Nieuws van politieke partijen over Carryonthemove inzichtelijk

19 documenten

123

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 24-03-2019 14:04

Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com

Politiek Amsterdam

Carryonthemove Carryonthemove GroenLinks PvdA Amsterdam 29-05-2018 21:10

Het politieke plaatje in Amsterdam is rond. Er is een coalitieakkoord en de poppetjes hebben een plek.

1.      Tanja Jadnanansing PvdA wordt wordt dagelijks bestuurder en stadsdeelvoorzitter in Zuidoost

2.      Jakob Wedemeijer SP wordt dagelijks bestuurder

3.      Dirk de Jager GroenLinks wordt dagelijks bestuurder

De burgemeester en de wethouders zijn het Amsterdamse College

Email van Rutger, Reinier, Marjolein en Laurens

Carryonthemove Carryonthemove GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 29-05-2018 20:21

Wat lief! Krijg ik een email van Rutger, Reinier, Marjolein en Laurens van GroenLinks, D66, PvdA en SP.

Bedankt Rutger, Reinier, Marjolein en Laurens

Doet me goed. Ik heb zo echt het gevoel dat ik meetel. En dat het werk van Platform Gehandicapten Zuidoost belangrijk is. Het lijkt er echt op dat het persoonlijk aan mij gericht is en dat ons gevecht tegen de centralisering (waardoor lokale gehandicaptenorganisaties buiten spel zijn gezet en de macht naar Cliëntenbelang Amsterdam gaat) vruchten afwerpt. Tenminste ik hoop dat ik het zo mag interpreteren. We gaan het merken hoop ik. Intussen heb ik nog wel wat op stok. Ei ei ei. Spannend!

Email ê

Beste Caroll,

'Een nieuwe lente en een nieuw geluid'. Deze titel draagt het coalitieakkoord dat wij met trots presenteren.

Op 24 april kwam u aan het woord (of heeft u voorafgaand uw inbreng gegeven) tijdens de 'Dag van de stad’. Wij willen u heel erg bedanken daarvoor. In de bijlage kunt u teruglezen wat u en de meer dan 200 andere Amsterdammers die hun stem lieten horen ons hebben meegegeven.

We waren zeer verheugd over de sfeer en inhoud tijdens de avond op alle vier de plekken in de stad. De inhoud is daarna meegenomen in de onderhandelingen. Wij zien dit als een mooi startpunt van de dialoog met de Amsterdammer voor de komende vier jaar, zoals u kunt lezen in het hoofdstuk over democratisering.

Met deze mail gaan we inhoudelijk in op uw verhaal. In de bijlage kunt u het hele akkoord lezen.

Op pagina 19 ziet begint de paragraaf zorg:

‘We maken Amsterdam zowel sociaal als fysiek toegankelijker. Ook hier betrekken we ervaringsdeskundigen bij het formuleren en uitvoeren van beleid.’

U gaf aan dat er veel kennis is bij kleine gehandicaptenorganisaties die gebruikt kan worden bij het maken van beleid voor deze groep. Zoals u in het nieuwe coalitieakkoord op pagina 19 kunt lezen zijn wij van plan om ervaringsdeskundigen een belangrijke rol te geven in de ontwikkeling en uitvoering van beleid. Zodoende gaan wij samen waarborgen dat de ondersteuning aansluit op de behoeften.

Nogmaals veel dank voor uw komst, we hopen u de komende jaren vaker te zien en te horen.

Met vriendelijke groet,

Rutger, Reinier, Marjolein en Laurens

GroenLinks, D66, PvdA en SP

Werk week 21

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 27-05-2018 18:04

Metro 52 Noord/Zuidlijn*, Kapotte lift, Hart voor de K-buurt, PGZO bijeenkomst, Vergadering South East Parade #zotrots50, MOR Melding Openbare Ruimte, Gaasperpark, Diemerpark, Bijlmerweide en foto’s

Afspraak met Gerda Polman en Jan Troost. Aanleiding: de test van de nieuwe metro 52, noord/zuidlijn. Het bleek niet toegankelijk.

Ronald en ik togen naar Amstelveen met metro 51. Het werd een lange rit. In Reigersbos metro 54 in, op Amstel overstappen op 51. Daarna de 19de halte, Brink, eruit.

Gerda en Jan stonden klaar op de plek waar wij uitstapten. Jan gewapend met camera, Gerda met microfoon.

Ik reed achteruit de metro uit. Niet mijn favoriete bezigheid. Sowieso reis ik niet graag met de metro. Toch is het wel mijn meest gekozen vervoermiddel want met het AOV busje heb ik teveel nare ervaringen (+ die spanning dat je niet weet wat je te wachten staat is negatieve stress)

en met de trein ben je afhankelijk (ook met dezelfde gevolgen als bij het busje).

Mijn favoriete vervoermiddel blijft een eigen auto.

Jan begon gelijk met het interview. Eerst op het perron toen togen we naar het winkelcentrum alwaar het interview werd voortgezet. Zowel Ronald alswel Gerda en ik verschenen voor de camera van Jan.

Gerda is verbolgen over het feit dat ondanks de jarenlange belangenbehartiging, voor haar 45 jaar, er nu toch een ontoegankelijk metro wordt aangekocht. We raken daarover in gesprek.

Ik: “ik denk ook dat de grote belangenbehartigingsorganisaties hier een grote rol in hebben. Als het allemaal te diplomatiek, te informatief wordt aangepakt, dan lijkt het alsof je alleen een werkorganisatie bent die vriendjes moet blijven met de besluitnemers. Deze belangenbehartigers zijn niet activistisch genoeg misschien wel omdat ze aan een lijntje vastzitten. Wie heeft er consequent erop toegezien of de metro toegankelijk zou worden? Wat heeft al dat subsidiegeld ons nu opgeleverd? En wat is er van al onze ervaringsdeskundigheid terecht gekomen?. De macht ligt hier nu teveel in handen van een kleine groep vrijwilligers door de centralisatie. Die zijn overwerkt en moe. Misschien moet de huidige wijze wel op de schop?”. Voor wie dit leest, ben benieuwd hoe je dit interpreteert?

We sloten het af met een drankje en naast dat het een erg zinnige gesprek werd, was het ook nog eens heel gezellig met hele leuke collega’s. Ben benieuwd hoe het filmpje eruit gaat zien.

Even voor de duidelijkheid: Durfals die een stoepje pakken zullen waarschijnlijk geen moeite hebben met het hoogteverschil. Maar we willen niet allemaal crossers zijn.

Kapotte lift

En dan ben je onderweg naar een volgende klus word je belemmerd door een kapotte lift. Melden, op andere metro wachten, weer de metro in om bij de volgende te hopen dat daar de lift het wel doet.

Hart voor de K-buurt

Op uitnodiging en voor de winkels bij Klieverink aan de picknicktafel, spraken we met 1 van de Wageningen Masterstudents. Zij gaan de K-buurt helpen met het ontwerpen van hun buurt. En natuurlijk moet er dan ook rekening worden gehouden met toegankelijkheid. Ronald en ik vertelden waar ze allemaal rekening mee moesten houden.

PGZO bijeenkomst

De achterban had gevraagd om ook weleens spelletjes te doen. Vrijdagmiddag werd het domino, pim pam pet en gooien met de bal. Maar niet voordat we eerst de serieuze zaken hadden besproken. De planning voor 2018, de avondvierdaagse en de South East Parade #zotrots50. Nu even geen toegankelijkheid.

Vergadering South East Parade #zotrots50

Het was de eerste bijeenkomst met de deelnemers. Jackie Blijden (secretaris) was voor deze avond de dagvoorzitter. De kernteam van de organisatie afgekort SEP, was aanwezig.

Het reglement en informatie werd uitgewisseld en er werden veel vragen gesteld. En natuurlijk hadden Ronald en ik onze inbreng over toegankelijkheid.

MOR

Ff morren. Bij de T-kruizing Nellensteinpad en Meibergpad is een groot stuk uit het fietspad weggesneden waardoor door het hoogteverschil een gat ontstaat. Maar het is daar een donker stuk dus het valt niet meteen op. Dit is een werkzaamheid in de openbare ruimte. Ze hadden het af moeten zetten want als je even niet oplet gebeuren er ongelukken.

Foto’s maken en melden via de buitenbeterapp. Er is ook een gemeenteapp.

Gaasperpark, Diemerpark, Bijlmerweide en foto’s

En verder doen we wat we altijd doen werk combineren met welzijn. We gaan eropuit om te genieten en tegelijkertijd scannen we de omgeving af op toegankelijkheid. Nu Amsterdam bezig is met het opwaarderen van de Gaasperplas, PGZO doet ook mee, kijken we extra kritisch rond op wat verbeterd kan worden. Paden, bruggen kunnen beter en er mogen wat toiletten bij.

En toen was ik blij dat het weekend er was. Even rust.

Gaasperpark, Driemond, Gein

Help!

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 10-03-2018 20:52

Help!

Help je mee om Carryonthemove te promoten?

En wil je mij helpen door

1.    een poster van mij op te hangen op je voordeur, je raam of een plek die geschikt is (het moet wel mogen natuurlijk)

2.   En heb je een tip voor een radioprogramma waar ik mag? Ik wil graag een keertje vertellen waarom het VN verdrag voor gehandicapten goed is voor iedereen.

Het is belangrijk dat iemand met een handicap mee gaat beslissen. Niet over ons maar met ons.

Ik ben een Nederlands Surinaams Javaans Hindoestaans minder valide 1-vrouws partij gericht op mens (ongeacht leeftijd en beperking) en natuur, met het VN-verdrag voor gehandicapten in de hand. Carryonthemove wil zich inzetten voor Inclusie bij welzijn, wonen, werken, zorg,  onderwijs,  spelen, toegankelijkheid gebouwen en buitenruimte. Extra wapen wordt haar eigen raad waar bewoners zich in kunnen aansluiten om mee te praten over politieke beslissingen en ze gaan mee beslissen over moties die ingediend worden. Zelfredzaamheid, Integrale toegankelijkheid, Age Friendly en behoudt van groen en biodiversiteit zijn de voorwaarden.

Denk alsjeblieft niet “ik ga niet stemmen”. Dan gaat je stem verloren. Gun het aan Carryonthemove die los is van bestaande politieke partijen. Een nieuwe move! https://carryonthemove.jimdo.com/

Hartelijk dank!!

Racismewijzer

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 02-03-2018 20:32

Wel jammer dat validisme niet eens voorkomt op de racismewijzer want het zou ook gaan over discriminatie #intersectioneel. Hieronder wat ik ingevuld heb op verzoek van de racismewijzer (zij hebben de stellingen ingevuld).

#gr18 Reactie op Wegwijzer Cliëntenbelang Amsterdam

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 23-02-2018 01:48

In de wegwijzer die  de koepelorganisatie Cliëntenbelang Amsterdam heeft gemaakt en verdeeld op hun debat van 20 feb ben ik helemaal niet te vinden. Dè organisatie die zich bezig houdt met mensen met een beperking! Ze hebben mij vooraf niet benaderd om te vragen wat mijn programma is. Ik heb ook begrepen dat ze mij op het laatste moment erbij gevraagd hebben. Daarom gebruik ik hun wegwijzer in een aparte blog waarin ik zelf vertel wat mijn inzet zal zijn op de gestelde thema’s.

Hieronder.

Thema’s uit wegwijzer van Cliëntenbelang Amsterdam

Bij alle genoemde thema's raadpleeg ik ervaringsdeskundigen. Al mijn moties moeten ook gebaseerd zijn op inbreng van ervaringsdeskundigen. Zo betrek ik Amsterdammers bij de aanpak. Het VN-verdrag is mijn kapstok bij alles.

1 Goed wonen voor iedereen

Ik pleit voor voldoende woonaanbod voor

1 voor mensen met beperkingen

2 voor sociale huur

3 voor midden inkomens

4 voor studenten

Alle woningen moeten in principe beschikbaar gesteld worden voor al deze groepen en de betaling naar gelang het inkomen. Bestaande MIVA woningen worden alleen aangeboden aan de mensen met beperkingen. Gehandicapten mogen wel op alle andere aanbod reageren (gezien het kleine aanbod MIVA) en de woningbouw en de gemeente zijn samen verantwoordelijkheid voor de aanpassingen. Het weinige aanbod van MIVA woningen ligt immers aan hen.

Bij nieuwbouw moet aanpasbaar en levensloopbestendig gebouwd worden en het VN verdrag voor gehandicapten wordt boven de belemmeringen gesteld om integrale toegankelijkheid te bewerkstelligen.

Van de 40 procent voor sociale huur, 40 procent voor midden- en 20 procent voor hogere inkomens, moet een verplichte quotum MIVA woningen zijn. Of bij elke andere percentages.

2. Minder eenzaamheid

Gebouwen waar mensen samen komen moeten integraal toegankelijk zijn.

Activiteiten voor bewoners moeten integraal toegankelijk zijn.

Scholing over Validisme en participatie d.m.v. workshops en trainingen.

Actievere wijkzorginzet.

3. Een toegankelijke stad waarin iedereen kan meedoen

Ik pleit voor een Amsterdamse implementatieplan van het VN-verdrag voor gehandicapten.

En een departement die het implementatieplan uitvoert.

De gemeente moet in haar opdrachten het VN verdrag boven alles stellen en verplichten dat het handboek toegankelijkheid, ITS, CROW meegenomen wordt bij ontwerpen, in de ZWWIA, BLVC en het handboek CVC. Ervaringsdeskundigheid moet geprofessionaliseerd ingezet worden.

CROW = het kenniscentrum voor verkeer en openbare ruimte, 337 = richtlijn toegankelijkheid openbare ruimte.

Handboek toegankelijkheid = voor bestemd voor het ontwerpen van gebouwen en binnenruimtes.

ITS = de toegankelijkheidsstandaard waarmee je met een uitgebreide serie normen de integrale toegankelijkheid checkt. Voldoet het dan krijg je een ITS symbool. Ook bij sportfaciliteiten.

Zwia= Zo werken wij in Amsterdam = een handboek met een pakket aan regels en richtlijnen om toe te passen bij werkzaamheden in de openbare ruimte

BLVC plan = het plan waarmee een aannemer komt aanzetten om een opdracht gegund te krijgen. Het gaat over bereikbaarheid leefbaarheid veiligheid communicatie.

CVC = Centrale Verkeers Commissie (moet voldoen aan de CROW richtlijnen want dan kan je checken of een oprit ook geschikt is voor gehandicapten. Bijv. op obstakels als straatmeubilair.

4 Gelijke kansen op werk

Ik wil de economische positie van mensen met een beperking versterken in de geest van het door Nederland geratificeerde VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap

Door middel van:

1 Wetgeving, controlemiddelen inzetten en handhaving, om discriminatie op de arbeidsmarkt te voorkomen

2 Ervaringsdeskundigheid omzetten in consultancy. Een omslag en professionalisering  van gratis advies naar betaald advies

3 projecten om stage en werkervaring op te doen.

4 quotum bij overheids- en niet overheidsinstellingen.

5 Beschermde werkplekken behouden.

5 Toegankelijke en betaalbare zorg en ondersteuning

We moeten terug naar zorg gebaseerd op solidariteit.

Nationale zorgfonds.

Afschaffen eigen risico.

Minimale eigen bijdrage.

Meer GGZ 'bedden'.

De term Wijkzorg is nog steeds te onbekend, bewoners moeten regelmatig geïnformeerd worden.

Wijkzorg moet aansluiten op mantelzorg.

Ondersteuning moet bekender.

Handhaven PGB.

Maatwerk.

We hebben mensen nodig die erop toezien dat goede zorg geleverd wordt. “Oogje in het zeil”.

6. Sterke positie mantelzorgers.

Mantelzorgers mogen niet gekort worden op hun inkomen.

Onkosten mantelzorgers vergoeden.

Mantelzorg en relatie scheiden.

Meer respijtzorg.

Ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers.

Geen bureaucratie.

Kinderen mogen meehelpen maar zijn geen verplichte verzorgers. Iemand moet daarop toezien.

#gr18 Ik haat de stemwijzer

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 23-02-2018 01:33

De stemwijzer van Prodemos

De stemwijzer van nu.nl

Kieskompas

De wegwijzer van de koepelorganisatie voor gehandicapten, Cliëntenbelang Amsterdam, daar ben ik niet eens in betrokken.

Omgekeerd, door het invullen van de ‘wijzers’, word ik wel gedwongen om over andere belangrijke onderwerpen na te denken. Lekker ‘win win’ zo.

Hoe de stemwijzer van prodemos tot stand kwam.

De partijen werden opgeroepen om mee te doen aan een workshop. In de workshop moest je op post-its kernwoorden opschrijven die voor jou van belang zijn. Daarna pikte de moderator er eentje uit en las het hardop voor. Daar kon je dan kort en snel een toelichting op geven. Dit herhaalde zich denk ik 2 tot 3 keer. Daarna moest je uit je post-its kiezen welke je op de vellen zou plakken. Vervolgens moest iedereen kiezen op welke post-it ze een stickertje wilden plakken. De post-it met de meeste stickers gaf de belangrijkheid aan. Niemand koos voor mijn onderwerpen.

Ik had in mijn mondelinge toelichting aan de hele zaal uitgelegd wat Validisme is. Maar op de post-its moest ik concretere punten uitkiezen waarmee ik Validisme wilde bestrijden.

Als het klopt hebben ze uit de post-its die de meeste stickers kreeg, de stellingen geformuleerd.

Ik kreeg per mail 70 stellingen toegestuurd waarvan ik moest aangeven of ik het er eens, oneens of geen van beide was. Daar stond wel toegankelijkheid gebouwen tussen. Over de formulering heb ik bijna bij alles getwijfeld.

Er was ook geen mogelijkheid om zelf een stelling in te voeren.

Daarna kozen ze daar weer 30 stellingen van. Toen mocht ik daarop een toelichting geven. Toen ben ik afgehaakt. Ook omdat ik nauwelijks tijd had maar ik voelde me ook weinig gemotiveerd om daar tijd in te stoppen. Want niets over Validisme! Dus geen win win. Mensen die de stemwijzer gaan invullen zullen sowieso helemaal niet bij mij uitkomen. Omdat geen enkele stelling gaat over Validisme of integrale toegankelijkheid.

Hetzelfde geldt voor de kieskompas en de kieswijzer van nu.nl.

Zelfs in de wegwijzer van de koepelorganisatie van Cliëntenbelang Amsterdam ben ik helemaal niet te vinden. Dè organisatie die zich bezig houdt met mensen met een beperking! Daarom gebruik ik hun wegwijzer in een aparte blog waarin ik zelf vertel wat mijn inzet is zal zijn op de gestelde thema’s.

#gr18 Geen dag zonder ‘slecht’e toegankelijkheid

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 20-02-2018 00:08

Op weg naar Oost, Hotel Arena.

Ik glij als het ware de voordeur uit want de drempels zijn beslecht. Heerlijk om zonder ‘geboems’ op de scoot, te rijden.

Ook bij het metrostation is de drempel beslecht (op ons verzoek). Wederom ‘glij’ ik de stoep op zonder ‘geboems’.

Het poortje gaat gelukkig ook open (dat is altijd in spanning afwachten).

De lift doet het (ook dat is altijd in spanning afwachten).

Ik haal het perron, rijdt de metro in. Shit!

De metrodeur voor mij is defect. Ik kan straks er niet uit. Rap nadenken over de oplossing. Ronald is erbij dus stelt hij voor dat ik bij het volgend station achteruit er uit rij en dan snel naar de volgende deur, zowel hij als ik. En daar rijd ik er weer in. Dit hele gedoe gaat natuurlijk gepaard met stress, bij hem en bij mij. In de metro draaien met de scoot gaat niet altijd, te weinig ruimte en er staan paaltjes in de weg. En al helemaal niet als er mensen in de metro zijn.

Bij Hotel Arena bereik ik de ingang via zo’n zig zag trap. Met een tikkeltje erger gelaagde niet gemarkeerde randen. Heel lastig te zien vanuit de scoot en als je slecht ziet (of helemaal niet). Ik zie ook geen trapleuning. Heb ik niet nodig dus dit even ter informatie. De bochten zijn te krap. En stoelen moeten opzij geschoven worden. Er staat wel een stoet mensen om te helpen aanwijzingen te geven en om deuren open te houden. Ik zeg geen dankjewel want ik vind dit geen dankjewel van mijn kant iets. Zij waren nodig vanwege de slechte toegankelijkheid. Dat is niet aan mij te danken.

Goede vriendelijk ontvangst, ik word naar mijn plek begeleid, moderator geeft een hand stelt zich voor, verteld kort wat mij te wachten staat. Ronald helpt mij met de jassen, haalt brood voor mijn. Technicus doet de microfoon vast.

We bevinden ons in de voormalige kapel dat nu als zaal fungeert. Ik kijk omhoog. Prachtige schilderingen.

Broodjes waren heerlijk, ook voor Ronald. Gelukkig allemaal vegetarisch.

Andere panelleden schudden mij hand en stellen zich voor.

Zaal stroomt vol maar oeps geen ruimte voor de mensen op wielen. Ze drommen aan de zijkant, ik merk wat irritaties, achter mij. Foei slecht geregeld dit. Het gaat notabene ook over hen.

Later sprak ik dame die slecht hoort, die heeft driekwart niet verstaan toen ik aan haar vroeg wat ze ervan vond.

De panelleden die het woord wilden of kregen moesten staan. Ook het publiek. En die niet kon staan stak de hand omhoog. Oeps de mevrouw in de rolstoel die weggestopt was achter een paal omdat er geen rolstoelplekken waren en die niet zo’n lange arm heeft, die zat niet in het zicht van de moderator. Het publiek moest haar een ‘handje’ helpen.

Het debat. Over de inhoud moet je zelf oordelen daarom deze link naar Salto 1 Cliëntenbelang Amsterdam Verkiezingsdebat 21-02-2018 (datum publicatie). Het debat was op 20.

Mijn inzet: mijn doel was om het VN-verdrag die nu wet is als kapstok mee te geven voor alles, bij een inclusieve samenleving, bij werk, goed wonen, goede zorg en mantelzorg. Ook de factoren die hierbij nodig zijn zoals invoeren integrale toegankelijkheid volgens de ITstandaard en afschaffen van de huidige participatienota waarin gebruik van ervaringsdeskundigheid is gecentraliseerd waardoor de monopolie is geconcentreerd bij een kleine groep mensen die zich over heel Amsterdam uiten. Lokale ervaringsdeskundigen moeten professionals worden.

Bijvoorbeeld als opdrachtgever kan de gemeente het VN verdrag boven ander wetten (bouwbesluit, omgevingswet) stellen die een belemmering vormen voor de implementatie.

Ik heb gewild om vooral te focussen op de praktijk zoals een Gert Jan die 14 dagen in bed ligt in zijn ontlasting en kots, Helen die nog trauma heeft van haar 2

handse op hol geslagen scootmobiel, en mensen die onbehandeld op straat blijven omdat er onvoldoende bedden zijn in de GGZ.

Anyhow dat was mijn eerste echte debat als Carryonthemove met een moderator die denk ik moe van mij werd van mijn gedram op het VN verdrag en zich waarschijnlijk constant afvroeg hoeveel ruimte hij mij wilde geven.

Ik heb natuurlijk ook de WC gecheckt. Ik kon erin. Ronald kon erbij.

Terug naar huis. Ja hoor poortjes bij Amstel gaan niet open. Ronald drukt op de SOS-knop. Stem op afstand doet iets met reset. Poortjes gaan open.

Het gaat niet altijd zo soepel. Alle keren heeft het me bij elkaar ongeveer 25 euro gekost, terwijl ik niet eens gebruik heb gemaakt van vervoer maar ik moest alleen door de poortjes heen. Ik heb geen tijd om achteraf achter mijn geld aan te zitten.

Een dag. Nooit alleen met een lach. Jammer genoeg hoort die traan er ook bij. In dit geval de slechte toegankelijkheidsmomenten. Helaas heb je daardoor altijd de bijbehorende stress in lijf en geest mee. Niet bevorderlijk voor een goed humeur.

Maar deze tijd, zo voor de verkiezingen, wat een wereld, wat een ervaring! Het avontuur. Daar geniet ik van.

#gr18 Wat zeg ik op de Kieswijzer van Prodemos

Carryonthemove Carryonthemove Amsterdam 13-02-2018 20:49

Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.