmigranten’, Ruimte en Natuur’, ‘Sport, Cultuur & Evenementen’ en ‘Wijkgericht Werken, Burgerparticipatie & Overheidscommunicatie’. Ondersteund door informatie vanuit de ambtelijke organisatie hebben alle vijf de deelnemende partijen over deze thema’s kunnen aangeven wat hun standpunten zijn en waar hun wensen liggen. Ook is gesproken over de beoogde kandidaten die namens de partijen als wethouders zullen plaatsnemen in het nieuwe college van B&W. De partijen zijn uitgekomen op een wethouderverdeling van 2-1-1-1-1, waarbij de grootste partij twee wethouders zal leveren en de tweede en derde partij een naar rato zware portefeuille zullen krijgen.

Planning tot installatie

Vanwege de constructieve wijze van onderhandelen en samenwerken zijn de partijen nu op een moment aanbeland dat kan worden geschreven aan het coalitieakkoord. Ook zal de komende week een financiële doorrekening plaatsvinden op de ingediende wensen, waarbij een solide financieel beleid richting de toekomst voor alle onderhandelaars een absolute voorwaarde is. Vooruitlopend op de presentatie van het coalitieakkoord kan ik u vast aangeven dat de beoogde coalitiepartijen Helmond de komende vier jaar willen besturen vanuit de pijlers ‘Duurzaamheid’, ‘Sociale Veerkracht’ en ‘Vitale Economie’. Met de uitgesproken ambities op die gebieden verwachten GroenLinks, SP, VVD, Lokaal sterk en D66 de stad de impulsen te kunnen geven die nodig zijn om de komende vier jaar te kunnen bouwen aan Helmond als krachtige tweede stad binnen de Brainportregio. De intentie is om het coalitieakkoord op vrijdag 18 mei aan de stad te presenteren. Mocht dit lukken, dan zou op dinsdag 22 mei de installatie van het nieuwe college in de gemeenteraad kunnen plaatsvinden. De partijen realiseren zich dat hiervoor een bijzondere raadsvergadering nodig is. Tijdens de bijeenkomst van het presidium op 8 mei zal het verzoek gedaan worden deze vergadering te plannen.

 

Hoogachtend, Frits Lintmeijer Formateur onderhandelingen coalitie 2018-2022 gemeente Helmond

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libiƫ | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Helmond 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.