Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

1147 documenten

Roermond is de eerste dementievriendelijke gemeente van Nederland

Liberale Volkspartij Roermond Liberale Volkspartij Roermond Roermond 22-05-2024 08:23

𝘖𝘱 𝘮𝘢𝘢𝘯𝘥𝘢𝘨 13 𝘮𝘦𝘪 𝘩𝘦𝘦𝘧𝘵 𝘸𝘦𝘵𝘩𝘰𝘶𝘥𝘦𝘳 𝘔𝘢𝘳𝘪𝘢𝘯𝘯𝘦 𝘚𝘮𝘪𝘵𝘴𝘮𝘢𝘯𝘴 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘨𝘦𝘮𝘦𝘦𝘯𝘵𝘦 𝘙𝘰𝘦𝘳𝘮𝘰𝘯𝘥 𝘩𝘦𝘵 𝘤𝘦𝘳𝘵𝘪𝘧𝘪𝘤𝘢𝘢𝘵 𝘋𝘦𝘮𝘦𝘯𝘵𝘪𝘦𝘷𝘳𝘪𝘦𝘯𝘥𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 𝘨𝘦𝘮𝘦𝘦𝘯𝘵𝘦 𝘰𝘯𝘵𝘷𝘢𝘯𝘨𝘦𝘯. 𝘏𝘦𝘵 𝘣𝘦𝘴𝘵𝘶𝘶𝘳 𝘷𝘢𝘯 Alzheimer Nederland 𝘢𝘧𝘥𝘦𝘭𝘪𝘯𝘨 𝘔𝘪𝘥𝘥𝘦𝘯-𝘓𝘪𝘮𝘣𝘶𝘳𝘨 𝘳𝘦𝘪𝘬𝘵𝘦 𝘩𝘦𝘵 𝘤𝘦𝘳𝘵𝘪𝘧𝘪𝘤𝘢𝘢𝘵 𝘶𝘪𝘵.

“Gemeente Roermond is een voorbeeld voor andere gemeenten” aldus Kitty Bruinsma, bestuurslid van Alzheimer Nederland afdeling Midden Limburg. “Roermond scoort hoger dan het landelijk gemiddelde op onder andere de ondersteuning van mantelzorgers, de netwerkaanpak samen met partners en de diversiteit aan daginvulling voor mensen met dementie”.

Alzheimer Nederland heeft aan de hand van een dementiescan de dementievriendelijkheid van Roermond voor thuiswonende ouderen beoordeeld. Op maandag 13 mei overhandigde Mevrouw. Bruinsma in een drukbezochte statenzaal het certificaat Dementievriendelijke gemeente aan wethouder Marianne Smitsmans (foto 1).

De gemeente Roermond zet zich al jaren samen met o.a. ACL in voor een dementievriendelijke samenleving. Tijdens de feestelijke bijeenkomst doneerde ACL collega Lizzy Boots nog een winnend bedrag van de Remunjse Kwis aan het Alzheimer Café (foto 2).

Wethouder Smitsmans is blij met deze erkenning: “Ik ben ontzettend trots op deze waardering voor de inzet van ons als gemeente samen met de vele inwoners en organisaties. Het sterkt ons om door te gaan en onze aanpak voort te zetten”.

Hart voor Medemblik wil extra geld voor zwembad Wervershoof

Hart voor Medemblik Hart voor Medemblik Medemblik 20-05-2024 18:37

Hart voor Medemblik zet lokale gemeenschap voorop: Raadslid M. Hoogewerf wil geld reserveren voor belangrijke projecten bij intrekking spreidingswet

Raadslid M. Hoogewerf van Hart voor Medemblik heeft een motie ingediend om de financiële toekomst van een drietal projecten in de gemeente Medemblik veilig te stellen en belangrijke lokale projecten te realiseren, in afwachting van de verwachte intrekking van de spreidingswet door de nieuwe coalitie in Den Haag.

Met de vorming van een nieuwe coalitie in Nederland is de kans groot dat de spreidingswet – die gemeenten verplicht asielzoekers te huisvesten – wordt ingetrokken. Voor Medemblik betekent dit een enorme verlichting van verplichtingen en opent het de deur naar investeringen in onze eigen gemeenschap.

De afgelopen jaren heeft Medemblik aanzienlijke overschotten gegenereerd uit rijksbijdragen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. In 2022 was er een overschot van €1.432.000,- en in 2023 een overschot van €3.684.100,-, wat ons een totaal van meer dan 5 miljoen euro oplevert. Dit geld ligt nu klaar om te worden geïnvesteerd in de toekomst van onze eigen inwoners.

Concrete investeringen in onze gemeenschap

De motie van raadslid Hoogewerf roept op om deze overschotten te reserveren totdat duidelijk is dat de spreidingswet daadwerkelijk wordt ingetrokken. Zodra dit gebeurt, zullen de gereserveerde middelen onmiddellijk worden ingezet voor drie cruciale projecten in Medemblik en niet terugvloeien in de algemene reserve zoals in een aantal andere gemeenten heeft plaatsgevonden. De drie projecten:

Een nieuw overdekt zwembad in Wervershoof

Een tweede sporthal in Wognum

Het dorpshuis in Abbekerk

Elke project krijgt een gelijk deel van het gereserveerde bedrag, zodat alle inwoners van onze gemeenschap profiteren.

Waarom dit belangrijk is?

Raadslid Hoogewerf benadrukt: “Het is tijd om de focus terug te brengen naar onze eigen inwoners. De gemeente heeft hard gewerkt om deze financiële buffer op te bouwen en nu moeten we ervoor zorgen dat dit geld terechtkomt waar het echt nodig is. Een nieuw zwembad, een sporthal en een dorpshuis zijn niet zomaar projecten; dit zijn beloftes die jaren terug zijn gemaakt. Dit is een kans om onze gemeente sterker, gezonder en hechter te maken.

De Gemeentekluis

Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Oost Gelre 19-05-2024 20:45

De gemeente is al weer bezig met de financiën van 2025 en verdere jaren. Dat is goed want het rijk wil een forse korting doorvoeren bij het geld dat ze aan de gemeenten geeft. Dat geld komt uit het zogenaamde ‘gemeentefonds’. Dit fonds wil het rijk verminderen met zeker € 2 miljard vanaf het jaar 2026. Het was eerst zelfs € 3 miljard. Voor Oost Gelre betekent dit dat de gemeente per jaar een € 2-3 miljoen minder krijgt.

OOG is allerminst in paniek daardoor, in tegenstelling tot andere partijen in de gemeenteraad. Met een gemeentebegroting van in totaal € 95 miljoen zijn er altijd genoeg mogelijkheden om tot bezuinigingen te komen. Die miljardenkorting van het rijk gaat overigens nog minder worden. Dat is de ervaring bij dit soort eerder aangekondigde mega bezuinigingen door het rijk. Bovendien heeft de gemeente een goed gevulde geldkluis. Er is zo’n € 50 miljoen aan reservepotjes waarvan er € 15 miljoen zonder problemen besteed kan worden. Er is nog € 47 miljoen uit te geven aan diverse projecten. Het lukt niet die projecten op tijd aan de gang te krijgen of op tijd af te krijgen. Natuurlijk leent de gemeente ook geld bij. De inkomsten van het rijk en de eigen gemeentelijke heffingen en belastingen zijn samen niet genoeg. Er is op dit moment bij de bank totaal € 68 miljoen geleend. De gemeente heeft geen moeite daarvan de rente en aflossing te betalen.

Daarom heeft OOG aangegeven dat de financiële korting van het rijk geen reden is om te gaan bezuinigen op subsidies of bijdragen aan verenigingen, stichtingen of andere organisaties. Ook hoeven de gemeentelijke heffingen en belastingen niet extra verhoogd te worden.

Als er toch bezuinigd moet worden dan zijn er wel andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld minder personeel dat wordt ingehuurd, een tijdelijke vacaturestop op het gemeentehuis of maar even geen nieuwe investeringen in de begroting zetten.

In de gemeenteraad heeft OOG aangegeven dat ze graag meedenkt om de begroting van 2025 en verdere jaren dicht te krijgen. Maar de uitgangspunten van OOG zijn iedereen duidelijk.

De fractie van OOG in gemeenteraad en commissie,

Hans Scheinck, Freek Jansen, Jurgen Bluemink, Denise Eskes-van de Donk, Ben Hummelink en Gerard van Zanten.

Partij Sleutelstad knokt voor betere inspraak en participatie

Partij Sleutelstad Partij Sleutelstad Leiden 19-05-2024 03:23

Bewoners verdienen meer inspraak en een sterkere positie ten opzichte van de gemeente en projectontwikkelaars tijdens participatietrajecten. Nu wordt er maar weinig gedaan met de inspraak van inwoners. Daarom diende Partij Sleutelstad vier voorstellen in bij de handreiking ‘Samenwerken met de stad’, waarin het nieuwe participatiebeleid van de gemeente wordt vastgelegd.

Voor Partij Sleutelstad staat het vergroten van de inspraak en zeggenschap van alle Leidenaren voorop. Dat betekent dat de gemeente steeds in open dialoog met de samenleving moet staan, dat beleid en besluiten in overleg met omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden worden genomen en dat Leidenaren via referenda en volksinitiatieven desgewenst het laatste woord hebben.

De afgelopen jaren is het regelmatig fout gegaan bij participatie en inspraak. Met de inbreng van inwoners wordt vaak maar weinig gedaan. In veel gevallen staat de uitkomst eigenlijk al vast. Bij sommige projecten werden afspraken geschonden en stelde de gemeente zich onbetrouwbaar op. Het leidde tot enorme onvrede in de stad over participatie. Voor de gemeenteraad reden om het college op te roepen een handelingsperspectief op te stellen voor participatie.

Handreiking participatie

De handreiking die dit opleverde – met uitgangspunten als ‘gelijk speelveld’, ‘inclusieve participatie’ en ‘regie bij de gemeente’ – is inhoudelijk mooi, maar staat wel haaks op de praktijk bij veel participatietrajecten – zoals onlangs nog bij het Energiepark en de Prinsessenbuurt. Ondanks de mooie uitgangspunten zal dit vermoedelijk niet snel veranderen. Twee fundamentele problemen die ten grondslag liggen van een groot deel van de problemen veranderen niet:

Een gelijk speelveld ontbreekt veelal: bewoners moeten opboksen tegen projectontwikkelaars en economische belangenorganisaties met diepe zakken, een informatievoorsprong en een stevige machtspositie (bijvoorbeeld als grondeigenaar). Bij bouwplannen organiseren de ontwikkelaars ook nog eens zelf de participatie, terwijl zij een commercieel eigenbelang hebben. Bewoners zijn aangewezen op hun vrije avond, hun eigen contacten en expertise, en eventueel wat eigen geld. Dat allemaal naast hun baan en privéleven.

Lijvige coalitieakkoorden, dikke beleidskaders en ontwerp-besluiten laten weinig ruimte om nog reële invloed uit te oefenen. Het college houdt hier rigide aan vast als deze botsen met wensen van inwoners (maar als projectontwikkelaars iets anders willen, kan dat opeens wel). De uitkomst over wezenlijke zaken staat daarmee al grotendeels vast. De invloed van burgers smoort daarmee in beleid en bureaucratie. Wat resteert is participatie over de wipkip.

Versterk positie bewoners

Participatie in Leiden zal pas echt verbeteren, als de positie van inwoners versterkt wordt. Het uitgangspunt ‘gelijk speelveld’ uit de handreiking dient concrete invulling te krijgen. Partij Sleutelstad diende daarvoor drie voorstellen in:

Bij grote gebiedsontwikkelingen dienen georganiseerde bewoners onder bepaalde voorwaarden een subsidie krijgen waarmee zij zich van ondersteuning kunnen voorzien. Dat stelt hen beter in staat om met serieuze, constructieve alternatieven te komen. Deze regeling kan gefinancierd worden door de leges die projectontwikkelaars moeten betalen voor een omgevingsvergunning bij projecten met een bouwsom van ten minste 2,5 miljoen te verhogen.

Er moet een mogelijkheid komen voor onafhankelijke arbitrage en/of mediation als de gemeente zich naar het oordeel van bewoners zich niet houdt aan afspraken of informatie achterhoudt. Dit als alternatief voor zware, gejuridiseerde procedures die nu gelden, zoals beroep- en bezwaarprocedures. Beter is om plooien in een vroeg stadium glad te strijken.

In de commissievergadering bracht Partij Sleutelstad daarnaast ook het discussiepunt in om relevante stakeholders ook al bij het opstellen van de probleemanalyse en -definitiefase te betrekken.

Niet alles hoeft op het stadhuis besloten te worden

Wijkbewoners weten het beste wat goed is voor hun wijk. Niet alles moet op het stadhuis besloten worden. De gemeente zou juist moeten durven om vaker beslissingsrecht over te dragen aan wijkbewoners bij onderwerpen die primair een buurt raken. We dienden een motie in om in die gevallen in beginsel te kiezen voor de hoogste participatieniveau’s (coproductie en meebeslissen).

Partij Sleutelstad pleit voor slimme en verantwoorde invulling van bedrijventerrein Vlietzone-Midden

Partij Sleutelstad Partij Sleutelstad Leiden 19-05-2024 03:14

De Vlietzone-Midden (het deel tussen de schaatshal en de rioolwaterzuivering aan de Voorschoterweg) zal worden ontwikkeld tot een bedrijventerrein. De gemeente wil op dit terrein vooral bedrijven met een hogere milieubelasting vestigen. Ons duo-raadslid Marcel Mioch beet zich vast in dit dossier en vroeg tijdens de commissievergadering aandacht voor dubbel ruimtegebruik, het behoud van ter plaatse gevestigde verenigingen, ruimte voor een bouwmarkt en het voorkomen van overlast voor omwonenden.

Behoud van Duivenvereniging Blauwkras

Mioch begon zijn betoog met een pleidooi voor de duivenvereniging Blauwkras, die zonder subsidie al 40 jaar in de Vlietzone-Midden gevestigd is. “Op 3 oktober 2024 vieren we 450 jaar Leids ontzet. Daar horen ook duiven bij, en dus ook de duivenvereniging Blauwkras,” benadrukte Mioch. Hij pleitte ervoor dat deze historische vereniging een passend onderkomen behoudt in de nieuwe plannen.

Aanpak van lichtvervuiling

Een ander belangrijk discussiepunt was de aanpak van lichtvervuiling aan de Vlietweg. Mioch wees erop dat eerdere inspanningen om dit probleem op te lossen niet effectief zijn geweest. “We hebben een inspreker gehad, er zijn gesprekken geweest en de commissie heeft de Vlietzone bezocht. Desondanks zijn mijn technische vragen onbevredigend beantwoord en is de lichtvervuiling door de nieuwe parkeerplaats alleen maar toegenomen,” aldus Mioch. Hij uitte zijn zorgen over de capaciteiten van het projectmanagement om dergelijke problemen op te lossen.

Dubbel ruimtegebruik

Mioch riep op tot een dynamischer benadering van ruimtegebruik in de Vlietzone-Midden. Hij stelde verschillende innovatieve ideeën voor, zoals verticale en horizontale groenvoorziening op gebouwen, waterberging op daken, verticale zonnepanelen en diepere waterbergingen die ook als verenigingsgebouwen kunnen dienen. “Een halfope loods met groenvoorziening erboven kan niet alleen geluid en licht dempen, maar ook een mooi stukje kunstnatuur creëren,” stelde hij voor. Ook suggereerde hij de mogelijkheid van een gestapelde stadswerf met een bouwmarkt en eigen parkeerplaats.n

Betrekken van scholieren en studenten

Ten slotte pleitte Mioch voor het betrekken van scholieren en studenten in de ontwerpfase van het project. “We hebben vorig jaar een prachtig project van verschillende scholen gezien in deze raadszaal. Misschien is dit ook een idee voor de ruimteontwikkeling van Vlietzone-Midden,” stelde hij voor. Door jongeren te betrekken, kan er frisse en innovatieve input worden verkregen voor een slimmere omgang met de beschikbare ruimte.

Conclusie

Dankzij de inzet van duo-raadslid Marcel Mioch heeft Partij Sleutelstad tijdens de commissievergadering belangrijke punten aangekaart over de ontwikkeling van bedrijventerrein Vlietzone-Midden. Zijn pleidooi voor het behoud van verenigingen, het oplossen van lichtvervuiling, innovatief ruimtegebruik en gemeenschapsbetrokkenheid onderstreept het belang van zorgvuldige en verantwoorde besluitvorming. Partij Sleutelstad blijft zich inzetten voor een leefbare en verantwoorde ontwikkeling van de Vlietzone-Midden, met oog voor zowel de huidige als toekomstige behoeften van de gemeenschap.

Verslag politiek café

Partij Sleutelstad Partij Sleutelstad Leiden 19-05-2024 03:03

Thijs Vos is raadslid en fractievoorzitter van Partij Sleutelstad.

CDA steunt uitbreiden bedrijventerrein Tichelrijt

CDA CDA Dongen 18-05-2024 10:31

Er is behoefte aan de ontwikkeling van nieuwe bedrijfskavels. Een deel hiervan is voorzien op Tichelrijt Zuid. Om dit mogelijk te maken was een bestemmingsplan nodig. De gemeenteraad besprak dit afgelopen raadsvergadering en heeft ingestemd met het plan. Tichelrijt Zuid De uitbreiding van het bedrijventerrein wordt aangeduid als Tichelrijt Zuid. Het is een grondpositie aan zuidkant van het huidige bedrijventerrein. Het is gelegen aan de Steenstraat en bevindt zich tegenover de bedrijven Trobas Gelatine en ECCO Leather. Naast het bedrijventerrein zal Hoppenbrouwers een geheel nieuw innovatief pand ontwikkelen. Het bestemmingsplan dat voorlag betreft alleen fase 1 van de Tichelrijt Zuid. In de toekomst is het mogelijk om ook een fase 2 te ontwikkelen. Naast Tichelrijt Zuid is momenteel ook een uitbreiding van het bedrijventerrein aan de oostkant in voorbereiding (Tichelrijt III). Veel behoefte Marjolijn Diepstra, CDA-raadslid, benadrukte in de raadsvergadering nogmaals de noodzaak: „Er is een grote vraag van bedrijven om zich in Dongen te vestigen. De noodzaak om hier ruimte voor vrij te maken is dus hoog. Goed dat er door dit voorstel voor een aantal bedrijven invulling aan gegeven kan worden.”. Dat Dongen gewild is voor bedrijven om zich te vestigen is een positieve stimulans voor de Dongense economie en werkgelegenheid. Blijven samenwerken Wel gaf het voorstel reden om stil te staan bij de huidige samenwerking op het bedrijventerrein: „Bij een recent werkbezoek dat wij hebben afgelegd werd ons duidelijk dat hier nog veel winst te behalen valt in het samenwerken op het bedrijventerrein. Maar ook ten aanzien van de faciliterende rol van de gemeente hierin. We hopen dergelijke ontwikkelingen een aanleiding zijn om ook hier een impuls aan te geven.”, aldus Diepstra. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Dan kunt u mailen naar communicatie@cdadongen.nl of appen naar 06 - 200 402 95.

Introductie en dankwoord.

Positief Landsmeer Positief Landsmeer Landsmeer 18-05-2024 09:47

Naar aanleiding van het filmpje van de LOL van 26 april en 17 mei 2024 is het tijd om zaken recht te zetten.

Op 25 april 24 is raadslid La Fontaine openbaar en publiekelijk tijdens de gemeenteraad -onterecht-, op voorstel van de burgemeester, uit de raad gezet.  Dit blijkt vooraf te zijn afgesproken door de gevestigde orde. Logische dat de spanning voor de burgemeester dermate groot was opgebouwd, dat hij een wettelijke artikel toepaste dat op dat moment helemaal niet van toepassing was. Dus eigenlijk een verschutting voor de burgemeester en de raad die voor zijn voorstel stemde.

Positief Landsmeer, de persoonlijke aanval gericht op de heer La Fontaine, moest wèl aan het raadsbesluit gehoor geven. Anders was hij wèl in overtreding.  Hij verliet de vergadering. In de persoonlijke toelichting van het filmpje na de vergadering, haalt de burgemeester allemaal vaagheden in onbewezen stellingen naar boven om de heer La Fontaine in een kwaad daglicht te stellen;Te stigmatiseren/brandmerken.  Er wordt dus op de persoon gespeeld en niet op de bal door de burgemeester. Een scheidsrechter zou hem het veld uitgestuurd hebben wegens vuil spel.

Positief Landsmeer vroeg later om opheldering door -op basis van  gemeentelijke art 47- vragen te stellen aan het college. Deze vragen worden tot nu toe niet behandeld.  De griffier dacht, al of niet in opdracht, dat het geen vragen voor het college zijn.  De griffier giste dat ik uitgenodigd zou zijn om een kopje koffie bij de burgemeester te nuttigen om één en ander te bespreken.  Ter eerste was dat een vergissing, want ik had geen uitnodiging ontvangen en ten tweede spoel je het debacle van onterechte verwijdering uit de raad niet weg met een kopje koffie.  Positief Landsmeer wil gewoon dat de vragen om opheldering beantwoord worden en dus dat krijgt zijn vervolg.

La Fontaine heeft aan de LOL een weerwoord gevraagd, want het filmpje van de LOL is zonder hoor en wederhoor uitgezonden op 26 april 24.

Op 16 mei 2024, 3 weken na het voorval van onterechte verwijdering uit de raad, heeft de LOL gemeend een filmprogramma op te stellen voor een weerwoord voor Positief LAndsmeer vlak voor de commissievergadering. La Fontaine wilde graag de burgemeester ter verantwoording roepen.   Het plan van de LOL was anders. Niet de burgemeester zou komen , maar de ‘voorafgesproken’ raadsleden die hun stem al hadden gegeven voor verwijdering uit de raadsvergadering van 25 april 2024. Hoe doorzichtig is dat? De raadsleden kunnen voor hun fatsoen niet meer terug, want ze hebben voor verwijdering gestemd…  tja, dan krijg je natuurlijk een gekleurde mening.  La Fontaine heeft de LOL daar vooraf op geattendeerd.   De gevolgen zijn dat Positief Landsmeer daarop gaat reageren.

En hier is het spreekwoord van toepassing:  Al is de leugen nog zo snel; de waarheid achterhaalt haar wel.

We hebben nog al wat documentatie achter de hand. De burgemeester meldt in het eerdere filmpje dat La Fontaine onwaarheden en interne zaken naar buiten heeft gebracht. Wat dan? Dat is nogal een beschuldiging.

Daarom verzoekt Positief Landsmeer de lezers de datum van 18 mei 2024 in het hoofd te houden. Tot nu toe heeft La Fontaine nauwelijks iets naar buiten gebracht. Vanaf 18 mei gaat Positief Landsmeer openheid van zaken geven; niet meer monddood gemaakt worden of doodgezwegen. Er gaat wat veranderen.

Na alle tegenwerkingen en valse beschuldiging is PL wel genoodzaakt voor zich op te komen en steun te zoeken. Daarom moet Positief Landsmeer vanaf nu naar buiten treden. De burgemeester heeft gekozen voor het publieke domein de strijd voort te zetten. Positief Landsmeer neemt de handschoen op met open vizier.

Positief Landsmeer dankt de Lokale Omroep Landsmeer, Axel Damme van Lokaal Landsmeer en de Burgemeester voor hun inzet deze start te maken om openheid van zaken te geven.

André La Fontaine, fractievoorzitter Positief Landsmeer.

Storm op komst in de gemeenteraad

Democratische Liberalen Wasssenaar Democratische Liberalen Wasssenaar Wassenaar 17-05-2024 21:12

Een storm in overdrachtelijke zin bedoel ik, want ik ben geen meteoroloog maar rond deze tijd van het jaar komt de begroting voor 2025 en de vooruitblik van daaropvolgende jaren er weer aan. En dat is koren op de molen van een aantal raadsleden dat heel eenzijdig kijkt naar de liquiditeit van de gemeente. Deze raadslieden zien het liefste een dikgevulde spaarpot en willen daarvoor de lasten van de inwoners nog verder laten stijgen. Zij willen eigenlijk nergens in investeren. Zij vergeten zelfs te kijken naar noodzakelijke investeringen in maatschappelijke voorzieningen zoals een bibliotheek, een theater, een zwembad of een sporthal om maar wat te noemen. In de komende raadsvergadering over de begroting zal dat wel weer voor veel gespeelde boosheid en verontwaardiging gaan zorgen.

Ik heb het vaker gezegd: het is wat anders als je boodschappen doet in de supermarkt en alles opdrinkt of opeet of je geeft geld uit aan de aanschaf van een woning. In dat laatste geval daalt je liquiditeit maar behoud je de waarde van de investering, in financiële termen activa genoemd. Maar daar houdt de vergelijking tussen een huishouding en een gemeente wel een beetje op. Ik ga erop door in grote lijnen omdat alle details noemen het een lastig verhaal maakt.

In een gemeente breng je bepaalde lasten direct in mindering van de inkomsten (het vegen van de straat is zo een post vergelijkbaar met de fles cola die je opdrinkt, dat geld ben je kwijt). In het andere geval activeer je de investering. Tegenover de daling van de liquiditeit staat de waarde van het bezit. Op dat bezit schrijf je af. Die afschrijving gaat in een potje dat je de vervangingsreserve noemt. De dekking van die afschrijving komt niet uit een potje maar gaan ten laste van de begroting. Met andere woorden; als je investeert dan zullen de jaarlijkse lasten iets gaan stijgen. En zie daar, daar komt het eerste stormpje aan…

Eenmalige uitgaven mogen uit een reserve of een voorziening betaald worden, maar als er onvoldoende geld is dan zul je moeten gaan lenen. Tenzij je nog 30 jaar wil wachten om een noodzakelijke investering te doen. Maar waarom zou je dan degenen laten betalen voor iets

waarvan ze nog geen gebruik kunnen maken en ondertussen het risico lopen op achterstallig onderhoud?

Kortom, je kunt beter investeren dan sparen. Dit is in de kern de hele discussie die eraan zit te komen. Een storm in een glas water die hoogstwaarschijnlijk door de oppositiepartijen gaat worden opgeblazen tot een tsunami in de gemeenteraad.

Ben Paulides, fractievoorzitter Democratische Liberalen Wassenaar (DLW)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.