Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

4 documenten

Tevreden over de nieuwe plannen voor het Sociaal Domein.

VVD VVD Haarlemmermeer 23-05-2023 08:00

De woordvoerder sociaal domein van de VVD-fractie juicht het gepresenteerde beleidskader van harte toe. Het beleidskader belooft een overkoepelend beleid met een integrale aanpak. Raadslid Asha Mees is tevreden over het structurele karakter van het voorgestelde beleidsplan, waarbij het gelukt is om kostenbeheersing samen te laten gaan met een kwaliteitsverbetering van het aanbod. Niet meer zoeken, sneller geholpen worden en een aanbod dat passend is voor ieders unieke situatie.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/52900/tevreden-over-de-nieuwe-plannen-voor-het-sociaal-domein

Hogere tevredenheid, minder kosten

Het klinkt als een onmogelijke opdracht maar het kan wel degelijk. De kosten nemen toe omdat de vraag naar ondersteuning toeneemt. Tegelijkertijd willen we voor onze inwoners dat de tevredenheid over de ondersteuning hoog is als er onverhoopt een beroep gedaan moet worden op ondersteuning. Anders organiseren moet leiden tot hogere tevredenheid en beheersing van toename in kosten.  Niet allemaal verschillende loketten, maar één ingang naar verschillende vormen van sociale ondersteuning. Inwoners hoeven niet meer te zoeken. Het aanbod wordt efficiënter. Door de overkoepelende samenwerking sluiten direct alle benodigde experts aan en gaat één ondersteuningsvraag niet meer van loket naar loket.  Maatwerk: gelijksoortige ondersteuningsvragen, verschillende uitwerkingen.Doen wat werkt. Werken vanuit de bedoeling. De menselijke maat. Echt luisteren naar wat nodig is. Mooie statements maar het wordt vooral waardevol als het in de praktijk ook echt terug te vinden is. Wet- en regelgeving gaat uit van uniformering. Op die manier krijgt iedereen hetzelfde aanbod bij dezelfde vraag. Inmiddels weten we beter. Om te doen wat nodig is moet de overheid als aanbieder iedere situatie als unieke situatie kunnen beoordelen. Dezelfde ondersteuningsvraag kan immers toch leiden tot een verschillende uitwerking als gevolg van bijvoorbeeld omstandigheden of bijkomstige ondersteuningsvragen. De uitvoeringsambtenaar heeft tijd en middelen nodig om iedere situatie apart te kunnen beoordelen en de bevoegdheid om te kunnen handelen naar bevinden. Dat levert een hogere tevredenheid op bij zowel de inwoner met een ondersteuningsvraag als ook de uitvoeringsambtenaar. Hogere tevredenheid bij de uitvoerder levert vervolgens ook meer efficiëntie op omdat als je je werk met plezier doet, je het ook beter doet. Beleid voor jarenIn het beleidsvoorstel is ervoor gekozen om de organisatie binnen het sociaal domein te herstructureren. Dat is goed voor de gemeente en haar inwoners. Er is ingezet op beleid dat duurzaam moet leiden tot een beter aanbod, met hogere tevredenheid.  Om zicht te houden op de kwaliteit van het aanbod en te borgen dat maatwerk niet leidt tot willekeur zal wel nagedacht moeten worden op welke manier dat in de verantwoording vorm gegeven moet worden. Ook zal (financieel) risicobeleid ingebed moeten worden in de uitvoering. Vrijheid van handelen bij de uitvoeringsambtenaar betekent regelruimte en regelruimte is nodig maar gelijke behandeling blijft ultiem natuurlijk ook een belangrijk kader.  Tot slot een pluim voor de manier waarop dit beleidskader tot stand is gekomen. Een voorbeeld voor hoe participatie leidt tot een stevig en breed gedragen beleidskader. We kijken uit naar de eerste dag van het sociaal domein.  

Vragen, vragen en nog eens vragen

VVD VVD Huizen 09-04-2022 23:22

Afgelopen maandag kregen de raadsleden een toelichting op het zgn. “BMC-rapport”, waarin een analyse was gemaakt van de ambtelijke organisatie. Het huidige college van burgemeester en wethouders had opdracht gegeven voor dit rapport en enkele weken geleden al aangegeven zich in het geschetste beeld te herkennen. Net voor de installatie van de nieuwe raad is dit rapport naar buiten gebracht, zodat het ook bij de formatiebesprekingen betrokken kan worden.

Hoofdlijn van het verhaal is dat we een organisatie hebben met hard werkende en betrokken ambtenaren. Maar in vergelijking met andere gemeenten is, zeker in het fysieke domein (zeg maar: openbare werken) en de bedrijfsvoering (financiën, personeelszaken) de formatie krap te noemen. Willen we onze plannen kunnen realiseren dan moeten we meer mensen gaan aannemen. En daar hangt al gauw een prijskaartje aan:  circa € 1,5 miljoen per jaar. Daarvoor is op dit moment geen ruimte binnen onze begroting. Dat wordt nog een hele puzzel.

Omdat de onderzoekers collega’s van mij zijn, had ik mij voorgenomen om me afzijdig te houden van het stellen van vragen. Toeval of niet, ik was sinds het afgelopen weekend getroffen door het Coronavirus, dus ik kon de bijeenkomst alleen digitaal bijwonen.

De onderzoekers kwamen tot de conclusies dat behalve formatie uitbreiding er meer samengewerkt moest worden tussen de afdelingen en dat er minder ad hoc gewerkt moest worden en meer koersvast. Dat laatste woord is mijn eigen vertaling. In het rapport viel te lezen dat ambtenaren van mening waren dat er veel kostbare tijd verloren ging aan het beantwoorden van raadsvragen. In hun beantwoording op de vragen van de raadsleden gaven de onderzoekers aan dat ook de raad zich meer op de strategische kaders moet richten en minder op de waan van de dag. Als de raad ad hoc reageert, moet je niet vreemd opkijken als de organisatie zich er naar gedraagt.

En daar zit natuurlijk net de spanning: we hebben als raad niet alleen een kaderstellende rol (zeg maar de grenzen van het speelveld bepalen waarbinnen het college een zekere vrijheid van handelen heeft), maar ook een controlerende en volksvertegenwoordigende rol. Een goede controleur en een goede volksvertegenwoordiger is soms wat onvoorspelbaar en ad hoc in zijn handelen. Alleen dan kun je effectief tegenspel bieden aan het college van burgemeester en wethouders en de ambtenaren.

En de vraag is nu: zijn we daar niet wat in doorgeschoten? Als ik de onderzoekers moet geloven dan zou dat wel eens het geval kunnen zijn. Ik moet daar wat voorzichtig in zijn. Ik kom net kijken. Ik ben er acht jaar uit geweest. Maar als ik kijk naar de mogelijkheden die we hebben om het college te bevragen, dan is dat wel echt ruim bemeten: in elke raadscommissie is er gelegenheid tot het stellen van vragen die dan tijdens de commissievergadering behandeld worden. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om schriftelijke vragen te stellen aan het college. De beantwoording daarvan komt rechtstreeks op de raadsagenda. In dezelfde raadsvergadering kunnen we dan ook nog eens mondelinge vragen stellen die we vooraf moeten aankondigen. En of dat nog niet alles is: we hebben ook nog de mogelijkheid om een interpellatiedebat aan te vragen over een actueel onderwerp. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we daar in de afgelopen 20 jaar maar één keer gebruik van hebben gemaakt.

Als je het mij vraagt zou het afschaffen van het mondelinge vragenuurtje in de raad nauwelijks een nadelige impact hebben op onze controlerende en volksvertegenwoordigende rol. Daarmee dragen we tegelijkertijd uit dat we ons meer willen focussen op de strategische kaders om op die manier de koersvastheid van de organisatie te faciliteren. 

Bezoek van Jos Huis in ’t Veld en Els Baauw aan het Sociaal Financieel Trefpunt.

VVD VVD Elburg 27-02-2022 01:24

Op vrijdag 25 februari brachten onze kandidaten Jos Huis in ’t Veld en Els Baauw een bezoek aan het Sociaal Financieel Trefpunt. Elke woensdagochtend is er in ’t Huiken in Elburg een inloop en op dondermiddag in het MFC op ’t Harde. Mensen kunnen dan zonder afspraak binnenlopen om hun zorgen te delen of advies/hulp te vragen.

https://elburg.vvd.nl/nieuws/48564/bezoek-van-jos-huis-in-t-veld-en-els-baauw-aan-het-sociaal-financieel-trefpunt

“Gedrevenheid in verbondenheid”

Er wordt gewerkt vanuit een integrale aanpak; het vroegtijdig signaleren van problemen/schulden is erg belangrijk en daarom is er intensief contact met de woningbouwverenigingen, de energiemaatschappijen, de belastingdienst, etc. Om vooral toch zoveel als mogelijk problemen vroeg te kunnen signaleren en bespreken.

In het Sociaal Financieel Trefpunt wordt intensief samengewerkt met onder andere de organisatie voor maatschappelijk werk Stimenz, MEE, St. Wiel. Ook juridische ondersteuning is beschikbaar. In de tweede schil zijn GGZ Centraal, de POH-ers van de huisartsen, Tactus, Pactum, buurtbemiddeling, schuldhulpverlening van Humanitas, etc. aanwezig. Ook de  gemeente Elburg levert een intensieve bijdrage. Er is sprake van een goede en zeer brede samenwerking.

Het Sociaal Financieel Trefpunt speelt een grote rol in de aanpak van armoede en verdient dus absoluut een plek in Elburg.

Vragen aan het college.

VVD VVD Valkenburg aan de Geul 09-11-2021 02:25

09 november 2021

Vragen aan het college 9 november 2021

2.1 pagina 11Tekstueel: bij Thema’s programma het woordje “is” wijzigen in “in”.Thema openbare orde en veiligheid:- gaat Valkenburg uitbreiden met handhavers?- hoeveel fte-uren hebben we nu bij Toezicht en Handhaving?- zijn die fte’s ingevuld?- zijn dat allemaal blauwe handhavers of is dat inclusief de groene?

Sociaal domein:Wat is de reden dat nog steeds geen licht hulpaanbod voor jeugdigen is opgepakt?

Participatiewet:Wat hebben we hier van geleerd en hoe gaan we het beter doen?

Schuldhulpverlening:Met betrekking tot de tweede bullit over raadplegen van bronnen door schuldhulpverleners:Hoe gaat dit in zijn werk? Hoe zit het met de privacy? Hoe ziet de procesbeschrijving er uit?Wordt dit herzien nu door de watersnood veel meer mensen in de problemen zitten? Er zijn mensen die niet weten hoe ze nu de winter door moeten komen. Is de gemeente zich er van bewust dat dit sinds 16 juli een ander plaatje heeft gekregen?

JeugdgezondheidszorgIs het gevolg hiervan dat de kleinere zorgaanbieders geen cliënten meer krijgen via de gemeente?

Versterken sociale basis / algemene voorzieningenKunt u hier een aantal voorbeelden van noemen? Welke?

Bibliotheekwerk (p 26)Welke “duidelijkheid over een passende bibliotheekvoorziening in de kern Berg” wordt bedoeld?

Thema 6 Sport, kunst en cultuurWat is de stand van zaken met betrekking tot SV Geuldal?

Openbaar toilet:heeft het college er ook aan gedacht om bewegwijzering te gaan plaatsen om de mensen te wijzen op dit toilet? En is er al een concrete datum?

Indexering van de tarieven van de leges: 

Hoe verhoudt de hoogte van de leges zich tegenover die van andere gemeenten? Waarom hoger als alles digitaal geregeld kan worden?

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.