Nieuws van GroenLinks in Amsterdam inzichtelijk

2 documenten

Windmolens zijn onmisbaar om de klimaatdoelen te halen, maar dit provinciebestuur houdt ze tegen | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Amsterdam 04-03-2019 00:00

GroenLinks in Noord-Holland en in Amsterdam dagen het provinciebestuur uit om het verbod op windmolens op te heffen. Ze starten een petitie tegen het windmolenverbod. Het Noord-Hollandse college trapt namelijk al jaren op de rem als het gaat om het aantal windmolens.

Windmolens zijn onmisbaar om de klimaatdoelen te halen, want met één windmolen wek je net zoveel energie op als met twaalf voetbalvelden aan zonnepanelen. Maar het bestuur van de provincie Noord-Holland houdt windmolens tegen.

De provincie wilde tot 2014 helemaal geen nieuwe windmolens. Toen ze door het Rijk gedwongen werden om minimaal 685,5 Megawatt op te wekken, stond de provincie precies dat minimum toe. De laatste vergunningen zijn inmiddels verleend, en dat betekent dat er van het provinciebestuur nu geen extra windmolens meer bij mogen. Allerlei mooie en kansrijke projecten staan daardoor in de ijskast en verouderde molens mogen niet worden vervangen. Zo halen we de klimaatdoelen van Parijs niet. Intussen blijven kolencentrales CO2 de lucht in pompen.

Petitie

Overal in Noord-Holland staan bewoners en organisaties klaar met plannen om meer windmolens te plaatsen, maar ze mogen het niet van de provincie. Of ze worden tegengewerkt door ingewikkelde regels.

Daarom zegt GroenLinks: hef het verbod op windmolens op en zorg dat Noord-Holland een van de groenste provincies van Europa kan worden. Zita Pels, lijsttrekker voor GroenLinks in Noord-Holland lanceerde maandag tijdens een Klimaatmeetup in de Amsterdamse Melkweg de petitie ‘Geef ruimte aan windmolens’. Ze roept alle Noord-Hollanders op om de petitie te ondertekenen. “Hoe langer we wachten met echte maatregelen, hoe lastiger het wordt om de klimaatdoelen te halen. Het is tijd voor actie,” aldus Pels.

Lijsttrekker Pels ondertekent de petitie samen met het Amsterdamse raadslid Jasper Groen. Groen zet zich als raadslid in Amsterdam al jaren in voor de energietransitie en een groenere stad. “Amsterdammers willen windmolens. Het is de hoogste tijd dat het provinciebestuur stopt met het blokkeren van de Amsterdamse plannen om windmolens te bouwen in de Amsterdamse haven,” aldus Groen.

Doorbraak

Amsterdam sloot onlangs een contract met een groene energieleverancier en kwam met een Klimaatfonds van 150 miljoen euro. Wethouder van Duurzaamheid Marieke van Doorninck vertelde op de meetup hoe ze twee weken geleden bijna de voltallige gemeenteraad achter haar plannen kreeg om, samen met bewoners, de stad van het aardgas af te halen. In 2040 is Amsterdam aardgasvrij. En in 2050 stoot de stad bijna geen CO2 meer uit.

De raad stemde zelfs met overgrote meerderheid voor een Klimaatfonds van 150 miljoen euro dat de Amsterdamse plannen mogelijk maakt. Daar zaten dus ook de VVD en het CDA bij — partijen die in Den Haag nog dwarsliggen. Tijdens de meetup spraken Pels en Van Doorninck, samen met fractievoorzitter in de Tweede Kamer Jesse Klaver over plannen om deze doorbraak ook landelijk en in de provincies door te zetten.

Bekijk hier de petitie en steun onze actie! 

GroenLinks: nieuw gemeentebestuur Amsterdam moet vliegveld Lelystad tegenhouden | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 05-02-2018 00:00

GroenLinks-partijleider Jesse Klaver en de Amsterdamse GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink willen dat het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam de plannen voor vliegveld Lelystad blokkeert. Vliegveld Lelystad is in handen van Schiphol waarvan de gemeente Amsterdam mede-eigenaar is. Met dit voorstel wordt de opening van vliegveld Lelystad onderdeel van de strijd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dinsdagavond houdt GroenLinks een Meetup in Zwolle om te protesteren tegen de opening van vliegveld Lelystad.

 

De plannen van Schiphol om een dependance te starten in Lelystad kunnen terecht rekenen op veel kritiek van omwonenden in Noord en Oost-Nederland. Vliegtuigen gaan jarenlang op een laag niveau overvliegen en cijfers over overlast blijken niet te kloppen of steeds weer nadeliger uit te pakken dan voorgesteld.
 
De gemeente Amsterdam bezit 20,02% van de aandelen van de Schiphol Group en vliegveld Lelystad is in handen van Schiphol. GroenLinks wil dat Amsterdam die positie als mede-eigenaar aangrijpt om de plannen voor vliegveld Lelystad van tafel te krijgen. In 2006 wist de gemeente Amsterdam als aandeelhouder privatisering van Schiphol te voorkomen.
 
Klaver: “Groei van vliegverkeer is slecht voor het klimaat, de luchtkwaliteit, natuur en de rust van bewoners. Iedere keer wordt er net een andere rekentruc gekozen en worden de regels zo aangepast dat het vliegverkeer in Nederland verder mag groeien. Ook dit kabinet kiest weer voor het economische belang boven alles. Maar dit kabinet is niet de enige die over Schiphol beslist. Als de verandering in Den Haag uitblijft gaan wij hem lokaal voor elkaar boksen.”
 
GroenLinks verzet zich tegen de komst van vliegveld Lelystad en de groei van Schiphol omdat die schadelijk is voor het klimaat, voor de luchtkwaliteit en zorgt voor veel geluidsoverlast. In haar verkiezingsprogramma pleit GroenLinks Amsterdam daarom voor een ‘activistisch aandeelhouderschap’ van Schiphol.
 
GroenLinks-lijsttrekker in Amsterdam Groot Wassink: “Wij zullen het Amsterdamse aandeelhouderschap inzetten om de groei van Schiphol te stoppen. Amsterdammers verdienen dat. Afschuiven van die groei naar Lelystad is asociaal en geen oplossing. Het is het verplaatsen van overlast, gezondsheids- en klimaatschade terwijl we juist samen zouden moeten werken aan schonere vormen van verkeer.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.