Nieuws van politieke partijen in Oude IJsselstreek inzichtelijk

12 documenten

PRO! zet armoede en bestaanszekerheid op de kaart!

PRO! PRO! Oude IJsselstreek 20-10-2023 13:57

Armoedebeleid is een van de hoofdthema’s van Pro! Al jarenlang vragen wij hier binnen onze gemeentepolitiek hier aandacht voor. We zien dat onze zorg steeds meer gedeeld wordt door andere partijen. Dat is prima. Het was zelfs het hoofdthema van Prinsjesdag. Het is en was nooit onze bedoeling hier credits voor te krijgen maar we willen dat er iets aan het probleem gedaan wordt. Opvallend vinden we wel dat dat nu pas bij de meerderheid begint door te dringen.

Jaren geleden hebben we al gevraagd om publicatie van alle kindregelingen die we in onze gemeente hebben op een inlegvel bij de jaarlijks te verstrekken schoolgids. Een op de 15 kinderen in Nederland groeit op in armoede, hielden we iedereen voor. Dat heeft grote consequenties voor hun huidige maar ook voor hun latere leven. De toenmalige wethouder, daarin ondersteund door de andere partijen, wilde daar niet aan. Een kwaadwillende zou daar de conclusie aan kunnen verbinden dat hij bang was dat dat de gemeente Oude IJsselstreek teveel geld zou kosten. Misschien tijd om ons idee alsnog uit te voeren.

Zelfs tweeverdieners kunnen met armoede te maken krijgen!

Nu hebben we als Pro! de motie Bestaanszekerheid op de raadsagenda gezet. Het inkomen van de gemiddelde Oude IJsselstreek inwoner is lager dan dat van de rest van Nederland en daardoor verwachten we dat er behoorlijk wat inwoners in financiële moeilijkheden zijn of komen. Met deze motie willen we hen helpen. De wirwar aan regelingen begint zo groot te worden dat professionele ondersteuning onontkoombaar is.

Tegenstanders zullen zeggen dat in andere delen van de wereld de armoede veel groter is dan in Nederland. De gemiddelde armoedegrens in de wereld ligt op 57 euro, onze bijstandsuitkering is 20x zo hoog. Klopt. Maar helaas is armoede geen objectief begrip. Zelfs tweeverdieners kunnen hiermee te maken krijgen! Daarom zijn wij als Pro! blij met alle landelijke en gemeentelijke maatregelen om onze inwoners tegemoet te komen met een aantal maatregelen. Kwaadwillenden schuiven deze plotselinge ommekeer op de angst voor een slechte uitslag bij de komende verkiezingen. Pro! gaat uit van het positieve en is blij met deze ommekeer. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!

Jan Vesters waarnemend fractievoorzitter SP Oude IJsselstreek

SP SP Oude IJsselstreek 04-02-2020 08:03

Ondergetekende, raadslid en fractievoorzitter Heini Peters is sinds november ziek. Eind december bleek dat ik een burn-out heb en dus geruime tijd uitgeschakeld zal zijn.

Ik heb bij de raadsvoorzitter Otwin van Dijk aangegeven dat ik daarom gebruik wil maken van de wettelijke mogelijkheid tot tijdelijk ontslag met vervanging. De wettelijke termijn hiervoor is zestien weken. 

Jan Vesters zal de taken van mij gedurende deze periode waarnemen. Jan was in de raadsperiode 2014-‘18 ook raadslid en vice-fractievoorzitter en had destijds de portefeuilles onderwijs en Fysieke Leefomgeving. Sinds 2018 is Jan fractie-assistent. 

Langs deze weg wil ik Jan en uiteraard de rest van de fractie allereerst heel hartelijk danken voor alle steun, gedurende de afgelopen maanden en wil ik Jan heel veel succes wensen in zijn nieuwe functie.

Ik ga nu in alle rust aan mijn herstel werken. 

Met vriendelijke groet,

Heini Peters.

Nieuwsbrief 6

PvdA PvdA Oude IJsselstreek 01-02-2020 11:56

Nieuwsbrief PvdA fractie februari 2020

Hierbij de nieuwe nieuwsbrief van de PvdA-fractie. Een nieuwsbrief waarmee we zowel leden, als sympathisanten en andere geïnteresseerden periodiek willen informeren.

We informeren u in deze nieuwsbrief over de raadsvergadering van januari. Daarnaast stellen we fractielid Marjolijn Gerritsen voor. Verder delen we met u onze bijdrage aan de raadspagina.

Veel leesplezier,

De Redactie

Download de nieuwsbrief:

https://oudeijsselstreek.pvda.nl/nieuws/nieuwsbrief-6/

Het bericht Nieuwsbrief 6 verscheen eerst op PvdA Oude IJsselstreek.

Ine Woudstra nieuw raadslid en fractievoorzitter

D66 D66 Oude IJsselstreek 02-03-2019 18:15

In de raadsvergadering van 21 februari 2019 heeft Hayo Canter Cremers afscheid genomen als raadslid en fractievoorzitter van D66 Oude IJsselstreek. Ine Woudstra neemt het stokje van hem over, en is in dezelfde vergadering door burgemeester van Dijk beëdigd als raadslid.

The post Ine Woudstra nieuw raadslid en fractievoorzitter appeared first on D66 Oude IJsselstreek.

Nieuwsbrief 2

PvdA PvdA Oude IJsselstreek 03-02-2019 11:09

Nieuwsbrief PvdA fractie februari 2019

De PvdA-fractie in de gemeente Oude IJsselstreek de tweede nieuwsbrief uitgebracht. Een nieuwsbrief waarmee zowel leden van de PvdA-afdeling Oude IJsselstreek als sympathisanten en andere geïnteresseerden periodiek willen informeren over het werk van de PvdA-fractie in de gemeenteraad.

We informeren u in deze nieuwsbrief ook over onze bijdrage(n) aan de raadsvergadering: het onderwijsachterstandenbeleid, nieuwbouw zorgcentrum Maria Magdalena Postel en de motie Cultuurprijs. Verder kijken we met u terug op ons fractieweekend.

We hopen u met deze nieuwsbrief van dienst te zijn. Mocht u vragen of ideeën hebben, suggesties en voorstellen willen doen, dan willen we die graag ontvangen.

Veel leesplezier,

De Redactie

Download de nieuwsbrief:

https://oudeijsselstreek.pvda.nl/nieuws/niewsbrief-2/

 

Het bericht Nieuwsbrief 2 verscheen eerst op PvdA Oude IJsselstreek.

Schriftelijke vragen mbt beperking uitgifte voedselpakketten door Voedselbank

SP SP Oude IJsselstreek 25-01-2019 22:02

25 januari 2019

College van Burgemeester en Wethouders der gemeente Oude IJsselstreek

Postbus 42

7080 AA Gendringen

 

Geacht College,

Vandaag ontvingen wij een e-mail van Voedselbank Oost Achterhoek, waarin staat te lezen dat zij overweegt om per 15 februari een leveringsbeperking voor de voedselpakketten in de gemeente Oude IJsselstreek in te voeren, omdat minder subsidie wordt  toegekend dan gevraagd. De wethouder heeft in de commissievergadering van 17 januari jl. toegezegd dat de cliënten van de Voedselbank niet de dupe mogen worden van deze discussie. 

De fractie van de SP heeft hierbij een aantal vragen:

Is het college op de hoogte van dit bericht? Is het college het met de SP eens dat gratis voedselverstrekking voor de absolute minima in onze gemeente een noodzakelijke voorzienig is? Welke actie heeft het college ondernomen om aan de toezegging van de wethouder op 17 januari jl. te voldoen? Welke actie(s) gaat het college ondernemen om de verstrekking van voedselpakketten van de Voedselbank ook na 15 februari 2019 te blijven continueren? 

De SP-fractie is zich ervan bewust dat voor de beantwoording van schriftelijke vragen een wettelijke termijn van 30 dagen staat. Toch willen wij het college dringend verzoeken deze brief ruim voor 15 februari te beantwoorden. 

Vertrouwend dat u aan dit dringende verzoek zult voldoen en de vragen op adequate wijze zult beantwoorden,

Met vriendelijke groet,

H.J.M. Peters, fractievoorzitter

Nieuwsbrief 1

PvdA PvdA Oude IJsselstreek 15-12-2018 15:47

Nieuwsbrief PvdA fractie december 2018 https://oudeijsselstreek.pvda.nl/nieuws/nieuwsbrief-1/

De PvdA-fractie in de gemeente Oude IJsselstreek heeft een eerste nieuwsbrief uitgebracht. Een nieuwsbrief waarmee zowel leden van de PvdA-afdeling Oude IJsselstreek als sympathisanten en andere geïnteresseerden periodiek willen informeren over het werk van de PvdA-fractie in de gemeenteraad. Periodiek omdat we het voornemen hebben deze nieuwsbrief tweemaandelijks te verspreiden.

De verkiezingen zijn alweer een tijdje achter de rug en de PvdA-fractie is met drie zetels in de gemeenteraad even groot gebleven. Een naar omstandigheden mooie en goede uitslag. Inmiddels zijn de taken verdeeld en zijn een achttal (schaduw)leden officieel beëdigd en benoemd in de verschillende commissies. De (gemeenteraad)fractie stelt zich in deze nieuwsbrief dan ook graag aan u voor. U vindt bovendien een overzicht van de taak- en de commissieverdeling. Mocht u informatie willen of wilt u onderwerpen bespreken of aan de orde stellen, dan kunt u dit overzicht gebruiken om het betreffende fractielid aan te spreken.

We informeren u in deze nieuwsbrief ook over onze bijdrage(n) aan de Algemene Beschouwingen 2019 en vooral over de behaalde resultaten. Over één resultaat schrijven we iets meer, namelijk de door de PvdA fractie opgestelde motie om de rentetarieven van de Stadsbank omlaag te brengen.

We hopen u met deze nieuwsbrief van dienst te zijn. Mocht u vragen of ideeën hebben, suggesties en voorstellen willen doen, dan willen we die graag ontvangen. De fractie van de PvdA wenst u alvast fijne feestdagen en een voorspoedig en gezond 2019.

Veel leesplezier

De Redactie

Download hier de nieuwsbrief: https://oudeijsselstreek.pvda.nl/nieuws/nieuwsbrief-1/

 

https://oudeijsselstreek.pvda.nl/nieuws/nieuwsbrief-1/

 

Het bericht Nieuwsbrief 1 verscheen eerst op PvdA Oude IJsselstreek.

"Personeelswissel" fractie

SP SP Oude IJsselstreek 18-09-2018 10:58

Fractievoorzitter Suzan Tuit heeft in ons fractieoverleg van dinsdag 11 september aangegeven dat zij door o.a. haar werkzaamheden niet de tijd, die ze zou willen, kan steken in haar functie als fractievoorzitter.

Dit vinden we jammer, maar we respecteren dit uiteraard. Unaniem heeft de fractie aan Heini Peters gevraagd of hij Suzans functie wil overnemen. Met ingang van heden is Heini fractievoorzitter. Suzan zal zich als raadslid gaan inzetten in het Sociaal Domein.

SP Oude IJsselstreek: grote twijfels bij Achterhoekraad en Board

SP SP Oude IJsselstreek 05-09-2018 20:39

Maandagavond werden met veel tamtam de Achterhoekraad en de Achterhoek Board in de theaterzaal van de DRU in Ulft geïnstalleerd. SP Oude IJsselstreek heeft haar bedenkingen bij dit nieuwe samenwerkingsverband.

 

Aan deze installatie ging een lang proces vooraf. Daar hebben wij regelmatig onze bedenkingen geuit tegen het gebrek aan democratie. De Achterhoekraad bestaat weliswaar uit gekozen raadsleden, maar heeft geen enkele bevoegdheid. SP Oude IJsselstreek heeft daarom bij monde van Heini Peters meermaals gepleit om van de Regio Achterhoek een gemengde Gemeenschappelijke Regeling te maken, met gekozen raadsleden in het Algemeen Bestuur en één wethouder per gemeente in het Dagelijks Bestuur, zodat de Achterhoekraad formeel de kaderstellende en controlerende taak heeft, die gemeenteraden ook hebben. 

 

De huidige vorm is een vreemde. Of het juridisch überhaupt mag, is nog maar de vraag. De raad heeft, zoals gezegd, geen enkele bevoegdheid en de Achterhoek Board bestaat uit drie wethouders, zodat vier gemeenten helemaal geen bestuurlijke vertegenwoordiging hebben, een gedeputeerde van de provincie Gelderland en een aantal bobo’s uit het bedrijfsleven en de zorg en onderwijs, die al helemaal geen democratische legitimatie hebben. De Board kan bovendien besluiten voorbereiden. Wie kan dit Dagelijks Bestuur tot de orde roepen? Niet de Achterhoekraad, want die heeft geen enkele bevoegdheid.

 

Dan de installatie van de Achterhoek Board. In onze parlementaire democratie is het gebruikelijk dat de parlementen, gemeenteraad, Provinciale Staten en Tweede Kamer hun dagelijkse bestuur kiezen door schriftelijke, anonieme stemming. In de gemeenteraad betekent dat, dat voor iedere wethouder een stemronde is, waar de raadsleden op een stembriefje schrijven, of men voor of tegen benoeming van deze kandidaat is. Niemand zal ooit weten of je voor of tegen de kandidaat was. En zo hoort het ook als het op verkiezen van personen gaat. Maar niet als het om de Achterhoek Board gaat. Daar vraagt de voorzitter gewoon of iedereen het ermee eens is, kijkt een keer rond en met een klap van de hamer is de Board geïnstalleerd. Ook is er geen enkel reglement van orde, waarin beschreven staat, hoe vergaderingen behoren te verlopen enz. 

 

Ja, samenwerken in de Achterhoek is hard nodig. Dat er nog steeds geen dubbelspoor ligt, is bijvoorbeeld te wijten aan het gebrek aan samenwerking tussen Achterhoekse gemeenten. Maar deze manier? SP Oude IJsselstreek heeft er vooralsnog voor gekozen wel zitting te nemen in de ondemocratische Achterhoekraad. Met het argument dat wanneer je kritiek wilt uitoefenen op dit gedrocht, je dat in dit gedrocht zélf moet doen. Bij de totstandkoming van dit gedrocht is er in ieder geval bij uitgehouden dat na twee jaar geëvalueerd zal worden. Wat ons betreft, had dat al na een jaar gemoeten. 

 

Al met al: SP Oude IJsselstreek heeft grote twijfels, maar neemt haar verantwoordelijkheid. De Achterhoekraad en de Achterhoek Board zijn tot stand gekomen door democratisch genomen besluiten, maar zijn zelf verre van democratisch. Dat dat laatste volgens ons niet kan en mag, hebben we altijd betoogd en zullen we blijven betogen. Ook in de Achterhoekraad.

Almende of ellende? Een terugblik

SP SP CDA Oude IJsselstreek 01-09-2018 18:59

In 2014 werd duidelijk: door de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, zou het Almende College dat uit drie locaties bestaat, op termijn te groot zijn. De overkoepelende organisatie stelde de gemeente voor om de locaties Wesenthorst en Bluemers te sluiten en nieuwbouw voor het vmbo te plegen bij de bestaande Isala-locatie in Silvolde.

Meerdere varianten werden aan de gemeenteraad gepresenteerd, met de daarbij behorende kostenplaatjes, variëren van ongeveer 8 tot 15 miljoen. Uiteidenlijk werd in 2016 door de raad het besluit genomen dat er gebouwd mocht worden voor negen miljoen euro. De economie begon aan te trekken, bouwkosten stegen en in 2017 bleek dat Achterhoek VO meer geld nodig had. De raad schroefde in september het bedrag van negen naar tien miljoen op. Er werd door de gemeente en Stichting Achterhoek VO een bekostigingsovereenkomst gesloten, waarin werd vastgelegd dat eventueel stijgende bouwkosten boven die tien miljoen voor rekening van Achterhoek VO zou komen en dat de gemeente het risico van stijgende rentelasten op zich zou nemen. 

In december was het de rector van het Almende College echter al duidelijk: de bouwkosten zouden hoger worden, nl. rond de dertien miljoen. Hij belde wethouder Peter van de Wardt met deze mededeling op. Peter van de Wardt koppelde dit echter niet terug naar de gemeenteraad. De gemeenteraad die verantwoordelijk is voor de budgetten. 

Pas in februari werd in een besloten commissievergadering door een ambtenaar gepresenteerd dat de bouwkosten zouden stijgen, met de mededeling dat opnieuw zou worden gaan onderhandeld en dat het verschil waarschijnlijk “sam-sam” zou worden verdeeld tussen gemeente en schoolbestuur. De raad zou voor de raadsvergadering van februari ingelicht worden. De raad werd echter niet ingelicht.

De verkiezingen kwamen, een nieuw college van B&W werd gevormd en het werd zomer. Nét voor het zomerreces kwam wethouder Van de Wardt met het verzoek aan het presidium en de agendacommissie dat er zo snel mogelijk een raadsvergadering moest komen, om tot besluitvorming te komen ten aanzien van de overschrijding van het budget. Hoe hoog die overschrijding was, was nog steeds niet exact bekend bij de raad. De specificatie ervan al helemaal niet. In de gecombineerde presidium- en agendacommissievergadering werd niet aan het verzoek van de wethouder voldaan; in de eerste week van het zomerreces een ingelaste commissie- én raadsvergadering te beleggen, maar op 12 juli een commissievergadering en op 23 augustus een raadsvergadering. Haast was geboden, volgens Van de Wardt, om dat de bezwaartermijn van de aanbesteding op 31 augustus af zou lopen. Achteraf bleek dat onwaar; die datum was 23 september. 

Op 12 juli, de dag van de commissievergadering, lag er een raadsvoorstel, dat achteraf ook onwaarheden bleek te bevatten, van twee A4-tjes en een blanco gemaakte bijlage. De rest van de informatie was “vertrouwelijk” en geheim. Tussen de geheime stukken zat ook een brief van Achterhoek VO, die aan de raad was gericht. Vanwege de vertrouwelijkheid was normaal overleg binnen de fracties over deze materie niet mogelijk. Tijdens de commissievergadering ging het voornamelijk over de gebrekkige en onvolledige informatievoorziening door het college en wie “de brief” geheim verklaard had. Bij dat laatse bleef de wethouder lang draaien en liegen en gaf daar zelfs de ambtenaren van de griffie de schuld. Na lang aandringen van de oppositiepartijen gaf Van de Wardt uiteindelijk toe, dat hij tot geheimhouding had besloten. Geheimhouding van een brief aan de raad door een wethouder, waarvan de Gemeentewet stelt dat alleen de raad dit mag. 

In de weken na de commissievergadering dienden de oppositiepartijen meerdere verzoeken tot informatie in. De wethouder meende dat híj kon bepalen welke informatie verstrekt mocht worden. Terwijl de wet stelt dat raadsleden dit zelf bepalen. Al die tijd zwegen de coalitiepartijen. 

Op 23 augustus volgde de raadsvergadering. Terwijl de oppositie het hele zomerreces had gebruikt om zoveel mogelijk informatie te vergaren, kwam de coalitie niet verder dan “We hadden het ook liever anders gezien” en “Het is de nieuwe werkelijkheid.” Verbazingwekkend, met wat voor gemak Lokaal Belang en CDA onze inwoners drie miljoen euro extra uit de portemonnee trekken. Een inhoudelijk debat was nauwelijks mogelijk. De coalitie had de hakken in het zand gezet en hield hun wethouder, die gelogen had, die informatie achtergehouden had, die de Gemeentewet meerdere keren overteden had, de hand boven het hoofd. In de tweede termijn van deze raadsvergadering, op 30 augustus, probeerde de oppositie nog met een amendement tot een compromis te komen: de kosten voor duurzaam bouwen, 1,1 miljoen voor rekening van de gemeente en de rest, de stijging van de bouwkosten voor rekening van de stichting. Ondertussen blééf de wethouder ontkennen. Toen uiteindelijk bleek dat er vanuit de oppositie geen enkel vertrouwen in hem was, bood hij na een schorsing zijn “oprechte excuses” aan. Too little, too late, oordeelde de oppositie en diende een motie van wantrouwen in. Een andere conclusie was niet mogelijk: deze wethouder verdient eeen rode kaart.  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.