Nieuws van D66 in Nieuwkoop inzichtelijk

56 documenten

Britse lagerhuis leden volgen voorbeeld Jop van der Pijl in Gemeente Nieuwkoop

D66 D66 Nieuwkoop 10-09-2019 13:30

Als voorloper van de grote Tory leegloop in het Lagerhuis van het Verenigd koninkrijk zagen we ook in gemeente Nieuwkoop verschuivingen over de partijen.

Sinds 1 augustus is Jop van der Pijl overgestapt van SBN naar D66. Hij blijft uiteraard zijn rol vervullen als politiek assistent.

Als reden voor zijn oversteek zegt Jop, “volgens mij ligt het allemaal niet zoveel uit elkaar, maar bij D66 voel ik me gewoon meer thuis”

 

Uiteraard zijn wij het zeer met hem eens en voelen wij ons ook thuis bij D66.

We verwelkomen dan ook deze stap van Jop en zullen er voor blijven zorgen dat D66 als “thuis” blijft voelen

 

Namens de D66 fractie

Arnold van der Lee

 

Het bericht Britse lagerhuis leden volgen voorbeeld Jop van der Pijl in Gemeente Nieuwkoop verscheen eerst op Nieuwkoop.

D66 organiseert debat over de toekomst van het Groene Hart

D66 D66 Nieuwkoop 10-03-2019 16:25

In verband met de verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschap organiseert D66 op donderdag 14 maart een interactieve debatavond.

Een gesprek met politici, experts en maatschappelijke organisaties over ruimte voor landbouw, natuur, recreatie en energie in de toekomst. En over groei, krimp of verplaatsing van Schiphol.

Locatie: De Rank, Reghthuysplein 19, Nieuwkoop. Inloop 19.30 uur, aanvang 20.00 uur, einde ca. 22.30 uur. https://nieuwkoop.d66.nl/2019/03/10/d66-organiseert-debat-over-de-toekomst-van-het-groene-hart/

Het bericht D66 organiseert debat over de toekomst van het Groene Hart verscheen eerst op Nieuwkoop.

D66 pleit: ‘Geen transport met zware landbouwvoertuigen in opdracht van gemeente’

D66 D66 Nieuwkoop 08-11-2018 15:51

D66 Nieuwkoop stelt donderdag 8 november aan de gemeenteraad van Nieuwkoop voor om in het aanbestedingsbeleid van de gemeente een verbod op te nemen voor het gebruik van zware landbouwvoertuigen voor transporten bij werkzaamheden die in opdracht van de gemeente worden uitgevoerd. De gemeente moet het goede voorbeeld geven en het gebruik van onnodig zware en brede voertuigen uitbannen. Voor de verkeersveiligheid, om trillingsschade te voorkomen en de levensduur van onze kwetsbare polderwegen te verlengen. 181108-Motie-Goed-voorbeeld-doet-goed-volgen-verantwoord-zwaar-transport-bij-gemeentelijke-opdrachten

 

Het bericht D66 pleit: ‘Geen transport met zware landbouwvoertuigen in opdracht van gemeente’ verscheen eerst op Nieuwkoop.

D66 reactie op het coalitieakkoord in Nieuwkoop: #watdan?

D66 D66 CDA Nieuwkoop 26-04-2018 21:27

Fractievoorzitter Annette Pietersen sprak namens D66 Nieuwkoop vanavond een kritische eerste reactie uit op het coalitieakkoord van SBN, CDA en Natuurlijk Nieuwkoop.

De door de coalitie gewenste bestuursstijl  laat zich samenvatten als ‘we gaan met heel veel partijen nog heel goed praten over belangrijke onderwerpen en daarbij gaan we heel goed luisteren.’

D66 vraagt zich na lezing van dit akkoord  af wanneer deze coalitie klaar is met luisteren en keuzes durft te presenteren en nam de stap om de nodige suggesties mee te geven, onder andere: uitbreiding van de capaciteit van de cliëntadviseurs, het nog dit jaar  opleveren van een kansenkaart voor duurzame energie, het opnemen van stevige uitstootvermindering van de agrarische sector in de duurzaamheidsagenda, het reserveren van geld voor een pilotproject beter OV, het bouwen van woonruimte voor kwetsbare jongeren op de locatie Ashram, en een ‘ja’ voor de zwemsteiger in Noorden, een ‘ja” voor structurele steun voor de metaalvakschool en technieken Amstel en Venen en een ‘ja’ voor CPO-woningen voor ouderen.

Niet te lang meer over denken en praten. Gewoon doen.

De volledige tekst van onze reactie leest u hier

 

Het bericht D66 reactie op het coalitieakkoord in Nieuwkoop: #watdan? verscheen eerst op Nieuwkoop.

D66 levert input voor coalitieakkoord

D66 D66 Nieuwkoop 18-04-2018 20:21

Vanavond was D66 door de onderhandelende partijen uitgenodigd om input te geven voor het coalitieakkoord. Er was slechts 30 minuten tijd beschikbaar, daarom hebben we een keuze gemaakt uit de veelheid aan mogelijke aandachtspunten uit het D66-verkiezingsprogramma en ons beperkt tot 3 onderwerpen waar we speciale aandacht voor vragen:

1. Denk niet alleen aan bouwen voor ouderen, maar ook aan de aanzienlijke groep kwetsbare jongeren en jongvolwassenen.

2. Maak een doortastend plan voor de duurzaamheids/energieopgave. Voeg verduurzaming van de agrarische sector toe als belangrijk aandachtspunt.

3. Pak stevig door op de eerdere inzet van de D66-wethouder voor beter openbaar vervoer. Grijp de vernieuwing van de busconcessie als kans om aandacht te vragen (eisen) betere en blijvende bereikbaarheid van onderwijs, zorg en werk voor de inwoners van onze dorpen.

Fractie D66

Het bericht D66 levert input voor coalitieakkoord verscheen eerst op Nieuwkoop.

Teleurstelling en nieuwe energie na 21 maart

D66 D66 Nieuwkoop 24-03-2018 11:13

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart heeft D66 van de kiezers in onze gemeente 851 stemmen gekregen. Dat is 1 raadszetel.

Deze uitslag is voor ons teleurstellend na 4 jaar hard werken in de raad en in het college. Vooral omdat we grote inhoudelijke successen hebben bereikt op belangrijke dossiers: zorg, onderwijshuisvesting, woningmarkt en duurzaamheid http://nieuwkoop.d66.nl/standpunt-over/successen-2014-2018-op-rij/

Maar dit is de uitslag, en daar gaan wij mee verder. Voor iedereen die door het geven van een stem het vertrouwen aan D66 heeft gegeven, blijven we ons in de komende 4 jaar met hart en ziel inzetten in de lokale politiek. We hebben en houden veel aandacht voor de kansen van kinderen en jongeren om in de gemeente Nieuwkoop goed op te groeien, voor goed – en goed bereikbaar – onderwijs, voor het bouwen van de woningen die passen bij de behoefte van de komende jaren, voor duurzaamheid, voor een fijne groene omgeving.

De andere politieke partijen zullen we kritisch bevragen op de grote beloften die zij in de campagnetijd hebben gedaan.

Team D66 bestaat vanaf volgende week uit

Annette Pietersen, Marcel Touw, Arnold van der Lee, Olga Jacobs, Tom van den Braak, Jord Koppejan, Cécile van Velsen en Liselot Hoekstra

Iedereen die daarbij met ons mee wil denken en doen is van harte welkom. We hebben genoten van de leuke gesprekken tijdens de campagne en willen daar graag mee doorgaan!

Het bericht Teleurstelling en nieuwe energie na 21 maart verscheen eerst op Nieuwkoop.

Blog van Annette over OV, bereikbaar onderwijs en meer

D66 D66 Nieuwkoop 20-03-2018 22:59

Ik ben geboren in Noorden en heb op de middelbare school gezeten in Uithoorn. In die tijd reed bus 101 elk uur tussen Woerden en Leiden. Het gebeurde weleens dat ik op weg naar huis in Nieuwkoop een half uur op een overstap moest wachten. Ik weet nog goed hoe lang dat leek te duren, en hoe koud het was als je stond te wachten.

Maar dat half uurtje wachten stelde helemaal niets voor als je het vergelijkt met de uitdagingen waar jongeren van nu voor staan. Overvolle bussen die gewoon doorrijden, slechte aansluitingen van bus op trein. Ik hoor het thuis van mijn eigen kinderen, ik hoor het van hun vrienden en ik hoor het van andere ouders. Jongeren die een OV-studentenkaart hebben, maar grote afstanden afleggen op scooters, omdat er geen bus rijdt. Ouders die hun kinderen naar stations brengen en hen ophalen, altijd of in noodgevallen. Ouders die voor het schoolvervoer van hun kinderen toch maar een extra auto aanschaffen. En het is natuurlijk ook niet voor niets dat het aantal jongeren in Nieuwkoop dat al met 17 jaar een rijbewijs haalt het hoogste is van de hele regio.

Ik heb zelf vier kinderen. Mijn jongste zoon Julius van 15 gaat naar de middelbare school in Alphen aan den Rijn, David van 22 studeert in Zoetermeer. Zij moeten opletten op de bustijden en af en toe eens een keer opgehaald of afgezet worden.

Dochter Myrthe van 20 studeert in Delft. Zij heeft gelukkig haar rijbewijs al en reed in de afgelopen anderhalf jaar met de auto naar Bodegraven om daar op de trein te stappen en via Leiden en Den Haag naar Delft te reizen. Het aantal keren dat zij in de familie-whatsapp heeft gemeld dat ze onderweg vertraging had is ontelbaar. Het risico van het missen van een tentamen heeft vaak op de loer gelegen. Zij heeft er daarom toch maar voor gekozen om op kamers te gaan in Delft. Dat is makkelijk, en natuurlijk ook een leuke ervaring, maar ze eindigt over een jaar of 4 wel met een studieschuld van duizenden euro’s.

Dochter Roosmarijn van 18 heeft het van de vier het zwaarst. Zij volgt een mbo-opleiding in Rotterdam. Haar school heeft dure apparatuur die kostenefficiënt gebruikt moet worden en over veel uren ingeroosterd wordt. En zo kan het gebeuren dat een schooldag van Roos begint om 8.15 uur en eindigt om 17.15 uur. Dat betekent ’s morgens vroeg om 6.15 uur de deur uit om ’s avonds om 19.30 uur pas weer thuis te komen. De reis is gelukkig gezellig omdat ze vanaf Alphen a/d Rijn samen kan reizen met haar vriendin uit Langeraar, maar beide meiden hebben het af en toe wel echt zwaar met de belasting van school, reizen en nog huiswerk maken. Petje af voor Roos en Daphne!

Kan dit anders? Ja, natuurlijk kan dit anders. Als we erkennen dat goed bereikbaar onderwijs van belang is voor de toekomst van Nederland. Als we niet langer rekenen aan de kosten van OV op zichzelf, maar kijken naar de totale maatschappelijke kosten en baten van bereikbaarheid van onderwijs, de bereikbaarheid van zorg, de bereikbaarheid van werk, de parkeerdruk in de steden en de noodzaak om het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Dan kom je tot andere keuzes, daar ben ik van overtuigd.

Ik zet me al meer dan 2 jaar in om dit standpunt in de regio onder de aandacht te brengen en ik krijg steeds meer steun van collega-wethouders.

Binnenkort wordt de nieuwe busconcessie voor Zuid-Holland Noord voorbereid. Dit is hét moment om ons luid en duidelijk te laten horen vanuit Nieuwkoop. Onderwijs, maar ook ziekenhuizen en andere zorginstellingen, en werk in de Randstad moeten vanuit onze dorpen weer goed bereikbaar worden met openbaar vervoer! Doe met mij mee en laat je horen!

 

Het bericht Blog van Annette over OV, bereikbaar onderwijs en meer verscheen eerst op Nieuwkoop.

De energietransitie: een ‘beest’ dat we recht in de ogen moeten kijken

D66 D66 Nieuwkoop 20-03-2018 17:47

Op deze laatste dag van de verkiezingen is er één onderwerp dat nog een blog verdient. Het onderwerp dat de komende 10-20 jaar misschien wel het allerbelangrijkst wordt in de politiek, en waar veel te weinig over gezegd is in de lokale verkiezingscampagnes: de energietransitie.

‘Energietransitie’ is een duur woord dat gewoon betekent: we moeten met z’n allen zo snel mogelijk zo veel mogelijk stoppen met het gebruiken van kolen, benzine, diesel en aardgas. En als de wiedeweerga overstappen op andere bronnen voor warmte en elektriciteit in onze huizen, bedrijven en vervoermiddelen.

Waarom moet dat ook alweer? Omdat we klimaatproblemen krijgen, omdat de grond beeft in Groningen en omdat we voor het verwarmen van onze huizen niet afhankelijk willen zijn van andere landen, waar niet altijd machthebbers zitten die het beste met de wereld voor hebben.

Dat we ‘van het gas af gaan’ heeft iedereen inmiddels wel een keer gehoord. Maar wat het precies betekent, dat is veel mensen nog helemaal niet duidelijk. Dat is begrijpelijk. Wat een beetje zorgelijker is, is dat ook de politici die campagne voeren voor de gemeenteraadsverkiezingen, ook nog niet helemaal zien wat ze op hun bord hebben in de komende jaren. En om eerlijk te zijn, ik leer ook elke week nog iets bij, elke keer blijkt de opgave nog groter en ingewikkelder dan ik dacht. En elke keer raak ik er meer van overtuigd dat we echt geen tijd meer te verliezen hebben.

Wat ik om me heen zie en hoor is een basale menselijke reactie op een groot probleem: ontkenning van de omvang van het probleem en het rekenen op een ‘redder’ van buiten.

Lieve mensen, er komt op korte termijn geen grote wetenschappelijke doorbraak die maakt dat wij allemaal kunnen doorgaan met leven zoals we doen. En windmolens op zee en in de paar gemeenten die ze graag willen hebben ‘won’t do the trick’.

Het wordt alle zeilen bij en alle hens aan dek. Struisvogelpolitiek en vooruitschuiven gaat ons nergens brengen behalve bij nog grotere problemen.

Een beetje techniek en rekensommen om te schetsen waar we het over hebben in Nederland:

In de landelijke berekeningen die worden gemaakt van de opgave waar we voor staan in haalbare scenario’s wordt allereerst gerekend met 30% energiebesparing ten opzichte van nu. 30% !! Denkt u dat eens door voor uw eigen leven. Het betekent o.a. het op hedendaags peil brengen van de isolatie van alle bestaande woningen, het vervangen van alle verlichting door LED, en heel veel innovatie in de industrie. En, we gaan allemaal rijden op elektriciteit of groen gas.

Een tweede belangrijke stap (6% van de opgave) is het gebruik van zon. Daarvoor moeten we álle geschikte daken beleggen met zonnepanelen. Alle daken, van woningen, van bedrijven, van scholen, van verenigingen. Kijk buiten eens om je heen en zie hoever we zijn en hoeveel we daarin nog te doen hebben. En dan zijn in de scenarioberekeningen ook nog zonnevelden op 10% van het huidige landbouwareaal, een deel van de binnenwateren en mogelijkheden rond infrastructuren (wegen bijvoorbeeld) meegenomen).

Als we die twee ‘eenvoudige’ stappen gezet hebben gaan we verder met het moeilijkere werk:

Wind op zee wordt gezien als een aantrekkelijke optie. Lekker uit het zicht. De eerste parken komen er ook al aan. De maximale capaciteit in Nederlandse wateren is berekend op 50.000 megawatt (16% van de opgave). Dat zijn zon 6250 windturbines van 200 meter hoog. Of dat maximum ook echt mogelijk is zonder het zeeleven te verstoren moet nog wel goed worden onderzocht.

Dan geothermie: het gebruik van warmte uit de aarde. Bij geothermie wordt geboord naar een diepte van 2 tot 4 km. Dat is kansrijk in delen van Nederland maar een geothermieput kost enkele tientallen miljoenen euro’s. Ook de proefboringen zijn erg kostbaar. En na het slaan van een put moet ook nog een warmtenet aangelegd worden. Met geothermie kan naar inschatting 13% van de opgave gedekt worden. Voor onze omgeving moeten we daar overigens niet heel hard op rekenen. De bodem lijkt bij ons minder kansrijk en geothermie is in dunbevolkte gebieden nog moeilijker rendabel te maken. In onze omgeving zullen, naast enkele collectieve netten, vooral warmtepompen en wko’s een heel belangrijke rol blijven spelen.

Met gebruik van omgevingswarmte en restwarmte vullen we 12% van de opgave. En met biomassa, groen gas en toch ook een deel fossiel nog eens 18%.

Als we al deze uitdagingen voor elkaar krijgen, dan hebben we nog steeds 10.000 megawatt in te vullen (3%). Daarvoor blijft dan eigenlijk geen andere optie over dan wind op land. in de vorm van 1250 windturbines van 200 meter hoog, 2000 windturbines van 120 meter hoog of 3333 turbines van 80 meter hoog.

Ik kan me voorstellen dat de getallen je duizelen. De getallen mag je ook vergeten, daar blijven techneuten zich wel mee bezighouden. Maar waar ik eerlijk over wil zijn, en waar alle politici eerlijk over moeten zijn: alleen maar nee zeggen is geen optie. Als je geen windturbines in je omgeving wilt, dan moet je daar ook bij zeggen wat je wél wilt. Dan zul je namelijk nog veel meer moeten presteren op de andere opties. Veel meer land bestemmen voor zonnevelden of nog meer energie besparen.

Is dit dan een somber verhaal. Nee hoor, helemaal niet. Het is een realistisch verhaal over de uitdaging. En gelukkig leert de geschiedenis dat enorme uitdagingen vaak leiden tot angst en weerstand, maar ook tot geweldige nieuwe uitvindingen waar we uiteindelijk allemaal heel blij mee zijn. Bedenk dat het overstappen van kolen op wind en zonne-energie ook een geweldig positief effect zal hebben op de luchtkwaliteit in Nederland. Dat isolatie en laagtemperatuurverwarming woningen ontzettend veel comfortabeler maken. Dat elektrische auto’s (en misschien straks ook vliegtuigen?) veel minder lawaai maken. Die zelfrijdende auto’s van de toekomst zie ik trouwens ook wel zitten.

Wat wil D66 komende vier jaar lokaal aanpakken? Zie daarvoor onze standpunten http://nieuwkoop.d66.nl/standpunten/duurzaamheid/

 

 

 

Het bericht De energietransitie: een ‘beest’ dat we recht in de ogen moeten kijken verscheen eerst op Nieuwkoop.

Liever investeren dan repareren: de visie van D66 op zorg voor kinderen en jongeren

D66 D66 Nieuwkoop 19-03-2018 22:18

In Nieuwkoop heeft ongeveer 12% van de kinderen een of andere vorm van jeugdhulp. Dat percentage is veel te hoog. Niet omdat jeugdhulp veel geld kost, maar omdat dit betekent dat 1 op de 8 kinderen zich in het normale dagelijkse leven thuis en op school niet zomaar kan redden. Dat 1 op de 8 kinderen zorgen of verdriet heeft, die niet zonder professionele hulp opgelost kan worden.

Mijn hart krimpt als ik verhalen hoor over kinderen die thuiszitten omdat ze zijn vastgelopen in het onderwijs, als ik jeugdhulpverleners hoor zeggen dat ze niet meer weten hoe ze een kind kunnen helpen dat klem raakt in de vechtscheiding van zijn ouders, als er groepen tienermeiden zijn die onzeker zijn en daardoor kwetsbaar voor misbruik, als er jongens zijn die zich gedwongen voelen om altijd alleen maar stoer te zijn en zichzelf te overschreeuwen. Onze kinderen verdienen beter denk ik dan, door in hen te investeren, en niet pas te repareren als het mis gaat.

D66 wil investeren in alles wat kinderen sterker maakt: in een toegankelijke vraagbaak voor ouders met opvoedvragen, in goede peuterspeelzalen, in uitdagend onderwijs in eigentijdse gebouwen, in spannende buitenspeelplekken, in diversiteit in sportclubs, muziekles en andere buitenschoolse activiteiten.

Op al deze plekken moeten positieve regels gelden – waar de volwassenen zich zelf ook aan houden :-), moeten kinderen en jongeren zelf invloed en verantwoordelijkheid hebben, en moeten zij complimenten krijgen voor wat ze kunnen. Kinderen die zich gezien en gewaardeerd voelen ontwikkelen zelfkennis en zelfvertrouwen. En daar zullen zij, maar ook wij allemaal, nog heel lang plezier van hebben.

 

 

 

 

Het bericht Liever investeren dan repareren: de visie van D66 op zorg voor kinderen en jongeren verscheen eerst op Nieuwkoop.

Blog van Annette over OV, bereikbaar onderwijs en meer

D66 D66 Nieuwkoop 18-03-2018 17:36

Ik ben geboren in Noorden en heb op de middelbare school gezeten in Uithoorn. In die tijd reed bus 101 elk uur tussen Woerden en Leiden. Het gebeurde weleens dat ik op weg naar huis in Nieuwkoop een half uur op een overstap moest wachten. Ik weet nog goed hoe lang dat leek te duren, en hoe koud het was als je stond te wachten.

Maar dat half uurtje wachten stelde helemaal niets voor als je het vergelijkt met de uitdagingen waar jongeren van nu voor staan. Overvolle bussen die gewoon doorrijden, slechte aansluitingen van bus op trein. Ik hoor het thuis van mijn eigen kinderen, ik hoor het van hun vrienden en ik hoor het van andere ouders. Jongeren die een OV-studentenkaart hebben, maar grote afstanden afleggen op scooters, omdat er geen bus rijdt. Ouders die hun kinderen naar stations brengen en hen ophalen, altijd of in noodgevallen. Ouders die voor het schoolvervoer van hun kinderen toch maar een extra auto aanschaffen. En het is natuurlijk ook niet voor niets dat het aantal jongeren in Nieuwkoop dat al met 17 jaar een rijbewijs haalt het hoogste is van de hele regio.

Ik heb zelf vier kinderen. Mijn jongste zoon Julius van 15 gaat naar de middelbare school in Alphen aan den Rijn, David van 22 studeert in Zoetermeer. Zij moeten opletten op de bustijden en af en toe eens een keer opgehaald of afgezet worden.

Dochter Myrthe van 20 studeert in Delft. Zij heeft gelukkig haar rijbewijs al en reed in de afgelopen anderhalf jaar met de auto naar Bodegraven om daar op de trein te stappen en via Leiden en Den Haag naar Delft te reizen. Het aantal keren dat zij in de familie-whatsapp heeft gemeld dat ze onderweg vertraging had is ontelbaar. Het risico van het missen van een tentamen heeft vaak op de loer gelegen. Zij heeft er daarom toch maar voor gekozen om op kamers te gaan in Delft. Dat is makkelijk, en natuurlijk ook een leuke ervaring, maar ze eindigt over een jaar of 4 wel met een studieschuld van duizenden euro’s.

Dochter Roosmarijn van 18 heeft het van de vier het zwaarst. Zij volgt een mbo-opleiding in Rotterdam. Haar school heeft dure apparatuur die kostenefficiënt gebruikt moet worden en over veel uren ingeroosterd wordt. En zo kan het gebeuren dat een schooldag van Roos begint om 8.15 uur en eindigt om 17.15 uur. Dat betekent ’s morgens vroeg om 6.15 uur de deur uit om ’s avonds om 19.30 uur pas weer thuis te komen. De reis is gelukkig gezellig omdat ze vanaf Alphen a/d Rijn samen kan reizen met haar vriendin uit Langeraar, maar beide meiden hebben het af en toe wel echt zwaar met de belasting van school, reizen en nog huiswerk maken. Petje af voor Roos en Daphne!

Kan dit anders? Ja, natuurlijk kan dit anders. Als we erkennen dat goed bereikbaar onderwijs van belang is voor de toekomst van Nederland. Als we niet langer rekenen aan de kosten van OV op zichzelf, maar kijken naar de totale maatschappelijke kosten en baten van bereikbaarheid van onderwijs, de bereikbaarheid van zorg, de bereikbaarheid van werk, de parkeerdruk in de steden en de noodzaak om het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Dan kom je tot andere keuzes, daar ben ik van overtuigd.

Ik zet me al meer dan 2 jaar in om dit standpunt in de regio onder de aandacht te brengen en ik krijg steeds meer steun van collega-wethouders.

Binnenkort wordt de nieuwe busconcessie voor Zuid-Holland Noord voorbereid. Dit is hét moment om ons luid en duidelijk te laten horen vanuit Nieuwkoop. Onderwijs, maar ook ziekenhuizen en andere zorginstellingen, en werk in de Randstad moeten vanuit onze dorpen weer goed bereikbaar worden met openbaar vervoer! Doe met mij mee en laat je horen!

 

Het bericht Blog van Annette over OV, bereikbaar onderwijs en meer verscheen eerst op Nieuwkoop.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.